DVANAESTO VANREDNO ZASEDANjE, 17.07.2003.

3. dan rada

OBRAĆANJA

Joca Arsić

Poštovane kolege i koleginice poslanici, kao što smo čuli, u ime poslaničke grupe SPS-a podneli smo amandman na član 78. Podsetiću da član 78. govori od čega se sastoji kapital Narodne banke Srbije, od osnovnog kapitala i posebnih rezervi, minimalni osnovni kapital Narodne banke Srbije iznosi 10 milijardi dinara i formira se iz viška prihoda nad rashodima Narodne banke Srbije. Posebne rezerve formiraju se u visini od 20% ostvarenog viška prihoda nad rashodima Narodne banke Srbije, a najviše u iznosu do vrednosti osnovnog kapitala Narodne banke. U stavu 4. preostali iznos viška prihoda nad rashodima, umanjen za iznos realizovanih prihoda, a posle izdvajanja za posebne rezerve, čini prihod Republike Srbije.
U ovom stavu 4. mi imamo amandman, gde predlažemo da se stav 4. člana 78. menja i glasi: "Preostali iznos viška prihoda nad rashodima, posle izdvajanja za posebne rezerve, čini prihod budžeta Republike Srbije". Naše obrazloženje za ovakvu izmenu jeste da je nelogičan predlog Vlade da se iznos viška prihoda koji se uplaćuje budžetu Republike Srbije umanjuje za iznos nerealizovanih prihoda, te zbog toga rešenje koje predlažemo amandmanom treba prihvatiti kao celishodnije i korisnije za budžet Republike Srbije.
Mislim da neka šira elaboracija i objašnjenje nisu naročito potrebni. Meni je jedino žao što ovde čitavog dana nema ni ministra, a ni one lepe dame za koju sam pitao juče, što mi je još više žao. Nema ko da nas čuje. Ne znam da li će iko pročitati ovaj stenogram. Jedino je tu gospodin Mitrović, koji pomno prati sve ovo, i nikoga više nema. Nema ni predsednika jednog odbora, predsednika drugog odbora, nema šefova grupe, nas ovde malo je ostalo da razmatramo ovo pitanje.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko prijavljuje za reč?
Reč ima narodni poslanik Zoran Krasić.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Ovo što se amandmanom predlaže, pa to stoji u svim budžetskim propisima, u propisima o javnim prihodima i javnim rashodima. To je prosto standard. Višak prihoda koji ostvari Narodna banka uplaćuje se u budžet države. Verovatno da predlagač zakona nije ni shvatio da tako nešto slično ima u Zakonu o budžetskom sistemu. Ako ga zbog toga nije prepisivao, onda je to u redu. Već je regulisano, ali sumnjam da je to razlog. Mislim da je prilika i da se ukaže na jedan problem koji postoji u stavu 2, gde je osnovni kapital dat u iznosu od 10 milijardi dinara, ali mi nemamo strukturu tog kapitala.
U stavu 3. je rečeno da se iz prihoda 20% izdvaja za rezerve, dok se ne dostigne visina osnovnog kapitala, pa tek onda se odvaja ovaj treći deo koji ide u budžet Republike Srbije. Niko ne zarađuje baš mnogo po osnovu viška prihoda centralne banke u odnosu na rashode. To je činjenica. Kamo sreće da oni uravnoteže svoje prihode i rashode, a da mi imamo stabilan dinar, što više otvorenih radnih mesta, spoljnotrgovinski suficit i cene stabilne da radimo i da imamo dobru platu. Ne treba da robujemo tom višku prihoda koji je imaginaran.
U dosadašnjoj praksi, što zbog dugoročnih zaduženja, što zbog kratkoročnih zaduženja, što zbog dubioza još iz perioda sedamdeset i neke godine, uvek je Narodna banka Jugoslavije uravnotežila prihodnu i rashodnu stranu kada je podnosila izveštaj o svom poslovanju.
Verovatno se razlog za to nalazi u činjenici da oni imaju nekih specijalnih troškova. Ako se uzmu u obzir plate, naknade, a sada posebno i faktičko smanjenje te službe, ona je i dalje glomazna, sa preko 2.000 zaposlenih. Monetarna vlast ne može da ima toliko zaposlenih. Ako se sve to uzme i stavi u jedan koš, onda može lepo da se vidi da nam je potreban napokon jedan monetarni odbor Narodne skupštine, koji će da vrši pravu i kontrolnu funkciju nad Narodnom bankom Srbije, svih njenih časnika koji tamo rade.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Nema više prijava za reč o ovom amandmanu.
Na član 80. amandman je podneo narodni poslanik Tomislav Panajotović.
Predstavnik predlagača i Odbor za finansije su prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć, pa konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Na član 81. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Zoran D. Nikolić i Milan Stanković.
Predstavnik predlagača i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Na član 90. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Zoran D. Nikolić i Milan Stanković.
Predstavnik predlagača i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Na član 90. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Dragan Todorović i Hranislav Perić.
Predstavnik predlagača i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Rajko Baralić.

