Gospođo Mićić, poštovano predsedništvo, dame i gospodo narodni poslanici, želeo bih da vas upoznam sa predlogom izmena i dopuna Poslovnika o radu Narodne skupštine Republike Srbije, kako bismo u jedinstvenom pretresu mogli da najozbiljnije uvažimo činjenice i argumente koji su zapravo motivisali izmene pravilnika kojim se uređuje naše ponašanje u republičkom parlamentu, naš rad, po mišljenju poslaničke grupe DOS, čini efikasnijim i istovremeno otklanjaju sve one tehničke prepreke koje su zapravo posledica prevaziđenog poslovničkog uređenja republičkog parlamenta.
Razlozi za hitan postupak su, verujem, jasni i očigledni i mislim da niko ne može osporiti konstataciju kojom se rad republičkog parlamenta u poslednjem periodu može opisati kao nestabilan, nekonstruktivan, problematičan, s obzirom da je Skupština Republike Srbije postala najnestabilnija državna institucija, na takav način dovodeći u pitanje demokratski poredak na kome mi insistiramo i koji stvaramo godinu i po dana.
Poslanička grupa DOS je dobila 176 poslanika na decembarskim izborima 2000. godine kako bi promenila Srbiju. Mislim da smo kao poslanici DOS-a svojim ponašanjem u okviru republičkog parlamenta, u potpunosti odgovorili toj svojoj obavezi, ali smo se istovremeno u tom poslu suočili sa brojnim preprekama koje moraju biti otklonjene kako bi naš rad bio upravo onakav kako to od nas zahtevaju građani Republike Srbije.
Mislim da se zbog toga ovaj poslovnik može posmatrati, pre svega, kao naše nastojanje da se u okviru republičkog parlamenta uvedu one norme koje su karakteristične za sva razvijena demokratska društva. Upravo u skladu sa tim usledile su i izmene Poslovnika o radu Narodne skupštine Republike Srbije kojima se, u skladu sa trendovima i pravilima modernih demokratija, unose izmene i utvrđuju drugačija pravila rasprave u načelu i u pojedinostima i novi princip glasanja poslanika u Narodnoj skupštini.
Podsetiću vas da smo, nakon dve izmene Poslovnika koje su protekle u oštrim raspravama i višednevnim debatama i diskusijama, suočeni sa nekim tehničkim nedoslednostima i nejasnoćama koje treba otkloniti kako bi poslanici, bez obzira na stranačku pripadnost, mogli odgovoriti svojim dužnostima.
U skladu sa tim, poslanička grupa DOS je odlučila da princip koji je definisan i pre nego što je postojala DOS, princip sazivanja vanredne sednice i broja poslanika koji su potrebni da bi se tako nešto u pravnom smislu ostvarilo, primeni i na ostvarivanje radnog kvoruma, nove kategorije koja je proistekla iz više nego jasne prakse konstantnog sprečavanja funkconisanja parlamenta, kroz onemogućavanje ostvarivanja broja od 126 poslanika, broja koji je bez primera u praksi kvoruma na kojima insistiraju parlamenti modernih demokratija. Upravo zbog toga će od sada, po predlogu Poslovnika na kome insistiramo, za otpočinjanje nesmetane rasprave u načelu i u pojedinostima biti potrebna trećina poslanika Skupštine Republike Srbije, s obzirom da je jasno da ta trećina može otpočeti raspravu ukoliko ona ima mogućnost, pravo i slobodu da sazove, recimo, vanrednu sednicu.
Mislim da poslanička grupa DOS više ne može davati alibi poslanicima koji su parlament shvatili kao prostor na kome će se sukobiti sa vremenom i Srbiji poslati poruku da se u njoj nije ništa promenilo. Mi smo spremni da u potpunosti odgovorimo našim obavezama, ali više nećemo biti paravan za one neodgovorne pojedince zbog kojih su Skupština, a samim tim i društvo veoma mnogo izgubili.
Upravo u skladu sa tim utvrdili smo i sankciju koja ničim ne umanjuje prava poslanika, ali potencira njihovu odgovornost. Ne postoji nijedno radno mesto u ovom društvu, u ovoj zemlji, na kome se ljudi mogu ponašati onako kako su se ponašali pojedini poslanici republičkog parlamenta. Zbog toga će obaveza poslanika koji u Skupštini Republike Srbije zasnuje radni odnos biti svakodnevno učestvovanje na plenarnim sednicama republičkog parlamenta i konstantan rad u skupštinskim radnim telima. Ukoliko se odlučite za takvu privilegiju, shvatite da nju prate i veoma konkretne obaveze i da se tim obavezama mora odgovoriti, jer će u suprotnom status poslanika na stalnom radu biti oduzet.
Što se tiče negodovanja sa kojima smo se suočili nakon pokretanja ove inicijative, ukazao bih na flagrantno nepoštovanje parlamenta i ignorisanje činjenica koje nisu presedan u našem radu. I do sada je republička skupština, u situacijama u kojima su zakazivane vanredne sednice a ona nije bila predlagač, intervenisala i tražila od predlagača - po pravilu, Vlade Republike Srbije - da uvrsti u dnevni red one tačke koje su po našem mišljenju prioritetne i neophodne za nas kao narodne poslanike.
Imajući tako nešto u vidu, poslanička grupa DOS je početkom prošle godine uputila dva zahteva Republičkoj vladi, s obzirom da je ona zakazala vanredno zasedanje zbog dve kontragarancije i izmena Zakona koji prati lokalne izbore na jugu Srbije. Mislim da je više nego jasna politička manipulacija kojom je Vladi upućena kritika i konstatacija da ona menja Poslovnik o radu Narodne skuštine Republike Srbije.
