TRINAESTO VANREDNO ZASEDANjE, 22.07.2003.

OBRAĆANJA

...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo poslanici, kod nas iz Srpske radikalne stranke jasno je kako ćemo glasati. Nećemo glasati da nam guverner Narodne banke Srbije bude Kori Udovički. Mirne savesti možemo da izađemo pred vas i da vam to kažemo, jer nismo sa vama bili na izbornoj listi, jer nismo glasali za Vladu koja je konstituisana 25. januara 2001. godine, a ova samo nastavlja njen kontinuitet, sa nekim malim kadrovskim izmenama.
Bar kod nas radikala je sve čisto i jasno, kako to vi volite da kažete, transparentno, a ne uvijeno, zakukuljeno i zamumuljeno.
Vratio bih se na predlog za izbor guvernera Narodne banke Srbije. Vidim da je došao i gospodin ovlašćeni predstavnik predlagača. Još sam čuo neke pričice, od nekih svojih kolega, kako kandidat za guvernera obećava da će se boriti za stabilnost cena.
Iz biografije vidimo da je Kori Udovički, ministar u Vladi Republike Srbije od juna 2002. godine, tako da kada je u pitanju politika cena njoj ništa ne mogu da verujem. Koliko je puta struja poskupela do sada, od kada je ona na čelu Ministarstva rudarstva i energetike? Struja je poskupela preko 40%, sa zadnjim poskupljenjem, i to za nepunih godinu dana, od kada Kori vodi to ministarstvo.
Bile su priče da moramo da povećamo cenu struje zbog politike Međunarodnog monetarnog fonda, jer nam je cena struje mnogo niska, nije u evropskom proseku, tako da naši građani sada plaću struju preko šest centi, a tu istu struju u tu istu Evropsku uniju izvozimo za 2,5 centa. Kako sada Kori Udovički neće da podlegne pritisku Međunarodnog monetarnog fonda ili Vlade Republike Srbije?
Kada je u pitanju ta politika cena, osim što to mogu da kažem, to u principu i nije posao guvernera Narodne banke Srbije. Politiku cena ne vodi Narodna banka Srbije. Narodna banka Srbije vodi monetarnu politiku, u smislu očuvanja kursa dinara, količine novca na tržištu - da li odgovara deviznim rezervama i vrlo malo uticaja ima na cene. Pre cena, prvo, mora da dođe do pada dinara. Tek pod takvim uslovima dolazi do skoka cena. Potrebni su još neki preduslovi, a to je da se primarna emisija, kroz Vladu, odnosno kroz javnu potrošnju, usmerava na tržište. Ipak, za to je potrebna saglasnost Vlade, tako da se tu Kori vrlo malo pita, bar što se tiče jedne takve politike.
Bio bi red da se, pre rasprave o izboru guvernera Narodne banke Srbije, bar na neki način, gospodin Dinkić, koji još uvek vrši dužnot guvernera Narodne banke Srbije, razreši bar u ovoj skupštini, ili bi možda bilo bolje ovako: da sa tog mesta bude oteran kao što je na to mesto i došao u petooktobarskoj revoluciji 2000. godine, kada je sa puškama upao u Narodnu banku Jugoslavije, proneverio tadašnjih oko pola milijardi dolara deviznih rezervi, a za koje niko ne zna kako su i na koji način trošene, odnosno izbegava se da se da odgovor da su tim sredstvima raspolagali krizni štabovi, u čemu ste svi zajedno učestvovali, a sada, eto, neko je drugi kriv - kada je došao kuća je bila prazna pa nije moglo bolje, u tim trenucima.
Postoji još jedan problem iz tog perioda, da ste od 5. oktobra do decembarskih izbora, sve vreme, javnosti plasirali da smo zbog nestašice struje, koju naš elektroenergetski sistem nije mogao da obezbedi, dobijali donacije od zemalja Evropske unije. Od toga nema ništa. Tih pola milijarde dolara najvećim delom i jeste utrošeno za kupovinu te struje, koja je navodno iz donacija.
Što se tiče biografije predloženog kandidata, Kori Udovički, samo mogu da kažem da ona, u svakom slučaju, možda jeste kvalifikovana da taj posao obavlja u Zimbabveu ili Mozambiku, a ovde je situacija nešto drukčija. Smatram da nam nisu potrebni uvozni eksperti, da imamo dovoljno domaćih stručnjaka, koji bi taj posao, sasvim je sigurno, obavljali mnogo bolje i kvalitetnije, nego Kori Udovički.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Jovan Todorović, a posle njega narodni poslanik Radomir Naumov.

