PRVO VANREDNO ZASEDANJE, 12.02.2002.

13. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

PRVO VANREDNO ZASEDANJE

13. dan rada

12.02.2002

Sednicu je otvorila: Nataša Mićić

Sednica je trajala od 10:55 do 18:00

OBRAĆANJA

Novica Đurašković

Gospođo predsedavajuća, dame i gospodo narodni poslanici, juče i danas je Skupština, uz aminovanje Vlade kao predlagača, prihvatila izvestan broj amandmana koji, po meni, suštinski menjaju zakon, tako da su i amandmani Lige socijaldemokrata Vojvodine i Reformista Vojvodine postali bespredmetni.
U raspravi u načelu govorio sam o tome: radi se prvo o imovini lokalne samouprave, zatim o nadležnostima predsednika skupštine opštine. Ovaj amandman više nema smisla i ja ga povlačim. Hvala.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Narodni poslanik je povukao amandman, čime je on prestao da bude predmet rasprave u pojedinostima.

Na član 45. amandman je podneo narodni poslanik Živko Selaković.

Vlada, Odbor za pravosuđe i upravu i Zakonodavni odbor nisu prihvatili ovaj amandman.

Da li podnosilac amandmana želi reč? (Da.)

Živko Selaković

Gospođo predsedavajuća, dame i gospodo narodni poslanici, poslanička grupa SSJ u načelu nije glasala za ovaj predlog zakona, pa je sa preko 20 svojih amandmana pokušala da doprinose u njegovom poboljšanju.
Tako je i na član 45. poslanička grupa SSJ stavila jedan amandman koji glasi u članu 45. stav 4. Predloga zakona posle reči "broja odbornika" umesto zapete stavlja se tačka, a reči "odnosno Vlada Republike Srbije ukoliko oceni da se povereni poslovi ne obavljaju u skladu sa zakonom" brišu se.
Evo i obrazloženja ovog predloga amandmana. S obzirom da se predsednik opštine bira neposrednim i tajnim glasanjem od strane birača na izborima, ne može se dati ovlašćenje Vladi Republike Srbije da predlaže opoziv predsednika opštine, ako paušalno oceni da poverene poslove ne obavlja u skladu sa zakonom. Ovo tim pre što se, prema članu 42. Predloga zakona, način izbora i prestanka mandata predsednika opštine, pre isteka vremena na koje je izabran, uređuje zakonom, koji će tek biti donet.
Znači, to pitanje je ovim rešenjem prejudicirano, to jest preuranjeno. Obzirom da je već bila velika polemika oko ovog člana 45, poslanička grupa SSJ je tu jedinstvena kada je u pitanju izbor predsednika opštine. Predsednika opštine biraju građani neposredno, to nije ništa sporno, ali način pokretanja postupka za prestanak mandata je malo čudan. Šta to znači ako Vlada oceni da on ne ispunjava nekakve uslove, ne poštuje zakone i tome slično. Znači, ovo je sasvim bespotrebno, a mi svi dobro znamo, nije ministar pravde tu, kome je to pogotovu poznatije nego ostalim poslanicima, da lice koje je izabrano, a u ovom slučaju predsednika opštine, mogu samo građani i razrešiti.
Znači, stav je poslaničke grupe, zbog toga je predložila ovaj amandman, da se ovo briše, jer smatramo da tu Vlada ne može odlučivati pošto ona ne bira predsednika opštine. Hvala.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li se još neko javlja za reč? (Da.)

Narodni poslanik Tomislav Nikolić, zamenik predsednika poslaničke grupe SRS:
...
Srpska radikalna stranka