Rajko Baralić

Kolege Perić i Todorović su morali da napuste današnje zasedanje nešto ranije. Suština člana 90. jeste da se za privredni prestup iz člana 89. ovog zakona banci ili drugoj finansijskoj organizaciji sud može, uz kaznu, izreći i zaštitnu meru zabrane da se bavi određenim bankarskim poslom u trajanju od šest meseci do 10 godina.
Mi smo mišljenja da je to prejaka mera i amandmanom to korigujemo na pet, zato što se ovde radi o meri zabrane obavljanja delatnosti. Inače je taj period od šest meseci veoma fleksibilan, pošto postoje i druge mere ukoliko je neko napravio neki zijan; onda postoje organi koji to rade po službenoj dužnosti. Ovde se radi o nečemu što je specifična mera i mislimo da ima smisla da ovo Narodna skupština usvoji.
Naravno, da nam se pri tom ne imputira da na bilo koji način želimo da ublažimo kriterijume za odgovornost, za ljude koji se ne ponašaju u skladu sa pravilima koja postoje, ali ipak mislimo da se ovde radi o dugom vremenskom periodu. Deset godina je predugo.
Moguće je da se za to vreme, sam ili uz pomoć neke ustanove, resocijalizuje na način da može ponovo da obavlja ovakav posao.Hvala.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Izvolite, reč ima narodni poslanik Zoran Krasić.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Ovaj član ne bi smeo da postoji. To je osnovni problem, jer Narodna banka Srbije u obavljanju kontrolne funkcije prema bankama ima i suviše mnogo ovlašćenja da izriče mere, izdaje naloge, preduzima druge aktivnosti kojima treba da natera banku da radi u skladu sa propisima, da spreči banku da ide u rizične plasmane, da bi se očuvao ne samo osnovni kapital banke, nego i štednja uloga građana i ono za šta garantuje država.
Banka ne može da se tretira kao svako drugo pravno lice koje se bavi bilo kojom drugom privrednom delatnošću. Ako bi se nekoj banci izrekla mera, zaštitna mera po osnovu učinjenog privrednog prestupa iz člana 89, da ne može šest meseci do deset godina da se bavi određenom vrstom bankarskih poslova; jedna vrsta bankarskih poslova je i platni promet; druga vrsta su kreditni poslovi; treća vrsta su poslovi plaćanja sa inostranstvom, da li ima mala i velika ovlašćenja i da ne ređam druge poslove.
Svi ti poslovi su međusobno zavisni i omogućavaju jednoj banci da vodi politiku, usmerava ka jednim ili drugim poslovima manje ili više aktivnosti. Pošto je ionako svaka poslovna banka pod patronatom centralne banke, onda ovlašćenje Trgovinskog suda da izriče zaštitnu meru, i to ovakvu, stvarno je besmisleno, a ukoliko se primeni, budite sigurni da je sam guverner hteo u istoriji da zapiše da je tu banku ugasio Trgovinski sud, a ne on.
Doduše, ovaj ne respektuje, on baš voli da uđe u istoriju kao taj koji zatvara. Ovo je stvarno besmislen član, ništa ne znači. On jeste formalno-pravno u skladu sa Zakonom o privrednim prestupima, ali ništa ne znači u praksi, jer sve to već radi guverner Narodne banke na osnovu Zakona o bankama i finansijskim organizacijama.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko prijavljuje za reč? (Ne.)
Na član 91. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Zoran D. Nikolić i Milan Stanković.
Nisu prisutni. Da li se neko drugi prijavljuje za reč? (Ne.)
Predstavnik predlagača i nadležni odbor nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Na član 91. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Marko Ćulibrk i Milan Janković.
Da li se neko prijavljuje za reč? (Ne.)
Predstavnik predlagača i nadležni odbor nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Na član 92. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Hranislav Perić i Sreten Mitrović.
Da li se neko prijavljuje za reč? (Da.)
Predstavnik predlagača i nadležni odbor nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodn poslanik Sreten Mitrović.

