DVANAESTO VANREDNO ZASEDANjE, 17.07.2003.

3. dan rada

OBRAĆANJA

Dragan Tomić

Iako se u više navrata u članu 4. pominjao režim kursa dinara i u svim tim članovima predlagač je ostao pri svom stavu da Vlada daje saglasnost, a Narodna banka utvrđuje, a mi smo zahtevali obrnuto, da Narodna banka predlaže, a Vlada utvrđuje. I ovaj put pokušavamo da kažemo da se član 43. menja i glasi: "Narodna banka Srbije predlaže, a Vlada Republike Srbije utvrđuje režim kursa dinara".
Ovo je važno iz više razloga. Sto posto sam siguran da u ovom momentu Vlada ne zna, niti zna iko u Vladi, niti ministar finansija, koliko je otkupljeno strane efektive od strane Narodne banke Srbije i šta se sa tim novcem dešava, da li je uključen u devizne rezerve, da li su rađeni drugi poslovi, da li su preko toga davane garancije da mogu uvoziti svašta na domaće tržište, pa da izlazi gotov kapital iz zemlje.
Znači, pokušaj da mi ubedimo ovu vladu da ona shvati svoju ulogu i značaj je očigledno neuspešan, a potreba da kod Narodne banke, odnosno kod monetarnog odbora ostane sve i svašta kao ovlašćenje, pa i činjenica, mi smo u prethodnom stavu tražili, bar kada nešto radi na tu temu, kada je u pitanju režim kursa dinara ili otkup deviza, da bar napiše neku odluku guverner Narodne banke i da postoji trag o tome šta se dešavalo u toj oblasti, već se pojavljuje neki novac koji je otkupljivan, a ne zna se na bazi koje odluke, koji je bio režim kursa, zašto su korišćena sredstva i u koje su namene otišla.
Ovo je kraj rasprave o tom delu zakona i zaista je mogla od poslaničke većine i od ministra, koji ne pridaje poseban značaj raspravi o ovom zakonu, da se zaista razume ovaj pokušaj da Narodna banka Srbije ne prelazi preko ovlašćenja predlagača, a da Vlada ima ovlašćenje da utvrđuje režim kursa. Prosto fiskalna sfera, oblast finansija i funkcija Vlade se svodi na onoliko koliko imaš novca, toliko funkcionišeš.
(Predsedavajuća: Tri munita.)
Mislim da je i ovaj pokušaj upravo u tom smeru da Vlada razume ove predloge, odnosno predlagač.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Na član 43. amandman je podneo narodni poslanik Tomislav Panajotović.
Predstavnik predlagača i Odbor za finansije su prihvatili ovaj amandman, Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć, pa konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Na član 44. amandman je podneo narodni poslanik Dragoljub Stamenković.
Predstavnik predlagača i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Podnosilac amandmana želi reč.
Reč ima narodni poslanik Dragoljub Stamenković.

