Gospođo predsednice, poštovani narodni poslanici, dame i gospodo, ovo je drugi deo druge faze poreske reforme. Neću ponavljati ono o čemu smo pričali juče, a u vidu, rekao bih, generalne filozofije povoda i načina na koji smo došli do ovog paketa. Želeo bih samo u ovih nekoliko minuta uvodnog izlaganja da naznačim najvažnije elemente ovog poreskog dela. Ovde se radi, u komplementu onoga o čemu smo pričali juče, o zakonu o poreskom postupku i poreskoj administraciji, koji je temelj jedne zdrave poreske administracije koja može da sprovede sve ove zakone, a ovde govorimo o materijalnim zakonima. Hteo bih da kažem da je ideja i smernica u ovom delu je bila veoma jednostavna.
Želeli smo da imamo tri ključna elementa u ovom poreskom paketu. Prvi je da sagledamo koji su to elementi u našem poreskom sistemu, gde bismo mogli da napravimo dodatni pomak za životni standard naših građana. Druga smernica je bila - što povoljniji ambijent za privređivanje, i u tome su dve najvažnije stvari koje su u ovom momentu važne za Srbiju, a to su zapošljavanje i investicije. Treća smernica, to je da se uspostavi jedna fer konkurencija na našem tržištu i jačanje finansijske discipline. To je suzbijanje sive ekonomije.
Sada bih želeo da kažem nekoliko rečenica o ove tri ključne smernice ovog poreskog paketa. Što se tiče samog standarda naših građana, naravno da on nije na nivou gde bismo mi hteli, gde bi naši građani hteli da on bude. Napravljen je značajan pomak. Naravno, često čujemo da te statistike koje pokazuju te potrošačke korpe nemaju veze sa životom. Međutim, kako god da uzmete i pogledate koliko može danas da se kupi sa prosečnom platom ili penzijom i da to prevedete u kilo krompira, luka, raznih namirnica ili pak nekih dobara, bele tehnike, vidimo da je za poslednje dve godine napredak napravljen. Sinteza toga je minimalna potrošačka korpa za jednu porodicu od četiri člana za koju su bile potrebne dve prosečne plate u Republici Srbiji u januaru 2001. godine. Prevedeno možda na još jednostavniji jezik to znači da u porodici gde su oboje radili, oboje je trebalo da rade i da primaju da bi mogli da pokriju taj minimum preživljavanja.
Današnja situacija je takva da je potrebna jedna prosečna plata u Republici da bi se podmirila ta jedna minimalna potrošačka korpa za porodicu. To znači da u jednoj prosečnoj porodici, gde oboje rade, jedan radi za preživljavanje, a sada već drugi može da zarađuje za nešto malo više. Da li je to malo više nešto sjajno? Naravno da nije. Ako je suditi po nekim drugim elementima, pogledajmo potrošačke kredite, a za potrošačke kredite znamo da se traži minimalni iznos prihoda i neka perspektiva, žiranti i mogućnost da se to otplati, tu vidimo da tamo gde je bila stvarno nula, sada se pretočilo u nekih milijardu, milijardu i po dinara potrošačkih kredita mesečno u Srbiji. Mogao bih da nastavim dosta dugo o tome da je standard života popravljen. Popravljen je i niko ne može to da ospori. Pitanje je da li je on popravljen za sve. Odgovor je - jeste, on je popravljen za sve, ali problem je u tome što i dalje imamo široke slojeve našeg stanovništva koji žive veoma teško.
Poreska politika, ne možete to do kraja sanirati i najbolja socijalna politika za ugrožene slojeve našeg stanovništva je ona koja se izražava na rashodnoj strani, jer onda se najbolje cilja i pomoć ide onima kojima je najnužnija. Rekao bih, u samom pristupu poreske reforme videli smo, povodom ideje da se vodi socijalna politika kroz poresku politiku i bilo koja druga politika, politika nataliteta, razvojna politika, da je poreska politika jedan od najlošijih instrumenata i on je podosta tup da se vode te druge politike. Kada date poresko oslobođenje na datom proizvodu, vi dajete tu olakšicu svima, i siromašnim i bogatim. Zbog toga to nije najbolji instrument za vođenje jedne socijalne politike.
