JEDANAESTA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA, 11.05.2004.

4. dan rada

OBRAĆANJA

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Da li još neko želi reč o ovom amandmanu? (Ne.)
Pošto smo završili pretres Predloga zakona u pojedinostima, da li neko želi reč po članu 138. Poslovnika Narodne skupštine? (Ne.)
Zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Pošto smo obavili pretres Predloga zakona u načelu i u pojedinostima, Narodna skupština će u danu za glasanje odlučivati o Predlogu zakona u načelu, pojedinostima i u celini.
Prelazimo na 4. tačku dnevnog reda: – PREDLOG ZAKONA O DOPUNI ZAKONA O TRŽIŠTU HARTIJA OD VREDNOSTI I DRUGIH FINANSIJSKIH INSTRUMENATA (pojedinosti)
Primili ste Predlog zakona koji je podnela Vlada Republike Srbije.
Primili ste amandman, sa ispravkom, koji je na Predlog zakona podneo narodni poslanik Srđo Komazec.
Primili ste izveštaje Odbora za finansije i Zakonodavnog odbora.
Pošto je Narodna skupština obavila zajednički načelni pretres u okviru koga je razmotren i Predlog zakona o dopuni Zakona o tržištu hartija od vrednosti i drugih finansijskih instrumenata, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Na član 1. amandman, sa ispravkom, podneo je narodni poslanik Srđo Komazec.
Predstavnik predlagača, Odbor za finansije i Zakonodavni odbor nisu prihvatili ovaj amandman.
Da li neko želi reč? Gospodin Komazec. Izvolite.

Srđo Komazec

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, uložio sam amandman na član 1. Predloga zakona o dopuni Zakona o tržištu hartija od vrednosti i drugih finansijskih instrumenata, koji nam je ponudila Vlada Republike Srbije na usvajanje.
U stavu 2. člana 262a, za koji se predlaže da stoji iza člana 262. Zakona o tržištu hartija od vrednosti i drugih finansijskih instrumenata, stoji sledeće: "Vlada Republike Srbije bliže propisuje postupak i način trgovine hartijama od vrednosti iz stava 1. ovog člana."
Moj amandman predlaže da na kraju ovog stava umesto tačke stoji zarez i sledeći tekst: "a na osnovu pismeno obrazloženog predloga Komisije za hartije od vrednosti, Ministarstva finansija i Narodne banke Srbije".
Vlada treba bliže da propisuje postupak i način trgovine hartijama od vrednosti, ali smatram da ovo pitanje, ipak, u prethodnom postupku moraju da razmatraju Komisija za hartije od vrednosti, Ministarstvo finansija i Narodna banka Srbije.
Sa ovim amandmanom bi se dobilo to da bi iskustvo i zapažanja o svom radu koja bi imala navedena stručna tela bila od velike koristi Vladi Republike Srbije, što bi i rezultiralo time da Vlada Republike Srbije kvalitetnije propisuje postupak i način trgovine hartijama od vrednosti i drugim finansijskim instrumentima.
Nadam se da će usvajanje ovog amandmana koliko-toliko poboljšati veoma loš Predlog zakona o dopuni Zakona o tržištu hartija od vrednosti i drugih finansijskih instrumenata, koji je Vlada Republike Srbije ponudila ovoj skupštini, pa ih tih razloga očekujem da će ova skupština u danu određenom za glasanje podržati ovaj amandman.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Zahvaljujem.
Gospodin Krasić se javio za reč o ovom amandmanu, pa gospodin Marković.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Na početku da razjasnimo neke stvari. Postupak i način, to su sinonimi za jednu istu stvar. Vi ste u drugom stavu napisali da će Vlada Republike Srbije da bliže propiše postupak i način trgovine hartijama od vrednosti.
Postoji nekoliko odluka Ustavnog suda Republike Srbije, između ostalih i jedna koja se tiče Zakona o načinu i postupku promene Ustava Republike Srbije, pa nas je nacrnio Ustavni sud, ovaj i ovakav, tvrdeći da onaj ko je predložio Zakon ne zna šta je napisao. Da ne pričam o ovima sa pravnog fakulteta, koji se zgražavaju kad vide da način i postupak stoje jedno pored drugog. Ali, dobro, to smo i očekivali i to nas mnogo ne iznenađuje.
Ali, iznenađuje nas nešto što stoji u obrazloženju. Kaže – na striktni zahtev inostranih investitora.
Znači, neko je iz inostranstva tražio ovo što je Vlada predložila, a ona je to uradila na striktni zahtev iz inostranstva i zakonom samo stvara pravni osnov. Za šta stvara pravni osnov? Pravni osnov da se ovlasti Vlada da sama propiše trgovinu svojim hartijama od vrednosti, i to četiri grupe hartija od vrednosti. Naravno, tu je problem. Problem je što ova norma odudara od celog koncepta Zakona o trgovini hartijama od vrednosti.
Da se podsetimo, ovo ovlašćenje Vlada traži kada su u pitanju hartije od vrednosti po osnovu regulisanja obaveza i potraživanja Pariskog i Londonskog kluba, kada su u pitanju hartije od vrednosti koje se tiču stare devizne štednje, kada su u pitanju vrednosni papiri kojima je izvršena konverzija potraživanja države prema privrednim subjektima i koje su izdale banke, a potraživanje je prešlo na državu – Republiku Srbiju.
Ova izmena, mada deluje skromno, u direktnoj je suprotnosti sa Zakonom o sredstvima u svojini Republike. Ovaj član odskače, štrči iz celog koncepta Zakona o trgovini hartijama od vrednosti.
Ovaj član odstupa, ili da budem precizniji, grubo gazi ustavne odredbe o podeli vlasti jer, praktično, Vlada želi da sama sebi propiše šta će i kako će da radi kad vrši neka svojinska prava.
Tako nešto nije dozvoljeno. Moram da vam kažem da se zbog toga trpe i kritike i prigovori. Tako je bilo nekada. Savezna Republika Jugoslavija je više puta obavezana da na objektivan, nepristrasan i zakonom jedinstven način reguliše trgovinu, a kada se država javlja kao imalac hartija od vrednosti, to je potpuno druga situacija i ne može Vlada da preuzme ovlašćenja da uredi i da se pojavi na tom tržištu.
Naravno, tu postoje neki verovatno veliki, veći, viši i ko zna kakvi interesi, postoje neki dogovori. Mi ne znamo ko je šta sve dogovarao sa MMF-om, međunarodnim investicionim grupama, šta je ko kome obećao, šta će ko po osnovu pridržanja hartija od vrednosti, o imovini banaka koje su u prvoj etapi uništene, kome će ta imovina da pripadne, kome će da se da, po kojoj ceni, kakva će biti vrednost na tržištu tih hartija od vrednosti, to su sve neka pitanja koja će biti u dubokoj tami.
Ne verujem čak ni da će biti u nadležnosti Vlade, bez obzira na ovo što stoji u Predlogu zakona. To će jedna neidentifikovana grupa lepo da sedne, pa bukvalno rečeno, kao za nekim kockarskim stolom u Apatinu, da završi partiju, podeli imovinu i tako rasparča i eventualno tržište, i to buduće tržište na teritoriji Republike Srbije.
Zbog toga SRS neće da glasa za ovaj predlog zakona. Upozoravamo i skupštinsku većinu da povedu malo računa, da sutra ne bude kasno – nismo se setili, niko nas nije obavestio. Vodite računa, na vreme vam ukazujemo šta se sve sprema.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Gospodine Markoviću, izvolite.
...
Demokratska stranka

