Poštovano predsedništvo, poštovane kolege poslanici, zakon koji je na dnevnom redu danas sigurno nije jedan od zakona koji će u kratkom roku doneti poboljšanje životnog standarda građana, tako da sigurno i ne uživa neku veliku pažnju javnosti, naročito običnih ljudi.
Međutim, to je jedan od zakona koji su nam neophodni zbog reformi u kojima smo i to je zakon koji sigurno predstavlja u oblasti finansija neku vrstu ustava, zakonskog projekta koji donosi osnovna načela po kojima će se sadašnja vlast i svaka buduća morati da ponaša ne bi li poštovala određenu finansijsku disciplinu koju ovaj zakon nameće. Ovaj zakon, zajedno sa zakonom o javnim nabavkama, koji treba da dođe na dnevni red, čini osnov te discipline. Rezultat poštovanja ovih zakona će sigurno biti izraz onoga što su sve stranke DOS-a obećale građanima.
Prvo bih dao jedan osvrt na ono što zakon donosi, a kasnije o nekim kontroverzama koje mislim da su u jednom članu zakona, u jednom poglavlju zakona, date. Sigurno da ovaj zakon donosi metodologiju, rekao bih skoro udžbeničku metodologiju za planiranje, pripremu, donošenje i kontrolu budžeta i finansijskih planova. U njemu je pretočeno iskustvo, može se reći i praksa i teorija, uređenih zemalja. Videli smo juče, a to i znamo, ne samo razvijenih zemalja zapada i sadašnjeg doba, nego i iskustvo naše vlade u međuratnom periodu.
Noviteti koji su dati u članovima ovog zakona, najvažniji noviteti, sigurno su sveobuhvatnost, jer je ovim zakonom regulisana kako materija koju mora da poštuje u finansijskom delu Republička vlada, tako tu budžetsku disciplinu i sve ono što ona nameće moraju da poštuju i organi autonomije i lokalnih samouprava. Takođe, u istom zakonu je dato i ono što moraju da poštuju organizacije obaveznog socijalnog osiguranja i time je ta sveobuhvatnost, na jedan sistemski, da kažem, udžbenički način, dobro data. Uz to, novitet je budžetski kalendar, jedan tajming po kome će morati Vlada da se ponaša. Znači, Ministarstvo finansija, koliko za dva meseca, će već morati da uradi neke pripremne radnje koje ćemo svi mi ovde morati da kontrolišemo i da pratimo i da na taj način vidimo da li će se ovaj zakon stvarno u praksi i poštovati.
Uvedene su budžetske inspekcije i revizija, kao organi nezavisne kontrole, izvršavanja i praćenja budžeta. Novitet je i trezor, kao jedinstveni račun, o kome je već dosta toga bilo rečeno. Ono što je možda neka vrsta kontroverze u ovom zakonu, to su ti budžetski ciljevi. Ovo, kao jedan, na neki način, računovodstveni dokument računovodstvenog ponašanja nameće neka stroga konzervativna ograničenja kao svoje ciljeve. To su makroekonomska stabilnost, održivi i stabilni ekonomski razvoj i smanjenje finansijskog rizika. Ti ciljevi samo na prvi pogled nisu međusobno suprotstavljeni, međutim, u zemljama kakva je naša u trenutnoj političkoj i ekonomskoj situaciji, svaka vlada, sadašnja i buduća, mora da pazi da međusobno ne suprotstavi te ciljeve, odnosno da zarad nekog u datom trenutku ekonomskog razdora, koji se čini moguć, ne izgubi finansijsku disciplinu i samim tim ne ugrozi osnovne postulate ovog zakona. U stvari, može se reći da je međusobno usklađivanje ta tri cilja osnova dobre politike bilo koje vlade u bilo kojoj zemlji.
