TREĆE VANREDNO ZASEDANjE, 18.02.2004.

2. dan rada

OBRAĆANJA

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Da li možemo nastaviti sa raspravom predsednika poslaničkih grupa?
Da li se još neko od predsednika poslaničkih grupa javlja za reč?
Ako ne, idemo po listi prijavljenih poslanika.
Reč ima narodni poslanik Milko Štimac, a posle njega narodni poslanik Dušan Petrović.

Milko Štimac

Uvaženi skupe, po drugi put danas, s obzirom da predsednik Odbora za finansije, čiji bi ovo bio posao, tu je gospodin Bogdanović, ali, svejedno, čini mi se da je izdvojio mišljenje na
Odboru kada smo glasali o ovoj tački. Ja ću na sebe uzeti da predstavim kandidate za guvernera, predsednika i članove Saveta Narodne banke.
Naš predlog za guvernera je gospodin Radovan Jelašić, čovek o čijim se ličnim i profesionalnim kvalitetima nema šta negativno reći. Dosadašnjim svojim radom i kao konsultant u čuvenoj svetskoj firmi "Mekenzi" ili u "Dojče banci", i kao bankar i kao viceguverner je pokazao da je, pre svega, nezavisan,odlučan, temeljit, izuzetno savestan i da po svim kriterijumima zaslužuje da bude guverner Narodne banke Srbije.
Kada se radi o predlozima za predsednika i članove Saveta Narodne banke Srbije, već ste videli iz materijala koji ste dobili da je naš predlog da predsednik Saveta bude prof. Vojin Bjelica, doktor ekonomskih nauka. Predaje bankarstvo i finansije, međunarodno bankarstvo, i na redovnim i na postdiplomskim studijama, stručnjak je za monetarnu ekonomiju i za bankarstvo, napisao je osam univerzitetskih udžbenika. Do sada je, ono što je posebno važno i čime smo se mi rukovodili kod sastavljanja ove liste predloga, obavljao niz odgovornih dužnosti i u privredi i u bankarstvu, što znači da u svom radu, u svom iskustvu može da objedini i ono što zna radeći u realnom sektoru u privredi i ono što zna o bankarstvu, a i u teorijskom domenu.
Ovde je naveden čitav spisak funkcija profesora Bjelice, od direktora ekonomsko-finansijskog sektora "PIK" Vrbas u Vrbasu, sve do generalnog direktora Narodne banke u Novom Sadu. Valja napomenuti da je, recimo, tri puta učestvovao u sesiji Skupštine Međunarodnog fonda, da je bio predsednik Saveza ekonomista Jugoslavije, predsednik Upravnog odbora Udruženja banaka Jugoslavije itd. Zaista impresivna lista referenci.
Nije imao prestupa ili krivičnih prijava u svom radu, nije u ovom trenutku član nijedne političke partije ili grupe, živi u Novom Sadu.
Sledeći naš predlog za člana Saveta Narodne banke Srbije je profesor Danijel Cvjetićanin. Doktorirao je ekonomiju. U jednoj zaista impresivnoj profesionalnoj biografiji, ono što treba naglasiti, po nama, jeste da je bio član ekspertskog tima profesora Avramovića na projektu monetarne rekonstrukcije i stabilizacije jugoslovenske privrede. Setićete se 1994. godine i uspeha koji je taj tim imao u stabilizaciji, praktično, u zaustavljanju one pogubne hiperinflacije i daljoj stabilizaciji finansijskih i privrednih tokova.
