OSMO VANREDNO ZASEDANJE, 05.06.2003.

2. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

OSMO VANREDNO ZASEDANJE

2. dan rada

05.06.2003

Sednicu je otvorila: Gordana Čomić

Sednica je trajala od 11:05 do 18:00

OBRAĆANJA

...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Mislim da nema povrede Poslovnika, člana 89, i do sada smo dozvoljavali kao što sam vama dozvoljavala, kao zamenici, iako je predsednik bio u sali, kao što dozvoljavam i svim drugim poslaničkim grupama i DSS-u i svima drugima, to se odnosi i na poslaničku grupu DOS - Reforma Srbije. Prema tome, smatram da nema povrede Poslovnika, a pošto gospođa Pop-Lazić nije zadovoljna odgovorom, Administrativni odbor će odlučiti o povredi.
Prelazimo na raspravu u pojedinostima.
Na član 2. amandman je podneo narodni poslanik Veroljub Arsić.
Odbor za prosvetu nije prihvtio ovaj amdnaman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li se podnosilac amandmana prijavljuje za reč? (Da.)
Narodni poslanik Veroljub Arsić.
(Napišite opomenu ovom Janjiću.)
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo poslanici, u članu 2. stav 2. tačka 2. tražio sam da se briše tekst: "da mogućnost za obrazovanje i vaspitanje, pod jednakim uslovima i na ekonomski nedovoljno razvijenim područjima, kao i socijalno, odnosno kulturno manje podsticajnim sredinama".
Smatram da sam član 2. u tački 2. ne odgovara pravom činjeničnom stanju koje je trenutno u zemlji. Činjenica je da će još dugo vremena nosilac sistema obrazovanja, predškoskog, osnovnog pa i srednjeg, u najvećem delu, više od 90%, da bude država. Ekonomska moć države nije u stanju da poštuje ovaj deo člana 2. Predloga zakona.
Princip je da mreža ustanova predškoskog, osnovnog i srednjeg obrazovanja zavisi od ekonomske moći osnivača i potreba svake sredine i ne treba da se obezbeđuje jednim ovakim zakonom. Ranije, posledica svega ovoga može da bude da nam se desi da u jednoj školi ima više nastavnika nego đaka. Isto tako, sami profili, jer ravnopravnost jeste da svih profila koje škole imaju u srednjim školama budu podjednako zstupljene, što često ne odražava pravu sliku potreba za takvim kadrovima. Može da se desi da pojedine škole ili organi lokalne samouprave, na čijim se teritorijama nalaze te škole, školuju kadrove koji nikada neće raditi na teritoriji opštine, jer jednostavno za profl svog zanimanja nemaju odgovarajuća radna mesta.
Ovo što gospodin ministar reče, za 30% učenika, da ne zna da zaokruži ni treću decimalu, malo me je iznenadilo. Ja jesam išao u tehničke škole i osnovne škole po sličnom obrazovnom sistemu i nije znalo samo 5%. Znači, nije posledica samog sistema i načina školovanja, možda je to neka druga posledica, trenutna ekonomska situacija, kultura tih đaka, kultura tih roditelja, i što je najvažnije, kultura tih nastavnika koji ih uče, a ne samog sistema školstva.
Ako vi dovodite decu u školu, a da kroz igru uče, to možete u prvom, drugom i trećem razredu, a šta ćete kasnije.
Đaci će još uvek po tim svojim starim navikama, na osnovu svoje kulture i vaspitanja, da beže iz škole. Neće ih nikakav zakon, osim roditelja, sprečiti da to i dalje čine.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko od ovlašćenih učesnika u raspravi prijavljuje za reč?
Reč ima narodna poslanica Gordana Pop-Lazić, zamenica predsednika poslaničke grupe SRS.

