DVANAESTO VANREDNO ZASEDANjE, 17.07.2003.

3. dan rada

OBRAĆANJA

Dragan Tomić

Da li mogu da pričam? Nisi čitao dobro Poslovnik, mogu šest minuta, imam vremena da ti objasnim. Ne, tebi Mićoviću moram da objasnim, jer ako vi nešto ne uradite sa ovim, nemamo mi potrebe ovde da vas obaramo, vas će vas narod rušiti zbog ovoga. Ovo su krupne stvari.

Stalno se priča o tome da u ovoj državi kod građana u slamaricama ima još 4 milijarde evra. Ovo je način kako se isisiva kapital iz ove zemlje i odlazi. Kada ovome dodamo funkciju uvoznog lobija, odnosno funkciju kao namenu, onda nam se to dešava. Da li je moguće da ne želite da u Predlogu ovog zakona Narodna banka Srbije i ova vlada ne regulišu poziciju stranih banaka? Svojim ovlašćenjima da ne odrede kriterijume njihovog poslovanja i raspolaganja domaćim novcem građana, privrede, kao i kupljenim stranim deviznim sredstvima.

Da li je moguće da ni ministar za finansije ove države to neće da prihvati? Ni u jednom članu u ovom zakonu vi to ne regulišete, kao da se nikoga ovo ne tiče. Ogromna sredstva, ljudi, iznose se, ima mnogo banaka u Srbiji koje to rade. Svi se bave otkupom deviza, a ne menjačkim poslovima.

Mi se borimo za zdrav novac. Kako da dobijemo zdrav novac, kako da nam budu zdrave devizne rezerve, kada one uglavnom nastaju od otkupa, a ne od izvoza. Vi znate u kojoj meri je nama debalans u godišnjim bilansima i prometu. Nekima od vas moram poduže da objašnjavam ove pozicije, ali ne razumete. Po pet puta moram da pričam.

Zaista, prosto je neverovatno da nikome nije stalo da ova pozicija ovim zakonom bude regulisana i da ovo bude rešeno na ovakav način i da Vlada Republike Srbije, da ovaj parlament imaju uvid u to šta rade strane banke na našem području. To su najobičniji fantomi. Znači, mogu da rade šta hoće, ne polažu račun nikome, može da im dođe nekakav inspektor u kontrolu, ali sa njim će stvar završiti i reći će da ih štiti MMF. Nije dobro za međusobne odnose i dobre poslovne odnose u tom svetu. Nemoguće je da nikome nije stalo da se zaustavi kontrola iznošenja...

(Predsednik: Upozoravam vas na prekoračenje dozvoljenog vremena.)

... novca iz zemlje. Hvala lepo.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li još neko od ovlašćenih učesnika želi reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Zoran Krasić.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Ovim amandmanom se ukazuje na problem koji postoji. Taj problem postoji naročito od kada je Mlađan Dinkić guverner i nešto što je materija koja mora da se reguliše zakonom o bankama i finansijskim organizacijama, a naprosto praksa je takva da je to prepušteno njemu da on svojim odlukama i dobrom voljom reguliše.
Kao posledica toga, to je ovo stanje, a naravno postoje strane banke na našoj teritoriji i neke su došle sa svojim kapitalom i ovde su formirane te banke, a nake su počele da rade tako što su otkupile akcije i deonice banaka sa problemima. To je bio oblik dokapitalizacije i promene vlasničke strukture. Onaj kvalitet koji je trebalo da se desi ulaskom stranog kapitala, naprosto, pokazalo se da su te banke sposobne samo da uredno servisiraju plaćanje prema inostranstvu, da po klasifikaciji guvernera budu u toj grupi boniteta da pružaju garanciju građanima koji tu mogu da budu sigurni za svoja devizna sredstva koja daju na štednju.
Evo, zadnjih nekoliko meseci se te banke javljaju i sa povoljnim kreditima prema građanstvu, s tim što su njihova sredstva obezbeđenja kredita daleko rigoroznija nego do sada poznati oblici obezbeđenja kredita koje su koristile naše banke. Praktično, imamo instalisanu neravnopravnost. Ako onaj sa problemima i sa dubiozama treba da trči sa onim bez bilo kakvih problema, onda se na startnoj poziciji nalazi čovek koji na leđima nosi 100 kilograma i čovek koji ima lagane patike i može da pretrči deonicu za 10 sekundi.
To je to što mi nismo dobili kvalitet, niti ozbiljnija ulaganja stranih banaka. To što je privremeno zaustavljeno osnivanje ili su pooštreni uslovi, po izboru Mlađana Dinkića, za osnivanje i rad stranih banaka u našoj zemlji, potpuno je zakasneli potez. Dobro je što postoji ovaj amandman, jer nam skreće pažnju na nedostatke koji očigledno postoje u zakonu koji sledi posle ove tačke dnevnog reda, a to je zakon o bankama i drugim finansijskim organizacijama. Mi moramo da obezbedimo ravnopravnost i domaćim i stranim banakama, ali moramo da vodimo računa i o tome šta se dešavalo na ovoj teritoriji.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
 Da li se još neko prijavljuje za reč o ovom amandmanu? (Ne.)
Na član 71. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Zoran D. Nikolić i Milan Stanković.
Predstavnik predlagača i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li ima prijava za reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Milan Stanković.

