ŠESTO VANREDNO ZASEDANjE, 05.07.2004.

2. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

ŠESTO VANREDNO ZASEDANjE

2. dan rada

05.07.2004

Sednicu je otvorio: Predrag Marković

Sednica je trajala od 12:40 do 17:55

OBRAĆANJA

...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Hvala.
Da li još neko od predsednika odnosno predstavnika poslaničkih grupa želi reč? (Ne.)
Zaključujem načelni pretres.
Saglasno članu 136. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Na član 2. ... Izvinite, za reč se javio ministar Zoran Stojković.

Zoran Stojković

Poštovani poslanici, daću podatke koji su traženi. Vodi se oko 800 stečajeva; imate u sto najvećih oko tridesetak stečajnih upravnika. Znači, ima tri do četiri, i slažem se da to jeste veliki problem.
Vezivanje za Zakon o preduzetnicima je u stvari zbog mogućnosti naplate štete koju bi prouzrokovao. Kod ostalih slučajeva, npr. društva sa ograničenom odgovornošću, samo bi dotle odgovarao, a ovde može sve. Može i na drugi način da se vrši obezbeđenje - osiguranjem itd, ali ovo je jedna od sigurnijih metoda. Nismo vezivali za dalje redove, kako vi objašnjavate, da bi se dobio jedan čistiji model. Ovako bi se moglo otići u beskonačnost.
Znači, ne tvrdimo da praksa vremenom neće pokazati da treba još nešto doterati, ali ovo je po našem mišljenju jedan veliki iskorak da se postigne eliminacija baš onog što ste vi naveli, da ne dolazimo više u takve situacije da se rasprodaje imovina budzašto. Hvala.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Na član 2. amandman je podneo narodni poslanik Milomir Minić.
Vlada i Odbor za pravosuđe i upravu predlažu da se ovaj amandman ne prihvati, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 3. amandman je podneo narodni poslanik Žarko Obradović.
Vlada i Odbor za pravosuđe i upravu predlažu da se ovaj amandman ne prihvati, a Zakonodavni odbor smatra da je ovaj amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 6. amandman je podneo narodni poslanik Jovan Todorović.
Vlada i Odbor za pravosuđe i upravu predlažu da se ovaj amandman ne prihvati, a Zakonodavni odbor smatra da je ovaj amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 11. amandman je podneo narodni poslanik Žarko Obradović.
Vlada i Odbor za pravosuđe i upravu predlažu da se ovaj amandman ne prihvati, a Zakonodavni odbor smatra da je ovaj amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 14. amandman je podneo narodni poslanik Veroljub Arsić.
Vlada i Odbor za pravosuđe i upravu predlažu da se ovaj amandman ne prihvati, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? Izvolite, gospodine Arsiću.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, podneo sam amandman na član 14. Predloga zakona jer se u samom članu 14. reguliše kako neko može da bude stečajni upravnik. U stavu 1. se kaže - za stečajnog upravnika može biti imenovano lice koje je dobilo licencu za obavljanje poslova stečajnog upravnika, koje ima status privatnog preduzetnika i koje ima tri godine radnog iskustva.
Svojim amandmanom sam tražio da se taj član 14. promeni i da glasi: "Za stečajnog upravnika može se imenovati lice koje ima visoku stručnu spremu, poseduje odgovarajuće radno iskustvo na poslovima rukovođenja privrednim subjektima i koje je upisano u registar sudskih veštaka".
Predlagač, odnosno Vlada, odbija moj amandman sa obrazloženjem da nije potrebna ovako rigorozna licenca za stečajne upravnike i da je sasvim dovoljno to što će samom licencom biti regulisana provera njegovog stručnog zvanja.
Znači da stečajni upravnik u jednom preduzeću može da bude lice koje nikada nije vodilo ni jedan jedini privredni subjekat. Dovoljno će mu biti da prilikom polaganja stručnog ispita zna šta je to aktiva u računovodstvu, šta je pasiva, kolika je knjigovodstvena vrednost preduzeća, da proceni tržišnu vrednost preduzeća; to je po nekim standardima sasvim dovoljno za stečajnog upravnika.
Međutim, sada se postavlja pitanje - ovo možda i jeste dovoljno za preduzeće koje će da završi u bankrotstvu, ali šta ako predmet stečaja treba da bude preduzeće koje će nastaviti da živi i da radi. Hoće li jedan takav stečajni upravnik moći da prihvati odgovornost da vodi jedan privredni subjekat, u ovom slučaju predmet stečaja, i to uspešno, jer je imao jedan jedini dan da rukovodi nekom firmom, da određuje sudbinu ljudi, odnosno radnika i članova njihovih porodica ili se predlagač ovim zakonom već ograničio da će većina preduzeća koja će biti u stečaju završiti u bankrotstvu?
