PETA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 18.11.2005.

4. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

PETA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA

4. dan rada

18.11.2005

Sednicu je otvorio: Vojislav Mihailović

Sednica je trajala od 10:15 do 14:55

OBRAĆANJA

...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, nastavljamo rad Pete sednice Drugog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2005. godini.
Na osnovu službene evidencije, konstatujem da sednici prisustvuje 86 narodnih poslanika.
Radi utvrđivanja broja narodnih poslanika prisutnih u sali, molim narodne poslanike da ubace svoje identifikacione kartice u poslaničke jedinice elektronskog sistema za glasanje.
Konstatujem da je, primenom elektronskog sistema za glasanje, utvrđeno da su u sali prisutna 84 narodna poslanika, odnosno da je prisutno više od jedne trećine narodnih poslanika i da postoje uslovi za rad Narodne skupštine.
Obaveštavam vas da su sprečeni da sednici prisustvuju narodni poslanici: Željko Ivanji, Ksenija Milivojević, Miloljub Albijanić, Ivana Kovačević i Ivan Živadinović.
Prelazimo na 1. tačku dnevnog reda: – PREDLOG ZAKONA O BUDžETU REPUBLIKE SRBIJE ZA 2006. GODINU (sa Memorandumom za 2006. godinu, projekcijama za 2007. i 2008. godinu i finansijskim planovima republičkih organizacija za 2006. godinu-pojedinosti)
Primili ste amandmane koje su na Predlog zakona podneli narodni poslanici: Milorad Belić, Suzana Grubješić, Aleksandar Lazarević, Miloljub Albijanić, Veroljub Arsić, Nataša Jovanović, Zoran Krasić, Srđo Komazec, Milorad Mirčić, Momir Marković, Milorad Buha, Zoran Antić, Vitomir Milošević, Miljko Četrović, Ljubomir Kragović, Milan Stevović, Radiša Ilić, Zoran Mašić, Branislav Rankić, Branislav Blažić, Paja Momčilov, Zlatan Jovanović, Petar Jojić, Vitomir Plužarević, Stevica Deđanski, Nemanja Šarović, Sulejman Spaho, Stefan Zankov, Vjerica Radeta, Dragan Živkov, Igor Bečić, Miroslav Markićević, Blagica Kostić i Predrag Marković, kao i amandmane Vlade.
Primili ste izveštaje Odbora za finansije i Zakonodavnog odbora.
Primili ste mišljenje Vlade o podnetim amandmanima.
Narodni poslanik Miroslav Markićević i narodni poslanik Aleksandar Lazarević, pisanim putem, povukli su amandmane na član 6, koje su podneli 14. novembra 2005. godine, a 15. novembra 2005. godine podneli su nove amandmane na isti član Predloga zakona.
Pošto je Narodna skupština obavila načelni pretres, saglasno članu 140. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Na član 1. amandman je podneo poslanik Veroljub Arsić.
Vlada nije prihvatila ovaj amandman.
Izvolite. Reč ima narodni poslanik Veroljub Arsić.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, podneo sam amandman u ime SRS na član 1. Predloga zakona o budžetu.
U svom amandmanu sam tražio da se deo sredstava, koji je u predlogu budžeta označen kao suficit, preraspodeli, i to za sledeće korisnike: za donacije penzionom, invalidskom i socijalnom fondu, za odbranu zemlje i za subvencije u poljoprivredi.
Vlada Republike Srbije moj amandman je odbila, sa obrazloženjem nije u skladu sa članom 26. Zakona o budžetskom sistemu, kojim je uređeno da se suficit utvrđen u predlogu budžeta Vlade ne može koristiti za povećanje izdataka predloženih u budžetu.
To je ona posledica, dame i gospodo narodni poslanici, na koje smo vas upozoravali prilikom donošenja Zakona o izmenama i dopunama Zakona o budžetskom sistemu, gde je, u odredbama, ministar finansija Mlađan Dinkić sebe stavio iznad Narodne skupštine Republike Srbije i iznad narodnih poslanika.
Znači, ono što utvrdi u svom predlogu ministar finansija Mlađan Dinkić ne mogu da promene narodni poslanici.
