OSMA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA, 08.04.2004.

2. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

OSMA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA

2. dan rada

08.04.2004

Sednicu je otvorila: Emilija Krstić

Sednica je trajala od 10:35 do 18:05

OBRAĆANJA

Emilija Krstić

| Predsedava
Predsednik poslaničke grupe Branislav Ristivojević, izvolite.

Branislav Ristivojević

Samo kratko bih se ovrnuo na izlaganje uvaženog kolege, gospodina Mirčića , i ukazao mu na jednu nedoslednost.
Vi ste potpuno u pravu, uvaženi kolega, zaista postoji mogućnost da i duhovno srodstvo bude jedan od osnova da dva lica budu povezana, u smislu ovog zakona. Međutim, zašto to nije izričito pomenuto određenom rečju u tekstu zakona? Iz jednog prostog razloga. Naš zakon o braku i porodičnim odnosima poznaje više različitih vrsta srodstva, ali duhovno srodstvo, zato što je neformalnog, a ne pravnog karaktera, ne pominje i ne može da ga pomene. Ono pominje tazbinsko srodstvo, srodstvo po usvojenju, krvno srodstvo, ali nema duhovnog, onog o kojem vi govorite, kumovskog srodstva.
U Predlogu zakona stoje i druga lica koja se na osnovu drugih okolnosti mogu povezati. Znači, ta lica o kojima vi govorite, za koje zaista ne sumnjam da su ovu zemlju doveli do propasti, raznorazni kumovi i kumovska srodstva, dan-danas je upropašćavaju.
Trebalo bi da dođu pod udar ovog zakona i mnogih drugih zakona iz oblasti krivičnog prava, tu se apsolutno slažemo, odnosno usaglašavamo.
Želim samo da ukažem, nemoguće je uneti pojam kum, bez obzira koliko je on odomaćen u našem jeziku i bez obzira koliko ima precizno značenje, zato što ga naše zakonodavstvo o braku i prodičnim odnosima ne poznaje. Zbog toga smo morali da predložimo tu odredbu o drugim okolnostima koje ukazuju na povezana lica.
Samo još jednu stvar bih želeo da vas zamolim, ako biste mogli ubuduće da se uzdržite od komentarisanja "spoljnjeg izgleda" , bilo koga u ovoj skupštini, a ne samo onoga ko predsedava, to je neprimereno. Na šta bi ličilo kada bi svaki poslanik izlazio za ovu govornicu i ukazivao na spoljni izgled nekog drugog. Nemojte tako čudno da me gledate, komentarisali ste spoljni izgled predsedavajućeg. Hvala.

Emilija Krstić

| Predsedava
Osnov za repliku - pogrešno tumačenje. Izvolite, narodni poslanik Milorad Mirčić.
...
Srpska radikalna stranka

Milorad Mirčić

Srpska radikalna stranka
Uvaženi mladi kolega, zahvaljujem vam se na ovom objašnjenju i pojašnjenju ove moje primedbe u prvom delu vašeg izlaganja; kao pravnik, kao mlad asistent, u svakom slučaju ste jednim delom u pravu.
Nemojte nikada više da uzimate sebi za pravo da nas, srpske radikale, upozoravate kada se obraćamo damama. Bolje je da se malo okrenete unutar vašeg koalicionog vladajućeg sastava, pa da njih naučite da razlikuju žensko od muškog. Od ranije sam, u svakom slučaju, zadivljen spoljašnjim izgledom vaše koleginice i osobe koja sad trenutno predsedava. Ne morate vi mene da opominjete, u najboljem smislu i iskreno sam to i ranije iskazivao, a sad sam koristio i kamere da to saopštim i javnosti. Prema tome, vi ste pogrešno razumeli.

Emilija Krstić

| Predsedava
Ne morate se nadmetati. Nemam potrebu da ikako razumem izlaganje koje se na mene odnosi. Povreda Poslovnika, član 100.

Snežana Stojanović-Plavšić

G17 Plus
Takođe želim da reagujem na ovo izlaganje, pogotovo što je sada potvrđeno, naknadnim izlaganjem kolege. Dakle, uvažavanje Narodne skupštine podrazumeva da se jedni drugima obraćamo sa dužnim poštovanjem. Izgled ili seksualne sklonosti bilo koga od nas ne mogu biti predmet razmatranja ove skupštine, a pogotovo izgled potpredsednice Narodne skupštine.
Tražim da se Administrativni odbor izjasni o povredi Poslovnika.

Emilija Krstić

| Predsedava
Narodna skupština će se o tome izjašnjavati u danu za glasanje. Reč ima predstavnik predlagača, ministar za državnu upravu i lokalnu samoupravu, gospodin Zoran Lončar. Izvinjavam se što tek sada dobijate reč. Izvolite.