Milan Stanković

Dame i gospodo narodni poslanici, Poglavlje 7 predloženog zakona reguliše odnos Narodne banke Srbije prema Narodnoj skupštini i Vladi Republike Srbije, pa je u članu 71. predviđeno da Narodna banka dostavlja program monetarne politike za narednu godinu Narodonoj skupštini, radi informisanja, a najkasnije do 15. decembra tekuće godine. Narodna banka podnosi Narodnoj skupštini izveštaj o monetarnoj politici i izveštaj o poslovanju i rezultatima rada do 30. juna naredne godine. Narodna banka podnosi izveštaj Narodnoj skupštini o stanju u bankarskom i ukupnom finansijskom sistemu itd.
Međutim, ono što je najbitnije ovde, u ovom predloženom članu zakona, jeste da Narodna banka podnosi izveštaj Narodnoj skupštini samo radi informisanja. Znači, Narodna skupština bira guvernera, a nakon toga ne može da raspravlja i da usvaja njegov izveštaj, već samo dobije njegov izveštaj i niti može da raspravlja o njemu, niti da donosi odluku da li se slaže sa tim izveštajem, da li ga prihvata ili ne.
Mi smo amandmanom predložili da u članu 71. stav 1. reč "informisanje" zamenjujemo rečju "potvrđivanje". Znači, ako Narodna skupština može da bira i da postavlja guvernera, ona ima pravo, potpuno legitimno, da dobije izveštaj od guvernera, a zatim da raspravlja o tom izveštaju i da donese odluku hoće li ga prihvatiti ili ne.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
 Da li se još neko prijavljuje za učešće u raspravi? (Ne.)
Na član 71. amandman je podneo narodni poslanik Tomislav Panajotović.
Predstavnik predlagača i Odbor za finansije su prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć, pa konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Na član 71. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Radojko Petrić i Joca Arsić.
Predstavnik predlagača i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Radojko Petrić.

