PETO VANREDNO ZASEDANjE, 01.06.2005.

3. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

PETO VANREDNO ZASEDANjE

3. dan rada

01.06.2005

Sednicu je otvorio: Predrag Marković

Sednica je trajala od 11:30 do 18:05

OBRAĆANJA

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Pošto na listama poslaničkih grupa više nema prijavljenih za reč, pre zaključivanja pretresa, pitam da li žele reč predsednici, odnosno predstavnici poslaničkih grupa ili još neko ko nije iskoristio svoje pravo iz člana 89. Poslovnika? (Ne.)
Da li predstavnik predlagača dr Zoran Lončar, ministar za državnu upravu i lokalnu samoupravu, želi da da završnu reč? (Ne.)
Zaključujem pretres.
Pošto smo obavili pretres, Narodna skupština će u danu za glasanje odlučivati o Predlogu amandmana na Ustavnu povelju državne zajednice Srbija i Crna Gora i Predlogu zakona za sprovođenje amandmana I i II na Ustavnu povelju državne zajednice Srbija i Crna Gora.
Prelazimo na 2. tačku dnevnog reda: – PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O AKCIZAMA (načela; pojedinosti – )
Primili ste Predlog zakona koji je podnela Vlada Republike Srbije.
Primili ste amandmane koje su na Predlog zakona podneli narodni poslanici Branka Bošnjak, Zoran Krasić, dr Veroljub Arsić, Dragoljub Stamenković, Vjerica Radeta, Nemanja Šarović, Nataša Jovanović, Momir Marković, Goran Cvetanović, Petar Jojić, Božidar Koprivica i Zlatan Jovanović, kao i Vlada Republike Srbije.
Primili ste izveštaje Odbora za finansije i Zakonodavnog odbora.
Na sednici Odbora za finansije, a nakon toga i pisanim putem, narodni poslanik Branka Bošnjak povukla je amandmane: amandman kojim je predložila da se posle člana 1. doda član 1a, na član 2, na član 4, amandman kojim je predložila da se posle člana 5. doda novi član 5a, amandman kojim je predložila da se posle člana 5a doda član 5b, na član 9. i na član 10.
Pre otvaranja načelnog pretresa podsećam vas da, prema članu 90. Poslovnika Narodne skupštine, ukupno vreme rasprave u načelu za poslaničke grupe iznosi pet časova, kao i da se ovo vreme raspoređuje na poslaničke grupe, srazmerno broju narodnih poslanika članova poslaničke grupe.
Pošto ukupno vreme rasprave u načelu za poslaničke grupe iznosi pet časova, konstatujem da je vreme rasprave po poslaničkim grupama sledeće: Srpska radikalna stranka – jedan sat 37 minuta 12 sekundi, Demokratska stranka Srbije – jedan sat tri minuta 36 sekundi, Demokratska stranka-Boris Tadić – 44 minuta 24 sekunde, G17 plus – 37 minuta 12 sekundi, Socijalistička partija Srbije – 26 minuta 24 sekunde, Srpski pokret obnove - Nova Srbija – 21 minut 36 sekundi, i poslanici koji ne pripadaju nijednoj poslaničkoj grupi, četiri poslanika SPO-a, tri poslanika SDP-a i jedan nezavisni poslanik, po pet minuta, na osnovu člana 89. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine.
Istovremeno vas obaveštavam da su ovlašćeni predstavnici poslaničkih grupa za ovu tačku dnevnog reda ispred Srpske radikalne stranke gospodin Zoran Krasić, a ispred Socijalističke partije Srbije Jovan Todorović.
Molim poslaničke grupe, ukoliko to već nisu učinile, da odmah podnesu prijave za reč, sa redosledom narodnih poslanika.
Saglasno članu 136. stav 1. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram načelni pretres.
Da li predstavnik predlagača mr Mlađan Dinkić, ministar finansija, želi reč? Izvolite.

