DRUGO VANREDNO ZASEDANjE, 04.06.2002.

1. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

DRUGO VANREDNO ZASEDANjE

1. dan rada

04.06.2002

Sednicu je otvorila: Nataša Mićić

Sednica je trajala od 10:35 do 18:00

OBRAĆANJA

...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, otvaram Drugo vanredno zasedanje Narodne skupštine Republike Srbije u 2002. godini.

Obaveštavam vas da, prema službenoj evidenciji, sednici prisustvuju 144 narodna poslanika.

Radi utvrđivanja kvoruma za rad Narodne skupštine, molim vas da ubacite svoje identifkacione kartice u poslaničke jedinice.

Konstatujem da imamo kvorum i da možemo nastaviti rad.

Obaveštavam vas da je sprečen da prisustvuje narodni poslanik Bora Stanimirović.

Obaveštavam Narodnu skupštinu da su pozvani da sednici prisustvuju predsednik, potpredsednici, ministri i sekretar Vlade Republike Srbije, kao i sekretar Republičkog sekretarijata za zakonodavstvo.

Takođe, saglasno članovima 83. i 84. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije, obaveštavam vas da sam na ovu sednicu pozvala predstavnike Centra za slobodne izbore i demokratiju, Narodnog pokreta "Otpor" i Nacionalnog demokratskog instituta.

Pozdravljam prisutne goste.

Prelazimo na usvajanje zapisnika sa prethodne sednice.

Dostavljen vam je zapisnik Prve sednice Prvog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2002. godini, održane 27. i 28. marta, 2, 3, 4, 9, 10, 11, 15, 16, 17, 18, 22, 23, 24. i 25. aprila, 8, 9, 13, 14, 15, 20, 21. i 22. maja 2002. godine.

Da li ima primedaba na zapisnik? (Nema.)

Pošto nema primedaba na zapisnik, prelazimo na odlučivanje o zapisniku u celini.

Stavljam na glasanje zapisnik Prve sednice Prvog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2002. godini, održane 27. i 28. marta, 2, 3, 4, 9, 10, 11, 15, 16, 17, 18, 22, 23, 24. i 25. aprila, 8, 9, 13, 14, 15, 20, 21. i 22. maja 2002. godine.

Za 112, protiv nema, uzdržana dva, nije glasalo 24, od 138 narodnih poslanika.

Konstatujem da je Narodna skupština usvojila zapisnik Prve sednice Prvog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2002. godini.

Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, uz saziv Drugog vanrednog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2002. godini, koje je sazvano na zahtev Vlade Republike Srbije, saglasno članu 79. stav 3. Ustava Republike Srbije i članu 163. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije, dostavljen vam je zahtev za održavanje Drugog vanrednog zasedanja, sa utvrđenim dnevnim redom sadržanim u tom zahtevu.

Kao što ste mogli da vidite, za Drugo vanredno zasedanje Narodne skupštine Republike Srbije utvrđen je sledeći

D n e v n i r e d:

1. Predlog odluke o izmenama i dopunama Poslovnika narodne skupštine Republike Srbije, koji je podneo narodni poslanik Čedomir Jovanović, predsednik poslaničke grupe Demokratske opozicije Srbije;

2. Predlog odluke o razrešenju i imenovanju članova Republičke izborne komisije i njihovih zamenika, koji je podneo narodni poslanik Čedomir Jovanović, predsednik poslaničke grupe Demokratske opozicije Srbije;

3. Predlog zakona o lokalnim izborima, koji je podnela Vlada Republike Srbije;

4. Predlog zakona o davanju kontragarancije Republike Srbije Saveznoj Republici Jugoslaviji za otplatu obaveza po zaduženju ŽTP "Beograd" kod Evropske banke za obnovu i razvoj, koji je podnela Vlada Republike Srbije,

5. Predlog zakona o davanju kontragarancije Republike Srbije Saveznoj Republici Jugoslaviji za otplatu obaveza po zaduženju JP "Elektroprivreda Srbije" kod Evropske banke za obnovu i razvoj, koji je podnela Vlada Republike Srbije.

