DEVETO VANREDNO ZASEDANJE, 24.06.2003.

4. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

DEVETO VANREDNO ZASEDANJE

4. dan rada

24.06.2003

Sednicu je otvorila: Gordana Čomić

Sednica je trajala od 10:55 do 18:00

OBRAĆANJA

...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Zoran Krasić, ovlašćeni predstavnik poslaničke grupe SRS.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Amandman SRS na član 14. je praktično nastavak prethodnih amandmana. Predstavniku Vlade bih skrenuo pažnju, nije bio prisutan prvog dana zasedanja Narodne skupštine kada je bila ova tačka dnevnog reda, kada su se razmatrali amandmani na član 7. Predloga zakona. Tada je rečeno u diskusiji ovde da su sportski savez, organizacije i sportski klub, odnosno klubovi, a skrenuo bih pažnju na tačku 5), dužni da urede sportskim pravilima iz svoje nadležnosti koje se sportske priredbe smatraju visoko rizičnim. Mi smo predložili amandmanom da se kaže - kada se smatraju visoko rizičnim.
Predlagaču bih skrenuo pažnju na član 11. U članu 11. stav 1. tačka 1) kaže - domaće i međunarodne sportske priredbe od većeg takmičarskog značaja. Stav 2. tog člana koji kaže - to uređuju sportski savezi. Član 12. odnosi se praktično na sve ovo što je navedeno u članu 11. stav 1. tačka 2) i 3). Tu postoji povećani rizik. Tu su klubovi dužni da to propišu, a ne sportski savezi. Za sportske saveze je navedeno da je to samo situacija iz člana 11. stav 1. tačka 1).
Sada prelazimo na član 14. A on je nastavak te logike koju naši amandmani slede. Vi ste ovde dali nešto što je praktično nemoguće. Pre svega, nemoguć je stav 2. Kako to MUP može da odredi prodajna mesta iz stava 1. ovog člana. Znači, veliki sportski klubovi čije utakmice, po pravilu, svaka druga, treća je visokog rizika, pored redovnih blagajni unutar sportskog objekta treba da imaju rezervne blagajne na 100, 200, 300, 500 ili ko zna koliko metara, po odluci Ministarstva, daleko od sportskog objekta. Znači, do dana održavanja rade blagajne i u gradu i u objektu, a na dan održavanja rade blagajne. Ako je, recimo, objekat "Pionir", na stotinu metara ne postoji nijedan drugi objekat. Znači, treba da se postavi neki montažni objekat. Ako MUP određuje gde će da se postavi neki objekat, onda Skupština grada i njene nadležne inspekcije mogu donesu rešenja o uklanjanju objekta koji je postavljen po nalogu MUP-a, jer je nemoguće da se to prodaje na ulici.
Mi amandmanima samo ukazujemo na besmislenost, nemogućnost sprovođenja ovog zakona. Mi ne sporimo potrebu da se ovo uredi. Ne sporimo ni mogućnost da se to selektivno uredi zavisno od ranga takmičenja, od značaja utakmice, od lokaliteta itd. Mi to ne sporimo. Osporavamo pravnu nemogućnost ovih odredbi koju ste ugradili. Moj prethodnik, gospodin Jovanović, ukazao je na te materijalne razloge, suštinske razloge zbog čega je ovo što je navedeno u stavu 1. besmisleno. Bolje je, valjda, kod tih većih sportskih objekata na tri-četiri blagajne da se napravi red i da se kupe te karte, nego 10-15 privremenih objekata da se pravi na 100, 200, 300 ili 500 metara od objekta, gde huligani mogu da prave to što prave. Teže je policiji koja odgovara za javni red i mir.
Uostalom, da li je ta mera toliko bitna da mora da bude na nivou zakonske norme? Da li je ona toliko značajna? Znam da je ovlašćenom predstavniku predlagača Vlade Republike Srbije danas teško da priča, čovek nije bio prvi put kada smo pričalu o članu 7. Ovo što ste malopre rekli za član 12. nije to. Ovo što ćete, pretpostavljam, da kažete za član 14. Nije to. Niko ne spori dobru nameru. Na ovaj način ne može da se ova stvar uredi, jer ovako kako je formulisano, to daje ovlašćenje policiji da uvek može da napravi problem od svakog sportskog takmičenja, od svake sportske utakmice, da propiše ili izda neke nenormalne naloge koji su jednostavno neispunjivi. Ovo je jedan od tih koji ne može da se ispuni. Osim toga, on je necelishodan. Ako je cilj zakona da se ljudi oteraju sa sportskih terena, verovatno će taj cilj da se postigne ovakvim predlogom zakona.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Reč ima ministar pravde Vlade Republike Srbije, gospodin Vladan Batić.

