Poštovani građani Srbije, gospođo predsedavajuća, dame i gospodo narodni poslanici, danas ćemo raspravljati o konvenciji o ljudskim pravima i slobodama i pravima nacionalnih manjina. Ako je nešto dobro povodom usvajanja Ustavne povelje, onda je to povelja koja bi trebalo da reguliše i formuliše prava nacionalnih manjina i ljudska prava i slobode.
To je ono što svakako treba pozdraviti i to je jedna novina u našem ustavnom uređenju; i, u svakom slučaju, to je pozitivan propis. Nažalost, uprkos tome što je gospodin Jočić rekao da je ova povelja usvojena sa visokim stepenom saglasnosti članova Ustavne komisije, lično smatram, a i stav je SSJ, da ona nije potpuna i da kao takva ne štiti dovoljno ni prava nacionalnih manjina, ali ni prava većinskog naroda u Srbiji i Crnoj Gori.
Nažalost, tek kasno popodne smo dobili povelju o nacionalnim manjinama i ljudskim pravima. Razumem da je to moralo tako, s obzirom da je tek preksinoć Ustavna komisija usvojila ovu povelju, tzv. malu povelju, ali ipak mislim da je to malo vremena za narodne poslanike da bi kvalifikovano o tome danas diskutovali i da bi je usvojili ili odbacili.
Po mom dubokom uverenju ona je nedovoljno kompletna, nije potpuna, i kao takva ne može biti dovoljna zaštita prava i ljudskih sloboda, ali ni prava nacionalnih manjina, a nažalost, ni prava većine u ovoj državi. Pokušaću, ukoliko dozvolite, da po pojedinim članovima ove povelje ukažem na nedostatke koje, nažalost, čini mi se da danas ne možemo ispraviti, jer nije obezbeđena mogućnost delovanja amandmanima, već samo diskusija o ovom tekstu.
Na primer, što se tiče člana 27. koji govori o verskim zajednicama, tu se govori da su verske zajednice ravnopravne i odvojene od države, i to je sasvim u redu. Međutim, ovde se ne govori o tome na koje se to verske zajednice misli. Prošle godine imali smo primedbu jednog poslanika koji je rekao da su verske sekte po Ustavu takođe verske zajednice. Ja se sa time nikako ne mogu složiti.
Ovde je trebalo precizirati i reći da se ovo odnosi na verske zajednice koje su tradicionalne i koje su utemeljene tradicijom na području na kome živimo. Dakle, Srpska pravoslavna crkva, Islamska verska zajednica, Katolička verska zajednica, protestanti, Anglikanska crkva itd. Znači, samo one koje su zakonom određene i čije je postojanje tradicionalno na našim prostorima.
Ukoliko tekst povelje ostane ovakav kakav jeste, onda će mnogi pobornici verskih sekti reći da se termin verska zajednica odnosi i na verske sekte, što je neprimereno i što je štetno i po našu državu, a naročito po našu omladinu, jer po našem skromnom mišljenju, mišljenju SSJ, verske sekte su balast za ovu zemlju i treba ih zakonom zabraniti.
Što se tiče prigovora savesti (to je član 28.), govori se o tome da nije obavezno služenje vojnog roka, a da onaj ko iz ubeđenja ne želi da služi vojni rok može da ispuni odgovarajuću civilnu službu u skladu sa zakonom.
Pitanje je - da li se mi po ovom pitanju obaveznog služenja vojnog roka možemo postaviti kao npr. Holandija, Švedska ili neka druga država, koja nije dugo godina imala rat na svom području. Nažalost, mi se nalazimo na trusnom području. Kako reče jedan veliki pesnik i filozof - mi smo napravili kuću nasred puta, pa smetamo i jednima i drugima.
U ovoj situaciji, u ovom vremenu, kada imamo nemire na jugu centralne Srbije, kada imamo situaciju na Kosovu i Metohiji, onakvu kakvu imamo, mislim da nije dobro da usvojimo ovaj član o prigovoru savesti. Mislim da je obaveza služenja vojnog roka čast, a ne samo obaveza svakog mladog čoveka da time ispuni dug prema svojoj domovini.
Šta će se desiti ukoliko svi mladi ljudi odluče da iz ubeđenja ne služe vojni rok, šta u tom slučaju? Dakle, onda više nemamo našu vojsku, Vojsku Srbije i Crne Gore, kako se zove sada. Dakle, mislim da je prerano da sa ovakvim mišljenjem izađemo u Povelji o ljudskim pravima i slobodama.
Što se tiče člana 30. koji govori o slobodi medija, ovde se govori da u državnoj zajednici Srbija i Crna Gora nema cenzure. To je jako dobro, ali, nažalost, svedoci smo da se to ne poštuje, da većina urednika sluša diktate koji dolaze odozgo, iz vrha vlasti. Imamo štampane medije, koji su slični kao jaje jajetu. U prošlom režimu, koji se toliko kritikuje, ipak smo imali određene dnevne listove koji su bili naklonjeni opoziciji, kao što je bio "Danas", "Blic", "Glas javnosti". Imali smo listove režima "Politika", "Ekspres politika", "Novosti", "Borba". Ali danas gotovo svi dnevni listovi su naklonjeni vladajućem DOS-u, i to je valjda svima nama jasno.
