DVANAESTO VANREDNO ZASEDANjE, 17.07.2003.

3. dan rada

OBRAĆANJA

...
Srpska radikalna stranka

Vjerica Radeta

Srpska radikalna stranka
Suština ovog predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o bankama i drugim finansijskim organizacijama je u stvari ovaj član 7, a taj član predstavlja potpuno nov odeljak i sastoji se od 11 članova.
Sve je to verovatno tako napisano da bi se izbegli amandmani na sve ove članove pojedinačno, pošto je ceo ovaj član 7. odnosno svi ovi novi članov su potpuno neprihvatljivi, pre svega iz razloga što daju neograničena ovlašćenja guverneru Narodne banke u odnosu na poslovne banke.
Verovatno je predlagač znao da će menjati guvernera Narodne banke, da ovaj dosadašnji samozvani guverner nije uradio sav prljavi posao vezano za likvidacije srpskih banaka i onda će to da nastavi neki drugi, da bismo na svakom ćošku svake ulice videli kako osviću neke nove inostrane banke, ekspoziture tih banaka "žnj" kategorije, kod kojih ste se vi verovatno zadužili i zadužujete, suprotno onom zakonu o kojem smo juče razgovarali.
U članu 57b predviđeno je, između ostalog, ako se utvrde neke nepravilnosti u radu banaka, pa onda kaže da će se banci uputiti nalogodavno pismo. Naravno, upućuje se pismena opomena, izriče se nalog za otklanjanje, uvodi prinudna uprava, oduzima dozvola za rad.
Sve to ima smisla, osim ovog nalogodavnog pisma. Zamislite tu poslovnu komunikaciju da se dopisuje guverner Narodne banke sa nekim direktorom banke, da ga lepo zamoli, da vidi koliko će da košta ta molba, odnosno da se usliši ta molba. Shodno tome, pošto sam predvidela amandmanom da se briše ta tačka 2), briše se i član 57d koji govori o tome šta sve treba da sadrži to ljubavno pismo. U ostalim članovima svuda sam umesto tog pisma naravno predvidela pismenu opomenu, koja je jedino mogući vid komunikacije između guvernera i banaka.
U članu 57z stoji da prinudni upravnik...
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Upozoravam vas na prekoračenje dozvoljenog vremena.
...
Srpska radikalna stranka

Vjerica Radeta

Srpska radikalna stranka
Žao mi je, nije moguće 11 članova obrazložiti za tri minuta.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se neko drugi prijavljuje za reč? (Ne.)
Na član 7. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Radojko Petrić i Golub Rajić.
Predstavnik predlagača i Odbor za finansije nisu prihavtili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Radojko Petrić.

Radojko Petrić

Poštovano predsedništvo, poštovani poslanici, u ime poslaničke grupe SPS, zajedno sa kolegom poslanikom Golubom Rajićem, podneo sam amandman na član 7, odnosno na novi član 57j Predloga ovog zakona.
U ovom članu Vlada je taksativno navela razloge zbog kojih guverner Narodne banke donosi rešenje o oduzimanju dozvole za rad banci. Između ostalog u stavu 1. tačke 7) kaže se da će guverner doneti rešenje o oduzimanju dozvole banci, a drugim rečima je kazano da će likvidirati banku, ako se pogorša finansijsko stanje banke za vreme trajanja rokova iz člana 57d.
Taj član 57d reguliše da Narodna banka, nakon izvršene kontrole, donosi rešenje kojim se nalaže otklanjanje utvrđenih nepravilnosti. Tim rešenjem nalaže Narodna banka otklanjanje utvrđenih nepravilnosti kroz sprovođenje određenih mera i to svrstanih u 13 grupa. Navodim pojedine vrste naloga iz tog člana, koje zbog utvrđenih nepravilnosti Narodna banka može da izrekne banci: da banka privremeno obustavi kreditiranje pojedinih lica, da za određeni period obustavi plasiranje sredstava, da privremeno obustavi prijem novih deponenata, da obustavi plaćanje sa žiro računa, da obustavi plaćanje prema inostranstvu i da smeni direktora i još određene mere koje može da sprovede.
Nije potrebno imati mnogo finansijskog i ekonomskog znanja da se shvati da će se prilikom sprovođenja naprad navedenih mera do nekog stepena, bar u početku, pogoršati finansijsko stanje kod svake takve banke. Primera radi, zbog smene direktora jedan broj deponenata će sigurno napustiti banku, a da ne govorim koliko će ostale mere uplašiti pojedine deponente i da će zbog toga promeniti banku.
Ako bi ostao neizminjen predlog Vlade, onda bi sigurno guverner Narodne banke mogao doneti rešenje o likvidaciji svake banke kod koje su utvrđene određene nepravilnosti. Zašto je doneto rešenje da se nepravilnosti otklone i u takvom kratkom periodu da se mora popraviti stanje? Zaista nelogično. Ova mogućnost ostaje u svim slučajevima, jer će bar za kraći period, a možda u nekim zanemarljivim iznosima doći do pogoršanja finansijskog stanja banke.
Da bi se sprečila proizvoljnost guvernera da zbog relativno beznačajnih propusta može likvidirati neku banku, mi smo podneli odgovarajući amandman. Amandmanom predlažemo dopunu u tom smislu da guverner može doneti rešenje o oduzimanju dozvole za rad banci ako se tokom trajanja rokova za izvršenje naloga za otklanjanje utvrđenih nepravilnosti pogorša finansijsko stanje banke i to pod uslovom da pogoršanje ugrožava standarde opreznog bankarskog psolovanja i da pogoršava i ugrožava finansijsko stanje banke, da se tačno zna do kog stepena ide to pogoršanje i onda se može oduzeti dozvola za rad, odnosno likvidirati banka, a ne zbog nekih beznačajnosti, kakvu smo imali situaciju u prethodnom periodu.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Upozoravam vas na prekoračenje dozvoljenog vremena.

