OSMO VANREDNO ZASEDANjE, 20.07.2005.

4. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

OSMO VANREDNO ZASEDANjE

4. dan rada

20.07.2005

Sednicu je otvorio: Predrag Marković

Sednica je trajala od 10:10 do 22:35

OBRAĆANJA

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Naravno, Skupština će se sigurno pokazati sposobna i odrediti revizora. Ni vi, ni ja ne sumnjamo u ovu skupštinu.
Da li još neka poslanička grupa želi reč? (Ne.)
Na član 42. amandman je podneo poslanik Miljko Četrović.
Predstavnik predlagača i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Miljko Četrović.

Miljko Četrović

Srpska radikalna stranka
Poštovani narodni poslanici, ovo je vreme već deset do deset, a u ovo vreme, kada je pučem DOS došao na vlast posle 5. oktobra, građani Srbije su bili svedoci mnogo puta da  posmatraju snimke dolaska čelnika DOS-a na te čuvene sednice, kada su donosili sudbonosne odluke posle 5. oktobra, u posebnim limuzinama sa obezbeđenjem i kamerama koje su čekale na prilazu neke zgrade, u nekom potkrovlju se sastajali, i te odluke su donošene od 9 uveče pa do1-2 sata noću. Koje je to vreme bilo, takve su bile i mračne odluke i posledice po građane Srbije i državu Srbiju.
Večeras ili danas svedoci smo poniženja Narodne skupštine i narodnih poslanika, a kao član Odbora za finansije bio sam prisutan na sednici Odbora kada je u ime Vlade RS ministar Dinkić brzopotezno izgovarao samo da li prihvata ili ne prihvata amandmane koji su uloženi i na Zakon o izemanam i dopunama Zakona o budžetskom sistemu, kao i na rebalans budžeta za 2005. godinu. Celokupna sednica Odbora za finansije, sa preko 60 i više amandmana, završena je za nepunih 15 do 20 minuta. To je odnos ministra i Vlade prema ovom zakonu i zakonu o kome ćemo sutra razgovarati, i amandmanima koji su podneti na taj zakon.
Uprava za trezor, jedan od glavnih razloga za izmenu Zakona o budžetskom sistemu, jeste formiranjem ove uprave za trezor i davanje ovakvih ovlašćenja toj upravi, odnosno ministru finansija Dinkiću. Nije bez razloga što je on jutros, u ime Vlade Srbije, došao u Narodnu skupštinu i povukao ovaj predlog da Narodna skupština odredi ovlašćene revizore, da se izvrši revizija budžeta za 2001, 2002, 2003. i 2004. godinu. Izgleda, dok je ova vlada, ova većina koja podržava Vladu, a ovo je vlada DOS plus, neće biti izveštaja o izvršenju budžeta za prethodne godine, niti će biti revizije tih budžeta.
Na jednoj od sednica Odbora za finansije sam postavio pitanje ministru Dinkiću - šta je sa budžetskom inspekcijom, ko kontroliše trošenje i raspolaganje sredstava kada je u pitanju budžet Republike Srbije i kada su u pitanju sredstva u lokalnim budžetima? On mi je odgovorio da budžetska inspekcija ima samo 12 zaposlenih i da nema teoretskih mogućnosti da ona vrši kontrolu i budžeta Republike Srbije i budžeta lokalnih samouprava. Znači, u tom delu nema nikakve kontrole.
Ali, zato je ministar Dinkić i G17 imao sluha da ovakvim izmenama zakona, kroz polovinu odredbi ovih izmena zakona, predvidi ovu upravu za trezor i ovlašćenja koja će ta uprava imati i on kao ministar.
Pošto sam dugo radio u banci, ovo me podseća na neko prošlo vreme i interne banke. Te interne banke su poslovale u okviru velikih sistema, čak su postojale i u okviru javnih preduzeća. Imale su svoje dobre strane, ali kako je vreme prolazilo, pretvorile su se u svoju suprotnost. To su bile parabanke, a ovo je interna banka u okviru Ministarstva finansija, kojom će direktno upravljati i rukovoditi G17 plus.