Dragoljub Stamenković

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, amandman SRS je tehničke prirode i više pojašnjava nameru Narodne banke koju ostvaruje kupovinom i prodajom deviza i efektivnog stranog novca na deviznom tržištu, gde oni kažu - u cilju usmeravanja kretanja kursa dinara i održavanja nivoa deviznih rezervi, a mi kažemo da oni to rade - radi stabilnosti kursa dinara i održavanja nivoa deviznih rezervi. Mislimo da to mnogo jasnije odražava nameru koju čujemo da kažu guverner Narodne banke, gospodin Dinkić, i ministar finansija, Đelić.
Mi smo često bili u prilici da čujemo od guvernera Narodne banke Dinkića da je jedan od najvećih uspeha za vreme boravka u Narodnoj banci to što je kurs dinara ostao stabilan, što su povećane devizne rezerve i što građanin u svakom trenutku za onaj dinar koji dobije kao zaradu može da pretvori u bilo koju valutu, da kupi evro, dolar itd.
On takođe kaže da ukoliko ne bude na čelu Narodne banke da će biti poljuljan ugled te banke, da nećemo dobijati neke kredite, da to može da se odrazi na stabilnost dinara. Sa druge strane ministar Đelić kaže da je zahvaljujući politici Vlade to obezbeđeno i bilo ko bude guverner Narodne banke da će dinar ostati stabilan i da će i dalje isto vredeti.
Zbog toga smo mi predložili da se ta njihova namera u članu 44. pretoči u reči "radi stabilnosti". Otprilike da ministra danas nema da prihvati ili da neko dopunsko objašnjenje, zbog čega se ovaj amandman ne prihvata, jer je umoran od sinoćnog TV duela, kada su i Đelić i Dinkić rekli mnoge teške reči jedan drugome, pa smo čuli da je jedan hohštapler, drugi bitanga itd, a kada tako isto kažem za ovom govornicom, onda dobijem kaznu od 3.000, 6.000, 20.000, 30.000, ali ne mogu a da se ne složim i sa ministrom i sa Dinkićem, da su obojica u pravu kada tako kažu. Mi se zalažemo za stabilan dinar i za stabilnost dinara, ali to će više biti zadatak, kako čujem budućeg guvernera, Steve Mickovskog.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li se još neko javlja za reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Zoran Krasić, zamenik predsednika poslanička grupa SRS.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Naša osnovna intervencija odnosi se na član 43. stav 1. gde tražimo da se reči "u cilju usmeravanja kretanja" zamene rečima "radi stabilnosti". Znači Narodna banka je ovlašćena da kupuje i prodaje devize na tržištu pre svega da bi obezbedila stabilnost domaće valute. Ovo što je navedeno "u cilju usmeravanja kretanja kursa dinara" imalo bi nekog smisla kada bi se ovde vodila takva politika određivanja kursa dinara, pa to bilo u saglasnosti i zavisilo od stanja robnih fondova, spoljno-trgovinskog prometa, pokrivenosti uvoza izvozom itd.
Međutim, ti faktori ne igraju nikakvu ulogu u očuvanju stabilnosti dinara danas. Jedini faktor koji garantuje stabilnost dinara danas, ovu veštačku, jeste - došle pare iz inostranstva, otkupljene devize ovde, smeštene u trezorima, neka bude Narodne banke Srbije, ko zna gde su, i Narodna banka interveniše na finansijskom tržištu kada dođe do blagog pomeranja kursa i brani ovaj kurs.
Oni samo to rade, a što se firme zatvaraju, što nema bilansa proizvodnje, pada fizički obim proizvodnje, povećava se nezaposlenost, Đelić ne može da napuni budžet jer nema više odakle da uzima, nema prometa. To njih ne interesuje. To je politika MMF-a. To je ta politika koja dovodi zemlju u krizu i razara tkivo jedne države.
Ako su u članu 2. predlagači ovog zakona rekli da im je stabilnost dinara cilj, kako su to oni tvrdili, onda nemaju potrebe ovde da pišu kako u cilju usmeravanja kretanja kursa, pa oni su kurs vezali samo za devize. Nisu vezali za robne fondove, nisu vezali za odnose na tržištu. Oni u članu 2. ne pričaju uopšte o stanju privrede. Kako je to moguće pričati o stabilnosti cena, a da Narodna banka ne želi da vidi kakvo je stanje u privredi, gde se stvara vrednost. Ovaj amandman može da bude i samo lektorski, u krajnjem slučaju.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li se još neko javlja za reč? (Ne.)
Na isti član 44. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Zoran D. Nikolić i Milan Stanković.
Predstavnik predlagača i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 48. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Jovan Todorović i Tomislav Marković.
Predstavnik predlagača i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Jovan Todorović.