Gordana Pop-Lazić

Srpska radikalna stranka
U članu 2. nabrojano je u sedam tačaka šta se obezbeđuje sistemom obrazovanja. Amandmanom, koji je gospodin Arsić obrazložio, traži se brisanje člana 2. jer smatramo da je samo deklarativnog karaktera i da je eto stavljena u ovaj član, iako je praktično to nemoguće sprovesti. Razumem dostupnost obrazovanja i vaspitanja svima pod jednakim uslovima u tački 1. U tački 2. kvalitetno obrazovanje i vaspitanje koje osigurava sticanje jezičke, matematičke, naučne, umetničke, kulturne, zdravstvene, ekološke i informatičke pismenosti, takođe u redu. Ono što je naročito važno i što bi trebalo da bude predmet reforme sadržano je u tački 4. - obrazovanje i vaspitanje koje odgovara stepenu razvoja i uzrastu deteta, odnosno učenika, jer to i jeste najveći problem naših programa, da se na određenom uzrastu izučava određena materijala. Jednaka mogućnost za obrazovanje dece i učenika sa smetnjama u razvoju, a ako to obezbedimo biće dobro. Do sada naša deca, koliko sam ja upozonata, u Srbiji sa smetnjama u razvoju nisu mogla da pohađaju srednju školu. Valjda je samo u Podgorici postojala jedna srednja škola za takvu decu. Ako su intelektualno očuvana, a ako imaju motoričke probleme morala su da idu u Podgoricu da uče srednju školu.
Podsticanje učenika na sticanje što višeg nivoa obrazovanja, naravno da bi trebalo da bude cilj i maksimalna horizontalna i vertikalna pokretljivost u okviru sistema obrazovanja i vaspitanja. Takođe mislim da je ovo suvišno u smislu da treba da sistem obrazovanja obezbedi vertikalnu pokretljivost, a što se tiče horizontalne pokretljivosti tu se verovatno misli na odlazak iz škole u školu, što ponekad zaista predstavlja problem. Ja sam lično imala problem te vrste. Povodom jednog drugog amandmana ću to i da iznesem, iako je lične prirode.
Ne znam kako mislite da obezbedite da recimo u Medveđi ili u nekim pasivnijim krajevima deca mogu pod jednakim uslovima, da im bude dostupna bilo koja srednja škola ili ona koja je interesantna za to područje, kao recimo u Beogradu ili Novom Sadu. Razumem da je to želja, ali to će biti nemoguće ostvariti, pogotovo što na to pre svega utiču finansije, a pravo da vam kažem ne znam i volela bih da znam, da nam ministar kaže koliko je škola izgrađeno. Znam koliko je ukinuto, koliko je škola dobilo neke druge namene. Šta je uzrok tome? To bi bilo nešto čime bi trebalo da se bavi, između ostalog, i ovaj zakon.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko prijavljuje za reč po ovom amandmanu? (Ne.)
Na član 2. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Rade Bajić i Toma Bušetić.
Odbor za prosvetu nije prihvatio ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Toma Bušetić.

Toma Bušetić

Dame i gospodo narodni poslanici, zakon je bez smisla i logike, što dokazuje i ovaj član 2. tačka 6. U članu 2. u tački 6. se kaže, pre svega član 2. govori o tome da se sistemom obrazovanja i vaspitanja obezbeđuje podsticanje učenika za sticanje što višeg nivoa obrazovanja, što je u redu, ali je u daljem tekstu i što veće uključenje u proces doživotnog učenja. Šta znači doživotno učenje? Možda je ministar mislio na Lenjina i ono njegovo geslo i devizu - učiti, učiti i samo učiti.
Jednostavno, ovaj deo teksta je suvišan, ali u ovom predlogu zakona ima mnogo toga što je suvišno. Suvišni su razni saveti, centri i jednostavno čemu sve to. Jedino je možda neko opravdanje da će se u tim centrima i tim savetima zaposliti brojni ljudi i da će i onako mali budžet, koji je predviđen za prosvetu, dodatno opteretiti. Smatramo da i ova odredba u članu 2. u tački 6. je na neki način apsurdna, ali mnogo toga je apsurdno u ovom predlogu zakona, pa i to kada ministar kaže da će se upravo ovim zakonom izvršiti depolitizacija školstva. Ako uzmemo samo jedan primer, način izbora organa upravljanja, a to su npr. školski odbori u osnovnim školama, gde će predstavnici lokalne samouprave imati četiri člana, a zaposleni tri člana i kakva je to depolitizacija, jer će školama defakto upravljati političari. Šta su nosioci vlasti u lokalnim samoupravama do ljudi iz partija koje pobede na izborima.
Jednostavno, ceo ovaj zakon nije reformski, kako se kaže, jedino ako se pod reformama ne podrazumevaju razna opisna ocenjivanja, prelazak u više razrede sa deset i više nedovoljnih ocena ili licence za profesore, nastavnike, učitelje, što je na neki način uvođenje moralno-političke podobnosti.
Na kraju, ministar kao član Vlade može da nam kaže, a mi se uopšte ne slažemo sa njihovim reformama, šta su reforme koje DOS predlaže. To su reforme koje podrazumevaju fabrike bez radnika, vojske bez vojnika, a škole bez učenja i znanja.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko prijavljuje za reč po ovom amandmanu?
Reč ima narodni poslanik Bora Stanimirović, ovlašćeni predstavnik poslaničke grupe SPS.

