ŠESTA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 01.12.2004.

1. dan rada

OBRAĆANJA

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, na početku da vas obavestim, na osnovu člana 24. stav 4. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije, došlo je do promene u poslaničkoj grupi DS. Za predsednika poslaničke grupe određen je Dušan Petrović, narodni poslanik.

Otvaram Šestu sednicu Drugog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2004. godini.

Obaveštavam vas da, prema službenoj evidenciji, današnjoj sednici prisustvuju 204 narodna poslanika.

Radi utvrđivanja kvoruma za rad Narodne skupštine, molim narodne poslanike da ubace svoje identifikacione kartice u poslaničke jedinice elektronskog sistema za glasanje.

Konstatujem da je, primenom elektronskog sistema za glasanje, utvrđeno da je u sali prisutno 126 narodnih poslanika i da, prema tome, postoji kvorum za rad Narodne skupštine.

Obaveštavam vas da su sprečeni da prisustvuju narodni poslanici: Marko Krstin, Goran Paunović, Gašo Knežević, Goran Svilanović, Anita Beretić, Slobodan Mihajlović, Snežana Lakićević-Stojačić i Goran Knežević (pre podne).

Saglasno članu 80. stav 2. i članu 81. stav 4. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije, obaveštavam vas da sam ovu sednicu sazvao u dogovoru sa predsednicima poslaničkih grupa u Narodnoj skupštini, izuzetno za ponedeljak, kao i u roku kraćem od roka utvrđenog u članu 80. stav 1. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije, zbog potrebe da Narodna skupština što pre razmotri predloge zakona iz dnevnog reda ove sednice.

Obaveštavam vas da je Dušan Petrović podneo ostavku na funkciju potpredsednika Narodne skupštine Republike Srbije.

Podsećam vas da je članom 33. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije predviđeno da, u slučaju podnošenja ostavke, potpredsedniku Narodne skupštine prestaje funkcija na način predviđen za prestanak funkcije predsednika Narodne skupštine, što znači da se, shodno članu 29. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije, o podnetoj ostavci ne otvara pretres, niti se odlučuje, već se prestanak funkcije potpredsednika po ovom osnovu samo konstatuje.

Shodno članu 29. stav 3, a u vezi sa članom 33. stav 1. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije, Narodna skupština konstatuje da je Dušan Petrović podneo ostavku na funkciju potpredsednika Narodne skupštine Republike Srbije.

Dozvolite mi da se u vaše i svoje ime zahvalim Dušanu Petroviću na obavljanju funkcije potpredsednika Narodne skupštine.

Dostavljen vam je zapisnik Četvrte sednice Drugog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2004. godini, održane 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13. i 15. novembra 2004. godine.

Pošto današnjoj sednici prisustvuje više od 126 narodnih poslanika, konstatujem da postoji kvorum za usvajanje zapisnika sa prethodne sednice.

Obaveštavam vas da je proverom u Službi za poslove Administrativnog odbora utvrđeno da tom odboru niko od narodnih poslanika nije dostavio u pisanom obliku primedbe na zapisnik sa navedene sednice.

Prelazimo na odlučivanje o zapisniku.

Stavljam na glasanje zapisnik Četvrte sednice Drugog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2004. godini, održane 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13. i 15. novembra 2004. godine.

Za 125, nije glasalo 60, ukupno 185 narodnih poslanika.

Konstatujem da je Narodna skupština usvojila zapisnik Četvrte sednice Drugog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2004. godini, održane 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13. i 15. novembra 2004. godine.

U sazivu ove sednice, koji vam je dostavljen, sadržan je predlog dnevnog reda sednice.

Pre utvrđivanja dnevnog reda sednice, saglasno odredbama Poslovnika, potrebno je da odlučimo o predlozima za stavljanje na dnevni red akata po hitnom postupku, o predlogu za spajanje rasprave i o predlogu za promenu redosleda pojedinih tačaka dnevnog reda.

Vlada Republike Srbije predložila je da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red Predlog zakona o reproduktivnom materijalu šumskog drveća, koji je podnela Narodnoj skupštini 22. novembra 2004. godine.

Stavljam na glasanje ovaj predlog.

Za 125, nisu glasala 62, ukupno 187 narodnih poslanika.

Narodna skupština je prihvatila ovaj predlog.

Vlada Republike Srbije predložila je da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red Predlog zakona o izmeni Zakona o izdavanju publikacija, koji je podnela Narodnoj skupštini 19. novembra 2004. godine.

Stavljam na glasanje ovaj predlog.

Za 125, nije glasalo 64, ukupno 189 narodnih poslanika.

Narodna skupština je prihvatila ovaj predlog.

Vlada Republike Srbije predložila je da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red Predlog zakona o elektronskom potpisu, koji je podnela Narodnoj skupštini 19. novembra 2004. godine.

Stavljam na glasanje ovaj predlog.

Za 126, nisu glasala 62, ukupno 188 narodnih poslanika.

Narodna skupština je prihvatila ovaj predlog.

Vlada Republike Srbije predložila je da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red Predlog zakona o državljanstvu Republike Srbije, koji je podnela Narodnoj skupštini 19. novembra 2004. godine.

Stavljam na glasanje ovaj predlog.

Za 126, nisu glasala 63, ukupno 189 narodnih poslanika.

Narodna skupština je prihvatila ovaj predlog.

Vlada Republike Srbije predložila je da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red Predlog zakona o izmirivanju obaveza Republike Srbije prema Narodnoj banci Srbije, koji je podnela Narodnoj skupštini 22. novembra 2004. godine.

Stavljam na glasanje ovaj predlog.

Za 125, nije glasalo 66, ukupno 191 narodni poslanik.

Narodna skupština je prihvatila ovaj predlog.