Nema ovde šefa poslaničke grupe Albijanića. Moram da pročitam član 42. i da, pošto imam preko 30 godina skromnog pravničnog znanja i staža, da mi protumači odredbe člana 42, da li su logične i da li se mogu primeniti. Član 42: "Uprava za trezor počeće sa radom 1. avgusta 2005. godine. Odredbe ovog zakona kojima se stavljaju van snage odredbe Zakona o budžetskom sistemu ("Službeni glasnik RS", broj 9/02 i 87/02 - u daljem tekstu: zakon), a koje se odnose na osnivanje i delokrug Uprave za javna plaćanja i Ministarstva finansija – Sektora za trezor primenjivaće se od dana početka rada Uprave za trezor." Ovde ću stati.
Odredbe koje se stavljaju van snage ovim zakonom, koji stupa na snagu 1. avgusta, primenjivaće se od dana početka rada Uprave za trezor. Da li je moguće da se primenjuju odredbe koje se stavljaju van snage.
Član 46. kaže: "Ovaj zakon stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja". Stav 2. ovog člana: "Do početka rada Uprave za trezor, Uprava za javna plaćanja i Ministarstvo finansija - Sektor za trezor, u okviru svog delokruga, nastaviće da obavljaju poslove utvrđene Zakonom i drugim propisima koji važe na dan stupanja na snagu ovog zakona, a koje prema odredbama ovog zakona obavlja Uprava za trezor". Stav 3. ovog člana: "Do početka rada uprave za trezor, Uprava za javna plaćanja i Ministarstvo finansija - Sektor za trezor, obavljaće i poslove koji se ovim zakonom stavljaju u nadležnost Uprave za trezor".
Ovakve odredbe člana 42. ne bi jedan početnik koji je završio pravni fakultet napisao, jer se ne mogu primeniti i stavovi su suprotni, pogotovo imajući u vidu stav 1. ovog i član 46. zakona.
Moram da se vratim i kratko ću reći da šef poslaničke grupe Albijanić nije razumeo ili nije hteo da razume zašto sam pominjao putovanje ministra Dinkića u Japan, sa predsednikom FK "Crvena Zvezda" Stojkovićem, i onaj predlog koji sam dao, da i on učestvuje u tom putovanju sa ulogom koju treba tamo da ima.
Ništa slučajno se ne događa u životu, pa ni slučajno ministar Dinkić ne putuje sa Stojkovićem u Japan, ne radi stvaranja nekih
finansijskih i privrednih veza sa Japanom, i da se nešto u pozitivnom smislu dogodi državi Srbiji i srpskom narodu. Taj put je smišljen sa jednim jedinim ciljem. U skorijem vremenu, a to se već najavljuje više meseci, sledi donošenje zakona o sportu, odnosno o privatizaciji sportskih društava i sportskih klubova.
Sportsko društvo "Crvena Zvezda", sa fudbalskim klubom, veliki je zalogaj oko koga je počela mnogo ranije borba onih koji će ga privatizovati, odnosno oteti od tih koji su taj klub stvarali i od države Srbije.
U tom cilju je putovanje Dinkića sa Stojkovićem, jer sad je borba određenih mafijaških krugova ko će oteti Zvezdu, ko će Partizan i ko će ići po hijerarhiji, prema snazi tih mafijaških lobija koji su već zavladali Srbijom. Ti mafijaški lobiji, faktički, opredeljuju i predloge ministra Dinkića, njegovu aktivnost, rad cele stranke koja se zove G17 plus, ali nažalost građana Srbije, države Srbije i rad ovakve vlade koju vodi Vojislav Koštunica. To je suština ovoga što sam hteo da kažem.
Sutra ću biti u prilici da govorim o amandmanima na rebalans budžeta, ali verovatno neće biti ovde ministar Dinkić, pa ću mu izneti razloge zašto se opredelio on i G17 da Komercijalna banka ostane kao jedinca državna banka.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Da li još neko želi o ovom amandmanu? (Ne.)
Na član 43. amandman je podnela poslanik Nataša Jovanović.
Predstavnik predlagača i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Nataša Jovanović.
...
Srpska napredna stranka