Bora Stanimirović

Dame i gospodo, uvaženo predsedništvo, gospodine ministre, kolega Bušetić je sa pravom primetio da je ova tačka suvišna, a pogotovo kada se radi o predlaganju ovakvih mera koje se donose. Da je bilo javne rasprave, a gospodin Pajtić malo pre navodi neku cifru od 9.000, a ne znam gde ih je našao i ko je to toliko informisan kada se zna da javne rasprave nije bilo, a onda ni ovog stava ne bi verovatno bilo.
Prvo, ako pogledamo delatnost obrazovanja i vaspitanja, onda se u okviru delatnosti obrazovanja i vaspitanja obavljaju kao predškolsko, a misli se na osnovno i srednje školovanje. Ako uporedite tačku 4. i tačku 6. videćete da su kontradiktorne. Tačka 4. je potpuno u redu, obrazovanje i vaspitanje koje odgovara stepenu razvoja i uzrasta deteta, odnosno učenika. Mi moramo uvek poći od psihofizičkih mogućnosti učenika i dozirati mu toliko koliko može da shvati. Sada ćemo mi jednom predškolcu ili jednom učeniku prvog razreda, pripremati ga za doživotno obrazovanje, objasniti mu da on to shvati. To je bio naš glavni argument, zbog čega tražimo da se ovaj stav menja i da glasi - podsticanje učenika za sticanje što višeg nivoa obrazovanja.
Ako bi me neko pitao ja bih ovaj stav brisao u celini, jer neko malo pre reče da li mi pripremamo nekoga da nešto radi u ovoj zemlji, da se bavi poljoprivredom itd. Ako je ovaj uzorak uzet iz neke zapadne škole, a sigurno nije, jer oni praktično omogućavaju dalje školovanje samo onima koji imaju mogućnosti, pre svega psihofizičke, a i mogućnosti koje pokazuje na ispitima. To je jedan od razloga zbog čega predlažemo da se ovaj stav menja.
Ovde, kada se govori kompletno o članu 2, mislim da treba shvatiti kod ove reforme da to utiče pre svega na onaj pokušaj, ono što imamo u predlogu Vlade, da prvi i drugi razred služe više za igru, a da kasnije mogu da se obrazuju, odnosno školuju. Ako naša deca polaze ranije u škole, a poći će sigurno sa šest godina, možda sada ne, ali za godinu, dve, tri, moramo stvoriti takve uslove, moramo naći neku sredinu između stanja koje je sada i stanja koje će biti.
Neodrživo je i jedno i drugo, niti ovo koje imamo sada, da nam učenici prvog razreda uče takve složene nastavne jedinice, po tako složenim programima, a i sada da stvaramo situaciju da se oni dve godine igraju. Pa, čak i da to uradimo mi nemamo uslova ni za igru. Pazite, da bi se deca igrala potrebno je stvoriti neke uslove u školi, a zna se koja su sredstva potrebna za to.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
 Da li se još neko javlja za reč o ovom amandmanu? Izvolite, reč ima narodni poslanik Gordana Pop-Lazić.

Gordana Pop-Lazić

Srpska radikalna stranka
 U dilemi sam da li da podržim ovaj amandman ili da ga protumačim na jedan drugačiji način, s obzirom da se radi o podsticanju učenika za sticanje što višeg nivoa obrazovanja. Pretpostavljam univerzitetskog i postuniverzitetskog, i što većeg uključenja u proces doživotnog učenja. Ne znam da li se tu misli na naučni rad ili se misli šire, u smislu da treba da naučimo mlade generacije da budu spremne da čitavog života usvajaju nova znanja, ali imajući u vidu da je jedan visoki funkcioner propale državne zajednice za 11 dana položio 28 ispita, mislim da nam je loš primer u vreme ove DOS-ove vlasti, ukoliko žele da afirmišu ovakav stav. Znate već i sami da se radi o Slobodanu Orliću. On je baš bio dobar primer da mu omogućimo da doživotno uči i da polaže te ispite kao i svi drugi studenti na Beogradskom univerzitetu.