Poštovani predsedavajući, poštovane dame i gospodo, kolege narodni poslanici, ova sednica je počela sa zakašnjenjem i to ukazuje da postoje izvesni problemi u radu ovog parlamenta. Nažalost, oni postoje od formiranja vladajuće većine. Danas smo opet bili svedoci više dogovora i konsultacija koje su urodile nekim rezultatom, ali mislim da to nije dovoljno.
Ono što smatram da je vrlo bitno za Srbiju danas i za ovaj parlament, jeste da se dogovaramo, da što više vremena provedemo u razgovoru, ako treba, i da nakon toga odluke koje donesemo budu odluke punog legitimiteta i odluke koje će zaista ostvarivati interes naših građana. Mislim da je važno, pre svega, da na taj način pokažemo stabilnost ove institucije i da na taj način radimo, da budemo integrativni faktor u našem društvu koji će objediniti, u što većoj meri, političke faktore koji odlučuju u većoj ili manjoj meri o sudbini naših građana i naše države.
Najpre moram da izrazim nezadovoljstvo poslaničkog kluba DS–Boris Tadić generalnom politikom Vlade Republike Srbije prema pravosuđu, nasuprot izbornim obećanjima. Rad i aktivnost Vlade Republike Srbije u pravosuđu sveo se na kadrovske promene i moram priznati da to nije dobar put ka uspostavljanju nezavisnog pravosuđa.
Danas na dnevnom redu imamo Predlog Visokog saveta pravosuđa za imenovanje određenog broja javnih tužilaca i zamenika javnih tužilaca, a sve je posledica Zakona koji smo mi iz DS ocenili kao neustavan, Zakona koji se odnosi na javna tužilaštva koji je ova skupština, na predlog Vlade, usvojila pre nepuna dva meseca. Tada smo upozorili na nekoliko stvari: jedna od njih je da, ne možemo zakonom, samo zato što je stvorena vladajuća većina, ma koja to vladajuća većina bila, mimo Ustava i mimo zakonom propisane procedure smenjivati, kako sudije, tako i javne tužioce.
Moram da obavestim ovaj cenjeni dom da je Ustavni sud prihvatio inicijativu, da se razmatra ustavnost tih zakona i da će o tome ova Narodna skupština vrlo brzo morati da se izjasni. No, s obzirom da su to pozitivni propisi, mi danas radimo po njima i ukoliko osporavamo legitimitet, svakako ne osporavamo legalitet i zbog toga danas vodimo raspravu o ovim predlozima.
Ovi predlozi su spremljeni veoma brzo. Praktično, i Narodna skupština i Odbor za pravosuđe su bili u nekoj vrsti cajtnota. Na samom Odboru za pravosuđe stvorila se jedna praksa koja nije dobra, koja je daleko lošija od prakse koju smo imali u Odboru za pravosuđe u prethodnom sazivu Narodne skupštine, a to je, da se Odbor sveo na neku vrstu administrativnog tela, koje vrlo olako, bez argumenata daje mišljenja na predloge koje daje Visoki savet pravosuđa.
Visoki savet pravosuđa je, a to ćemo u diskusijama u pojedinostima više obrazlagati, ovog puta dao niz predloga za izbor javnih tužilaca, odnosno zamenika javnih tužilaca, niz predloga koji ne samo da nisu odgovarajući sa aspekta dostojnosti, sa aspekta stručnosti, sa aspekta svega onoga što bi trebalo da čini biografiju koju, nažalost, mi članovi Odbora nismo imali priliku da vidimo.
Napominjem, članovi Odbora za pravosuđe nisu imali prilike da vide ni jedan jedini dokument na osnovu koga je Visoki savet pravosuđa doneo odluku koju nam je poslao, ali uz to ima čak i predloga koji nisu, ili u najmanju ruku zakonski su dubiozni, odnosno postavlja se pitanje ispunjenja uslova za obavljanje ovih izuzetno važnih i časnih funkcija.
Međutim, ono što je nas najviše pogodilo, to je što se ostvarila naša slutnja iz vremena kada smo se ovde borili protiv Zakona o javnom tužilaštvu, a to je, da zbog toga što se zakonom predviđa neka vrsta reizbora, odnosno prestanak funkcije javnim tužiocima koji su izabrani 2003. godine, a za šta sam, ako se sećate, ovde citirao i Ustav i mislim da je potpuno nedvosmisleno da je ta odredba zakona potpuno protivustavna, ostvarilo se ono čega smo se mi tada plašili, a to je da će doći do razrešenja određenog broja tužilaca, a da pri tom nije utvrđen nijedan od zakonom propisanih razloga za njihovo razrešenje.