Pošto je za sve predloge akata iz dnevnog reda ove sednice predloženo da se razmatraju po hitnom postupku, nadležni odbori, ukoliko to već nisu učinili, podneće svoje izveštaje o razmatranju ovih predloga akata u toku sednice.

Prelazimo na 1. tačku dnevnog reda: - PREDLOG ODLUKE O IZMENAMA I DOPUNAMA POSLOVNIKA NARODNE SKUPŠTINE REPUBLIKE SRBIJE

Primili ste Predlog odluke koji je podneo narodni poslanik Čedomir Jovanović, predsednik poslaničke grupe Demokratske opozicije Srbije.

Primili ste amandmane koje su podneli narodni poslanici Srđan Sikimić, Branislav Kovačević i zajedno Dragan Marković, Petar Petrović, Miloš Lukić i Adam Urošević. Amandmani koji, budu podneti do otvaranja pretresa u skladu sa Poslovnikom, biće vam uručeni u toku sednice.

Podsećam vas da, prema članu 157. stav 3, a shodno članu 90. Poslovnika Narodne skupštine, ukupno vreme rasprave za poslaničke grupe iznosi pet časova i da se vodi jedinstven pretres o ovoj tački dnevnog reda.

Molim poslaničke grupe, ukoliko to već nisu učinile, da mi predaju listu prijavljenih govornika za ovu tačku dnevnog reda. Saglasno članu 157. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram jedinstveni pretres o Predlogu odluke.

Da li želi reč predlagač?

Reč ima narodni poslanik Čedomir Jovanović, predsednik poslaničke grupe DOS.
...
Demokratska stranka