Nataša Jovanović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, vi koliko vas je ostalo da čuje ove završne argumente za neprihvatanje ovog zakona, član 43. kaže da "danom početka Uprave za trezor prestaje sa radom Uprava za javna plaćanja". Dakle, ova veća centralizacija osnivanjem Uprave za trezor, odnosno objedinjavanjem, zameniće ovu Đelićevu Upravu za javna plaćanja, a do dana početka rada Uprave za trezor, ministar nadležan za poslove finansija uskladiće sa ovim zakonom pravilnik o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u Ministarstvu finansija.
Međutim, ovaj drugi stav nije nešto što je iznenađujuće, u smislu da je to neko ograničenje samo do dana početka rada Uprave za trezor, da ministar ima takva ovlašćenja. Ne, on će ih imati ubuduće, jer on će da bude supervizor nad Upravom za trezor, koja se osniva i protiv čijeg osnivanja je SRS.
Iz argumenata koje vam mi iznosimo neprekidno 12 sati, po amandmanima, sa jednom pauzom od sat vremena, uz još razgovor o drugim temama važnim za državu i narod, koje su ovde pokrenute usput, sve je ekonomske teorije, videćete sutra i kad budemo raspravljali o budžetskom rebalansu, ministar Dinkić, koji je magistar ekonomskih nauka, srušio.
I tzv. teoriju o Bermudskom trouglu, koja govori o količini novca, sa jedne strane, pa onda o kreditima koji se očekuju od te količine novca da se plasira, pa do javnih finansija, odnosno do onih koji potražuju te kredite, odnosno tu količinu novca koja sve to, ta tri segmenta po toj bermudskoj ekonomskoj teoriji, moraju da se svedu u jedan okvir.
On je praktično i ovim zakonom i o budžetskom sistemu pre svega, jer to je ključ javnih finansija i na nivou Republike i na nivou lokalne samouprave, pa preko rebalansa budžeta sve rešio jednim potezom, da li zbog samohvalisanja, što je mislim osnovni motiv ovako lične prirode, videla sam i način na koji je on izlagao preko dva sata i govorio o rebalansu izmenama ovog zakona, a pre svega zbog toga što ima neograničenu moć u ovom trenutku, i po funkciji koju vrši kao upravljač finansijama u ovoj zemlji, zato što je to tako u njegovoj prirodi da mora da bude neprikosnoven, to znaju i poslanici koji ga podržavaju, i iz svih stranaka, čak i poslanici koji pripadaju njegovoj političkoj stranci, ali to nije dobro.
Nije dobro zato što će dolaskom sledeće vlasti, a verujem da će to biti radikalska vlast, ali neka narod o tome odluči, i mi imamo veoma spremne kadrove za sva ministarska mesta, a naročito nam je važno Ministarstvo finansija, zato što očekujemo da neće biti tako negativan odijum javnosti, kao što je prema Dinkiću, prema radikalskom ministru, zato što pre svega taj čovek, odnosno ta osoba neće biti, bez obzira kog je roda, ni arogantna, niti će se na takav način odnositi prema onima koji su korisnici budžetskih sredstava.
Onda ćemo, a to vam otvoreno kažem, morati da menjamo ovaj zakon, zato što on nije čak ni zakon koji ste vi dobili kao preporuku EU, odnosno MMF, jer preslikan zakon u gotovo integralnoj verziji je onaj koji je usvojen dok je Božidar Đelić bio ministar. Mi smo kategorično bili protiv njega i onda je on tamo naveo te sada za neke davne, ali ipak je to bilo ne tako davno, 2002, 2003. godine, kako će u tri faze da se reforma finansijskog sektora sprovodi i Uprava za javna plaćanja je osnovana i izmešten platni promet, ukinut je SDK.
