Dame i gospodo narodni poslanici, iskoristiću priliku ukratko da vam izložim Predlog zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje.
Radi se o potpuno novom zakonu koji treba da pojednostavi sistem plaćanja doprinosa za obavezno socijalno osiguranje. Kao što znate, danas je taj sistem uređen u tri različita zakona.
Cilj ovog zakona jeste da se u jednom zakonu objedini celokupna materija. Ovaj zakon donosi značajno fiskalno rasterećenje onih poreskih obveznika koji su u teškoj ekonomskoj situaciji. Posebno rasterećenje je predviđeno za preduzeća koja imaju niske zarade i preduzetnike. Ovim zakonima preduzetnici će imati fiskalno rasterećenje od oko 7%.
Naravno, zakon na jedinstven način obuhvata sistem plaćanja doprinosa i u jednom fiskalnom zakonu uređuje se celokupan sistem doprinosa za obavezno socijalno osiguranje. Predlogom zakona predviđeno je da jedinstvene stope doprinosa iznose za sledeće oblike osiguranja: za PIO 22%, za zdravstveno osiguranje 12,3%. Moram da kažem da ovaj zakon ukida sadašnji sistem sa 13 različitih stopa za zdravstveno osiguranje. Uvodi se jedinstvena stopa od 12,3%. Takođe, za osiguranje za slučaj nezaposlenosti predviđena je stopa od 1,5%.
Ovaj zakon ukida tzv. višestruke osnovice za obračun doprinosa, koje zavise od stepena stručne spreme, a što je uveo zakon koji je bio donet negde devedesetih godina, koji je nepravedno doprinosio da pojedine grane, kao što su tekstilna industrija, industrija kože i obuće, industrija nameštaja, moraju da odvajaju za doprinose daleko više nego što je iznos stvarnih neto plata koje isplaćuju. Taj zakon, kažem, jeste poznat kao "Šešeljev zakon". Ovim se to menja. Nadam se da će ovo što sam sada rekao privući određenu pažnju nekih poslanika.
Uglavnom, umesto dosadašnjeg zaista u svetu nepoznatog sistema, gde je postojalo osam minimalnih osnovica za obračun doprinosa,
gde su firme plaćale daleko više na ime doprinosa nego što su imale novca da isplate za plate, mi uvodimo jedinstvenu minimalnu osnovicu doprinosa u nivou od 40 posto od prosečne bruto plate koja je isplaćena u prethodnom kvartalu u privredi Republike Srbije.
Naravno, stope koje ovaj zakon predlaže jesu, ponavljam, za penziono osiguranje 22, za zdravstveno osiguranje 12,3 posto i za osiguranje za slučaj nezaposlenosti 1,5 posto. To je ukupno stopa od 35,8 posto, pri čemu polovinu doprinosa plaćaju zaposleni iz isplaćene zarade, a polovinu plaćaju poslodavci.
Što se tiče samih stopa, mogu da kažem da ovaj zakon omogućava da se Srbija uvrsti u grupu zemalja sa ispod prosečnim opterećenjem i u okviru jedne veće grupe zemalja, svega osam zemalja ima ukupnu stopu doprinosa koja je niža od Srbije. Primera radi, ukupna stopa socijalnih doprinosa u Rumuniji iznosi čak 60 %, u Holandiji je 48%, u Mađarskoj 48%, u Slovačkoj 43%, u Češkoj 42%, u Bugarskoj 41%, u Francuskoj 41%, u Italiji 40%, u Nemačkoj 39%, u Sloveniji oko 38%, u Turskoj 37%. Dakle, Srbija ima 35,8%. Mnoge evropske zemlje, i one koje su ranije bile u Evropskoj uniji i ove koje su ušle 1. maja, imaju daleko veću stopu ukupnih doprinosa u odnosu na ovaj predlog zakona.
Mi smo ovim zakonom posebno hteli da stimulišemo zapošljavanje onih kategorija nezaposlenih koje su starije, koji imaju preko 45 i 50 godina, a izgubili su posao u procesu tranzicije.
Naime, poslodavac se ovim zakonom oslobađa obaveze plaćanja doprinosa na zaradu za zaposleno lice koje je starije od 50 godina u iznosu od 100% doprinosa.
Drugim rečima, ako neko zaposli osobu stariju od 50 godina, koja je sada na birou ili prima naknadu za nezaposlene, poslodavac ne plaća tokom prve dve godine ni jedan dinar doprinosa. Ako zaposli lice starije od 45 godina, ne plaća 80% doprinosa.