Vlada Republike Srbije predložila je da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o organizaciji i nadležnosti državnih organa u postupku protiv učinilaca ratnih zločina, koji je podnela Narodnoj skupštini 19. novembra 2004. godine.

Stavljam na glasanje ovaj predlog.

Za 124, nije glasalo 65, ukupno 189 narodnih poslanika.

Narodna skupština je prihvatila ovaj predlog.

Vlada Republike Srbije predložila je da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje, koji je podnela Narodnoj skupštini 25. novembra 2004. godine.

Stavljam na glasanje ovaj predlog.

Za 125, uzdržan jedan, nije glasalo 66, od 192 poslanika.

Narodna skupština je prihvatila ovaj predlog.

Vlada Republike Srbije predložila je da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red Predlog zakona o porezu na premije životnih osiguranja, koji je podnela Narodnoj skupštini 25. novembra 2004. godine.

Stavljam na glasanje ovaj predlog.

Za 125, uzdržan jedan, nije glasalo 67, od 193 poslanika.

Narodna skupština je prihvatila ovaj predlog.

Vlada Republike Srbije predložila je da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o lokalnoj samoupravi, koji je podnela Narodnoj skupštini 25. novembra 2004. godine.

Stavljam na glasanje ovaj predlog.

Za 123, nije glasao 71, od 194 narodna poslanika.

Narodna skupština je prihvatila ovaj predlog.

Vlada Republike Srbije predložila je da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red Predlog zakona o raspodeli transfernih sredstava iz budžeta Republike Srbije i učešću opština, gradova i grada Beograda u porezu na zarade u 2005. godini, koji je podnela Narodnoj skupštini 25. novembra 2004. godine.

Stavljam na glasanje ovaj predlog.

Za 123, nije glasao 71, od 194 narodna poslanika.

Narodna skupština je prihvatila ovaj predlog.

Vlada Republike Srbije predložila je da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red Predlog zakona o dopuni Zakona o Agenciji za privatizaciju, koji je podnela Narodnoj skupštini 25. novembra 2004. godine.

Stavljam na glasanje ovaj predlog.

Za 124, nije glasalo 70, od 194 narodna poslanika.

Narodna skupština je prihvatila ovaj predlog.

Vlada Republike Srbije predložila je da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red Predlog zakona o Vladi, koji je podnela Narodnoj skupštini 19. novembra 2004. godine.

Stavljam na glasanje ovaj predlog.

Za 99, protiv 21, uzdržana tri, nije glasao 71, od 194 poslanika.

Narodna skupština je prihvatila ovaj predlog.

Vlada Republike Srbije predložila je da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red Predlog zakona o javnim agencijama, koji je podnela Narodnoj skupštini 19. novembra 2004. godine.

Stavljam na glasanje ovaj predlog.

Za 51, protiv 64, uzdržana tri, nije glasalo 75, od 193 poslanika.

Narodna skupština nije prihvatila ovaj predlog.

Vlada Republike Srbije predložila je da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red Predlog zakona o sprečavanju dopinga u sportu, koji je podnela Narodnoj skupštini 19. novembra 2004. godine.

Stavljam na glasanje ovaj predlog.

Za 5, protiv 118, nije glasalo 71, od 194 narodna poslanika.

Narodna skupština nije prihvatila ovaj predlog.

Vlada Republike Srbije predložila je da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red Predlog zakona o poštanskim uslugama, koji je podnela Narodnoj skupštini 22. novembra 2004. godine.

Stavljam na glasanje ovaj predlog.

Za 42, protiv 119, nije glasalo 35, od 196 narodnih poslanika.

Narodna skupština nije prihvatila ovaj predlog.

Vlada Republike Srbije predložila je da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red Predlog zakona o turizmu, koji je podnela Narodnoj skupštini 22. novembra 2004. godine.

Stavljam na glasanje ovaj predlog.

Za 8, protiv 117, nije glasao 71, od 196 narodnih poslanika.

Narodna skupština nije prihvatila ovaj predlog.

Komisija za hartije od vrednosti predložila je da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red izveštaj o poslovanju Komisije za hartije od vrednosti za 2003. godinu (sa godišnjim računom i izveštajem ovlašćenog revizora), koji je podnela Narodnoj skupštini 18. novembra 2004. godine.

Stavljam na glasanje ovaj predlog.

Za 75, protiv 116, nije glasalo 6, od 197 narodnih poslanika.

Narodna skupština nije prihvatila ovaj predlog.

Komisija za hartije od vrednosti predložila je da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red Finansijski plan Komisije za hartije od vrednosti za 2004. godinu, koji je podnela Narodnoj skupštini 18. novembra 2004. godine.

Stavljam na glasanje ovaj predlog.

Za 77, protiv 121, nisu glasala tri, od 201 poslanika.

Narodna skupština nije prihvatila ovaj predlog.

Narodni poslanici Meho Omerović, Milan Marković, Vjerica Radeta, Marko Krstin, Milisav Petronijević i Goran Rakovac predložili su da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red Predlog odluke o izmeni Odluke o obrazovanju anketnog odbora radi utvrđivanja činjenica i okolnosti na izborima za Skupštinu grada Beograda, održanim 19. septembra 2004. godine, koji su podneli Narodnoj skupštini 24. novembra 2004. godine.

Pre nego što stavim na glasanje, izvinjavam se, zaboravio sam da konstatujem da kada dođe do potrebe za produženjem roka kod svih anketnih odbora, on se samo produžava.

Stavljam na glasanje ovaj predlog.

Za 13, protiv 103, uzdržana četiri, nije glasalo 80, od 200 narodnih poslanika.

Narodna skupština nije prihvatila ovaj predlog.

Grupa od 82 narodna poslanika poslaničke grupe SRS predložila je da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red Predlog odluke o obrazovanju anketnog odbora radi utvrđivanja činjenica i zakonitosti postupanja nadležnih državnih organa u postupku privatizacije preduzeća "Knjaz Miloš" iz Aranđelovca, koji je podnela Narodnoj skupštini 25. novembra 2004. godine.