Prema tome, bilo bi dobro kada bi ova odredba povelje o manjinskim pravima i slobodama i pravima građana bila primenjena, ali ja sam tu veoma skeptičan, jer smatram da ima cenzure i da će je biti. Ima je, nažalost, i u Srbiji, nešto manje u Crnoj Gori, ali je ima u svakom slučaju i u Crnoj Gori.
Dalje, u članu 33. piše - pravo na slobodne izbore; to je sasvim legitimno, normalno pravo za sve građane koji napune 18 godina. Ali, ovde ste zaboravili, gospodo iz Ustavne komisije, da tretirate izborno pravo naših građana koji žive u inostranstvu, dakle, naše dijaspore. Oni takođe moraju da imaju izborno pravo i sva druga prava koja imaju građani koji žive u Srbiji.
Setimo se primera Hrvatske, setimo se da je HDZ došao na vlast glasovima njihovih građana iz dijaspore. Zašto mi nemamo naš srpski lobi u inostranstvu - zato što nikada nismo posvetili nimalo pažnje našim ljudima koji žive u inostranstvu. Zato smatram, i stav je SSJ, da smo morali da uzmemo u obzir građanska prava, koja se pre svega odnose na pravo da budu birani i da biraju, za naše građane koji žive u inostranstvu, dakle za našu dijasporu.
Što se tiče državljanstva, ovde se otišlo mnogo dalje nego što to stoji u aktuelnom Ustavu Srbije i u Ustavu Jugoslavije, koji je do juče bio, praktično, važeći. Ovde piše da državljanin državne zajednice Srbija i Crna Gora ne može biti lišen državljanstva, proteran iz državne zajednice, niti izručen van njene teritorije, osim u skladu sa međunarodnim obavezama državne zajednice.
Šta to znači - međunarodne obaveze državne zajednice? U Ustavu Srbije piše da građanin Srbije ne može biti proteran, lišen državljanstva i ekstradiran. Ovde se ide dalje u tom pogledu i piše da se može izručiti svaki građanin, u skladu sa međunarodnim obavezama. Koje međunarodne obaveze? Nadam se da će se sa tim složiti i gospodin ministar - to je veoma širok pojam. Šta znači međunarodna obaveza?
Mi imamo Zakon o saradnji sa Haškim tribunalom, na saveznom nivou. U njemu piše da se građani koji su optuženi mogu izručiti, ali samo oni građani za koje je podignuta optužnica do onoga dana kada je taj zakon donet. Za sve ostale optužnice nema obaveze izručivanja. Ovom poveljom se omogućava izručivanje svih građana Srbije protiv kojih se podigne međunarodna optužnica iz Haškog tribunala.
Dakle, ovo nije dobro i ovo je, praktično, protivustavni član, koji se protivi Ustavu Srbije, gde se jasno kaže da nijedan građanin ne može biti ekstradiran. U Ustavu Srbije se ne govori o tome da li će biti ekstradiran neko međunarodnoj organizaciji ili državi. Samo piše - ne može biti ekstradiran, i tačka. Dakle, ovde je Ustavna komisija ipak prekršila Ustav jedne od članica državne zajednice, Srbije.
U daljem tekstu se govori o zaštiti nacionalnih manjina, i to je jako dobro. Mislim da to nije kompletno i dovoljno i da ovim Ustavna komisija nije zaštitila u dovoljnoj meri ni prava nacionalnih manjina, ali ni prava većinskog srpskog naroda u Srbiji i u Crnoj Gori.
Navešću član 52. gde se kaže - u sredinama sa značajnom manjinskom populacijom; šta znači - značajna manjinska populacija? Pa, mislim da je to nedovoljno precizan termin, mada i Okvirna konvencija zaštite nacionalnih manjina Saveta Evrope govori o znatnoj populaciji.
Međutim, to je trebalo procentualno izraziti, pa reći - tamo gde je većina, recimo, nacionalne manjine, u jednom području, oni imaju pravo na obeležavanje imena ulica, naselja, na svom jeziku. Dakle, gde su većina, a ne gde je - značajan deo populacije. To se može veoma široko tumačiti, a može se i zloupotrebiti. Dakle, mislim da ovo nije dovoljno obrađeno.
Dalje se kaže - nacionalne manjine imaju pravo na određeni broj mandata u skupštini države članice i Skupštini Srbije i Crne Gore. Moram da vas podsetim da ste vi i pre usvajanja ove povelje praktično prekršili ovu povelju, jer koliko ja znam nijedan predstavnik Muslimana tj. Bošnjaka iz Skupštine Srbije uopšte nije zastupljen u Saveznoj skupštini. Zašto ste onda ubacili ovaj član kada ste ga praktično...
(Predsednik: Izvinjavam se, narodni poslaniče, da li koristite i narednih 10 minuta?