Zoran Lončar

Dame i gospodo narodni poslanici, dozvolite mi da vam se na osnovu ove diskusije u dosadašnjem delu rada Skupštine obratim i da se na početku zahvalim za mnogobrojne veoma kvalitetne sugesitije koje sam imao prilike da čujem u vašim primedbama na ovaj zakon.
Takođe, moram da se izvinim onom većem delu Skupštine, što u odgovoru na pojedine primedbe danas ovde iznete, moraću da ponovim iste one odgovore koje sam vam dao juče u svojoj završnoj reči prilikom završetka jučerašnjeg dela ove sednice, iz prostog razloga što oni narodni poslanici, koji su ponovo postavljali ta pitanja i na koja su dobili odgovor juče, jednostavno nisu imali prilike da čuju, pošto za ovom govornicom deklarativni stav za ovaj zakon nisu uspeli da dokažu i svojim prisustvom do kraja ove sednice.
Jedna od primedbi bila je na visinu plata predviđenih za članove odbora. Vlada Republike Srbije, predlažući ovolike plate za članove odbora koji će sprovoditi zakon o sprečavanju sukoba interesa, i na ovakav način je htela da izrazi svoj odnos prema tim ljudima koji će sprovoditi ovaj jako bitan zakon za Srbiju i za sve naše građane, koji pune budžet, a on nam u sukobu interesa na nedozvoljen način biva pražnjen.
Prema tome, nijednog trenutka nismo mislili da potcenimo vas kao narodne poslanike, a zaista se slažem da vaše plate nisu velike, ali vaše plate su u nadležnosti Skupštine i Administrativnog odbora, a ne Vlade Republike Srbije.
Zaista se danas u najvećem delu rasprava vodila o pitanju postojanja sukoba intesa pre 5. oktobra i posle 5. oktobra. Vlada Republike Srbije bila je svesna činjenice da je sukob interesa postojao i pre i posle 5. oktobra, ali predlažući ovaj zakon želimo da sprečimo postojanje sukoba interesa od momenta formiranja ove vlade. Ono što je bilo pre i posle 5. oktobra ne može da reši ovaj zakon koji vam Vlada danas predlaže, već treba da ga reše pravosudni organi Republike Srbije.
Što se tiče Vlade, ona će učiniti sve da se to zaista i dogodi, a to znači da će stvoriti uslove za nezavisno funkcionisanje pravosuđa i neće vršiti politički pritisak da neko bude proganjan, a neko amnestiran od odgovornosti za sopstveno ponašanje i pre i posle 5. oktobra 2000. godine. U tom smislu, juče je Vlada usvojila predloge o izmenama i dopunama seta pravosudnih zakona i uputila vam na usvajanje. Imaćete prilike, verovatno na narednoj sednici Skupštine, da date svoj doprinos i pravnom sankcionisanju takve vrste ponašanja.
Jedan od prigovora je bio da je ovaj zakon dobar, ali da treba da se izuzmu narodni poslanici, pa svako od nas ko je po bilo kom osnovu došao na državnu funkciju treba da potpadne pod ovaj zakon. Zakon je dobar kada se primenjuje na druge, ali nije dobar kada se primenjuje na nas.
Sukob interesa može da nastane kada ga čine i članovi Vlade i oni državni funkcioneri koje Vlada postavlja i imenuje, a isto tako i vi, gospođe i gospodo narodni poslanici, koji ste izabrani od strane građana.
Predlažući rešenje da odbor utvrđuje postojanje sukoba interesa i u slučaju narodnih poslanika, Vlada nije imala nameru da stavi taj odbor iznad narodnog poslanika. Niko u ovoj državi nije iznad narodnog poslanika osim predsednika Republike, a koji je takođe neposredno biran od svih građana, ali sa mnogo većom većinom nego vi kao pojedinačni narodni poslanici.
Zbog toga mora da se zaključi da odbor koji sprovodi ovaj zakon ne može da razreši narodnog poslanika. Ono što najviše ovaj odbor može da utvrdi, to je da u slučaju narodnog poslanika kod koga bi postojao sukob interesa to konstatuje i javno objavi. To nije razrešenje. Postavlja se pitanje moralne odgovornosti narodnih poslanika. Verujem da kod svih vas u ovom sazivu u pravom smislu reči postoji i da se neće, verovatno, nijedan narodni poslanik koji bude glasao za ovaj zakon oglušiti na javno objavljenu odluku da je sopstvenim ponašanjem povredio ovaj zakon.
Ako to pak učini, onda ova odluka ima dejstvo na one ljude, na one građane Republike Srbije koji su mu svojim glasovima poverili mandat da ih zastupa ovde u Skupštini Srbije.
Što se tiče prigovora o hitnosti postupka, imao sam prilike to juče da vam kažem, nažalost, nisu to čuli oni koji su ga danas iznosili, pa još jednom ponavljam: predlažući ovaj zakon po hitnom postupku, Vlada nije želela da spreči narodne poslanike da podnesu amandmane. Postojao je 101 amandman juče, a danas imamo 70 amandmana. Većina amandmana, što čini posebnu vrednost ovog zakona, a to ćete videti kada on bude usvojen, potiče od predstavnika opozicionih stranaka u Skupštini Srbije.
