SEDMO VANREDNO ZASEDANjE, 12.07.2005.

12. dan rada

OBRAĆANJA

...
Srpska radikalna stranka

Stefan Zankov

Srpska radikalna stranka | Predsedava
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Odbor za finansije podneo je amandman kojim predlaže da se posle člana 24. doda novi član 24a.
Predstavnik predlagača prihvatio je ovaj amandman na sednici Odbora za finansije, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć, pa konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Odbor za finansije podneo je amandman kojim predlaže da se posle člana 27. doda novi član 27a.
Predstavnik predlagača prihvatio je ovaj amandman na sednici Odbora za finansije, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć, pa konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Pošto smo završili pretres Predloga zakona u pojedinostima, da li predstavnik predlagača mr Mlađan Dinkić, ministar finansija, želi završnu reč? (Ne.)
Zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Pošto smo obavili pretres Predloga zakona u načelu i u pojedinostima, Narodna skupština će u Danu za glasanje odlučivati o Predlogu zakona u načelu, pojedinostima i celini.
Prelazimo na 30. tačku dnevnog reda: – PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O PORESKOM POSTUPKU I PORESKOJ ADMINISTRACIJI (pojedinosti)
Primili ste amandmane koje su na Predlog zakona podneli narodni poslanici: Zlatan Jovanović, Petar Jojić, Veroljub Arsić, Vojislav Milajić, Božidar Koprivica, Zoran Krasić, Vjerica Radeta, Nataša Jovanović, Gordana Pop-Lazić, Dragoljub Stamenković, Dragan Čolić, Momir Marković, Milorad Mirčić, Nikola Lalić, Aleksandar Đorđević, Nemanja Šarović i Dušan Petrović.
Primili se izveštaje Odbora za finansije i Zakonodavnog odbora, kao i mišljenje Vlade Republike Srbije o podnetim amandmanima.
Pošto je Narodna skupština obavila načelni pretres, saglasno članu 140. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Na član 6. amandman je podneo narodni poslanik Zlatan Jovanović.
Vlada predlaže da se ovaj amandman odbije, a Odbor za finansije predlaže da se amandman ne prihvati. Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Zlatan Jovanović.