Jovan Todorović

Gospođo Čomić, dame i gospodo narodni poslanici, svoje izlaganje ću uglavnom zasnovati na nekoliko, po mom mišljenju, veoma važnih pitanja i za odlučivanje u ovom domu, ali i za primenu odluke o izboru guvernera Narodne banke Srbije.
Najpre, sve kolege i koleginice pitam, pod uslovom da poslanička većina odluči da gospođu Kori Udovički izabere za guvernera Narodne banke Srbije, kada će gospođa Kori Udovički da stupi na dužnost guvernera?
Pred nama je odluka koja se sastoji samo iz dva člana. U članu 1. se kaže da se bira za guvernera Narodne banke gopođa Kori Udovički. U članu 2. se kaže da će se ova odluka objaviti u "Službenom glasniku". Kada će se objaviti? Kada će stupiti na snagu ova odluka? Kada će gospođa Kori Udovički preuzeti dužnost guvernera? Mislim da je to otvoreno.
(Boško Ristić, sa mesta: Sutra.)
Podsećam vas na deo teksta Zakona koji smo doneli u petak. U tom delu se kaže "Guverner kome je prestao mandat obavlja dužnost guvernera do izbora novog guvernera".
Ko može da mi odgovori na sledeće pitanje: kada će gospođa Kori Udovički stupiti na dužnost guvernera?
(Boško Ristić, sa mesta: Sutra.)
Ako na dužnost stupi sutra, to će biti u suprotnosti sa članom 28, u kome se kaže da obaveze guvernera ne može obavljati lice koje je istovremeno poslanik ili član Vlade.
Nemamo ostavku gospođe Kori Udovički, niti imamo predlog predsednika Vlade za izbor novog ministra energetike i rudarstva, niti imamo odluku ove skupštine o njenom razrešenju sa dužnosti člana Vlade.
Nemojte da mislite da je ovo beznačajno pitanje. Držim da je to pitanje veoma ozbiljno, a pre svega zbog toga što postoje neke obaveze koje taj guverner, u narednom vremenu, a neke i vrlo brzo, mora da izvrši. Jedna od tih obaveza, koja proističe iz Zakona o Narodnoj banci jeste i izveštaj guvernera Narodne banke o stanju u banakrskom sistemu i u finansijskom sistemu Republike Srbije, koji je on dužan ovoj skupštini da dostavi najkasnije do kraja septembra ove godine.
Mi danas odlazimo na godišnji odmor. Vraćamo se krajem avgusta sa godišnjeg odmora. Otvoreno je pitanje hoćemo li taj izveštaj imati blagovremeno, pri čemu imam na umu činjenicu da je većina saradnika dosadašnjeg guvernera Dinkića rekla da više neće raditi na tim poslovima u Narodnoj banci.
Čitava procedura, koja se zasniva na tome da se u roku od 24 sata sastane Odbor za finansije i da prođe jednu i te kako skraćenu proceduru ili da predloži guvernera, ide samo na štetu tom guverneru, za koga iskreno govoreći, mislim da bi taj posao uspešno mogao da obavlja, obzirom na podatke iz njegove biografije. Pošteno govoreći, ima nešto u tim podacima koji govore o stručnosti i profesionalnoj spremnosti gospođe Udovički da ovaj posao i obavi. Ali, ako se na ovaj način bira, a da ne znamo ni kada će stupiti na dužnost, onda je veoma otvoreno pitanje kada će se to zapravo desiti i kako će ona ući u taj posao.
Nemam nikakvu nameru da štitim neko prethodno stanje, naročito guvernera Dinkića kojim, kao čovek koji se pomalo razume u finansije, uopšte nisam zadovoljan. On govori o tome da je Narodna banka Srbije, odnosno ranije Narodna banka Jugoslavije, bila najuspešnija institucija od 5. oktobra 2000. godine do danas. Ne znam u čemu se taj uspeh ogleda. Ne treba biti guverner Narodna banke, niti previše pametan, ni previše mudar da se zavrnu slavine, odnosno da se ne štampa novac i da se na taj način zaustavi inflacija. Suština posla guvernera nije u tome.
To jeste jedan od poslova guvernera, ali je mnogo šira obaveza guvernera. Ima još jedno suštinsko pitanje, ovaj dosadašnji guverner Mlađan Dinkić, koga nismo razrešili i kome će faktički prestati dužnost onog dana kada se ovde bude znalo kada Kori Udovički stupa na dužnost, bio je na čelu naše delegacije ili komisije koja je pregovarala sa Londonskim klubom poverilaca. Molim vas, pregovori sa Londonskim klubom poverilaca nisu stvar za šalu, pogotovu što morate imati na umu da upravo vaš ministar finansija Božidar Đelić, rekao bih možda namerno obmanjuje javnost o tome kakvo je stanje državnog duga Srbije prema međunarodnoj zajednici, prema poveriocima i Pariskog, a ako hoćete i Londonskog kluba. Zašto to govorim?
