Pošto Predlog zakona o dopuni Zakona o Narodnoj banci Srbije prati prethodni Predlog zakona o osiguranju, ovde se praktično prvim članom dopunjuje član 4. sa novom tačkom gde Narodna banka Srbije dobija ovlašćenje da izdaje i oduzima dozvole, odnosno ovlašćenja za obavljanje delatnosti osiguranja, vrši kontrolu, odnosno nadzor nad obavljanjem delatnosti i obavlja druge poslove, u skladu sa zakonom kojim se uređuje osiguranje.
Mi tražimo da se ovaj član briše. Naveli smo razloge zašto smatramo da svi poslovi države i izvršenja zakona iz zakona o osiguranju treba da budu u nadležnosti Ministarstva finansija i njegovog organizacionog oblika, ali bih sada skrenuo pažnju da ova dopuna, ukoliko predlagač želi da do kraja završi ovaj posao sa kontrolom osiguranja na način kako je zamislio, nije dovoljna. Nije dovoljna iz prostog razloga što Zakon o Narodnoj banci Srbije definiše Narodnu banku, organizaciono, po nadležnostima, po poslovima, po organima, kao centralnu monetarnu ustanovu i kao ustanovu koja treba da kontroliše bankarski sistem i samo u jednom delu finansijske tokove. Ubacivanje poslova osiguranja samo ovom intervencijom nije dovoljno.
Morao bih da vas podsetim da bi onda praktično Narodna banka morala da ima viceguvernera zaduženog za poslove osiguranja. Praktično bi jedan od članova Saveta Narodne banke morao da podnese ostavku da bi se izabrao novi član Saveta Narodne banke Srbije koji bi imao nekih dodirnih tačaka sa poslovima osiguranja.
Samo da vas podsetim, vi ste za člana Saveta izabrali matematičara, a ne ekonomistu. Čovek je matematičar, Kovačević, i on sa ekonomijom ima toliko dodirnih tačaka koliko sa nuklearnom fizikom. Izvorno čovek matematičar. To je bilo pre dva meseca kada ste zadovoljavali svoje kadrovske potrebe i pravili kombinacije.
Znači, ova promena, ova dopuna je nedovoljna i svakome kome je stalo do poštovanja zakona biće jasno da ukoliko smatrate da poslove osiguranja u smislu izdavanja dozvole, ovlašćenja, punomoćja, kontrole, nadzora treba da radi Narodna banka Srbije, onda su potrebne još neke promene Zakona o Narodnoj banci Srbije, jer ovom intervencijom koju vi nudite praktično se ubacuje nešto u jednu strukturu i to što se ubacuje štrči, jer ovo nema dodirnih tačaka sa bankarskim sistemom.
U tom smislu stoji pogrešan ustavni osnov, u tom smislu stoji nešto, ne znam ko vam piše obrazloženja: "banke mogu osnovati društva za osiguranje, i obrnuto," i iz toga pronalazite neku vezu da poslove kontrole treba da radi jedan isti organ.
Ako vam je to jedini argument, onda je to tanak, nedovoljan argument. Samo sa tim argumentom da se izvlače poslovi iz nadležnosti državne uprave u Narodnu banku Srbije, jedna grupa poslova, to nije dovoljno. O tome ste morali da vodite računa.
Znači, Narodna banka Srbije u suštini nije pripremljena za ovaj posao i tu pripremu i garanciju da ona može da vrši taj posao ne daje ni zakon o osiguranju, predlog koji ste ponudili, a još manje ova minimalna intervencija u Zakonu o Narodnoj banci Srbije. Ako smatrate da ove reči "u skladu sa zakonom kojim se uređuje osiguranje" definišu sve poslove, onda moram da vam kažem da se grdno varate, jer je ovo neprimenjivo kada je u pitanju izvorni tekst Zakona o Narodnoj banci Srbije.