Zlatan Jovanović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, dve su osnovne karakteristike ovog zakona kojim je predložena izmena i dopuna zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji. Prva je pojačanje restrikcija prema poreskim obveznicima, a druga je davanje ovlašćenja ministru finansija da može poreskom obvezniku prema svojoj ličnoj proceni da odloži plaćanje poreskih obaveza.
Što se tiče amandmana koji sam podneo na član 6. on se u suštini odnosi na član 65. osnovnog teksta kojim je objašnjena dospelost za naplatu poreza, zatim novčanih kazni. Član 65. osnovnog teksta Zakona govori o dospelosti, o rokovima.
U stavu 1. stoji da porez, koji je utvrđen u članu 54, dospeva za plaćanje u roku propisanom zakonom.
U stavu 2. stoji da obaveza plaćanja novčane kazne dospeva u roku od 30 dana od dana pravosnažnosti rešenja o izricanju novčane kazne.
U 3. stavu se kaže da pravo poreskog dužnika i drugog lica na povraćaj više ili pogrešno naplaćenog poreza i na poresku refakciju dospeva istekom roka iz člana 65. stav 4. i 5. ovog zakona.
Predlagač je predvideo ovde izmenu tako što menja ovaj rok iz stava 2. – umesto 30 dana koliko je do sada bilo dozvoljeno ili ostavljeno poreskom obvezniku da plati novčanu kaznu, sada se taj rok skraćuje na 15 dana.
Znači, po ovom predlogu, poreski obveznik ima obavezu da u roku od 15 dana od dana pravosnažnosti rešenja o izricanju novčane kazne plati novčanu kaznu.
Predlažem da se ovaj član briše, odnosno da se ne usvoji ovakva izmena, da ostane prvobitni rok iz postojećeg Zakona, od 30 dana. Smatram da ne postoji razlog ili bar taj razlog nije u ovom predlogu zakona objašnjen, čak nije uopšte objašnjen. U obrazloženju ne postoji objašnjenje zbog čega se ova mera preduzima i ovaj rok skraćuje.
Posebno moram da kažem da nema opravdanja za ovu izmenu ako se uzme u obzir da je pre godinu dana ili nešto više, (u maju prošle godine) kada su takođe vršene izmene ovog zakona, utvrđeno "kada se u toku kontrole utvrdi da postoji osnovana sumnja da je učinjen poreski prekršaj, inspektor kancelarijske, odnosno terenske kontrole dužan je da bez odlaganja podnese zahtev za pokretanje prekršajnog postupka".
To znači kada inspektor pri kontroli posumnja da je došlo do nekog prekršaja, pored toga što nalaže otklanjanje te nepravilnosti, on zahteva, odnosno nalaže podnošenje ili podnosi zahtev za pokretanje prekršajnog postupka, automatski. Znači, to je zakonska obaveza inspektora da odmah podnese zahtev za pokretanje prekršajnog postupka, bez obzira da li će i kada će ovaj poreski obveznik tu nepravilnost da otkloni.
Prema tome, ne postoji razlog ili nije opravdan razlog da se ovaj rok skraćuje sa 30 na 15 dana, s obzirom na to da se odmah, automatski podnosi prekršajna prijava, znači čim se pri kontroli posumnja da postoji neka nepravilnost.
Dame i gospodo, moram ovde da se osvrnem i na nešto što sam pričao u načelnoj raspravi o ovom predlogu zakona. Naime, tada sam izrazio sumnju, odnosno izneo sam ovde neke informacije koje sam dobio iz Užica, a vezane su za rad Poreske uprave u Užicu.
Ja sam tada rekao da su to informacije koje sam dobio i želeo sam ovde javno da ih iznesem. Zatražio sam od nadležnog Ministarstva, odnosno ministra i direktora Republičke poreske uprave da se te informacije provere i da se eventualne nepravilnosti koje postoje tamo, isprave, a naravno, sve to sa ciljem i u interesu svih građana Užica, odnosno Zlatiborskog okruga, koji su usmereni i upućeni na Poresku upravu u Užicu.
Nažalost, do današnjeg dana nisam dobio nikakvu informaciju da je bilo šta po tom pitanju preduzeto. Ni meni lično, ovde u ovoj skupštini, niko se nije obratio da poslanicima i javnosti obrazloži o čemu se tamo radi.
Meni je samo u prolazu (u skupštinskom holu) gospodin Živadinović, poslanik iz Užica rekao da je krivična prijava, koja je podneta protiv direktora Poreske uprave u Užicu, navodno, odbijena ili odbačena, kako on to reče, kao neosnovana.