Zato što on priča o tome da je naše stanje duga ukupno 12,5 milijardi dolara, odnosno evra, ali pri tome podrazumeva da će se pregovori sa Londonskim klubom rešiti po istoj proceduri i po istoj proporciji kao i sa Pariskim klubom i da će nam komercijalne banke i druga pravna lica, kompanije sa Zapada, da će nam iz međunarodne zajednice otpisati najmanje dve trećine kamata za koje su nas, doduše, neopravdano zadužili u vreme sankcija i da ćemo tek tada moći da razgovaramo o 12,5 milijardi dolara.
Za sada je taj dug 16,5 milijardi evra, dame i gospodo, što je oko 18,5 milijardi dolara i bitna je razlika tih šest milijardi. Između ostalog, funkcija Narodne banke jeste u tome da sa međunarodnom zajednicom, sa međunarodnim finansijskim insistucijama, sa MMF, Svetskom bankom, pa i Londonskim klubom, nađe odgovarajuće načine da se ovaj problem duga države Srbije reši. Da li će Kori Udovički biti u prilici da obavlja i taj posao?
Treće, ne smete zaboraviti da je monetarna vlast jedna posebna vrsta vlasti. Nije izvršna, nije sudska, nije zakonodavna, ali jeste jedna vrsta vlasti i kao takva ima ovlašćenje upravo u ovom zakonu da se, između ostalog, zadužuje. Pričali smo o tome kada je bila diskusija o Zakonu o Narodnoj banci Srbije i upozorili na realne opasnosti koje proističu iz toga da se Narodna banka može u svoje ime i za svoj račun zaduživati kod međunarodnih finansijskih organizacija do godinu dana.
U stavu 2. se kaže da se, izuzetno od te odredbe, može i sa rokom dužim od godinu dana zaduživati kod MMF. U stavu 3. se kaže da se može zaduživati srednjoročno, ali po posebnom zakonu, dakle po odluci Narodne skupštine.
Sada mene muči taj stav 2. gde se daju ovlašćenja Narodnoj banci da se može kod MMF zaduživati i sa rokom vraćanja tih sredstava dužim od godinu dana. Podsećam vas sve da je svojevremeno ovaj guverner Dinkić, koga faktički smenjujemo izborom novog guvernera, zadužio ovu zemlju kod MMF za 850 miliona dolara, sa ciljem, odnosno sa zadatkom dobijenim od MMF da se ta sredstva koriste u tzv. deviznim rezervama i da se koriste isključivo za stabilnost dinara u odnosu na evro.
Dakle, Kori Udovički, kao stručnjak koja je radila za MMF, može imati koristi od saznanja kako razmišlja MMF. Upozoravam vas na jednu opasnost, mene upravo plaši taj način mišljenja koji je Kori Udovički stekla i to jeste ono što misli MMF. Ako i ovde bude primenjivala taj način mišljenja, mi ćemo imati tek problem, jer će nas isti taj MMF terati da držimo ovaj nivo deviznih rezervi, a da bi imali obezbeđeno plaćanje prema inostranstvu najmanje za šest meseci unapred, pri ovom spoljno-trgovinskom deficitu, to je skoro nemoguće obezbediti. Znači, moraćemo da povlačimo nove kredite od MMF da bi očuvali tu tzv. stabilnost dinara u odnosu na evro. Tu će se jako veliki problem otvoriti, jer kako ćemo onda sve to servisirati i razduživati ukoliko imamo taj način mišljenja.
Naravno da mislim kao i većina mojih kolega da nije ista stvar raditi ovakav ili sličan posao u Srbiji ili raditi u Mozambiku ili Zimbabveu. Nemam nikakvu nameru da potcenim te zemlje, ali to je druga ekonomska zona, druga finansijska zona, druga psihologija i druga vrsta problema.
Na kraju želim da kažem da mi je malo indikativno da su se pitanjem cene struje istovremeno bavili i gospodin Dinkić, kao dosadašnji guverner Narodne banke i gospođa Kori Udovički, kao ministar energetike i da svi znamo da je upravo MMF, sada tome posebno posvećujem pažnju u svojoj diskusiji, tražio da se poveća cena električne energije ne bi li se izjednačila cena sa nekom svetskom cenom, a svi znamo koje su posledice toga. Struja je poskupela, i još više će u zimskom periodu poskupeti i mi ćemo imati veliki problem da se ostvari prvi cilj u funkcionisanju Narodne banke, a to je stabilnost cena. Zna se da struja i te kako utiče na opšti rast cena u ovoj zemlji.
