OSMA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 21.12.2005.

7. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

OSMA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA

7. dan rada

21.12.2005

Sednicu je otvorio: Vojislav Mihailović

Sednica je trajala od 10:10 do 17:50

OBRAĆANJA

...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Reč ima ministar Parivodić.

Milan Parivodić

Iskreno sam pokušao, ali izgleda da gospodin Krasić nije razumeo, tako da ga pozivam na ručak pa da mu u toku tog ručka objasnim ovo o čemu govorim.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Reč ima poslanik Marko Krstin.

Marko Krstin

G17 Plus
Dame i gospodo, gospodine ministre, opet mislim da postoji jedna vrsta nesporazuma oko sticanja prava svojine na nepokretnostima. Zakon o osnovama svojinskih pravnih odnosa predviđa kao oblik sticanja prava svojine na nepokretnostima u zemljišnoj knjizi, upis u zemljišnu knjigu, ali onda kada se nepokretnosti stiču pravnim poslom. Upravo tako definiše zakon. Znači, pravo svojine na nepokretnosti stečenih pravnim poslom stiče se upisom, ne samo zaključenjem ugovora.
Međutim, mislim da je ovde ključna stvar to da se pravo na nepokretnosti ne mora steći samo upisom, ono se stiče i građenjem. Mi ovde govorimo praktično u najvećem broju slučajeva o pravu svojine na nepokretnosti koja se stiče građenjem i tu zaista upis nije neophodan da bi to pravo svojine postojalo. Ono se stiče činom građenja na različite načine.
Građenje može biti, da sada ne podsećam neke koji se time više bave, od svog, od tuđeg materijala, svojim radom, tuđim radom, na svom i tuđem zemljištu. Zakon o osnovnim svojinsko-pravnim odnosima predviđa i takvu mogućnost sticanja prava svojine. Dakle, nije neophodno za sticanje prava svojine građenjem da objekat zaista bude upisan u zemljišnoj knjizi.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na naslov iznad člana 4. i član 4. amandman je podnela narodni poslanik Vjerica Radeta.
Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Vjerica Radeta.
...
Srpska radikalna stranka