Mlađan Dinkić

Dame i gospodo narodni poslanici, tri su osnovna razloga za izmenu i dopunu Zakona o akcizama. Najpre, kao što znate, u poslednjih godinu dana cena nafte na svetskom tržištu varira i utiče negativno na domaće maloprodajne cene. Mi želimo da omogućimo fleksibilnost u vođenju politike akciza, tako da u slučaju povećanja cene nafte na svetskom tržištu Vlada dobije mogućnost da može da smanji akcizu za određeni procenat, a isto tako, ukoliko dođe do pada cene, da onda može da je vrati na stari nivo.
Ovim zakonom dajemo mogućnost da Vlada Republike Srbije može privremeno da smanji iznose akciza maksimalno do 20% od vrednosti akciza koje su utvrđene zakonom, s tim da ako dođe kasnije do pada cena na svetskom tržištu može da ih poveća, maksimalno do nivoa na kome su bile u prethodnom periodu.
Konkretno, u ovoj situaciji kada imamo rast cena nafte na svetskom tržištu, mi želimo da kroz umanjenje akcize zaštitimo standard građana, kako bi maloprodajne cene ostale približno nepromenjene, i naravno, ako se sutra situacija bude odvijala u obrnutom pravcu, ako cena nafte bude padala, onda možemo ponovo da ih vratimo, ali ne na nivo koji bi bio viši od onoga koji je utvrđen zakonom, već maksimalno do nivoa koji je utvrđen zakonom. To je prva važna stvar koja se predviđa u izmeni Zakona o akcizama.
Takođe, želimo da pospešimo izvoz derivata koji se proizvode u našim rafinerijama u Pančevu i Novom Sadu, na teritoriji Kosova i Metohije i zato predviđamo ovim zakonom da je ukoliko se izvrši prodaja derivata na teritoriji AP Kosova i Metohije moguće izvršiti refakciju akcize u punom iznosu. Drugim rečima, naši derivati mogu biti jeftiniji kada idu na Kosovo i Metohiju i možemo jedan deo viška koji proizvodi Rafinerija Pančevo i Novi Sad da plasiramo na ovo tržište pod konkurentnim uslovima.
Dakle, platila bi se akciza, ali, uz dokaz da je nafta, odnosno da su derivati plaćeni i otpremljeni na teritoriju Kosova i Metohije, onda bi onaj ko je izvršio taj promet dobio nazad akcizu u vidu refakcije, kao što sada imate refakciju jedne trećine cene za dizel gorivo kod poljoprivrednih proizvođača.
Što se tiče oslobađanja od plaćanja akcize, i to ovaj zakon predviđa, pripremamo otvaranje slobodnih carinskih prodavnica na Aerodromu Beograd. I u izmenama i dopunama Zakona o porezu na dodatu vrednost, dakle, takođe ćemo posebno tretirati tzv. fri-šopove koji mogu da se otvore na međunarodnom Aerodromu Beograd. Ovim dajemo mogućnost oslobađanja od plaćanja akciza na robu koja se prodaje u slobodnim carinskim prodavnicama, na vazduhoplovnim pristaništima, a to je Aerodrom Beograd, gde je organizovana pasoška i carinska kontrola, tako da možemo da kontrolišemo ovaj promet.
Takođe, što se tiče derivata nafte, uvodi se jedna nova akciza na ostale derivate nafte koji se dobijaju od frakcija nafte koje imaju raspon destilacije do 380 stepeni. Naime, u praksi se pokazalo da postoji zloupotreba kod uvoza određenih destilata nafte, a to su tzv. razređivači i odmašćivači koji se koriste u određenim industrijama, u gumarskoj i nekim drugim. Primećeno je da je znatno veći uvoz ovih proizvoda i da se onda neki od ovih derivata mešaju sa naftom i bez plaćanja akcize se značajne zarade tu mogu u švercu ostvariti.
Na ovaj način, mi dajemo mogućnost da Ministarstvo energetike, zajedno sa Ministarstvom finansija, propiše koji su to destilati na koje će se ubuduće plaćati akciza, ali ukoliko se ti destilati budu koristili u proizvodne svrhe, naravno, uz odgovarajuće dokaze, biće u punom iznosu izvršena refakcija, odnosno povraćaj akcize.
Drugim rečima, industrija koja koristi ove destilate za svoje svrhe, dakle, kao sirovinu ili kao sredstvo rada moći će da povrati celokupnu akcizu koju plaća na taj uvoz, a sprečiće se zloupotrebe koje danas postoje i sa kojima Ministarstvo energetike nije moglo da se izbori na drugi način.
Znate i sami da su bili oni napadi na članove njihove komisije koja utvrđuju ko može, a ko ne može da uvozi. Ovo je najelegantniji način: uvešće se akciza, a ako se koristi za industrijske svrhe, biće vraćena, a ako neko ima nameru da sa time vrši zloupotrebe, na ovaj način će biti ekonomski demotivisan i sprečen.
Konačno, imamo još jednu promenu u Zakonu o akcizama. Dakle, kod duvanskih proizvoda uvodi se koncept minimalne akcize, čime će se naše tržište zaštititi od jeftinih i nekvalitetnih duvanskih proizvoda, a preko toga i zdravlje potrošača duvanskih proizvoda.