A onda ćete me pitati - pa zašto onda predlažete, ili zašto ste predložili prošle godine oslobađanje od plaćanja poreza na promet za neke važne namirnice. Odgovor leži u tri razloga. Prvi razlog je: zbog toga što mi i dalje na rashodnoj strani nemamo dovoljno razrađene mehanizme da obuhvatimo i da ciljamo, kako to kažu ekonomisti i socijalni radnici, one kojima je pomoć najpotrebnija. Znači, još nismo na rashodnoj strani, u onoj meri koliko bi trebalo da budemo, spremni da ciljamo i da znamo realnu situaciju na terenu za one kojima je pomoć potrebna. Naravno, možemo da kažemo - hajde da sačekamo dok se to desi, međutim, radi se o velikom broju naših građana i vreme za čekanje ne postoji.
Drugi razlog je zbog toga što se ako pogledamo ono što je u potrošačkoj korpi, mora ipak napraviti jedna razlika između onoga što bi ekonomisti nazvali - je neelastično ili, po malo normalnijem jeziku, bez čega se ne može, ono što je ljudima stvarno nužno da bi koliko - toliko živeli i zbog toga imate i voće i povrće, one razne namirnice koje su važne za sve i koje svi moraju da kupe i koje nisu izraz kupovne moći.
Porez na promet je porez koji je namet na kupovnu moć, međutim, imate tu klasu namirnica i stvari koje nisu izraz neke kupovne moći nego nužde. Zbog toga jedan broj elemenata i dobara treba da bude diferenciran, jer to su jednostavno one stvari bez kojih se ne može, niko, pa i oni najsiromašniji ne mogu. To je jedan od elemenata, vratiću se na to u obrazlaganju zašto smo predložili da se oslobodi ovo što se oslobađa.
Najzad, treća stvar, zbog toga što je toliko važno, zbog toga još nismo u stanju to da ciljamo na pravi način i zbog toga što, kao što sam rekao i u decembru prošle godine kada je bilo obrazlaganje za oslobađanje poreza na promet za neke druge namirnice, imamo nelojalnu konkurenciju i dosta razgranat šverc nekih dobara. Pogledajte šverc ulja između Republike Srpske i Srbije, pogledajte šverc šećera i videćete da oslobađanje ovde poreza na promet jeste neko svojevrsno priznanje izvršne vlasti da u ovom momentu na rashodnoj strani nismo još u stanju da ciljamo na pravi način, a da na kontrolnoj strani nismo još u stanju da uspostavimo dovoljni stepen prave kontrole za ono što se dešava na tržištu.
To ne znači da mi odustajemo od toga da se bolje cilja na rashodnoj strani, naravno da ne odustajemo od toga da se bolja kontrola uspostavi, ali predlog koji je danas pred vama, oslobađanje nekih namirnica od poreza na promet, izraz je realnosti i naše države i socijalnog momenta i stanja naše uprave, kada se tiče tržišne inspekcije i, što nije manje važno, sanitarne inspekcije, inspekcije koja je na granici i carine. Jedan od problema je tu, a te kontrole moraju biti jače da bi bili u stanju da sprečimo taj šverc.
Sve u svemu, oko ovog prvog paketa, iz tih razloga (mislim na ova tri ključna koja sam naveo) predlažemo da se od poreza na promet izuzmu šećer, jestivo ulje i mast, kao tri elementa koji još nisu oslobođeni iz te minimalne potrošačke korpe koju smo popunili na početku ove godine, a sećate se oko voća i povrća, ribe, jaja, mesa i isto tako lekova sa pozitivne liste i, da napomenem, komunalija. Kada to sagledate i izanalizirate tu potrošačku korpu, onda vidite da ono što je minimalna potrošačka korpa što se tiče namirnica, lekova, a tu najviše mislimo na one najsiromašnije slojeve, na naše penzionere koji moraju da troše te lekove, vidimo (tu su i komunalije) da smo napravili veoma značajan napredak. Nema druge zemlje u Evropi koja ima stopu nula poreza na promet na ta dobra, imaju neke manje stope, mnogi imaju više stope, ali nijedna zemlja, naročito u tranziciji, nema nultu stopu na tako široki broj roba bez kojih se ne može. Zato vam predlažemo da oko ta tri dobra usvojite ovaj predlog izmena i dopuna Zakona o porezu na promet. To će koštati dosta državnu kasu, naročito zbog ulja; neka procena je da će to koštati državnu kasu tri ili četiri milijarde dinara.
