OSMO VANREDNO ZASEDANjE, 21.07.2005.

5. dan rada

OBRAĆANJA

Uvodna Reč

DEVETO VANREDNO ZASEDANjE

21. jul 2005. godine

(Prvi dan rada)

(Sednica je počela u 17,30 časova. Predsedava Vojislav Mihailović, potpredsednik Narodne skupštine.)
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, otvaram sednicu Devetog vanrednog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2005. godini.

Na osnovu službene evidencije o prisutnosti narodnih poslanika, konstatujem da sednici prisustvuje 188 narodnih poslanika.

Radi utvrđivanja broja narodnih poslanika prisutnih u sali, molim narodne poslanike da ubace svoje identifikacione kartice u poslaničke jedinice elektronskog sistema za glasanje.

Konstatujem da je primenom elektronskog sistema za glasanje utvrđeno da je u sali prisutno 126 narodnih poslanika, odnosno da je prisutno više od jedne trećine narodnih poslanika i da postoje uslovi za rad Narodne skupštine.

Obaveštavam vas da su sprečeni da sednici prisustvuju sledeći narodni poslanici: Marko Đurišić i Aleksandar Vlahović.

Saglasno članu 84 stav. 2. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije, obaveštavam vas da sam ovu sednicu sazvao u roku kraćem od roka utvrđenog u članu 84. stav 1. Poslovnika Narodne skupštine, zbog potrebe da Narodna skupština što pre razmotri predloge akata iz dnevnog reda, koji su u svom zahtevu za održavanje Devetog vanrednog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije utvrdila 84 narodna poslanika.

Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, uz saziv Devetog vanrednog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2005. godini, koje je sazvano na zahtev 84 narodna poslanika, saglasno članu 79. stav 3. Ustava Republike Srbije i članu 166. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije, dostavljen vam je zahtev za održavanje Devetog vanrednog zasedanja, sa utvrđenim dnevnim redom sadržanim u tom zahtevu.

Podsećam vas da je predstavnik predlagača, mr Mlađan Dinkić, ministar finansija, na sednici Narodne skupštine 20. jula 2005. godine, obavestio da Vlada povlači iz procedure Predlog zaključka o izboru najpovoljnijeg ponuđača za obavljanje eksterne revizije završnih računa budžeta Republike Srbije, koji je utvrđen kao druga tačka dnevnog reda sednice Devetog vanrednog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2005. godini.

Na taj način, za Deveto vanredno zasedanje utvrđen je dnevni red sa samo jednom tačkom, i to:

1. Predlog zakona o prestanku važenja Zakona o osnivanju javnog preduzeća za istraživanje, proizvodnju, preradu i promet nafte i prirodnog gasa, koji je podnela Vlada Republike Srbije.

Prelazimo na 1. tačku dnevnog reda: – PREDLOG ZAKONA O PRESTANKU VAŽENjA ZAKONA O OSNIVANjU JAVNOG PREDUZEĆA ZA ISTRAŽIVANjE, PROIZVODNjU, PRERADU I PROMET NAFTE I PRIRODNOG GASA

Primili ste Predlog zakona koji je podnela Vlada Republike Srbije. Primili ste izveštaje Odbora za razvoj i ekonomske odnose sa inostranstvom i Zakonodavnog odbora.

Pre otvaranja načelnog pretresa, podsećam vas da, prema članu 94. Poslovnika Narodne skupštine, ukupno vreme rasprave u načelu za poslaničke grupe iznosi pet časova, kao i da se ovo vreme raspoređuje na poslaničke grupe, srazmerno broju narodnih poslanika, članova poslaničke grupe.

Molim poslaničke grupe, ukoliko to već nisu učinile, da odmah podnesu prijave za reč, sa redosledom narodnih poslanika.

Saglasno članu 140. stav 1. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram načelni pretres.

Da li predstavnik predlagača Radomir Naumov, ministar rudarstva i energetike, želi reč? (Da.)

Radomir Naumov

Uvaženo predsedništvo, poštovane kolege narodni poslanici, Vlada je podnela parlamentu Predlog zakona kojim treba da se ukine postojeći Zakon o NIS-u.

Prilikom ove odluke, vodili smo se sledećim razlozima: Vlada Srbije je, sledeći svoj program reformi u energetskom sektoru, saglasno Zakonu o energetici, kojim se uređuje delatnost u tom sektoru, svojom odlukom formirala tri nova preduzeća – jedno akcionarsko društvo i dva javna preduzeća u oblasti naftne i gasne privrede. Kao što znate, početkom 1. oktobra ove godine, počeće da funkcionišu ova tri preduzeća.

Pošto je NIS do sada poslovala, funkcionisala i bila organizovana na osnovu Zakona o NIS-u, da bi od 1. oktobra ove godine, u skladu sa ovim što sam rekao, počela da funkcionišu tri nova preduzeća, potrebno je ukinuti Zakon o NIS-u. To je sada pred nama.