Da, hvala, ako dozvolite.
(Predsednik: Izvolite.)
Hvala. Dakle, zašto ste ubacili ovaj član u tekst ove male povelje, kada ste automatski prekršili osnovno pravo pripadnika nacionalnih manjina da budu zastupljeni u Saveznoj skupštini Srbije i Crne Gore. Nema nijednog Roma, nema nijednog Vlaha; u redu je, oni trenutno nisu zastupljeni u Skupštini, ali se možda mogao naći neki modus, makar i da prekršimo Ustav, pošto ga često kršite, da i njihovi pripadnici budu zastupljeni u saveznoj skupštini.
Šta ovde predstavlja problem? Ovde predstavlja problem to što to ide naruku nacionalnim separatistima u Raškoj oblasti, Sandžaku, i na severu Vojvodine. Tu pre svega mislim na Sulejmana Ugljanina koji će sada imati adut, da njime maše pred svojim zemljacima, govoreći - eto, nas nisu uopšte uvažili, nismo u parlamentu, i mi sada imamo pravo da se borimo svim sredstvima za svoja prava nacionalne manjine.
Dakle, idemo na ruku Sulji Ugljaninu i gospodinu Kasi koji na severu Vojvodine traži mađarsku regionalnu samoupravu. Mislim da ovo nije dobro rešenje i da time samo podstičemo one separatiste koji žele da odvoje deo Srbije od celine države Srbije i državne zajednice Srbije i Crne Gore.
Zašto niste, recimo, poslušali ono što govori CESID? CESID je predložio, a to je i stav Stranke srpskog jedinstva, da stranke nacionalnih manjina treba da imaju manji cenzus za ulazak u parlament, da imaju cenzus od 2% a ne 5%, tako da recimo imamo predstavnike Roma, Vlaha, Mađara, Bošnjaka, a time bi se zadovoljila forma i postupilo bi se u skladu sa Okvirnom konvencijom o zaštiti nacionalnih manjina.
Mi ne smemo pred ovim da zatvaramo oči. Ako tako budemo radili, onda ćemo samo ići naruku separatistima raznih nacionalnosti koji žele da odvoje deo Srbije od celine. Da, vidim da kažete da sam potpuno u pravu. Jesam u pravu, ali to se u praksi, nažalost, ovde nije dogodilo.
Mi ne smemo da zatvaramo oči pred činjenicom da Okvirna konvencija o zaštiti nacionalnih manjina Saveta Evrope u članu 20. i članu 21. štiti prava većinskog naroda, pa se kaže u članu 20: "Od pripadnika nacionalnih manjina se traži da poštuju nacionalni ustav i drugo nacionalno zakonodavstvo", a dalje se kaže "pripadnici nacionalnih manjina, takođe, moraju da poštuju prava drugih"; u tom pogledu se mogu pomenuti situacije kada su pripadnici nacionalnih manjina u manjini nacionalno, ali čine većinu u okviru nekog područja države. Primer je Bujanovac.
Mi ne smemo da zatvorimo oči pred činjenicom da odbornici albanske nacionalnosti u Bujanovcu, prilikom odavanja počasti minutom ćutanja srpskom policajcu, nisu hteli da ustanu. Šta to znači? To je nešto vrlo opasno. Da ste u ovaj tekst Povelje ubacili član 20. Konvencije o zaštiti nacionalnih manjina Saveta Evrope, onda bismo izbegli to i onda bi i Srbi, kao većina, bili zaštićeni tim članom. Vi to niste uradili i ova ustavna povelja, koja govori o zaštiti nacionalnih manjina, samo delimično štiti prava nacionalnih manjina, a uopšte ne štiti prava većine, prava većinskog naroda u Srbiji, što je jako loše rešenje koje nam se može obiti o glavu.
Član 21. iste Konvencije o zaštiti nacionalnih manjina Saveta Evrope kaže - ništa iz ove okvirne konvencije neće se tumačiti tako da može značiti pravo na preduzimanje delatnosti ili vršenja dela suprotnih osnovnim načelima međunarodnog prava, a posebno suverenosti, jednakosti, teritorijalnom integritetu i političkoj ravnopravnosti države.
Dakle, mi to nismo u ovoj povelji prepoznali i ova povelja, nažalost, ne štiti dovoljno niti prava nacionalnih manjina, a ni prava većinskog srpskog naroda.
Zbog svega što sam izrekao, a čini mi se da sam se koristio argumentima i činjenicama, kao i posebnom Konvencijom Saveta Evrope o zaštiti nacionalnih manjina, smatram da je ova povelja, iako je dobra kao ideja i treba pozdraviti donošenje ovakve povelje, nepotpuna, nekompletna; mora se vratiti Ustavnoj komisiji na doradu, na dopunu, kako bismo imali jedan dokument koji će u potpunosti štititi ljudska prava i slobode, a posebno prava nacionalnih manjina i posebno prava većinskog srpskog naroda u Srbiji i Crnoj Gori. Zahvaljujem na pažnji.