Voleo bih da se Ministarstvo malo pozabavi tim problemom, da proveri da li su one informacije koje sam izneo tačne i da preduzme potrebne mere.
Ponoviću nekoliko osnovnih stvari koje su vezane za Poresku upravu u Užicu i ponovo pozvati Ministarstvo i direktora Republičke poreske uprave da provere sve ovo i da što pre intervenišu, kako bi se eventualne nepravilnosti, odnosno rad Poreske uprave doveo u sklad sa zakonom.
Naime, prošli put sam ovde rekao da je direktor Poreske uprave u Užicu postavio na mesto načelnika Odeljenja za prinudnu naplatu u Poreskoj upravi u Užicu, čoveka koji je osuđen za krivično delo finansijskih malverzacija i zloupotreba na godinu dana zatvora, odnosno tri godine uslovno. Taj čovek je i dalje na mestu načelnika za prinudnu naplatu i što je još drastičnije, on je ovih dana na mestu direktora, s obzirom na to da je direktor Poreske uprave na odmoru, znači on vrši ili obavlja dužnost direktora, dok je direktor na odmoru.
Takođe, direktor Poreske uprave u Užicu je istovremeno i direktor nevladine organizacije, koja se zove Centar za razvoj lokalnih inicijativa. Pitam vas, da li je to nekakav sukob interesa, ako možemo tako reći, da direktor jednog državnog organa, kakav je Poreska uprava, u jednom okrugu istovremeno vodi jednu nevladinu organizaciju?
Takođe, ovih dana se u Poreskoj upravi u Užicu dele rešenja o otkazima. Otpuštaju se radnici, inspektori koji imaju višegodišnje radno iskustvo. Otpuštaju se ljudi koji imaju po 20 ili više godina radnog iskustva, a istovremeno se u radni odnos primaju novi mladi ljudi. Naravno, nisam protiv toga, ali je osnovni kriterijum stranačka pripadnost. Radi se o pripadnicima stranke G17 plus, s obzirom na to da je i direktor Poreske uprave u Užicu član G17 plus.
Znači, istovremeno imamo otpuštanje ljudi sa iskustvom, dugogodišnjih radnika, inspektora i na drugoj strani prijem novih mladih ljudi, ali naravno po stranačkom kriterijumu.
Postavlja se pitanje, ako je već opredeljenje da se smanji broj zaposlenih u državnoj upravi i javnim službama, kako istovremeno povećavamo broj zaposlenih prijemom stranačkih kadrova?
Takođe, kada se govori o ovom otpuštanju ljudi, moram da kažem da se to otpuštanje vrši pod pritiscima; da se ljudi primoravaju da potpisuju izjave u kojima stoji da dobrovoljno napuštaju Poresku upravu i da više neće tražiti posao u državnim organima.
Evo, ovde je jedna foto-kopija jedne takve izjave, koja je verovatno propisana od strane Vlade Republike Srbije, jer se ovde poziva na neku uredbu Vlade Republike Srbije.
U toj izjavi stoji da, radnik taj i taj izjavljuje, u skladu sa Pravilnikom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u Ministarstvu finansija i Poreskoj upravi, da nije zainteresovan da, posle donošenja novog pravilnika o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u Ministarstvu finansija i Poreskoj upravi, bude raspoređen na neko od radnih mesta, utvrđenih novim pravilnikom ili na bilo koje drugo radno mesto u bilo kom drugom državnom organu.
Naravno, nije ovo sporno ako čovek dobrovoljno to prihvata, ako želi iz bilo kojih razloga da napusti svoj posao, ako za to dobija neku otpremninu. Međutim, u Užicu je prisutna pojava da se ljudi prisiljavaju na potpisivanje ovakvih izjava i to ljudi koji imaju po 20 i više godina radnog iskustva na tim poslovima. Jednostavno, oni znaju samo taj posao da rade, a drugi ne znaju i ako ih sada otpustite, najurite iz poreske uprave, naravno oni ne mogu ništa drugo raditi, prihoda neće imati, jer su osposobljeni samo da rade posao poreznika, bili su poreznici 20 i više godina.
Još jednom molim Ministarstvo i molim nadležne u Poreskoj upravi da provere sve ove navode i ukoliko su tačni, da preduzmu odgovarajuće mere u interesu građana Užica, odnosno Užičkog okruga, Zlatiborskog okruga i svih poreskih obveznika koji su upućeni na ovu Poresku upravu u Užicu.
...
Srpska radikalna stranka