Sledeći naš predlog je prof. Nebojša Janićijević. Takođe, verujem da ste već dobili kopiju biografije. Ne bih se zadržavao na svim detaljima: osnovna škola, srednja škola, gde je rođen itd. Ono što je bitno, to je da doktorirao, da je doktor ekonomskih nauka, da ima veliko iskustvo u realnom sektoru u privredi, pogotovo kada se radi o restrukturiranju preduzeća. Vidite da mu je i sama doktorska disertacija koncept organizacije i transformacije preduzeća. Fulbrajtov je stipendista u dva navrata, na više studijskih boravaka u inostranstvu i sa velikim iskustvom u domaćoj privredi. Još jednom, izuzetno je bitno da u jednoj ustanovi kao što je Narodna banka Srbije, koja je ključna za finansijski i privredni sistem, u njenom Savetu sedi čovek koji se razume i u mikroekonomiju, u funkcionisanje preduzeća i koji sa te tačke može da utiče na donošenje odluka u Narodnoj banci Srbije. Uz to ste dobili čitavu listu radova, čitavu stranicu objavljenih knjiga, referata i članaka profesora Janićijevića.
Sledi biografija gospodina Dušana Dobromirova. U ovom trenutku gospodin Dušan Dobromirov je direktor Produktne berze u Novom Sadu. Kod predloga gospodina Dobromirova smo se rukovodili time da je svoju profesionalnu karijeru vezao za finansijske derivate, odnosno za trgovanje terminskim ugovorima. To je za našu privredu izuzetno važno. Dozvolite da vas podsetim da je jedna četvrtina našeg društvenog proizvoda neposredno zavisna od poljoprivrede. Kada tome dodate i sve one privredne grane koje su posredno zavisne, dolazimo do cifre od preko 40%.
Dakle, izuzetno je bitno da neko ko se bavio finansijama u poljoprivredi, u jednoj takvoj zemlji, u jednoj takvoj privredi, bude u Savetu Narodne banke Srbije. Terminsko trgovanje, takođe, osim toga što treba da nam omogući efikasnije i jeftinije finansiranje poljoprivredne proizvodnje, treba da nam omogući još nešto, da čitav onaj diskurs, sećate se, poslednje tri godine, da li je dinar precenjen ili je potcenjen, koliki treba da bude, sve manje ili više proizvoljne ocene ili izvedene iz nekog teorijskog koncepta, u stvari svede na meru tržišta, pošto se tim terminskim ugovorima trguje i nacionalnim valutama, što samo tržište i sve učesnike na tržištu dovodi u priliku da oni kažu, dakle, učesnici na tržištu, kolika je vrednost nacionalne valute. Dakle, to je još dodatni razlog zbog koga je gospodin Dušan predložen da bude u Savetu Narodne banke, pošto ima iskustva sa terminskim trgovanjem.
I konačno, naš predlog je mr Vladislav Cvetković, u ovom trenutku asistent na Ekonomskom fakultetu u Beogradu, koji je i do sada imao iskustvo sa radom u Narodnoj banci Srbije kao savetnik, inače je radio na poslovima revizije u konsultantskoj firmi u Beogradu. Zatim, kao što se vidi iz same biografije, nastavlja sa akademskom karijerom, na katedri za poslove finansija i računovodstva, na predmetu kontrole i revizija. Valja podsetiti koliko je ova materija kontrole i revizija od velikog značaja za procenjivanje rada banaka, jer uspešnost jedne banke, to kako ona radi, pravilno, nepravilno, uspešno, neuspešno, vidi se pre svega kada otvorite njen bilans. Opet, znači, neophodno je da se jedan ovakav kadar sa ovakvim znanjem nađe u Savetu Narodne banke.
Drugim rečima, kod ovih predloga želeli smo da se u tehnološkom, stručnom smislu zatvori celina da Narodna banka i guverner Narodne banke u svom odlučivanju može da pokrije sve ono što inače svojom delatnošću Narodna banka pokriva, ne samo finansijski, monetarni i bankarski sektor, nego i sve ono na šta se stanje u tom sektoru odražava. Smatramo da su ovi ljudi po svojim profesionalnim, ličnim, moralnim karakteristikama zaslužili da budu na ovim mestima na koje ih mi predlažemo.

