Poštovane kolege narodni poslanici, moram nešto da primetim. U ovom sazivu Skupštine Srbije ovo je sigurno do sada jedini predlog zakona koji je praktično na sednici Odbora za zdravlje i porodicu postigao politički konsenzus, odnosno, bolje rečeno, u načelu niko nije glasao protiv. Naravno, to ne znači da će svi poslanici glasati za usvajanje ovog zakona, ali prosto govori o svesti svih nas da nam je sigurno i te kako potreban jedan ovakav zakon.
Naravno da su sve parlamentarne stranke uložile amandmane na ovaj zakon i moram da kažem, pošto sam član tog odbora i bila sam prisutna, da su svi amandmani zaista imali jednu pozitivnu želju, a to je da ovako dobar zakon još više poprave. Svesni smo činjenice da idealnog zakona nema, kao što ne postoji ništa idealno u životu, ali zato dajte da zaista učinimo jedan pomak nabolje i da jedan ovakav zakon na ovoj skupštini usvojimo.
Moram da kažem da ovo nije prvo pisanje porodičnog zakona. Prvo pisanje porodičnog zakona novijeg datuma bilo je 1994. godine, kada su socijalisti bili na vlasti, ali taj predlog zakona nije ugledao svetlost dana i nije ušao u skupštinsku proceduru iz jednog jedinog razloga, jer su tada brak i porodični odnosi bili u ingerenciji savezne države.
Danas mi imamo više razloga koji nas obavezuju da jedan ovakav zakon usvojimo. Pre svega, tu je Ustavna povelja, koja, praktično, obavezuje države članice da svaka ima svoje zakone. Zatim, tu je niz ratifikovanih konvencija, od kojih bih naročito izdvojila Konvenciju Ujedinjenih nacija o pravima deteta, koja nas, verovatno, kao potpisnike, bar na neki način obavezuje. Ono čemu, rekla bih, svi ovde težimo, ma kojoj političkoj opciji pripadali, jeste da uđemo u međunarodno zakonodavstvo i da bar sa jednim ovakvim zakonom, ako ništa drugo, usklađivanjem sa međunarodnim pravom, možemo da odškrinemo vrata Evropske unije.
Ovaj zakon ima sigurno niz dobrih i kvalitetnih novina, zbog kojih će poslanička grupa SPS glasati za ovaj zakon, ali rekla bih da ima i pojedinih manjkavosti. Zakon je vrlo obiman, ima 360 i nešto članova. Naravno, ako bismo hteli zaista studiozno da raspravljamo o ovom zakonu, bilo bi suviše malo vremena da popričamo o njemu, s obzirom na poslaničko vreme koje svaka od naših parlamentarnih grupa ima. Zato bih izdvojila samo par stvari koje, čini mi se, imaju vrlo velikog značaja.
Pre svega, tu su prava dece, jer naravno da je dete, bez obzira imali ga ili ne, centar ne samo svih nas, nego centar sveta i centar svih normalnih ljudi. Možda se odaje utisak da su ta prava deteta ovde više povećana deklarativno, samim tim što ne vidimo nikakvu podlogu, eventualno, sankcija, ukoliko se ona kao takva dosledno ne sprovedu, ali rekla bih da je vrlo važno ono što se daje detetu, neka povećana samostalnost, posle navršene 15. godine života.
Do sada smo imali slučaj da centri za socijalni rad i sudovi... u zavisnosti od toga kome dete pripadne, dete ostaje uz tog roditelja, a sada dete ima pravo glasa da posle 15. godine kaže sa kojim od roditelja želi da živi, ukoliko je došlo do razvoda braka čak i ranije. Posle 15. godine života, naravno, dete ima pravo da samo razmišlja i odlučuje o svom daljem školovanju, znači o upisivanju u srednju školu. Dete, čak, posle 15. godine života može samostalno da odluči i, recimo, ukoliko želi da se izloži nekom medicinskom zahvatu, a do sada apsolutno nije moglo da se razmišlja o tome.
Ali, ono što je jako važno, to je da dete posle 15. godine života ima pravo da ima kompletan uvid, prvo, u matičnu knjigu rođenih, a zatim i u svu kompletnu dokumentaciju koja govori o poreklu deteta. Ovde se stalno postavlja pitanje reći ili ne reći. Ovde je veoma važno, ukoliko se radi o deci koja su usvojena (i bez obzira usvojena ili ne), da tu proveru mogu izvršiti u matičnim knjigama, naravno, nakon navršene 15. godine života.