Postoje još dve stvari koje nisu direktno vezane za ovo bez čega se ne može, a predlažemo da se ukine porez na promet na te dve stvari. Prva stvar, to su kompjuteri i softver, i to iz dva razloga; to, naravno, nije minimalna potrošačka korpa, ali mi polazimo sa toliko niskih grana opremljenosti naših građana i naše privrede, i ako želimo iole da budemo konkurentni, da stvarno uđemo kao Srbija u tu ekonomiju znanja, stvarno ono što je obeležje 21. veka, želimo na ovaj način da podstaknemo opremu naših građana i naše privrede.
Pod jedan, zbog međunarodnih računovodstvenih standarda nije moguće osloboditi softver koji se kupuje odvojeno od hardvera, kada ga kupuju preduzeća, a već godinama se čuje, tokom 90-tih, problem preduzeća da kada kupuju kompjuter na kome je već instaliran softver ne plaćaju porez na promet jer je to osnovno sredstvo, ni na jedno ni na drugo, a kada kupe softver odvojeno od hardvera, onda moraju da plate porez na promet.
Mi smo pokušali da vidimo da li je to moguće prevazići pravilnikom, ono što su osnovna sredstva a nalaze se na saveznom nivou, i odgovor je bio negativan, zbog međunarodnih računovodstvenih standarda koje želimo da respektujemo kao zemlja i time postoji jedna inicijativa, a Savezna vlada je pre dve nedelje usvojila Nacrt zakona o računovodstvu koji treba da nas približi tim standardima. Zbog toga, i zbog preduzeća koja često moraju da kupe softver odvojeno od hardvera ili naknadno, važno je da imamo ovo oslobođenje. Ali, postoji druga stvar: to je za sve roditelje koji bi hteli da priušte svojoj deci ili celoj familiji jedan kompjuter, 0žele da vrše obuku, žele da se priključe na internet; ovo je jedna veoma snažna poruka i tu ćemo biti jedina zemlja u Evropi gde je porez na hardver i na softver nula.
Zadnja stvar se tiče, i to je rekao bih taj novi balans između visine nameta i ulaženja u jednu legalnu zonu, izdavanja poslovnog prostora, viška poslovnog prostora i stambenog prostora od strane fizičkih lica.
Mnogi građani i njihova udruženja su nam se obratili i kažu da znaju da žive u ilegali, da ne prijavljuju značajne prihode koje dobijaju od iznajmljivanja njihovog stambenog ili poslovnog prostora, bilo nekim firmama ili nekim drugim fizičkim licima, a isto tako su ukazali da kumulativno ta stopa oporezivanja je bila nekih 38%, što je dosta visoko.
Na ovaj način i ukoliko usvojite oslobađanje od poreza na promet te kategorije ljudi, ta stopa će sići na 19%, što je mnogo primerenije. Ali, naravno, sledeće godine, i već su pripremne radnje urađene u tom pravcu, očekujemo da sve gazdarice i gazde prijave prihode koje dobijaju od iznajmljivanja stambenog ili poslovnog prostora. Tako ćemo biti svi u dobitku; ta masa, ne bih sada da špekulišem pošto tu ima raznih, odnosno veoma velikih cifara o kojima ovde pričamo, ali sigurno da očekujemo, naročito u gradovima, da se sada sve prijavi. Ako ne, najavljujem da ćemo i te kako pratiti trag onih koji iznajmljuju i doći do onih koji su u tim stanovima, koji su u tim prostorima i ići ćemo tragom do onih koji njima iznajmljuju. Nagoveštavam da je ta veoma prihvatljiva stopa je isto tako, rekao bih, i kapija za ono što mora da bude i postane legalizacija celog tog dohotka.
To je ono što se tiče prvog stuba - briga za standard naših građana, pre svega, ali isto tako i nekoliko jakih poruka prema, rekao bih, onome što mora da bude odlika našeg društva; uistinu, ako pogledamo neke odlike koje imamo, mi imamo stvarno veliku kategoriju naših softveraša koji su se pokazali kod nas i u svetu kao veoma vrsni i imamo veliki broj naših ljudi koji su u stanju da pariraju vrhunskim kompanijama u tom domenu.