Naravno, ne želim da govorim o tome koji će biti mogući problemi na relaciji izvršna vlast, što će reći Vlada, ministar finansija i gospođa Kori Udovički kao guverner, kada se još izrazitije otvori pitanje budžetskog deficita.
Molim vas, gospodin Đelić priznaje da je do sada u manjku devet milijardi dinara, zato što nema donacija i zato što će biti na nivou od 3,6 milijardi, zato što nema stranih kredita u obećanim iznosima i računa se sa tim da ćemo povećanim sredstvima privatizacije nadomestiti te rupe. Ako imamo opšte stanje bankarskog i finansijskog sistema takvo da nema kupovne moći za privatizaciju koja se planira, onda ni to neće moći da se ostvari.
Naravno da je tužno u svemu tome da će se zapravo uskratiti sredstva koja su namenjena Agrarnom budžetu, ne bi li se nekako namirile budžetske rupe i to mi liči na priču koju zapravo ponavljamo već tri godine na primeru RTS koji se finansira na teret Agrarnog budžeta, a na sramotu narodnih poslanika, dakle svih nas, i pozicije i opozicije, u ovoj skupštini. Moram tako zato što se zna da ništa u ovom momentu nije preče od te delatnosti, od agrara, od poljoprivredne proizvodnje, jer je jedino ona realnom prisutna kada se iskazuje društveni bruto proizvod i opšti rast proizvodnje.
Nažalost, mi u poslednjih šest meseci u odnosu na prethodnu godinu imamo 6,4% pada proizvodnje, a u odnosu na decembar mesec u prvih šest meseci imamo 2,4% pada proizvodnje, umesto projektovanog rasta od 4-4,5%, koji bi omogućio da se ostvare osnovni ekonomski pokazatelji iz memoranduma o ekonomskoj politici koji nam je ovde podnet prilikom usvajanja budžeta za 2003. godinu.
Samo nekoliko rečenica da kažem o Savetu; zato što tako radimo kako radimo, mi smo došli do toga da predložimo čoveka koji je već neko vreme u penziji i to za člana Saveta, pri čemu nismo ni zakon proučili. Meni je jako krivo što ćemo mi do takvih situacija dolaziti i ubuduće, što je normalno. Odbor za finansije nije sam po sebi stručni organ ili telo ove skupštine i da bi mogao sve to da sagledam.
Mi ovde imamo formalni predlog Odbora za finansije, a pitam vas sve - ko je zapravo predlagač gospođe Kori Udovički da bude guverner? Nisam siguran da je to naš uvaženi kolega Neša Bogdanović, ipak je to neko drugi predložio i to je ona priča o kojoj ćemo mi stalno morati da govorimo. Nije bilo, koliko znam, formalno te sednice predsedništva DOS-a da bi DOS predložio. Dakle, mora biti da je možda predsednik Vlade, poštujem i taj predlog, meni nije sporno to, ali mi je sporno što se u raspravi u tome nije moglo zaključiti ko je predlagač i što ta rasprava nije došla do toga da ovde u ovoj skupštini Kori Udovički lično čujemo šta to ona misli da uradi kao guverner Narodne banke.
Nisam ni sam od onih koji bi naivno sada rekli - to bi trebalo da bude javna priča, ali da sam bio na mestu predsednika Skupštine, onda bi ova današnja sednica bila zatvorena za javnost, jer se govori o monetarnoj politici u narednoj godini ili politici koja će se realizovati do kraja godine, a koja podrazumeva i kurs i režim kursa, ali bi svi poslanici Narodne skupštine bili u prilici da čuju kako to buduću monetarnu politiku vidi budući guverner Narodne banke. Mi smo uskraćeni za tako nešto.
To nije korektno, pošto nismo u prilici da čujemo guvernera sa obrazloženjima svoje politike koja će biti prisutna u narednom periodu. Iz tih razloga mislim da ne treba više to da radimo. Imamo sve po hitnom postupku, sve u roku od osam sati, u roku od 24 sata.