Ovaj koncept je prisutan u sve većem broju zemalja Evropske unije, a on podrazumeva da ako je obračunata akciza na duvanske prerađevine, a koja je utvrđena u zakonu manja od minimalne akcize, onda se plaća minimalna akciza. Minimalna akciza se ovim zakonom utvrđuje u iznosu od 70% od ukupne akcize utvrđene za kategoriju cigareta sa najpopularnijom cenom, a najpopularnija cena je maloprodajna cena onih cigareta kod kojih se postigne najveći obim prodaje u proteklom polugodištu tekuće godine.
Naravno, mi predviđamo da posebnim podzakonskim aktom propišemo način i postupak utvrđivanja najpopularnije cene. Na ovaj način, domaći proizvođači i svi koji danas posluju na našem tržištu biće u potpunosti zaštićeni, ali će se sprečiti ulazak dampinških cena i nekog nekvalitetnog duvana iz inostranstva.
Inače, mogu da kažem da je u prvih pet meseci ove godine naplata akciza na domaće duvanske proizvode porasla 85%, što znači da je privatizacija DIN-a i DIV-a dala rezultate, jer se sada strani brendovi proizvode u Srbiji. Time je naplata akciza na domaće cigarete 85% veća, a sa druge strane, uvoz cigareta smanjen je za 30%. Ovaj proces pokazuje da Srbija treba da se usmeri ka privlačenju investitora koji će strane brendove proizvoditi dalje u Srbiji.
Dame i gospodo, radi se o minimalnim i neophodnim izmenama Zakona i nadam se da ćete, imajući u vidu uticaj ovog zakona na poboljšanje standarda građana, svi podržati izmene ovog zakona. Hvala vam.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Da li izvestioci nadležnih odbora žele reč? (Ne.)
Da li predsednici, odnosno predstavnici poslaničkih grupa žele reč? (Da.)
Reč ima ovlašćeni predstavnik Srpske radikalne stranke gospodin Zoran Krasić.
Još jedno obaveštenje: ovlašćeni predstavnik DSS-a je Slavoljub Matić.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Kao što smo i prilikom prošlog viđenja u ovoj skupštini povodom ove tačke dnevnog reda najavili da mora da se menja, naravno, došlo je vreme da se ponovo menja novi koncept Zakona o akcizama.
Samo da vas podsetim, u 2004. godini tri puta je menjan ovaj zakon. Mi smo tada izneli neke primedbe i sudeći prema ovome što je sada predloženo, neke primedbe su načelno uzete u obzir, ali nisu do kraja sprovedene i ja ću kritikovati, pre svega, tu nedoslednost u akciznoj politici.
Moram na početku da istaknem da se, vidite i sami, obrazloženje ovog predloga zakona i ovo što je predstavnik Vlade povodom ove tačke dnevnog reda u uvodu istakao bitno razlikuje od vladine kampanje koja je tekla protekla dva meseca, a ticala se maloprodajne cene derivata nafte. Pošto je taj razlog otpao, nećemo da se vraćamo na maloprodajnu cenu nafte. To Vlada zna kako će da reši. Prokomentarisaću ova tri razloga zbog kojih je Vlada odlučila da menja Zakon o akcizama.
Kao prvi razlog je navedeno da cena sirove nafte na tržištu varira. Mislim da je sada negde oko 50 dolara po barelu za laku naftu, a to je nekada bilo 20 i nešto dolara, pa čak i niže od toga. Sigurno da to utiče na fabričku ili preradnu cenu. Ukoliko se akcize, porezi i sve drugo odredi u nekom procentu, onda to ima neku svoju logiku i daje neku cifru koja pogađa maloprodajnu cenu.
Moram da kažem da taj raspon i tu situaciju kada kretanje na tržištu diktira maloprodajnu cenu Vlada treba da reši nekim drugim sredstvima. Pre svega, to je politika cena. Vi ste ovde rekli da je ovo korak ka nekoj fleksibilnoj akciznoj politici. Mislim da akcizna politika ne sme biti fleksibilna, iz prostog razloga što ona mora da ima sigurnost, mora da ima garanciju svakome ko ulazi u određeni posao, da on unapred zna koje su to veličine, koje su njegove obaveze.
Ali, vi pravdate fleksibilnu politiku time što kažete – promenićemo član Zakona po kome će Vlada da određuje iznos akcize, naravno, u slučaju promene cene sirove nafte, i to one promene koja utiče na makroekonomsku politiku zemlje. Tu su sada dva neizvesna faktora: promena cene na tržištu, njen uticaj na makroekonomsku politiku, pronalazak Vlade da je 20% u minusu ili u plusu i onda Vlada stiče pravo da promeni sve ono što smo mi ovde odlučili o iznosima akciza. Takvo ovlašćenje mi ne smemo da damo Vladi Republike Srbije.
Ako bismo takvo ovlašćenje dali Vladi Republike Srbije, ma koliko pisalo ovde da je to izuzetak, onda, praktično, mi treba da donesemo samo jedan član i da kažemo – Vlada Republike Srbije je ovlašćena da utvrđuje iznose akciza za, pa da navedemo samo spisak akciznih proizvoda i kraj priče. Onda bi ona stvarno imala jednu fleksibilnu politiku akciza, bila bi slobodna, daleko od Skupštine, daleko od svega.