Stefan Zankov

Srpska radikalna stranka | Predsedava
Da li još neko želi reč o ovom amandmanu? (Ne.)
Na član 7. amandman je podneo narodni poslanik Petar Jojić.
Vlada predlaže da se ovaj amandman odbije, a Odbor za finansije predlaže da se amandman ne prihvati. Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? Da, narodni poslanik Vjerica Radeta.
...
Srpska radikalna stranka

Vjerica Radeta

Srpska radikalna stranka
Zakon o poreskom postupku i poreskoj administraciji, ovaj osnovni koji danas peti ili šesti put menjamo, donet je u ovako drakonskom obliku još u vreme Vlade Zorana Đinđića i njegov ministra Božidara Đelića. Od donošenja ovog zakona, Božidara Đelića u narodu su prozvali "Boža derikoža". Bilo je nekoliko izmena ovog zakona, (ovo je šesta izmena) a u svakoj izmeni još rigoroznija, još neustavnija rešenja, nezakonita rešenja.
Zaista je neverovatno da se Ministarstvo ponaša kao da u Ministarstvu finansija nema nijednog pravnika. Ovo što ste predvideli u ovim izmenama, čućete u toku rasprave i od ostalih kolega iz SRS, a sada ću govorili o članu 7, ovo ni pravnik pripravnik ne bi sebi dozvolio da predloži kao zakonsko rešenje.
Petar Jojić je predložio da se član 7. Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji briše. U njegovom obrazloženju stoji ono što smo mi u načelnoj raspravi govorili i dali kao osnovu zamerku izmena ovog zakona, a to je, da je predloženim rešenjima poreska uprava preuzela ulogu i zakonodavne i sudske vlasti.
Na šta se odnosi član 7? Odnosi se na član 66. osnovnog Zakona. U članu 66. osnovnog Zakona, radi javnosti i radi podsećanja, nije kratak član, ali moram da ga pročitam, kaže se: "Radi obezbeđenja naplate poreza koji nije dospeo na naplatu ali koji nije utvrđen, ili je pokrenut postupak utvrđivanja ili kontrole, a postoji opasnost da poreski obveznik osujeti, onemogući, odnosno učini neefikasnom njegovu naplatu, Poreska uprava može rešenjem ustanoviti privremene mere za obezbeđenje naplate". Ovaj prvi stav je neverovatan.
"Rešenje iz stava 1. ovog člana sadrži i obrazloženje zbog čega Poreska uprava smatra da postoji opasnost da poreski obveznik osujeti, odnosno onemogući naplatu nedospelog poreza", a sada se još dodaje: "a postaje izvršno danom dostavljanja poreskom obvezniku".
Dalje se kaže: "Privremene mere su, u smislu ovog zakona, založna prava na pokretnim stvarima, nepokretnostima, novčanim sredstvima i potraživanjima poreskog dužnika.
Postupak ustanovljavanja i prestanka založnih prava iz stava 3. ovog člana sprovodi se shodnom primenom čl. 87. i 91. ovog zakona.
Privremene mere traju do naplate poreza radi čijeg su obezbeđenja ustanovljene ili do momenta kada poreski obveznik pruži odgovarajuće obezbeđenje poreske obaveze, u smislu člana 74. stav 2. ovog zakona.
Izuzetno od stava 5. ovog člana, privremena mera iz člana 87. stav 1. tačka 3) ovog zakona traje do momenta dostavljanja rešenja o prinudnoj naplati poreza iz novčanih sredstava na računima poreskog obveznika organizaciji nadležnoj za prinudnu naplatu.
Protiv rešenja iz stava 1. ovog člana poreski obveznik može izjaviti žalbu. Žalba iz stava 7. ovog člana ne odlaže izvršenje."
Izmenama ovog člana, gde je predviđeno da rešenje postaje izvršno danom dostavljanja poreskom obvezniku, u koliziji je sa ovim pretposlednjim stavom, gde se kaže: "Protiv rešenja iz stava 1. ovog člana poreski obveznik može izjaviti žalbu."
Trebalo je da neko od pravnika ozbiljno sedne i, ako je već dobio zadatak da menja ovaj član, da onda to bude usklađeno sa nekim osnovnim zakonima koji su osnov za primenu i donošenje i ovog zakona.
Obrazloženje zašto Vlade ne prihvata amandman kaže: "jer je predloženo rešenje u skladu sa odredbama člana 261. stav 3. tačka 3) Zakona o opštem upravnom postupku", dalje, "kojim je utvrđeno da prvostepeno rešenje postaje izvršno, između ostalog, dostavljanjem stranci, ako žalba ne odlaže izvršenje. Produženje roka izvršnosti lišeno je svakog osnova i negativno utiče na efikasnost naplate poreza".
Ovaj prvi stav koji govori o primeni Zakona o opštem upravnom postupku, u obrazloženju je dobro napisan, ali u suštini, u Predlogu zakona nije. Ako žalba na neko rešenje ne odlaže izvršenje, to ne znači da može da se zanemari načelo drugostepenosti u upravnom postupku. Ono mora da postoji i mora da postoji mogućnost ulaganja žalbe na rešenje prigovora. Za bilo koji upravni akt mora da se ostavi mogućnost za drugostepeno postupanje po tom aktu.
Iako ne odlaže izvršenje, takve žalbe se, u principu, u kratkim rokovima podnose i uvek može da se desi da se u žalbi iznese neki novi momenat, neka nova činjenica, nova saznanja koja mogu da opredele nadležni organ da ipak odloži izvršenje dok se ne utvrdi ili ako je već utvrdio da postoje opravdani razlozi da, zapravo, nema mesta izvršenju. U ovom zakonu, ne samo u ovom članu, nego uopšte u ovom zakonu o tome se nije vodilo računa.
Ovaj zakon, i bez izmena i sa ovim izmenama, poresku administraciju pretvara u bandu provalnika i pljačkaša. Mi smo to rekli i kada smo govorili o ovom osnovnom Zakonu. Ne može kome god padne na pamet da čoveku uđe u kuću, i da mu zapleni stvari.
Porez mora da se plaća i to nije sporno, ali mora država da nađe suptilniji način. Ili, ako će da primenjuje silu, onda se zna ko je u državi za to zadužen, zna se šta radi policija, zna se šta rade sudovi. Ne može svaka služba da organizuje nekakve svoje inspekcije, inspektore i da svako može u svako doba dana i noći da vam zakuca na vrata i još, ako ne otvorite, da provali i da dođe i kaže – procenio sam da vam ovaj TV košta toliko i nosim ga zato što vi niste platili porez. To tako ne može.