Ono što je jako važno, a jeste novo, verovatno će to svi podvući u svojim izlaganjima, to je da postoji zakonski omogućeno roditeljsko staranje kod dece i nakon razvoda braka, naravno, ugovorom koji se potpisuje u sudu i ako sud opredeli da je to najpovoljnije za dete.
U jednoj našoj normalnoj porodici, u normalnim uslovima, da li postoji neko ko može bolje od roditelja da vaspitava dete? Rekla bih ne, jer za vaspitanje svakog deteta je potrebno prisustvo oba roditelja. Ukoliko ste imali kontakte, a sigurno je da jeste, sa decom iz razvedenih brakova i sa onim roditeljima kojima dete nije pripalo, znate da jedan vikend u toku meseca, koji je do sada centar za socijalni rad opredeljivao da se dete viđa sa onim drugim roditeljem, sa kojim ne živi, ne može da bude dovoljan niti za normalan psihofizički razvoj deteta, ali ni za bilo šta drugo.
U svakom slučaju, ovo je zdravija kombinacija, jer ja sam jedna od prvih zagovornika stava da je bolji zdrav razvod, jer u zdravom razvodu, uz normalne roditelje, posvećene svojoj deci, deca će sigurno imati normalan psihofizički razvoj, nego da, recimo, ostanu u bolesnom braku, što iza sebe povlači sve ono što je ponovo obuhvaćeno ovim zakonom.
Ovde bih istakla još jednu stvar. Ona se tiče više emancipacije, jer ovde više ne govorimo o deci koja su navršila 15. godinu života, nego govorimo o licima koja posle 16. godine života, ukoliko su psihofizički zdrava i ukoliko su u međuvremenu postala roditelji, uz dozvolu suda mogu imati pravo na samostalno zapošljenje. Na taj način postoji neko ko će moći da obezbedi materijalnu egzistenciju porodice. To je dobro.
Sada da kažem nešto o čemu do sada nismo dovoljno rekli. Ono što je vrlo važno u ovom zakonu jeste regulativa koja govori o sprečavanju ili bar o smanjivanju nasilja u porodici. Nažalost, nasilje u porodici je vrlo prisutno. Bez obzira koliko smo spremni o tome u javnosti da govorimo, ipak postoje neki statistički podaci koji kažu da uglavnom svaka četvrta žena trpi nasilje u porodici. Naravno da se podrazumeva da ne mora to, kao po pravilu, uvek da bude žena. To mogu da budu i deca. Budite sigurni da često nasilje u porodici trpe i stari.
Zapravo, postavlja se pitanje kakav je društveni milje u kome mi živimo i šta za nas uopšte znači porodica, ta osnovna ćelija društva. Nažalost, sve je više razorenih porodica i sve više dolazi do smanjivanja sklapanja brakova. Daću vam jedan egzaktan primer. Dolazim iz opštine Kikinda, gde je 2003. godine bilo više razorenih nego sklopljenih brakova. To je grad u kome, praktično, institucija porodice, kao i u svim drugim sredinama u našoj državi, gubi u onom tradicionalnom smislu, što mi smatramo i kako smo vaspitani, šta je to porodica.
S jedne strane, ako bismo rekli da porodica nema tu težinu jer je ekonomska situacija u kojoj se nalazi naša zemlja loša, standard življenja nam je loš, uglavnom u porodicama jedan član radi ili nijedan ne radi i da su sve to situacije u kojima porodica nema svoju egzistenciju, rekla bih da možda i nije tako.
Jer egzaktni podaci govore da je čak kod nas u porodicama gde je viši standard življenja manji broj dece, a tamo gde su porodice sa nižim materijalnim statusom rađa se mnogo više dece i, praktično, oni su ti koji produžavaju našu vrstu.
Ili, da ne posmatramo samo našu zemlju, koja zbilja živi u teškim materijalnim okolnostima. Ako pogledamo zemlje Zapadne Evrope, pa ako hoćete i Amerike, gde je vrlo visok standard življenja, i tamo dolazi do smanjivanja broja porodica u kojima se rađaju deca.