Nama se na vrata, na bravu poslaničke grupe i sobe stavi poziv da imamo sednicu Odbora za finansije u 10,00 sati, odnosno u 14,00, a posle toga se promeni termin održavanja, a onda kažete, zašto niste došli na sednicu Odbora, pa pratili tu raspravu i predložili nekog drugog kandidata. To nema smisla, zato što je to silovanje demokratije i zato što to nigde ne vodi, a donosimo pogrešne odluke za koje i sami ne znamo kako ćemo ih primeniti. Hvala lepo.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Radomir Naumov, a posle njega narodni poslanik Lazar Marjanski.

Radomir Naumov

Gospođe i gospodo narodni poslanici, dozvolite mi da se na početku obratim gospođi predsedavajućoj sa pitanjem, da li se zna ko su sve narodni poslanici u Skupštini. U sazivu za 14. vanrednu sednicu, gde piše da je sazvana na zahtev 96 narodnih poslanika u Narodnoj skupštini, stoje potpisi imena osoba za koje sam mislio da nisu više poslanici.
Pogledajte, recimo, spisak članova Demokratskog centra, potpisan je moj drug, dobar znanac, Radoslav Nektarijević, ima još, a da ne bih dalje ovde navodio i citirao. Dakle, to bi bio u stvari možda moj konkretan doprinos za onu malu ironičnu opasku u uvodu gospodina Nenada Bogdanovića, da mi, kao legalisti, ne razumemo uvek sve stvari. Ali, da pređem na tačku dnevnog reda, izbor guvernera Narodne banke Srbije i članova Saveta.
Pre neki dan, prvi čovek Vlade je izjavio, a televizije su više puta tokom tog dana ponavljale, kako guverner Narodne banke nije, odnosno ne treba da bude ekspert, već samo dobar činovnik. Doduše, dobar, a verovatno je mislio poslušan. Ove reči su nagovestile nameru da se u najvišem zakonodavnom telu Srbije, dakle u Skupštini Srbije, za guvernera Narodne banke izabere činovnik Vlade. Danas se bira taj čivnovnik.
Gospodo narodni poslanici, pored neverovatne lakoće, pa i hrabrosti, sa kojom se današnji šarmantni kandidat sa referentskog mesta u Ministarstvu finansija vinuo u sedlo Ministarstva za rudarstvo i energetiku, verujem i želim da opovrgne želje vlasti i da ne podlegne očekivanim pritiscima. Neću glasati za njen izbor. To ipak ne znači da ne mogu ovde iskazati nekoliko ličnih opservacija u vezi teškog i odgovornog zadatka novog guvernera banke, budućeg.
Dosadašnji guverner u svojim poslednjim istupanjima je sebi i Narodnoj banci pripisao zasluge za relativno nizak nivo inflacije i stabilan kurs. Za sve ostale, nažalost, loše ekonomske pokazatelje krivi su drugi. Dobar deo javnosti i štampa podržava ga u ovakvom stavu. Kakvi god da su motivi guvernera, ovakav pristup je suprotan logici funkcionisanja ekonomskog sistema i ulozi Narodne banke, kao jednog od njegovih ključnih elemenata.
Primarni zadatak svake centralne banke, a Narodna banka je centralna banka, jeste da brine o stabilnosti cena. Međutim, zadatak centralne banke jeste da, vodeći računa o stabilnosti cena, stimuliše privredni rast, zaposlenost, uravnoteženje platnog bilansa. Sve što banka radi, direktno utiče na ova kretanja. Zato zadaci Narodne banke Srbije nisu "a la kart", pa banka ne može birati za koje pokazatelje želi da bude odgovorna, a koje prepustiti drugima.
Stabilnost cena, povećanje zaposlenosti, dinamičan privredni rast i uravnoteženi platni bilans su najčešće suprotstavljeni u kratkom roku, pa politika centralne banke nekada liči na rešavanje kvadrature kruga. Upravo zato, zanat centralnog bankarstva jeste vrhunac ekonomske struke i kruna profesionalne karijere. Ovo sada dovodim u vezu i sa izjavom premijera o tome da ne treba guverner da bude ekspert, a i sa biografijom guvernera koga danas biramo.
Prva važna odluka guvernera, gospodo narodni poslanici, biće da odluči o tome da li će da nastavi monetarnu politiku, odnosno dosadašnje održavanje, na neki način, fiksnog deviznog kursa. Naravno, ova politika daje relativno brze rezultate na polju cena, pa je psihološki efekat i kod stanovništva i kod privrede veoma povoljan. Zbog brzine delovanja i povoljnih psiholoških efekata, politika lako prihvata ovaj pristup, a još lakše, jer se loše konsekvence ostavljaju za kasnije, a bude li sreće, drugima.