Jovan Todorović

Gospođo Čomić, dame i gospodo narodni poslanici, mislim da je predlagač trebalo da prihvati amandman na član 48, jer on reguliše materiju zaduživanja u inostranstvu. Sve vas podsećam na član 1. stav 2. u kojem se kaže da za obaveze Narodne banke Srbije jemči Republika Srbija.
U članu 48. stav 1. kaže se da se Narodna banka, radi prevazilaženja ili kako se u tekstu kaže - premošćavanja tekuće neravnomernosti u prilivu i odlivu deviza - može zaduživati u inostranstvu kratkoročno sa rokom otplate do godinu dana. Onda se u stavu 2. kaže da izuzetno od ove odredbe kod Međunarodnog monetarnog fonda se može zaduživati za one pozajmice i kredite sa rokom otplate dužim od godinu dana.
Mi smo predložili da se takva zaduživanja mogu vršiti, ali uz saglasnost Vlade, pogotovo što valja imati na umu i stav 3. istog ovog člana u kojem se kaže da se Narodna banka može zaduživati u inostranstvu i sa rokom otplate preko godinu dana, ali po posebnom zakonu, što će reći da se o tome mora odlučiti u ovoj skupštini i smatrali smo da se mora uvesti jedna vrsta gradacije u zaduživanju, te da ona zaduživanja, pa i ona koja se tiču zaduženja kod Međunarodnog monetarnog fonda, moraju imati saglasnost Vlade ukoliko je rok otplate tih sredstava preko godinu dana.
Pri tome valja razumeti potpuno jasnu situciju da ćemo mi vrlo brzo u ovoj i u narednim godinama doći u tu tzv. dužničku krizu i da ćemo sve teže izmirivati obaveze po osnovu izvršenog uvoza, koji je, kao što je poznato, tri puta veći nego što je izvoz, ali i po osnovu dospelih obaveza po već ranijem napravljenim zaduženjima, tako da odrednica da se Narodna banka u stavu 1. zadužuje u svoje ime i za svoj račun u suštini ne drži vodu, jer za sve obaveze Narodne banke, kao što rekoh, u članu 1. jemči Republika Srbija.
Dakle, monetarna vlast je jedna posebna vrsta vlasti, ali ovom pitanju zaduženja mora se prići kao jednom od najvažnijih državnih pitanja i ne može se tek tako ovlastiti Narodna banka da se zadužuje u inostranstvu bez ikakvih ograničenja.
Ovde nije rečeno recimo da može izuzetno kod Međunarodnog monetarnog fonda, ali da rok otplate bude dve godine i da iznos tih sredstava bude podnošljiv, prihvatljiv i sa stanovišta likvidnosti Narodne banke u deviznom smislu moguć, nego faktički Narodna banka može ući u bilo kaka i bilo kolika zaduženja, a poznato je, i to posebno podvlačim, da nijedno zaduženje kod MMF nije bez nekih uslova koje ova zemlja treba da ispuni.
Dakle, Narodna banka se zadužuje, Vlada Republike Srbije odgovara za ekonomsko stanje u zemlji, a država Srbija odgovara za sve obaveze Narodne banke, iako je moguće da u odnosima kakvi su danas prisutni između monetarne i izvršne vlasti imamo jako velike nesporazume, sa vrlo teškom posledicama po narod i ovu zemlju.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li još neko želi reč?
Reč ima narodni poslanik Rajko Baralić.

Rajko Baralić

Gospođo Čomić, dame i gospodo narodni poslanici, Vlada ima instrumente ekonomske politike u rukama i ona je odgovorna pred građanima za sve, pa između ostalog i za Narodnu banku, a kao jemac odgovorna je za svaki kredit, za svako zaduženje koje se za račun samostalnih institucija koje je formirala država ili onih kao što je Narodna banka zaduže u inostranstvu, bez obzira da li je u pitanju MMF ili neka druga institucija.
Mi smo ovde u ovom amandmanu predložili da se u članu 48. obaveže Narodna banka da to što radi vrši samo uz saglasnost Vlade, zato što definitivno Vlada polaže račun pred parlamentom, a parlament pred narodom i ima smisla da ovaj amandman, kao što je predložen, bude prihvaćen.
Jutros sam govorio o tome, nije ovo jedino zaduženje za koje je država jemac. Mi smo ovde kao Narodna skupština u više navrata u formi kontragarancija davali praktično saglasnost za kredite, kao što je skoro bio kredit za puteve ili neki drugi, dakle da to može da se čini na taj način da država garantuje ukoliko onaj koji je kredit preuzeo ne može da ga servisira. Tih je kredita bilo puno.
Mi ne znamo tačno i bilo bi lepo kada bude izabran novi guverner da narodni poslanici dobiju izveštaj o stepenu zaduženja Republike Srbije, o dinamici vraćanja tih obaveza i o tome da li je jedan bauk, koji se zove dužnička kriza, zaista realna i opasna pretnja po privredu i građane Srbije ili je to ova špekulacija koja ide sa ovog ili onog aspekta, a pre svega rukovođenja političkim interesima G17 i ljudi koji danas vrše vlast u Srbiji.
Zato bi bilo dobro da svaki amandman koji poboljšava zakon na način kao u članu 48. narodni poslanici prihvate, jer se onda makar zna ko odgovara i smanjuje se rizik od toga da i Narodna banka, u koju treba da imamo poverenja, učini nešto što Vlada nije u stanju kasnije da servisira.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Na član 50. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Zoran D. Nikolić i Milan Stanković.
Predstavnik predlagača i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Dragan Tomić, ovlašćeni predstavnik poslaničke grupe SNS.