Suština je ovaj stav 2. vladinog obrazloženja: "Produženje roka izvršnosti lišeno je svakog osnova i negativno utiče na efikasnost naplate poreza".
Dakle, porez mora da se naplati. Način i sredstva se ne biraju. Može i preko mrtvih, ali je bitno da se porez naplati. Ponavljam, porez mora da se plaća i porez mora da se naplati, ali ne na način koji se radi još 2000. godine, još od one Đinđićeve, Živkovićeve i ove današnje Vlade.
Vi ovde, u članu 66. koji je još nakaradniji posle ovih izmena, a nakaradan je i u osnovi, imate pretpostavke – "Radi obezbeđenja naplate poreza koji nije dospeo za naplatu ali koji nije utvrđen, ili je pokrenut postupak utvrđivanja ili kontrole". Zamislite, "postoji opasnost da poreski obveznik osujeti, onemogući, odnosno učini neefikasnom njegovu naplatu".
Ko je taj ko ima pravo da procenjuje da li ću ja, kao poreski obveznik, da eskiviram plaćanje poreza ili neću?! Čak i ako neke prethodne poreze nisam platila na vreme, možda ću u određenom momentu da imam bolju materijalnu situaciju, ako je to bio razlog, ili da mi proradi savest, ako ranije nije, ili da shvatim da državne obaveze moraju da se plaćaju, ako to ranije nisam shvatila.
Dakle, nema opravdanja da se, zamislite, u zakonu pretpostavlja da možda neko neće platiti porez i onda mora da se pristupa drastičnim drakonskim merama da bi se taj neko naterao da plati porez.
Kaže se da, rešenje iz stava 1. (ono što sam malopre čitala) sadrži obrazloženje – zbog čega rešenje sadrži obrazloženje, zamislite, to piše u ovom zakonu; kao da ne postoji u opštem upravnom postupku forma šta svako rešenje mora da sadrži. Zbog čega poreska uprava smatra da postoji opasnost da poreski obveznik osujeti, odnosno onemogući naplatu nedospelog poreza?!
Dakle, tamo neki službenik iz poreske administracije se zameri sa nekim poreskim obveznikom ili on sa njim, svejedno, i on će da dođe i da kaže da procenjuje da taj nije spreman da plati neki budući porez.
Onda će on lepo da napiše rešenje, pa ovde kaže – rešenje mora da ima, zamislite, "obrazloženje", rupa na saksiji. On će u obrazloženju da napiše da je procenio da ovaj neće da plati porez i onda će on da ide, da mu obija vrata, da mu pleni stvari, da radi šta mu padne na pamet, da juri njegove poverioce. Prosto neverovatno.
Čemu taj strah, čemu to nepoverenje u odnosu na građane, na poreske obveznike? Bez obzira što je od 2000. godine oporezovano sve osim vazduha koji se diše, bez obzira na to, građani su uglavnom disciplinovani i svoje obaveze svakako izmiruju i srećni su ako mogu da ih izmire.
To što ste vi tolike i tako visoke poreze uveli, može da se desi da neko nekada nije u situaciji da na vreme izmiri svoju poresku obavezu. Ali, mora da postoji određen postupak, u krajnjem slučaju, mora da se vodi sudski postupak i da, ovo što ste vi predvideli poreskim izvršiocima – to mora da bude posao sudskih izvršilaca, mora da se angažuje policija, itd.
To je dakle, u onoj poslednjoj, krajnjoj instanci, ako se porez ne plati, a ne pod nečijom pretpostavkom, nekog poreznika, kome poreski obveznik nije tutnuo u džep neki dinar, taj će da proceni da će ovaj ubuduće biti nesavestan građanin; pa će onda on da primenjuje sve ove mere i da mu donese rešenje na koje nema prava žalbe, jer je ono izvršno danom dostavljanja poreskom obvezniku. Ne ni narednog dana, nego danom dostavljanja.
Dakle, on može da nađe poreskog obveznika – taj iz poreske administracije može da sretne poreskog obveznika na ulici, prepozna ga, zna ga, i kaže mu: primi ovo rešenje. Taj čovek primi rešenje – nije stigao ni da dođe kući, ni da dođe u svoj poslovni objekat na osnovu kojeg plaća porez, tamo je već stigla ekipa poreznika, već mu plene robu; on možda nosi pare u džepu, možda je spreman da plati taj porez u narednih pola sata, ali nije stigao do svoje kuće, pre njega su stigli radnici poreske administracije, izvršioci i plene stvari, baš ih briga što je on bio spreman da plati taj porez.
Naravno, to je opet prilika da se dešava ono što svi građani znaju – kako rade pojedini ljudi iz poreske administracije, naravno, ne svi, naravno, ne većina.
Uvek kada govorimo o ovakvim stvarima, naglašavam da je većina građana u Srbiji časna i da su pošteni ljudi. Da su većina zaposlenih u svim državnim službama časni i pošteni ljudi. Ali, onih malo, koji to nisu, zloupotrebljavaju ovaj i ovakve zakone. Onaj ko nije dobio neki dinar u džep kada ode u prodavnicu ili u neku drugu zanatsku radnju, nije bitno gde, ako ne dobije ono što je očekivao u džep, on će tako lepo da primeni ovaj član 66. zakona, sa ovom vašom neverovatnom izmenom da – rešenje postaje izvršno danom dostavljanja poreskom obvezniku.
Dakle, otvarate mogućnost zloupotreba i, što je najvažnije, dovodite u jako nesiguran položaj sve poreske obveznike. Umesto da, ono što pričate, otvarate mogućnost za mala i srednja preduzeća, za razne individualne ideje, umesto da stvarno to radite kroz ovakve zakone, vi samo pričate na medijima, u nekim javnim emisijama, a kada dođe zakon, mislite – ne znaju ljudi šta je, ko će da pročita ceo zakon, ko će da čita zakone u "Službenom glasniku". Ali, ljudi na terenu i te kako znaju šta im rade ti pojedinci iz poreskih uprava. Znaju koliko moraju da plate da bi se poštovao ovaj zakon, jer ako slučajno ne plate, onda će imati ovo o čemu sam pričala u prethodnim minutima.
...
Srpska radikalna stranka