Ako je za poslanike opozicije i deo poslanika nekada jedinstvenog poslaničkog kluba DOS tako nešto sporno, poslanička grupa DOS u potpunosti podržava Republičku vladu; uvažavamo njen rad i ne mislimo da bi po nas bilo degradirajuće da je takva inicijativa potekla i od nje same, ali to nije u skladu sa zakonima, sa Poslovnikom o radu Skupštine Republike Srbije, i tako nešto je neistina. Oni koji su mislili da će neistinama sprečiti ovakve izmene zapravo su samo potvrdili da je sve ono što DOS čini u poslednje vreme opravdano i da u svojim odlukama moramo biti istrajni i konsekventni.
Želeo bih da prokomentarišem nekoliko krupnih promena kojima se zapravo reformiše rad Skupštine po prvi put, s obzirom da je naš parlament, za razliku od svih drugih državnih institucija, za razliku da društva u celini, mimoišao reforme i promene upravo zbog kompromisa koji su pravljeni unutar poslaničke grupe DOS i ovog parlamenta. Ne postoji nijedan razlog da se ne primene pravila koja omogućavaju nesmetan rad skupština, bilo da je reč o zemljama koje se nalaze u našem neposrednom okruženju, kao što je to slučaj sa Mađarskom, bilo da je reč o Engleskoj, nećemo valjda osporavati njen parlamentarizam, ili o američkom kongresu.
Imajući tako nešto u vidu, utvrdili smo novi metod rasprave u načelu i pojedinostima i nove principe glasanja. Time će biti uskraćena ona vrsta konflikta i konfuzija na kojoj su neki insistirali, računajući na saobraćajne nesreće i bolesti kao šansu u kojoj su oni prepoznavali priliku za rušenje zakona na kojima poslanička grupa DOS insistira. Zbog toga će, u skladu sa izmenama Poslovnika, presednik Narodne skupštine ubuduće, ukoliko ovaj poslovnik bude usvojen, utvrđivati dan za glasanje. To će po pravilu biti dan pošto se obave rasprave u načelu i o pojedinostima u svim tačkama dnevnog reda. Da bi Skupština imala radni kvorum neophodno je prisustvo jedne trećine narodnih poslanika. Mislimo da je to dobra izmena i ona ni po čemu nije presedan u parlamentarizmu, niti se kosi sa bilo kojim zakonskim normama.
Što se tiče onih tehničkih prepreka sa kojima smo se suočili u prethodnom periodu, nakon poslednje izmene Poslovnika, veoma važno je ukazati na zloupotrebe Poslovnika koje su najčešće činili predstavnici jedne opozicione poslaničke grupe i koju želimo da otklonimo, s obzirom da smatramo da je primedba na Poslovnik ozbiljna kategorija i da se potezanjem jednog takvog prava zapravo degradira mogućnost i dovodi u pitanje funkcionisanje parlamenta koji ni po čemu nije do sada, uvažavajući jednu takvu slobodu, raspravljao o primenama Poslovnika, već se suočavao sa krizama koje su rešavane ili izricanjem opomene ili prekidanjem sednica kako bi poslanici bili udaljeni iz sale.
Od sada će primedbe po Poslovniku moći da izrekne samo predsednik poslaničke grupe ili ovlašćeni predstavnik, a o primedbama će se izjašnjavati Administrativni odbor i o tome obaveštavati Skupštinu koja će potom moći da uvaži primedbu i stav Administrativnog odbora, odnosno da ih negira.
Što se tiče sankcionisanja neodgovornih poslanika, ono je dvostrano. Ono je statusno u onom smislu u kojem poslanik koji se nalazi na stalnom radu ovde u parlamentu gubi taj svoj status ukoliko ne odgovara svojim obavezama, što je veoma jasno utvrđeno kroz radikalnu izmenu sankcija poslanicima koji su isključeni iz republičkog parlamenta. Ne postoji nijedan razlog da u okviru Skupštine Republike Srbije najglasniji i najdominantniji budu oni koji su najgori među nama. Ako je to bio slučaj, tako nešto se mora prekinuti.
To nije bilo zbog toga što niko drugi nije imao argumente, već upravo zbog toga što mi nismo pristali na takvu vrstu ponašanja, kao metod civilizovanog političko delovanja. Zato će ubuduće poslanik, koji misli da mu dve opomene nisu kvalitetna sankcija, biti isključen sa ove sednice, ali ne u roku od 20 radnih dana, kao što je to bio slučaj do sada, nego u roku od 90 radnih dana. Ta izmena Poslovnika se odnosi na svakog poslanika koji ne poštuje Skupštinu i krši Poslovnik o radu narodnog parlamenta.
Sa zadovoljstvom ću vas upoznati i sa više nego jasnom podrškom koja prati izmene Poslovnika o radu Skupštine Republike Srbije, koja, istina, nije konkretno utvrđena kao pohvala, već kao otvorena kritika. Najlošija državna institucija u našem društvu je Skupština Republike Srbije i oni koji kažu da ne treba promeniti Poslovnik o radu, zapravo kažu da takvo stanje ne treba menjati; oni tako nešto podržavaju.
Poslanička grupa DOS je odlučila da povuče jasnu liniju, da razdvoji rad od nerada, onemogući rušenje demokratskog poretka, koji je stvoren u ovoj zemlji 5. oktobra, potvrdi izbornu volju građana sa decembarskih izbora 2000. godine i javnosti pošalje poruku da u okviru parlamenta postoje demokratski potencijali koji će pobediti u borbi koja je ovde otvorena, političkoj naravno, borbi u kojoj su predstavnici stranaka bivšeg režima u delu naše koalicije pronašli saradnika u poslu sprečavanja funkcionisanja parlamenta.
Hvala vam i tražim od vas da podržite ove izmene Poslovnika.