Stavljam na glasanje ovaj predlog.

Za 143, protiv 54, uzdržana dva, nisu glasala tri, od 202 poslanika.

Konstatujem da je Narodna skupština prihvatila ovaj predlog.

Grupa od 82 narodna poslanika poslaničke grupe Srpske radikalne stranke predložila je da se po hitnom postupku stavi na dnevni red Predlog zakona o prestanku važenja Zakona o odgovornosti za kršenje ljudskih prava, koji je podnela Narodnoj skupštini 26. novembra 2004. godine.

Stavljam na glasanje ovaj predlog.

Za 87, protiv 113, nisu glasala dva, od 202 narodna poslanika.

Narodna skupština nije prihvatila ovaj predlog.

Grupa od 82 narodna poslanika poslaničke grupe Srpske radikalne stranke predložila je da se po hitnom postupku stavi na dnevni red Predlog zakona o stavljanju van snage Zakona o planiranju i izgradnji, koji je podnela Narodnoj skupštini 26. novembra 2004. godine.

Stavljam na glasanje ovaj predlog.

Za 67, protiv 130, nisu glasala četiri, od 201 poslanika.

Narodna skupština nije prihvatila ovaj predlog.

Grupa od 82 narodna poslanika poslaničke grupe Srpske radikalne stranke predložila je da se po hitnom postupku stavi na dnevni red Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o privatizaciji, koji je podnela Narodnoj skupštini 26. novembra 2004. godine.

Stavljam na glasanje ovaj predlog.

Za 65, protiv 122, uzdržana tri, nije glasalo 11, od 201 poslanika.

Narodna skupština nije prihvatila ovaj predlog.

Grupa od 33 narodna poslanika poslaničke grupe Demokratska stranka - Boris Tadić, na osnovu člana 158. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije, predložila je da se po hitnom postupku stavi na dnevni red ove sednice tačka - izbor potpredsednika Narodne skupštine Republike Srbije.

Stavljam na glasanje ovaj predlog.

Za 196, protiv jedan, uzdržan jedan, nisu glasala tri, od 201 narodnog poslanika.

Konstatujem da je Narodna skupština prihvatila ovaj predlog.

Narodni poslanik Miloljub Albijanić, na osnovu člana 86. i člana 136. Poslovnika Narodne skupštine, predložio je da se obavi zajednički načelni pretres o Predlogu zakona o proceni uticaja na životnu sredinu, Predlogu zakona o strateškoj proceni uticaja na životnu sredinu, Predlogu zakona o integrisanom sprečavanju i kontroli zagađivanja životne sredine i Predlogu zakona o zaštiti životne sredine (tačke 5, 6, 7. i 8).

Zatim, zajednički načelni pretres o Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak građana (tačka 10. predloženog dnevnog reda), Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o porezima na imovinu (tačka 11. predloženog dnevnog reda), Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o akcizama (tačka 12. predloženog dnevnog reda), Predlogu zakona o fiskalnim kasama (tačka 13. predloženog dnevnog reda), kao i o sledećim predlozima zakona (ukoliko Narodna skupština pri utvrđivanju dnevnog reda sednice prihvati da ih uvrsti u dnevni red po hitnom postupku, a prihvatila je):

Predlogu zakona o izmirivanju obaveza Republike Srbije prema Narodnoj banci Srbije (tačka 14. predloženog dnevnog reda), Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje i Predlogu zakona o porezu na premije neživotnih osiguranja.

Potom, zajednički načelni pretres o Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o lokalnoj samoupravi i Predlogu zakona o raspodeli transfernih sredstava iz budžeta Republike Srbije i učešću opština, gradova i grada Beograda u porezu na zarade u 2005. godini, pošto je Skupština prihvatila ovakav hitan predlog.

Da li narodni poslanik Miloljub Albijanić želi reč? (Ne.)

Stavljam na glasanje ovaj predlog.

Za 124, protiv 74, uzdržan jedan, nisu glasala tri, od 202 poslanika.

Konstatujem da je Narodna skupština prihvatila ovaj predlog.

Narodni poslanik Miloljub Albijanić predložio je da se, ukoliko Narodna skupština pri utvrđivanju dnevnog reda sednice prihvati da u dnevni red po hitnom postupku uvrsti još neke tačke, promeni redosled tačaka dnevnog reda, tako da Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o organizaciji i nadležnosti državnih organa u postupku protiv učinilaca ratnih zločina (tačka 15. predloženog dnevnog rda) bude poslednja tačka dnevnog reda ove sednice.

Da li narodni poslanik Miloljub Albijanić želi reč? (Ne.)

Stavljam na glasanje ovaj predlog.

Za 122, protiv jedan, uzdržana dva, nije glasalo 75, od 200 narodnih poslanika.

Konstatujem da je Narodna skupština prihvatila ovaj predlog.

Pošto smo se izjasnili o svim predlozima za hitan postupak, spajanje rasprave i promenu redosleda pojedinih tačaka, stavljam na glasanje predlog dnevnog reda u celini.

Za 125, protiv 68, nije glasalo sedam, od 200 poslanika.

Konstatujem da je Narodna skupština utvrdila dnevni red Šeste sednice Drugog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2004. godini u celini.