Čedomir Jovanović

Gospođo Mićić, poštovano predsedništvo, dame i gospodo narodni poslanici, želeo bih da vas upoznam sa predlogom izmena i dopuna Poslovnika o radu Narodne skupštine Republike Srbije, kako bismo u jedinstvenom pretresu mogli da najozbiljnije uvažimo činjenice i argumente koji su zapravo motivisali izmene pravilnika kojim se uređuje naše ponašanje u republičkom parlamentu, naš rad, po mišljenju poslaničke grupe DOS, čini efikasnijim i istovremeno otklanjaju sve one tehničke prepreke koje su zapravo posledica prevaziđenog poslovničkog uređenja republičkog parlamenta.
Razlozi za hitan postupak su, verujem, jasni i očigledni i mislim da niko ne može osporiti konstataciju kojom se rad republičkog parlamenta u poslednjem periodu može opisati kao nestabilan, nekonstruktivan, problematičan, s obzirom da je Skupština Republike Srbije postala najnestabilnija državna institucija, na takav način dovodeći u pitanje demokratski poredak na kome mi insistiramo i koji stvaramo godinu i po dana.
Poslanička grupa DOS je dobila 176 poslanika na decembarskim izborima 2000. godine kako bi promenila Srbiju. Mislim da smo kao poslanici DOS-a svojim ponašanjem u okviru republičkog parlamenta, u potpunosti odgovorili toj svojoj obavezi, ali smo se istovremeno u tom poslu suočili sa brojnim preprekama koje moraju biti otklonjene kako bi naš rad bio upravo onakav kako to od nas zahtevaju građani Republike Srbije.
Mislim da se zbog toga ovaj poslovnik može posmatrati, pre svega, kao naše nastojanje da se u okviru republičkog parlamenta uvedu one norme koje su karakteristične za sva razvijena demokratska društva. Upravo u skladu sa tim usledile su i izmene Poslovnika o radu Narodne skupštine Republike Srbije kojima se, u skladu sa trendovima i pravilima modernih demokratija, unose izmene i utvrđuju drugačija pravila rasprave u načelu i u pojedinostima i novi princip glasanja poslanika u Narodnoj skupštini.
Podsetiću vas da smo, nakon dve izmene Poslovnika koje su protekle u oštrim raspravama i višednevnim debatama i diskusijama, suočeni sa nekim tehničkim nedoslednostima i nejasnoćama koje treba otkloniti kako bi poslanici, bez obzira na stranačku pripadnost, mogli odgovoriti svojim dužnostima.
U skladu sa tim, poslanička grupa DOS je odlučila da princip koji je definisan i pre nego što je postojala DOS, princip sazivanja vanredne sednice i broja poslanika koji su potrebni da bi se tako nešto u pravnom smislu ostvarilo, primeni i na ostvarivanje radnog kvoruma, nove kategorije koja je proistekla iz više nego jasne prakse konstantnog sprečavanja funkconisanja parlamenta, kroz onemogućavanje ostvarivanja broja od 126 poslanika, broja koji je bez primera u praksi kvoruma na kojima insistiraju parlamenti modernih demokratija. Upravo zbog toga će od sada, po predlogu Poslovnika na kome insistiramo, za otpočinjanje nesmetane rasprave u načelu i u pojedinostima biti potrebna trećina poslanika Skupštine Republike Srbije, s obzirom da je jasno da ta trećina može otpočeti raspravu ukoliko ona ima mogućnost, pravo i slobodu da sazove, recimo, vanrednu sednicu.
Mislim da poslanička grupa DOS više ne može davati alibi poslanicima koji su parlament shvatili kao prostor na kome će se sukobiti sa vremenom i Srbiji poslati poruku da se u njoj nije ništa promenilo. Mi smo spremni da u potpunosti odgovorimo našim obavezama, ali više nećemo biti paravan za one neodgovorne pojedince zbog kojih su Skupština, a samim tim i društvo veoma mnogo izgubili.
Upravo u skladu sa tim utvrdili smo i sankciju koja ničim ne umanjuje prava poslanika, ali potencira njihovu odgovornost. Ne postoji nijedno radno mesto u ovom društvu, u ovoj zemlji, na kome se ljudi mogu ponašati onako kako su se ponašali pojedini poslanici republičkog parlamenta. Zbog toga će obaveza poslanika koji u Skupštini Republike Srbije zasnuje radni odnos biti svakodnevno učestvovanje na plenarnim sednicama republičkog parlamenta i konstantan rad u skupštinskim radnim telima. Ukoliko se odlučite za takvu privilegiju, shvatite da nju prate i veoma konkretne obaveze i da se tim obavezama mora odgovoriti, jer će u suprotnom status poslanika na stalnom radu biti oduzet.
Što se tiče negodovanja sa kojima smo se suočili nakon pokretanja ove inicijative, ukazao bih na flagrantno nepoštovanje parlamenta i ignorisanje činjenica koje nisu presedan u našem radu. I do sada je republička skupština, u situacijama u kojima su zakazivane vanredne sednice a ona nije bila predlagač, intervenisala i tražila od predlagača - po pravilu, Vlade Republike Srbije - da uvrsti u dnevni red one tačke koje su po našem mišljenju prioritetne i neophodne za nas kao narodne poslanike.
Imajući tako nešto u vidu, poslanička grupa DOS je početkom prošle godine uputila dva zahteva Republičkoj vladi, s obzirom da je ona zakazala vanredno zasedanje zbog dve kontragarancije i izmena Zakona koji prati lokalne izbore na jugu Srbije. Mislim da je više nego jasna politička manipulacija kojom je Vladi upućena kritika i konstatacija da ona menja Poslovnik o radu Narodne skuštine Republike Srbije.
