Tužilaštvo nije klasičan sudski, više je neki upravno-sudski organ koji se bavi poslovima koji su opisani o njegovoj nadležnosti, znači, otkrivanje počinioca krivičnih dela. On je, donekle, strana u postupku.
Interesantno je da je od 2001. godine Vlada imala različite odnose prema samoj prirodi tužilaštva i načinu izbora. Vlada se 2001. godine zalagala, zbog prirode stvari, da zamenici tužilaca dele odgovornost, kao i sami tužioci, da jednostavno nema potrebe da se njihov status razlikuje - zalagala se za njihovu stalnost i da ih bira Skupština.
Da se podsetimo, Ustavom Srbije je regulisano da su samo javni tužioci, znači bez zamenika, stalni i da njih bira Skupština, a za zamenike javnih tužilaca je ostavljeno da se njihov status posebno uredi zakonom.
Predlogom zakona Demokratske stranke Srbije definisali smo da se zamenici javnih tužilaca imenuju na osam godina i da to radi Visoki savet pravosuđa. Kasnije se došlo do tog rešenja, ali se Vlada zalagala, kao i ministar pravde koji nije prisutan, da je Skupština ta koja treba da bira zamenike tužilaca i da oni budu stalni.
Posle toga, kada je Demokratska stranka Srbije bila van Skupštine, zbog otimačine mandata, promenjen je Zakon o Visokom savetu pravosuđa, promenjen je sastav Visokog saveta pravosuđa, gde su tužioci dobili većinu, i tu je pod pritiskom tužilačkog lobija promenjen sastav Visokog saveta pravosuđa, ne bi li tužioci bili ti koji će imenovati sudije, gde će oni sami sebe birati bez većeg upliva izvršne i zakonodavne vlasti na izbor sudija.
Sada imamo neko treće rešenje, a to je neka evolucija, gde Vlada kaže da je ona ta koja će imenovati zamenike javnih tužilaca, i to na određeno vreme.
Potpuno je neprihvatljivo za Demokratsku stranku Srbije ovo rešenje. Smatrali smo da je Visoki savet pravosuđa u našem pravnom sistemu taj koji mora da ima tu nadležnost, da je previše opasno davati Vladi da ona imenuje zamenike tužilaca. Time se srozava ugled tužilaca na, recimo, nivo sudija za prekršaje, što nije dobro. Sudije za prekršaje imaju drugi status i uopšte sud za prekršaje ima drugi status od klasičnih sudova.
Smatramo da na ovaj način nećemo doprineti izgradnji javnotužilačke funkcije kao samostalne i slobodne, koja treba nezavisno i odgovorno da radi, već, naprotiv, podjarmićemo javno tužilaštvo, podjarmićemo javne tužioce i zamenike javnih tužilaca, učinićemo ih činovnicima Vlade, kao što su to neki drugi i oni će biti u funkciji izvršne vlasti.
Ovo je opasnost i za vlast i za opoziciju. Za opoziciju zato što će možda biti pod političkim pritiscima, da tužilaštvo juri opoziciju zbog raznoraznih stvari, izmišljenih, neizmišljenih, montiranih, nemontiranih. Drugo, za vlast je to opasno, jer će oni sutra biti opozicija i to može protiv njih da se okrene. Mene gotovo čudi ta kratkovidost da neko ne vidi i ne smatra da ne treba donositi zakone koji će biti u jednom kratkoročnom periodu u funkciji vlasti, već treba donosti zakone koji će biti u funkciji sistema.
Ovaj zakon i ove izmene nisu u funkciji izgradnje sistema pravne i demokratske države, sudstva, javnog tužilaštva, kao nezavisnih i jakih institucija koje treba da rade na otkrivanju krivičnih dela i Vlade. Kako će neki tužilac da otkriva krivična dela koja je učinio neki ministar, ako je njega taj ministar imenovao na to mesto. Gde tu imamo nezavisnost funkcija i gde tu možemo govoriti o tome da su svi dostupni zakonu i da je pravda slepa i da će svi odgovarati za dela koja su počinili. Jednostavno, na ovaj način se to izbegava i mi ćemo biti protiv ovog rešenja.
Meni je jako žao što nas ovde ima manje od 84, koliko nas je potrebno da prisustvujemo i radimo po ovim tačkama. Zamolio bih, zbog važnosti ove stvari, da utvrdimo kvorum i da krenemo krajnje ozbiljno da radimo.