Radojko Petrić

Izvinjavam se, brzo ću, nema dve rečenice i završavam. Prihvatanjem amandmana postići će se puna odgovornost u otklanjanju utvrđenih nepravilnosti u bankama, a takođe će se prihvatanjem amandmana sprečiti likvidacija banaka zbog beznačajnih propusta i nepravilnosti u njihovom radu, a mislim da je to interes svih.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Reč ima narodni poslanik Zoran Krasić.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Osim ove promene naziva i usklađivanja sa novonastalim pravnim i faktičkim stanjem u suštini nama je bio potreban novi zakon o bankama i finansijskim organizacijama.
Članom 7. i sa ovih 11 odredbi, kojima se daju neka nova ovlašćenja u pogledu kontrole koju sprovodi Narodna banka Srbije, mi dolazimo u situciju da sada možemo da konstatujemo da guverner Narodne banke i monetarni odbor mogu da oduzmu dozvolu, da daju pismo sa obaveznim nalogom, da uvedu privremene mere u svim bankama na teritoriji Republike Srbije.
Ti standardi na koje se kao razlog i uslov za primenu neke mere predlagač zakona poziva toliko su rastegljivi i pitanje je slobodne procene da stvarno može da se zaključi ko je veran, ko je poslušan, ko prati privatizaciju sa kreditima poput one banke što je nekom anonimnom čoveku iz Šapca odobrila veliki kredit i navodno on platio soja protein, a kasnije se ispostavilo da taj čovek maltene i ne postoji.
To je ta poslušnost u bankarskom sistemu koja se obezbeđuje, da radiš kako ti kažu stranke na vlasti, izvršne vlasti i Narodne banke ili dolazi Dinkić i zatvara banku, uvodi mere. Pravi primer za to je verovatno ona Karićeva banka, gde su osnov za pokretanje likvidacije, odnosno stečaja, pa oduzimanja dozvole, pošto je on stalno menjao osnov donošenja rešenja kojim gasi banku, bili rizični plasmani, nenaplativa potraživanja, prekomerno zaduženje, neobezbeđeni krediti koje je odobravao, sve nešto proizvoljno. Naravno, Savezni sud je to poništio.
Slična situacija je bila i u drugim bankama. One nisu ugrozile svoj osnovni kapital, obezbedile su svoje potraživanje po osnovu kredita, ali opet su završile tako kako su završile. Na ovaj način se stvarno daje iz ruku Dušana Mihajlovića ona sablja Dinkiću, da on saseče ono što još uvek ima u bankarskom sistemu, a bankari se plaše šta će biti za sledeće dve godine. Sve naše domaće banke su u stanju da ukoliko ne dobiju kredit za održavanje svoje likvidnosti i učešće u procesu privatizacije nećemo imati domaćeg vlasnika domaće privrede, a preti im gašenje ako se ovo i ovako usvoji.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko prijavljuje za reč o ovom amandmanu?
Reč ima narodni poslanik Rajko Baralić.