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Kao predsednik Odbora, izvolite. Predsednik Odbora za finansije, gospodin Bogdanović.
...
Demokratska stranka

Nenad Bogdanović

Demokratska stranka – Boris Tadić
Zahvaljujem, biću veoma kratak. Mislim da gospodin Štimac treba da poštuje ipak moj pristup čitavoj stvari. Iako sam predsednik Odbora za finansije, imao sam na Odboru ozbiljnih primedbi na čoveka koji je kandidovan i potpuno je bilo nelogično da ja sada izađem i da pričam hvalospeve o gospodinu Jelašiću, kada smatram da je apsolutno nemoguće, na način kako sadašnji zakon propisuje, da gospodin Jelašić bude kandidat. Ne ulazim u ove sukobe interesa, u ovo ostalo što zakonski nije potpuno uređeno, ali gospodin je visoki funkcioner G17 plus, predsednik Ekonomskog saveta i u izbornoj kampanji je bio jedna od najisturenijih ličnosti G17 plus. Sada neko dođe pa kaže – e pa znate, on nema člansku kartu. Mi ne možemo da lažemo da li mu je neko sakrio ili nije sakrio člansku kartu. Otkud znamo.
Druga stvar, koja je potpuno jasna, ja mogu da razumem da imamo taktiku odricanja ko su naši. Verovatno je to deo neke politike, ali gospodin Bjelica, ja isto ne mogu da ga podržim, visoki je funkcioner SPS-a. To da li je on u nekom trenutku svoju karticu isto negde sakrio i izgubio, ili mu se nešto desilo, to nije stvarno naš problem da analiziramo. Za mene to nisu bili kandidati koje ja mogu kao predsednik Odbora da podržim. S obzirom da je bilo tako, bilo bi stvarno nepristojno da ja izađem i da o tome pričam. Stvarno nisam želeo, ali sam sada morao da reagujem na prozivku prethodnog poslanika.

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Replika. Zatim gospodin Dačić, replika. Najpre gospodin Paunović.

Goran Paunović

Da skinemo tu famu, gospodin Radovan Jelašić nije visoki funkcioner G17 plus. On je bio predsednik Ekonomskog saveta G17 plus i mislim da to ne predstavlja visoku partijsku funkciju, ako je jasno. To je savetodavno telo koje treba da poseduje svaka stranka. Verujem da je to prirodno da ima svaka stranka u Srbiji, ako nije, neke stranke očigledno smatraju da nije, to je njihov problem. Podsetiću vas i da je guverner Bundesbanke član SPD-a u Nemačkoj i nikakav problem nije da on obavlja funkciju bez konflikta interesa, tako da nije izuzetak ni ovo što se kod nas događa i nemojmo oko toga praviti dalju pometnju. Zakon o Narodnoj banci ne sprečava nekog da bude član političke partije.

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Replika, gospodin Dačić.
...
Socijalistička partija Srbije

Ivica Dačić

Socijalistička partija Srbije
Neće mi biti teško da uvek reagujem kada se spomene SPS, jer mi je to dužnost kao šefa poslaničkog kluba. Gospodin Bogdanović je opet izrekao neistinu. Gospodin Bjelica, nažalost, nije visoki funkcioner, niti je član SPS-a. Želim da dodam ovome da sam malopre zaboravio da spomenem i predsednika bivše Demokratske stranke Mićunovića, koji je takođe bio vaš. Takođe da ne zaboravim da spomenem i one koji su u Vladu ušli kao eksperti, a završili su kao visoki funkcioneri DS-a. Tu je gospodin Vlahović,  gospodin Đelić, nemojte vi samo govoriti o tome. Uostalom, SPS je imala nekoliko stotina hiljada članova. Vi dobro znate gde su naši bivši visoki funkcioneri i koga su podržavali posle 5. oktobra, a takođe  dobro znate da je većina od vas imala člansku knjižicu i bivšeg Saveza komunista i da je imala više partijskog komunističkog staža nego što ja imam godina.

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Nastavljamo  raspravu. Reč ima narodni poslanik Dušan Petrović, a zatim narodni poslanik Vjerica Radeta.
...
Demokratska stranka