Koristim ovu priliku da, bez obzira na ovaj žamor i žagor i više zbog javnosti, istaknem da se naša zemlja u oblasti energetike zaista povratila, što bi rekli, postala je ponovo dominantna sila i faktor na tlu zapadnog Balkana i Jugoistočne Evrope. To nam svet priznaje. Ovo je sada jedan korak ka tome.

Naravno, nedavnom posetom u EU, komesaru za energetiku, to nam je direktno i kazano i mi smo bili prva zemlja sa ovih geografskih širina koja je primljena kod evropskog komesara.

Mogu reći da ćemo ubrzo krenuti sa velikim zahvatima na polju gasne privrede, kao i naftne privrede. Prema tome, molim vas da ovaj predloženi zakon usvojite. Hvala.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Hvala. Da li izvestioci nadležnih odbora žele reč? (Ne.)

Da li predsednici, odnosno predstavnici poslaničkih grupa žele reč? (Ne.)

Obaveštavam vas da su, saglasno članu 93. stav 4. Poslovnika Narodne skupštine, do otvaranja pretresa, prijave za reč u pisanom obliku, sa redosledom narodnih poslanika, podnele poslaničke grupe SRS, DS-Boris Tadić, SPS i ovo je van poslaničkih grupa – SDP.

Reč ima narodni poslanik Ljiljana Nestorović. Izvolite.
...
Socijaldemokratska partija Srbije

Ljiljana Nestorović

Samostalni poslanik
Poštovane kolege narodni poslanici, uvaženi predsedavajući, na veoma čudan način počinjemo raspravu o jednoj  od najvažnijih odluka koje je Vlada u ovom svom mandatu treba da donese, a to je odluka o sudbini jednog javnog preduzeća, po svom značaju nemerljivom po ovu državu, prosto, po jednu strategiju države.

Dakle, odmah moram kao poslanik da izrazim svoje neslaganje, pre svega činjenicom da nismo imali ovde ni atmosferu ni priliku da ministra uopšte čujemo. U obrazloženju pisanom za ovaj zakon takođe nismo dobili dovoljno argumenata da bismo mogli na valjan način da diskutujemo o ovako, kao što sam navela, važnoj tački.

Iako ovaj predlog zakona proističe iz Zakona o energetici, gde se Vladi daje mogućnost da u okviru javnih preduzeća vrši različitu organizaciju od dosadašnje, želim da o ovoj temi govorim u kontekstu celokupne sudbine ovog možda najvažnijeg javnog preduzeća, koje je od strateškog i državnog značaja.

Dakle, Vlada je donela odluku da pristupi reorganizaciji NIS-a. Međutim, ostaje utisak da je ta odluka doneta velikom brzinom i bez prethodne detaljne i ozbiljne ekonomske analize, i što je posebno neobično, bez deobnog bilansa, čime su posebno oštećeni, ili se stvara pretpostavka da budu oštećeni, zaposleni u NIS-u po svim svojim osnovama.

Dakle, da budem preciznija, mislim na interese zaposlenih u smislu njihovog radnog odnosa, kao i prava kroz obezbeđivanje akcija. SDP svakako jeste za privatizaciju i jeste za restrukturiranje javnih preduzeća. Smatramo da se to mora raditi kao veoma transparentan, strogo kontrolisani proces u isključivom i maksimalnom interesu čitave države i samih zaposlenih.

Procena SDP jeste da način na koji je Vlada krenula da radi ovaj najodgovorniji zadatak nije dobar, u stvari nismo jasno mogli da čujemo precizne odrednice kako se misli rešiti taj problem, i idejno i strateški, s obzirom da je reč o jednoj od najozbiljnijih ekonomskih odluka, koja je, kao što sam već rekla, treći put ću ponoviti, i od državnog i od strateškog značaja za ovu zemlju.

Dakle, smatramo da je ovo, iako formalno nema veze i nije tako navedeno, u suštini uvod u privatizaciju NIS, da je to rasparčavanje, a nama ponekad liči na naručeno rasparčavanje NIS-a.

Smatramo da je bilo veoma važno proceniti da li u ovom trenutku i na koji način treba pristupiti privatizaciji NIS-a, da li je možda bilo pametnije da se kroz obezbeđivanje strateškog partnera taj proces prolongira, da se za to vreme u NIS-u izvrše promene koje će tom preduzeću da dignu cenu.

Mislim da bi poslanici trebalo da slušaju, iako je kraj radnog vremena, o čemu se ovde govori ili nikoga nije briga za NIS. Izgleda da nije. Bez obzira na to, smatram, u ime SDP, da je mnogo mudrije videti da li postoji mogućnost koncesija u naftnoj industriji Srbije ili pronalaska strateškog partnera i dobro odlučiti da li obavljati privatizaciju u ovom trenutku ili sačekati pet godina da se, kao što sam rekla, podigne cena samog preduzeća i tada videti šta sa NIS-om.

