Poštovani predsedniče, poštovana gospodo iz Ministarstva i gospodine ministre, poštovani narodni poslanici, pred nama su važni zakoni za naše društvo u celini, za naše stanovnike, pa prema tome moramo da obratimo dužnu pažnju da zakoni budu korektni i da odgovaraju nama i našim stanovnicima – zakon o zaštiti konkurencije, zakon o oglašavanju, zakon o zaštiti potrošača i zakon o cenama.
Budući da ne postoji zemlja u kojoj nema zloupotreba konkurencije, praksa je da se u uređenim zemljama ova oblast uređuje zakonom. Ovo je počelo upravo u razvijenim zemljama, gde je princip konkurencije jedan od najvažnijih principa poslovanja.
Dakle, glavni razlog da se danas jedan od takvih zakona nađe pred nama je orijentacija ove zemlje na izgradnji tržišne privrede po principu razvijenih zemalja, sa dugom tradicijom u negovanju prava i pravde u oblasti konkurencije.
Ovaj zakon utvrđuje pravila ponašanja učesnika na tržištu i za njihovo nepoštovanje propisuje sankcije. Danas u svetu ima preko 80 zemalja koje imaju pozitivne i razvijene sisteme prava konkurencije, dok se u zemljama Evropske unije tradicija prava konkurencije gradi više od 60 godina, a smatra se jednom od prioritetnih politika svake zemlje.
Zbog toga je opredeljenje Srbije da ostvari članstvo u Evropskoj uniji dodatni motiv da se u ovoj oblasti primene evropski standardi.
Ideja zakonodavca je da, ako se određeni učesnici nepošteno ponašaju, takvim ponašanjem sebe stavljaju u povoljniji položaj u odnosu na druge učesnike na tržištu, to onemogući, i tako obezbedi da konkurentnost privrede u celini bude bolja. To bi ubrzalo ekonomski i tehnološki razvoj, a potrošače zaštitilo od neopravdanog povećanja cena.
Jedan od najvažnijih članova zakona vezan je za dominantni položaj. Naime, učesnik na tržištu, ako ima udeo veći od 40% mora da snosi teret dokazivanja da nema dominantni položaj. Ovako postavljena politika mogla bi da se pretvori u kontrolu cena, slično kao što se desilo u nekim socijalističkim zemljama u tranziciji. To je mala zamka iz koje, nadam se, naša zemlja hoće da izvuče.
Zakonom je formirana Komisija za zaštitu konkurencije i ona će biti nezavisna u odnosu na državne organe, privredne subjekte i druga nezavisna lica.
Predlog zakona o zaštiti potrošača predstavlja nekoliko značajnih novina, među kojima je najvažnija obaveza za obaveštavanjem potrošača o prisustvu genetski modifikovanih organizama, stepenu zagađenosti vode, stepenu zagađenosti vazduha, a pojačana je i inspekcijska kontrola kataloške prodaje na daljinu.
Nekoliko odredbi se odnosi na novorođenčad i decu, kao i druga maloletna lica. Zabranjena je prodaja igračaka i drugih proizvoda, ako su napravljene od materijala koji može štetno delovati na zdravlje dece. Zabranjena je prodaja i služenje alkohola maloletnim licima, kao i prodaja duvanskih proizvoda.
Proizvodi namenjeni prometu moraće da imaju deklaraciju sa podacima o proizvođaču, zemlji porekla, uvozniku, dobavljaču, o sastavu, datumu proizvodnje i roku trajanja ili datumu upotrebe, kao i načinu upotrebe, čuvanja i održavanja proizvoda.
Interes potrošača u Srbiji mogao bi biti ozbiljno ugrožen u uslovima liberalizacije trgovine, kad je tržište preplavljeno robama sumnjivog porekla, falsifikatima, neispravnim proizvodima, pa je stoga bilo neophodno odrediti kazne za one koji ne poštuju zakonske odredbe.
