Dame i gospodo narodni poslanici, pred nama se nalaze dva zakona: jedan je dopuna Zakona o akcizama, a drugi je dopuna Zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji. Dozvolite mi da ukratko obrazložim oba predloga.
Što se tiče Zakona o akcizama, kao što znate ovaj zakon je već menjan pre dve-tri nedelje ovde u parlamentu, ali neka od rešenja koja su usvojena jednostavno dovode do disproporcija u naplati i u strukturi akciza na pojedine proizvode, pre svega kod dizel goriva i derivata nafte.
Kao što znate, Narodna skupština je usvojila povećanje akcize na derivate nafte, benzina i ostale prerađevine, sve osim dizela, za tri dinara po litru, a sa druge strane napravio se disparitet između maloprodajne cene motornog benzina i dizel goriva koji ne postoji ni u jednoj drugoj zemlji, niti u okruženju, niti u Evropi.
Zbog toga Vlada predlaže da se poveća akciza na dizel gorivo za 2,9 dinara po litru, tako da bi sadašnjih 13,76 dinara iznosilo 16,66 dinara. Ovo znači dodatnih 3,5 milijardi dinara za budžet Srbije i sa druge strane omogućiće izjednačavanje odnosa, vraćanje na stari odnos između cene motornog benzina i dizel goriva.
Sa druge strane, iskoristili smo priliku da preciziramo takođe i član 12. ovog zakona, gde smo prihvatili jedan amandman vezan za niskoalkoholna pića, jer postoje pića koja do sada nisu proizvođena u našoj zemlji, a mnogi proizvođači najavljuju da će početi proizvodnju, neki već ovog meseca, neki u narednim mesecima. To su niskoalkoholna pića do 7% alkohola, koja nisu nigde Zakonom o akcizama klasifikovana i ovom prilikom mi smo predložili da se klasifikuju na isti način kao i pivo, dakle da se za takva pića plaća ista akciza kao što se plaća za pivo.
Ukoliko se ne bi izvršila klasifikacija ovih pića, koja imaju do 7% alkohola, onda bi usled pravne praznine na njih bila primenjivana akciza kao na žestoka pića, što bi značajno opteretilo troškove proizvodnje ovih napitaka i samim tim učinilo domaću proizvodnju nekonkurentnom.
Takođe, precizirali smo član 13, gde se uvodi akciza na uvozne voćne sokove, s obzirom da je ova skupština usvojila pre tri nedelje uvođenje akciza na bezalkoholna pića, ali izuzimajući voćne sokove.
Dakle, na uvozna bezalkoholna pića usvojena je već promena u ovom parlamentu i već se plaća akciza od 5,42 dinara po litru. Mi predlažemo da se uvede akciza za uvozne voćne sokove od 3,5 dinara po litru, dakle niže u odnosu na bezalkoholna ostala pića, kako bi zaštitili domaće voćarstvo i domaću proizvodnju voćnih sokova.
Inače, želim da kažem da je poreska politika ove vlade bazirana pre svega na snižavanju poreza na proizvodnju. Kao što znate, ova skupština je usvojila vladin predlog o ukidanju poreza na fond zarada, koji stupa na snagu od 1. jula ove godine. Takođe, predložićemo uskoro značajno snižavanje poreza na dobit preduzeća i naravno da onda moramo da povećamo akcize kao i u drugim zemljama, da oporezujemo potrošnju kako bi mogli da finansiramo neophodne javne rashode.
Međutim, osim zakonskih odredaba, Vlada je dosta učinila na tome da unapredi proces kontrole i u poreskoj upravi i na carini, tako da je u prva četiri meseca ove godine ukupna naplata javnih prihoda, koristim priliku da obavestim cenjene poslanike o tom podatku, porasla 21% u odnosu na isti period prošle godine.
Pri tome je najviše porasla naplata akciza na duvanske prerađevine, upravo zbog snažnije kontrole i carine i poreske uprave – 41,3 posto jeste rast naplate akciza na cigarete u odnosu na isti period prošle godine. Porasla je i naplata poreza na promet za 21,6 posto u odnosu na isti period prošle godine. To je jednim delom i rezultat rasta prometa u trgovini i rezultat oporavka proizvodnje. Jer, kao što znate, u prvom kvartalu industrijska proizvodnja je rasla 11,7 procenata u odnosu na isti period prošle godine, tako da možemo sa sigurnošću očekivati da će društveni proizvod ove godine rasti daleko više od onoga što smo projektovali planom budžeta za ovu godinu.
Umesto projektovanih 4,3 posto rasta društvenog bruto proizvoda, društveni proizvod ove godine rašće najmanje šest procenata. To će biti najveća stopa rasta društvenog bruto proizvoda u poslednjih desetak godina, jer očekujemo dvocifreni rast proizvodnje u poljoprivredi i očekujemo solidan, značajan rast u industriji, s obzirom da smo prošle godine imali pad industrijske proizvodnje od tri procenta.
Ove godine u prvom kvartalu proizvodnja raste 11,7 posto, što znači da do kraja godine, čak i ako se ovako povoljan trend ne nastavi, najniži mogući rast proizvodnje će biti oko osam posto. Sa takvim rastom društveni proizvod će rasti preko šest procenata ove godine, što znači da je konačno privreda počela da se oporavlja. Mi ćemo nastojati i merama koje smo do sada sprovodili i zakonima koje je ova skupština na predlog Vlade do sada usvajala, da nastavimo ovaj pozitivan trend.