Stefan Zankov

Srpska radikalna stranka | Predsedava
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 8. amandman je podneo narodni poslanik Veroljub Arsić.
Vlada predlaže da se ovaj amandman odbije, a Odbor za finansije predlaže da se amandman ne prihvati. Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč?
Reč ima narodni poslanik Veroljub Arsić. Izvolite.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo poslanici, evo došli smo do Zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji, zakona koji reguliše kako se naplaćuje porez, odnosno kako se uteruje porez poreskim obveznicima, da budemo precizniji.
Činjenica jeste da je porez legalizovani vid reketa. Postavlja se pitanje kakvu korist imaju reketirani građani od strane države, ako već plaćaju taj porez? Da li im je bolje? Teško, jer je nezaposlenih sve više, uvoz je sve veći, inflacija je sve veća, to su direktne posledice vaše vlasti.
Kad god narod nema para, onda treba napraviti još strožiji poreski zakon koji reguliše kako se građanima naplaćuje taj reket zvani porez. To reguliše ovaj zakon koji je sada na dnevnom redu. Slobodno mogu da kažem da nas vraća u srednji vek po pitanju naplate poreza.
Ovakva ovlašćenja poreski inspektori i izvršitelji imali su samo kada su naplaćivali porez za careve i kraljeve, a ne za republike, države, koje imaju podelu na zakonodavnu, sudsku i izvršnu vlast.
Šta se kaže u članu 71. osnovnog Zakona koji se sada dopunjuje kroz član 8., na koji sam podneo amandman? "Poreska uprava će poreskom obvezniku koji, u celosti ili delimično, nije o dospelosti platio porez, odnosno sporedno poresko davanje poslati opomenu o vrsti i iznosu poreza, odnosno sporednih poreskih davanja dospelih za naplatu, kojom mu nalaže da dospeli iznos plati odmah, a najkasnije u roku od", sada po novom, "pet dana". Do sada je bilo 10 dana, od dana prijema opomene, sa obračunatom kamatom od dana izdavanja opomene do dana uplate dospelog poreza, odnosno sporednih poreskih davanja.
Sada mene interesuje, kada je u pitanju ta kamata, koja se to kamata obračunava? Da li je to još uvek 0,2% dnevno, kao što je to do sada radila poreska uprava, neustavna kamatna stopa, neustavan način obračunavanja kamate, komfornom metodom, iz dana u dan se prebacuje, obračunava porez, odnosno obračunava se kamata i narednog dana pripisuje glavnici itd. Ako ne daj bože zakasnite jedan dan i kamatu ne platite za 10 dana, iznos kamate biće veći nego osnovni poreski dug za koji ste zakasnili, ne daj bože, jedan dan.
Sada se još žuri i kaže se 5 dana od dana prijema opomene. Čemu ta žurba? Taj koji je pisao izmene i dopune ovog zakona očigledno ne zna u kakvoj su situaciji poreski obveznici. Da li vi stvarno verujete da velika većina poreskih obveznika želi da plati porez, ali nema para. U tome je problem. Zašto se teško naplaćuje porez? Nema para.
Jedna ruka je prazna, u drugoj nema ništa, pa ste rešili da im ovakvim zakonom uterate strah u kosti i kao u srednjem veku da upadate u kuće, odnosite televizore, frižidere, garderobu ako treba, bitno je da mora porez da se naplati.
Samo još očekujem da u nekom narednom predlogu izmena i dopuna zakona i ruku sečete poreskom obvezniku, koji nije platio porez, samo vam još to nije ostalo da zastrašite građane koji vam pune budžet. Ove izmene i dopune vraćaju našu poresku administraciju u srednji vek. Način na koji se prinudno naplaćuje porez je iz srednjeg veka.
Nemate pravo, poreski obveznik gubi sva prava. On može da pokrene upravni spor pred sudom, ali kad ga dobije – poresko rešenje je izvršno danom dostavljanja. Može da se sudi po 20, 30 godina, može da bude potpuno u pravu čovek, ceo život da provede na tom sudu, nema veze, naplatili ste porez koji možda i nije trebalo, a kako ćemo – videćemo.
Pazite sada dalje: "Opomena iz stava 1. ovog člana sadrži i pouku poreskom obvezniku da u roku od pet dana može sa Poreskom upravom da raspravi sporna pitanja u vezi vrste i iznosa poreza, odnosno sporednih poreskih davanja dospelih za naplatu".
Znači, može, dali ste tu mogućnost, ali je sada pitanje hoće li taj poreski obveznik moći da dođe na red, jer znajući sistem rada poreske uprave, opomene se ne šalju pojedinačno za svaki slučaj, nego sačekaju da se nakupi po 40, 50, 100 takvih prijava. Poreski izvršitelji, inspektori i onda šablonski samo puste na teren i pobegnu. Na terenu je u postupku kontrole.
Poreski obveznik treba da ga juri, da ga vuče za rukav, da ga traži da bi mogao sa njim da sravni svoje poreske knjige. To se dešava u praksi, to se dešava na terenu. Ovde ste prevazišli sami sebe, valjda u želji da pokažete da nije srednji vek. To ste prilično trapavo i traljavo uradili.
Kaže se u stavu 3. – "Opomena iz stava 1. ovog člana dostavlja se na način iz član 36. ovog zakona, a u cilju efikasnosti šalje se, kada je moguće, i e-mailom, telefaksom, telefonom ili po kuriru". Ovo po kuriru u redu, 'ajde, prihvatam, nema problema, kovertirate opomenu, kurir vrati dostavnicu i tu je postupak završen. Znači, sigurno je primio poreski obveznik tu opomenu.
Šta ako pošaljete e-mailom? Da li je on obavezan da svaki dan proverava svoju elektronsku poštu? Ko je to još obavezan? U kom to zakonu piše? Možda mu je i neispravan računar. Poslali ste opomenu i šta sad. Možda mu pošaljete i neki virus, ništa me ne bi iznenadilo. Samo da što lakše naplatite porez.
Telefonom, tu ste stvarno originalni. Telefaksom, 'ajde u redu, nije baš, sasvim, ali, prihvatljivo je. Telefonom, mislite da nekome uručujete opomenu, pa još kažete: – "Ako se opomena za plaćanje poreza šalje telefonom, službeno lice Poreske uprave o tome sastavlja službenu belešku i ulaže je u spise predmeta".
Otkud znate da ste pravi telefon okrenuli? Da li je greška moguća? Jeste. Okrene čovek pogrešan broj, s druge strane šaljivdžija predstavi se i kaže – ja sam. Preuzimate papir i olovku, pišite opomenu šta ćete da uradite. Stvarno originalno. Iznenađujuće. To je valjda u toj želji da dokažete da smo u 21. veku, pa možemo da šaljemo opomene elektronskim sredstvima, kao što je e-mail, telefaks, telefon, ali ćemo porez da naplaćujemo metodom iz srednjeg veka. To je najbolje, najbolja metoda.
Nemate kome da se žalite, i ako se žalite ko zna kada ćete to svoje pravo i ostvariti. To su reforme poreskog sistema, koje ova vlada, u kontinuitetu sa prethodnom Vladom, sprovodi i najmanje su u interesu građana. Jer, postavlja se jedno drugo pitanje – da li ovakva država postoji zbog građana ili građani postoje zbog države. Kada je u pitanju ministar Dinkić – a isto je to, bili su zajedno, zajedno su svirali, pevali, igrali, isti orkestar, izgleda mi da po njima građani postoje zbog države. Trebalo bi ipak da je obrnuto.
...
Srpska radikalna stranka