Oslobađanje od poreza na promet softvera i hardvera je jedna veoma jaka poruka našim građanima u zemlji i u dijaspori, da naša zemlja želi da bude konkurentna i da želi da ima što veću opremljenost informacionim tehnologijama u društvu - preduzeća, škole, bolnice, javne ustanove, poljoprivreda, gde i te kako može da se poboljša produktivnost, ukoliko se više radi sa informativnim tehnologijama, pa sve do onoga što je koren, a to su naši građani.
Sa dva do tri odsto opremljenosti ličnim kompjuterima, sa penetracijom interneta, koji je u agregatu, a tu ne treba Beograd ili Novi Sad da zavarava, jer je tu penetracija interneta dosta visoka, a u našoj zemlji na najnižim stopama ne u celoj Evropi, nego na Balkanu. Jedino Albanija ima nižu stopu opremljenosti kompjuterima i internetom od nas.
Slovenija ima pet puta veću opremljenost od nas i već sada Hrvatska ima tri puta veću opremljenost od nas, i tu je jedna ključna stvar za konkurentnost naše zemlje - ekonomija znanja, pristup informacijama, koji naročito omogućava internet, i oruđe bez koga se u modernoj ekonomiji ne može, a to je kompjuter.
Pre se govorio jedan svetski jezik, i to je jedna kapija za posao, za zvanje; mora se na to dodati znanje baratanja kompjuterima. To nije samo pitanje naših mlađih generacija, nego je to pitanje i za ljude koji su u punom jeku, i oni moraju što više da budu spremni da uđu u to, jer bez toga oni zatvaraju sebi vrata nečemu što je besplatno ili veoma jeftino znanje, koje je tu nadohvat ruke. Ova poruka je veoma jasna.
Najzad, ono o čemu sam pričao, to je mogućnost da se takođe oporezuje jedna velika masa koja danas uopšte nije oporezovana i koja je bežala od jedne stope koja je bila skoro 40%; ovoga puta će ta stopa biti dva puta manja, i vreme je da i oni kao što su taksisti, sportisti, estrada, oni koji su u kladionicama, kada dođe na dnevni red ovog cenjenog doma i zakon o igrama na sreću, uđu u taj red.
Drugi stub, rekao bih, centralni stub predloženog poreskog paketa, je onaj koji se tiče naših preduzeća. Tu želim da kažem da smo želeli da imamo jednu veoma jaku poruku prema onima koji žele da zaposle i koji žele da investiraju. Ukoliko usvojite predložene promene, stopa poreza na dobit preduzeća u Srbiji će biti najniža u Evropi. Prema zadnjim proverama koje smo imali, najniža u OECD-u, organizaciji čiji nismo član, ali prema kojoj moramo da se merimo, jer tu su sve one zemlje kojima ide dosta dobro u svetskoj ekonomiji, sa izuzetkom Repbulike Srpske, gde je ta stopa 10% od prošle godine; to će biti jedna veoma jaka poruka.
Mogu vam reći da na mnogobrojnim skupovima domaćih i inostranih investitora, kad se pojavi ta stopa, nastane tajac. To je jedna izuzetno povoljna stopa, a kada na to dodate dve druge stvari, a to je mogućnost odbijanja od poreza na dobit preduzeća, i to dve godine, cele ruto plate novozaposlenih, što znači da će za one koji zaposle radnika država da finansira dve godine celu bruto platu tog novozaposlenog, to je najjača pozicija koja postoji danas, ne samo u zemljama u tranziciji, nego i u Evropi; kada na to dodate mogućnost da se odbije 20% za velika i 40% za mala i srednja preduzeća od poreza na dobit preduzeća, od onoga što su investicije u osnovna sredstva, i kada najzad na to dodate da na sve investicije, koje su veće od 10 miliona evra i koje zaposle više od 100 radnika, svuda u Srbiji, i zaposle više od pet radnika i budu veća od 1.000 evra u zonama značajnim od interesa za Srbiju (da prevedem, nekih dvanaestak opština koje su u najtežoj situaciji), onda vidimo da je u ovom segmentu to Srbija, i to je tako zato što smo tako i napravili kroz diskusije sa privrednicima, jer smo se uporedili sa mnogim drugim zemljama.
