ČETVRTA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 13.11.2004.

10. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

ČETVRTA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA

10. dan rada

13.11.2004

Sednicu je otvorio: Predrag Marković

Sednica je trajala od 10:55 do 14:50

OBRAĆANJA

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Hvala vama. Da li ima još neko po ovom osnovu? (Ne.)
Zaključujem načelni pretres, saglasno članu 136. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine.
Otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Na član 4. amandman je podnela narodni poslanik Vjerica Radeta.
Predstavnik predlagača i Odbor za razvoj i ekonomske odnose sa inostranstvom su prihvatili amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć, pa konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Na član 7. amandman je podneo narodni poslanik Veroljub Arsić.
Predstavnik predlagača i Odbor za razvoj i ekonomske odnose sa inostranstvom nisu prihvatili amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Da.)
Narodni poslanik Veroljub Arsić.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo poslanici, podneo sam amandman na član 7. i tražio sam da se stav 5. ovog člana briše. Smatram da je stav 5. suvišan deo ovog člana, jer se već u stavu 1. definiše kako se osnivaju privredna društva. U stavu 1. piše: "Privredna društva osnivaju se osnivačkim aktom koji ima formu ugovora o osnivanju ako ga osniva više osnivača ili odluke o osnivanju ako ga osniva jedan osnivač."
To piše u stavu 1. U stavu 5: "Pored osnivačkog akta", tog ugovora koji već postoji, "ortačko i komanditno društvo mogu imati i ugovor ortaka društva, društvo sa ograničenom odgovornošću i ugovor članova društva, a akcionarsko društvo i statut."
Ovo su već akti koji ne mogu da budu deo osnivanja jednog preduzeća, nekog privrednog lica itd, jer je već definisano i sasvim je dovoljno u članu 1. Šta to kasnije neko može imati, to neka uređuje sam, u skladu sa zakonom. Nisu potrebne neke posebne odredbe da se samo u vezi sa ovim zakonom to reguliše.
Znači, mogli smo slobodno i u članu 5. da dodamo da može da ima pravilnik o radu, pravilnik o nagrađivanju. To nije predmet osnivanja. Kasnije mogu, kroz taj rad, da se donose određeni akti o funkcionisanju tog preduzeća. Iz tih razloga smatram da je stav 5. člana 7. suvišan i da treba da bude brisan.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Hvala vam. Da li još neko želi reč o ovom amandmanu? (Da.)
Izvolite. Narodni poslanik Zoran Krasić.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Ovim amandmanom smo hteli da skrenemo pažnju pre svega predlagaču da među mnogim odredbama koje slede takođe postoje neke slične odredbe. Samo bih vas zamolio da pogledate šta ste napisali. To je član 7. odeljak drugi. Naziv odeljka je – Osnivanje.
Znači, ovde se reguliše osnivanje privrednih društava. Ako se privredno društvo osniva ugovorom između više lica, bez obzira koji je tip, ili odlukom pojedinca, kao vlasnika kapitala, onda za ove druge ugovore koje ste vi naveli u stavu 5, koji verovatno treba da postoje, mesto za njihovu regulaciju nije u ovom članu. To je jedna stvar.
Drugi, centralni problem ovog i ovakvog člana jeste što vi nemate u odredbama obaveznost da se ovakav ugovor priloži registru i da bude dostupan javnosti. Vidite, vi ste predvideli ugovor, pa ste još vrlo neprecizno ovde u stavu 5. naveli između koga i unutar koga: ortaka društva – onda se verovatno misli na ortačko društvo; društva sa ograničenom odgovornošću i ugovor članova društva – verovatno kada kažete "članova društva" mislite na društvo sa ograničenom odgovornošću; akcionarsko društvo i statut – pogledajte vašu odredbu za akcionarsko društvo, pa, vi gotovo da nemate odredbu o statutu.
Odredbu o statutu imate kod društava sa ograničenom odgovornošću. Kod akcionarskog društva vi nemate odredbu o statutu, nemate. Znači, ako postoje neki ugovori kojima se reguliše upravljanje, poslovođenje, međusobni odnosi, makar ih obavežite da su u obavezi čim zaključe taj ugovor da ga prilože registru, jer sve što je u registru postaje javno.
Ja vam tvrdim da ovim dodatnim ugovorima koje zaključuju oni mogu da promene suštinu i smisao osnivačkog akta. Mogu da promene, a da treće lice ne zna. Znači, tri primedbe. Ovoj odredbi nije mesto u odredbama o osnivanju, jer se regulišu neke druge stvari tekućeg poslovanja društva.
Druga stvar, obavežite da čim zaključe taj ugovor odmah daju registru, kako bi sva treća lica mogla da znaju da postoji takav ugovor.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Hvala vam. Da li još neko želi reč o ovom amandmanu? (Ne.)
Na član 7. amandman je podneo narodni poslanik Jovan Palalić.
Vlada i Odbor za razvoj i ekonomske odnose sa inostranstvom su prihvatili amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć, pa konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Na član 7. amandman je podnela narodni poslanik Leila Ruždić-Trifunović.
Predstavnik predlagača i Odbor za razvoj i ekonomske odnose sa inostranstvom nisu prihvatili amandman.
Da li neko želi reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Leila Ruždić-Trifunović. Izvolite.
...
Demokratska stranka