U svakom slučaju, ta odredba člana 26. Zakona o budžetskom sistemu nije u skladu sa Ustavom Republike Srbije, jer se narodni poslanici sprečavaju da obavljaju svoj posao, a to je da donose zakone. Tako je to kada imate za ministra Mlađana Dinkića, jer očigledno da je njegova težnja da bude iznad zakona, da bude iznad svega, da se ponaša kao monarh.
Postavlja se pitanje da li je taj njegov suficit stvaran ili fiktivan? Uopšte je poznato, kada neko kaže suficit - smatra se da ima višak sredstava. Onda država ta sredstva - ili opredeljuje u dalje ulaganje u privredu, infrastrukturu itd, ili - ako imamo višak para, zašto ne uraditi reformu poreskog sistema i rasteretiti građane određenih poreskih davanja. Međutim, ništa od toga u ovom predlogu zakona o budžetu nema. Znači, samo je cilj i želja predlagača ovog budžeta da se kroz taj suficit pokaže kako Vlada Republike Srbije dobro vrši svoj posao.
Odakle uopšte suficit u Predlogu zakona o budžetu? Još kada je donošen budžet za 2005. godinu, opominjali smo Vladu Republike Srbije da će stupanjem Zakona o porezu na dodatu vrednost da nastupi niz štetnih posledica po građane i privredu. Jedna od tih posledica jeste povećanje cena robe široke potrošnje, povećanje fiskalnih davanja, dalje opterećenje privrede. Kao rezultat toga imali smo inflaciju koja je iznad planirane i rebalans budžeta za 2005. godinu, gde se odjednom pojavio neki višak sredstava.
Odakle uopšte taj višak? Višak počinje od one robe i usluga koji se nikada nisu oporezivali. Na prvom mestu, potiče od poreza na dodatu vrednost na repromaterijal za poljoprivredu i poljoprivredne proizvode, na repromaterijal kao što je semenska roba, sredstva za prihranjivanje i zaštitu bilja. Na to se još nikada do sada nije plaćao porez. Od kada je ova vlada počela da vrši svoj posao, taj porez je počeo da se plaća.
Porez je počeo da se plaća na komunalne delatnosti koje su javni prihod, u svakom slučaju, doduše, po nešto nižoj stopi - od osam posto. Ali, nikada se još nije desilo da na običnu vodu iz česme građani plaćaju porez. Kao rezultat tih poreskih opterećenja imamo suficit, navodni, imamo inflaciju i imamo teži materijalni položaj stanovništva.
Dalje, prvi put se u jednom predlogu zakona o budžetu dešava da nema donacija. Postavlja se pitanje šta je sa tim vašim silnim prijateljima koji su obećavali, ukoliko dođete na vlast, da će biti donacija; ukoliko dođe SRS, donacija neće biti, bićete u izolaciji itd.
Vidimo, što se tiče donacija, da je to bila najobičnija šarena laža u predizbornoj kampanji 2003. godine. Ni jedna jedina stavka ovde nije donacija. Ministar finansija ide dalje u toj svojoj priči i tvrdi da ćemo zbog povoljne poreske politike, kakva se dešava ovde kod nas u zemlji, umesto donacija dobiti investicije.
Još uvek nije tačno obrazložio gde su bile te investicije, jer kada neko nešto investira, dolazi do značajnog povećanja produktivnosti, ako ne bar do povećanja zaposlenosti, onda do zaustavljanja broja nezaposlenih u državi.
Međutim, od kada ste na vlasti broj nezaposlenih se povećava iz dana u dan. Kuda su ta sredstva od investicija otišla? Da li ih stvarno ima? Ili su navodne investicije ovde već raspoređene u sledećem članu, u kome se kaže da će država da se zaduži kroz kontragarancije.
U članu 5 - Evropskoj banci za obnovu i razvoj po osnovu četiri kredita, pa opet u sledećem stavu, u istom članu, kaže se da će opet Evropska banka, sada po iznosu pet kredita, da zaduži državu. Da li su strane investicije krediti koje uzimaju domaća javna preduzeća, a na koje Vlada Republike Srbije, odnosno Narodna skupština Republike Srbije daje saglasnost.