Dušan Petrović

Demokratska stranka – Boris Tadić
Gospodine predsedniče, ova tačka dnevnog reda je naravno deo paketa koji je, na moju veliku žalost, već uspeo da pokaže sve bitne odlike parlamentarne većine koja je u ovoj skupštini formirana ili je možda još uvek u formiranju, ali je nekakve političke odluke donela. Veoma je zabrinjavajuće da stranka G17 plus, kao deo ove buduće ili sadašnje parlamentarne većine, prenebregava nekakve bitne odlike trenutnih političkih prilika u Srbiji i pretpostavlja rešavanju tih problema rešavanje pitanja zakonitosti ili nezakonitosti odluke o guverneru banke i naravno postavljanje novog guvernera.
Ja bih podsetio pre svega poslanike iz stranke gospodina Labusa i gospodina Dinkića da je Komisija EU odložila izjašnjavanje o Studiji izvodljivosti. Sa naše tačke gledišta, nadam se i sa tačke gledišta Demokratske stranke, a nadam se i G17 plus, to je jedno od ključnih državnih pitanja. Takođe, Srbija se nalazi u velikom problemu kada je pitanje našeg ulaska u Partnerstvo za mir na dnevnom redu. To je sa stanovišta Demokratske stranke ključno državno pitanje, pa se pitam da li je to ključno državno pitanje i za stranku G17 plus ili možda ne. Naravno, za SRS nije, i to je takođe legitimno i prirodno i zbog toga smo mi antipodi na srpskoj političkoj sceni.
Ova politička koalicija takođe i nekakve svoje druge odlike ovde iskazuje i ukoliko će osvetoljubivost da bude glavni atribut buduće politike, to je siguran znak da ta politika i ta parlamentarna većina ne može da ima dug vek. O političkoj nedoslednosti mislim da ne vredi trošiti ni reči, i o tome da politika kao izbor vrednosti potpuno gubi smisao kada je ova parlamentarna većina u pitanju, jer je čine stranke koje ne da nemaju iste vrednosti, nego nemaju dodirne tačke u svojim suštinskim političkim programima.
Ali, mislim da je pored svega ovoga je vrlo važno još, iako je o tome bilo ovde više puta reči u toku rasprave, potcrtati relevantne tačke koje upravo pitanje kandidature gospodina Jelašića dovode u pitanje. Član 28. Zakona o Narodnoj banci Srbije potpuno jasno i precizno utvrđuje smetnje i uslove za izbor guvernera. Od podnosioca predloga mi nažalost nismo čuli kakav je status gospodina Jelašića u HVB banci. Gospodin Štimac nije dao odgovor na to pitanje.
Sa druge strane, čuli smo određene kontradikcije. Gospodin Štimac je rekao da gospodin Jelašić sada nije član stranke G17 plus. Ukoliko je to tačno, pitanje jeste od kada nije član stranke G17 plus, da li je bio član te stranke, ako nije, da li ste vi njega izbacili iz stranke G17 plus, ili je on sam izašao iz nje. Bilo bi vrlo važno za ovaj visoki dom da ima jasnu svest o tim činjenicama, jer to će, uveren sam, u bitnom uticati na to kako će poslanici da glasaju.
Ne bi bilo dobro ako ste ga izbacili da mi to ne znamo, pa da ne možemo svoju odluku da orijentišemo na dobar način.
Sa druge strane, gospodin Paunović je rekao da je gospodin Štimac još uvek u stranci G17 plus, pa je otvoreno samo pitanje da li je mesto predsednika Ekonomskog saveta mesto koje se može kvalifikovati kao mesto funkcionera ili ne, što je pitanje tumačenja i verovatno može doći pod udar ocene Ustavnog suda, ukoliko se ispostavi da ta sudska institucija utvrdi da ovakva jedna pozicija u vašoj stranci može da se kvalifikuje kao funkcionersko mesto.
Postavlja se pitanje i gospodina Dobromirova, da li je on funkcioner stranke G17 plus ili nije. Ukoliko jeste, po članu 28. Zakona, ne može da bude na funkciji u Savetu Narodne banke, a takođe i gospodin Cvjetićanin, za koga je sporno da li jeste ili nije u DSS-u, ali je nesporno da je bio ministar u senci, ministar finansija DSS-a u senci. Loše je ukoliko kršenje zakona bude prvi korak ove nove koalicije, ma koliko loše ja o toj koaliciji mislio i ma koliko imao jasnu predstavu da ta koalicija ne može da bude dugog veka.
Na samom kraju, ma koliko pitanje gospodina Bjelice bilo relativizovano ovde od strane onih u čijoj je stranci bio, to pitanje na potpuno jasan način pokazuje šta su to akvizicije SPS-a u novoj parlamentarnoj većini i padaju potpuno u vodu sve one tvrdnje da SPS nema nikakve dobitke, osim državnog interesa, od podržavanja buduće vlade DSS-a, G17 plus, SPO i Nove Srbije. Danas dobijamo dokaz da je mesto predsednika Saveta Narodne banke Srbije podareno SPS-u na ime naknade za podršku budućoj vladi.