D n e v n i r e d:

1. Predlog zakona o reproduktivnom materijalu šumskog drveća, koji je podnela Vlada Republike Srbije;

2. Predlog zakona o izmeni Zakona o izdavanju publikacija, koji je podnela Vlada Republike Srbije;

3. Predlog zakona o elektronskom potpisu, koji je podnela Vlada Republike Srbije;

4. Predlog zakona o državljanstvu Republike Srbije, koji je podnela Vlada Republike Srbije;

5. Predlog zakona o proceni uticaja na životnu sredinu, koji je podnela Vlada Republike Srbije;

6. Predlog zakona o strateškoj proceni uticaja na životnu sredinu, koji je podnela Vlada Republike Srbije;

7. Predlog zakona o integrisanom sprečavanju i kontroli zagađivanja životne sredine, koji je podnela Vlada Republike Srbije;

8. Predlog zakona o zaštiti životne sredine, koji je podnela Vlada Republike Srbije;

9. Predlog zakona o prestanku važenja pojedinih zakona, koji je podnela Vlada Republike Srbije;

10. Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak građana, koji je podnela Vlada Republike Srbije;

11. Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o porezima na imovinu, koji je podnela Vlada Republike Srbije;

12. Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o akcizama, koji je podnela Vlada Republike Srbije;

13. Predlog zakona o fiskalnim kasama, koji je podnela Vlada Republike Srbije;

14. Predlog zakona o izmirivanju obaveza Republike Srbije prema Narodnoj banci Srbije, koji je podnela Vlada Republike Srbije;

15. Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje, koji je podnela Vlada Republike Srbije;

16. Predlog zakona o porezu na premije neživotnih osiguranja, koji je podnela Vlada Republike Srbije;

17. Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o lokalnoj samoupravi, koji je podnela Vlada Republike Srbije;

18. Predlog zakona o raspodeli transfernih sredstava iz budžeta Republike Srbije i učešću opština, gradova i grada Beograda u porezu na zarade u 2005. godini, koji je podnela Vlada Republike Srbije;

19. Predlog zakona o dopuni Zakona o Agenciji za privatizaciju, koji je podnela Vlada Republike Srbije;

20. Predlog zakona o Vladi, koji je podnela Vlada Republike Srbije;

21. Predlogu odluke o obrazovanju Anketnog odbora radi utvrđivanja činjenica i zakonitosti postupanja nadležnih državnih organa u postupku privatizacije preduzeća "Knjaz Miloš" iz Aranđelovca, koji je podnela grupa od 82 narodna poslanika poslaničke grupe Srpske radikalne stranke,

22. Izbor potpredsednika Narodne skupštine Republike Srbije, na predlog grupe od 33 narodna poslanika poslaničke grupe Demokratska stranka - Boris Tadić;

23. Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o organizaciji i nadležnosti državnih organa u postupku protiv učinilaca ratnih zločina, koji je podnela Vlada Republike Srbije.

Pošto su prihvaćeni predlozi za razmatranje akata po hitnom postupku, nadležni odbori, ukoliko to već nisu učinili, podneće svoje izveštaje u toku trajanja sednice.

Molim da služba Narodne skupštine pripremi prečišćeni tekst dnevnog reda sednice i da ga uruči narodnim poslanicima.

Rad prema utvrđenom dnevnom redu sednice.

Prelazimo na 1. tačku dnevnog reda: – PREDLOG ZAKONA O REPRODUKTIVNOM MATERIJALU ŠUMSKOG DRVEĆA

Primili ste Predlog zakona koji je podnela Vlada Republike Srbije. Primili ste amandmane koje je na Predlog zakona podneo narodni poslanik Dragan Petrović.

Amandmani koji u skladu sa Poslovnikom budu podneti do početka načelnog pretresa biće vam uručeni u toku sednice.

Primili ste izveštaje Odbora za poljoprivredu i Zakonodavnog odbora.

Pre otvaranja načelnog pretresa, podsećam vas da prema članu 90. Poslovnika Narodne skupštine ukupno vreme rasprave u načelu za poslaničke grupe iznosi pet časova, kao i da se ovo vreme raspoređuje na poslaničke grupe srazmerno broju narodnih poslanika članova poslaničke grupe.

Pošto ukupno vreme rasprave u zajedničkom načelnom pretresu za poslaničke grupe iznosi pet časova, konstatujem da je vreme rasprave po poslaničkim grupama sledeće: Srpska radikalna stranka jedan sat 38 minuta 24 sekunde, Demokratska stranka Srbije jedan sat, tri minuta i 36 sekundi, Demokratska stranka – Boris Tadić 44 minuta 24 sekunde, G17 plus 37 minuta 12 sekundi, Srpski pokret obnove – Nova Srbija 26 minuta 24 sekunde, Socijalistička partija Srbije 26 minuta 24 sekunde i poslanici koji ne pripadaju nijednoj poslaničkoj grupi, a to su tri poslanika Socijaldemokratske partije i Narodne demokratske stranke, po pet minuta, saglasno članu 89. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine.

Za ovu tačku dnevnog reda ovlašćeni predstavnik DSS-a je Jovan Nikolić, DS-a - Boris Tadić - Milan Marković, a SPS-a - Branče Stojanović.

Molim poslaničke grupe, ukoliko to već nisu učinile, da odmah podnesu prijave za reč sa redosledom narodnih poslanika.

Saglasno članu 136. stav 1. Poslovnika Narodne skupštine otvaram načelni pretres.

Da li predstavnik predlagača, dr Ivana Dulić-Marković ministar poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede želi reč? (Da.)

Izvolite.

