PETA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA, 18.04.2003.

4. dan rada

OBRAĆANJA

...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Pošto na listama poslaničkih grupa više nema prijavljenih, pitam da li se javljaju za reč predstavnici poslaničkih grupa koji to pravo iz člana 89. Poslovnika Narodne skupštine nisu iskoristili. Da li ima prijava za reč? (Ne.)
Uglavnom su svi iskoristili to pravo.
Zaključujem zajednički načelni pretres o Predlogu zakona o republičkim administrativnim taksama, Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o porezu na dobit preduzeća, Predlogu zakona o izmenama zakona o akcizama, Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o porezu na finansijske transakcije.
Nastavljamo rad po dnevnom redu, raspravom u pojedinostima.
Primili ste Predlog zakona koji je podnela Vlada Republike Srbije.
Primili ste amandmane koje su na Predlog zakona podneli narodni poslanici: zajedno Radojko Petrić, Golub Rajić, Hranislav Perić, Nebojša Jović i Ljubomir Mucić; zajedno Hranislav Perić i Živodarka Dacin; zajedno Radojko Petrić i Dragan Todorović; zajedno Petar Petrović, Miloš Todorović i Adam Uroošević; Vitomir Plužarević; Ljubomir Kragović; Branislav Vakić; Dragan Pavlović; Zoran Krasić; Vjerica Radeta; Stevan Kesejić, Dragan Čolić; Veroljub Arsić i Siniša Mitrović.
Primili ste izveštaje Zakonodavnog odbora.
Pošto je Narodna skupština obavila zajednički načelni pretres, u okviru koga je razmotren i Predlog zakona o republičkim administrativnim taksama otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.

Siniša Mitrović

Uvažene kolege, poštovano predsedništvo, biću malo neformalan, zaista sam ovu podršku razumeo kao potrebu da svi budemo sa svojim porodicama, da poštujemo naše kolege koji su katolici i da zaista provedemo veče sa svojim porodicama.
Molio bih vas, ali to ne znači da će biti prihvaćeno, da na osnovu člana 157. glasamo o tome da rasprava u pojedinostima traje najduže do tri minuta i da večeras završimo sednicu, obzirom da nas u narednoj sednici čeka još jedno zasedanje.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Stavljam na glasanje predlog narodnog poslanika Siniše Mitrovića, zamenika predsednika poslaničke grupe DOS-Reforma Srbije, da rasprava u pojedinostima traje tri minuta.
Za 59, protiv 26, nije glasalo 29, od ukupno 114 prisutnih narodnih poslanika.
Konstatujem da nismo imali kvorum za odlučivanje, pa stoga predlog narodnog poslanika nije prošao.
Prelazimo na raspravu u pojedinostima.
Na član 2. amandmane, u istovetnom tekstu, zajedno su podneli narodni poslanici Radojko Petrić i drugi i narodni poslanik Vitomir Plužarević.
Zakonodavni odbor smatra da je ovaj amandman pravno moguć.
Da li podnosioci amandmana žele reč?
Za reč se javio narodni poslanik Vitomir Plužarević.
Molim poslanike da poštuju odredbu člana 137. Poslovnika, gde se kaže da rasprava u pojedinostima traje najduže pet minuta. Znači, posle petog minuta izričem opomene.
Izvolite.