Tomislav Nikolić

Srpska radikalna stranka
Poslanička grupa SRS ne može da prihvati ovaj amandman zato što je potpuno van koncepta koji mi zastupamo u toku ove rasprave o Predlogu zakona o lokalnoj samoupravi.
Mi bismo želeli da se ustanovi još više situacija u kojima može da se pokrene postupak za razrešenje predsednika opštine, a ne da čak i Vladu Republike Srbije lišimo prava da pokrene, odnosno da podnese predlog za njegov opoziv.
Nemojte da odvajate izbor predsednika opštine od izbora odbornika. I jedni i drugi biraju se na tajnim neposrednim izborima i jedne i druge biraju građani. Vlada Republike Srbije ima pravo da raspusti skupštinu jedne opštine ili grada, ukoliko oceni da postoje uslovi za to: tri meseca nije održana sednica; donet je akt koji nije uskladu sa Ustavom itd. Zašto onda ne bi mogla da podnese predlog? Ja sam čak za to da može da smeni predsednika opštine koji poverene poslove ne obavlja kako treba.
Naime, kako sam shvatio, ne kažem, nisam ni ja baš mnogo sposoban da shvatam, ali toliko koliko sam sposoban sve teže shvatam šta će na kraju ostati napisano u tekstu. Kako sam shvatio predstavnika većine, ostaje predsedniku opštine dužnost da se stara o izvršavanju poverenih poslova. Znači, poslove koje mu je Vlada Republike Srbije poverila, ako se on o njima stara, za njih ima i odgovornost. Ne može da se izbriše ta odgovornost.
Mislim da je malo da se predloži da se birači izjašnjavaju o tome; ako je potpuno jasno, tu bi trebalo umešati jedan od sudova, koji bi ustanovio da on poverene poslove ne obavlja u skladu sa zakonom i to bi automatski značilo njegovo razrešnje. Predsednik skupštine preuzima njegovu funkciju, a birači se pozivaju na nove izbore na kojima će odlučiti ko će biti predsednik opštine.
Molim predsednika Narodne skupštine da, u skladu sa članom 139. stav 1. Poslovnika, Narodna skupština zastane sa usvajanjem Predloga zakona i da zatraži da Zakonodavni odbor, u saradnji sa matičnim odborom, ovog puta Odborom za pravosuđe i upravu, konačno dostavi te amandmane, da jednom znamo o čemu se radi. Mi sada raspravljamo o amandmanima na član 45, za koji je sasvim izvesno da će potpuno drugačije da izgleda kada stignu amandmani Odbora za pravosuđe i sva je ova priča deplasirana.
Vodite nas na slepi kolosek da raspravljamo o nečemu što uopšte više nije Predlog zakona, znamo da neće biti predlog zakona, a to što dođe kao predlog, o njemu nećemo imati više mogućnosti uopšte da se izjašnjavamo. Prihvatila ga Vlada, predložio odbor, postaje sastavni deo predloga zakona. U minut pred usvajanje zakona neki član zakona postaje sastavni deo predloga zakona. Skupština je ovde samo pozorište. Možda sam prekoračio, a vidim da vas neki od poslanika koji samo spavaju u klupama opominju da sam prekoračio. Izađite gospodine za govornicu, govorite 15 minuta i niko vam od radikala neće prebaciti.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Pozivanje na član 139. stav 1. Poslovnika govori o tome da Narodna skupština, ako usvoji više amandmana, može zastati sa usvajanjem predloga u celini i zatražiti od Zakonodavnog odbora da u saradnji sa predlagačem zakona izvrši pravnu-tehniču redakciju teksta predloga zakona, odnosno zatražiti od nadležnog odbora da usaglasi usvojene amandmane međusobno i sa tekstom predloga zakona.

Pozivate se na situaciju koja se već dogodila i zbog toga što nismo imali izveštaj Zakonodavnog odbora, Skupština se izjašnjavala o amandmanima koje je po članu 145. podneo Odbor za pravosuđe i upravu. Da je bilo drugačije Skupština se ne bi izjašnjavala, nego konstatovala da su, uz izveštaj Zakonodavnog odbora i Odbora za pravosuđe, predloženi amandmani, usaglašeni u međusobnom odnosu, postali sastavni deo zakona, tako da nema potrebe da Skupština zastane sa usvajanjem ovog zakona.

Da li se još neko javlja za reč? (Ne.)

Stavljam na glasanje amandman na član 45, koji je podneo narodni poslanik Živko Selaković i molim narodne poslanike da se izjasne.

Za 9, protiv 117, uzdržana dva, nije glasalo 39, od 167 narodnih poslanika.

Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj amandman.

Predlog da se posle člana 45. dodaju dva nova člana 45a. i 45b.

Amandman da se posle člana 45. dodaju dva nova člana 45a. i 45b. podneo je Odbor za pravosuđe i upravu, na osnovu člana 145. Poslovnika Narodne skupštine.

Materijal ovog odbora su narodni poslanici dobili u toku današnje sednice.

Da li neko od ovlašćenih učesnika u raspravi želi reč? (Ne.)

Stavljam na glasanje amandamn.

Za 95, protiv 32, uzdržanih 9, nije glasalo 27, od 163 narodna poslanika.

Konstatujem da je Narodna skupština prihvatila ovaj amandman.