Sada dolazimo do ovog člana 43, odnosno do završnice kada počinje da radi Uprava za trezor, šta će da koristi, koju opremu, koja sredstva i kada će ovaj zakon da stupi na snagu. U svim ovim diskusijama koje su pred vama vodili poslanici SRS i pred srpskom javnošću, mogli ste ako ste želeli da vidite da je neprikosnovena u finansijskom smislu, jer politička moć Mlađana Dinkića i stranke kojoj on pripada je apsolutno nikakva, ispod svakog cenzusa i zanemarljiva, ali u finansijskom smislu na način na koji on to sada može da koristi, apsolutno neograničena i mi se izričito borimo protiv toga.
Jer, i po sadašnjim pozitivnim zakonskim normama njegovo ponašanje negativno uticalo na rad finansijskih institucija u našoj zemlji, na lokalnu samoupravu, na sve one koji žele da koriste novac od poreza koje izdvajaju iz svojih džepova sa teškom mukom.
Kada budemo krenuli, jer to je osnov da bi se napravio i budžet i ovaj zakon, kao da mi ranije nismo mogli da pravimo budžete. Sami znate, u vremenu dok je SRS bila na vlasti, čak i pre toga, postojali su finansijski stručnjaci, profesori na ekonomskim fakultetima, ekonomski stručnjaci, koji su vršili balansiranje prihodne i rashodne strane, ali na način na koji je to Dinkić zamislio, a usklađujući to sa Zakonom o budžetskom sistemom, videćete da postoji jedna velika praznina zbog toga što budžet nije uravnotežen i da je puka hvala o budžetskom suficitu jedna prazna priča.
On samim tim i ovakvim zakonom i kroz to lažno prikazivanje suficita, a o čemu ćemo da nastavimo da pričamo sutra, otvara široki front i širi lepezu neprijatelja. Ko su njegovi neprijatelji, mislim figurativno rečeno. Svi budžetski korisnici i oni koji vape, i deca, i poljoprivrednici, i penzioneri, i nezaposleni, svi oni koji žele kredite, koji žele da se ispune sva ta obećanja. Nije dobro što je ovakav zakon, nije dobro što je Uprava za trezor sa ovakvim ovlašćenjima, a najgore od svega je što se u svojoj bahatosti, u maniru koji je njegu svojstven, ministar finansija uopšte nije pojavio pred poslanicima da čuje jedan jedini argument za brisanje ovih članova.
Zapitali su se predstavnici njegove stranke i oni koji ga podržavaju slepo, ne videći da smo mi u pravu i da su argumenti koje iznosimo i iz iskustva ljudi, i iz struke, i pre svega zbog toga što je ceo finansijski sektor loše uređen od Đelićevog vremena, pa naovamo, želeli su da pokažu javnosti i vama da dokažu da su u pravu poslanici na način na koji je to bilo jedino moguće, da se briše. Da se briše zakon koji je veoma loš.
Ne samo da nisu u pitanju retrogradni motivi, kako je to neko želeo da predstavi nego je budžetska ravnoteža i upravljanje javnim finansijama mnogo sprovodljivija i mnogo je bolje da se to radi na način po ranijim zakonima uz neke dorade i uz izmene koje su mogle da postoje, nego što je to bilo izglasavanje pre svega Zakona o budžetskom sistemu 2002. odnosno 2003. godine, a sada izmenama i dopunama tog Đelićevog zakona, odnosno još radikalnijim merama u smislu finansijskog monopola koji je dat u ruke jednom čoveku. Hvala vam.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
 Hvala gospođice Jovanović. Da li još neko želi o ovom amandmanu? Reč ima narodni poslanik Radovanović. Izvolite.