Sreten Mitrović

Amandmanom smo tražili da se u stavu 2. kazna 10.000 do 50.000 zameni kaznom 5.000 do 30.000.Smatramo da je ovo previsoka kazna, s obzirom da je u članu 1. već dovoljna kazna od 100.000 do 1.000.000 dinara za banku ili drugu finansijsku organizaciju i smatramo da je ova druga kazna u stavu 2. velika jer može da se desi da neko ovlašćeno lice, koje zastupa banku ili bilo koju drugu finansijsku organizaciju, iz bilo kojih razloga zakasni da dostavi neki beznačajan papir, da se u tom slučaju kazni i odgovorno lice za prekršaj koji je učinjen, koji je propisala Narodna banka.
Znači, mi tražimo da se ova kazna u stavu 2. smanji na 5.000-30.000.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko prijavljuje za reč? (Ne.)        Na član 93. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Zoran D. Nikolić i Milan Stanković.
Nisu prisutni.
Predstavnik predlagača i Odbor za finansije su prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć, pa konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Na član 93. amandman je podneo narodni poslanik Tomislav Panajotović.
Predstavnik predlagača i Odbor za finansije su prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć, pa konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Na član 99. amandman je podneo narodni poslanik Bojan Pajtić.
Predstavnik predlagača i Odbor za finansije su prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć, pa konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Pošto smo završili pretres Predloga zakona u pojedinostima, a predstavnik predlagača nije prisutan, zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Prelazimo na 3. tačku dnevnog reda: - PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O BANKAMA I DRUGIM FINANSIJSKIM ORGANIZACIJAMA (pojedinosti)
Primili ste Predlog zakona koji je podnela Vlada Republike Srbije.
Primili ste amandmane koje su na Predlog zakona podneli narodni poslanik Vjerica Radeta i zajedno narodni poslanici Radojko Petrić i Golub Rajić.
Primili ste izveštaje Odbora za finansije i Zakonodavnog odbora.
Na osnovu člana 142. stav 4. Poslovnika, Zakonodavni odbor je odbacio, kao neblagovremene, amandmane narodnog poslanika Dragiše Marinkovića i to amandman kojim je predložio da se posle člana 29. doda novi član 30. i amandman na član 78.
Odbačeni amandmani na osnovu stava 5. istog člana ne mogu biti predmet rasprave na sednici, a pošto smo obavili zajednički načelni pretres u okviru koga je razmotren i ovaj predlog zakona, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Na član 7. amandman je podnela narodna poslanica Vjerica Radeta.
Predstavnik predlagača i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodna poslanica Vjerica Radeta.