Takođe, ono zbog čega ovaj zakon malo znači za građane u ovoj sada teškoj ekonomskoj situaciji je što kvalitet ovog zakona i njegovo poštovanje ne garantuju sami po sebi uspešnost. On smanjuje rizik uzurpacije vlasti u finansijskoj sferi, a koje smo svedoci bili i u našoj zemlji u periodu socijalističke vladavine; bili smo svedoci da u svim zemljama socijalističkog lagera te finansijske discipline praktično nije bilo. Ona se nije postavljala na nivo zakona i jednostavno jedne dobre prakse, domaćinskog poslovanja države.
Ovaj zakon sigurno ta ograničenja uvodi. Ovaj zakon može da bude moćno oružje svih onih koji žele da prate i koji imaju mogućnosti da prate finansijsko poslovanje svih organa vlasti. To će sigurno i za moju stranku, DSS, biti moćno oružje za kontrolu svojih partnera u vladajućoj koaliciji, ali isto tako i to može da bude moćno oružje za sve sadašnje opozicione partije za kontrolu sadašnjih vlasti.
U tom smislu, možemo da konstatujemo da je prethodna vlast imala lošu praksu, što se tiče davanja mogućnosti za kontrolu nekih finansijskih radnji. Sadašnja vlast na sličan način se ponaša, tako da će ovaj zakon tu praksu izmeniti. Posledice donošenja zakona u našoj sadašnjoj makroekonomskoj situaciji, ne mogu biti brzo dobre, a o tome sam već malopre govorio, sigurno da ne možemo da očekujemo da će ovaj zakon pomoći našem ekonomskom oporavku. To i nije njegov cilj. Čak, može se konstatovati da će na neki način i smanjiti fleksibilnost vlasti. Dobar primer je i to što ministar finansija, gospodin Đelić, sada nije ovde u sali. Ne krivim ga zbog toga, ali mogu samo kao primer da kažem da usvajamo jedan vrlo važan teoretski zakon koji je osnov delovanja njegovog ministarstva. On, prinuđen sadašnjom situacijom, nalazi se u situaciji da gasi jedan, da tako kažem, ekonomski požar u Srbiji.
Znači, na ovom primeru se vidi ta kontroverza. Sa jedne strane uvodimo disciplinu, ali samim tim na neki način i uskraćujemo moućnost sami sebi da neke stvari onako slobodnije radimo, kako su to nekad radili naši prethodnici u vlasti. Tako da o tome treba voditi računa i to sve mora dobro da se uskladi, da bi ta finansijska disciplina bila ne sama sebi cilj, nego nešto što donosi mogućnost za bolji budući razvoj, za strane investicije, a samim tim i za povećanje standarda građana.
Mogu da ukažem na neki govor koji smo juče čuli, s jedne strane kritikovan je teoretski koncept ovog zakona, mislim da to nije na mestu. Mislim da kritičari tog teoretskog koncepta mogu da naprave paralelu sa svojom kritikom Zakona o privatizaciji, koja se posle ispostavila da je ipak deo njihovog programa. Sa druge strane, druga kritika bila je vezana za nešto o čemu sam govorio, da je praktično ovo samo sušta teorija, a da to neće doprineti životu građana.
Ti koji su to govorili morali su da imaju u vidu da su tu teoriju, a slažemo se svi da je neophodna za sve razvijene zemlje, zemlje koje žele da budu uređene, oni tu teoriju nisu doneli u zakonskom obliku za vreme svoje vladavine. U tom smislu treba i ograničeno shvatiti podršku, političku podršku DSS-a ovom zakonu. Znači, mi sigurno dajemo podršku ovoj teoriji, ovoj opšteprihvaćenoj teoriji, a što ne znači da dajemo podršku ni političkim potezima sadašnje Vlade Srbije, a ni potezima u finansijskoj sferi Ministarstva finansija. Normalno, smatramo da će ovaj zakon u tu oblast uvesti red i normalno, DSS iz tih razloga će podržati ovaj zakon. Hvala.