Neću da komentarišem konkretan član na koji se odnosi ova moja primedba, podneli smo amandman, pa ćemo tu malo i matematiku da uključimo u obrazlaganje ovog našeg stava zašto ovaj koncept fleksibilne akcizne politike ne smemo da prihvatimo. Mi ne smemo da prihvatimo, jer nam Ustav ne daje to ovlašćenje. Vrlo prosto i jednostavno.
Drugo, naveli ste da uvodite novu akcizu za nešto novo, nije benzin, nije dizel, nego nešto novo. To su neki derivati.
Moram da vas upozorim samo na jednu stvar: suština problema koji je vas naterao da intervenišete ovom novom akcizom od, meni se čini, 32 dinara, nije u ovome što je ministar rekao; suština se nalazi u monopolu koji je formiran kod naše Petrohemije, kod naše Rafinerije nafte u Pančevu.
Tu postoje samo dva kupca koji kupuju petrolej i oni trguju petrolejem. Oni omogućavaju nekome da meša goriva, a kao izgovor koriste rečenicu – taj petrolej im je potreban za razređivače za bitumen, i da ne pričam dalje, to je čitava skala tih proizvoda koji ne mogu bez neke frakcije primarnog benzina. O tome se radi.
Monopol se nalazi u rafineriji i monopol se nalazi u komisiji koja postoji u Ministarstvu za energetiku. Onda imate situaciju da ljudi koji žele neki posao da obavljaju ne mogu da dobiju saglasnost za uvoz, već ih upućuju na rafineriju. Kad dođu u rafineriju, oni kažu – ne, molim vas, mi sve količine dajemo ovoj dvojici strateških partnera. Apsolutno sam siguran da neko nesvesno podstiče monopol. Ne želim da komentarišem, postoje i drugi derivati i druge frakcije koje takođe ulaze u ovu priču. Ne smemo da pravimo monopole.
Monopol je napravljen Uredbom o prometu derivata nafte. Iz tog monopola treba da se izađe nekako. Sada vam je idealna prilika. Imate strane investitore zainteresovane za privatizaciju, imate veliki broj investitora iz inostranstva koji su napravili značajan broj benzinskih pumpi. I tu idete sa nekim uslovljavanjem. Razbijte monopole.
Siguran sam da je neko prevario Vladu oko ovoga. Delovaće vam malo čudno, monopol koji je formiran tamo stvorio je jednu priču kod Vlade, priču da svi oni kojima se da dozvola da uvezu primarni benzin, petrolej itd. to zloupotrebljavaju, koriste za mešanje, za ilegalni promet itd. To nije tačno. Pogledajte monopol u NIS-u. Napravite spisak ko kupuje petrolej, ko kupuje ove druge stvari, a ko neće da kupi mazut u trenutku kada mazuta ima više nego što treba. Tu je rešenje.
Drugo, akciza od 32 dinara za ove derivate, ove frakcije, neprimereno je visoka u odnosu na benzin i dizel. Videli ste da smo mi podneli jedan amandman. Ako Vlada kaže da treba da se snizi maloprodajna cena derivata nafte na našim pumpama, onda smanjite fiksni iznos akcize za benzin i za dizel. Vratite na ono što je bilo pre godinu dana. To je smanjenje, a ne da Vlada uzme ovlašćenje da kada nastupe one izvesne okolnosti, a uvek može da predstavi da su nastupile, onda Vlada vodi akciznu politiku bez Narodne skupštine.
Želim da vas vratim u ono što je ustavnost i zakonitost, jer ako bi se prihvatio vaš koncept fleksibilne akcizne politike, onda bi, bukvalno rečeno, Zakon o akcizama imao tri člana: prvi član – ovim zakonom se propisuje akciza na te i te proizvode; drugi član – ovlašćuje se uvoz Vlada da određuje iznose akciza; treći član – ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana donošenja. Niti Vlada ima to ovlašćenje, niti imamo mi pravo da to predamo Vladi. Nemamo, kao što nemamo ni kod poreza pravo da predamo Vladi da ona sve to sama reguliše. Krećem se u okviru onog prvog razloga koji ste naveli, da je problem oko ovoga.
Dalje, nisam video taj amandman, ali sam shvatio na šta mislite kada ste rekli refakcija kada je u pitanju promet derivata prema teritoriji Kosova i Metohije. Rekli ste da to postoji kod nas kada je u pitanju nafta, ali se tiče poljoprivrednih proizvođača. Zadržite ga u tom nivou. Na celoj našoj teritoriji kod poljoprivrednih proizvođača zadržite refakciju. Ali, ako 1244 koristite kao neki izgovor da kažete da sve što ide prema Kosovu i Metohiji dobija refakciju, a nije za poljoprivrednu proizvodnju, onda je izvoz. Nema treće varijante. Znači, ili je izvoz ili je poljoprivredna proizvodnja, treće ne postoji. Kosovo i Metohija ne može u tom smislu da bude izuzetak, kada je u pitanju ovaj propis.
...
Srpska radikalna stranka