Ako je za poslanike opozicije i deo poslanika nekada jedinstvenog poslaničkog kluba DOS tako nešto sporno, poslanička grupa DOS u potpunosti podržava Republičku vladu; uvažavamo njen rad i ne mislimo da bi po nas bilo degradirajuće da je takva inicijativa potekla i od nje same, ali to nije u skladu sa zakonima, sa Poslovnikom o radu Skupštine Republike Srbije, i tako nešto je neistina. Oni koji su mislili da će neistinama sprečiti ovakve izmene zapravo su samo potvrdili da je sve ono što DOS čini u poslednje vreme opravdano i da u svojim odlukama moramo biti istrajni i konsekventni.
Želeo bih da prokomentarišem nekoliko krupnih promena kojima se zapravo reformiše rad Skupštine po prvi put, s obzirom da je naš parlament, za razliku od svih drugih državnih institucija, za razliku da društva u celini, mimoišao reforme i promene upravo zbog kompromisa koji su pravljeni unutar poslaničke grupe DOS i ovog parlamenta. Ne postoji nijedan razlog da se ne primene pravila koja omogućavaju nesmetan rad skupština, bilo da je reč o zemljama koje se nalaze u našem neposrednom okruženju, kao što je to slučaj sa Mađarskom, bilo da je reč o Engleskoj, nećemo valjda osporavati njen parlamentarizam, ili o američkom kongresu.
Imajući tako nešto u vidu, utvrdili smo novi metod rasprave u načelu i pojedinostima i nove principe glasanja. Time će biti uskraćena ona vrsta konflikta i konfuzija na kojoj su neki insistirali, računajući na saobraćajne nesreće i bolesti kao šansu u kojoj su oni prepoznavali priliku za rušenje zakona na kojima poslanička grupa DOS insistira. Zbog toga će, u skladu sa izmenama Poslovnika, presednik Narodne skupštine ubuduće, ukoliko ovaj poslovnik bude usvojen, utvrđivati dan za glasanje. To će po pravilu biti dan pošto se obave rasprave u načelu i o pojedinostima u svim tačkama dnevnog reda. Da bi Skupština imala radni kvorum neophodno je prisustvo jedne trećine narodnih poslanika. Mislimo da je to dobra izmena i ona ni po čemu nije presedan u parlamentarizmu, niti se kosi sa bilo kojim zakonskim normama.
Što se tiče onih tehničkih prepreka sa kojima smo se suočili u prethodnom periodu, nakon poslednje izmene Poslovnika, veoma važno je ukazati na zloupotrebe Poslovnika koje su najčešće činili predstavnici jedne opozicione poslaničke grupe i koju želimo da otklonimo, s obzirom da smatramo da je primedba na Poslovnik ozbiljna kategorija i da se potezanjem jednog takvog prava zapravo degradira mogućnost i dovodi u pitanje funkcionisanje parlamenta koji ni po čemu nije do sada, uvažavajući jednu takvu slobodu, raspravljao o primenama Poslovnika, već se suočavao sa krizama koje su rešavane ili izricanjem opomene ili prekidanjem sednica kako bi poslanici bili udaljeni iz sale.
Od sada će primedbe po Poslovniku moći da izrekne samo predsednik poslaničke grupe ili ovlašćeni predstavnik, a o primedbama će se izjašnjavati Administrativni odbor i o tome obaveštavati Skupštinu koja će potom moći da uvaži primedbu i stav Administrativnog odbora, odnosno da ih negira.
Što se tiče sankcionisanja neodgovornih poslanika, ono je dvostrano. Ono je statusno u onom smislu u kojem poslanik koji se nalazi na stalnom radu ovde u parlamentu gubi taj svoj status ukoliko ne odgovara svojim obavezama, što je veoma jasno utvrđeno kroz radikalnu izmenu sankcija poslanicima koji su isključeni iz republičkog parlamenta. Ne postoji nijedan razlog da u okviru Skupštine Republike Srbije najglasniji i najdominantniji budu oni koji su najgori među nama. Ako je to bio slučaj, tako nešto se mora prekinuti.
To nije bilo zbog toga što niko drugi nije imao argumente, već upravo zbog toga što mi nismo pristali na takvu vrstu ponašanja, kao metod civilizovanog političko delovanja. Zato će ubuduće poslanik, koji misli da mu dve opomene nisu kvalitetna sankcija, biti isključen sa ove sednice, ali ne u roku od 20 radnih dana, kao što je to bio slučaj do sada, nego u roku od 90 radnih dana. Ta izmena Poslovnika se odnosi na svakog poslanika koji ne poštuje Skupštinu i krši Poslovnik o radu narodnog parlamenta.
Sa zadovoljstvom ću vas upoznati i sa više nego jasnom podrškom koja prati izmene Poslovnika o radu Skupštine Republike Srbije, koja, istina, nije konkretno utvrđena kao pohvala, već kao otvorena kritika. Najlošija državna institucija u našem društvu je Skupština Republike Srbije i oni koji kažu da ne treba promeniti Poslovnik o radu, zapravo kažu da takvo stanje ne treba menjati; oni tako nešto podržavaju.
Poslanička grupa DOS je odlučila da povuče jasnu liniju, da razdvoji rad od nerada, onemogući rušenje demokratskog poretka, koji je stvoren u ovoj zemlji 5. oktobra, potvrdi izbornu volju građana sa decembarskih izbora 2000. godine i javnosti pošalje poruku da u okviru parlamenta postoje demokratski potencijali koji će pobediti u borbi koja je ovde otvorena, političkoj naravno, borbi u kojoj su predstavnici stranaka bivšeg režima u delu naše koalicije pronašli saradnika u poslu sprečavanja funkcionisanja parlamenta.
Hvala vam i tražim od vas da podržite ove izmene Poslovnika.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Ima reč narodni poslanik Dragan Marković, predsednik poslaničke grupe SSJ, povreda Poslovnika.
...
Jedinstvena Srbija