Kad neko nešto investira, strana investicija, to znači da je neko iz inostranstva došao, napravio fabriku, kupio neku domaću, kroz investicije poboljšao njenu opremu, tehnološku opremljenost, broj radnika, produktivnost, preusmerio na izvoz itd. Ovde toga nema. Ovde imamo samo dalja zaduženja kod stranih banaka, koja se zovu investicije.
Jesu investicije, ali domaće sa stranim zaduženjima, dugujemo nekom novac. Možda nismo ni morali da idemo u inostranstvo, možda je to mogla da uradi neka domaća banka. Doduše, sada su već prodali Nacionalnu štedionicu, ali su neprestano ovde bili prisutni na tržištu i Vuk Hamović i Vojin Lazarević, koji su mnogo veća sredstva pokrali od naroda, nego što ćemo da dobijemo od Francuske banke.
Dalje, tvrdi se da već u budžetu ima sredstava za povećanje penzija i da će da se vrati dug penzionerima od 45 milijardi dinara, ali ne može odjednom, zato što će da se izvrši pritisak na ponudu i potražnju robe, na devizne rezerve, pa nećemo moći da izdržimo taj pritisak, doći će do inflacije, do promene kursa dinara itd.
Već u nekom sledećem svom obrazloženju ministar finansija tvrdi da NBS ima devizne rezerve od 5,3 milijardi, što znači da pokriva 260% ukupne novčane mase koja je na tržištu ili 2,6 puta ima više deviznih rezervi nego ukupne novčane mase izražene u dinarima na tržištu i tvrdi da čak i da ne dobijemo više ni jedan jedini dolar, ni jedan jedini evro, 5-6 meseci ćemo moći da pokrijemo uvoz robe široke potrošnje.
Eto za šta se naše devizne rezerve koriste - da bi uvoznički lobi mogao nesmetano da obavlja svoj posao, da uvozi novac sa strane, da povremeno pravi određene inflatorne udare, da menja kurs dinara, a zauzvrat nećemo moći da isplatimo zaostale penzije penzionerima, da bi taj uvoznički lobi, koji je i te kako prisutan i blizu je Vladi Republike Srbije, jednostavno mogao nesmetano da radi.
Tvrdnja gospodina ministra da je čak i za vojsku povećao sredstva i to značajna, za primanja vojnika, pa oficira koji rade u Vojsci SCG, u najmanju ruku je smešna.
Kada su u pitanju plate, ne kažem da plate starešina ne treba povećati. Svakako, jer njihov materijalni položaj je izuzetno težak, a poznato je da uopšte pripadnici naše vojske rade u otežanim uslovima.
Međutim, postavlja se pitanje da li mi više imamo tu instituciju koja se zove vojska, da li su ova sredstva koja su povećana sasvim dovoljna, tehnološki zaostajemo, pod izgovorom reforme vojske, približavanja evro-atlantskim integracijama.
Jednostavno, G17 plus na dva načina, prvo kroz visokog funkcionera G17 plus Davinića, bivšeg ministra odbrane, i Ministarstva finansija, uništavaju vojsku državne zajednice, jer se objekti rasprodaju, jer se oprema rasprodaje.
Vrlo malo se ulaže u modernizaciju, pa se čak vrlo malo ulaže i u obuku novih starešina i pripadnika vojske, tako da imamo situaciju da pitomci najosetljivijeg i najsofisticiranijeg dela vojske, vazduhoplovstva i PVO, recimo, nemaju mesecima goriva u avionima da polete na obuku.
Onda se čudimo raznim udesima i nesrećama, tome što nam se vojnici ubijaju itd. Sve su to posledice jedne politike koja ne služi ni državi ni građanima, već isključivo onima koji su nas 1999. godine bombardovali.
U svakom slučaju, ovaj predlog zakona o budžetu nije dobar, jer je usmeren taj navodni suficit isključivo na otplate starih dugova, za koje ste tvrdili u izbornim kampanjama da su otpisani, sada su se odjednom pojavili, i na nova zaduženja države i građana, a od investicija, od razvojnog budžeta, kako to kažete, bez predviđenih sredstava za Fond za razvoj Republike Srbije, od toga svakako nema ništa.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Da li još neko želi reč?
Reč ima narodni poslanik Branislav Stevanović.