Milan Marković

Demokratska stranka – Boris Tadić
Poštovani gospodine predsedniče, gospodine ministre, dame i gospodo narodni poslanici, javljam se i po amandmanu i po Poslovniku. Mi ćemo glasati i za ovaj zakon. Poslanička grupa Demokratska stranka – Boris Tadić glasa za tri od ovih pet predloga zakona. Što se tiče dva predloga zakona sa kojima se ne slažemo, podneli smo veći broj amandmana i poslanici DS su ovde više od 50 puta izašli za ova tri dana u nameri da vam objasne svoje stavove, uz puno uvažavanje gospodina ministra koji, nažalost, uglavnom nije bio prisutan i uz puno uvažavanje Vlade Republike Srbije i vladajuće većine.
Dakle, mi te institucije i te činjenice poštujemo, ali nam se čini da vi ne poštujete nas, jer prilikom konstituisanja ovog parlamenta rekli ste da nikada nećete tražiti kvorum od opozicije. Malopre sam izbrojao poslanike vladajuće većine i svega 60 je prisutno u ovoj sali.
Ako se već trudimo i u potpunosti vas poštujemo i iznosimo naše stavove, nije u redu da vas ne bude u sali kada govorimo, jer 84 je stvarno minimalan uslov za kvorum i mislim da je vrlo lako imati taj broj, uz vrlo malo discipline.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Hvala vam, ako samo shvatio, tražite proveru kvoruma ili ne, gospodine Markoviću, da li tražite proveru? Zahvaljujem.
Molim vas, osnovno što mora da se ispoštuje, prvo, prema Poslovniku.
Budite ljubazni, molim sve narodne poslanike da ubace svoje identifikacione kartice da proverimo kvorum.
Konstatujem da je primenom elektronskog sistema utvrđeno da su u sali prisutna samo 74 poslanika.
Da se vratimo na drugo poštovanje, poštovanje prema ljudima koji ovo plaćaju, a to su građani Srbije.
Prema članu 217. stav 2: "Narodnom poslaniku iz stava 1. ovog člana koji neopravdano odsustvuje prilikom...", pardon "Narodni poslanik koji se nalazi na stalnom radu u Narodnoj skupštini Republike Srbije dužan je da prilikom utvrđivanja kvoruma, kao i u toku rada sednice, bude prisutan na sednici Narodne skupštine".
Molim službu da proveri da li je ispravno elektronsko glasanje, da li su prisutni poslanici koji su na stalnom radu u Skupštini.
Moramo da sačekamo izveštaj službe koji konstatuje da li su, shodno članu 217. stav 1, poslanici koji su stalno zaposleni i primaju novac u Narodnoj skupštini na radnom mestu i da li čine kvorum.
Dakle, konstatovano je da je 85 poslanika prisutno u sali.
Dakle, imamo kvorum za nastavak rada. Zahvaljujem.
Da li još neko želi reč o amandmanu? (Ne.)
Po Poslovniku, gospodin Vučić, izvolite, prisutan je molim vas.

Aleksandar Vučić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, nemamo mi ništa protiv onoga što izgovara gospodin Marković, ali bi bilo dobro da izađe za govornicu pa da to kaže, a ne sa mesta predsednika Narodne skupštine Republike Srbije.  Molio bih vas, gospodine Markoviću, da je ne zloupotrebljavate ubuduće.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Gospodine Vučiću, samo mi recite koji je član Poslovnika povređen?

Aleksandar Vučić

Srpska radikalna stranka
Povredili ste član 100, gospodine Markoviću, zato što govorite o narodnim poslanicima koji ne žele da vam omogućuju kvorum ovde na način koji jednostavno nije primeren. Molim vas da to ubuduće ne činite.
Tražim od vas da u skladu sa Poslovnikom prozivkom proverimo koliko ima poslanika u ovoj sali.