Ivana Dulić-Marković

Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, zakon o reproduktivnom materijalu šumskog drveća je nov zakon koji do sada nije postojao u našem zakonodavstvu, s obzirom da je oblast proizvodnje šumskog semena i sadnog materijala regulisana važećim Zakonom o semenu i sadnom materijalu, zajedno sa poljoprivrednim semenom i sadnim materijalom.
Razlozi za donošenje novog zakona su: specifičnost proizvodnje šumskog reproduktivnog materijala u odnosu na poljoprivredeni; zatim, potreba jasnijeg i preciznijeg definisanja ove oblasti, kao i potreba našeg uključivanja u evropsko tržište šumskog reproduktivnog materijala i, u skladu sa tim, naravno, usklađivanje naših propisa sa propisima Evropske unije.
Za vašu informaciju, proizvodnja šumskog semena odvija se u 288 registrovanih semenskih objekata, a proizvodnja reznica, topola i vrba u 36 registrovanih matičnjaka. Godišnje se u Srbiji proizvede oko 24.500 šumskih sadnica, a smatra se da su kapaciteti za proizvodnju oko 42.500.
Novine u zakonu, u odnosu na dosadašnji Zakon o semenu i sadnom materijalu, jesu da se novim zakonom uvode četiri nove kategorije reproduktivnog materijala, u skladu sa klasifikacijom OECD i Evropske unije, i to materijal poznatog porekla, selekcionisani materijal, kvalifikovani materijal i testirani materijal.
Definisane su tačno vrste šumskog drveća na koje se odnosi ovaj zakon i one su navedene u članu 3. zakona. Isto tako, definisani su regioni provenijencije. Ovi regioni provenijencije ukazuju kupcu reproduktivnog materijala na kom području je taj materijal proizveden, znači kojim ekološkim uslovima odgovara. Utvrđuju se i reproduktivni materijal poznatog porekla i selekcionisani reproduktivni materijal.
Proizvodnjom reproduktivnog materijala šumskog bilja mogu da se bave i da se registruju preduzetnici i pravna lica. Što se tiče kontrole proizvodnje, umesto dosadašnje dve, vršiće se jedna kontrola proizvodnje godišnje, a uvodi se i obaveza usklađivanja sa normama koje propisuje Međunarodne udruženje za testiranje semena.
Zakon će omogućiti potpunu evidenciju o tome sa čim mi raspolažemo na tržištu semena i sadnog materijala, pa se u skladu s tim može vršiti i planiranje određenih radova u šumarstvu, kao i potrebnih sredstava za te radove.
Očekivani efekti od novog zakona su, pre svega, zaštita domaćih biljnih genetskih resursa i proizvodnja kvalitetnog reproduktivnog materijala, koja će omogućiti podizanje kvalitetnih šuma, dobro adaptiranih na stanišne uslove, kao i put ka realizaciji odredaba Prostornog plana Republike Srbije, po kojem je planirano da se šumovitost u centralnoj Srbiji podigne sa dosadašnjih 27 na 37%, a u Vojvodini sa 6 na 11%.
Isto tako, smatra se da će zaštita interesa kupca biti bolja, jer je utvrđena obaveza nadležnom organu da obezbedi efikasan sistem kontrole proizvodnje, dorade i prometa reproduktivnog materijala do krajnjeg potrošača i, naravno, da ćemo brže i efikasnije moći da dođemo na evropsko tržište šumskog reproduktivnog materijala, pošto je zakon harmonizovan sa propisima Evropske unije.
Pozivam vas da glasate za ovaj zakon. Jako smo puno uzeli od šuma, vreme je da počnemo da im vraćamo. Hvala vam.

Zoran Anđelković

Socijalistička partija Srbije | Predsedava
Zahvaljujem se ministru.
Da li izvestioci nadležnih odbora žele reč? (Odbora za poljoprivredu - Dragan Rafailović, zamenik predsednika Odbora i Zakonodavnog odbora - Miloš Aligrudić, predsednik Odbora) Ne.
Da li predsednici, odnosno predstavnici poslaničkih grupa žele reč? Da, narodni poslanik Zoran Nikolić, predstavnik poslaničke grupe DSS.

Zoran Nikolić

Demokratska stranka Srbije
Dame i gospodo, izuzetno mi je drago da mogu da branim ovaj zakon. Znam da se u javnosti i kod građana ovaj zakon ne doživljava kao strateški važan, ali je izuzetno važan za ovu oblast. Ono što je jako dobro, ovaj zakon je napisan na dobar, kvalitetan i sveobuhvatan način. Materiju, koja je vrlo značajna i može dati vrlo značajne ekonomske efekte, uređuje na jedan način kompatibilan sa evropskim zakonodavstvom.
Ovaj zakon je, što je vrlo važno, u funkciji zaštite i unapređenja životne sredine, jer ide u pravcu podizanja kvaliteta semena šumskog bilja, a samim tim dobijamo i kvalitetnije sastojine, što bi trebalo da bude cilj, verujem i da jeste, naše države, kao i svake ozbiljne i odgovorne države.
Kažem, ovaj zakon je napisan na jedan celovit način, tehnički vrlo jasan. Imamo nove pojmove koji su jasno definisani. On u celosti prati i proizvodnju sadnog materijala, kontrolu kvaliteta i prometa. Pri kraju zakona postoje i one zaštitne odredbe, odnosno kaznene odredbe za one koji se ovih novih pravila ne pridržavaju.
Ovaj zakon je i potreban, kada govorimo o šumskim vrstama, iz tog razloga što do sada nije bio definisan na najbolji mogući način, u onom starom Zakonu o semenima i sadnom materijalu, gde se ta materija pokrivala i sa poljoprivrednim biljem, a problem nije isti. Postoji potreba da se posebnim zakonom, koji je sada na dnevnom redu, šumske vrste tretiraju.
Rekao sam da je zakon, po meni, skoro tehnički besprekoran. Podeljen je u 10 poglavlja, koja u jednom logičnom nizu objašnjavaju pod kojim uslovima ko može da se bavi proizvodnjom, ko vrši kontrolu proizvodnje i koje su sankcije za one koji se ne pridržavaju slova ovog zakona.
Novina ovog zakona jeste da umesto, kao do sada, fizička lica koja su se bavila proizvodnjom, između ostalog i sadnica i semena šumskih vrsta, sada to moraju biti pravna lica, odnosno preduzeća koja moraju biti registrovana. Samim tim, registracija se vrši kod ministarstva, odnosno počinje da se pravi jedna ozbiljna baza podataka: ko se bavi proizvodnjom, popis objekata gde se ta proizvodnja vrši i površine na kojima se ta proizvodnja vrši.
Kada govorimo o kvalitetu semena sadnica, onda je u ovom zakonu takođe jasno definisano koji se kriterijumi moraju ispoštovati. Naravno, oni moraju biti usaglašeni sa našim standardima kvaliteta, ali ne samo sa našim, nego i sa standardima kvaliteta koje propisuje Međunarodno udruženje za testiranje semena, što je vrlo važno, jer posledica svega ovoga jeste da oni koji se sada budu bavili proizvodnjom, u okviru ovog zakona će imati potreban kvalitet da istupe i na evropsko tržište, što je svakako jedna velika šansa.
U ovoj oblasti se može zaraditi mnogo više novca nego što je to do sada bio slučaj. Sada, sa otvaranjem evropskog tržišta, ulazimo u jednu ravnopravnu utakmicu i sa ostalim državama koje imaju daleko bolje rezultate, tako da ostaje otvoren prostor za privatnu inicijativu u ovoj oblasti.
Ne treba zaboraviti ni efekat koji može da ima država, jer te tzv. visoke sastojine, odnosno kvalitetne šumske sastojine su u najvećem delu u vlasništvu države, tako da i država, ako se bolje organizuje, može imati značajno veće efekte. Sve u svemu, odličan zakon, vrlo važan zakon za ovu oblast.
Siguran sam da građani ne doživljavaju ovaj zakon kao strateški važan, ali vrlo je bitno da imamo za svaku oblast, pa i kada govorimo o oblasti šumarstva, kvalitetne zakone koji nam otvaraju evropsko tržište i druga tržišta, i da u jednoj ravnopravnoj utakmici imamo potreban kvalitet da se na tom tržištu namećemo i da ostvarimo finansijske efekte i za našu državu i društvo. DSS će zakon podržati i glasaće za njega. Hvala.