Ovo je bez premca najatraktivniji sistem oporezivanja u domenu poreza na dobit preduzeća, najjači podsticaj za zapošljavanje i za investicije koje postoje u ovom elementu.
Ako pogledate Mađarsku, ona je imala slične podsticaje, ili pak Češka, pre pet do deset godina, na taj način oni su privukli jedan dobar deo investicija, koje su išle u centralnu i istočnu Evropu. Oni, kao i Poljska, Češka, i sve druge zemlje koje će ući u Evropsku uniju, u maju 2004. godine, moraju da ukinu ove podsticaje, jer, jednostavno, Evropska unija ne želi da ima u svom sastavu delove Evropske unije koji daju takve podsticaje, a da iste podsticaje zbog fiskalnih i drugih razloga niti Nemačka, niti Italija, niti Velika Britanija ne mogu da daju, jer oni imaju velike izdatke i moraju da ih finansiraju. Kod njih je porez na dobit preduzeća u fiskusu jedna veoma važna stavka.
Na nama je da pametno iskoristimo ovaj momenat i ovu deceniju i da budemo taj magnet za investicije, i domaće i inostrane. Ako pogledate ovu odredbu, ona ni u kom slučaju ne daje povlastice inostranim investitorima. Svi investitori su na istoj razini, i ne samo to, ona ne daje privilegije novonastalim preduzećima na uštrb onih koja danas postoje, nego je ona pravno, statusno neutralna, i svako preduzeće će moći da iskoristi, shodno učešću, ako gledamo postojeća preduzeća, investicije koje postoje, sa tim povlasticama.
Šta to znači - ukoliko postojeće preduzeće investira npr. 100 miliona evra u datom momentu i zaposli 400 radnika, i ono će moći u proporciji ukoliko tih 100 miliona evra predstavljaju u njenom celom zbiru osnovnih sredstava, moći će da oslobodi u toj proporciji i sebe od plaćanja poreza na dobit preduzeća, i to deset godina.
Znači, to je taj drugi stub, mada ima tu još nekih drugih elemenata koji su podosta važni. Imamo takođe jednu veoma važnu vest za naše zanatlije, za preduzetnike - za njih porez spada sa 20 na 14%. Znači, i tu smo pazili da ta fiskalna promena bude raspoređena na isti način svima i da ne bude jedne formalno - pravne odluke, koja je favorizovana time, tako da će ako ste zanatlija, i ukoliko ovaj dom usvoji ove promene, vaš porez biti skoro prepolovljen, umesto 20% biće 14%.
Isto tako, ako pogledate to što se tiče otpremnina i mogućnost restrukturiranja, tu smo omogućili da otpremnine za naše građane koji imaju više od 50 godina budu neoporezovane, bez obzira na njihov iznos. Na taj način njima se pomaže da krenu u novu karijeru i, uz mnoge druge mere koje idu sa ovim, da se ne desi da jedna generacija onih koji imaju 50 godina, koji su na svojim plećima nosili veliki teret ove zemlje, podigli decu, bude ta izgubljena generacija tranzicije.
Veoma je jasno da je generacija koja je bila najizloženija, a to je iskustvo i drugih zemalja u tranziciji, generacija pedesetogodišnjaka, oni su premladi za penziju, a sa druge strane, na tržištu rada uvek u žestokoj konkurenciji sa mlađima, koji možda znaju više jezika, možda bolje barataju kompjuterom, možda imaju manje obaveza u kući, i šire, i koji su, hajde da kažemo, fleksibilniji, kako bi rekli poslodavci.
Veoma je važno, i ta mera je tu usmerena, da ta generacija ni u kom slučaju ne bude žrtvovana, da oni na tržištu rada (i tu država mora da im pomogne) imaju što jače pozicije i da ne budu u podređenom položaju kada se dolazi do zapošljavanja. To je izuzetno važno, jer, u protivnom, imaćemo rizik da jedna cela generacija sebe smatra gubitnikom ove tranzicije, ali nema nikakvog razloga da se to tako desi, i ova mera je jedna od onih koje treba da omoguće to. Naravno, ona sama po sebi ne može to uraditi, da ta generacija sebe ne smatra gubitnikom ovih reformi.