Vitomir Plužarević

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, Srpska radikalna stranka je podnela amandman na član 2. ovog zakona sa željom i ciljem da zaustavi ovaj zakon u svojoj reakciji ka administrativnim taksama koje su u današnje vreme nepopularne.
U članu 2. dodaje se stav 2. koji glasi: "Administrativna taksa ne može se naplatiti ako taksenom tarifom nije propisana niti se može naplatiti u iznosu većem ili manjem od propisanog".
Ustavno-pravni osnov za ovaj zakon je samo okvir i floskula koja vama u ovom trenutku odgovara i služi za proizvodnju ovog zakona. Razlozi za donošenje ovog zakona su potkovani željom da budžet koji ste projektovali sa deficitom bude popunjen, odnosno da se obezbede sredstva od građana, pošto ste snimili finansijsku moć putem prelaska sa marke na evro. Videli ste koliko narod ima para, te pare sada treba putem ovog zakona na jedan po vama fini i perfidan način preliti u budžet.
Administrativne takse su obimne. One ne mogu da prate realan životni standard. Nema opravdanja da se ovaj zakon usvoji. Rešili ste da, na osnovu potrošačkih korpi koje vi komentarišete, uspostavite i standard građana, ali to nije tako. Ovim članom 2. nije decidno rečeno ni navedeno šta potpada i koji vid se tretira kao taksa. Ovaj naš amandman zadržava staro rešenje ovih taksi. Obično birokratski aparat može ovim zakonom da zloupotrebi ovaj član 2. i da se naplati taksa, iako ona to nije. Ona mora biti tačno određena, a ne da se usklađuje kao kamata.
Taksa nije kamata pa da prati rast društvenog standarda i kao takva da se usklađuje. Svi građani, osim manjine, u teškom su ekonomskom stanju. Odakle je moguć priliv sredstava za budžet od tog osiromašenog naroda? Ovaj naš amandman sadrži komentar i tehničku korekciju člana 2, a i celog zakona. Mi srpski radikali smo protiv ovog zakona, smatramo da je građanima dosta nameta u ovom trenutku i da mi nismo još Evropska unija koja ima rešene probleme vezane za standard građana.
Komentarisali ste da će biti dosta olakšica, a od tih olakšica nema ništa: struja, voda, gradski prevoz, nafta, benzin, ogrev, ugalj, i sve što koriste građani je toliko poskupelo da ljudi samo vrte glavom i čekaju da ovo čudno stanje prođe.
Iz razloga opreznosti ovim amandmanom tražimo da se zadrži dosadašnje rešenje.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko javlja za reč o ovom amandmanu? (Ne.)
Na član 10. amandman je podneo narodni poslanik Ljubomir Kragović.
Zakonodavni odbor smatra da je ovaj amandman pravno moguć.
Da li podnosilac amandmana želi reč?
Reč ima narodni poslanik Ljubomir Kragović.

Ljubomir Kragović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, na Predlog zakona o republičkim administrativnim taksama ispred SRS sam podeno amandman  da se u članu 10. posle stava 2. doda novi stav: "Ako je iznos takse propisane Tarifom veći od 10.000 dinara, taksa se plaća u novcu"; stav 3. menja se i glasi: "Ako se taksa plaća u gotovom novcu ili bezgotovinskim nalogom, obveznik je dužan da priloži odgovarajući dokaz da je taksu platio preko organizacije ovlašćene za obavljanje poslova platnog prometa".
Razlog za podnošenje ovog amandmana je pokušaj da se spreči štampanje onih taksa preko 10.000 dinara, koje se mogu platiti gotovinski ili nalogom preko službe platnog prometa. Za uvođenje ovog seta finansijskih zakona izneto je samo jedno obrazloženje, a to je da se donošenjem ovog zakona u budžetu Republike Srbije ostvari dodatni priliv sredstava od oko dve milijarde dinara.
Međutim, u ovom tekstu zakona nedostaje obrazloženje da je donacije i kredite ova država Srbija dobila prvi put kad je DOS bio zajedno na vlasti, kada ste naterali Srbe na Kosovu i Metohiji da se registruju. Kada ste taj novac potrošili, sledeće donacije su bile uslovljene izlaskom Srba na lokalne izbore na Kosovu i Metohiji. Kada ste i taj novac potrošili, sledeće donacije su bile uslovljene izlaskom Srba na pokrajinske izbore. Sada ste i taj novac potrošili i više MMF i Svetska banka nemaju poverenja u vas da vam daju novac, jer nemate više šta da realizujete.
Inače, ovo je tema. Tako se samo može puniti budžet u ovoj državi Srbiji, u kojoj je sve propalo.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko prijavljuje za reč?
Reč ima narodna poslanica Gordana Pop-Lazić, zamenica predsednika poslaničke grupe SRS.

