Dame i gospodo narodni poslanici, podneo sam amandman na Predlog zakona o javnim putevima, u članu 2. stav 1. tačka 50) menja i da glasi:
"50) upravljač javnog puta jeste Javno preduzeće koje je registrovano za obavljanje delatnosti upravljanja javnim putem (u daljem tekstu: Upravljač)".
U obrazloženju koje sam dao, upravljanje javnim putevima Republike Srbije je delatnost od opšteg interesa, imajući u vidu navedeno, delatnošću upravljanja javnim putevima ne bi trebalo da se bave preduzetnici i privredna društva, već samo javno preduzeće, čiji je osnivač Vlada Republike Srbije.
Pročitao sam amandman koji sam podneo u ime poslaničke grupe SRS. U raspravi, kada smo govorili o ovom predlogu zakona o javnim putevima Republike Srbije, u načelu, govorio sam upravo o ovome, jer se ovaj amandman odnosi na samu suštinu jednog ovakvog zakonskog projekta koji je Vlada Republike Srbije podnela Narodnoj skupštini, smatrajući pri tome da je ovo jedan od zakona koji, pre svega, nije dobar, koji nema jasan koncept, jasnu nacionalnu strategiju kada su u pitanju javni putevi Republike Srbije.
Znači, u zakonu se ne može videti šta predstavlja program građenja i održavanja javnih puteva koji bi trebalo, na predlog nadležnog ministarstva, da donosi, recimo, Vlada Republike Srbije na period od četiri godine, u skladu sa nacionalnom strategijom koju ovaj zakonski projekat nema.
Suština amandmana poslaničkog kluba SRS je upravo u sasvim drugačijem konceptu i programu kojeg je SRS imala, za razliku od vladajuće koalicije, koja očigledno, po ovom pitanju, nema jasnu koncepciju i nema jasan program.
Smatramo da u članu 2. (poglavlje I Osnovne odredbe Predloga zakona,) upravljač javnih puteva treba da bude javno preduzeće, čiji je osnivač Vlada Republike Srbije, da to ne mogu da budu privredna društva, odnosno drugo pravno lice ili preduzetnici, kako ste vi ovim predlogom zakona predložili Narodnoj skupštini.
Smatramo da, pošto je Srbija tranzitna država, koja se nalazi na takvom geografskom položaju, javni putevi Republike Srbije imaju poseban značaj i Ustavom je regulisano da su javni putevi opšte dobro, znači, koje je regulisano, Ustavom Republike Srbije, kao najvišim zakonodavnim aktom.
Odgovor Vlade za neprihvatanje ovog amandmana, pročitaću ga, kako se Vlada poziva i kaže: "Amandman se ne prihvata iz razloga što je odredbom člana 18. tačka 10) Zakona o lokalnoj samoupravi ("Službeni glasnik RS", broj 9/2002, 33/2004, 135/2004) propisano da je opština odgovorna da, preko svojih organa, u skladu sa Ustavom i zakonom uređuje i obezbeđuje obavljanje poslova koji se odnose na izgradnju, rehabilitaciju i rekonstrukciju, održavanje, zaštitu, korišćenje, razvoj i upravljanje lokalnim nekategorisanim putevima, kao i ulicama u naselju. Iz izloženog proizilazi da je osnivanje javnog preduzeća, koje bi obavljalo delatnost upravljanja svim javnim putevima (državnim ili opštinskim putevima i ulicama), suprotno Zakonu o lokalnoj samoupravi".
Šta kaže Zakon o lokalnoj samoupravi? U članu 18. Zakona o lokalnoj samoupravi koji se odnosi na izvorni delokrug, koji reguliše upravo ovu materiju, stav 1. kaže: "Opština je odgovorna da preko svojih organa, u skladu sa Ustavom i zakonom'', u tački 10), ''uređuje i obezbeđuje obavljanje poslova koji se odnose na izgradnju, rehabilitaciju'', upravo ovako kako ste vi ovde naveli.
Ali, niko od vas ne može da kaže da opština ne može da formira javno preduzeće koje bi se bavilo održavanjem puteva, upravljanjem putevima. Naravno, treba da se bavi javno preduzeće na nivou opštine, kao što ste to predvideli u Predlogu zakona, u ovom slučaju da je upravljač javnog puta javno preduzeće, ali to nikako ne mogu da budu privatni preduzetnici ili privredno društvo, kako ste vi ovim predlogom zakona predložili Narodnoj skupštini.
Bez obzira, amandmanom SRS, trudili smo se da popravimo ovaj jako loš koncept i Predlog Vlade Republike Srbije, jer je očigledno da niste imali jasan program kada je ova materija u pitanju.
Znamo da je potrebno regulisati ovu materiju pravnom regulativom, zakonskom, koja će biti odgovarajuća, s obzirom na to da je Srbija tranzitna zemlja, da treba da uskladimo naše zakonodavstvo sa zakonodavstvom zemalja EU, zemalja u okruženju, imajući u vidu da se Srbija nalazi na takvom položaju, kao tranzitna zemlja koja spaja zapadne zemlje sa istokom.
Prema tome, suština našeg predloga, ovog amandmana je, ono što je najvažnije, da bude u skladu sa Ustavom Republike Srbije i da ima jasnu koncepciju.
Vi ovim predlogom zakona, koji želite da donesete na brzinu, u Razlozima za donošenje ovog zakona ste naveli, pročitaću: "Finansiranje održavanja, rekonstrukcije, rehabilitacije i izgradnje putne mreže u Republici Srbiji vrši se iz sredstava koje obezbeđuju međunarodne finansijske institucije... a na osnovu ugovora koji su zaključeni i čija je realizacija u toku".
Zatim se kaže: "Imajući u vidu da je Republička direkcija za puteve obrazovana Zakonom o putevima kao posebna organizacija, promena statusa Direkcije, odnosno stvaranja pravnog osnova za osnivanje javnog preduzeća u ovoj oblasti, moguće je samo izmenama važećeg Zakona o putevima". Samo se u tom delu slažemo sa vama u ovom predlogu zakona.
Upravo smo zbog toga pokušali amandmanima da popravimo jedan jako loš predlog zakonskog projekta, koji je Vlada podnela Narodnoj skupštini. Očekujem od narodnih poslanika da glasaju za ovaj amandman, pošto niste povukli ovaj zakonski predlog sa dnevnog reda kada je bila rasprava u načelu, a to smo tražili od vas, jer ste i ovaj zakon predložili pre, praktično, sedam meseci, pa je sada došao na dnevni red Skupštine, a niste ništa promenili od onda.
Imali ste dovoljno vremena da sastavite jedan dobar zakonski projekat i da vodite računa da Srbija mora da ima nacionalnu strategiju u ovoj oblasti i da ova zakonska regulativa mora da se rešava u skladu sa Ustavom Republike Srbije, upravo onako kao što se zalaže SRS.