PETA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA, 18.04.2003.

4. dan rada

OBRAĆANJA

...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li se još neko od ovlašćenih učesnika javlja za reč?
Molim narodne poslanike da prestanu da dobacuju i da poštuju Poslovnik u svim njegovim delovima.
Predlog da se u tarifi republičkih administrativnih taksi posle Tarifnog broja 56. dodaju dva nova tarifna broja 56a i 56b.
Narodni poslanik Siniša Mitrović podneo je amandman sa ispravkom, kojim predlaže da se posle Tarifnog broja 56 dodaju tarifni brojevi 56a i 56b.
Zakonodavni odbor smatra da je ovaj amandman pravno moguć.
Da li podnosilac amandmana želi reč? (Ne.)
Da li neko drugi želi reč? (Ne.)
Na Tarifni broj 30. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Petar Petrović, Miloš Todorović i Adam Urošević.
Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li podnosilac amandmana želi reč? (Ne.)
Da li neko drugi želi reč? (Ne.)
Na Tarifni broj 94. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Petar Petrović, Miloš Todorović i Adam Urošević.
Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li podnosilac amandmana želi reč? (Ne.)
Da li neko drugi želi reč? (Ne.)
Na Tarifni broj 120. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Petar Petrović, Miloš Todorović i Adam Urošević.
Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li podnosilac amandmana želi reč? (Ne.)
Da li neko drugi želi reč? (Ne.)
Ovim smo završili pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Predstavnik predlagača nije prisutan, te nema smisla da pitam da li želi završnu reč.
Zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Pošto smo obavili pretres Predloga zakona u načelu i u pojedinostima, Narodna skupština će u Danu za glasanje odlučivati o Predlogu zakona u načelu, pojedinostima i celini.
Prelazimo na 4. tačku dnevnog reda: - PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O POREZU NA DOBIT PREDUZEĆA (pojedinosti)
Primili ste Predlog zakona koji je podnela Vlada Republike Srbije.
Primili ste amandmane koje su na Predlog zakona podneli narodni poslanici: Dragiša Marinković; zajedno Radojko Petrić i Joca Arsić; Veroljub Arsić; zajedno Živodarka Dacin i Nebojša Jović i Zlatan Jovanović.
Primili ste izveštaj Zakonodavnog odbora.
Pošto je Narodna skupština obavila zajednički načelni pretres u okviru koga je razmotren i Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o porezu na dobit preduzeća, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Na član 2. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Radojko Petrić i Joca Arsić.
Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
U ime podnosilaca amandmana, reč ima narodni poslanik Radojko Petrić.