Predlog da se posle člana 45. dodaju novi članovi 45a. i 45b.

Narodni poslanici Čedomir Jovanović, Nenad Bogdanović, Milena Milošević, Milan Marković i Dragan Pavlović podneli su zajedno amandman kojim predlažu da se posle člana 45. dodaju novi članovi 45a. i 45b.

Vlada je prihvatila ovaj amandman, Odbor za pravosuđe i upravu nije prihvatio ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.

Da li podnosilac amandmana želi reč? (Ne.)

Da li neko drugi od ovlašćenih učesnika u raspravi želi reč? (Ne.)

Stavljam na glasanje amandman.

Za četiri, protiv 126, uzdržanih 6, nije glasalo 25, od 161 narodnog poslanika.

Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila amandman grupe poslanika.

Predlog da se posle člana 45. doda novi član 45a.

Grupa narodnih poslanika: Vladimir Dobrosavljević, Petar Madžarević, Zoran M. Nikolić, Dragan Jočić, Dušan Golubović, Slavoljub Matić, Milutin Prodanović i Petar Cvetković podnela je amandman kojim predlaže da se posle člana 45. doda novi član 45a.

Vlada i Odbor za pravosuđe i upravu nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.

Podnosilac amandmana povlači amandman, čime prestaje da bude predmet rasprave.

Narodni poslanik Tomislav Nikolić, povreda Poslovnika.
...
Srpska radikalna stranka

Tomislav Nikolić

Srpska radikalna stranka
Ovo više nema smisla. Dobro, možda ima smisla, o kome se radi možda i ima smisla.
Naime, poslanici koji pripadaju poslaničkoj grupi DSS podneli su amandman na član 45. i o njemu smo već raspravljali. Sada vam podnose amandmane kojima se iza člana 45. dodaju članovi 45a, 45b, 45v, 45g, 45d, 45đ, 45ž. itd. Da li vi znate Poslovnik Narodne skupštine Republike Srbije? Na koji to oni član Predloga zakona podnose amandman? Na član 45? Tu mogu samo jedan amandman da daju i o tome smo već raspravljali.
Kako ste rigorozni, kako je sekretar Skupštine rigorozan kada poslanici Srpske radikalne stranke pišu amandmane, kako nam traži verifikaciju potpisa na amandmane koje donesemo u zakonskom roku, a sada svojoj poslaničkoj grupi 7 amandmana mimo člana 45. zakona dodaje. Gde ovo još ima, pa sada mi recite da ima smisla.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Procedura podnošenja amandmana, narodni poslanik je ispravno primetio, je da se na jedan član zakona može podneti samo jedan amandman. Za tumačenje je - da li se dodavanje novog člana tretira kao podnošenje amandmana na isti član ili na sledeći; što se mene tiče to je greška u proceduri; u obavezi ste bili da na početku pretresa u pojedinostima eventualno ukažete na ono što smatrate greškom u proceduri.

Da li želite da se glasa o poverdi Poslovnika?

(Tomislav Nikolić, sa mesta: Da, neka se bar jednom glasa.)

Molim narodne poslanike da se izjasne o povredi Poslovnika u proceduri podnošenja amandmana.

Za 42, protiv 77, uzdržanih 8, nije glasalo 30, od 157 narodnih poslanika.

Konstatujem da je Narodna skupština utvrdila da nije bilo kršenja Poslovnika, na koje je ukazao narodni poslanik Tomislav Nikolić.

Grupa poslanika je povukla amandman.

(Komentari iz sale se ne čuju.)

Da nema poštovanja ove narodne skupštine moglo bi da se da tumačenje da narodni poslanici povlače amandman iz procedure baš iz tih razloga, ali poštujući intervenciju narodnog poslanika glasali smo o povredi Poslovnika.

Predlog da se posle člana 45b doda novi odeljak čiji je naslov 3.1.3. Opštinski savet.

Grupa narodnih poslanika: Vladimir Dobrosavljević, Petar Madžarević, Zoran M. Nikolić, Dragan Jočić, Dušan Golubovića, Slavoljub Matić, Milutin Prodanović i Petar Cvetković podnela je amandman kojim predlaže da se posle člana 45b doda novi odeljak čiji je naslov 3.1.3. Opštinski savet.

Da li neko od ovlašćenih učesnika želi reč? Podnosilac amandmana povlači amandman, čime on prestaje da bude predmet rasprave u pojedinostima.

