ŠESTA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 01.12.2004.

1. dan rada

OBRAĆANJA

...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Pošto na listama poslaničkih grupa više nema prijavljenih za reč, pre zaključivanja načelnog pretresa, pitam da li žele reč predsednici, odnosno predstavnici poslaničkih grupa ili još neko ko nije iskoristio svoje pravo iz člana 89. Poslovnika? (Ne.)
Zaključujem načelni pretres.
Saglasno članu 136. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Na član 51. amandman je podneo narodni poslanik Dragan Petrović.
Predstavnik Vlade i Odbor za poljoprivredu prihvatili su ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć, pa konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Na član 54. amandman je podneo narodni poslanik Dragan Petrović.
Predstavnik Vlade i Odbor za poljoprivredu prihvatili su ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć, pa konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Pošto smo završili pretres Predloga zakona u pojedinostima, da li predstavnik predlagača, dr Ivana Dulić-Marković, ministar poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede, želi završnu reč? (Ne.)
Zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Pošto smo obavili pretres Predloga zakona u načelu i u pojedinostima, Narodna skupština će u danu za glasanje odlučivati o Predlogu zakona u načelu, pojedinostima i u celini.
Prelazimo na 2. tačku dnevnog reda - PREDLOG ZAKONA O IZMENI ZAKONA O IZDAVANjU PUBLIKACIJA
Primili ste Predlog zakona koji je podnela Vlada Republike Srbije. Primili ste izveštaje Odbora za kulturu i informisanje i Zakonodavnog odbora.
Pre otvaranja načelnog pretresa, podsećam vas da prema članu 90. Poslovnika Narodne skupštine ukupno vreme rasprave u načelu za poslaničke grupe iznosi pet časova, kao i da se ovo vreme raspoređuje na poslaničke grupe srazmerno broju narodnih poslanika članova poslaničke grupe.
Molim poslaničke grupe, ukoliko to već nisu učinile, da odmah podnesu prijave za reč sa redosledom narodnih poslanika.
Saglasno članu 136. stav 1. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram načelni pretres.
Da li predstavnik predlagača, Dragan Kojadinović, ministar kulture, želi reč? (Da.)

Dragan Kojadinović

Gospodine predsedavajući, dame i gospodo, samo kratko uvodno obrazloženje. Zakon o izdavanju publikacija donet je 1991. godine i u tri navrata prilagođavan tekućim potrebama izdavača i korisnika publikacija, kao i bibliotekarskih institucija, ("Službeni glasnik RS", br. 37/91, 53/93, 67/93 i 48/94).
Aktuelna izmena ovog zakona odnosi se na raspodelu poslova prilikom sprovođenja odredaba naznačenih u tekstu zakona i nepromenjenih od stupanja zakona na snagu. Svaka publikacija, bilo monografska, knjiga, video ili digitalni zapis, katalog, afiš, plakat, bilo serijska, sve vrste periodičnih izdanja, kao što su novine, magazini, stručni ili informativni časopisi, moraju imati CIP kataloški zapis i standardizacijski broj koji odgovara vrsti publikacije.
Kataloški zapis se najčešće može pronaći po poslednjim stranicama knjiga i to zajedno sa standardizacijskim brojem, dok kod časopisa taj broj je najčešće na naslovnoj strani ili u impresumu.
Ova dva broja, zapravo dva dokumenta, neophodna su da bi publikacija mogla biti urađena po važećem Zakonu o izdavanju publikacija. Takođe, po važećoj regulativi iz oblasti poreza na promet ("Službeni glasnik RS", broj 70/03), a važiće do kraja godine, ova dva dokumenta su takođe neophodna da bi publikacija bila oslobođena poreza na promet.
Po zakonima koji su aktuelni, to je Zakon o javnim službama, Zakon o bibliotekarskoj delatnosti, ali i Zakon o izdavanju publikacija, posao oko izdavanja ova dva dokumenta je bio podeljen, mislim na CIP kataloški zapis i izdavala ga je Narodna bibilioteka Srbije, a adresa je Skerlićeva broj 1, Beograd, a standardizacijske brojeve Jugoslovenski institut, Terazije broj 26, Beograd.
Izmenom Zakona o izdavanju publikacija koji predlaže Ministarstvo kulture, odnosno Vlada, oba dokumenta, odnosno oba zapisa bi izdavala Narodna biblioteka Srbije. Prema Zakonu o bibliotekarskoj delatnosti, Narodna biblioteka Srbije obavlja publikacije, ali standardizacijski broj je po međunarodnim stručnim pravilima deo svega toga i njen je sastavni deo. To bi značilo da Narodna biblioteka treba da u okviru svog zakona, odnosno u obimu posla, obavlja i standardizaciju, što do sada nije bio slučaj.
Ovakvim rešenjem u Narodnoj biblioteci Srbije stekle bi se sledeće funkcije: izrada i distribucija tekuće nacionalne bibliografije, koja bi se temeljila na centralno-elektronskom katalogu sistema uzajamne katagolizacije, za koji kao vitalni deo jedinstvenog bibliotekarskog sistema odgovara Narodna biblioteka Srbije; prijem i čuvanje obaveznog primerka štampane publikacije; izrada ISBN, ISSN, ISMN i DOI, koji označavaju organizaciono i stručno objedinjavanje sa servisom CIP Narodne biblioteke Srbije; prevođenje i distribucija tablica Univerzalne decimalne klasifikacije, čime se takođe postiže organizaciono i stručno objedinjavanje sa predmetnim i stručnim katalogom Narodne biblioteke Srbije; objedinjavanje i koordiniranje referalnih poslova, tu je i rad na bibliografijama, gde stoje i poslovi održavanja centralnog kataloga, tu su strane serijske publikacije i baza podataka.
Imajući u vidu sve ovo što je navedeno, najracionalnije je za Narodnu biblioteku Srbije i za korisnike njenih usluga da se svi ti poslovi obavljaju na jednom mestu, što bi se ostvarilo predloženim rešenjem, zato što je Narodna biblioteka Srbija osposobljena da te poslove, koji pripadaju istom kontekstu, i obavlja. Sva ostala objašnjenja i uputstva imate u okviru ovog predloga zakona. Hvala.