Naša ideja je bila da stimulišemo zapošljavanje ljudi koji se nalaze u srednjim godinama, izgubili su posao u prethodnom periodu i sada želimo da poslodavce stimulišemo da ih zaposle, kako ne bi u naredne dve godine plaćali doprinos.
Dakle, oslobođenje od plaćanja doprinosa traje dve godine od dana zaposlenja. Uslov je da je to lice kod Nacionalne službe za zapošljavanje bilo korisnik novčane naknade ili je prijavljeno kao nezaposleno neprekidno godinu dana. Poslodavac gubi pravo na oslobođenje ako zaposlenom prestane radni odnos, osim kada do prestanka radnog odnosa dođe nezavisno od volje zaposlenog ili poslodavca.
Želeo bih da kažem i kakav je odnos između novoutvrđenih stopa doprinosa u ovom zakonu i u drugim zemljama. Što se tiče stope doprinosa za penziono osiguranje, u Srbiji je 22%. Primera radi, u Mađarskoj je ona 30%, u Holandiji 29%, Španiji 28, Finskoj 27, Rumunija ima čak 40%.
Što se tiče doprinosa za zdravstveno osiguranje, predvideli smo zakonom da on iznosi 12,3%, dok je u Rumuniji oko 14%, Mađarskoj 14, u Slovačkoj 13. Konačno, kod stope doprinosa za nezaposlenost, samo Slovenija ima nižu stopu doprinosa za nezaposlenost. Sve ostale zemlje u Evropi imaju višu stopu doprinosa, što znači da će verovatno u narednim godinama postojati prostor da se dodatno poveća ova stopa, ali imajući u vidu da je iznosila 1% u prethodnom zakonu, mi nismo želeli da sada dodatno opteretimo privredu i utvrdili smo stopu od 1,5%.
Da zaključim koji su efekti rasterećenja poreskih obveznika. Prvo, ukidanje sistema od 8 minimalnih osnovica doprinosa, koji je uvela poslanička grupa koja je sada očito zbog sramote napustila salu, dovešće do velikog rasterećenja u isplati plata, posebno u radno-intenzivnim granama: u tekstilnoj industriji za oko 30%, u industriji kože i obuće takođe za 30%, u industriji nameštaja oko 20%. Naravno, sve to zavisi od stepena kvalifikacije onih koji budu zaposleni.
Dakle, preduzetnici će plaćati 7% niže doprinose u odnosu na prethodni period. Rasterećenje je sledeće, u zavisnosti od stepena stručne spreme: za one koji su najkvalifikovaniji, a koji su do sada plaćali doprinos na fiktivne osnovice, a ne na bazi stvarno obračunatih zarada, tzv. osmi stepen stručnosti, kod njih će stopa doprinosa biti 62% niža neko danas; za sedmi dva stepen stručnosti 53%, za sedmi jedan 51%, za šesti stepen stručnosti 35%, za peti stepen stručnosti 34%, za četvrti stepen (srednja škola) 24%, za treći stepen 15%.
Naravno, cilj ovog zakona jeste da na jedinstven način uredi materiju plaćanja doprinosa, da rastereti preduzetnike, da rastereti radno-intenzivne grane i da omogući tim preduzećima da investiraju.
Što se tiče zapošljavanja starijih sugrađana, onih od preko 45 godina, one doprinose koje neće plaćati njihovi poslodavci, plaćaće za njih država u periodu od dve godine, što znači da će oni imati odgovarajuće socijalno i zdravstveno osiguranje, i osiguranje za slučaj nezaposlenosti.
Konačno, ovaj zakon menja dosadašnju praksu po kojoj je obračun doprinosa bio obavezan čak i ako preduzeće nema dovoljno plate da isplati.
U ovom zakonu se predlaže da, ako preduzeće nema dovoljno plate da isplati, da se više ne obračunavaju doprinosi. Dakle, oni nisu u obavezi da plate doprinose, s obzirom da nemaju novca da plate i osnovne zarade.
Znate da se u prethodnom periodu to gomilalo kao jedan dug, da nikada ta preduzeća nisu, niti će biti u stanju da to plate. Mislimo da je to bilo neracionalno i zato smo predložili ovaj zakon.
Vlada Republike Srbije i Ministarstvo finansija očekuje da će većina poslanika podržati ovaj zakon. Hvala vam na pažnji.