Leila Ruždić-Trifunović

Demokratska stranka – Boris Tadić
Podnela sam amandman na član 7. stav 6. Predloga zakona koji glasi: "Osnivači i lica koja u skladu sa ovim zakonom posle osnivanja pristupe ortačkom društvu su: ortaci koji pristupe komanditnom društvu, komplementari i komanditori; društvu sa ograničenom odgovornošću članovi društva i akcionarskom društvu akcionari."
Amandmanom sam tražila da se rečca "i" između "komplementari i komanditori", koja ih povezuje u zajedništvo, menja rečju "ili", jer ne mogu da budu i komplementari i komanditori u isto vreme. Znači, tražila sam da se stav ispravi na način što se "i" zamenjuje sa "ili".
Videla sam da je ranije podneseni amandman na član 7. stav 6. usvojen od strane gospodina ministra i istu ovu stvar su ponovili u tom amandmanu, pa mislim da bi ovaj moj amandman, ako bi se usvojio, bio potpuno kompatibilan sa već usvojenim amandmanom, a ne samo sa zakonom.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 10. amandman je podneo narodni poslanik Zoran Antić.
Predstavnik predlagača i Odbor za razvoj i ekonomske odnose sa inostranstvom nisu prihvatili amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč?
Reč ima narodni poslanik Zoran Antić.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Antić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, moj amandman podrazumeva brisanje člana 10. i u potpunosti je usaglašen sa diskusijom u načelu članova SRS-a koji smatraju da je ovaj zakon u nekim odredbama preširoko pisan, da je nedovoljno koncizan.
Konkretno, ovaj član za koji predlažem da se briše u stvari ima naslov: "Dejstvo registracije i objavljivanja u odnosu na treća lica". Smatram da je obaveza trećeg lica da poznaje registracione podatke i da ga ti registracioni podaci obavezuju u okviru nekog sudskog procesa, u okviru neke parnice, nepotrebno je da se nalazi u ovom tekstu zakona, a da bi bilo možda primerenije da se nađe u Zakonu o obligacionim odnosima, eventualno u Zakonu o registraciji privrednih subjekata.
To prepuštam pravnicima, ali smatram da nepotrebno opterećuje ovaj zakon i pozivam vas na ovaj način da u danu za glasanje prihvatite ovaj amandman, a predstavnika Vlade da ovaj član uvrsti u neki od pomenutih zakona.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Da li još neko želi reč o istom amandmanu? Gospodin Krasić, a pre toga gospodin ministar.

Predrag Bubalo

Jedna mala reakcija na prethodni komentar. Mislim da nikako nije mesto u Zakonu o obligacionim odnosima za ovakvu jednu odredbu. S obzirom na to da se ne nalazi u drugim zakonima, mislim da u ovom momentu treba da se nađe u predloženom zakonu, jer je ovo zakon o privrednim društvima i ovde je jedan ukazujući oblik forme da mora da postoji baza podataka u tim privrednim društvima na koju mogu svi subjekti u privrednom prometu da se oslanjaju. Bilo bi jako loše ako se ne bi našlo baš ni u jednom propisu, a sigurno mu nije mesto u Zakonu o obligacijama. Tek bi tamo bilo opterećenje za zakon.