Radojko Petrić

Poštovano predsedništvo, poštovani poslanici, u ime poslaničke grupe SPS, zajedno sa poslanikom Jocom Arsićem, podneo sam amandman na član 71. Predloga ovog zakona.
Prema predlogu Vlade u ovom članu se predviđa da Narodna banka Srbije podnosi Narodnoj skupštini Republike Srbije godišnji izveštaj o monetarnoj politici i izveštaj o poslovanju i rezultatima rada do 30. juna naredne godine. Takođe, u ovom članu, prema predlogu Vlade, Narodna banka Srbije podnosi Narodnoj skupštini godišnji izveštaj o stanju u bankarskom i ukupnom finansijskom sistemu zemlje do 30. septembra naredne godine.
Smatramo da su predloženi rokovi neprimereni i da nema nikakvih opravdanih razloga da se tako dugo kasni sa dostavljanjem izveštaja. Ovakav predlog Vlade nema nikakvog smisla, da se dostavljaju izveštaji sa tolikim zakašnjenjem. Pitam kakva je svrha da se dostavi izveštaj o ukupnom bankarskom stanju u zemlji i finansijskom sistemu do 30. septembra tekuće godine za prethodnu godinu? Takav izveštaj, u najboljem slučaju, može da se razmatra u drugoj polovini oktobra ili u novembru, a znamo da svrha razmatranja izveštaja nije samo da se konstatuje stanje, već da se izvuku neki zaključci i da se preduzmu mere da se stanje popravi u domenu finansija ili u privrednom sistemu zemlje.
U cilju otklanjanja takvog nelogičnog predloga Vlade, podneli smo amandman da do 30. marta naredne godine Narodna banka Srbije treba da podnese izveštaj o monetarnoj politici, a do 30. maja naredne godine za prethodnu godinu treba da podnese Narodnoj skupštini godišnji izveštaj o stanju u ukupnom bankarskom i finansijskom sistemu zemlje. Mislim da su predloženi rokovi u ovom amandmanu razumni i da ih treba prihvatiti, inače nema nikakvog smisla da ostane rok do 30. septembra, kada se razmatra izveštaj. Faktički, treba nešto da se razmatra po isteku dve godine.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
 Da li se još neko prijavljuje za reč o ovom amandmanu?
Izvolite, narodni poslanik Zoran Krasić.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Predlog da se skrate ovi rokovi ima smisla, ali ne znam da li je ovo neka nova terminologija, jer program monetarne politike je verovatno neki novi dokument. Do sada smo imali odluku o monetarnoj politici, kao strateški dokument na kome se zasniva skoro 90 posto aktivnosti centralne banke.
Ovde je dobro što se obavezuje Narodna banka da do 15. decembra izradi taj dokument i dostavi Narodnoj skupštini Republike Srbije. Ako bi to išlo na potvrđivanje, onda bi to bilo baš uplitanje zakonodavne vlasti u samostalnost Narodne banke. Mislim da je ovo rešenje prihvatljivo.
Međutim, u stavu 2. dobro je što se predlaže smanjenje ovih rokova, ali je mnogo bolje da je predstavnik Vlade prihvatio i onu intervenciju, jer izveštaj o poslovanju i rezultatima rada, kako su predlagači napisali u ovom članu, direktno negira onu njihovu početnu tezu iz članova 2. i 3. o ostvarivanju funkcija Narodne banke Srbije.
Pravilo je i poželjno je da postoji jedan skupštinski odbor koji, ako ne bar svakog meseca, ali jedanput u tri meseca dobija izveštaje o radu Narodne banke, o stanju u bankarskom sistemu, o poslovanju Narodne banke, o ostvarivanju monetarne politike, o stanju deviznih rezervi, o politici kursa dinara, o kamatnoj politici, da obaveštava zakonodavno telo i da vidimo u kom pravcu se kreće naša ekonomska politika.
To dobijamo od monetarne ustanove i to je jedan drugačiji pogled od onog koji se dobija od Vlade Republike Srbije i verovatno drugačiji pogled od onoga koji možemo da pronađemo u medijima koji svakodnevno obaveštavaju, pa neki put se malo više potenciraju činjenice, neki put afere, u šta možemo i ne moramo da verujemo.
Ali, kada uparimo ove podatke, Vlada nas izveštava, Narodna banka nas izveštava i onda dobijamo pravu sliku koje je stanje u državi i šta možemo da očekujemo u nekom periodu koji sledi. Zato je potrebno da ovi izveštaji što češće budu na sednici posebnog odbora koji treba poslovnikom da formiramo, koji bi pratio rad Narodne banke Srbije.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko prijavljuje za reč o ovom amandmanu? (Ne.)
Na član 73. amandmane, u istovetnom tekstu, podneli su narodni poslanik Dragan Čolić i zajedno narodni poslanici Marko Ćulibrk i Dušan Cvetković.
Predstavnik predlagača i Odbor za finansije su prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć, pa konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Na član 78. amandman je podneo narodni poslanik Tomislav Panajotović.
Predstavnik predlagača i Odbor za finansije su prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć, pa konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Na član 78. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Joca Arsić i Tomislav Marković.
Predstavnik predlagača i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Joca Arsić.