Radojko Petrić

Poštovano predsedništvo, poštovani poslanici, gospodine ministre, zajedno sa kolegom Jocom Arsićem u ime SPS-a podneo sam amandman na član 2. Predloga zakona.
U ovom članu, u stvari novom članu 26v, u cilju oporezivanja, utvrđivanja dobiti, predlaže se da se na teret rashoda ne priznaju ispravke vrednosti pojedinačnih potraživanja od lica kojima se istovremeno duguje. Dosta je nelogično, a to znači da se sprečava da se izvrši rezervisanje, odnosno da se privremeno otpiše deo sredstava gde nisu veliki izgledi da će moći da se potraživanja naplate.
Amandmanom se predlaže da se ova odredba briše; bez dodatnih kriterijuma neodrživo je propisivati takvu normu, jer može da se radi o različitim osnovama međusobnih dugovanja i potraživanja. Posebno je neodrživo propisivati takvu normu kada se radi o različitim iznosima međusobnih dugova i potraživanja. Ne kaže se da se to eventualno odnosi samo na deo ispravke vrednosti potraživanja od lica kojima se bar toliko duguje istovremeno, a ne da se desi da nekome dugujete 500.000 a potražujete 20.000 i ceo proces se blokira, ne može da se vrši ispravka vrednosti.
Za regulisanje ovog pitanja bitan faktor je vreme kada su nastala međusobna dugovanja i potraživanja. U pojedinim slučajevima mogućnosti su različite; može da se desi da su nastale okolnosti zastarelosti potraživanja. Nema bojazni da će prihvatanjem amandmana banke i druge finansijske organizacije izbeći plaćanje poreza na dobit. Zna se da, ukoliko kasnije dođe do naplate za iznos ispravke vrednosti potraživanja, za te iznose, za koliko su vremena u bankama izvršili rezervisanje ili otpis, te naplate se knjiže kao vanredni prihod.
Taj vanredni prihod u narednom periodu povećava dobit i normalno na to se plaća porez.
Nije suvišno istaći da se prihvatanjem amandmana podržava i računovodstveni princip pariteta. Uvek je bolje i domaćinski smanjivati nesigurnu aktivu, a povećavati pasivu i ne obrnuto. Ako nismo sto posto sigurni u podatke, bolje je da finansijski rezultat i bilans preduzeća bude potcenjen, a ne precenjen. Ako je bilans precenjen, neopravdano će se platiti veći porez i izvršiti raspodela sredstava za koje se kasnije ispostavi da ih nema. Ako je bilans potcenjen, kasnije će se kroz vanredne prihode naplatiti porezi i izvršiti raspodela stvarno ostvarenih sredstava.
Ne treba po svaku cenu trčati da unapred naplatimo što više poreza. Bitno je poštovati i ostala načela koja imaju duboku ekonomsku logiku, a ta načela nisu u suprotnosti sa poreskim principima.
Zbog svega ovoga zaista treba ovaj amandman da se prihvati i da se izvrši ispravka u predlogu Vlade. Hvala.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li još neko želi reč od ovlašćenih učesnika u raspravi? (Ne.)
Na član 2. amandman je podneo narodni poslanik Veroljub Arsić.
Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Veroljub Arsić.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Srpska radikalna stranka
Ne znam zašto nam nema ministra, da ga niste nešto naljutili? Ako je ovo od njega, mnogo je.
Podneo sam amandman na član 2, a nema ni gospodina Pajtića da se izjasni kao predstavnik Zakonodavnog odbora i da pokuša bar da mi objasni kako ste u jedan član uspeli da stavite 12 članova zakona, a to ne važi za naše amandmane, pa ne bi trebalo da važi ni za vaše zakone.
Jedan od tih 12 članova u članu 2, 26đ stav 1. tačka 3), tražio sam da se briše, jer poreski obveznik ne može da otpiše sredstva, odnosno da napravi trošak ako ne pruži dokaze o neuspeloj naplati tih potraživanja. Sada me baš interesuje šta su to ti dokazi? Da li su to akceptni nalozi koje će Narodna banka Srbije ili poslovne banke da nam vrate kao nenaplative, da li su to menice koje će nam isto biti vraćene kao nenaplative, da li su to sudska rešenja koja još nisu izvršena ili sudski izvršitelji moraju da izađu na teren i da konstatuju da je to potraživanje nenaplativo.
Ako očekujete da to sud rešava, znajući kako rešava, trebaće vam da biste otpisali neka sredstva, prvo, mnogo para da platite sudske takse, pravnog zastupnika i mnogo vremena i strpljenja, otprilike tri do četiri godine da dođete do tog dela. Uopšte me čudi da je to gospodinu Đeliću palo na pamet, ali dobro, on to ima pravo kao ministar.
U članu 26v stav 1. tražio sam da se brišu tačke 5) i 6); ne mogu - tačka 5) - da se prikažu kao troškovi kamate zbog neblagovremenog plaćanja poreza, doprinosa i drugih javnih dažbina i - tačka 6) - novčane kazne i penali.
Gospodin Đelić je dugo vremena i odavno to najavljivao, da vas podsetim da je kamata obračunata na neplaćena sredstva na ime poreza 0,2% dnevno, tako da za neki mali dug koji ne platite tri ili četiri meseca možete da platite mnogo veću kamatu koje nema nigde u svetu. Mislim da ovu tačku ne bi trebalo da prihvatimo u ovom zakonu, barem dok gospodin ministar u svojoj kaznenoj politici prema poreskim obveznicima ne primenjuje eskontnu stopu Narodne banke Jugoslavije.
Kada su u pitanju novčane kazne i penali, ne znam da li je neko od vas imao prilike uopšte da sazna kako to rade republički organi, i to na terenu, kada je u pitanju privreda. Recimo, republički tržišni inspektor uđe u prodavnicu maloprodaje i jednostavno traži da li je sa artikla otpala cena, da li je izbledelo radno vreme i na licu mesta na ime toga naplati kaznu 2.000 do 5.000 dinara. Tako to izgleda na terenu, tako to izgleda u praksi, a sada vi tražite od poreskog obveznika da taj reket koji plaća raznim inspekcijama prikaže kao svoj prihod. Malo teže.
U članu 26b tražio sam da se posle stava 1. doda novi stav, a to se odnosi na tačku 3) ovog člana, primenjuje se od dana stupanja na snagu zakona o finansiranju političkih stranaka i organizacija. Slažem se sa vama da političke stranke i organizacije ne treba da imaju sponzora u privredi, kao i na drugim mestima, ali zato treba da postoji poseban zakon koji će da reguliše rad i finansiranje političkih stranaka. Tako da ne bi eventualni sponzori tražili od tih stranaka da u trenutku kada dođu na vlast sprovode program u interesu svojih sponzora.
Vi ne biste sada morali, recimo, da je postojao takav zakon pre nego što ste postali vlast, da sprovodite zakone Evropske unije i SAD-a, zato što ste čekali novčana sredstva ispred njihovih ambasada. Imali bismo pre sedam meseci specijalnog javnog tužioca za borbu protiv organizovanog kriminala, a sada to ne bismo radili u vanrednom stanju.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li se još neko javlja za reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Gordana Pop-Lazić, zamenik predsednika poslanička grupa SRS.