Stefan Zankov

Srpska radikalna stranka | Predsedava
Gospodine Krasiću, da li koristite i drugih 10 minuta? Da.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Znači, ako želimo da zadržimo principijelno refakciju kada su u pitanju poljoprivredni proizvođači, sva količina nafte koja se koristi za poljoprivrednu proizvodnju, da prihvatimo i ono što ste rekli - registrovani poljoprivredni proizvođači, gurate taj koncept, mi smo vas upozoravali, sada neću da se vraćam na to, neka ide kako ste zamislili, ali onda zadržite taj princip na celoj teritoriji Republike Srbije. Ne sme da bude ovakav izuzetak, jer znate i sami da smo imali blokadu puteva, da vas ne podsećam, prošle godine u septembru ili oktobru. Nemojte sada ponovo nešto...
Znam da interes Republike Srbije jeste da se na Kosovu i Metohiji prodaju samo naši proizvodi. To je normalno. To valjda svako u ovoj skupštini zahteva od Vlade, ali ako to hoćete da sprovedete, onda sprovedite na drugi način, da ne ispadne da je to izvoz. Ovako kako ste ga vi napisali, doduše ja nisam video, ali kako ste ga vi obrazložili, ispada da je to izvoz i refakcija po osnovu izvoza. To ne može biti razlog.
Dalje, pričali ste o nekom novom konceptu fri-šopova. Nemojte to da radite. Sve vlade koje su radile sa varijantama fri-šopova, da li je to drumski, železnički, aerodromski, pa je bilo izuzetaka i oko aerodroma, da se ne vraćamo u veliku istoriju, to su bile institucije, mesta gde su se prali papiri i ulazila roba u zemlju nekontrolisano.
Na svim međunarodnim aerodromima postoje ti fri-šopovi, ali nije taj promet kao nekada, kao što je bilo pre 20 ili pre 10 godina. Danas je kod nas tržište toliko liberalizovano da možete da kupite svaki proizvod koji se prodaje u fri-šopu u nekoj od naših prodavnica. Vi imate već i strane proizvođače kod nas.
Imate, recimo, strane proizvođače cigareta, najmanje dva u našoj zemlji, a pretežno se njihova lepeza proizvoda i prodaje na fri-šopovima. Onda ne vidim koja je svrha, ali veća je opasnost od moguće zloupotrebe i svaki izuzetak ima prirodnu tendenciju da postane pravilo.
Šta je bilo na Horgošu? Jedna mala kućica, fri-šop, tamo nešto i kada pogledate njihov promet, da vam ne pričam šta se dešavalo. To će da vam se desi, jer to ne možete da zaustavite. Pre će oni da nađu saučesnike za taj prljavi posao, nego što ćete vi da obezbedite kvalitetnu kontrolu, inspekcijski nadzor itd. Onda će da vas prozivaju i opet će da boli glava.
Dalje, mi smo podneli jedan amandman koji se tiče, kako ste vi rekli, minimalnog iznosa akciza. Neću to da obrazlažem, ali samo želim da vam skrenem pažnju na član 12. Predloga zakona. Znate, nekada se indeksacija vršila na tri meseca, pa smo prošle godine to promenili na šest meseci i onda se javio jedan vakuum od tri meseca. Sada ta tri meseca želite da vratite praktično na devet meseci, jer to što je trebalo da se uradi za period oktobar, novembar i decembar, kada vam je bila ona cena i igra sa maloprodajnim cenama, onda ste zaključili da nećemo da vršimo indeksaciju, pa je bilo novog zakona i javio se jedan vakuum.
Sada to želite da legalizujete na ovaj način. Mislim da je to loše rešenje, pogotovo u kombinaciji sa onim članom gde Vlada traži pravo da vodi akciznu politiku kada se desi ono što sam rekao malopre, ukoliko se desi. Mislim da ćete da unesete još veću nestabilnost na tržištu, jer, praktično, proizvođači i oni koji učestvuju u prometu ne znaju kada će da se menja akciza, zašto se menja akciza i kakva je akcizna politika.
Svi elementi fleksibilne, kako vi to kažete, akcizne politike moraju da budu zakonske norme, a ukoliko se daje ovlašćenje Vladi da nešto radi onda mora da se navedu tačno uslovi, razlozi kada to Vlada može da koristi.