Stefan Zankov

Srpska radikalna stranka | Predsedava
Da li još neko želi reč o ovom amandmanu? Narodni poslanik Zoran Krasić.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Pošto se amandman odnosi na član koji reguliše opomenu, ja opet moram da istaknem neke stvari koje ne mogu da stoje u ovom članu, a to je sada član 71. Kažete ovako – "Poreska uprava će poreskom obvezniku koji, u celosti ili delimično, nije o dospelosti platio porez, odnosno sporedno poresko davanje". Moram da vam kažem da kroz ceo zakon vi ne pravite razliku.
Kada pričate o poreskom rešenju, onda morate da koristite reč "rok". Kada govorite o potraživanju, onda možete da pričate o dospelosti. U pojmu dospelosti sadržan je i datum, kada je prestalo više da postoji to vreme u kome je neko nešto mogao dobrovoljno da uradi.
Pošto se kod vas ne pravi ta razlika i ceo taj zakon o poreskom postupku i poreskoj administraciji praktično reguliše rešenje, pored ovih drugih stvari, jedan vrlo specifičan upravni postupak, kod vas dospelost može samo da se javi u fazi prinudne naplate. Sve ovo što vi tražite da se tumači kao dospelost je u stvari reč rok. To je ta velika greška. Zbog te velike greške onda sada činite nešto što je nemoguće, a vi ga ubacujete u stav 2.
Na stranu to što skraćujete rok. Do sada je bilo kada poreski obveznik dobije opomenu, on ima u roku od 10 dana da dobrovoljno ispuni svoju poresku obavezu, a ukoliko to ne ispuni, onda poreska uprava stiče pravo da pristupi prinudnoj naplati poreza.
Šta sada vi ubacujete ovde? U stavu 2. kažete, znači, smanjuje se rok od pet dana od dana prijema opomene, nalaže se da plati dobrovoljno, kažete, "sa obračunatom kamatom od dana izdavanja opomene".
Opomena je izdata, pošto je potraživanje već dospelo, "do dana uplate dospelog poreza". Odakle vi znate kada će on da uplati? Vi ste verovatno hteli da pokrijete period od 10 dana, pet dana i da mu tada date obračunatu kamatu, iznos kamate. Vi ste sve obrnuli, jer vi ovo ne možete da ispunite.
Kako možete da dostavite čoveku obračun kamate za buduće nešto, a vi ne znate, kada će on da uplati. Tek kada se uplati vidi se koliko je bilo kašnjenje, pa se primeni kamatna stopa, pa se utvrdi koliko to u novcu iznosi. Vi ste praktično sada definisali buduće potraživanje, iznos budućeg davanja. To je nemoguće. Da ste rekli, da uz opomenu dostavljate obračun sa obračunom kamate, od dana dospelosti do dana uručivanja opomene ja bih vas shvatio.
To je ono što banke sada koriste. Neko je imao obavezu da plati 30. nije platio 30. već 5. ili 6. ono što je bio dužan, a oni su primili uplatu i već 7. ili 8. obaveštavaju kolika je njihova obaveza po osnovu kamate, zato što nije na vreme platio za to vreme, ali oni imaju presek, pa mogu da utvrde iznos kamate.
Vi ovde definišete nešto, uopšte ne znate kada će biti presek, jer kažete, sa obračunatom kamatom od dana izdavanja opomene. Znači, danas do dana uplate dospelog poreza, a to će biti u budućnosti. Kako ste izračunali koliko će dana on da plati? Kako ste izračunali kog dana ćete prinudno da izvršite? Kako ste mogli buduću situaciju da pretvorite u nešto realno? To je nemoguće. Vi ste morali poreskom obvezniku da izračunate kamatu, jer kada je trebalo da plati, nije platio. Vi ste ga opomenuli i do dana izdavanja opomene verovatno je prošao neki period, a i za taj period se obračunava kamata na dospelo potraživanje.
Vi ste ovo skroz permutovali. Napisali ste nešto što je pravno nemoguće.
...
Srpska radikalna stranka

Stefan Zankov

Srpska radikalna stranka | Predsedava
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 11. amandman je podneo narodni poslanik Vojislav Milajić.
Vlada predlaže da se ovaj amandman odbije, a Odbor za finansije predlaže da se amandman ne prihvati. Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Vojislav Milajić.