Da li je Vlada Srbije, predlažući po redovnoj proceduri ovaj zakon, mogla da se ogluši o svoje obećanje dato vam ovde svima prilikom glasanja o izboru nove vlade. Ovo je prvi zakon iz ekspozea Vlade, sistemski zakon, potpuno novi, koji Vlada predlaže Skupštini Srbije. Ova vlada ne želi da čini ono što je činila prethodna Vlada: da ne donese ovaj zakon ili da ga donese na kraju sopstvenog mandata, pa da njime obaveže neke druge funkcionere. To je razlog za hitnost, a ne da bi se vi sprečili da podnesete amandmane.
Juče kada sam video prve amandmane, izrazio sam svoje zadovoljstvo njihovim kvalitetom i spremost da sve one koji se uklapaju u koncepciju zakona o sukobu interesa budu uvaženi, bez obzira na to od koje političke stranke, vladajuće ili opozicione, oni dolaze. Kada pređemo na drugi deo rasprave, u načelu, imaćete prilike i da se uverite i glasajući na karaju o samom tekstu zakona, vi ne treba da učinite Vladi u danu za glasanje, već građanima Republike Srbije.
Da svi zajedno donesemo jedan zakon koji će nas sve sprečiti da ikad više vršimo funkciju na štetu javnog interesa, a u korist naših ličnih privatnih interesa.
Bilo je ovde opaski i na neke stvari koje nisu tema današnjeg dnevnog reda. Neću odgovarati, ali ne mogu da se ne osvrnem na konstataciju da napolju u prodavnicama cene poskupljuju. Jeste da cene ne mogu da poskupljuju, cene mogu da rastu i da se snižavaju, ali stvar je tržišne privrede kakvo će biti kretanje cena.
Vlada Republike Srbije je u svom ekspozeu dobila našu većinsku podršku upravo na zalaganju za tržišnu privredu. Možda nekome odgovara administrativna privreda iz prethodnih vremena, koja nas je nažalost dovela u situaciju u kojoj jesmo.
Sankcije su moralne prirode i to sam juče imao prilike da vam odgovorim. Naravno da su moralne prirode. Zar je neko od državnih funkcionera koji treba da potpadnu pod ovaj zakon, počev od nas kao članova Vlade i svih onih koje smo i koje ćemo u narednim danima i nedeljama postaviti i imenovati, nemoralan. Zar ste vi nemoralni? Mislim da niste.
Mislim da je sasvim dovoljno, kao što je u svakom međunarodnom dokumentu iz ove oblasti predviđeno, kao što je u svakoj zemlji u ovakvoj vrsti zakona predviđeno da odbor nadležan za sprovođenje ovog zakona iznese samo javnu konstataciju da je neki državni funkcioner povredio odredbe ovog zakona.
Za Vladu Republike Srbije je to sasvim dovoljan signal i jasan zbog svog odnosa prema tom odboru u budućnosti, da će ona tog momenta pokrenuti postupak za razrešenje postavljenog, odnosno imenovanog funkcionera. Kako ćete se vi, dame i gospodo, izabrani funkcioneri Republike Srbije ponašati, to je vaša stvar, ali će građani Republike Srbije moći da saznaju od jednog nezavisnog stručnog, nadam se i nepristrasnog odbora, da li je po njihovom mišljenju neko od vas povredio odredbe ovog zakona ili ne. To će kasnije na izborima znati i da vrednuju.
To je cilj ovog zakona. Kumovi, pa naravno da postoje kumovi, pa nemojte da zloupotrebljavamo ovu govornicu za jeftine političke poene. Znamo da u sukobu interesa može da se nađe funkcioner, kada obavlja poslove sa svim ovim povezanim licima, srodnicima krvnim ili tazbinskim, koji su predviđeni zakonom, ali isto tako i sa kumovima, i ne samo sa njima, isto tako sa raznoraznim javnim i tajnim prijateljima i u zemlji i u inostranstvu.
Stoga, da više ne zloupotrebljavamo ovu govornicu za jeftine političke poene, dovoljno je samo da vam pročitam odredbu člana 4. Predloga zakona o sukobu interesa.
Kada govori o povezanim licima, nakon svih onih srodnika, kaže i sledeće - "kao i svako drugo pravno ili fizičko lice, koje se prema drugim osnovama i okolnostima može smatrati interesno povezani sa funkcionerom". Zahvaljujem.

Emilija Krstić

| Predsedava
Na osnovu člana 94. stav 2. određujem pauzu.

(Aleksandar Vučić, sa mesta: Po Poslovniku.)

Posle pauze ćete dobiti reč po Poslovniku.

Određujem pauzu od 14,45 časova.

(Posle pauze – 15,05)

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Dame i gospodo, nastavljamo rad pretresom u načelu. Imamo 110 prijavljenih poslanika.

Molim da na početku utvrdimo kvorum.

Molim poslanike da ubace svoje poslaničke kartice u poslaničke jedinice.

Zahvaljujem.

Pošto imamo kvorum za rad, reč ima gospodin Mika Vlaović, a neka se pripremi, molim, izvinjavam se, reč ima Goran Jakšić, a neka se pripremi gospodin Stefan Zankov.