Poštovane kolege, poštovana predsedavajuća, imamo pred sobom četiri zakona, rasprava je spojena. Mišljenja smo da je trebalo odvojiti ipak zakon o administrativnim taksama od ova tri druga zakona iz uže oblasti finansija. Sada imamo ta četiri zakona neposredno posle rebalansa budžeta. DSS, kada smo govorili o rebalansu budžeta, izrazila je svoje neslaganje sa našom budžetskom politikom, koja praktično od novembra, kad smo doneli budžet za 2003. godinu, polazi od netačnih makroekonomskih parametara.
Podsetiću vas da je u novembru i decembru mesecu 2002. godine prognoziran rast društvenog bruto proizvoda bio 5%. Tada smo bili svesni i mi smo i rekli da je to nemoguće i da treba realno planirati rast društvenog bruto proizvoda. U martu mesecu, kada smo imali rebalans budžeta, taj rast društvenog bruto proizvoda je prognoziran na 3,5% za 2003. godinu. Podsetiću vas da je planski period u ovom našem tranzicionom vremenu do 2005. godine, sa makroekonomskim indikatorima gde je društveni bruto proizvod za 2003, 2004. i 2005. godinu trebalo da raste po 5%.
Znači, posle dva meseca se pokazalo da je taj plan nerealan i sada se moramo tome prilagoditi. U rebalansu budžeta bilo je nekih prilagođavanja, ali nedovoljnih. Podsetiću vas da je DSS smatrala da deficit budžeta, koji je veliki, treba da se pokrije, odnosno da se smanji i da na strani rashoda budžeta imamo izvesne uštede i izvesna smanjenja od 20 milijardi dinara.
Nije lako planirati bruto društveni proizvod, ali činjenica je da ne može ni olako da se stavljaju neke planske veličine, koje proizilaze praktično iz onoga koliko nam je potrebno, odnosno koliko je državi potrebno da bi neka davanja namirila, a ne koliko je stvarno mogući rast društvenog bruto proizvoda.
Makroekonomski indikatori pokazuju da u ovoj godini imamo pad industrijske proizvodnje, a takođe imamo pad zaposlenosti, koji je na mesečnom nivou, zadnji podatak, išao čak do 1,6%, a kad se uzme odnos februar prošle i februar 2003. godine, to je 17,9%.
Takođe loša stvar je da se pokazalo da smo u decembru i januaru imali smanjenje plata od 18,4%, realno smanjenje plata od 18,4%, a tada je za to smanjenje postojalo opravdanje da je januar mesec loš, odnosno da u januaru mesecu mnoga preduzeća nisu isplatila plate.
Međutim, posle tog strašnog smanjenja, februar je imao povećanje plata svega od 8,8%, tako da je krajem decembra u odnosu na kraj februara indeks otišao dole za 11,2% i imamo realno smanjenje plata.
Industrijska proizvodnja je pala 3,8% u odnosu na prošlu godinu. Da smo duboko u recesiji pokazuje podatak da je monetarna masa pala za 10% u odnosu na isti period prošle godine. Jedino što je došlo do izvesnog smirivanja, ne može da se kaže poboljšanja, to je spoljnotrgovinska razmena, gde je deficit ostao isti kao prošle godine, uz povećanje spoljnotrgovinske razmene i na strani uvoza i na strani izvoza. Kada vidimo celu tu makroekonomsku situaciju, imamo i ove zakone, dolazimo do stare priče koja je postojala svih 50 godina u vreme jednopartijskog sistema, da država zna koliko je potrebno, a da li će to privreda ostvariti ili ne, videćemo.
Administrativne takse se povećavaju. Sigurno je u obrazloženju zakona predlagač trebalo da predoči uporedni predlog iznosa sadašnjih, važećih republičkih administrativnih taksi prema Predlogu zakona koji je sada podnet. Dato nam je u obrazloženju samo to da je indeks rasta troškova života za period od uvođenja sadašnjih administrativnih taksi do danas porastao za 686,70 u odnosu na tu 1998. od kada su ove važeće administrativne takse. Međutim, to nije dovoljno. Treba uporediti sve administrativne takse.
Takođe treba imati u vidu da se takse naplaćuju sa ciljem da pokriju samo deo troškova prouzrokovanih radnjama javnih organa prilikom pružanja konkretnih usluga zainteresovanim strankama, odnosno pojedincima. Analizom predloženog iznosa republičkih taksi došli smo do zaključka da one predstavljaju previsok porast koji će nedopustivo visoko opteretiti poreske obveznike.
Pored toga, nije se vodilo dovoljno računa da se usluge od kojih veću korist ima zajednica razdvoje od usluga gde korist pripada poreskom obvezniku. Taksa ne sme da se pretvori u porez, ona je samo parafiskalna, ona mora da bude ispod koštanja javne usluge, jer jedan njegov deo treba na sebe da preuzme kolektivitet ili zajednica. Povećanjem taksi država ograničava prava građana, ali i upotrebu javnih službi koje pružaju svoje usluge koje su predmet taksiranja.
Naše mišljenje je da je do povećanja administrativnih taksi moralo da dođe, ali da je ovo predoženo povećanje previsoko i da je to trebalo da bude u proseku manje za 30%. Iz izloženog se vidi da nama ovaj predlog zakona ne odgovara i DSS će kod prvog paketa zakona glasati protiv.
Zakon o porezu na dobit; kao što je malo pre kolega rekao, on nam donosi usklađivanje sa međunarodnim računovodstvenim standardima. Porez na dobit kao fiskalni prihod je, nažalost, veoma mali u procentnom iznosu u odnosu na druge posredne poreze. On je, kao neposredni izvor poreza, u našoj zemlji mali i to je glavni problem kod tog vida oporezivanja.