Vojislav Milajić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo, ovim amandmanom članom 77. Predloga zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji, predviđena je izmena da se, između ostalog, poreska opomena uručuje u roku i da je dejstvo poreske opomene u roku od pet dana i da je poreski obveznik dužan da plati svoje obaveze, neizmirene obaveze u roku od pet dana, usko je vezano sa članom 77. koji reguliše početak postupka prinudne naplate poreza.
Poreska administracija je ovim proširila svoje ovlašćenje, uvela je isuviše strogu i rigoroznu kontrolu i prinudnu naplatu spornih neisplaćenih obaveza, jer samom opomenom koju uručuje poreska administracija poreskom obvezniku, ne znači u isto vreme da je poreski obveznik i dužan da plati tu opomenu. Moguća je greška, da postoji greška u obračunu naplate poreza, pa prema tome ni poreski obveznik ne bi bio dužan da plati to.
Međutim, pooštravanjem propisa iz ove oblasti i izmenama i dopunama ovog zakona pokušalo se uvođenje još rigoroznijih mera prema poreskim obveznicima, kao da je predlagač ovog zakona, Vlada pošla od pretpostavke da su svi poreski obveznici kriminalci i lopovi koji unapred žele da utaje porez prema državi, a država je ta koja treba da ih uhvati. Oni unapred znaju da ljudi koji se bave određenim delatnostima imaju nameru da prikriju porez, a država je ta koja će da ih otkrije i rigorozno kazni primenom određenih mera, kao što je, zabrana obavljanja delatnosti, visokim novčanim kaznama, plenidbom robe itd.
Sve te mere koje su predviđene izmenama i dopunama ovog zakona neće pomoći privrednim subjektima, već, naprotiv, otežaće im sam posao i sam rad. Pogotovu, to će se videti u kasnijim amandmanima kod instituta zabrane obavljanja delatnosti. Tu je isto produžen rok sa 30 na 60 dana, tako da je potpuno nejasno da neko ko nije izmirio svoje poreske obaveze bude kažnjen da ne radi 30 dana, a sada mu se to povećava na 60 dana, kao da će time ubuduće bolje izmirivati svoje poreske obaveze.
Logično je upravo obrnuto, treba mu dozvoliti da radi. Ako je napravio neki poreski prekršaj, treba ga kazniti novčano zbog toga. Država mora da vodi računa o tome da svi prema svojoj ekonomskoj snazi ispunjavaju svoje poreske obaveze.
Ne može država da zabrani nekome da obavlja neku delatnost, a da pri tome od njega traži da plaća porez. To su dve stvari koje isključuju jedna drugu. Jednostavno su nespojive jedna sa drugom.
Što se tiče konkretno člana 77. koji je u vezi sa članom 71. jer obuhvata ceo postupak prinudne naplate, počev od opomene, pa do donošenja rešenja o prinudnoj naplati i samog postupka, tu se i dalje pooštravaju uslovi.
Na kraju stava 2. navodi se šta sve rešenje treba da sadrži: osnov poreskog duga, njegove preostale neplaćene iznose, obračunata kamata je tu i, na kraju se navodi da, to rešenje treba da sadrži to obaveštenje o svojim pravima u postupku prinudne naplate.
Mislim da je ovaj poslednji deo stava 2. ciničan, jer apsolutno nikakvih prava nema poreski obveznik, pogotovu što se to vidi i u stavu 3. gde rešenje o prinudnoj naplati poreza postaje izvršno danom dostavljanja. Znači, istog dana kada mu je dostavljeno rešenje o prinudnoj naplati, ono postaje izvršno.
Žalba je ustavna kategorija i Ustav Srbije dozvoljava u svim postupcima dvostepenost i postoje izuzeci, ali oni su restriktivne prirode i oni bi trebalo samo da budu izuzeci izuzetaka. Međutim, u ovom zakonu je to pravilo, prinudno se izvrši naplata, pa se ti posle žali, pa ako se ne usvoji žalba u drugostepenom postupku, vodićeš upravni spor, pa će to trajati dve, tri ili pet godina. Ako se nekim slučajem dokaže da ste bili u pravu u tom poreskom postupku, dok vam vrate te pare, te pare će biti obezvređene, jer neće biti vraćene sa onom kamatom koja će pokriti realni rast troškova života i inflacije koja će biti u tom periodu.
Pored ovih mera koje se tiču prinudne naplate, zaplene robe, zabrane obavljanja delatnosti, mislim da se poreska vlast izdigla iznad svih drugih grana vlasti, izvršne, sudske i zakonodavne i postala vlast za sebe. Mislim da je ministar finansija najviše doprineo tome da ovim paketom poreskih i zakona, koji se tiču finansija, sebe i svoje Ministarstvo izdigao iznad izvršne, sudske i zakonodavne vlasti i pokušava da stavi pod kontrolu ceo finansijski sistem.
Mislim da je amandman SRS, koji zastupam ovde, ispravan, da ga treba prihvatiti i da je postojeće rešenje sigurno bolje nego što je predloženo u izmenama i dopunama ovog zakona.