Najzad, ako pogledamo privatizaciju, imali smo kršenje neutralnosti u učešću u aukcijskoj privatizaciji. I ovoga puta, kroz ove promene omogućavamo da to bude na pravi način neutralno. Kroz izuzimanje od dividende i poreza na dividendu, za iznos od rate koja se otplaćuje kroz aukcijsku privatizaciju, dolazimo do neutralnosti, tako da fizička lica, kao i pravna lica, plaćaju na isti način porez i na isti način mogu da učestvuju u aukcijskoj privatizaciji. To je dobro, jer u protivnom smo već videli da imamo nekih štetnih pojava, gde se neki ljudi kriju iza nekih pravnih lica, samo zbog toga da ne bi platili dodatni porez, koji su imali do tada. I na taj način je to još dodatni podstrek, naročito za naše investitore, da učestvuju u aukcijskoj privatizaciji, da ih bude što više i da što više njih učestvuje u jednom javnom transparentnom nadmetanju kroz aukcijsku privatizaciju.
Ukazaću na treći stub koji se tiče suzbijanja sive ekonomije, odnosno reći ću nešto o pitanju oporezivanja dohotka građana. Predloženo je da ono što su bile tri stope dodatnog poreza na dohodak građana, 10, 15 i 20%, da to postane jedinstvena stopa od 10%.
Bilo je dosta diskusije na odborima o tome, ali ta mera nije mera koja ukida progresivnost u oporezivanju. Ne. Stopa od 14% na zaradama ostaje, jedino što se ovde predlaže je da nemamo te tri stepenice u dodatnom oporezivanju dohotka koji prevazilazi 600.000 dinara, ako uzmemo ovogodišnje cifre.
Zašto to nije ukidanje progresivnosti? Pa, zato što će oni koji zarađuju više platiće marginalnu stopu od 24,5%, gde je 14% puta 10% konfornom metodom, što znači da imamo progresivnost, oni koji više zarađuju će više i platiti porez; ali ono što ovde radimo to je da uvažimo našu realnost i tu novu ravnotežu u poreskom delu, jer ako pogledamo ono što se desilo ove godine videćemo da smo imali samo 3.280 građana koji su se prijavili za porez na dohodak građana, taj godišnji, što jednostavno nema blage veze sa realnošću.
Na tom porezu smo naplatili jedva nekoliko desetina miliona dinara, pa sad vi meni kažite, i ja bih hteo da se ovde izbegne svojevrsna demagogija, da li te stope moraju da budu još veće; iskustvo pokazuje, u našoj zemlji kao i u svim zemljama u tranziciji, da su neke marginalne stope na porezu na dohodak građana, koje prelaze 30%, su garancija za sivu zonu, za izbegavanje plaćanja tog poreza.
Želim samo da se shvati prava intencija predložene mere, da ne bude ni u kom slučaju da se ukida oporezivanje po nekoj ekonomskoj snazi, ali da dođemo do te stope od 24,5% i uz uporedno jačanje finansijske discipline, jačanje poreske uprave, o kojoj smo pričali juče, u uspostavljanju te evidencije imovine, o kojoj smo pričali 30. juna, da ta hladna računica između te marginalne stope za ljude koji imaju novca i, s druge strane, rizika da ih neko uhvati u poreskoj utaji, i kazne koje će onda imati, da to bude ona pravna ravnoteža za Srbiju.
Treba da se čuvamo demagogije, koja kaže - bogati ne treba da plaćaju skoro ništa, jer u ovim teškim momentima mora da se stvori taj sloj preduzetnika, a kasnije ćemo doći do nekog progresivnog oporezivanja, što nije ni naša tradicija a ni tradicija Evrope. Međutim, tu postoji jedna druga demagogija koja kaže - bogati imaju da plate. Ta demagogija onda vodi do toga da niko, kao što se i do sada dešavalo, ništa ne plaća.