Gordana Pop-Lazić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo poslanici, mi kada god podnosimo amandmane to radimo u skladu sa programom SRS. Pošto se ovaj amandman tiče finansiranja političkih stranaka, moram da iznesem stav SRS koji je ugrađen u naš program.
Smatramo da političke stranke moraju da budu finansirane od strane države. Jedino tako imaćemo pravi politički milje i znaćemo da političke stranke ne zavise ni od koga sa strane, nego da zavise eventualno od članarina svojih članova, pa da država odvoji primerena sredstva za funkcionisanje i pokrivanje normalnih troškova koje država ima. Ovo što sada država daje političkim strankama koje imaju poslanike u parlamentu nije dovoljno ni za one tekuće troškove. Na stranu to što nas Vlada, eto, blokira, pa već dva meseca ni to ne uplaćuje političkim strankama.
Danas je čak blokirala i Narodnu skupštinu, koja nije mogla da isplati troškove poslanicima za dolazak na sednicu. To se nikada, ali baš nikad za ovih 13 godina nije desilo. Pitajte koga god hoćete ovde u Narodnoj skupštini, to je svojevrstan pritisak i na sam parlament. Možete da negodujete, a verujem da ste negodovali danas i na blagajni.
Nemam neki poseban interes za to. Vi znate da su 650 dinara troškovi za one koji žive u Beogradu i bez toga se i može. Time se pokrije ovo što danas pojedemo i popijemo ovde, jer moramo čitav dan da boravimo u Narodnoj skupštini.
Što se tiče političkih stranaka, zaista je neophodno i mi smo ovim amandmanom to hteli da pokažemo, da Vlada što pre donese i predloži Skupštini zakon o finansiranju političkih stranaka, a ne da na ovakav način i zastrašuje i demotiviše sve one koji bi želeli da pomognu političkim strankama da opstanu. Vi znate da bez para to vrlo teško ide i to Vlada vrlo dobro zna. Zbog toga je predložila ovakav član zakona.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li se još neko prijavio za reč? (Ne.)
Meni je obaveza, bez obzira što ovo nije u dnevnom redu, da se u ime rukovodstva Skupštine izvinim narodnim poslanicima. Ovo je zaista prvi put da imamo teškoće sa isplatom i dodatka i dnevnica. Stvar je tehničke prirode, nedopustivo, ali narodni poslanici to svojim statusom nisu zaslužili, osim što danas delimo sudibnu svih onih koji su u sličnim teškoćama. Mislim da će već u ponedeljak sve biti u redu.
Predlog da se posle člana 2. doda novi član 2a.
Narodni poslanik Dragiša Marinković podneo je amandman kojim predlaže da se posle člana 2. doda novi član 2a.
Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć. Izvolite.

