ČETVRTO VANREDNO ZASEDANjE, 26.02.2004.

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

ČETVRTO VANREDNO ZASEDANjE

26.02.2004

Sednicu je otvorio: Dragan Maršićanin

Sednica je trajala od 10:40 do 18:35

OBRAĆANJA

Dragan Maršićanin

| Predsedava
 Replika, Dragan Maršićanin, zatim Dejan Mihajlov, zatim predstavnik predlagača Radojko Obradović.

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Ne može se, naravno, izaći na repliku kada neko kaže da ne govorite istinu.
Dakle, rekao sam da je gospodin Pajtić izrekao neistinu kada je rekao da Demokratska stranka nikakve veze nije imala sa zaštitom, da nije imala Ministarstvo zaštite životne sredine, budući da je njihov visoki funkcioner bio savetnik predsednika Vlade za tu oblast i to je gospodin Srđa Popović. Mislim da je to činjenica. Reći da nemate veze sa tom oblašću je jednostavno neistina i ja sam to tako okvalifikovao.
Gospodin Tadić bi bio u pravu da ja govorim neistinu, da sam rekao ono što je on rekao da sam ja rekao, ali ja to nisam rekao. Za to su dovoljne uši ili stenografske beleške.
...
Srpska radikalna stranka

Stefan Zankov

Srpska radikalna stranka | Predsedava
Replika, Dejan Mihajlov.

Dejan Mihajlov

Hvala najmlađem predsedavajućem. Sama ova slika je dovoljna da pokaže da li se u ovom parlamentu uskraćuju prava opoziciji ili bilo šta drugo. Da li je bilo moguće u prošlom sazivu parlamenta da neko iz opozicije sedne i predsedava radom parlamenta? Nije bilo moguće i čak nije bilo potpredsednika iz redova opozicije, čak nisu hteli ni da ih izaberu. To lepo govori kako se i šta radilo, ko je kome uskraćivao prava. Nemojte više te priče da slušamo.

Ono što smo mi rekli jeste pravo da dajete primedbu, pravo da nešto predlažete, ali jednostavno pogledajte u zapisnik. To ima gorak ukus, da vi nekome pričate kako i šta da se radi. Vaše je pravo po Poslovniku i nemojte nama da stavljate u usta da mi vama hoćemo da uskratimo pravo da vi raspravljate o bilo čemu i da je to gušenje parlamentarizma u Srbiji.

Vi niste poštovali to da sastav skupštinskih odbora treba da bude u skladu sa sastavom parlamenta, pa ste u Administrativnom odboru imali većinu od 80%, iako ste imali manjinu u parlamentu i maltene kao manjinska vlada vladali. Time ste krali mandate, niste hteli da ispoštujete odluku Ustavnog suda, i vi nama pričate o parlamentu u Srbiji. To je nešto što ima loš ukus i niko vama ovde ne uskraćuje pravo.

Čuli smo vaše pozivanje u ovom trenutku da je trebalo da budemo svi državotvorni i da nije vreme za stranačka nadgornjavanja; slažem se, ali u čemu je ova situacija različita od situacije koju smo imali pre tri meseca kada ste zastupali isključivo stranački interes, vi i svi ostali? Po čemu se ova situacija razlikuje od situacije od pre tri meseca i od pre godinu dana, kada ste zagovarali i ovo i ono, da nikoga ne sme da bude, kada ste vršili čistke po svim institucijama od pripadnika Demokratske stranke Srbije?

Zašto se u različitim vremenima po istim pitanjima drugačije ponašate i drugačije govorite? To smo slušali sve tri godine. Zašto je situacija sada ozbiljnija od situacije koju smo imali 2001. godine? Složio bih se sa vama da je situacija sada gora od one koju smo imali 2001. godine, zato što ste vi bili na vlasti tri godine i zato što je potrebno da stvarno državotvorno i odgovorno pristupimo problemima, i mi državotvorno i odgovorno pristupamo tim problemima.

Nemojte nam stavljati u usta ono što nismo rekli. Niko vama ovde prava ne uskraćuje. Imate predsednika Odbora za finansije, predsednike drugih odbora i možete apsolutno da kontrolišete ovu vladu. Loš ukus i gorak ukus ostavlja da vi, koji ste vladali tri godine, nas podučavate kako treba da se uredi rad ministarstava. Imaćete pravo da kroz raspravu o poverenju, kroz interpelacije stavljate svoje primedbe na rad Vlade, da u krajnjem slučaju glasate o nepoverenju, izglasate i da idemo na nove izbore. Od toga, za razliku od vas, nećemo bežati.

Da vas podsetim, gospodine Tadiću, ako se ne sećate, u ovom parlamentu za vreme mandata vaše stranke više puta je sa dnevnog reda skidana inicijativa za raspravu o poverenju Vladi, iako je to protivustavno. Ovde se glasalo da se prekrši Ustav i skine inicijativa za raspravu o poverenju Vladi. Vi ste uskraćivali elementarno pravo opozicije da raspravlja o poverenju Vladi za vreme vašeg mandata, odnosno mandata manjinske koalicije DOS. To je istina i nemojte vi nama da držite lekcije o pravima opozicije u ovom parlamentu.