Dragan D. Marković

Poštovano predsedništvo, dame i gospodo narodni poslanici, reklamiram član 221, jer smo mi više puta podnosili zahtev da tačka dnevnog reda bude poljoprivreda i seljaci, pa bih zatražio od većine, od DOS-a, da zakaže vanrednu sednicu gde bi to bila tačka dnevnog reda, imajući u vidu da za 20 dana imamo žetvu žita; pored toga, ovih dana imamo blokadu puteva iz razloga što je cena malina veoma niska; predsednik Odbora za poljoprivredu, treba da zakaže sednicu Odbora, da potegne to pitanje i da zatraži od ministra poljoprivrede da dođe u ovu salu i da nam objasni koja će cena žita biti u ovoj godini i zašto nije, kao i svake godine, poljoprivrednim proizvođačima obezbedio regresiranu naftu?
Samo da vam kažem, mi smo u Jagodini obezbedili, i to smo naterali DOS da prihvati, a to treba i ovde da uradimo, da obezbedi 50 litara nafte za one koji su zasejali jedan hektar žita. Mislim da bi to bila velika pomoć za poljoprivredne proizvođače.
Dalje, dame i gospodo, tačka dnevnog reda o poljoprivredi treba da dođe u ovu skupštinu, jer se ne poštuje ono obećanje koje je dao predsednik Vlade u Mačvi da će poljoprivredni proizvođači koji nisu izmirili određene obaveze prema državi moći da registruju svoje automobile, ukoliko su automobili na ime poljoprivrednog proizvođača. To se ne primenjuje u praksi.
Takođe, ovih dana su stigli računi za sve one koji imaju pištolje i puške, pa je sve to spojeno; ukoliko odu da registruju automobil, poljoprivredni proizvođači moraju da isplate sve poreze koje je uveo DOS u poslednje dve godine.
Moj zahtev je da DOS predloži vanrednu sednicu po hitnom postupku, sa jednom tačkom dnevnog reda - poljoprivredna proizvodnja i seljaci. Zahvaljujem.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Dužna sam samo da dam odgovor. Narodni poslanik Dragan Marković reklamirao je povredu Poslovnika. Konstatujem da povrede Poslovnika nema i obaveštavam narodnog poslanika Dragana Markovića da, prema Ustavu, član 79. stav 3, zahtev za vanrednu sednicu može podneti trećina narodnih poslanika ili Vlada, i neka to bude vaš put za zakazivanje vanredne sednice.
Ima reč predsednik Odbora za poljoprivredu, narodni poslanik Zoran Mićović, replika.
...
Demokratska stranka