Vjerica Radeta

Srpska radikalna stranka
Ne znam što ministar izađe, mislila sam da ga pitam šta je završio, koju školu. Ja sam, ne znam zbog čega, do danas mislila da je on pravnik. Da li znate vi šta je ministar završio? Doktor prava? Moraću doktoru prava da objasnim onda neke osnovne pravničke pojmove.
Prvo, ne znam kako doktor prava može da govori o komadu zemlje. Postoji parcela. Parcela ima svoj broj, ima površinu, upisuje se u zemljišno-knjižni uložak. Parcela pripada određenoj katastarskoj opštini, i to je lična karta parcele, i ne može ministar da kaže komad zemlje i da se gradi na komadu zemlje. Poručite ministru da se gradi na građevinskoj parceli, koja ima sve ove karakteristike o kojima sam govorila.
Dalje, kaže ministar da je ponosan što je napisao ovaj zakon, kaže da zakon piše za običnog čoveka, a ne za specijaliste. Ovo je neverovatno. Zakon se piše da se uredi određena oblast života, da to bude jasno, precizno, koncizno, zakone primenjuju stručnjaci, pravnici, specijalisti za koje ministar ne piše zakone, i zakoni se pišu jezikom pravnika, pravničkim jezikom. Zato postoje pravnici da bi običnim građanima objašnjavali šta znači koja odredba i tumačili zakon.
Ministre, pitala sam malopre šta ste završili. Do sada sam bila ubeđena da ste vi diplomirani pravnik. Neverovatno, sada sam vam objašnjavala neke stvari i dalje ću naravno, pošto niste od početka čuli, objašnjavala sam vam šta znači komad zemlje.
(Milan Parivodić, sa mesta: Prihvatam vaš amandman.)
Onda neću govoriti o amandmanu, ali moram ovo što sam naumila da vam kažem, taman da ne potrošim vreme. Logično je da prihvatite ovaj amandman i neću obrazlagati amandman, nego malo da raspravljamo o ovome što ste pokušali da objasnite, nešto što je neobjašnjivo, ali reći ću najpre principijelno da je neprihvatljivo i nedopustivo da vi ovde na ovaj način komunicirate sa poslanicima.
Nije ovo okrugli sto, hajde da organizujemo okrugli sto pa da se sakupimo, stručnjaci koji misle da ovo nije dobar zakon i stručnjaci vašeg tipa, koji misle da ovo jeste dobar zakon, vaši istomišljenici, a rekla bih oni koji imaju iste interese kao vi za donošenje ovog zakona, i vi dobro znate, Zoran Krasić vam je rekao u prvom pojavljivanju ovde, šta je suština donošenja ovog zakona i vi ne možete da kažete poslaniku - sada ću da vam objasnim, niste me razumeli, vi to ne razumete. Mi nismo vaši đačići, vi niste naš profesor.
Mi ovde govorimo pre svega kao narodni poslanici, a kao što vidite poslanici SRS govore kao stručnjaci koji odlično znaju ovu oblast. Imate pravo da zastupate koncept Vlade. Mi govorimo o drugom, potpuno normalnijem i pravno čistijem konceptu, i tako možemo da razgovaramo.
Zato je u pravu koleginica Nestorović malopre kada je rekla da je trebalo lepo Vlada da nam da, kao što je to uobičajeno u skladu sa našim poslovnikom, mišljenje o svakom amandmanu i da za onaj amandman koji ne prihvata, Vlada napiše zbog čega ne prihvata i da naša diskusije bude usmerena na odgovor Vlade, a ne ovako da mi dva sata govorimo o jednom amandmanu. Naravno, nama to ne smeta, mi možemo to da prihvatimo, ali jednostavno to nije način komunikacije ministra i narodnih poslanika.
Dalje, da vam objasnim neke osnovne stvari. Kada ste govorili o velikom broju neuknjiženih stanova, odnosno zgrada, nepokretnosti. To sam vam govorila kada smo govorili u načelnoj raspravi o ovom zakonu. Problem jeste, taj problem postoji, ali ovaj vaš zakon ne rešava taj problem.
Vi morate sa kolegom Stojkovićem da se dogovorite da se ažurira rad zemljišno-knjižnih odeljenja opštinskih sudova. Ovim zakonom apsolutno ništa neće biti poboljšano kada je u pitanju uknjižba stanova, odnosno uknjižba zgrada.
Nije tačno ovo što je kolega Krstin rekao da postoje neki listovi nepokretnosti. Znam za posedovne listove, tako se zovu, koje vode katastri. To su listovi koji mogu, kako reče, da zamene vlasnički list. To nije tačno. Ne može, jer posedovni i vlasnički list su potpuno različite stvari. Tačno je ovo što ste vi kolega rekli da katastri nepokretnosti dosta dobro rade svoj posao u smislu - izvršena su aviosnimanja, upisuje se ono što je snimljeno na kopije plana, unosi se u katastarske operate, ali to ne znači da se menja stanje u posedovnom listu.
Imate koliko hoćete, evo, uzmite jedan posedovni list i videćete da tamo piše - posednik, narodni odbor, ne znam kako se nekada zvalo, a radi se o vašoj kući koja je bez građevinske dozvole i koja je zaista ucrtana. Ali, to joj ne daje pravni legitimitet. Samo je činjenica da ona postoji. Ali, mora da bude upisana u zemljišnu knjigu da bi zaista postojala i pravno. Dakle, to je samo formalno postojanje.
Ministru moram da objasnim kako izgleda jedan zemljišno-knjižni uložak. Stekla sam utisak da to nikada niste videli. Dakle, zemljišno-knjižni uložak ima popisni list, vlasnički list i teretni list.
(Milan Parivodić, sa mesta: Pravite grešku, za koju mene opterećujete)
Ministre, nemojte tako da mi se obraćate, to ne možete. Možemo da izađemo ispred, da popijemo skupa kafu i tako da razgovaramo. Ovde sam narodni poslanik, vi ministar i to poštujte.
Dakle, stekla sam utisak da nikada niste videli zemljišno-knjižni uložak. Sada vam objašnjavam kako to izgleda. U popisnom listu stoji opis nepokretnosti.
Tu stoji: parcela, broj taj i taj, ima gruntovni broj koji odgovara određenom katastarskom broju. Ako je izgrađena, onda piše - izgrađena kuća površine te i te. U vlasničkom listu stoji da je ta nepokretnost sa A strane ima ili pravo korišćenja Marka Markovića ili pravo svojine Marka Markovića; pravno su pojmovi različiti. Na kraju imamo teretni list u koji se, između ostalog, upisuje hipoteka. Tako izgleda zemljišno-knjižni uložak i jedino tako može da se koristi.
Dalje, kaže ministar da će ovaj zakon omogućiti da se lakše dođe do kredita. Neće, nema šanse. Ovde su moje kolege o tome dosta naširoko govorile, neću da ponavljam, pošto inače nemamo potrebe da ponavljamo, znamo svi nešto novo da kažemo. Dakle, namera ministra, i Ministarstva i Vlade možda jeste bila da se omogući uzimanje stambenih kredita, ali ovim zakonom, na ovaj način, to nije rešeno.
Dalje, rekla sam ministru da ne može da nam kaže da bi mi nešto bolje razumeli, mi to dobro razumemo, nego on ne razume.
Sada jedan biser koji me podsetio na Gašu Kneževića svojevremeno kada je govorio o Zakonu o visokom obrazovanju. Tada je rekao da zakon nije donet, ne postoji, nije stupio na snagu, ali on ga primenjuje, jer je to neki njegov budući zakon i na osnovu takvog zakona je svojevremeno Gašo Knežević profesora dr Vojislava Šešelja oterao sa Pravnog fakulteta.
(Glas iz sale: S pravom.)
Je li s pravom? Žao mi je što to mislite i što jednu ovakvu raspravu pokušavate da skrenete na drugu temu. Sada ću da iskoristim i da vam kažem, gospođo koja mislite da ste u pravu, da je prof. dr Vojislav Šešelj najumniji živi Srbin, da ima najviše objavljenih dela, da svi pravnici i vi, što se kezačite, gospođo iz Aranđelovca, ne znam ni kako se zovete, sram vas bilo, treba da ustanete kada se spomene ime profesora Šešelja, a ne da se smejete u lice, to vam ne dozvoljavamo, ako ste to doneli odande odakle ste došli. I vama ne dozvoljavam da spominjete ime Šešelja, jer ne zaslužujete da spomenete ime tog čoveka.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Molim vas, jedni prema drugima se odnosite sa uvažavanjem.
...
Srpska radikalna stranka