Milovan Radovanović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, amandman narodnog poslanika SRS, koleginice Nataše Jovanović, da se član 43. Predloga zakona briše je opravdan iz više razloga.
Njih je uglavnom Nataša Jovanović pomenula, ali pomenuću i ja neke razloge za koje smatramo mi u poslaničkoj grupi SRS da je potrebno da se, kao i ceo ovaj zakon i ovaj član 43. Predloga zakona, briše. Ovde u stavu 2. članu 43. Predloga zakona stoji da do dana početka rada uprave za trezor, ministar nadležan za poslove finansija uskladiće sa predlogom zakona pravilnik o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u Ministarstvu finansija. Ovim predlogom zakona predviđen je trezor lokalne vlasti. Kako će lokalna vlast, u skladu sa ovim predlogom zakona, jer nijedan drugi zakon ne reguliše materiju trezora lokalne vlasti, osim ovog predloga zakona, koji ćete verovatno vašom poslaničkom većinom da usvojite u danu za glasanje.
Kako će ona lokalna vlast, vezana za trezor, da uskladi svoja akta i do kog roka, koja tretiraju ovu materiju? Da li, u ovom smislu, možete da se pozivate na analogiju i da li ona postoji, to nije dovoljno jasno. Lično smatram da tu nema analogije i ne možete pravnom analogijom da se povezujete i pozivate kod uređenja ove iste materije kada se radi o trezoru lokalne vlasti.
Ne znam zašto vam se toliko žuri, pogotovu kada u članu 46, zadnjem članu, kažete da ovaj zakon stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja. Pravilo je vakacio legis, da stupa na snagu svaki zakon osmog dana po danu objavljivanja, pogotovu što nećete možda mnogo imati vremena da završimo raspravi o ovom Predlogu zakona večeras, da izglasate u danu za glasanje, da ga objavite, da stupi na snagu, pa da ministar finansija do 1. avgusta donese pravilnik o unutrašnjoj organizaciji i sitematizaciji radnih mesta, a posebna je priča za trezor lokalne vlasti.
Ono što je bitno za lokalnu vlast, a to je već razmatrano prilikom rasprave o jednom ranijem amandmanu, kako mogu u lokalnoj samoupravi da trpe sankcije po dva osnova i da se odgovorna lista kazne po povećanom predlogu iznosa od pet do 50.000, za razliku od ranije novčane kazne od dve do 20.000, i u svemu tome da ministar, nadležan za poslove finansija, uskrati, odnosno obustavi prenos transfernih sredstava iz budžeta Republike Srbije do momenta dostavljanja određenih akata ka Ministarstvu finansija.
Naravno, ovde se uvodi dodatna finansijska disciplina, s jedne strane. A sa druge strane, nema velikih finansijskih tokova, nema proizvodnje i sve je stalo, svuda je problematično, ljudi teško žive. Postoji socijalna beda i ekonomska kriza.
Ovom prilikom, hoću još nešto da napomenem. Više puta sam za ovom govornicom, a i danas, pomenuo da Sajentološka sekta je uveliko ušla u naš finansijski sistem. Žao mi je što su pojedini poslanici iz G17 plus mene razumeli, ili sam nespretno rekao, u šta ne verujem, kada sam pomenuo i sada kada pominjem sajentologiju, isključivo je vežem za Miroljuba Labusa i za informacije koje su se pojavile jula 2004. godine na internet adresi, upravo ove sajentološke sekte, gde su oni objavili da je Miroljub Labus, istaknuti član sajentologije.
Znači, isključivo vezuje sajantologiju sa fijnansijskim tokovima preko Miroljuba Labusa, a ni za jednog drugog, niti iz G17 plus, niti poslanike iz G17 plus, niti za nekog građanina u Republici Srbiji. Zato da pojasnim ovaj nesporazum, zato što su se poslanici G17 plus, ne verujem da su se ljutili s razlogom, jedino je moguće da sam nespretno rekao. To je ta istina. Čak je i Sajentološka sekta objavila na internet adresi ovu informaciju. Ona nosi naziv: n.w.ikipedia.org. Možete da proverite, ako još stoji na toj internet adresi.
Još nešto, ako imam vremena, gospodine predsedniče, dosta je bilo reči o sporazumu koji je potpisao Vuk Drašković. Ja sam to danas u raspravi o pojedinim amandmanima napomenuo, da NATO vojska dolazi u Srbiju i koristi naše saobraćajnice, puteve i uživa potpun krivično-pravni imunitet.
Navešću samo da se u prvoj godini u Makedoniji, zahvaljujući NATO vojnicima, desilo 140 saobraćajnih udesa, od toga 10 smrtnih slučajeva, poginulo je 10 ljudi, ali markantan je jedan slučaj kada je u avgustu 1999. godine norveški kapetan Vesli Adon Kristijan skrivio sudar, u kome je poginuo makedonski ministar Radovan Stojanovski, njegova žena, ćerka i vozač.
Da ne pominjem ostale slučajeve, kada je u januaru 2000. godine ubijena i silovana jedna albanska devojčica, nedaleko od Vitine na Kosmetu. Utvrđeno je da je to američki pripadnik KFOR-a, koji je kasnije prebačen u Manhajm u Nemačku.
Mi samo da molimo Boga, nemamo drugog rešenja, s obzirom da ste potpisali na ovaj način protivustavnu kapitulaciju, Vuk Drašković neposredno, verovatno uz saglasnost Vojislava Koštunice, predsednika Vlade, kažem, verovatno, naravno nisam siguran, i predsednika Republike Borisa Tadića. Nastaće za nas još crnji dani nego što su do sada bili.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Hvala. Da li još neko želi reč o ovom amandmanu? (Ne.) Hvala.
Na član 44. amandman je podneo poslanik Veroljub Arsić.
Predstavnik predlagača i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Momir Marković.