Znači, poštovani narodni poslanici, ovde je predložena prava ravnoteža za Srbiju, gde imamo progresivno oporezivanje, ali gde je ta marginalna stopo oporezivanja dohotka građana je ona koja će se i naplatiti u Srbiji i koja će dovesti i uvesti u red sve ove druge stvari, a naročito Zakon o poreskom postupku, za koji se nadam da ćete ga izglasati koliko već ove nedelje, pa da onda ne bude samo nekih šezdesetak miliona dinara, što je smešna cifra, od oporezivanja dohotka, nego da kroz novonastalu ravnotežu naplatimo nekoliko stotina miliona dinara, a veoma brzo i nekoliko milijardi dinara.
Znači, da sa jedne strane ljudi koji imaju više novca plaćaju taj porez, a da sa druge strane imamo razumne stope koje će omogućiti da se to efektivno naplati, a da pritisak na evaziju zbog tih stopa ne bude toliki da će se oni uvek naći u tom balansu između visine poreza i rizika utaje i onoga što može da se desi; da ustanovimo tu novu ravnotežu.
Molim vas da prihvatite ovo što je prava ravnoteža za Srbiju danas - marginalna stopa od 24,5%, koja će biti najniža u Evropi, koja nije mali porez, ali koja je realan porez, čime ćemo naterati sve one koji imaju prihode iznad 600.000 dinara i da ga plate. Tako će i država i oni koji žive od budžeta, kao i socijalna pravda, biti na pravi način podmireni.
Naravno, deo tog trećeg stuba biće bitka protiv sive ekonomije. Teško je jačati finansijsku i poresku disciplinu ako imate velike segmente našeg društva koji jednostavno ne plaćaju porez. Tu mnogi privrednici kažu da porez uvek boli, ali još više boli i nepodnošljivo boli ako oni plaćaju a neko drugi, ko je u toj istoj aktivnosti, ne plaća, jer je to nelojalna konkurencija.
Ako ostavimo široke slojeve naše privrede i društva u sivoj zoni, mi ne možemo da obezbedimo dovoljnu finansijsku disciplinu. Zato ove mere (iako tu ima dosta priča o zadrugama, i ja bih hteo da pričam o zadrugama) u ovom paketu imaju elemente zatvaranja onih rupa u našem zakonodavstvu koje su obilato iskorišćene za utaju poreza. Uzmimo, na primer, omladinske zadruge. Ne mogu tu da se otme utisku da je jedna plemenita ideja do te mere iskompromitovana da prvo mora da se ukine poreski povlašćeni status, pa da onda oni koji su u toj zoni dođu na diskusiju.
Tada će biti - gle iznenađenja, od kada smo počeli da pričamo o ovome, odjednom se nude niže stope naplate kod tih zadruga; priznaje se da je 10% malo preveliko, a da ne govorim da se te zadruge upotrebljavaju za finansiranje drugih, različitih stvari i da se na taj način zapošljavaju "omladinci" od 50 godina i više. To je obilato zloupotrebljavano u našoj zemlji a najveće žrtve svega ovoga su sami omladinci. Na taj način im poslodavci nisu uplaćivali godinama nijedan jedini dan radnog staža.
Ako mislimo na one promene u penzionom sistemu koje ćemo imati za nekoliko meseci, kada će se računati ceo radni vek, kao što se to radi u svim zemljama, za obračun penzija koje treba da dođu, onda je veoma važno da se tu pošalje jedna jaka poruka poslodavcima da zloupotrebe kroz omladinske zadruge više proći neće. Mogu da vam pričam veoma dugo o takvim stvarima, o onome što smo našli na terenu, koliko su neka preduzeća u Vršcu, koja i te kako dobro posluju, zloupotrebljavala mnogo taj oblik rada.
Zbog toga želim da se i tu ne uđe u neku demagogiju. Naravno da su nam zadruge potrebne, ali ne ovakve. Tu se očekuje velika reforma. Vreme je da se ukine ono što je zloupotrebljeno. Kada savezni zakon koji to reguliše siđe na republički nivo, onda ćemo uspostaviti prave dijaloge, to iščistiti, i možda će se onda vratiti taj poreski podsticaj.