Visoke cene kazne sledeće trgovcima koji diskriminišu potrošača, kada je reč o ceni, kvalitetu proizvoda i usluga, a posebno ako prodaju proizvod namenjen deci, ako su od materijala koji mogu štetno delovati na zdravlje.
Što se tiče Zakona o oglašavanju, osnovni cilj oglašavanja, kao što znate, jeste podsticanje tržišne utakmice i tržišnog ponašanja privrednih subjekata, obezbeđenje pravne sigurnosti na tržištu povodom oglašavanja i obezbeđenje zaštite potrošača. Ovaj zakon sintetizuje ove prethodne zakone i on je izuzetno važan za naše područje, s obzirom da smo preplavljeni raznoraznim televizijama na teritoriji Srbije.
Zakonom o oglašavanju pooštravaju se uslovi oglašavanja, čak i za štampane medije, skuplje i kraće vreme za oglašavanje i na TV stanicama i velikim oglašivačima. Zakon stvara novo i efikasnije ubiranje prihoda kroz porez, suzbijanje sive ekonomije kroz sprečavanje neodgovornog oglašavanja.
Zakonom je predviđena zaštita javnih interesa, obezbeđuje se zaštita i sigurnost ugroženih potrošača.
Članovima od 14. do 29. propisani su načini oglašavanja i to: TV oglašavanje i TV prodaja, oglašavanje na radiju i oglašavanje na otvorenom prostoru.
EU je određenim brojem direktiva uspostavila pravni okvir za slobodni protok usluga televizijskog prikazivanja u EU, u cilju promovisanja razvoja evropskog tržišta u oblasti reklamiranja i proizvodnje audio-vizuelnih programa. Direktiva je zasnovana na Evropskoj konvenciji o tzv. televiziji bez granica, koja uređuje zakonski okvir za slobodni protok preko graničnih televizijskih programa u Evropi, preko minimalnih zajedničkih pravila.
Usvajanjem direktive formirano je osnovno pravilo koje predviđa da, ukoliko je TV stanica osnovana u jednoj državi članici i poštuje propise te države, može slobodno da prikazuje i emituje svoj program na području čitave EU.
Direktiva usklađuje sledeća pravila: svaka država članica mora da obezbedi da sve televizijske emisije koje emituju transmitere pod njenom jurisdikcijom budu u saglasnosti sa pravilima pravnog sistema primenjenog na emisije namenjene publici u državi. Prilagođavanje zakonodavstva podrazumeva postojanje nacionalne regulative na području televizijskog prikazivanja tela i organa koji imaju kontrolu ili nadzornu funkciju. Obično je to specijalno telo pri ministarstvu, a pravni okvir je uključen u međunarodne konvencije.
Direktive određuju sledeća pravila za oglašavanje: opšte pravilo za oglašavanje mora biti identifikovano, kao takvo, pravila vezana za pauze, pravila vezana za etičke standarde kod zaštite maloletnika, reklamiranje duvana, reklamiranje medicinskih proizvoda i reklamiranje alkohola.
Sponzorstvo mora biti identifikovano, kao takvo, i ne sme imati nikakav uticaj na programsku publiku.
Marketing i TV kupovine ne smeju da ugrožavaju poštovanje ljudskog dostojanstva, da vrše bilo kakvu diskriminaciju po osnovi rase, pola, nacionalnosti; ne smeju da vređaju verska i politička uverenja, da ohrabruju ponašanje štetno po zdravlje ili bezbednost, po zaštitu okoline.
TV marketing ne sme da nanosi moralnu ili fizičku štetu maloletnicima i zato mora da bude u skladu sa sledećim kriterijumima njihove zaštite: ne sme direktno da navodi maloletnike da kupuju proizvode i usluge, zloupotrebljavajući njihovo neiskustvo i lakovernost; ne sme neposredno da ohrabruje maloletnike da ubeđuju roditelje ili druga lica da im kupuju proizvode i usluge koji se reklamiraju; ne sme da se koristi poverenje koje maloletnici imaju u roditelje, nastavnike ili druga lica.
