PRVA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANJA, 10.04.2002.

7. dan rada

OBRAĆANJA

...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Ima reč narodni poslanik Goran Cvetanović, predstavnik poslaničke grupe Srpske radikalne stranke.

Goran Cvetanović

Srpska radikalna stranka
Vi ste čuli kolegu koji je obrazložio amandman. Zaista se čudim da DOS ima vrlo čudnu logiku i da se zaista rukovodio nekim čudnim principima.
Kad je bilo u pitanju prvo dete, rukovodili su se činjenicama da svaka porodica teži da ima to prvo dete, tako da ne treba stimulisati to prvo dete. Sada se očigledno DOS vodi nekom drugom logikom, da svako ko je umro, on je bio i sahranjen, tako da ne treba pomoći te porodice.
Očigledno, ta logika nije adekvatna, tako da predlažem da se ovakav amandman usvoji, ako nije moglo 100%, makar 80% da se pomognu te porodice.
Vas molim, po članu 95, da utvrdite kvorum. Bolujem od astigmatizma, imam loš vid, ali pretpostavljam da vi ipak vizuelno vidite da nema dovoljnog broja poslanika u skupštinskoj sali, a vašu dužnost treba da obavljate onako kao što bi trebalo. Hvala.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Nadam se da će narodni poslanik popraviti vid, pošto delimo bolest. Član 95. kaže da predsednik Narodne skupštine prekida rad kada utvrdi nedostatak kvoruma. Taj prvi stav je osnov zbog koga se javljate.
Da li dozvoljavate obraćanje predstavnika Vlade povodom ovog amandmana, pa da onda utvrdimo kvorum. (Narodni poslanik je saglasan.) Hvala
Reč ima predstavnik Vlade, potpredsednik Vlade Republike Srbije, gospodin Žarko Korać.
...
Socijaldemokratska unija

Žarko Korać

Ovde takođe imamo usklađivanje, odnosno prelazak sa neto na bruto. Međutim, naravno, razumem gospodina Kurjačkog, iznos koji je on naveo je iznos za Novi Sad. Prosek dohotka u Novom Sadu je veći, a ovde se radi o proseku za celu Srbiju. Naravno, nije isti dohodak u Novom Sadu i dohodak npr. u Beloj Palanci. Ima siromašnijih i bogatijih delova naše zemlje.
Ono što je zanimljivo, a ljudi su se ovde nekoliko puta pozivali na evropsku praksu, to je upravo primedba od strane Svetske zdravstvene organizacije da se u većini zakona o zdravstvenom osiguranju njihovih članica ovo ne pojavljuje kao izvorno pravo iz Zakona o zdravstvenom osiguranju, nego je to komunalna obaveza. Zaista ima bogatijih regiona i država u Evropi gde sredina, grad, komuna obezbeđuje ova sredstva, i to do punog iznosa jednog proseka, a u zavisnosti od odluke.
Znači, mi smo, zapravo, ovde obrnuli situaciju i zadržali ipak ono što je neka višedecenijska praksa kod nas. Slažem se sa onim narodnim poslanicima koji su rekli da bi sa stanovišta nekih običaja i onoga što bi ljudi želeli bilo dobro da im se to možda u većem iznosu nadoknadi.
Ali, ovde se opet pojavljauje isti problem, u principu ova i svaka sledeća vlast, s obzirom na vremena koja su došla, moraće građanima da obećava samo ono što će stvarno moći i da ispuni. A, da mi obećamo ono što se ne može platiti, što se ne može nadoknaditi, nije dobro sa stanovišta budućnosti naše zemlje.
Moraćemo živeti u ekonomskim kategorijama i sada govorim samo o ekonomskim kategorijama. Hvala.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Molim narodne poslanike da, po predlogu narodnog poslanika Gorana Cvetanovića, utvrdimo kvorum za rad. Izvolite.

Podsećam narodne poslanike da je elektronskim sistemom utvrđeno sedište na kome sedi narodni poslanik i kartica koja se u poslaničku jedinicu stavlja na sedištu, pa zaista molim sve prisutne narodne poslanike da ispune obavezu iz Poslovnika i stave svoju karticu u poslaničku jedinicu.

Konstatujem da imamo kvorum.

Stavljam na glasanje ovaj amandman.

Za 41, protiv 80, uzdržan jedan, nije glasalo 9, od 131 narodnog poslanika.

Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj amandman.

Pošto samo završili pretres Predloga zakona u pojedinostima i odlučivanje o amandmanima, da li predstavnik predlagača, prof. dr Žarko Korać, potpredsednik Vlade Republike Srbije, želi reč? (Ne.)

Zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima i stavljam na glasanje Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o zdravstvenom osiguranju, u celini.

Za 112, protiv 15, uzdržanih nema, nisu glasala tri, od 138 narodnih poslanika.

Konstatujem da je Narodna skupština većinom glasova prihvatila Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o zdravstvenom osiguranju.

Današnji rad Skupština će nastaviti pretresom u pojedinostima drugog zakona iz oblasti zdravstva i to nakon pauze, u 15,00 časova.

(Posle pauze - 16,00.)
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Dame i gospodo narodni poslanici, molim vas da radi utvrđivanja kvoruma ubacite svoje identifikacione kartice u poslaničke jedinice.

Konstatujem da imamo kvorum.

Molim narodne poslanike da nastavimo rad.

Nastavljamo raspravu o 5. tački dnevnog reda, Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o zdravstvenoj zaštiti u pojedinostima.

(POJEDINOSTI)

Primili ste amandmane koje su na Predlog zakona podneli narodni poslanici: Predrag Mijailović, Mihajlo Jagodić i Dragoljub Vojinović; Branislav Blažić i Goran Cvetanović; Milan Stanković i Toma Bušetić i Predrag Čanović.

Primili ste izveštaje Odbora za zdravlje i porodicu i Zakonodavnog odbora, kao i mišljenje Vlade o podnetim amandmanima.

Pošto je Narodna skupština, nakon što je zaključen zajednički načelni pretres, u okviru koga je razmotren i Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o zdravstvenoj zaštiti, prihvatila Predlog ovog zakona u načelu, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.

Na član 1. amandman su, zajedno, podneli narodni poslanici Predrag Mijailović, Mihajlo Jagodić i Dragoljub Vojinović.

Vlada, Odbor za zdravlje i porodicu i Zakonodavni odbor nisu prihvatili ovaj amandman.

Da li predstavnik podnosilaca amandmana želi reč? Izvolite, reč ima narodni poslanik Predrag Mijailović.

Predrag Mijailović

Dame i gospodo narodni poslanici, na član 9. poslanici Demokratske stranke Srbije podneli su amandman. Suština tog amandmana je da dežurstvo i prekovremeni rad nisu iste kategorije rada. Obrazloženje odluke Zakonodavnog odbora, odnosno Vlade, da se ne prihvati ovaj amandman glasi -  da nije u skladu sa Zakonom o radu.
Tačno je to da nije u skladu sa Zakonom o radu. Ali, u isto vreme, naglašavam - ovaj amandman jeste u skladu sa bolesnim čovekom i štiti bolesnog čoveka. U suprotnom, ukoliko se ovaj amandman ne usvoji, bolestan čovek biće oštećen, pa pitam - da li je bitnije to je nešto u skladu sa Zakonom o radnu ili je, pak, bitniji bolestan čovek.
Uostalom, kada se usvajao Zakon o radu tada je u članu 38. predlagač tog zakona rekao da će se ovaj problem rešiti u Zakonu o zdravstvenoj zaštiti. Zašto to sada ne rešavamo? Da li zbog nekog principa ili iz nekog inata? Smatram da se ovde samo može voditi inat preko bolesnog čoveka.
Ne bih ponavljao šta znači prekovremeni rad. Jednostavno, to je ostanak posle određenog radnog vremena, ako se nije zaokružio neki rad, u stvari tzv. kompletna medicinska procedura, bilo da je to operativni zahvat, bilo da je to endoskopski pregled ili slično. Prema tome, dežurstvo kod nas počinje u 14,00 časova i traje izjutra do 7,00 časova.
Ona tvrdnja da u svetu postoji tzv. smenski rad nije tačna. U svetu se radi od 9,00 do 18,00 časova, postoje dva sata pauze, znači 7 sati je normalno radno vreme. Napominjem da je to evropsko radno vreme i da tako rade sve firme, a kod nas rade od 7,00 do 14,00 časova. Molim vas, od 18,00 do 9,00 izjutra je 15 časova. To se u svetu obavlja na taj način, odnosno pokriva tako što se vrši dežurstvo, a što je najbolje; to je tzv. pripravnost, tako da mlađi lekar ostaje na odeljenju, dok je specijalista, za svaki slučaj, u dometu, recimo telefonskom, da može brzo doći i intervenisati.
Mi nismo toliko bogati da tražimo još i pripravnost. Prekovremeni rad i dežurstvo jesu najteži i najkrvaviji deo posla i niko ovde ne može tvrditi da to mi želimo radi para, jer jednostavno ekipa koja je smanjena na jednog lekara ili dve medicinske sestre najviše, preuzima sve obaveze i teškoće koje će nastati u toku dežurstva.
Zato, gospodo narodni poslanici, ko misli da je lako dežurati neka pođe sa mnom ili sa nekim drugim lekarom neka provede jednu noć u zdravstvenoj ustanovi, shvatiće šta je to. Cilj ovog amandmana, gospodo narodni poslanici, nije da neko zaradi pare. Cilj amandmana je organizacija rada zdravstvene ustanove u našoj zemlji na jedino mogući način.
Prepisani član 44, u vidu i formi člana 99. stav 4, glasi - da prekovremeni rad i dežurstvo mogu trajati po zaposlenom 10 časova. Šta ako recimo, a što je najčešće na dečijim odeljenjima, imamo tri lekara. Oni će u toku sedmice dežurati po jednom, a šta ćemo za onih pet dana, odnosno ostala četiri dana, ko će to da pokrije.
Dalje, čak da imamo i sedam lekara, da li neko od tih lekara ima pravo da se razboli, da ode na stručno usavršavanje, na godišnji odmor. Kod nas lekara je jasno da po ugovoru moramo u sezoni godišnjih odmora u julu i avgustu iskoristiti samo dve sedmice, a tri ili četiri možemo iskoristiti pod uslovom da nađemo kolegu koji hoće da nas zamenjuje. To je prilagođavanje, to je prodavanje zdravlja radi pacijenta.
Zato, gospodo narodni poslanici, na vas apelujem, ne zbog lekara, nego zbog bolesnog čoveka, da usvojite ovaj amandman. Hvala.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko javlja za reč? Izvolite, reč ima narodni poslanik Goran Cvetanović, ovlašćeni predstavnik poslaničke grupe Srpske radikalne stranke.