Tako imamo situaciju da neko ko je 20 godina bio javni tužilac, ima svoju kancelariju, ima svoju porodicu, svoj sto, svoje predmete, nema nijednu disciplinsku prijavu, nema nijednu mrlju na karijeri, nema ništa što bi moglo da navede na pomisao da bi protiv njega mogao da se pokrene postupak, da se razreši sa funkcije javnog tužioca.
Dolazimo u situaciju da ćemo odlukom ove skupštine i većine koja ovde bude formirana, odnosno koja je već formirana na Odboru za pravosuđe, a to je većina koju čini najveća poslanička grupa SRS i vladajuća koalicija DSS, kao nosilac vladajuće koalicije, zahvaljujući toj većini imamo situaciju da će neki zamenici javnih tužilaca koji su 20 godina radili, kojima nema ništa da se spočita, ništa ružno o njima nema niko da kaže, da će ostati bez svog posla, odnosno bez svoje funkcije.
Imamo situaciju da ljudi, koji su pošteno i odgovorno obavljali svoj posao bivaju razrešeni, a da mi ne znamo zašto je do njihovog razrešenja došlo. U formalno-pravnom smislu to neće biti razrešenje. U formalno-pravnom smislu to će biti samo primena odredbe Zakona za koji i dalje smatramo da je neustavan, a koji je donet ovde pre dva meseca, i činjenica da ti ljudi ponovo nisu izabrani na svoje funkcije.
Smatram da je nedopustivo i ponižavajuće za Parlament da njegov Odbor za pravosuđe ne bude udostojen ni u toj meri da dobije bilo kakvo pisano obrazloženje Visokog saveta za pravosuđe, osim nečega što izgleda ovako - u tri rečenice Odbor za pravosuđe je davao svoje mišljenje. Bez obzira na nesporno ovlašćenje Visokog saveta pravosuđa da predlaže kandidate za nosioce pravosudnih funkcija, bez ikakvog razloga odričemo se prava našeg, kao narodni poslanici, kroz naše telo Odbor za pravosuđe, da pročitamo u krajnjem slučaju o kojim se to ljudima radi, kakve su im životne i radne biografije kada već treba da dajemo mišljenje. Ako to treba da bude praksa u Odboru za pravosuđe, onda bi bilje bilo i poštenije prema nama ovde da i tu praksu ukinemo i da Odbor za pravosuđe te predmete ne razmatra.
Mislim da i sam Visoki savet pravosuđa, a verovatno i određeni ljudi, nosioci javnotužilačkih funkcija koji su učestvovali u ovom poslu napravili su jedan niz administrativnih grešaka. To su administrativne greške za koje ne može biti odgovorno ni Ministarstvo, niti Parlament, još manje Odbor za pravosuđe. Možemo biti samo odgovorni zbog toga što ne tražimo od Visokog saveta pravosuđa, od nosilaca pravosudnih funkcija, od nesporne pravosudne vlasti da poštuje ovaj parlament, barem u onolikoj meri koliko i mi poštujemo nosioce pravosudne vlasti.
Reći ću vam jedan primer koji je po meni vrlo loš. Radi se o gospođi koja je bila zamenik javnog tužioca u Trećem opštinskom javnom tužilaštvu.
Gospođa se zove Gordana Nedić-Isailović, gospođa je trenutno na porodiljskom odsustvu, bolovanju, ali ova Narodna skupština će svojom odlukom nju praktično razrešiti, odnosno ostaviće je bez posla, verovatno danas, sutra ili prekosutra kada bude glasanje. Suprotno je to stavu javnotužilačke organizacije, a na njeno mesto će doći čovek iz organa za prekršaje koga ne osporavamo i ovom prilikom hoću to da istaknem, dakle, e osporavam, jer ćemo se svi zajedno potruditi i Ministarstvo pravde, i to je jedan od zaključaka naših sastanaka da se ne desi da ipak ovi ljudi, a pogotovu ovakvi slučajevi, ostanu bez posla, nego da se u prvom narednom izboru reši i njihova sudbina na pravedan i odgovarajući način.
Međutim, nisam siguran da smo uspeli da postignemo ovakav dogovor povodom zamenika javnih tužilaca u Novom Sadu. Naime, na mesto zamenika javnih tužilaca Dolovac Zagorke i Jovičić Slobodana, dakle, oni su zamenici u Okružnom javnom tužilaštvu u Novom Sadu sa stažom od preko 20 godina, dolaze zamenici javnih tužilaca iz drugih mesta, dakle, oni imaju svoj posao, imaju plate, imaju od čega da izdržavaju svoje porodice, dolaze na njihova radna mesta, a ovi ljudi protiv kojih niko, dakle, niko nije rekao ništa što bi upućivalo na bilo šta kako je zakonom propisano za njihovo razrešenje, ovi ljudi ostaju bez posla!!