Dosadašnji koncept vođenja monetarne politike je rzvijen za zemlje koje imaju sklonost i istoriju inflatornog haosa. On vodi stabilnosti cena, uvodi red i stabilnost u kalkulaciju preduzeća, fokusira ga na traženje profita kroz unutrašnju ekonomiju itd. Znači, deluje da se te cene ne povećavaju. Dalje, pomaže da se troškovi opreme i repromaterijala snize, odnosno da padaju i da produktivnost raste. Ovakva kretanja po teoriji neutrališu pogubni efekat koji fiksiranje kursa ima na trgovinski bilans, kamatne stope takođe padaju, jer nema inflatornog rizika, a što dodatno smanjuje pritisak na cene.
Problem ove teorije je što u kontaktu sa stvarnošću uvek iznova biva demantovana. Evo vam još, neko je naveo Argentinu, primer Tajlanda. Zato će novi guverner i Savet verovatno imati veoma velik, odgovoran i težak posao da definišu tu jednu monetarnu politiku, a da ne kažem da je od decembra 2000. kada je izvršena devalvacija, do kraja juna ove godine kurs oscilirao maksimalno oko 12% u odnosu na evro, kao ciljnu valutu. Kako je evro ojačao u odnosu na dolar, dinar je sledeći evro takođe ojačao u odnosu na dolar za oko 12,5%. To je apsurd.
U istom periodu, kumulativna inflacija je oko 70%. Znači, fiksni kurs nije mogao da izdrži ovakav nivo kumulirane inflacije, a da ne deluje pogubno po trgovinski bilans. U teoriji, fiksni kurs se može održavati u uslovima povećanog trgovinskog bilansa. Prevedeno, to znači da ako ima svežeg investicionog kapitala, tu se još neka kontrola može vršiti. Ponoviću zato da Narodna banka mora da povećava zaduženja prema inostranstvu ili do koriguje kurs; no, svako kašnjenje, to je gore. Posledica monetarne politike je, naravno, izuzetno visok nivo realnih kamatnih stopa.
Mogao bih o ovome da pričam i dalje. Prosečna realna kamatna stopa za prvih šest meseci je kod nas 25%, a 30% je od trenutka kada se počela ova politika da vodi, dok je, recimo, u Evropi nula, a u SAD-u ispod 2% godišnje. Ponoviću još jednom, nažalost, novi službenici u Narodnoj banci Srbije moraće, ako hoće da budu nezavisni, da donesu odgovorne odluke, kako bi se naša ekonomija, a to je cilj i to je svrha svemu ovome što radimo, dovela u povoljnu poziciju.
Da li će novi guverner smoći snage da se suoči sa ovim činjenicama? Sve sam ovo rekao u šizofrenoj nadi da fundamentalno grešim i da će makroekonomski pokazatelji nekim čudom biti promenjeni nabolje. Po prvi put, radije bih da otrpim ruganje, nego da sam u pravu. U tom smislu, kao i Narodna banka Srbije, hoću da verujem u čudo.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Lazar Marjanski, a posle njega narodni poslanik Toma Bušetić.

Lazar Marjanski

Srpska radikalna stranka
Gospodo narodni poslanici, gospodo iz Vlade, koliko je značajno birati guvernera, to pokazuje i prisutnost naše vlade i poslanika. Baš iz Vlade je došla jedna izjava da je guverner Narodne banke ili guverner nekog trezora u nekoj državi najveći finansijski moćnik, da je Klinton svojevremeno čekao 45 minuta da ga primi njihov guverner. To je Đelić izjavio.
Međutim, naš budući guverner, da li će biti izabrana gospođa Udovički ili neće, to ne znamo, nije tu. Nema ni ministra, ni predsednika Vlade, ni nikog. Sad je ostalo nama da malo pričamo. To što mi pričamo uopšte nije važno. Važno je ono što će se desiti. Bilo bi dobro kada nekog biramo, kad se neko bira, da bude prisutan, da kaže, da obelodani ciljeve, namere i sve ostalo, kao guverner ili kao ministar.
Pre pet-šest dana doneli smo zakon da članovi Vlade ne mogu da budu kandidati za guvernera. Kori Udovički, i ako je dala ostavku, to nismo videli, novi ministar nije izabran i ona će vršiti dužnost ministra rudarstva i energetike. Gospodo, to ste vi izglasali sa 116 glasova, 12 kartica i narodni heroj Sava Kovačević je glasao iz Pekinga i to je tako prošlo.