Vjerica Radeta

Srpska radikalna stranka
Da, gospodine Mihailoviću, skrenite ovima pažnju što čitaju novine.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
I njima skrećem pažnju, i vama skrećem pažnju.
...
Srpska radikalna stranka

Vjerica Radeta

Srpska radikalna stranka
Podigla je pogled sa novina i reaguje na ovo što govorim.
Dakle, pravo preče gradnje, ministre, rekli ste Zoranu Krasiću kada je govorio da nema prava preče gradnje, i nema ga, ukinuo ga je Šumarac, vi ste rekli, ima ga u praksi.
Neverovatno da pravnik može da kaže nešto ne postoji u zakonu, a postoji u praksi. Kako vi to rešavate, kako se formuliše u praksi to pravo preče gradnje?
Podsetiću vas, dok je postojalo pravo preče gradnje, ono se utvrđivalo rešenjem, pa se kaže - dozvoljava se Marku Markoviću pravo preče gradnje na delu parcele broj taj i taj, upisana u Z-K UL taj i taj, površine te i te, katastarska opština ta i ta, koja se pripaja njegovoj parceli radi formiranja jedinstvene građevinske parcele. To je bila suština prava preče gradnje. Znači, utvrđivalo se rešenjem. Opštinski organ uprava ga je utvrđivao rešenjem.
Pošto svaki čas odgovarate na svaku našu primedbu, zamoliću vas, kada završim da nam odgovorite kako vi to konstituišete u praksi pravo preče gradnje koje ne postoji u zakonu? Slažem se da Zakon o planiranju i izgradnji nije dobar. Ako vas nisu informisali, mi iz SRS, evo u februaru će dve godine kako smo podneli zahtev za stavljanje van snage tog zakona i donošenje jednog dobrog, pravog zakona, da li odvojeno o planiranju, odvojeno o izgradnji, to je nešto o čemu možemo da razgovaramo, jer je svojevremeno Šumarac zbrljao pet zakona u jedan pa napravio ništa, napravio neprimenjiv zakon. Znači, i vi se slažete u tom delu da smo u pravu.
Upozoravam vas da smo na isti način tada razgovarali sa Šumarcem kada smo mu govorili da donosi neprimenjiv zakon. Sada vam ponavljam, rekao vam je Zoran Krasić, ovaj zakon o hipoteci, ministre Parivodiću, bože zdravlja, viđaćemo se, sretaćemo se, pitaćemo vas, zašto nam donosite predlog izmena i dopuna ovog zakona, zašto danas ne prihvatite da je ovo neprecizan i neprimenjiv zakon? Zašto ga ne povučete iz procedure?
Zašto ne prihvatite naše načelne principijelne stavove, neka amandmanska rešenja, neka ključna amandmanska rešenja, od kojih zaista zavisi da li ovo jeste zakon o hipoteci ili nije. Da opet ne ulazimo u teoretsku raspravu koju ste imali sa Krasićem, šta je založni objekat kod hipoteke, da li je to nepokretnost, pokretna stvar naravno nije. Ne može auto biti predmet hipoteke.
Dobro je što ste ovaj amandman, koji sam podnela na član 4, prihvatili, jer ste bar očistili pravno ove formulacije; jasniji je pravnički. Neke nedoumice ovaj amandman otklanja. Kažem - u redu je da ste prihvatili, ali nemojte da budete sujetni, ministre, mislim da morate da prihvatite činjenicu da mi ovde, bar kada je ovaj zakon, uglavnom ne govorimo kao političari, nego govorimo kao ljudi od struke i kao ljudi sa mnogo iskustva u ovim poslovima. Razgovarali smo i pre nego što ste ovaj zakon dali u proceduru neformalno. Sećate se da smo pričali o problemima koji se mogu sresti u ovom zakonu.
Zato vam najdobronamernije preporučujem da bi bilo najbolje rešenje, i za građane Srbije, i za Vladu, da ih ne dovodite u zabludu da će ovim zakonom, ovako koncipiranim, rešiti sve svoje probleme oko upisa u zemljišne knjige, oko upisa hipoteke, podizanja kredita itd. Neće. Čućete i dalje u našim raspravama o amandmanima, ukoliko u međuvremenu ne shvatite da je zaista najbolje da povučete zakon.