Da li je to radno iskustvo od tri godine koje predviđa zakonodavac dovoljno, da li je stručna sprema dovoljna, da li je radio sličan posao - to nigde u zakonu nije regulisano, već se ostavlja nekakvoj agenciji da ona nekim podzakonskim aktima to reguliše. Ako se računa da će većina preduzeća, pa čak i onih privatizovanih, da završi u stečaju, mislim da ova materija, u svakom slučaju, mora biti regulisana i samim zakonom.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Zoran Krasić.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Član 14. i ona tri člana prelaznih i završnih odredaba zakona o stečajnom postupku, kao i druga tačka dnevnog reda, a to je zakon o licenciranju stečajnih upravnika, jednostavno skidaju masku i pokazuju šta je naša stvarnost i šta možemo da očekujemo.
U članu 14. govori se, ako zanemarimo ove nepreciznosti, da licencu može da dobije lice koje ima visoku stručnu spremu i koje je položilo stručni ispit za dobijanje licence, dobija dva puta licencu. Valjda ko je položio ispit da obavlja poslove stečajnog upravnika... ali nema veze. Pretposlednji stav tog člana kaže: "U postupku sprovođenja stečaja nad pravnim licem koje je u većinskoj državnoj, odnosno društvenoj svojini za stečajnog upravnika stečajno veće će imenovati specijalizovanu instituciju osnovanu posebnim propisom, koja mora imati zaposlena lica koja imaju licencu iz stava 1. ovog člana."
Razlozi za donošenje ovog zakona su upravo društvena i državna preduzeća. Nama ovaj predlog zakona ne daje rešenje ko će to da radi, da li će to biti agencija za stečaj, da li će to biti Agencija za privatizaciju, kako će da se zove ta agencija.
U prelaznim i završnim odredbama, uz sve nepreciznosti, čl. 185, 186, 187. i 188, ako sud nije doneo odluku o unovčenju imovine, postojeći stečajni postupci nastaviće se po odredbama ovog novog zakona. Ako je doneta odluka o unovčenju pa unovčenje nije izvršeno u roku od šest meseci, stečajni postupak će se okončati po odredbama ovog zakona, ali pogledajte u stavu 3. šta se kaže - ostali stečajni postupci pokrenuti do dana stupanja na snagu ovog zakona, nastaviće se po odredbama zakona po kome su započeti. Kome će to biti jasno?
Znači, sve odredbe ovog zakona i onog koji sledi, a koje se tiču stečajnog upravnika, tog tzv. licenciranog stečajnog upravnika, tiču se privatnih preduzeća, a ne društvenih preduzeća. Čemu onda galama kako ćete da rešite problem stečaja i ove tihe privatizacije u postupku stečaja, da li je to reorganizacija ili nešto drugo.
Na kraju kažite da dugo traju stečajni postupci. Kada to budu radili licencirani stečajni upravnici oni će voditi stečaj nad privatnim preduzećima. Danas nije problem kod privatnih preduzeća. Imate dobrovoljni stečaj, imate taj nastupajući stečaj, imate izvršni postupak, imate šestu kategoriju kada dođe poverilac i sam naplati.
Vi ne dajete rešenje za ono što je najvažnije, a to je društveno preduzeće. Čuli ste malopre podatak za 800 najvećih društvenih preduzeća. Tu pričate o posledicama starog zakona, a ja vam govorim da i ovaj zakon neće otkloniti te posledice.
U "Jugoeksportu" stečajni upravnik je Aleksandar Pavlović, majka savetnik, sestra Jasmina takođe, dva ujaka su tamo, a on čovek vlasnik jedne firme, nešto sa CD radio, 15 hiljada metara kvadratnih poslovnog prostora.
I, naravno, to mu je omogućio predsednik Trgovinskog suda Kljajević. To je onaj što peva pesmu ako, pa nam stalno šalje pismo. Slična je situacija i u drugim trgovinskim sudovima.
Kažete da dugo traje stečajni postupak. Dugo traje, jer taj stečajni postupak ne vodi ni stečajni sudija, ni stečajno veće, ni stečajni upravnik, nego oni koji drže realno vlast. Oni preko stečajnog upravnika i stečajnog sudije razvlače tu imovinu.
Dakle, vi ste to prihvatili i želite taj tihi bezbolni oblik privatizacije. Radni stečaj ste pretvorili u reorganizaciju, a to se tiče, pre svega, društvenih preduzeća. Vi nemate rešenje za društvena preduzeća, nego gledate na koji bezbolniji način da se unište.
Kada biste prihvatili ovaj amandman, onda ne bi postojali ti imaginarni licencirani stečajni upravnici, već lica koja znaju taj posao da rade.
Uostalom, Dinkić je bio veštak, Batić ga obrisao kasnije zbog sukoba interesa, ali videćete koliko odredbi postoji da vi pravite nešto što je nepotrebno. I ne zaboravite samo jednu stvar, po vašem konceptu zakona stečajni upravnik je predstavnik poverilaca, a ne predstavnik države, predstavnik zakona, nego predstavnik poverilaca koji će najbolje da zaštiti interese poverilaca. Kada to prevedete u društveni sektor i društvena preduzeća videćete da to nije primenjivo.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Stevović.