Znači, ovi ljudi će ostati bez posla - i u čemu je tu problem i o čemu se tu radi, moram priznati da mi nije jasno, ali bi bilo dobro da zajednički smognemo snage i da to pitanje rešimo. Mi ćemo imati ovde dosta glasanja, naime, ima dosta osporavanja - mislim na izbor za opštinska javna tužilaštva, više njih je, i za okružna javna tužilaštva i za zamenike Republičkog javnog tužilaštva, iz različitih poslaničkih grupa i ovoliki broj, upravo ovoliki broj primedaba poslanika govori da moramo putem našeg Odbora za pravosuđe da vratimo dostojanstvo ovom domu u odnosu na nosioce pravosudne vlasti.
Mi ne osporavamo pravosudnu vlast, ali moramo tražiti da uz materijale dobijamo biografije, a ne da se na Odboru za pravosuđe rasprava vodi bez ijednog pisanog argumenta, ili čast izuzecima, nekada se neki poslanik potrudi da nešto nađe, ali nažalost, sada je bilo malo vremena, praktično, dva ili tri dana da razmatramo ovu temu i nismo mogli ni adekvatno da se pripremimo.
Zbog toga smo mi kao poslanički klub nakon razgovora sa ministrom pravde i predstavnicima nekih drugih poslaničkih grupa i predsednikom Odbora za pravosuđe i upravu, došli do određenih rešenja koja sigurno smatramo nespornim i koja možda i nisu do te mere nesporna, ali koja prosto moramo da podržimo zbog toga što primenom zakonske odredbe do 15. moramo da izvršimo izbor novih zamenika javnih tužilaca. Postoji niz mesta gde se ne slažemo, gde sumnjamo da se vrši razrešenje, dakle, opet ponavljam da je razrešenje, da ne bi nekim eufemizmom nazvali ono što jeste razrešenje, dakle, da se vrši razrešenje određenih zamenika javnih tužilaca i to isključivo po nekoj političkoj ili nekoj drugoj, ali pre će biti političkoj, simpatiji, odnosno antipatiji.
Zbog toga sada preventivno, ne znam kako će izgledati diskusija, ja ovde osporavam izbor i tražim da se posebno glasa o tome, dakle, okružnog javnog tužioca, odnosno zamenika okružnih javnih tužilaca u Požarevcu - Ljubiša Vasić, dakle, Šabac - Radenko Anđelić, Niš - Milovanović Radmila i opštinskog javnog tužioca u Šapcu - Ane Pantelić-Negovanović, naravno, poslanici moje stranke će izneti još neka osporavanja i tražićemo da se Skupština o njima izjasni.
Što se tiče Beograda, kao poslanik koji dolazim iz Beograda, moram da kažem da predlozi Visokog saveta pravosuđa u jednom delu jesu dobro koncipirani, ali potpuno nejasno. Odbor za pravosuđe i upravu je intervenisao suprotno stavovima javnotužilačke struke i Visokog saveta pravosuđa, pa je, recimo, izvršio određene promene, da tako kažem, i mi se nadamo da će druge poslaničke grupe nas podržati da ta neka imena koja su osporena, da ipak budu izabrana, jer to su ljudi koji to nesporno zaslužuju. Mislim na slučaj Petog opštinskog javnog tužilaštva, u pitanju je gospođa Zorana Koledin koja je po stavu struke i javnotužilačke organizacije i Visokog saveta pravosuđa nesporni kandidat i u potpunosti zaslužuje mesto koje je ovde definisano.
Naravno, u daljoj diskusiji osvrnućemo se i na slučaj osporavanja još nekih zamenika javnih tužilaca, pre svega zamenika, odnosno kandidature gospodina Ostojića, koja je čisto politički motivisana i ponavljam, politička pripadnost ili sumnja u političku pripadnost ili sukob privatni iz detinjstva, školskih dana, studentskih dana, to ne može biti razlog da neko ovde koristi politički uticaj i da razreši javnog tužioca njegove funkcije! Javni tužilac mora da se razrešava funkcije u skladu sa zakonom, ukoliko se utvrde oni razlozi koji su zakonom propisani.
Mislim da savest neće biti mirna onima koji su ovo predložili, ukoliko se u prvom narednom izboru za zamenike javnih tužilaca ne ispravi ova nepravda ljudima koji su sada ostavljeni na belom hlebu, ukoliko se ne vrate na posao, a koji su pošteno obavljali 10, 15 ili 20 godina ili dok se ne kaže otvoreno koji je razlog i zašto ovog puta ostaju bez posla, a taj razlog mora biti propisan zakonom.
Ja ću sada prekinuti, četiri minuta će mi ostati u slučaju da mi zatreba.