Vladan Batić

Dame i gospodo narodni poslanici, ne znam kako pravno-tehnički ovo da se uredi, da li može preko nadležnog ...
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Molim vas da isključite vaše mobilne telefone za vreme održavanja sednice. To je elementarna nepristojnost i nepoštovanje skupa u sali gde sedimo, čiji god da je mobilni aparat. Izvinite, ministre.

Vladan Batić

Dakle, mislim da je preko nadležnog odbora moglo da se dođe do rešenja. Ovo govorim onako kao čovek koji odlazi na utakmice, pa imam dugo i bogato iskustvo u ovom pogledu. Dakle, smatram racionalnim da se stav 1. člana 14. izmeni i da se na dan održavanja sportske priredbe povećanog rizika ulaznice ne mogu prodavati u sportskom objektu na kome se sportske priredbe održavaju, niti u njegovoj neposrednoj blizini, sat vremena pre početka utakmice  tada se stvaraju gužve i haos - već samo na posebnim prodajnim mestima, koja će odrediti organizator privrede, a onda bi se stav 2. člana 14. brisao. To određuje Ministarstvo unutrašnjih poslova. Ljudi moraju unapred da znaju gde će da kupuju ulaznice za sportske manifestacije. Ne  znam kako pravno - tehnički urediti ovo, jedino preko matičnog odbora.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li još neko od ovlašćenih učesnika želi reč? (Ne.)
Na član 15. amandman je podneo narodni poslanik Nebojša Leković.
Predstavnik predlagača je prihvatio amandman.
Vlada predlaže da se ovaj amandman odbije.
Odbor za odbranu i bezbednost je prihvati ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je pravno moguć.
Ovaj amandman postaje sastavni deo Predloga zakona,s obzirom da je prihvaćen od Odbora i od strane predlagača.
Na isti član 15. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Marko Ćulibrk i Đura Lazić.
Vlada predlaže da se amandman odbije, Odbor za odbranu i bezbednost nije ga prihvatio, a Zakonodavni odbor smatra da je pravno moguć.
U ime podnosilaca amandmana reč ima narodni poslanik Đura Lazić.

Đura Lazić

Poštovano predsedništvo, gospodine ministre, kolege i koleginice narodni poslanici, povodom člana 15. Predloga zakona kolega Leković je dosta govorio u načelnoj raspravi, pored ostalog da mnogi naši sportski tereni, i objekti ne odgovaraju evropskim standardima. Mi smo pokušali sa kolegom Markom Ćulibrkom da predložimo neke izmene ovog člana, tj. da se brišu tačke 2), 9), 11) i 12). Tačka 2) kaže da je organizator dužan da obezdi " odgovarajuće ograde za sprečavanje ulaska gledalaca na sportski teren", zatvorenim sportskim halama nema ograda između gledališta, a i terena i na otvorenim stadionima je trend u svetu da se ograde uklanjaju. O tome je baš kolega Leković govorio, međutim, znajući naš balkanski mentalitet, mislim da ovu odredbu moramo da zadržimo, jer teško je u ovim uslovima organizovati neku manifestaciju, a da ne bude odvojena publika od igrališta, od terena.
Mislim da tačka je 9) rigorozna, jer nije dovoljno precizna. Zahteva se odgovarajući broj muških i ženskih mokrih čvorova u svim delovima gledališta. Zašto to određivati? To se podrazumeva. Sada nije određeno koliko, u zavisnosti od kapaciteta objekta, od broja gledalaca. Mislim da je nepotrebna ova tačka.
U tački 11) predviđen je sistem javnog razglasa. Mnogi stadioni u unutrašnjosti zemlje nemaju takvu opremu i mogućnosti da organizuju tako kvalitetne razglase. Posebno mislim na ove lokalne lige i tome slično. Tako da ni ova tačka ne bi trebalo da stoji u ovom članu.
Takođe, mislim da nemaju ni uslova što se tiče električnog napajanja. Mislim na klubove u unutrašnjosti, po ovim zonskim ligama i tome slično, pa ne bi trebalo ovim predlogom zakona obavezivati te klubove koji jedva preživljavju da i to pored ostalog obezbede. Svi mi znamo koliko iznose ti troškovi malih klubova u unutrašnjosti, da opstanu, da tu mladež razvijaju, da održe sportski duh, da okupljaju mlade, a dodatno ih opterećivati, obavezivati da obezbeđuju veliku opremu razglasa mislim da je necelishodno i zato smo predložili da se ova tačka briše.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li još neko od ovlašćenih učesnika želi reč? (Ne.)
Na član 15. amandman je podneo narodni poslanik Branislav Blažić.
Vlada predlaže da se ovaj amandman odbije, Odbor za odbranu i bezbednost nije ga prihvatio, a Zakonodavni odbor smatra da je pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Branislav Blažić.
...
Srpska napredna stranka