Uostalom, vi znate da će naftovod od Konstance prolaziti preko ovih prostora. Da li je odgovornije prepustiti da neki privatnik uzima novac od tog naftovoda, jer se plaća svaki litar koji proteče kroz njega na našoj teritoriji ili videti koliki je interes države od toga i na koji način ga zaštititi.

Zbog toga SDP ne može da podrži ovako predloženi zakon dok ne budemo dobili precizne odgovore o strategiji i načinu na koji Vlada misli da privatizuje i rekonstruira ovo javno preduzeće. Hvala.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Nikola Novaković. Izvolite.

Nikola Novaković

G17 Plus
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, ovakav kratak zakon o prestanku važenja Zakona o NIS-u je svakako korak ka privatizaciji i tu nema nikakve dileme. Ne vidim zašto je moju prethodnicu to zbunjivalo, pa naravno da tek nakon toga ulazimo u ozbiljan proces restrukturiranja kao posledicu već, čini mi se, tri ili četiri godine rada upravo na restrukturiranju najvećeg i najvažnijeg sistema u formi javnih preduzeća.

Privatizacija NIS-a je neophodna u kontekstu svih javnih preduzeća i naravno da će se tako i odviti. Sve je vrlo transparentno, sve se radi isključivo i jedino pred očima javnosti u dogovoru, u saradnji i uz upliv svih zaposlenih i svih struktura u NIS-u. Ništa se do sada nije desilo, a da zaposleni i poslovodstvo i upravni mehanizmi NIS-a to ne znaju i nisu dali svoju saglasnost.

Kao predsednik Odbora za privatizaciju u ovom sazivu Narodne skupštine, ne vidim ništa loše i čini mi se da bi što pre trebalo usvojiti ovaj zakon, upravo da bi nas od jeseni pa nadalje svi ostali značajni i bitni koraci na restrukturiranju, dočekali spremni i da bi ih što pre i završili. Hvala.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Ljiljana Nestorović, replika.
...
Socijaldemokratska partija Srbije

Ljiljana Nestorović

Samostalni poslanik
Naravno da je Vlada po zakonu koji smo ovde usvojili vlasna da donosi odluke ovakve vrste i da ta vlada snosi i najveću odgovornost.

Kao poslanik, moram da kažem da nisam zadovoljna atmosferom koja vlada u ovoj skupštini kada se razgovara o jednoj od najvažnijih strateških stvari u ovoj zemlji. Ne znam čega je posledica ova atmosfera, da li činjenice da nam je ostalo još 10 minuta do kraja današnjeg dana ili činjenice da je to još jedna stavka u ubrzavanju ove priče, jer kako drugačije tumačiti činjenicu da se sam zakon donosi po hitnom postupku.

Dakle, ako već očekujete da poslanici za nešto glasaju, onda to treba da rade uz sasvim razložnu i vrlo preciznu argumentaciju. Činjenica da je ministar ovde govorio nepuna tri, četiri minuta i činjenica da niko ispred Vlade drugi nije nama poslanicima objašnjavao širi značaj i razloge za ovakvu brzinu kada je reč o reorganizaciji NIS idu u prilog onome što sam govorila.

Naravno, ukazala sam da je SDP za privatizaciju i za restrukturiranje preduzeća, ali sam isto tako rekla i naglasila da se to ne može raditi na štetu pre svega zaposlenih, jer nema deobnog bilansa, jer se stvar nije dobro pripremila, jer se ne zna kako će sutra ići privatizacija, a složili smo se ovde da je očigledno reč o pripremi procesa privatizacije.

Pošto nije tajna i uopšte to ne mistifikujem, tražim da mi kao poslanici i da građani i zaposleni u NIS imaju priliku da znaju tačno po fazama kako će taj proces da ide.

Ko nama garantuje da će način na koji je sada predložena stvar da bude funkcionalan i da će NIS da radi bolje nego što sada radi? Ko nama garantuje da nije bolje da uzmemo strateškog partnera koji će da reši stvari u NIS-u u dogovoru sa ljudima iz NIS-a i da se tako digne cena?

Ko nama garantuje da nije bolje da se uzme koncesija, da se da na koncesiju, pa da prolongiramo ovaj proces više godina? Zašto moramo sve danas da prodamo? Može li neko u ovoj Srbiji da ima priliku da nešto proda i za pet godina? Da li je interes države da se u ovom trenutku to prodaje?

Samo sam, kao poslanik, tražila jasne argumente koji su proistekli iz prethodno dobro i precizno urađene ekonomske analize čitavog postupka. Ono što je prevashodno, moja ideja jeste da u ovom trenutku zaista zastupam interese zaposlenih u Naftagasu, jer ne mislim da je na bilo koji način u NIS-u vođeno računa o interesima tih građana. U mojoj komunikaciji sa zaposlenima čula sam sasvim drugačije argumente.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Reč ima ministar rudarstva i energetike Naumov. Izvolite.