Što se tiče Kori Udovički kao ministarke, šta joj zameram? Zameram joj što je šest meseci držala direktora NIS-a neimenovanog. Naime, gospodin Dimitrije Vukčević je dva puta bio v.d. Posle toga, umesto da se izabere novi v.d, novi direktor NIS-a, uopšte nije važno, šest meseci nismo imali zakonitog direktora NIS-a. Zabranila je sve investicije u naftnoj industriji. U elektrodistribuciji, samo se pokazalo koliko su demonstrirali ljudi iz sindikata elektroprivrede i naftne industrije. Samo neki naslovi koji su bili po novinama: "potpis za ostavku ministra Udovički", "radikali traže smenu Kori Udovički", "nepoverenje Kori Udovički" itd.
Ne sumnjam i ne mogu da sumnjam u njene dobre namere, možda žena ima dobre namere, verovatno. Da li su te namere čestite? Koliko čujem, vodi diskusije da je najlakše biti guverner Narodne banke - dobije zadatak od Međunarodnog fonda, uradi to, to i to i ti uradiš i ispuniš sve. Nije mi jasno, gospodo iz DOS-a, vas 177, kad ste došli na vlast, kleli ste se u poštenje, bivši predsednik Skupštine stavio je krst na poštenje i ništa od toga. Nezakonito je Dinkić ušao u Narodnu banku Jugoslavije, sa dugim cevima, a spominje se da mu je Šiptar pomagao. Kao što je kapetan Dragan ušao u carinu i oteo pare. Je lÄ tako, Maršićaninu? Da li je Šiptar ušao u Narodnu banku? (Jeste.)
Kako možete sad da dozvolite da opet na nezakonit način biramo guvernera Narodne banke Srbije? Ako tako treba da bude, neka bude, nemam ništa protiv. Samo jedno se bojim, da onaj, kako Dinkić kaže - da ne dobijem opomenu, to je 3.000 dinara - "perač para" Mihajlović, sa njegovim društvom iz milicije ne legalizuje to pranje para.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Toma Bušetić, a posle njega narodni poslanik Dragan Šormaz.

Toma Bušetić

Dame i gospodo narodni poslanici, iako smo mi iz SPS-a jasno bili za smenu Mlađana Dinkića, sada je sasvim jasno zašto je Dinkić tako brzo i lako otišao pod led, jer umesto Dinkića dolazi Kori Udovički. Koja je razlika između Dinkića i Kori Udovički? Skoro da nema razlike. Jedina razlika što je Mlađan Dinkić bio honorarac u MMF-u, a Kori Udovički je čist profesionalac, znači čist činovnik MMF-a.
Zašto smo mi protiv toga? MMF ima uvek dva koncepta. Jedan se primenjuje na zemlje koje ne prihvataju sve ono što on diktira. Te zemlje su Slovenija, razne baltičke zemlje, Letonija, Estonija, Litvanija. Ali, postoji i korpus ovih drugih zemalja gde se, nažalost, nalazi i naša zemlja Srbija i Crna Gora, koja prihvata sve ono što MMF naredi i naloži, a Kori Udovički je upravo idelan sprovodilac svih tih naloga. Poznat je taj njihov koncept ili, kako bih bolje rekao, pljačkački pohod. To se desilo u mnogim zemljama oko nas. Taj koncept i ta politika ima nekoliko faza.
Prva faza je podmićivanje ministara, članova Vlade, radi rasprodaje svega onoga što vredi u ovoj zemlji. To se desilo i kod nas. Ko je uzeo pare, to ćemo tek da vidimo, ali sasvim je jasno da su mnoge fabrike prodate. Govorio sam za "Zdravlje" Leskovac - za 3,5 miliona evra prodata fabrika koja je imala samo zalihe u lekovima i medicinskom materijalu 10 miliona evra, a gde je ostalo, gde su komercijalne zgrade, gde su mašine, gde je fabrika, gde je sve ostalo?
S druge strane, ove afere koje se danas javljaju vezano za činovnike Vlade, te Kolesar, te Janjušević. Oni optužuju Dinkića i Labusa. Njima apsolutno verujem, mislim da su oni apsolutno u pravu, ali, naravno, i Dinkić i Labus su u pravu. Svi su u pravu. Činjenica je da su svi u pravu. Sada je opet jasno gde se nalazi DOS, gde se nalazi kompletna ova mašinerija koja danas u Srbiji vrši vlast. Znači, to je prva faza tog koncepta.
Druga faza je tržišno utemeljenje cena, a to je podizanje cena u nebo, npr. struje, komunalnih usluga. Zar se to ne primenjuje u našoj zemlji? Primenjuje se.
Treća faza je tzv. liberalizacija tržišta kapitala gde, navodno, u tu zemlju ulaze investicije, a od investicija nema ništa, ali sve je praćeno bankrotom banaka i najznačajnijih preduzeća. Je lÄ se to desilo kod nas? Desilo se.