Sponzorisani programi moraju da ispune sledeće uslove: sponzor ne sme da utiče na sadržinu i vreme emitovanja sponzorisanih programa tako što bi to uticalo na odgovornost i uređivačku nezavisnost. Moraju jasno da budu označeni, kao takvi, i imenovani, ili logom sponzora na početku ili na kraju programa; ne smeju da ohrabruju kupovinu ili iznajmljivanje proizvoda ili usluga sponzora ili trećeg lica, posebno vršenjem promocija ovih proizvoda ili usluga. TV programi ne mogu da sponzorišu preduzeća čija je pretežna delatnost proizvodnja ili prodaja cigareta ili drugih proizvoda od duvana.
Sponzorstvo TV programa od strane preduzeća, čija delatnost uključuje proizvodnju ili prodaju lekova ili lečenje, što je vrlo česta pojava kod nas, lekovi se reklamiraju, mogu da promovišu svoje ime ili znak, ali ne smeju da promovišu konkretne medicinske proizvode ili lečenja, dostupna samo putem recepata u državi u čiju jurisdikciju subjekt, koji vrši televizijsko prikazivanje, potpada.
Vesti i programi o tekućim događajima ne mogu se sponzorisati. Određeno je vreme koliko marketing i TV kupovina mogu da zauzimaju program.
Zaštita maloletnika je posebno predviđena direktivom, a i zakonom, koji propisuje opštu zabranu programa koji ozbiljno mogu da štete maloletnim licima, kao i vremenska i tehnička ograničenja.
Zakonom su predviđene mere kako bi se sprečilo emitovanje programa koji bi mogli ozbiljno da ugroze fizičko, duševno ili moralno zdravlje maloletnika, posebno programa sa pornografijom ili bezrazložnim nasiljem. Takođe, treba da se obezbedi da emisije ne sadrže bilo kakve podsticaje na mržnju, po osnovu pola, vere ili nacionalnosti.
Pravo na odgovor, u skladu sa građanskim, upravnim ili krivičnim pravom, mora da ima svako lice, bez obzira na državljanstvo, čiji su legitimni interesi, posebno njegov ugled, povređeni pogrešnim navođenjem činjenica u TV programu i mora da ima na raspolaganju pravo na odgovor ili druga odgovarajuća sredstva.
Odgovor mora da se obavi u razumnom roku i u vreme i na način koji odgovara emisiji za koju se zahteva odgovor. Pravo na odgovor postoji i u odnosu na sve subjekte koji se bave televizijskim prikazivanjem i koji potpadaju pod jurisdikciju države članice.
Jedna od važnih novina, koju će doneti zakon u ovoj oblasti, je obavezno sastavljanje deklaracije oglasne poruke, oglašavanje u samoj oglasnoj poruci. Neki od podataka, koji su korisni sa stanovišta zaštite autorskih prava, kao na primer podaci o korišćenoj muzici, koja je na ovim prostorima obično kradena, što je posebno teška pojava.
Što se tiče područja oglašavanja alkohola, izražavam nezadovoljstvo što je član 68. zabranio oglašavanje vina. Rečena je samo jedna reč – vino. Kod nas je vino alkohol, a ne hrana, a u nekim zemljama je hrana. Onda je morala da bude izbačena mogućnost njegovog oglašavanja, zajedno sa ostalim alkoholnim pićima.
Razumem da se pri izradi zakona polazilo od postojećih propisa koji bi morali da se menjaju da bi tretman vina dobio mesto koje mu pripada, kao u svim zemljama Evrope. Mi imamo dobra vina, takvu mogućnost moramo da potenciramo. Tu moraju da se naprave izmene.
Svetska asocijacija oglašavača medija i agencija se zalažu da sve što sme da bude proizvedeno, sme i da se oglašava, uz određene ograde. To je sloboda komercijalnog govora. Pitanje je samo gde, kada i koliko sme da se uputi oglasna poruka. Hvala.