Zoran Mićović

Dame i gospodo, poštovani prijatelji, možemo tražiti saziv za svaku sitnicu, za krupnu stvar i za svaku problematiku koja je u okviru našeg poslovnika, o kome ćemo danas i te kako raspravljati.
Ali, dame i gospodo, postoje neke stvari u državi o kojima parlament ne može svaki put napraviti zasedanje, nego to treba da r eše njegove službe, znači službe Vlade i službe koje su odgovorne za ovaj posao. Konkretno, ako se radi o malini, dakle, to je jedan vrlo ozbiljan posao, u koji su uključeni poslednjih 60 dana i proizvođači malina u Srbiji i oni koji izvoze maline.
Prema tome, zašto bilo kakva priča u parlamentu danas, na temu jeftinih političkih i demagoških poena, da se plasira u taj narod tamo, koji je pri kraju jednog ozbiljnog dogovora oko načina zajedničkog ulaganja, zajedničkog čuvanja malina, zajedničkog izvoza i zajedničkog deljenja profita; u digivor je uključena Vlada, i te kako, ministar Veselinov je bio u Arilju, ministar Slobodan Milosavljević i svetnik premijera koji vodi taj sektor; dakle, u 15,30 je zakazan susret kod premijera i jedne i druge strane.
Prema tome, i te kako radimo, po čitavu noć ekipe se time bave stvar se polako sređuje kako treba da se sređuje. Malopre sam čuo na BETI da je štrajk prekinut od strane organizatora. Prema tome, dame i gospodo, i te kako ova vlada brine kao i mi koji smo tu zaduženi što čini kao predsednik opštine i resornog odbora, i nemojte se brinuti na ovakav način. Hvala vam.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Pošto je o ovoj tački dnevnog reda, a saglasno članu 157, otvoren jedinstven pretres, što znači da su amandmani mogli biti podneti sve do otvaranja pretresa, predlažem da napravimo pauzu do 12,00 časova i da sednica odbora održe Zakonodavni i Administrativni odbor; takođe molim šefove poslaničkih klubova da dođu u moj kabinet zbog dogovora o ustavnoj komisiji za izradu ustavne povelje.
Dajem pauzu sat vremena, do 12,00 časova, i molim odbore da nam dostave izveštaj.
(Posle pauze - 13,15.)
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, molim vas da radi utvrđivanja kvoruma ubacite vaše identifikacione kartice u poslaničke jedinice.

Konstatujem da imamo kvorum i da možemo nastaviti rad.

Izvinjavam se zbog zakašnjenja, sednica Administrativnog odbora je još u toku.

U toku pauze uručeni su vam amandmani koje su na Predlog odluke o izmenama i dopunama Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije podneli narodni poslanici: Vera Marković; zajedno Srđa Popović, Vojislav Janković i Milan Stanimirović; Vojislav Šešelj, Dragan Pavlović; Milan Stanković i Dragan Todorović; Golub Rajić i Zoran Nikolić; Joca Arsić i Hranislav Perić; Rade Bajić i Nebojša Jović; Toma Bušetić i Borivoje Drakulović; Branko Ružić i Slobodan Tomović; Radojko Petrić i Ljubiša Maravić; Rajko Baralić i Milan Žire Janković; Đura Lazić i Dušan Cvetković; Vladimir Garčević i Rade Bajić; Dragan Jovanović i Sreten Mitrović; Sreten Mitrović i Đura Lazić; Zoran Anđelković i Joca Arsić; Zoran Nikolić i Golub Rajić; Dragan Todorović i Borivoje Drakulović; Toma Bušetić i Miloš Nešović; Bora Drakulović i Jovan Todorović; Bora Stanimirović i Radojko Petrić; Ljubomir Mucić i Nebojša Jović; Miomir Ilić i Milan Žire Janković; Đura Lazić i Rajko Baralić; Toma Bušetić i Vladimir Garčević; Joca Arsić i Miomir Ilić; Zoran Nikolić i Ljubiša Maravić; Hranislav Perić i Živodarka Dacin.

Primili ste izveštaj Zakonodavnog odbora.