Da bismo dalje pospešili finansijsku disciplinu, jer naš cilj je da u roku od godinu dana suzbijemo sivu ekonomiju sa sadašnjih 50 procenata učešća u društvenom bruto proizvodu, koliko procenjujemo da je, na podnošljivih dvadesetak procenata, mi ćemo striktno implementirati zakon, za koji se nadam da će ga poslanici ovog doma usvojiti, a to je izmena Zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji.
Naime, do sada je primećeno u praktičnoj primeni ovog zakona da postoji dosta nelogičnih odredaba koje komplikuju proceduru naplate poreza i omogućavaju poresku evaziju, odnosno izbegavanje poreza. Zbog toga se izmenama i dopunama ovog zakona predviđa da se tzv. poreski identifikacioni broj, koji svaki poreski obveznik, pravno lice, ima, da mora obavezno da se unosi u nalog kojim se banci nalaže plaćanje poreza i sporednih poreskih davanja.
Takođe, veliki poreski obveznici, po novom zakonu, podnosiće poresku prijavu organizacionoj jedinici poreske uprave za sve vrste poreza za koje ta organizaciona jedinica izvršava poslove iz nadležnosti te poreske uprave. Zbirna poreska prijava za porez po odbitku podnosiće se poreskoj upravi jednom mesečno, u roku od pet dana po isteku meseca, posebno za svaku isplatu izvršenu u prethodnom mesecu. Na taj način se precizira način plaćanja poreza.
Najveća novina u ovom zakonu jeste značajno pooštravanje sankcija za one koji izbegavaju da prijave porez ili koji ne plaćaju poreze, kao i za one koji nelegalno skladište robu, koji koriste tzv. "crne magacine" za izbegavanje plaćanja državi carina i poreza.
Što se tiče kaznenih mera, sadašnje odredbe zakona predviđaju da je za neblagovremeno podnošenje poreske prijave propisana novčana kazna u visini od pet procenata od iznosa koji je obveznik dužan da plati, a najmanje u iznosu od 2.000 dinara. To je mala kazna, jer pet procenata u odnosu na obavezu motiviše pravna lica i građane koji nisu savesni da izbegavaju poreske obaveze.
Novim predlogom, za nepodnošenje poreskih prijava propisuje se novčana kazna u visini od dvostrukog do dvadesetostrukog iznosa u odnosu na utajeni porez. Dakle, ne pet procenata u odnosu na iznos, već dva do dvadeset puta u odnosu na iznos, a najmanje u iznosu od 5.000 dinara. Dakle, ako neko utaji dva dinara, platiće 5.000 dinara kaznu.
Možda je malo, ali smatram da je "realno", što biste vi rekli. Za neblagovremeno podnošenje poreske prijave propisuje se novčana kazna u visini od dvostrukog do desetostrukog iznosa poreza koji je utvrđen u poreskoj prijavi, a najmanje 2.000 dinara. Propisuju se i krivične prijave za protivzakonito skladištenje robe.
Kao što znate, Vlada Republike Srbije i Ministarstvo finansija započeli su pre mesec dana da ostvaruju plan pod nazivom "TR 84". Cilj tog plana je da se suzbiju sve vrste šverca u Srbiji, od šverca cigareta, koji je prvi pod udarom i već se vide prvi rezultati, jer naplata poreza, pre svega akciza na cigarete, u aprilu je porasla 30 posto u odnosu na mart, nakon ove akcije. Zatim, na šverce bele tehnike, kože i obuće, tekstila i svih drugih proizvoda.
Samo u ovom periodu podneto je 233 prijave za poreska krivična dela i 174 krivične prijave za koje se odgovara po osnovu težih prekršaja. Pronađeno je 28 fantomskih preduzeća i privremeno oduzeta razna tehnička, sportska oprema, odeća, obuća, rezana građa, južno voće, u vrednosti od 687 miliona dinara. Takođe, trenutno se vrši kontrola i otkrivaju se ilegalni magacini gde se vrši distribucija robe bez plaćanja carina i poreza.
Drugim rečima, Ministarstvo finansija i Vlada Republike Srbije hoće da ovim zakonom dodatno pooštre finansijsku disciplinu, da oni građani koji uredno plaćaju svoje obaveze mirno spavaju, ali da oni koji čine nelojalnu konkurenciju i koji ne plaćaju državi niti carine, niti poreze i čine i krivična dela i nelojalnu konkurenciju onima koji poreze plaćaju, da se konačno tu uvede red i da i oni doprinose svojoj državi sa poreskim davanjima.
Kao što znate, to je jedini način da se obezbedi adekvatno finansiranje penzija, naknada za nezaposlene, socijalnih davanja i ostalih javnih rashoda koji se finansiraju iz budžeta Republike Srbije.
Zbog toga sam ubeđen da će ova skupština podržati oba ova zakona, jer smatramo da orijentacija ka smanjivanju troškova i oporezivanje proizvodnje, a povećavanje akciza na potrošnju, jeste jedina orijentacija koja može da oživi proizvodnju, što jedino dugoročno može da poboljša standard stanovništva.
Takođe, očekujemo da će i drugi zakon naići na vašu podršku. To su značajno više kazne za utaju poreza, jer u domenu poreske uprave jeste naplata novčanih kazni. Mi se nadamo da će i pravosuđe profunkcionisati efikasnije i da će, osim naplate novčanih kazni, oni koji utaje ogromne iznose poreza, a koji su do sada imali političku zaštitu, konačno završiti na sudu i u zatvoru. Hvala vam.