Najvažnije banke su likvidirane, ove državne banke i buduće najave su, bar kad je reč o Svetskoj banci, oni kažu - daćemo mi 80 miliona dolara, evra, ne znam čega, ali je uslov da se preostale državne banke privatizuju, likvidiraju na neki način.
Četvrta faza koja se uvek javlja, to je strategija za redukciju siromaštva. Vlada već šest meseci govori o toj strategiji. Znači, kao na dlanu, svuda je isto. O tom konceptu su govorili mnogi eksperti i Svetske banke i MMF-a, kako se taj koncept primenjuje u svim zemljama. Ovde su nam predsednici Vlade, i pokojni Đinđić, i Živković i mnogi drugi ministri govorili da oni nikada neće pristati na jedan takav koncept, na takvu politiku. Svi su pristali i sve je to tako.
Ono što je najgore u svemu ovome, znači da Kori Udovički treba da izvršava naloge MMF-a, koji podrazumevaju još neka određena pitanja, a to su ključna, najvažnija pitanja domaće proizvodnje. Sve što je značajno profitabilno to će se ugasiti i to se danas dešava. Smanjenje socijalnih davanja, zar i to nije na dnevnom redu Srbije?
Evo, penzije. Danas su penzije sistemom obračuna, koje je nametnuo ministar finansija i hvali se sa tim, manje od prosečne plate 60%, a sve cene svih artikala se baziraju na prosečnoj plati. I, za dve godine ili za godinu dana, ako DOS opstane, biće penzija i 40% od prosečne plate. Zašto? Zato što više nema izvornih prihoda. Predsednik Vlade je pre nekoliko nedelja rekao da mi moramo da se odlučimo da li ćemo izdvajati 50 milijardi za penzije ili ćemo izdvajati za neki fond za razvoj.
Ne mogu da se prave nikakve paralele. To znači ili da ukinemo penzije ili neće biti razvoja. To je u najmanju ruku izjava veoma nesmotrena. Eliminisanje javnog sektora u privredi, i to se dešava. Evo najave restrukturiranja NIS-a EPS-a. To je najpogubnija stvar, i to će se desiti i sa DOS-om i sa ovakvim kandidatom, iako će ona sada biti guverner Narodne banke, ali poznato je njeno zalaganje. Ona je još uvek važeći ministar energetike. Kada je reč o Kori Udovički, kao kandidatu, u obrazloženju se kaže da je ona bila u Mozambiku, Bosni, Zimbabveu, pa zar je to neka preporuka, i kakva je to preporuka.
Jedno je sigurno, da je Kori Udovički bila najomraženiji ministar u Vladi Republike Srbije. Sećate se njene izjave, gde je govorila o tome kako penzioneri treba da prodaju stanove ako su trosobni, da bi platili struju. Ali, Vlada na neki način bar tako misli da će jednim udarcem ubiti dve muve. Jedna je smena Dinkića, a drugo je pomeriće Kori Udovički sa funkcije ministra energetike. Ali, i jedan i drugi potez je katastrofalan. Ako se misli da će se sa Kori Udovički obezbediti neka stabilnost, od toga nema ništa. MMF i Svetska banka biće ovde, a stabilnost će se održavati dok se misli da još uvek postoje te četiri milijarde evra ili dolara u slamaricama kod našeg stanovništva.
Iza toga, kada se to završi, kada se usisaju tih nekoliko milijardi, imamo scenario Argentine. Tu su mnogi poslanici govorili o tome, i ja sam i ranije govorio veoma često o tom scenariju. To je scenario koji se nama priprema, a samo da vas podsetim, u Argentini nekoliko meseci pred taj ekonomski slom ili krah, prosečna plata je bila 1.000 dolara, ali su cene za najelementarnije usluge, za najelementarnije stvari vezane za ishranu bile 1.500 dolara. Zato je taj slom došao.
S druge strane su poznati i podaci vezani za tu politiku MMF-a, koju Kori Udovički predstavlja. Oni su svojevremeno davali kredite Ekvadoru. Ljudi su tražili da te kredite ulože u proizvodnju, u kupovinu hrane. Oni su rekli ne, i to mora da ostane u našim trezorima, američkim trezorima. Kamata je bila 4%, a za ove namene su morali da uzimaju kredite od 12% na godišnjem nivou. Znači, naša sudbina je ta. Kori Udovički je najbolji predlog za nas sa aspekta da ova vlast što pre propadne.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Dragan Šormaz, a posle njega narodni poslanik Stevan Kesejić.