Zoran Anđelković

Socijalistička partija Srbije | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Branče Stojanović, ovlašćeni predstavnik poslaničke grupe SPS.
...
Socijalistička partija Srbije

Branče Stojanović

Socijalistička partija Srbije
Gospodine potpredsedniče, gospođo ministre, dame i gospodo narodni poslanici, dozvolite mi samo da kažem nekoliko reči, odnosno da kažem stav SPS-a vezano za ovaj zakon.
Od prethodnika smo čuli, radi se o jednom važnom zakonu, koji će SPS podržati i glasaće za njega. Kolega je rekao uglavnom prednosti zbog čega je važno doneti zakon, važno je što se izdvaja iz sadnog materijala poljoprivrednog bilja, važno je što tretira jednu važnu oblast, oblast šumarstva.
Šumarstvo je vrlo važna grana naše privrede i poljoprivrede, a u ime SPS-a sam podneo amandman kada smo usvajali budžet, odnosno želja nam je bila da izvesna sredstva opredelimo i da jednu opasnu štetočinu koja hara našim šumama suzbijemo na odgovarajući način. Imamo razlog povlačenja tada mog amandmana, a bilo je obećanje potpredsednika Vlade i ministra da će iz tekuće budžetske rezerve, ukoliko se ukaže potreba, da se izdvoje određena sredstva.
Proizvodnja kvalitetnog semena je početak plana da se godišnje podižu određene površine pod šumama, a što mi ispred SPS-a cenimo kao vrlo važno i značajno, i želimo da se pridružimo ideji ljudi koji vode ovaj resor i da se vratimo na površine koje su bile negde 80-tih godina pod šumama.
Važan segment ovog zakona je što se definiše, a nadam se da će ubuduće ministarstvo da radi na tome, i da pojedine sorte, kao što je Pančićeva omorika, a da mi ne zamere stručnjaci, endemična vrsta za naše područje. Koliko imam informaciju, Nemačka ima sertifikat za proizvodnju ovoga, i da se ne ponovi i da u ovoj oblasti ne idemo kao i u nekim drugim oblastima iz oblasti poljoprivrede, a kao što je nezaštićena šljivovica, a zaštitili je Austrijanci itd. Sve su to razlozi koji govore u prilog ovom zakonu i što će SPS da podrži ovaj zakon.
Šta želim još u ime SPS-a ovde da kažem. Mislim da nije dobro što je ovo prvi zakon iz oblasti poljoprivredne proizvodnje. On je važan i značajan i mislim da ima mnogo važnijih stvari, značajnijih stvari koje ovu oblast tretiraju. Postoji konsenzus u Skupštini da je poljoprivreda grana koja je vrlo značajna i na neki način mi, koji se bavimo politikom, u tim našim predizbornim nastupima uvek se kunemo u poljoprivredu.
Nažalost, posle dugo vremena od formiranja Vlade imamo tek jedan zakon, a ima dosta nerešenih stvari u ovoj oblasti. Poljoprivreda je u vrlo teškom stanju. Ne kažem da je zasluga ove vlade, sigurno da nije. Očekujemo da se uhvati ova vlada u koštac sa mnogobrojnim problemima koji pritiskaju ovu oblast.
Apelujem za skupštinskom govornicom da resorno ministarstvo ozbiljnije uđe, a znam opredeljenje ministarstva i u principu ga podržavam.
Strategija razvoja poljoprivredne proizvodnje je napravljena itd, a želja je bila i to nije loše, to podržavam, ali očekujemo i druge zakone koji će malo ovu oblast da urede. Mislim na Zakon o poljoprivrednom zemljištu, Zakon o zadrugama, nešto što se direktno ne tiče Ministarstva poljoprivrede, a vezano je za Ministarstvo za privredu i privatizaciju, a to je Zakon o privatizaciji.
Na Odboru za poljoprivredu sam tražio od Ministarstva jednu informaciju, odnosno da Odbor zauzme stav kakva je situacija generalno gledano u poljoprivrednim preduzećima, odnosno kombinatima koji su i dalje nosioci nekog razvoja poljoprivrede. Nažalost, ti kombinati koji su u vrlo teškoj situaciji, svi privredni kapaciteti su uglavnom u okviru tih i takvih kombinata. Mislim da su potrebne i neophodne izvesne izmene Zakona o privatizaciji u oblasti poljoprivrede, jer situacija je vrlo teška, a da ne kažem katastrofalna.
Znam da postoji spremnost u Ministarstvu da se razgovara, a to je donošenje uredbe o korišćenju državnog zemljišta, a mora Ministarstvo da inicira donošenje takve jedne uredbe, ukoliko nije već o tome nešto i konkretnije dogovarano.
Situacija u Srbiji je takva da su u okviru tih velikih sistema i velikih kombinata značajnije površine koje su državno zemljište, a obzirom da su kombinati u vrlo teškoj situaciji, plašim se da za nekoliko godina, ukoliko se ne uhvatimo zajednički, odnosno pre svega ministarstvo u koštac sa ovim problemima, da ćemo biti u situaciji da moramo da razgovaramo o krčenju određenih površina kako bi zasnovali poljoprivrednu proizvodnju, jer one već nekoliko godina nažalost se ne obrađuju, a stručni ljudi znaju šta znači to za njivu ako se dovoljno ne obrađuje i da postoji opasnost da ostane šikara neka, za koju su potrebna dodatna sredstva da bi se to i iskrčilo.
Prema tome, na kraju, SPS će podržati donošenje ovog zakona i iniciramo donošenje važnih zakona iz oblasti poljoprivrede, kako bismo ovu važnu oblast doveli unešto bolju situaciju. Ona je trenutno vrlo teška.