Gordana Pop-Lazić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, iako nas predstavnik Vlade, ministar Đelić, nije udostojio svog prisustva u načelnoj raspravi, obzirom da nismo dobili mišljenje Vlade o našim amandmanima, zaista je bio red da se sada nađe u sali i da nam barem ovde odgovori šta o našim amandmanima misli. Uvek postoji mogućnost da Vlada ima sluha za amandmane i da se prihvate direktno u raspravi, prilikom obrazlaganja amandmana. Očigledno, unapred je takav stav da se ništa ovde ne menja. Bez obzira na to, mi ćemo, radi istorije, obrazlagati naše amandmane, da bismo vas jednog dana podsetili na to šta smo vam svojevremeno govorili.
U članu 10. koji propisuje način plaćanja takse, iz razloga preciziranja kako se plaća administrativna taksa, tražili smo da se iza stava 2. doda novi stav, koji bi glasio: "Ako je iznos takse propisane Tarifom veći od 10.000 dinara, taksa se plaća u novcu". Jer ovako kako stoji u članu 10. postoji alternativa, ima taksi čiji je iznos i preko 100.000 i 200.000 dinara, tako da mislimo da je ovo u prilog preciznosti načina plaćanja takse.
Stav 3. bi morao da se promeni i da umesto formulacije - "Ako se taksa plaća u novcu, obveznik je dužan da priloži odgovarajući dokaz da je taksu platio" - bude sasvim jasno da može da se plati i bezgotovinskim nalogom. To znači da pravna lica mogu direktno sa svojih računa da uplate taksu, a ne opštom uplatnicom, kako to inače biva. I ovo je dokaz da je taksa plaćena. Ali, kako je ovde formulisan stav 3. ovog člana, ne može da se zaključi da bi to sada bilo moguće. Samo bi nepotrebno administrirali, ako bi onemogućili obveznicima plaćanje takse direktno, skidanjem sredstava sa svojih računa. Hvala.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko prijavljuje za reč o ovom amandmanu? (Ne.)
Na član 10. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Radojko Petrić i Dragan Todorović.
Zakonodavni odbor smatra da je ovaj amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Radojko Petrić.

Radojko Petrić

Poštovano predsedništvo, poštovani poslanici, u ime Socijalističke partije Srbije zajedno sa kolegom Draganom Todorovićem podneo sam amandman na član 10. Predloga ovog zakona.
Ovim članom se reguliše da se plaćanje administrativne takse vrši u taksenim markama ili novcu. Stavom 3. se reguliše da je, ako se vrši plaćanje u novcu, obveznik dužan priložiti odgovarajući dokaz o plaćenoj taksi.
Mi amandmanom predlažemo izmenu stava 3. u smislu da ako se taksa plaća u novcu obveznik može da uplati i kod nadležnog organa. To znači da stranka ne mora da ide u banku ili poštu i da se naknadno vraća i donosi potvrdu o izvršenoj uplati. Ako treba da uplati od 100 - 200 dinara, zašto onemogućiti da plati na licu mesta.
Radi poboljšanja efikasnosti rada organa državne uprave i pojednostavljenja postupka za brže i jednostavnije obavljanje poslova građanima i ostalim obveznicima treba stvoriti mogućnost, kada se plaća taksa u novcu, da se uplati na blagajni tog organa. Zašto šetati stranku da ide u banku, u opštinu, da gubi vreme i ponovo da se vraća na isti šalter, u istu instituciju, kod istog organa?
Poznato je da sve lokalne samouprave i državni organi imaju blagajne i bez problema mogu da prime uplatu novca.
Podnetim amandmanom ne isključuje se mogućnost da obveznik, ako želi, može administrativnu taksu da uplati i preko banke ili pošte, i da u tom slučaju nadležnom organu podnese dokaz o izvršenoj uplati.
Napominjem da je rešenje koje se predlaže amandmanom već na istovetan način regulisano i sada važećim članom 6. stav 3. Zakona o saveznim administrativnim taksama.
Ako se ovo ne usvoji, može se desiti da stranka ode u savezni organ, odnosno u organ državne zajednice Srbija i Crna Gora i tamo uplati taksu na licu mesta, ali u opštinskim ili republičkim organima to ne može da čini. Mislim da su ubedljivi razlozi pa amandman treba da bude prihvaćen. Zahvaljujem.