Šta hoću da kažem? Znači, ovlašćenje Vlade mora biti restriktivno postavljeno kao zakonska norma, jer ukoliko nije restriktivno postavljeno, ukoliko je preširoko postavljeno, onda je to samovolja. Kada je u pitanju samovolja ili dispozicija Vlade, onda niko ne može da kontroliše i onda je to stvar slobodne procene. Kada Vlada kaže da se poziva na taj i taj član, a u članu se kaže da može Vlada da odluči, onda ne možete da je kritikujete. Onda Vlada može da kuka na svoju makroekonomsku politiku, da ima probleme, a kretala se u granicama svog ovlašćenja, a onda mora na drugom mestu da se javi neki problem.
Mi smo svesni problema sa cenama derivata nafte. Gorivo ima veliki uticaj na cene svih proizvoda i direktno utiče na rast cena na malo, troškova života i svega što se prati u makroekonomskim sagledavanjima pri utvrđivanju ekonomskih pozicija države.
Ali, tu politiku cena kod nafte morate da vodite vi u Vladi, s tim da ono što je zakonska norma, a tiče se poreza i akcize, ne dirate, da ostavite da to bude u zakonu, da to bude sidro te vaše politike, da to bude ograničenje vaše politike, a onaj raspon koji vam ostaje koristite da biste ispeglali i dobili cenu na nivou koji je podnošljiv građanima.
Ovo vam je vrlo loše. Vi ste dva meseca vodili kampanju, maloprodajna cena derivata goriva neće da se menja do onog momenta kada Narodna skupština usvoji Zakon o akcizama itd. i vezivali ste sve za ovu sednicu i za ovu tačku dnevnog reda, a ništa ne zavisi od ove tačke dnevnog reda. Sve zavisi od Vlade, apsolutno sve.
Borite se protiv monopola, ne plašite se ako to ide po nekoj širini, jer ta širina treba da omogući konkurenciju. Inspekcijska kontrola je u vašim rukama i možete da obezbedite sve ovo da bude uredno i da funkcioniše. Vodite računa da vam neko ne stvara nove monopole stvarajući priču o stanju u nekoj oblasti. Ako vam je neko, recimo, kod ove vaše treće kategorije derivata stvorio tu priču, onda uzmite podatke koliko to košta kada se uveze iz inostranstva, pa vidite ko uvozi iz inostranstva, vidite koja se razlika pojavljuje u ceni i videćete tačno lobi koji završava taj posao sa derivatima nafte. Jak lobi, povezan sa članovima Komisije u Ministarstvu za energetiku, sa Naftnom industrijom Srbije i sa onima koji imaju pare i koji su u mogućnosti da diktiraju uslove. Neko vas je tu prevario.
Vi na ovaj način, da li svesno ili nesvesno, a kada znam da radite svesno ja vas kritikujem, sada nemam taj podatak, ali vam kažem da možda i nesvesno pravite nov monopol i novi lobi. Ako vam je to želja, onda kažite, a ako vam to nije želja, onda ste pogrešili u članu kojim ste propisali ove stvari koje se tiču treće kategorije derivata nafte. Pogrešili ste, jer ćete da stvorite novi monopol, da očuvate ovima koji već sada imaju monopol.
Razmislite i sami kako je moguće da petrolej kupuju samo dve, eventualno tri firme, one kupuju i uvoze petrolej. Kupuju iz domaće proizvodnje i imaju ekskluzivno pravo da uvoze iz inostranstva, a drugi kada se pojave, oni kažu – idite u Naftnu industriju Srbije. Oni odu do Naftne industrije Srbije i kažu im – mi nemamo količine za vas. Oni se jave za uvoz, a oni kažu – ne možemo da dozvolimo uvoz, jer to su tako velike količine koje nisu potrebne našoj zemlji.
Vidite kako se stvori priča. Sve je u redu, a samo neko sit i neko ne može da obavlja svoju delatnost. Uzmite firme koje su velika sredstva uložile da naprave neki kapacitet za taj deo proizvodnje – ne mogu da rade. Zašto? Monopol postoji, kod drugih je monopol. Ako je to Vlada htela, da napravi novi monopol, kažite. Ako vas je neko prevario, priznajte.
...
Srpska radikalna stranka