Zoran Anđelković

Socijalistička partija Srbije | Predsedava
Reč ima narodni poslanik, šef poslaničkog kluba SRS-a, Tomislav Nikolić. Izvolite.
...
Srpska radikalna stranka

Tomislav Nikolić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, Srbija se nalazi u takvoj situaciji da poslanici koji pripadaju opoziciji imaju zadatak da kritikuju i zakone naizgled dobre i da otvore četvoro očiju i da u njima traže ono što ne valja, a očigledno se poslanici vladajuće većine ne upuštaju ni u jedan predlog koji im ovde stigne. To je vidljivo iz dana u dan, iz sata u sat.
Pred nama se nalazi zakon za koji bi neko morao da kaže da je dobar zato što reguliše oblast naizgled regulisanu, neregulisanu, a vi znate da ponašanje ne zavisi od toga da li je neka oblast regulisana zakonom, nego kako se zakon sprovodi na terenu. Evropa je rekla da treba da napravimo neki zakon, kako bismo tobož i mi na nekom tržištu počeli da prodajemo neku robu koju ćemo sada, po ovom zakonu, da proizvodimo.
Šta se dešava trenutno u srpskim šumama? Skoro neprimetno gubar je ovladao šumama. Za Ministarstvo šuma skoro neprimetno. Ne znam šta je još trebalo da se desi da počne neka akcija lepljenja plakata po selima u kojima se nalaže seljacima da čiste svoja stabla, a sada su počeli na televiziji da nam prikazuju razmere najezde gubara na šume.
Ne znam kako je u drugim krajevima, ali u Šumadiji znam, zato što koristim subotu i nedelju da provedem u šumi. Odavno sam primetio i saznao od seljaka sa kojima se družim kolike razmere je ta pošast uzela. Sećam se, bio sam dete, kada su nas iz osnovnih škola, iz srednjih škola, kada su studente vodili u šume da na fizički način, a izgleda da je to najdelotvornije, odstranjujemo gubara sa šuma, kako bismo spasili to malo šuma koje su tada bile veliko bogatstvo.
Priznajem, kako se rukovodi šumama poodavno, naše šume nisu neko veliko bogatstvo. Dovoljno je da krenete izvan svakog grada pet kilometara, bilo kojim putem koji vodi u šumu, videćete razorne posledice nebrige o našim šumama. Sve je posečeno.
Dok su domaćini vladali šumama proređivalo se i seklo po vrzinama, krivo stablo, ono od kojeg se ne očekuje skoro nikakav napredak, šume su se sekle sekirama, pa je trebalo da provede dane i dane u šumi da naseče dovoljno drva. Sada su uletele motorne testere kao automatske puške. Pred njima padaju čitave oblasti pod šumom i stvara se prilika da mi dobijemo jednog dana područje koje će biti izloženo takvim erozijama i poplavama da od toga nećemo moći da se odbranimo.
Sad, mogu da posumnjam, zato što sam u opoziciji, a i zato što poznajem one koji predstavljaju predlagače ovog zakona, mislim na Vladu Srbije u celini, neću da izdvajam ministarku, neko će možda i da izdvoji i samu ministarku, a kaže se "dok se jednom ne smrkne, drugom ne svane". Nama gubar desetkuje šume.
Hoće li biti posla sada za one koji proizvode materijal regulisan ovim zakonom? Ako će biti, da priznam – treba regulisati to zakonom. Ali, kako to, da pođem od člana 10, da ne idem ranije, kako to stručne poslove priznavanja polaznog materijala Ministarstvo može da poveri preduzeću ili drugom pravnom licu koje ima zaposlenog jednog šumarskog inženjera sa najmanje tri godine radnog iskustva i da taj, na osnovu člana 12. stav 3, odluči da genetski modifikovan polazni materijal ne predstavlja opasnost za zdravlje ljudi i životnu sredinu.
Celokupna svetska nauka se spori oko toga koliko je opasan genetski modifikovan polazni materijal i približniji sam, kao čovek koji bi želeo da živi na zdravoj planeti, da verujem onima koji kažu da od toga treba da bežimo ko đavo od krsta, a vi nama ovde zakonom predviđate u članu 12. da će se upisati u registar polaznog materijala i genetski modifikovan materijal za koga neki inženjer šumarstva, koji ima tri godine radnog staža i položen stručni ispit, utvrdi da ne predstavlja opasnost za zdravlje ljudi i životnu sredinu.
E, ne mogu da vam verujem i neću da vam verujem, i gde god budem pronašao te reči "genetski modifikovan materijal" posumnjaću na ovu vladu da ima umešane prste u to. Jer, ova vlada je svojevremeno od toga imala velike koristi. Pitanje je – ima li koristi od toga i dan-danas.