Mi smo u prošlom sazivu imali na dnevnom redu Krivični zakon. Tamo je po prvi put, zahvaljujući našoj koleginici Leili Ruždić, amandmanom usvojenim od strane Skupštine u prošlom sazivu, uvedeno da postoji krivično delo - nasilje u porodici. To krivično delo kažnjava se zatvorom do tri godine; rekla bih, vrlo drastično, ne zbog toga što bih želela bilo koga ko tiraniše bilo koje lice, a ne člana svoje porodice, da zaštitim, nego prosto, postavlja se osnovno pitanje - koja će to majka osuditi na tri godine zatvora oca svoga deteta. Rekla bih, vrlo teška odluka, ukoliko to nije zaista neko preveliko nasilje.
U tim unesrećenim situacijama i sredinama, u našoj zemlji razvile su se raznorazne nevladine organizacije koje su pružale utočište žrtvama nasilja u porodici, bez obzira da li su žene ili deca. Ili, imamo raznorazne SOS telefone na koja se ugrožena lica, odnosno žrtve tog nasilja mogu javljati, ali postavlja se pitanje da li je zaista realno očekivati pomoć od takvih organizacija. Postavlja se pitanje ko stoji iza takvih organizacija i koliko su ti ljudi stručni i kompetentni.
Ne želim da sumnjam ni u čiju dobru volju da zaštiti svakog ugroženog, ali mislim da je sva ta regulativa mnogo povoljnija sa ovim porodičnim zakonom, nego da pribegavamo ovoj drugoj nužnoj potrebi koja se iznedrila u ovim godinama tranzicije svuda, pa i u našoj zemlji. Čuli smo, da ne ponavljam, na koje sve načine može da se zaštiti žrtva u porodici, npr. nasilnik ne može da prilazi niti mestu rada, niti mestu gde živi; tako će se, bez obzira ko je ta žrtva, maksimalno zaštititi, jer na jedan bezbedniji način dolazi do zaštite i duševnog i telesnog integriteta svake ugrožene ličnosti. Mislim da je to nešto što je dobro u ovom zakonu.
U ovom zakonu postoji još jedna novina, a to je - bračni ugovor, mada bih ja pre rekla da me to asocira na predbračni ugovor. Do sada smo to uglavnom mogli da vidimo u filmovima sa Zapada i čitajući o sklapanju brakova javnih i vrlo bogatih poznatih ličnosti koje su te predbračne ugovore pravile isključivo iz materijalnih razloga, jer svako ko je uneo veliko bogatstvo u porodicu, a ukoliko dođe do razilaženja, ne želi da ostane oštećen.
Rekla bih da je kod nas zaista mali broj porodica koje bi zbog toga pravile predbračni ugovor, ali čini mi se da je on i te kako važan zato što, ukoliko dođe do razvoda braka, postoji neka mogućnost da se i ona ugroženija strana iz razvedenog braka zaštiti.
Da ne ulazimo u detalje, tu postoji još niz članova koji vrlo dobro regulišu i neke druge bračne odnose.
Što se tiče usvajanja, mislim da je dobro, bez obzira što ćemo možda polemisati oko toga, pre svega to što će postojati jedinstveni registar u ministarstvu, što će postojati evidencija svih potencijalnih usvojenika i svih potencijalnih usvojitelja; u svakom momentu moći će da se prati dete koje je usvojeno, i tu će se jedni sa drugima najbolje prepoznati.
Više ne postoji limit, granica za usvajanje; dosadašnji zakon je predviđao do pet godina, a sada postoji limit donje granice, da se ne može usvojiti dete mlađe od tri meseca, ali zato je gornja granica povećana, pa se može dete usvajati i do punoletstva, do 18. godine starosti. Čak postoji klauzula da može i posle 18. godine, ukoliko se radi o licu kome je potrebno usvojenje, a pri tom psihofizički, iz medicinskih razloga, nije u mogućnosti da samostalno živi.
Ono što je jako dobro, da bismo eliminisali neke društvene anomalije koje su u savremenom društvu prisutne, pa i kod nas, i da bi se uspostavili korektni odnosi između roditelja i deteta, jeste da je napravljena jedna razumna granica između usvojitelja i usvojenika. Ta razlika između usvojenika i usvojitelja ne može da bude manje od 18 godina, ali isto tako ne može da bude ni veća od 45 godina.