Branislav Stevanović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, zbog čega treba podržati ovaj amandman na član 1. gospodina Arsića? Postoji više razloga. Dosta je rečeno, međutim posebno bih naglasio kada su u pitanju akcize. Moramo imati u vidu da, ako se ulazi u EU, dobro znamo da su četiri godine pre ulaska u EU sve zemlje u obavezi da izjednače akcize, kako uvoz, tako i izvoz da se izjednači.
Međutim, u Evropi su akcize 57%, kod nas 28%, nažalost, što znači da ovde gospodin Dinkić apsolutno favorizuje uvoznike duvana, a samim tim ugrožava naše domaće tržište i domaće kupce.
Šta hoću da kažem? Ovde nije slučajno što smo na dnevnom redu prethodne sednice imali onaj zakon o duvanu.
Jasno se vidi da poseta Japanu gospodina ministra nije bila slučajnost, jer je u pitanju "Japan tabako", koji treba da kupi duvansku fabriku u Senti, gde je veliki interes samim tim i priliv japanskih cigareta na naše tržište, kroz ove povoljne akcize. Apsolutno favorizuje duvansku mafiju.
Prema tome, tu su jako izraženi lični interesi i ne gleda se interes države. Ako gledamo objektivno, kroz ove akcize, država je na godišnjem nivou milijardu evra na šteti. Ako pogledamo za pet godina, gospodo, mi štetimo čitav jedan budžet. Za ovako siromašnu zemlju to je zaista katastrofa i skandal.
Treba reći i za ovaj suficit od tzv. privatizacije-tajkunizacije. Naravno da nije pravilno preraspodeljen i da se ovde krajnje nedomaćinski ponaša gospodin Dinkić. Šta hoću da kažem? Njegov boravak u Japanu i "Japan tabako" mora da uđe na naše tržište, da napravi profit. Koga ugrožavamo na taj način? To je onaj najsiromašniji sloj društva: radnici, seljaci, policija, profesori itd, ljudi koji su na rubu egzistencije. Naravno da se u ovom slučaju favorizuju strani investitori, hoću da kažem duvanska mafija koja dominira.
Mi pričamo da ćemo vrlo brzo ući u EU. Međutim, na ovaj način kako ministar nedomaćinski postupa, ne možemo da očekujemo. Takođe, sama rasprava koja je bila o budžetu, u načelu, videli smo u popodnevnim časovima, kada se obično najviše gleda prenos Skupštine, bilo je desetak poslanika, što pokazuje kolika je neozbiljnost u raspravi kada je u pitanju budžet.
(Predsedavajući: Prekoračili ste vreme.)
Takođe, mali broj amandmana koji su podneseni, isto tako govori da je to jedna vrsta neozbiljnosti u daljoj raspravi o budžetu.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Gospodine Krasiću, tražili ste povredu Poslovnika ili repliku?
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Gospodine predsedavajući, povreda Poslovnika. Ovo je uvredljivo za podnosioca amandmana, za celu Srpsku radikalnu stranku. Prvo, individua sa bedžom Srpske radikalne stranke, a svi znate da je otišao.
Druga stvar, on ovde igra prljavu igru. On je ovde igrač koji kvari naše amandmane. Japan tabako je prisutan u ovoj zemlji odavno, pogotovo onog momenta kada je Stanko Subotić Cane kupio Fabriku duvana u Vranju i sada ovaj dezavuiše naš amandman i sve ovo što smo pričali vezano za akcize i unosi zabunu.
Nije valjda moguće da Srpska radikalna stranka ne zna šta se dešava u ovoj državi. Tako dođe neka individua i ovde objašnjava naš amandman i neko može da stekne utisak da je i on za to. On da je za to skinuo bi bedž i napustio ovu prostoriju.
Uvek ćemo da se javimo kada neko dolazi da zagađuje amandman Srpske radikalne stranke, da bi stvorio zabunu kod nekih ljudi.
Mi napadamo Dinkića, iznosimo argumentaciju, optužujemo, uvek se trudimo da to bude argumentovano, ali ovo što je ova individua iznela ovde povodom našeg amandmana nema veze sa Srpskom radikalnom strankom i nema veze sa motivima zbog kojih smo podneli ovaj amandman. Molim vas, kada se budete opredeljivali povodom ovog našeg amandmana imajte u vidu samo ono što je gospodin Arsić povodom ovog amandman rekao. Ovo što je ova individua rekla nemojte da uzimate u obzir. Kada je mogao da se zakune u crkvi, onda vam je jasno znači, da je u pitanju patološka laž, patološka sposobnost da se opstane.
Kako te nije sramota da se javiš? Kako te nije sramota da držiš bedž Srpske radikalne stranke? Šta ti izigravaš, nekog gospodina ovde? Prevario Srpsku radikalnu stranku, prevario birače, prevario Srpsku pravoslavnu crkvu, prevario svoje najmilije i svoje ukućane i imaš nekog smisla da dolaziš ovde i zagađuješ atmosferu i ove amandmane, obrazloženje koje smo podneli.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Gospodine Krasiću, molim vas da se sa uvažavanjem izražavate pred narodnim poslanicima i vi takođe, gospodine Stevanoviću Izvolite, imate reč.
Gospodine Krasiću, tražili ste prvo repliku, pa po Poslovniku, pa na kraju ste izašli da obrazložite vaše izlaženje time da je gospodin Stevanović povredio Srpsku radikalnu stranku itd. kako ste izlagali. Gospodin Stevanović je pomenut, ima pravo da odgovori na vaše izlaganje.