Na sednici Zakonodavnog odbora mišljenje su izdvojili narodni poslanici Đorđe Mamula i Slobodan Adžić.

Pošto Administrativni odbor još nije završio rad, ima dosta amandmana, predlažem da primenimo član 160. stav 2: "Ako nadležni odbori ne podnesu izveštaje u utvrđenom roku, pretres predloga zakona može se obaviti u Narodnoj skupštini i bez izveštaja odbora".

Predlažem da donesemo odluku da nastavimo raspravu bez izveštaja Administrativnog odbora, koji će nam biti dostavljen u toku rasprave.

Molim narodne poslanike da se glasanjem izjasne o ovom predlogu.

Za 101, protiv 54, uzdržanih nema, nije glasalo 11, od 166 narodnih poslanika.

Konstatujem da je Narodna skupština donela odluku da nastavimo raspravu bez izveštaja Administrativnog odbora, koji će nam biti dostavljen u toku rasprave.

Takođe predlažem da poslanicima koji su izdvojili mišljenje na Administrativnom odboru i izvestiocu Administrativnog odbora damo priliku da učestvuju u raspravi kada budu završili svoj rad.

Da li izvestioci nadležnih odbora žele reč, da li predsednik Zakonodavnog odbora želi reč? (Ne.)

Da li narodni poslanici koji su izdvojili mišljenje, narodni poslanik Đorđe Mamula i narodni poslanik Slobodan Adžić, žele reč? Izvolite, narodni poslanik Đorđe Mamula, koji je izdvojio mišljenje na sednici Zakonodavnog odbora, ima reč.

Đorđe Mamula

Smatram da nisu ispunjeni uslovi da se održi rasprava po hitnom postupku jer prema članu 158. nema okolnosti koje nisu mogle da se predvide, a da nedonošenje zakona po hitnom postupku može da prouzrokuje štetne posledice po život i zdravlje, bezbednost zemlje i rad organa i organizacija.
U obrazloženju predloga izmene Poslovnika se uopšte ne navode štetne posledice, niti se samim tim obrazlaže u čemu bi se one sastojale. Ne navode se samim tim ni okolnosti, dakle odnos činjenica koji nije mogao da se predvidi. Zato smatram da nije bilo razloga da se rasprava organizuje po članu 158, dakle po onoj odredbi koja reguliše hitni postupak. Ali, to je verovatno učinjeno zbog toga da bi se skratilo vreme za podnošenje amandmana.
Pored toga, smatram da se u članu 10. izmena Poslovnika, koji zapravo govori o članu 102. stav 2, predsedniku Skupštine daju izuzetno velika ovlašćenja. Naime, predsednik Skupštine sada može da izrekne meru udaljenja sa sednice, u prvom i poslednjem stepenu odlučuje o tome, a poslanik protiv koga je takva mera izrečena nema pravo prigovora.
Dakle, nema dvostepenosti u odlučivanju, što predviđa Ustav.
Pored toga, član 24, koji govori o izmenama člana 217, sadrži predlog da se doda novi član 217a koji govori o poslanicima koji se nalaze na stalnom radu u Narodnoj skupštini i o tome da su oni dužni da prilikom utvrđivanja kvoruma, kao i u toku rada sednice, budu prisutni na sednici Narodne skupštine. Smatram da ovaj predlog nije u skladu sa članom 35. Ustava SRJ, koji jemči pravo na javno izražavanje mišljenja, pa i izražavanje mišljenja postupkom; dakle, napuštanjem sednice i odlukom da se ne sluša nešto što neko ne želi da sluša; tako da to nije u skladu sa Ustavom, a ni sa paktom o građanskim i političkim pravima, pa molim da povedete računa o tome.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Zahvaljujem se gospodinu Mamuli.
Da li se narodni poslanik Slobodan Adžić, koji je takođe izdvojio mišljenje, javlja za reč? Izvolite, reč ima narodni poslanik Slobodan Adžić, koji je izdvojio mišljenje na sednici Zakonodavnog odbora.