Goran Cvetanović

Srpska radikalna stranka
Predloženi amandman je dobar. Srpska radikalna stranka će glasati za taj amandman, između ostalog i zbog toga što je poslanička grupa SRS predložila sličan amandman, samo što naš amandman ima jedan stav više.
U obrazloženju Vlade zbog čega se ne prihvata ovaj amandman kaže se da, kako se dežurstvo, kao prekovremeni rad, može uvesti noću, u dane državnog praznika i nedeljom, predloženo rešenje iz člana 1. stava 4. Predloga zakona da ne može trajati duže od 10 sati nedeljno po zaposlenom, smatramo adekvatnim, jer je navodno rešenje dugi niz godina bilo prisutno u praksi.
Ako Vlada stalno potencira da vrši reforme i ako potencira da su bile neke nepravilnosti u ranijem radu, što je tačno, ne vidim razloge da se postojeće rešenje, koje nije bilo ispravno, zadrži i dalje. Znači, u svakom slučaju je potrebno promeniti takvo rešenje.
Razlozi za promene su višestruki. Razlog za izmenu člana 9a stav 1. je postojanje potrebe za usklađivanjem sa odredbama člana 37. stav 1. Zakona o radu, koji reguliše - da je na zahtev poslodavca zaposleni obavezan da radi duže od punog radnog vremena u slučaju više sile, iznenadnog povećanja obima posla i u drugim slučajevima kada je neophodno da se završi posao koji nije planiran. To je prekovremeni rad.
Jasno je da dežurstvo u zdravstvenim ustanovama ne predstavlja prekovremeni rad u ovom smislu, već posebnu vrstu prekovremenog rada, koji je nužan i uobičajen u zdravstvenim ustanovama i kao takav se mora posebno urediti zakonom. Ovo tim pre što su se u dosadašnjoj zdravstvenoj praksi stvarali problemi oko osnova i visine nagrađivanja zaposlenih za dežurstvo, tj. kompenzacija sa slobodnim danima.
Baš zbog toga što hirurzi rade težak rad, a nemaju beneficirani radni staž, to zdravstveni radnici i ne traže, potrebno je bar ovim odredbama promeniti predstojeća rešenja. Zdravstvenim radnicima koji imaju samo 12 sati odmora između dva uzastopna dana i radni sati provedeni u dežurstvu treba da uđu u mesečni fond radnih sati zaposlenih, jer je po Zakonu o radu, odredbama članova 34, 37. i 39, predviđeno da svo vreme provedeno na poslu ulazi u fond radnih sati.
Ovakvim rešenjima prikraćeni su zdravstveni radnici koji dežuraju, jer na te sate koje provedu na poslu ne izdvajaju se sredstva za penzioni fond. Samim tim su zdravstveni radnici tu ugroženi. Hvala.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko javlja za reč? Izvolite, reč ima narodni poslanik Dejan Mihajlov, predsednik poslaničke grupe DOS Demokratska stranka Srbije.