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Reč ima gospodin Obradović.

Radojko Obradović

Demokratska stranka Srbije
Naravno da je pravo narodnih poslanika da podnose amandmane i da predlažu promene u zakonima koji su na dnevnom redu, ali takođe smatram da je pravo Vlade da predloži ili pravo skupštinske većine da predloži način na koji će ta vlada biti organizovana. Nije najbitnije da postoje određena ministarstva, jer to nije preduslov da će se problemi rešavati. Bitno je da postoje organi uprave i da postoji zakonska regulativa, bitno je da postoji koordinacija između organa uprave, bitno je da postoji skupštinska kontrola.
Što se tiče unutrašnjeg uređenja Vlade i koordinacije za slučaj da postoji jedan potpredsednik podsetio bih na Zakon o Vladi i na Poslovnik o radu Vlade. Vlada ima tri odbora u kojima rade srodna ministarstva, u kojima se razgovara o svim interresornim pitanjima. To su Odbor za privredni sistem i državne organe, Odbor za privredu i finansije i Odbor za javne službe. Zašto to prošla Vlada nije koristila ili zašto nije bilo te koordinacije, to samo nama može da bude iskustvo za ono što sledi, ali je i to pitanje rešeno i ne mislim da će biti sporno.

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Replika, gospodin Pajtić.
...
Demokratska stranka

Bojan Pajtić

Demokratska stranka – Boris Tadić
Poštovani predsedavajući, poštovane dame i gospodo narodni poslanici, uvek nastojim da budem vrlo precizan u onome što govorim za ovom govornicom. Dakle, nisam rekao da Demokratska stranka nije imala nikakve veze sa zaštitom životne sredine. Činjenica je da je Demokratska stranka imala predsednika Vlade i to govori u prilog tome da ne možemo da kažemo da nismo imali nikakve veze sa bilo čim što se dešavalo u toj vladi, i od toga ne samo da ne bežimo nego se time i ponosimo. Vreme će pokazati da je ta vlada uradila i učinila istorijske stvari za ovu zemlju. Rekao sam vrlo precizno da ministar za zaštitu životne sredine nije bio iz redova Demokratske stranke. Dakle, nije bio član Demokratske stranke nego jedne od stranaka koje sada tvore novu većinu u ovoj skupštini. Od reči do reči sam tako rekao.
Mislim da je neprimereno iznositi da potpredsednici Skupštine iz redova opozicije nisu predsedavali ovim parlamentom. Vrlo često je gospodin Maravić predsedavao ovim parlamentom u prethodnom sazivu. Mislim da je neprimereno da predsednik parlamenta izlazi da replicira na svaku diskusiju poslanika. U tom smislu nastojim da ne spominjem lično nikada predsednika parlamenta.
Odbori u prethodnom sazivu, to je takođe posebno pitanje; tada jedna opoziciona stranka nije učestvovala u odborima i struktura je bila u proporcijama koje su postojale drugačija nego što bi bilo prirodno da jeste, da su sve stranke u tim odborima učestvovale; prosto se jedna stranka odrekla učešća u parlamentarnim odborima. Saglasan sam sa tim da odbori moraju da budu slika stanja koje imamo u parlamentu.
Ne slažem se, isto tako, da smo sledili isključivo stranački interes. Ni sada ga ne sledimo.
Bilo je više replika i moram da odgovorim na njih. U prethodnom sazivu, sada kada govorimo o inicijativama Svetske banke, stranke koje tvore ovu većinu odbile su upravo predloge onih zakona o kojima govori Svetska banka: zakon o porezu na dodatu vrednost, zakon o energetici, zakon o registraciji privrednih preduzeća, zakon o stečaju, i to bez potrebe, jer smo ukazivali tada da nije sporno da se glasa o poverenju Vladi, da se Vlada obori ukoliko nema u parlamentu većinu, ali isto tako nema prepreke da se raspravlja o ovom zakonu, kao što ni sada ne bi bilo prepreke da se raspravlja o zakonu koji je Vlada predložila.
Dakle, do izbora nove vlade ta vlada vrši svoju funkciju. Tek tada je vršila svoju funkciju i sada vrši svoju funkciju i sada bi parlament mogao da raspravlja o zakonskim predlozima koje je predložila Vlada u ostavci. To je ustavna kategorija i žao mi je ako to nekome nije poznato. Nije bilo razloga za to, jer moglo se glasati o nepoverenju Vladi. Ta vlada je mogla pasti, ali zakoni koji su od nacionalnog interesa mogli su biti prihvaćeni.
Mi ćemo konstruktivno delovati i prihvataćemo sve zakone za koje procenimo da su u nacionalnom interesu, nezavisno od toga da li se to nekome dopada ili ne. Koristićemo svoje ustavno pravo i pravo koje nam je dalo pola miliona birača, da kažemo za ovom govornicom šta je naš stav i u tome nas neće niko sprečiti.
Što se tiče sredstava koja postoje u ovom trenutku u budžetu Republike Srbije, tačno je da se radi o 192 miliona evra u devizama, ali isto tako je tačno da se radi o 424 miliona evra u dinarima i 13 miliona dolara. Dakle, ukupna suma o kojoj je govorio gospodin Vlahović jeste ta, samo jedan deo onih sredstava koja ostaju narednoj vladi je u evrima, a drugi deo je u dinarima.