Branislav Stevanović

Srpska radikalna stranka
Gospodin Krasić se uvredio kao da sam njega lično vređao, a ne Dinkića i to me je jako začudilo. Druga stvar, taj isti gospodin je bio za vreme svog ministrovanja prilično dobar profiter, dobio je stan u tom vremenu, tako da sada hoće da optuži mene kako nisam pošten, kako sam grešnik kod Boga.
Ja sam čist i pošten kod Boga. Znam ko je zgrešio i zbog čega sam izašao iz stranke. Nema potrebe za ovom govornicom da iznosim, jer o onima sa kojima sam bio 14 godina ne želim da pričam ništa loše, ali taj isti čovek koji hoće da ispljuje mene, on je daleko iznad grešnosti prema Bogu.
Prema tome, čist sam i pošten i mogu svakoga da pogledam u lice zbog mog istupa iz stranke. O Srpskoj radikalnoj stranci i poslanicima imam visoko mišljenje, to su časni ljudi, ali pojedinci su napravili neke propuste, pa sam istupio iz stranke, o tome ne želim da pričam. Taj isti koji pokušava da me ispljuje i kod Boga da se poziva, gospodo, taj je dobro prošao za vreme svog ministrovanja.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Narodni poslanik Aleksandar Vučić, replika.

Aleksandar Vučić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, Boris Tadić i Vojislav Koštunica su pokazali da vole da kradu poslaničke mandate, da vole da otimaju, i ako ste mislili da ću bilo koju individuu u Narodnoj skupštini Republike Srbije da pominjem iz bilo kojeg razloga grdno ste se prevarili. Boris Tadić i Vojislav Koštunica su veliki lopovi, počeli su da kradu mandate jedni drugima, a onda su to nastavili dalje da rade.
Najpre je Demokratska stranka Borisa Tadića pokušala da ukrade mandat Demokratskoj stranci Srbije, to je bio mandat Dragiše Đokovića. Hteli su to da izvedu na neki čudan način, pa na kraju vidim da se žale i pokušavaju da dokažu kako taj mandat pripada njima, iako taj čovek nije bio na listi DS, već na listi DSS.
Danas je očigledno da vlast u Srbiji, koju čine DSS, G17, SPO, NS, SDP, SPS, pokušava da ukrade jedan mandat SRS. Možda ste i uspeli u tome, možda ste napravili to. Šta ste time dobili, time što mislite - sada će oni da se svađaju. Nećemo, nemamo sa kim da se svađamo. Mi ćemo vama da odgovaramo kakvi su lopovi Boris Tadić i Vojislav Koštunica. Oni su tu važni, a ne oni koje ćete vi da poturate da u vaše ime izgovaraju ono što ne umeju.
Neko pokušava da kaže nešto loše o Zoranu Krasiću, pa se smejete miševi jedni, govorite - baš smo srećni što će sada neko nešto da im kaže. Izađite i vi to kažite. To govore oni koji su do juče sa najvećim poštovanjem gledali Zorana Krasića i govorili o njemu sve najlepše. Nikada ništa nisu rekli ni na jednom stranačkom forumu, niti bilo gde drugo, bilo šta o Zoranu Krasiću, i nemaju šta da kažu. Reč je o izuzetno časnom čoveku, reč je o dobrom čoveku i vrsnom pravniku.
Zoran Krasić danas smeta Borisu Tadiću i Vojislavu Koštunici i velikim lopužama, sa sve zajedno Bogoljubom Karićem. Svi se sjedinite u jedno veliko jato, nemamo apsolutno ništa protiv. Nađite se jedanput svi zajedno i neka svi u Srbiji znaju, na jednoj strani ste svi vi, Tadić, Koštunica, Čanak, Karić, Kasa, Dačić, Ugljanin, Dinkić, Velja Ilić, Vuk Drašković, Vesna Pešić, Žarko Korać, svi na jednu stranu.
Napravite novi DOS, vi što od poštenja ne znate šta ćete, vi što vam jedna lokomotiva košta kao džemper, vi što možete da uradite šta god hoćete sa Srbijom jer mislite da ste mnogo pametni, vi što mislite da možete da kažete šta hoćete, pa ćete na televiziju Bogoljuba Karića da dovodite, kako se zove onaj politički sociolog, kaže - ološ jedan, on će da govori o fašizmu u Srbiji i ne znam ni sam čemu vezano za SRS.
Mislite da ne sme niko da vam odgovori. Kao što vidite sme, nego što smo pristojni pa gledamo da ne izazivamo dalje političke sukobe u Srbiji. Hoćete sukobe, tražite ih, obećavate nam rat.
Vi ste velika vlast, svi vi, Tadić, Koštunica, Čanak, Kasa, Dinkić, svi ostali, svi ste velika vlast, a mi smo u opoziciji.