Dragiša Marinković

Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, poštovana gospođo Čomić, želim da vas podsetim da smo krajem prošle godine imali već jednom izmene Zakona o porezu na dobit preduzeća. Sam sebe krivim nekada što nam prolaze neke stvari neprimetno.
Znači, u članu 49. taj deo ovog zakona reguliše sve one stimulacije koje se daju ljudima koji zapošljavaju radnike. Prema tome, ako neko u toku godine zaposli određeni broj radnika, da li 10, 20, 50 ili 100, on ima pravo da mu se od dobiti odbije bruto dohodak tih radnika koje je zaposlio. Nažalost, u tom članu, kaže se da u slučaju ako otpusti makar jednog radnika, nema prava na to, a što je, mislim, neviđena glupost.
Znači, po kojoj osnovi mi ljude pozivamo da ulažu kapital u ovu zemlju i stimulišemo da zapošljavaju ljude, ako kažemo, ne možeš, nemaš pravo da otpustiš ni jednog radnika. Ako zapošljavaš ljude, a otpustiš bar jednog, nemaš pravo na to.
Moj predlog je da se bruto dohodak ljudi zaposlenih u toj godini odbija od broja otpuštenih ljudi. To je realnost. Znači, dohodak viška što si zaposlio u odnosu na one koji su otpušteni, ta razlika se priznaje. Mislim da je ovaj amandman prihvatljiv. Ne znam, nemam mišljenje Ministarstva, o tome sam pričao i sa Đelićem i on se složio. Nadam se da će ovaj amandman biti prihvaćen. Zahvaljujem.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li još neko od ovlašćenih učesnika u  raspravi želi reč? (Ne.)
Ako ne, prelazimo na član 3. na koji su amandman zajedno podneli narodni poslanici Živodarka Dacin i Nebojša Jović.
Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč im anarodni poslanik Živodarka Dacin.

Živodarka Dacin

Poštovana potpredsednice, poštovane kolege narodni poslanici, mislim da imamo samo jedan problem:  svi poslanici koji su u sali složiće se sa mnom da je danas dan za glasanje i da možemo sa ovim brojem poslanika da radimo, verujem da bismo sve amandmane usvojili i izmenili zakon tako da bude po meri narodnih poslanika i građana. Šta je tu je.

Amandman na član 3. podneli smo kolega Nebojša Jović i ja u ime poslaničke grupe SPS, gde smo predložili da se u članu 50a menja stav 1. tako da glasi: "poreski obveznik koji, uloži u svoja osnovna sredstva, odnosno u čija osnovna sredstva drugo lice uloži više od 60 miliona dinara ili više od milion evra ( u postojećem zakonu je u pitanju 600 miliona dinara i 10 miliona evra, a što smatramo da je visoko), koji ta sredstva koristi u registrovanoj delatnosti u Republici i u periodu ulaganja dodatno zaposli na neodređeno vreme najmanje 20 lica (u postojećem članu predloženo je 100 lica) oslobađa se plaćanja poreza na dobit preduzeća u periodu od 10 godina."

Mislim da je ovo amandman koji bi zaista Skupština trebalo da prihvati iz više razloga. Prvo, znamo u kakvom stanju nam je privreda i kakve su nam investicije. Možda bi ovim povoljnijim pomeranjem granica ulaganja i broja zaposlenih ljudi mogli da privučemo kako naše domaće, tako i strane investitore. Istovremeno, ne smatramo da bi budžet Republike Srbije bio toliko oštećen, s obzirom da bi sve poreske obaveze i preduzeća bila isplaćivana na vreme, a s druge strane povećao bi se broj zaposlenih ljudi. Naravno, ako bi isplate bile redovne, a niko ne bi investirao ako ne bi imao tu podlogu.

Stoga bih zamolila sve prisutne poslanike da pokušamo, bez obzira što nemamo mišljenje Odbora, sem da je amandman pravno moguć, da u danu za glasanje prihvatimo ovaj amandman, jer je to zaista u interesu naše budućnosti, perspektive i naših građana.