Dame i gospodo poslanici, u uvodnom ekspozeu gospodina Lalovića rečeno je da ovaj zakon, između ostalog, što je novina i suština ovog zakona, stavlja socijalni dijalog, odnosno kolektivno pregovaranje kao dominantnu formu dogovaranja. To je sjajno. To je najiskrenije sjajno i takav je princip i u zemljama zapadne Evrope. Tamo je socijalni dijalog kategorija dogovaranja i to kolektivno pregovaranje je praktično dominantno dogovaranje.
Navešću samo primere dve zemlje zapadne Evrope koje su to uradile. Irska je to uradila 1987. godine, sa jednom revizijom 2000. godine. U Irskoj ne postoji problem nezaposlenosti. Holandija je to uradila 1982. godine i Holandija je u takvoj situaciji sada da, u trenutku ako sve stane u Holandiji, sve prestaje da radi, niko ne radi, još 50 godina mogu da žive na istom nivou kao što žive sada. Taj princip je izvanredan i sa te strane apsolutno podržavam taj deo zakona o radu i deo izlaganja ministra.S druge strane, socijalni dijalog je uvek sastavljen ili ima tri učesnika. S jedne strane su to poslodavci, sa druge strane su tu reprezentativni sindikati i sa treće strane je to država preko Vlade.
Zašto bi to bilo drugačije kod nas? Vlada ima najjasnije definisanu ulogu u tom dogovaranju i, iskreno, Vlada ima najveću moć odlučivanja i kreiranja bilo zakona, sem naravno Narodne skupštine, tako i zakona i miljea za socijalni dijalog i miljea za razvoj zemlje.
U trenutku kada svi partneri postignu svoj dogovor, odnosno ne svoj, nego postignu dogovor o najvažnijim problemima u svojoj zemlji, kada se definišu načini i vreme rešavanja tih problema, tada je postignut taj nacionalni konsenzus, odnosno postignut je tzv. socijalni pakt i tek tada svaki od tih partnera može da radi svoj posao, a da država napreduje.
Koliko znam, i premijer zna šta radi i iza toga stoji. I većina ministara zna šta radi i iza toga stoji. Zašto je problem gospodina Lalovića da se prihvati ovaj amandman i da Vlada bude jedan od potpisnika opšteg ugovora – da tim svojim potpisom ili potpisom predstavnika Vlade, Vlada bude garant tih opštih uslova ili tzv. nacionalnog konsenzusa postignutog između poslodavca ili poslodavaca, između sindikata i između države.
Reći ću vam samo jednu stvar. Opšti kolektivni ugovor, ili hajde da probamo da na brzinu razjasnimo kako izgleda za ljude koji nisu u toj materiji, i zašto bi svi bili u toj materiji: postoji opšti kolektivni ugovor koji važi za čitavu teritoriju zemlje, za sve grane i za sve zaposlene; postoji granski ugovor za svaku granu posebno; postoje teritorijalni kolektivni ugovori i pojedinačni kolektivni ugovori.
U opštem kolektivnom ugovoru koji važi za čitavu zemlju, za sve grane i za sve radnike definišu se opšte stvari, osnovne stvari, minimum od koga se kasnije kreće u kolektivno pregovaranje po granama, po teritorijama ili između sindikata i poslodavaca u okviru jedne firme.
U opštem kolektivnom ugovoru stoji, evo, vest u novinama, "Večernje novosti", između ostalog, treća strana - dogovorno je da je minimalna zarada 6.993 dinara, znači 7.000 dinara. U opštem ugovoru stoji da će minimalna zarada biti toliko, da je radno vreme osam sati. Neće Vlada, ili ne stoji u opštem ugovoru radno vreme, ostaje između poslodavaca i sindikata da se dogovore da li će raditi od 6,00 do 14,00 ili će raditi od 9,00 do 17,00.
Država je garant da će se raditi osam sati. Svako ko se žali i kaže da ga poslodavac tera da radi duže od osam sati, ima pravo da se zaštiti i da traži pomoć države. Država šalje svoje inspekcije itd.
Ne vidim zašto ako hoćemo da donesemo ovaj zakon koji je u znatnoj meri bolji od trenutno važećeg Zakona o radu, zašto da onda i ta vlada koja zakon predlaže Narodnoj skupštini i ova Narodna skupština ne prihvate mogućnost da i ta vlada koja je zakon predložila Narodnoj skupštini i Narodna skupština koja će zakon usvojiti, ne budu garanti opštih stvari kojima se praktično stvara milje za razvoj, investicije itd.
(Predsednik: Vreme.)
Završavam, još jedna rečenica, znači, suština u priči je samo jedna. Ono što radimo i ono što predlažemo da iza toga stojimo i da to garantujemo.
Vlada je predložila zakon, pa zašto ne bi Vlada bila, jer je već učesnik u tom socijalnom dijalogu, preko svojih predstavnika kao jedan od tri subjekta i zašto onda ne bi Vlada bila potpisnik tog opšteg ugovora i te opšte stvari i svojim autoritetom Vlada garantovala u ovom slučaju i poslodavcima i zaposlenima. Hvala predsedniče.