Stefan Zankov

Srpska radikalna stranka | Predsedava
Za reč se javio ministar Dinkić.

Mlađan Dinkić

Samo par pojašnjenja na prethodno izlaganje. Što se tiče fri-šopova, ovim zakonom omogućavamo da se to uvede samo na Aerodromu "Beograd", dakle samo na međunarodnim aerodromima, a u ovom trenutku je to samo beogradski. Možda ako bude još neki u budućnosti, a ograničeno je samo za međunarodne aerodrome. Sami ste rekli da nije veliki promet. Međunarodni standardi faktički nalažu da na aerodromima morate da imate fri-šopove, pa čak i neka pravila Evropske unije.
Nije velika mogućnost zloupotrebe, a posebno što postoji pasoška kontrola. Znate i sami, kada putujete u inostranstvo ne možete da kupite robu bez akciza i carine ukoliko nemate bording kartu i da napuštate zemlju. Zaista je nemoguće praviti ovde zloupotrebe.
Znam, u onom periodu 90-tih godina, a posebno na graničnom prelazu Horgoš i ostalima, bilo je puno zloupotreba, pa zato uvodimo samo na međunarodnim aerodromima, kao što imaju i druge zemlje. Nemamo nameru da to isto uvodimo na drugim graničnim prelazima. Mislim da shvatam razlog vaše zabrinutosti, ali kod međunarodnih aerodroma to ne stoji, jer postoji, zbog ovih bording karata i pasoške kontrole, mogućnost da se to kontroliše i da nema zloupotrebe, a i promet nije veliki.
Drugo, što se tiče vaše bojazni da Vlada ovde preuzima od Skupštine vođenje akcizne politike, ne bih se sa time složio iz dva razloga. Prvo, mi ovde predlažemo smanjivanje akciza, dakle, ne opterećivanje građana, već smanjivanje akcize, a da ne poskupi cena goriva, odnosno da se vrati nazad tamo gde je eventualno otišlo u međuvremenu, kod nekih privatnih pumpi.
Konačno, što se tiče ovih destilata o kojima ste govorili, zaista se ne razumem u energetiku i sasvim dobronamerno prihvatam ovu vašu diskusiju. Isto mislim da treba razbiti monopole, potpuno se sa vama slažem i smatram da postoje monopoli. Zato smo i doneli odluku da do kraja jula objavimo tendere za privatizacionog savetnika za NIS i da već početkom sledeće godine krenemo u privatizaciju NIS-a, jer ne samo da ovde neke stvari debelo nisu u redu. Ovo je nešto što smo mi dobili kao informaciju od Ministarstva energetike. Ne znam za šta služe ti destilati na 380 stepeni, ali sam takođe čuo da je petrolej taj koji se meša i tu se vrše zloupotrebe, jer se na njega ne plaća akciza i onda se ubaci sa derivatima na koje se plaća i tu mogu verovatno da budu velike zarade.
Navodno, Komisija ne može da izađe na kraj sa tim, tako su rekli nama u Ministarstvu finansija. Prihvatili smo, i ovom logikom smo se vodili da na ovaj način to pokušamo da rešimo. Ako uvedemo akcizu neće se isplatiti, jer ćemo izjednačiti nivoe akciza, a čak je ovde i veća za ove destilate. Onaj ko to zaista koristi u industrijske svrhe dobiće nazad novac, tako da neće biti na gubitku. On će dokazati da je to koristio u svojoj proizvodnji, da nije mešao, nego ima dokaz da mu je to input u proizvodnji i njemu će biti vršen povraćaj akciza.
Na taj način ekonomski sigurno možemo, po našem mišljenju, Ministarstva finansija, da to zatvorimo, mada se slažem da definitivno monopol koji postoji i koji drži NIS nije održiv i treba da se razbije i tu Vlada ima potpuno isti stav kao što ste i vi izneli.
...
Srpska radikalna stranka