Predlog da se posle novog odeljka 3.1.3. doda novi član 45v.

Grupa narodnih poslanika: Vladimir Dobrosavljević, Petar Madžarević, Zoran M. Nikolić, Dragan Jočić, Dušan Golubovića, Slavoljub Matić, Milutin Prodanović i Petar Cvetković podnela je amandman kojim predlaže da se posle novog odeljka 3.1.3. doda novi član 45v.

Vlada i Odbor za pravosuđe i upravu nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je ovaj amandman pravno moguć.

Da li neko od ovlašćenih učesnika želi reč? (Ne.)

Poslanik Slavoljub Matić kaže da je podnosilac amandmana povukao amandman.

Podnosilac amandmana povlači amandman, čime on prestaje da bude predmet rasprave u pojedinostima.

Predlog da se posle člana 45v doda novi član 45.g.

Grupa narodnih poslanika: Vladimir Dobrosavljević, Petar Madžarević, Zoran M. Nikolić, Dragan Jočić, Dušan Golubovića, Slavoljub Matić, Milutin Prodanović i Petar Cvetković podnela je amandman kojim predlaže da se posle člana 45v doda novi član 45g.

Vlada i Odbor za pravosuđe i upravu nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je ovaj amandman pravno moguć.

Da li neko od ovlašćenih učesnika želi reč? (Ne.)

Podnosilac amandmana povlači amandman, čime on prestaje da bude predmet rasprave u pojedinostima.

Predlog da se posle člana 45g doda novi član 45d.

Grupa narodnih poslanika: Vladimir Dobrosavljević, Petar Madžarević, Zoran M. Nikolić, Dragan Jočić, Dušan Golubovića, Slavoljub Matić, Milutin Prodanović i Petar Cvetković podnela je amandman kojim predlaže da se posle član 45g doda novi član 45d.

Vlada i Odbor za pravosuđe i upravu nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je ovaj amandman pravno moguć.

Da li neko od ovlašćenih učesnika želi reč? (Ne.)

Podnosilac amandmana povlači amandman, čime on prestaje da bude predmet rasprave u pojedinostima.

Predlog da se posle člana 45d doda novi član 45đ.

Grupa narodnih poslanika: Vladimir Dobrosavljević, Petar Madžarević, Zoran M. Nikolić, Dragan Jočić, Dušan Golubovića, Slavoljub Matić, Milutin Prodanović i Petar Cvetković podnela je amandman kojim predlaže da se posle član 45d doda novi član 45đ.

Vlada i Odbor za pravosuđe i upravu nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je ovaj amandman pravno moguć.

Da li neko od ovlašćenih učesnika želi reč? (Ne.)

Podnosilac amandmana povlači amandman, čime on prestaje da bude predmet rasprave u pojedinostima.

Na član 46. amandman je podneo Odbor za pravosuđe i upravu, na osnovu člana 145. Poslovnika Narodne skupštine.

Da li neko od ovlašćenih učesnika želi reč? (Ne.)

Vlada je prihvatila predlog Odbora za pravosuđe i upravu.

Stavljam na glasanje ovaj amandman.

Za 94, protiv 35, uzdržanih 6, nije glasalo 20, ukupno 155 narodnih poslanika.

Konstatujem da je Narodna skupština prihvatila ovaj amandman.

Na član 46. amandman je podnela grupa narodnih poslanika: Vladimir Dobrosavljević, Petar Madžarević, Zoran M. Nikolić, Dragan Jočić, Dušan Golubovića, Slavoljub Matić, Milutin Prodanović i Petar Cvetković.

Vlada i Odbor za pravosuđe i upravu nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je ovaj amandman pravno moguć.

Da li podnosilac amandmana želi reč? (Ne.)

Podnosioci amandmana povlače amandman, čime on prestaje da bude predmet rasprave.

Na član 46. amandman je podneo narodni poslanik Veroljub Arsić.

Vlada, Odbor za pravosuđe i upravu i Zakonodavni odbor nisu prihvatili ovaj amandman.