Momir Marković

Srpska radikalna stranka
Zahvaljujem. Dame i gospodo narodni poslanici, polako privodimo kraju razmatranje ovog nakaradnog Predloga nakaradnog zakona.
Dolazimo još do jedne suštine, pored onoga što hoće ministar Dinkić da stavi šapu na sve što miriše na novac u državi Srbiji, član 44, a vezan je i za član 43, pa da ga pročitam: "Danom početaka rada, Uprava za trezor preuzeće zaposlene i nastaviti da koristi opremu i druga sredstva za rad koje na dan početka rada Uprave za trezor koristi Uprava za javna plaćanja i Ministarstvo finansija - sektor za trezor".
Zašto je vezano za član 43? "Danom početka rada Uprave za trezor prestaje sa radom Uprava za javna plaćanja. Do dana početka rada Uprave za trezor, ministar nadležan za poslove finansija uskladiće sa ovim zakonom Pravilnik o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u Ministarstvu finansija". Sada dolazimo do toga, ostalo je možda još nešto kadrova neraspoređenih ili neadekvatno raspoređenih u G17. Oni koji su lepili plakate, bili na tribinama, sada ministar mora da ih smesti. Gde će ih smestiti nego upravo u Upravu za trezor.
Dame i gospodo narodni poslanici, sve fabrike, čak i ove što pomalo rade, jedna za drugom se gase, rastu nam agencije, uprave. Tu je produktivnost izuzetno velika, potroše se po dve olovke i smeštaju se svoji ljudi.
Posle sledećih parlamentarnih izbora, a nadam se da će uskoro doći, znam gde će biti smešten ministar finansija, ostaje vama da nagađate.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
        Da li još neko želi reč o istom amandmanu? (Ne.) Hvala.
Na član 45. amandman je podneo poslanik Miljko Četrović.
Predstavnik predlagača i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne.) Hvala.
Na član 46. amandman, po suštini u istovetnom tekstu, podneli su narodni poslanici Zoran Krasić i Jovan Todorović. Predstavnik predlagača i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor predlaže da se amandman odbije.
Da li neko želi reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Zoran Krasić. Izvolite, gospodine Krasiću. Samo da obavestim poslanike, ovo je poslednji amandman koji razmatramo večeras.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Član 46. Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o budžetskom sistemu glasi: "Ovaj zakon stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
U ovom predlogu zakona navedeni su neki razlozi zbog kojih predlagač smatra da ovaj zakon treba da stupi ranije u odnosu na odredbu Ustava kojom je propisano da zakoni stupaju na snagu najranije osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku". Neću da ulazim u opravdanost ovih razloga, jer bez obzira da li ti razlozi postoje ili ne, zadovoljena je samo forma da se makar jedna rečenica navede ispod ovakvog jednog naslova.
Želim da ukažem, žao mi je ovde nema poslanika G17 plus, tu je predsednik, zamolio bih vas da podsetite Miroljuba Labusa onih godina kada je bio savezni poslanik u Veću građana Savezne skupštine. Zamolio bih, takođe, i poslanike DSS-a da podsete svog poslanika u to vreme, Vladetu Jankovića. Zamolio bih i poslanike SPS-a da podsete i Zorana Anđelkovića, i Milomira Minića i druge poslanike koji su, takođe, bili poslanici u Veću građana Savezne skupštine.
Da dalje ne nabrajam, sve vas podsećam na nešto što je jedno od osnovnih načela budžetskog sistema, a to je da se zakoni, slični ovome o budžetskom sistemu, znači - propisi materijalne prirode kojima se definiše javna potrošnja, javni prihodi i javni rashodi, mogu menjati, ali da oni, po pravilu, stupaju na snagu tek naredne budžetske godine.