Rekla bih da su sve ovo argumenti zbog kojih će poslanička grupa SPS glasati za usvajanje ovakvog porodičnog zakona i naravno, primenom na delu, videti da, ukoliko je u mogućnosti, on što češće istrpi korekciju u ovom parlamentu.
Ovo su razlozi za, ali ima i onih razloga protiv. Pre svega, to je u zakon uneto, zašto se posle usvajanja ovaj porodični zakon ne može odmah primenjivati. Čuli smo i od samog ministra da je potrebna neka edukacija sudija, a svi smo upoznati sa tim i bila je vrlo široka rasprava o ovom zakonu, zašto onda paralelno, ako znamo da je to kvalitetan zakon i da će naići na podršku u ovom parlamentu, nije išla i edukacija svih tih sudija koje će, usvajanjem ovog zakona, imati da rade nove poslove.
Postavlja se pitanje kompetentnosti i opremljenosti, i kadrovski i tehnički, centara za socijalni rad, što će i te kako biti potrebno. Potrebna je finansijska podrška od strane Vlade da bi sve ovo o čemu smo pričali, jedinstveni registri i sve ostalo, zaista zaživelo i na ostalim nivoima.
Konačno, ako je već sve to tako, a jeste, postavljam jedno otvoreno pitanje svima nama, poslanicima Narodne skupštine Republike Srbije - šta će nama porodični zakon ako više ne budemo imali porodicu i ako više ne budemo imali dece? Da li je ovaj porodični zakon, a sigurna sam da jeste, prvi i osnovni motiv da svi veoma ozbiljno razmislimo o tome šta je svima nama činiti da Srbi, kao narod, ne izumiru. Mi postajemo sve stariji. Moramo nešto da učinimo na poboljšanju nataliteta.
Reći ću samo neke podatke. Ako uzimamo neke zaista relevantne podatke, zato ću ih i citirati iz poslednjeg popisa i u odnosu na 1991. godinu, bez obzira na sve ono što nam se dešavalo između (ratovi, veliki broj izbeglica, raseljenih lica itd.), na poslednjem popisu broj stanovništva je mnogo manji. Jedna trećina brakova je bez dece. Razmislite, govorimo o porodici, odnosu roditelja i dece, o svemu tome, afirmativno, a nama je jedna trećina brakova bez dece!
Zatim, na jedan bračni par dolazi 0,9 dece. Dugo godina unazad bela kuga je bila karakteristična za Autonomnu Pokrajinu Vojvodinu, odakle ja dolazim. Danas je bela kuga zavladala Srbijom i mi svi zajednički zaista moramo da učinimo nešto na tome. Ako je na nivou cele Srbije 0,9 dece na jednu porodicu, u Vojvodini je 0,6, a pri tom, ako gledamo drugu populaciju, recimo kod Albanaca je 6,9 dece na jednu porodicu.
Šta mi doživljavamo? Do sada smo imali prilike da gledamo raznorazne reportaže i da vidimo kako nam neka sela ostaju sa jednim detetom koje pohađa školu, pa učitelj drži redovnu nastavu, ili dvoje i troje, i svi smo bili iznenađeni, zgražavali smo se, ali danas nam se to dešava i u gradovima. U Kikindi se svake godine upiše jedno odeljenje manje. Em što nemamo dece, em će nam se stvarati i suficit prosvetnih kadrova, što do sada nikada nije bilo, jer smo uvek pričali da smo deficitarni u tome.
Citirala bih po Alojzu Fišeru fon Egeru - od početka 20. veka do danas svi balkanski narodi su se uvećavali, Turci za 400%, Rumuni za 45%, Bugari za 38%, Albanci 700%, Grci 35%, samo se broj Srba smanjio za 10%.
Prema tome, da li zaista ne smatramo da je ovo poslednji trenutak da povedemo brigu o obnavljanju stanovništva u Srbiji? Verujem da ćemo uskoro na novom zasedanju imati i tako nešto, o čemu bi zaista trebalo dobro da popričamo.
Inače, još jednom za kraj, poslanička grupa SPS glasaće za usvajanje ovakvog predloga porodičnog zakona. Zahvaljujem.