Što se tiče predloženih izmena vezanih za poslovanje banaka i usklađivanje sa međunarodnim računovodstvenim standardima, mišljenja smo da njih treba prihvatiti, tako da će DSS ovo konkretno rešenje iz izmena i dopuna Zakona o porezu na dobit prihvatiti.
Izmene i dopune Zakona o akcizama; ovom zakonu prethodi žučna rasprava. Podsetiću vas na vreme kada smo razgovarali o amandmanima na izmene i dopune Zakona o porezu na promet. U to vreme su određene poslaničke grupe predložile izvesno ukidanje poreza na promet. Mislim da su u pitanju poslaničke grupe Lige socijaldemokrata Vojvodine i možda još neka grupa, a bile su vezane za ukidanje poreza na mazut i poreza na zemni gas koji služi za grejanje. To rešenje nije bilo prihvatljivo Vladi.
Ministar Đelić se zalagao da ostane onaj standardni porez od 20%. Međutim, predlagači su tada dali obrazloženje, a i mi kao DSS smo to podržali, da sve vidove energenata za grejanje treba izjednačiti. U to vreme je već bio skinut porez na promet sa daljinskog grejanja toplom vodom, tako da je trebalo izjednačiti sve kategorije građana. To su bili razlozi koji su naveli DSS da u to vreme taj amandman podrži.
Ministar Đelić je tada vrlo nepolitički i besno reagovao, praktično nam je zapretio ovim što danas imamo, a to je povećanje akcize. On danas nije ovde da nam obrazloži i druge elemente sem tog svog besa i osvete prema Skupštini. To se i vidi iz obrazloženja Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o akcizi. Podsetiću vas da je tada i poslanička grupa Demokratske stranke glasala protiv izmena i dopuna Zakona o poreza na promet, čime je cela ta situacija dobila na značaju. Sigurno je da predložena povećanja akciza ne mogu da budu zamena za ono što je trebalo uraditi, a to je ukidanje poreza na promet na zemni gas i mazut.
To su glavni razlozi koji nas vode, pored toga što generalno treba ići na smanjenje budžetskih rashoda, a ne na ovakav način pokrivanja tih budžetskih deficita, a to je povećanje akcize.
(Predsednik: Da li želite da koristite i narednih 10 minuta?) (Da.)
Efekat na ostale grane privrede kod povećanja cene benzina i dizela sigurno ne treba posebno obrazlagati.
Što se tiče Predloga zakona o finansijskim transakcijama, rešenje koje je dato u principu je bolje od dosadašnjeg. Od formiranja nove Vlade, mi sada treći put, zajedno sa samim Zakonom o finansijskim transakcijama, menjamo zakon i idemo u pravcu smanjivanja poreza na finansijske transakcije. Prema obećanjima Vlade i ministra Đelića ovaj porez trebalo je da bude ukinut početkom ove godine. Nažalost, on opstaje i dobija kvalitativnu novinu.
Demokratska stranka Srbije će podržati ovaj predlog zakona, jer se zalažemo za smanjenje poreza, tako da ovo rešenje moramo da podržimo. Međutim, ono što je loše, to su dve stvari. Prva, nije smelo uopšte da se ide na smanjenje, nego na potpuno ukidanje ovog vida poreza, pogotovo imajući u vidu da je taj porez posredan i da takvih vidova poreza retko gde ima u svetu. Druga, porez na finansijske transakcije nije neki veliki izvor prihoda budžeta. On je oko jedan i nešto posto svih poreskih prihoda.
Takođe ne valja što se u članu 6. Zakona uvodi kao novina obaveza pravnih i fizičkih lica da sama obračunavaju i uplaćuju porez na finansijske transakcije. Zašto to nije dobro rešenje? Generalno, dobro je da sam obveznik poreza taj porez i uplaćuje, a ne kao do sada da to obračunavaju organizacije za platni promet, u ovom slučaju od Nove godine banke. U principu, može da se podrži to rešenje. Međutim, postavlja se pitanje - ako će ovaj porez da bude ukinut najkasnije, nadam se, do kraja 2003. godine, zašto sada raditi ceo taj novi sistem i dva puta mesečno obračunavati i plaćati porez na finansijske transakcije?
Hteo sam ministru da postavim jedno pitanje, ali nažalost, on nije smatrao da je ovaj zakon toliko važan da bi nama poslanicima dao neka dodatna obrazloženja. Šta je razlog da se ide na to rešenje; ono jeste generalno dobro, ali s obzirom da je privremeno, postavlja se pitanje čemu to za šest-sedam meseci primene tog načina obračuna i plaćanja poreza na finansijske transakcije.
Dobra stvar u svemu tome, to je što će se porez obračunavati u istim obračunskim periodima kao i porez na promet. Ne znam šta je navelo Vladu, u obrazloženju to ne piše, da uvede taj obračun; možda da na neki način psihološki pripremi firme koje nisu obveznici poreza na promet da same obračunavaju plaćanje poreza, što će kasnije biti korišćeno i za porez na dodatnu vrednost, a on bi trebalo da bude uveden 2004. godine.
Generalno, nema obrazloženja za to, tako da je to rešenje, po nama, loše i mi ćemo glasati za amandman koji ukida član 6. ovog zakona.
Kada se sve uzme u obzir, Demokratska stranka Srbije će podržati izmene i dopune zakona o porezu na finansijske transakcije i dobit preduzeća, a glasaćemo protiv zakona o republičkim administrativnim taksama i izmena Zakona o akcizama. Hvala.