U principu proizvodnju obavlja onaj ko ima inženjera šumarstva sa dve godine staža, priznavanje sa tri, kontrola sa dve godine radnog staža, svešćemo se bogami na državu koja u stvari neće imati nikakvu kontrolu zato što znam da Ministarstvo za to nije osposobljeno i sve te poslove poveravaće, po principu, svakom ko je registrovan i ima inženjera, može da mu se taj posao poveri. Ili će možda neko iz Ministarstva da poznaje sve šumarske inženjere, pa će reći – ovaj može da vrši kontrolu, a ovaj kontrolu ne može da vrši.
Tako i u inspektoratu – tri godine iskustva, inspektor koji vrši kontrolu po članu 43, a u članu 44. ima pravo da, tu mi je interesantan stav 1. tačke 3), ima pravo da zabrani stavljanje u promet reprodukcionog materijala koji nije dorađen, nije propisno upakovan, nije u originalnom izvornom pakovanju, nema deklaraciju, ne odgovara propisanom i deklarisanom kvalitetu ili čiji kvalitet nije utvrđen na propisan način. Žalba izjavljena na rešenje na ovu tačku ne odlaže izvršenje rešenja.
I, vi ste sada u jednu tačku stavili materijal koji nema dokaz o kvalitetu i materijal koji nije propisno upakovan. Zar nije bolje da inspektor tu na licu mesta kaže – ovo ćete da stavite u drugu kutiju, zato što je kvalitetno, ima poreklo, priznato je, stavite ga samo u ovu kutiju i nastavite to da radite, nego će taj inspektor da donese rešenje, proizvođač
će da se žali Vladi Republike Srbije, najverovatnije Administrativnom odboru, ukoliko se sećam, ali šta će da bude sa njegovim materijalom, piše li ovde koja su ovlašćenja, hoće li da ga uništi? Hoće li da ga zapleni i da ga odnese u neko skladište u kome će da propadne.
Hoćete li vi u stvari to da zatvorite kod onih ljudi kod kojih vam to ne odgovara? Znam kada se Vlada okomi na nekog proizvođača ona mu svakog dana šalje sanitarnu inspekciju, pa mu ne piše – radno vreme, na klozetu mu ne piše – muški i ženski, i kažnjavaju ga svaki dan iz dana u dan. Zašto ovako rigorozno?
Na rešenje o tome da roba nije propisno upakovana – šta to znači, nije propisno upakovana, svaki materijal u jednu kutiju, pet materijala u veću kutiju, 20 u još veću i ako nije ispunjeno – zabrana prometa, a ti se posle žali. A, ako se radi o satima ili danima kada robu možeš da prodaš, roba propada.
U principu jesam za to da se sve reguliše, ali pogledajte koliko je oblasti života neregulisano. Pogledajte samo koliko se drveta proda obično subotom u gradovima u Srbiji. Da li su vaši inspektori utvrdili ima li na svakom drvetu obeležen čekić šumara koji je nadležan za to. Da li ste tu stavili zabranu prometa? Da li ste tu zaplenili materijal koji nije propisno obeležen?
Da li ste podneli izveštaj? Voleo bih da ste podneli izveštaj o tome u kakvom su stanju vaše šume. Da li ste uopšte, osim helikopterom, otišli u neku šumu da vidite taj jad i tu bedu. Mi šumama sada nazivamo čečvare, žbunje. Ima li u našim šumama više materijala od koga može da se proizvede nameštaj? Ima li oraha od kojih može da se napravi kundak za pušku? Nema.
Mi sečemo nedozrelo drvo i vi ste toga svesni. Kada se to bude uništilo džabe da menjamo Vladu. Ako vam je pristup da se sve u Srbiji popravi, saglasan sam da popravite i zakonom, a ne da popravljamo stanje na terenu ako je to ikako više moguće, jer je stanje užasno. Pitajte šumare i pitajte Vojvodinašume, šta oni rade i da li ste i vi saglasni s tim da se srpske šume dele na Vojvodinašume i Srbijašume. Da li ste saglasni s tim da se dele Vojvodinavode i Srbijavode i da li je tog časa prestala bilo kakva kontrola.
Pitam vas – ko vrši kontrolu u Vojvodini nad šumama kojima treba da gazduje Vojvodinašume, firma koja nikada nije ni formirana. Previše je problema da bi se samo hvalilo nešto. Zato vas molim da otklonite sumnje koje imamo. Mislim da bi to bila dužnost ministra da otkloni javnom rečju sumnje koje imamo, da bi o zakonu moglo da se raspravlja na neki drugi način.
U principu jesam za regulisanje. Očekujem mnogo zakona. Mislim da ovo nije bilo za hitan postupak.

Zoran Anđelković

Socijalistička partija Srbije | Predsedava
Gospodine Nikoliću, da li koristite i drugih deset minuta.
...
Srpska radikalna stranka

Tomislav Nikolić

Srpska radikalna stranka
Završavam, gospodine Anđelkoviću. Nisam od vas očekivao da branite autoritet Skupštine baš toliko. Završavam i to računajte kao da sam sve vreme govorio. Dakle, poslanička grupa SRS je opoziciona, neće vam glasati za ovaj zakon, ali da biste znali šta ćemo sa tim zakonom raditi u javnosti, molim vas da razmislite o primedbama.