Da li podnosilac amandmana želi reč? Izvolite, ima reč narodni poslanik Veroljub Arstić.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo poslanici, član 46. ovog predloga zakona precizira koji su to organi grada. Reč je znači o malo većem obliku lokalne samouprave. U pitanju je grad. Nadležni odbor je podneo amandman takođe na ovaj član. Po Predlogu zakona organi grada su skupština grada i gradonačelnik.
U amandmanu koji je podneo nadležni odbor organi grada su skupština grada, gradonačelnik i gradsko veće, a u amandmanu koji sam podneo u ime Srpske radikalne stranke organi grada su - skupština grada, izvršni odbor, gradska uprava i drugi organi utvrđeni statutom grada.
Čini mi se da ni sam predlagač zakona, a ni nadležni odbor nisu uzeli u razmatranje i to da se od člana 49. zaključno sa članom 65. govori o opštinskoj upravi, odnosno gradskoj upravi. To se mojim amandmanom sasvim lepo doteruje u zakonski red i precizira se koji su to organi.
Znači, predlagač zakona i nadležni odbor predviđaju da postoji organ - gradska uprava, ali ga u svom predlogu zakona kao organ ne formulišu i ne daju. Šta to sada znači? To znači da može, ali i ne mora. Mislim da je takva formulacija zakona vrlo neprecizna i da je predlagač samim tim vrlo neozbiljan u svom predlogu.
Što se tiče tvrdoglave upornosti u vezi gradonačelnika tu mogu da kažem da većina u ovoj skupštini, a i predlagač zakona, pa i nadležni odbor, čini mi se, previše gledaju američke filmove i serije i još uvek mi nije jasno zašto se toliko polemiše oko izvršnog odbora, koji bi u stvari bio izvršni organ u vlasti jedne lokalne samouprave.
Bilo je ovde poslanika koji su pričali, slobodno mogu da kažem, najveće gluposti, da kolektivni izvršni organ ne može da funkcioniše, da ne može da se utvrdi čija je odgovornost, ko je odgovoran, kako i zašto. Sada postavljam pitanje - zar i Vlada Srbije nije kolektivni izvršni organ?
Sasvim se lepo zna, znači, ako nam sudovi nemaju materijala za pisanje, ako sudije ne primaju platu, tu su krivci gospodin ministar pravde i lokalne samouprave i ministar finansija.
Ako u državi imamo oblike organizovanog kriminala, i organizovani kriminal, tu je kriv ministar unutrašnjih poslova, a za sve to kriv je uvek predsednik Vlade koji takve ministre drži. Sada meni uopšte nije jasno - znači, na mnogo višem i ozbiljnijem nivou vlasti nego što je lokalna samouprava postoji kolektivni izvršni organ, ali u lokalnoj samoupravi ta ovlašćenja se prenose na gradonačelnika, ili predsednika opštine, pa se postavlja pitanje - ko će onda da sprovodi odluke koje donose gradska uprava, skupština grada i predsednik opštine, odnosno gradonačelnik.
Nema izvršnog organa. Podele vlasti mora biti u jednom zakonu. Zato mislim da ovaj amandman u svakom slučaju treba usvojiti.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li se još neko od ovlašćenih učesnika u raspravi javlja za reč? (Ne.)

Ako ne, stavljam amandman na član 46. na glasanje.

Za 30, protiv 103, uzdržanih nema, nije glasalo 17, od ukupno 150 narodnih poslanika.

Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj amandman.

Na član 46. amandman je podneo narodni poslanik Branko Ružić.

Vlada, Odbor za pravosuđe i upravu i Zakonodavni odbor nisu prihvatili ovaj amandman.

Da li podnosilac amandmana želi reč? (Ne.)

Da li neko drugi od ovlašćenih učesnika u raspravi želi reč? (Ne.)

Ako ne, stavljam amandman na član 46. na glasanje.

Za 30, protiv 100, uzdržanih nema, nije glasalo 20, od ukupno 150 narodnih poslanika.

Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj amandman.

Na član 47. amandman je podneo Odbor za pravosuđe i upravu, na osnovu člana 145. Poslovnika Narodne skupštine.

Da li neko od ovlašćenih učesnika u raspravi želi reč? (Ne.)

Ako ne, molim Narodnu skupštinu da se izjasni o amandmanu na član 47. Odbora za pravosuđe i upravu.

Za 92, protiv 34, uzdržana tri, nije glasalo 22, od ukupno 151 narodnog poslanika.

Konstatujem da je Narodna skupština prihvatila ovaj amandman.

Na član 47. amandmane u istovetnom tekstu podneli su narodni poslanik Dragan Čolić i narodni poslanik Branko Ružić.

Vlada, Odbor za pravosuđe i upravu i Zakonodavni odbor nisu prihvatili ovaj amandman.

Da li podnosioci amandmana žele reč?

Ima reč narodni poslanik Dragan Čolić.