To je standard koji obezbeđuje stabilnost javnih finansija, jer sa promenama u javnim finansijama potreban je neuporedivo duži rok da bi se svi oni koji su dužni da primene taj propis upoznali. To znači da ukoliko se većina u ovoj skupštini i Vlada Republike Srbije opredele na jednu ovakvu izmenu, nema razloga da taj zakon stupa narednog dana od dana objavljivanja, već osmog dana od dana objavljivanja, a prvi sledeći budžet koji se bude radio u skladu sa izmenjenim odredbama Zakona o budžetskom sistemu može biti samo budžet za 2006. godinu.
To je bio standard odavno, to je međunarodni standard da se u toku budžetske godine ne menjaju propisi koji se tiču javne potrošnje, javnih prihoda i javnih rashoda, kako bi se obezbedila stabilnost budžetskog sistema na jedan duži rok i da praktično ove promene tek mogu sledeće godine da stupe na snagu. Ovde se ide obrnutim redom, pa se potencira da je zbog potrebe rebalansa budžeta za 2005. godinu potrebno da se promeni osnovni Zakon o budžetskom sistemu, pa se menja bukvalno rečeno logika. Iz jednog zakona o budžetu koji je izvršni propis i potrebe Vlade, kako je ona to smislila, menja se sistemski propis u budžetskom sistemu i zato se obezbeđuje da on stupi na snagu mnogo ranije nego što je to propisano Ustavom Republike Srbije.
I ova činjenica pokazuje da se manipuliše sa tajnim srestvima, sa tajnim računima, sa vrlo opasnim stvarima u budžetskoj potrošnji Republike Srbije, jer da je sve normalno i da je neko planirao rebalans budžeta u 2005. godini, verovatno bi ovaj zakon o budžetskom sistemu daleko ranije bio na dnevnom redu sa ovim i ovakvim promenama kakve se nude. Ovde se plovi u mutnom, na brzinu, da se iskoristi ova prilika godišnjih odmora, ove medijske halabuke koja je stvorena, usmeravanja pažnje javnosti na druga vrlo značajna pitanja, i da se u nekoj relativnoj tišini završi ovaj prljav posao.
Podsetite i Labusa i ove druge koji su bili poslanici u Saveznoj skupštini, ovo što vam sada pričam, to su oni pričali godinama u Saveznoj skupštini, i protivili se promenama Zakona o finansiranju sa SRJ i izmenama budžeta SRJ, pa mogu da vam kažem i po godinama 2004, 2005. i 2006. Na bazi ovoga što sam rekao može da se zaključi da ne samo da je povređen standard koji se primenjuje u budžetskom sistemu, nego da je porušeno i ono što se zove demokratska procedura, da je porušeno i ono što znači poštovanje demokratskih principa, sve je poništeno i sve su oni, glasnogovornici iz 1994, 1995, 1996. i nadalje, zaboravili, jer je u pitanju veliki ogroman, zašto ne reći, i lični interes onih ljudi koji su osmislili ovaj sistem, i da se na ovaj način i ovako brzo menja ovaj sistemski propis.
Da zaključim, ako ste hteli da menjate propis, menjajte ga, ali u skladu sa promenama tek može da se radi budžet za 2006. godinu. Pre toga je nemoguće da se ove odredbe primene. Vi ste napravili svojevrsnu inverziju, išli ste na predlog izmena i dopuna budžeta kako vama odgovara, napravili ga, pa onda hajde da se vratimo unazad da vidimo šta treba da se promeni uosnovnom Zakonu o budžetskom sistemu.
Sve to ukazuje da će ovo biti vrlo nečasna rabota, i ovo malo poslanika koji su ovde upozoravam, obavestite vaše predsednike poslaničkih klubova, obavestite predsednike vaših stranaka, obavestite ljude u vašim strankama koji se nešto malo razumeju u ove stvari, obavestite javnost Srbije, obavestite sve redom šta se priprema, šta nam sledi do kraja ove budžetske godine.
Zapamtite na samom kraju. Verujte, decembra ove godine i januara sledeće godini svi ima da se ograđuju i od ovog zakona o budžetskom sistemu i od zakona o rebalansu budžeta za 2005. godinu. Kao što sam vas i ranije podsećao šta neminovno sledi i ovu priliku koristim da vas obavestim, a vi imajte ovo u vidu prilikom odlučivanja o amandmanima SRS.