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Gospodine Pajtiću, zamerili ste mi da se kao predsednik Skupštine javljam na replike. Ovo je objašnjenje, nije replika, objašnjenje predsednika Skupštine. Nisam se javio na repliku kao predsednik Skupštine, već sam se javio kao narodni poslanik, jer je replika izazvana mojim izlaganjem kao narodnog poslanika, a bio sam prozvan po imenu i prezimenu, nimalo državotvorno doduše, i uvređen, jer je od strane vašeg kolege rečeno da sam izneo neistinu. Nisam replicirao kao predsednik Skupštine.
Poslednji prijavljeni govornik je narodni poslanik Jovan Todorović, 2,5 minuta.

Jovan Todorović

Socijalistička partija Srbije
Gospodine predsedniče, dame i gospodo narodni poslanici, pošto imam samo dva i po minuta, ići ću  taksativno. Najpre, upozorio bih gospodina Obradovića, kao predlagača ovog zakona, da nijedno ministarstvo u svom delokrugu nema pitanje koncesija. Gospodin Obradović ne sluša, ali mislim da bi bilo važno da čuje.

Dakle, nema pitanja koncesija, a poznato je da imamo koncesije od 1996. godine, zakon o koncesijama, a usvojili smo isti takav zakon u prošlom sazivu ove skupštine, a i gospodin koji će biti ministar za kapitalne investicije govori o tome da će osnovni generator tih kapitalnih investicija biti upravo koncesije. Bilo bi dobro da se to, ako je moguće, precizira u ovom predlogu zakona.

Drugo, kao predsednik Odbora za omladinu i sport ove Narodne skupštine dužan sam da iznesem mišljenje, koje je jednoglasno postignuto na prvoj konstitutivnoj sednici Odbora, da je potrebno da u Republičkoj vladi imamo i ministarstvo za sport i omladinu. Nadam se da će skupštinska većina imati razumevanja za takav stav Odbora za sport i omladinu, jer nije politički motivisan, već potrebom da se mladima i sportu da mnogo značajnija uloga, nego što je to bilo u protekle tri godine. Kažem namerno protekle tri godine, od dolaska DOS-a na vlast, zato što kada je bila na vlasti SPS to ministarstvo za sport i omladinu je postojalo i vrlo aktivno je radilo.

Mislim da je vreme da ponovo posvetimo odgovarajuću pažnju pre svega mladima, jer ne vidim nijedno ministarstvo koje je predloženo da u budućnosti funkcioniše, koje će se na ozbiljan način baviti problemom mladih. Nisu samo mladi ekonomski ugroženi, iako je istina da je mlada generacija zapravo najveća žrtva tranzicije, da su mladi pretrpeli mnogo toga i u prethodnih deset godina do dolaska na vlast i da upravo ta mlada generacija danas ima mnogo izazova sa kojima, jednostavno, bez odgovarajuće pomoći društva ne može da se izbori. Uzmite pitanje alkoholizma, pušenja, droge, čak od osnovne škole; uzmite pitanje stanova za mlade stručnjake, uzmite pitanje mladih talenata.

Zna li neko od vas, gospodo u sali, danas šta je, recimo, sa Mladim goranima kao društvenom organizacijom koja je na stotine hiljada hektara goleti pošumila u ovoj zemlji? Da li neko zna šta je sa Ferijalnim savezom, sa Mladim izviđačima? Dakle, ne političkim organizacijama, nego društvenim organizacijama koje su okupljale mlade.

Zna li neko kako se naši sportisti danas pripremaju za učešće na olimpijskim igrama i sa kakvim se problemima suočava Olimpijski komitet, a pre svega u finansiranju ili stvaranju uslova za odlazak na olimpijadu. Znamo da su sportisti i u vreme najvećih sankcija nosili ime Jugoslavije, pronosili slavu i srpskog naroda i svih građana koji žive u Srbiji, donosili i osvajali medalje i probijali sve barijere.

Nemamo zakon o sportu, imamo Zakon o sprečavanju nasilja na sportskim utakmicama, ali nemamo državnu instituciju u okviru ministarstva ili Vlade koja bi brinula o redu na sportskim utakmicama. Zato imamo primere da jedni druge ubadaju noževima, da navijači putujući autobusima demoliraju lokale, kafiće itd...

(Predsedavajuća – Gordana Pop-Lazić: Gospodine Todoroviću...)

... društveno organizovana briga o mladima. Zato se zalažem da skupštinska većina razmisli i da dobro razmotri amandmane koji su u tom pravcu podneti, a ako to nije moguće da bar u prvoj rekonstrukciji Vlade, nakon 100 dana, razdvojimo tu priču o mladima, jer nijedno ministarstvo, čak ni Ministarstvo vera nema taj segment koji bi brinuo o mladima, koji bi se borio protiv sekti i njihovih pogubnih uticaja.