Branislav Blažić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo, ispred Srpske radikalne stranke podneo sam amandman da se u članu 15. - organizator je dužan da obezbedi da se sportska priredba povećanog rizika održi u sportskom objektu koji ima i onda se ovde nabraja 12 tačaka - brišu tačke 2), 5) i 7). Obrazložiću logiku zbog koje želim da se ove tačke brišu, jer stvarno se ne uklapaju. Moramo voditi računa da mnoge priredbe, od savezne utakmice, mogu da se smatraju da su sa povećanim rizikom ili da ih takvom savez proglasi, a tada po tački 2) treba da imamo odgovarajuće ograde za sprečavanje ulaska gledalaca na sportske terene.
Gospodo, mnoge fudbalske ili sportske ekipe nemaju ni patike za te mladići, ni lopte, ni mreže, bez para su, a mi ih ovde obavezujemo da prave ograde za sportske terene. Jednostavno, to je nemoguće. Ako sada organizator, da bi izbegao sankcije po ovom članu zakona, odvede dva seoska kluba u neki grad da tamo igraju fudbal ili da igraju neku sportsku priredbu, onda su ti troškovi toliki da oni to neće moći da sprovedu.
U tački 5) pominju se odgovarajuća sedišta koja se ne mogu odvaliti samo korišćenjem fizičke snage. Ovde je predlagač zakona odvalio jednu veliku glupost, jer šta to znači sedište koje ne može da se odvali. To znači da su sva sedišta betonirana, a Evropa je obavezala fudbalske ili druge sportske ekipe da sedišta imaju po tačnom broju, sa plastičnim podmetačima, koji treba da služe nekoj kulturi življenja.
Šta znači odvaljivanje nekih sedišta? Pogotovo u nekim seoskim sportskim klubovima gledaoci donose svoje stolice da bi mogli da gledaju utakmice, a ne da ih mi obavezujemo da imaju betonirana sedišta koja ne mogu da odvaljuju.
Tačka 7) je još smešnija. Ovde se govori o tehničkoj opremi za prećenje i snimanje ponašanja gledalaca na sportskim objektima. U nekom ranijem komunističkom vremenu, u nekoj ranijoj komunističkoj vladi bilo je praćenje, ali su to pratili ljudi. Oni su se sakrivali iza nekog drveća, ispred crkava ili negde i pratili su, zapisivali su neke ljude koji dolaze, odlaze; oni su bili zaduženi za praćenje i snimanje, a sada verovatno ova vlada je malo usavršena, ona predlaže tehničku opremu, kamere na seoskim klubovima, da snimaju gledaoce šta rade. Sve u nekoj funkciji snimanja, praćenja, opet smo ušli u priču koja se sprovodi ne samo u životu, u državi među političarima, nego čak i među gledaocima na sportskim priredbama.
Prema tome, tehničku opremu koja je izuzetno skupa neće moći da obezbede daleko veći sportski klubovi.
Najsmešnije od svega je ovo što piše - u stavu 4. uslove iz stava 1. ovog člana dužan je da ispuni organizator drugih sportskih priredaba. Znači ne odnosi se samo na povećani rizik. Sada se odnosi na sve druge sportske priredbe i utakmice, gde treba sve ovo da imate. To, verujte, nema ko da plati. Ovo je nerealno, ovo je necelishodno.
Ovde je malopre bilo reči o tome da Evropa teži tome da gledaoci budu u kontaktu sa igračima. To je tačno. Ne prave se kavezi, ne prave se nikakve ograde u kaveznom smislu, da ti igrači glume tamo neke gladijatore. Radi se o tome da Evropa teži da velikim kaznama za učinjene prekršaje na sportskim terenima to sankcioniše. U tome su Englezi uspeli: velikim kaznama naterali su gledaoce da ne prave cirkuse, skandale, ono što su radili.
Inače, ako ćete vi direktnom kaznom u ovom smislu da kažnjavate organizatore i nametnete mu takve uslove, koje on ne može da ispuni, vi nećete dobiti ni jedno ni drugo. Zbog toga mislim da ove tri tačke treba brisati, izdvojeno, da je to toliko logično jer jednostavno nisu životne, nisu moguće tj. nisu sprovodive u život.