Milan Stevović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, želeo bih samo kratko da se nadovežem na diskusiju o problemu na koji je ukazao kolega Krasić. U načelnoj diskusiji sam naveo činjenicu da u nacrtu ovog teksta piše da će u postupku sprovođenja stečaja nad pravnim licem koje je u većinskoj državnoj ili društvenoj svojini za stečajnog upravnika stečajno veće imenovati specijalizovanu instituciju osnovanu posebnim propisom. U obrazloženju koje daje predlagač kaže se – za većinska društvena i državna preduzeća ulogu stečajnog upravnika vrši Agencija za privatizaciju.
Ovaj tekst i ovo obrazloženje daju jednu kontradikciju. Kolega Krasić i ja zajednički pitamo predlagača šta je od ovoga istina, da li će Agencija za privatizaciju zaista sprovoditi postupak stečaja u ulozi stečajnog upravnika ili će to biti nešto van ovoga. Govorili ste o tome da je jedna grupacija prepisivala zakon od druge, a meni liči da je izmenjen osnovni tekst a obrazloženje ostalo isto.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 14. amandman je podneo narodni poslanik Milomir Minić.
Vlada i Odbor za pravosuđe i upravu predlažu da se ovaj amandman ne prihvati, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 15. amandman je podnela narodni poslanik Gordana Pop-Lazić.
Vlada i Odbor za pravosuđe i upravu predlažu da se ovaj amandman ne prihvati, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Zoran Krasić.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Ovo je član zakona koji propisuje uslove i razloge koji sprečavaju neko lice da bude izabrano za stečajnog upravnika. Vlada kao predlagač ovog zakona ne prihvata amandman SRS, a taj amandman glasi da se u članu 15. stavu 1. doda tačka 10) koja glasi: "izabrana, imenovana i postavljena lica u organima državne uprave, upravnim i sličnim organizacijama". To znači da ova lica ne mogu biti imenovana za stečajnog upravnika, a to bi značilo da Janjušević ne bi mogao da bude stečajni upravnik.
Vlada to ne prihvata, verovatno se poziva na neke propise koji su u međuvremenu doneti, pretpostavljam da je to Zakon o zabrani sukoba interesa itd, ali takođe Vlada mora da zna da se kod nas vrlo brzo zaboravi šta stoji u jednom zakonu, vrlo brzo.
Malopre sam vam pročitao imena navodeći primer da cela familija vodi stečajni postupak nad društvenim preduzećem. Tako će biti i sa licenciranim stečajnim upravnicima nad privatnim preduzećima, jer on ima status privatnog preduzetnika, on angažuje svoju rodbinu, to mu je najjeftinije, najjeftinije troškove može da ostvari, a veću zaradu da napravi.
Mislim da bi bilo dobro da ova tačka bude u ovom članu za svaki slučaj, ako ni zbog čega drugog onda zbog predlagača zakona, da ne promakne kod Kljajevića ili sličnim Kljajeviću. Smejte se vi, ali može da se desi da promakne, pa da visoki državni funkcioner, izabran, imenovan ili postavljen, lično, preko svastike ili nekog drugog bude uključen u rasturanje nekog privatnog preduzeća ili da bude uključen u neku agenciju koja će da sprovodi stečaj nad društvenim preduzećima. Za sada je to 800, budite sigurni, biće mnogo više i onda da se ne iznenadimo ovde kako je neko kao stečajni upravnik obezvredio i iskazao nižu vrednost imovine i na taj način omogućio da se potpuno legalno u stečajnom postupku izvrši tiha privatizacija.
Podsetiću vas na onu odredbu vašeg zakona koja kaže - otvaranjem stečajnog postupka ne prestaje radni odnos po sili zakona zaposlenima, nego stečajni upravnik odlučuje koga će da ostavi na tom poslu. Ako uzmete u obzir te norme, drčnost i pronicljivost i mogućnost da na mala vrata uđe Janjušević i njemu slični, onda nemojte da se čudite da vas je neko prevario i da se pravite da ste naivni, da niste znali šta se dešava.
Ovim amandmanom vam unapred govorimo šta može u praksi da se desi. Prihvatite amandman i otklonite ove probleme koji će sigurno da nastupe u postupcima stečaja, a pogotovu kada se radi o društvenim preduzećima. Kod privatnih preduzeća to neće biti problem, ali vi ovaj zakon ne donosite zbog privatnih preduzeća. Vama nisu balast privatna preduzeća, tu je čist račun.
Vama su balast veliki giganti, velika preduzeća sa nekoliko hiljada zaposlenih. Šta tu može da se desi ako dođe Janjušević za stečajnog upravnika po vašem novom zakonu, razmislite.