Mi smo već pričali o sportistima. O tome više neću govoriti. Ali, postoje i fiskalne kase. Fiskalne kase su jedini način na koji možemo da izbegnemo da divlja konkurencija u srži ubije našu organizovanu trgovinu. Jedan veletrgovac mi je rekao - Đeliću, znam zašto želite fiskalne kase, vi biste hteli da proverite koliko krademo od vas. Ruku na srce, kradem, ali i ja hoću fiskalne kase jer bih hteo da znam koliko moji kradu od mene.
Izdavanjem računa fiskalna memorija postoji i kazne za sve koji ne uzmu račun su nužne. One su se pokazale naročito nužnim u zemljama jugoistočne Evrope. Zadnji primer je Crna Gora, koja uz mukotrpne napore uvodi tu disciplinu, da se ne bi desilo da kada idete u neki restoran i vidite da je lokal pun, i to šest sati, a kada tražite da vidite pazar, vidite da je samo 20 obroka servirano. Da ne govorim o tome da imamo neverovatne rupe u našem sistemu, gde za mnoge trgovce imate ono što je pravi pazar a s druge strane nema onoga što se prijavljuje.
Tu ne možemo imati širenje normalne, civilizovane trgovine, naročito kroz tu sivu zonu. Ako to tolerišemo, niti ćemo imati te velike trgovinske lance, niti ćemo imati tu pokretačku snagu za veliku proizvodnju mnogih dobara i našu industriju, samim tim, kroz konkurenciju, manje marže i time niže cene za naše građane, ukoliko ovo ne uradimo.
Znači, iza fiskalnih kasa je jeftinija hrana, jeftinija bela tehnika za sve naše građane i to nije tako daleka budućnost, jedan takav mehanizam i spona o kojoj govorim. Zbog toga apelujem na vas da usvojite ovo i da već sledeće godine bude više reda. Naravno, neće biti nikakvih privilegija ni kod jednog dobavljača. Tu je kod drugih zemalja bilo mnogo zloupotreba.
Vlada Srbije će samo propisati minimalne tehničke uslove za te fiskalne kase i onda će bilo koji dobavljač koji podmiruje te uslove, taj biti u stanju da podmiruje naše tržište. Znači, neće biti nikakvog monopola, niti davanja tog velikog tržišta samo jednoj firmi. Tu naravno, pre svega, govorim o Nišlijama. Naravno da ćemo pomoći EI Nišu, da i oni kroz jedan ovakav posao nađu mesto i da im to bude pokretač za jedan važniji deo te industrije. Oni su već uradili neke radnje, uz eventualnu saradnju sa nekima koji imaju licence u tom domenu, koji već imaju iskustva, da mogu da proizvode.
Ovaj poreski paket je izuzetno povoljan. Retko kada se desi da jedna vlada, jedan ministar finansija može da ponudi ovako povoljan paket. On će koštati državnu kasu nekih 10 milijardi dinara. To nije mali novac. Pre nekoliko nedelja su zlonamerno preneli nešto što sam rekao, da je to neka svojevrsna nagrada, kao da je Vlada tu da nagradi građane kod smanjenja poreza. Naravno, ja nikada nisam rekao na taj način, ali želim da kažem da ovo smanjenje ili ukidanje poreza ni u kom slučaju ne bi bilo moguće da se sa jedne strane država nije borila protiv šverca i da naši građani i privrednici nisu, do neke mere, pojačali finansijsku disciplinu. Te niže stope uz širu osnovicu će omogućiti da idemo dalje.
Sledeći koraci - kao što sam napomenuo, ukoliko ojačamo tu finansijsku disciplinu, moći ćemo krajem sledeće godine da razmotrimo veoma ozbiljno smanjenje poreza na promet, koji će biti onda porez na dodatu vrednost i smanjenje nameta na plate, u regularnom postupku.
Veoma sam ponosan što smo u stanju da ponudimo jedan ovakav paket. Mnogi naši građani ga očekuju, a to bi značilo da ćemo krajem sledeće nedelje imati za 17% jeftinija ova dobra, o kojima smo pričali, da ćemo moći da kupimo kompjutere, ulje, mast za toliko jeftinije, a za naša preduzeća, za sve one koji misle da treba da se investira, imaćemo mnogo povoljniji ambijent, najpovoljniji u Evropi u onome što se tiče poreza na dohodak građana i poreza na dobit preduzeća.