Stefan Zankov

Srpska radikalna stranka | Predsedava
Reč ima ovlašćeni predstavnik poslaničke grupe DSS narodni poslanik Slavoljub Matić. Izvolite.

Slavoljub Matić

Demokratska stranka Srbije
Dame i gospodo, poštovani ministre, kao ovlašćenom predstavniku DSS-a obaveza mi je da kažem kako ćemo se mi poslanici DSS-a izjasniti povodom ovog predloga zakona. Odmah na samom početku reći ću da se radi o dobrom predlogu i mi ćemo, naravno, ovo podržati i glasati za.
Za širu javnost, sem ovoga što smo čuli u odgovoru gospodina ministra, kao pokušaj da se odgovori na kritiku koju smo čuli od strane Srpske radikalne stranke, od gospodina Krasića, želim da dodam još nešto, a to je – u jednom delu javnosti digla se velika panika, navodno, da će ovim izmenama i dopunama Zakona o akcizama opteretiti tečni gas. Moram da kažem, još jedanput, da tečni gas neće biti opterećen akciznom taksom. Zamolio bih ministra da Ministarstvo finansija, upravo zbog takvih mogućih reakcija javnosti, izađe sa jednim planom, gde će se pokazati da tečni gas jeste energent koji Vlada Republike Srbije stimuliše.
Mislim da je to jako bitno, zato što je i sam ministar pričao na Odboru za finansije da se potrošnja u Srbiji u poslednjih godinu dana, od kada je skinuta akciza na tečni gas, povećala oko pet puta. Mnoga domaćinstva, mnogi privrednici opredeljuju se za tečni gas kao osnovni energent, ali sa jednim generalnim, dugoročnim stavom Vlade mislim da i ti ljudi koji ulažu u postrojenja ili u instrumente za grejanje u svojim domaćinstvima treba u neku ruku da budu spokojni kako bi znali da su to prave investicije.
Obaveza je Republičke vlade i resornog ministra, ne samo iz oblasti finansija, već i iz resora energetike, da jasno i glasno kažu narodu šta im valja činiti. Zbog toga se desila panika, i dobro je što su amandmani koje je podneo jedan od poslanika, kojima bi se tečni gas opteretio akcizom, na Odboru za finansije povučeni.
Još jedanput ću podsetiti na ono što je bitno za ovaj zakon. Imamo nekoliko bitnih delova u ovim izmenama i dopunama. Prvi deo je harmonizacija akcizne politike, kada su u pitanju duvanski proizvodi. Tu unosimo promene koje će opteretiti najgori duvan, koji treba prosto eliminisati iz potrošnje. Svi znamo kakvo je zlo duvan, ali čini mi se da ovakvom akciznom politikom možemo doprineti makar malo da oni koji već moraju da puše bar puše malo kvalitetniji duvan.
Potom, akciznom politikom sprečavaju se i manipulacije koje su se, pretpostavljam, dešavale tako što su se neki derivati mešali sa benzinom. I, u neku ruku, štite se i korisnici, a svi mi vozimo automobile i dobro je da znamo šta sipamo, a ne da neko takvim manipulacijama ostvaruje ekstraprofit zbog toga što neki naftni derivati nisu bili opterećeni akcizama.
Potom, omogućava se Republičkoj vladi da, saglasno cenama na svetskom tržištu, obara akcizu, koja će omogućiti stabilniju cenu naftnih derivata, tj. benzina i dizela na našim pumpama. To je jako bitno za makroekonomsku stabilnost. Krajnji rezultat ili efekat ovih izmena i dopuna biće i nekoliko fri-šopova na beogradskom aerodromu.
Radi se o dobrom zakonu, koji će DSS podržati. Ne očekujem čak ni od predstavnika opozicionih stranaka da će imati bilo šta, sem puke demagogije, da kažu povodom ovih izmena i dopuna. Zahvaljujem.