Poštovani narodni poslanici, Vlada Republike Srbije predložila vam je na razmatranje i usvajanje Zakon o crkvama i verskim zajednicama. Malo je skupštinskih saziva u istoriji Srbije od 1804. godine do danas bilo pred izazovom, pred ispitom savesti i odgovornosti da raspravlja o ovakvom zakonu. Ovo je do sada peti ili šesti put, ako uzmemo u obzir i izmene.
To je tako zato što se ovakvi zakoni retko donose. Oni se donose samo onda kada se promeni društveno uređenje ili državno uređenje jedne države. Istovremeno, svaka država, kada konstituiše svoj pravni poredak i kada donese Ustav, prvo što uradi po donošenju Ustava jeste donošenje zakona o crkvama i verskim zajednicama. Ti zakoni su se, naravno, različito nazivali.
Prvi ovakav zakon u modernoj Srbiji donet je odmah posle Sretenjskog ustava. Sretenjski ustav je usvojen 1835. godine, a Načertanije o duhovnoj vlasti 1836. godine. Taj zakon je važio duže nego Sretenjski ustav koji je suspendovan. U 19. veku samo dva puta, kada se menjao Ustav, menjali su se i zakoni o crkvama. U Kraljevini Jugoslaviji zakon se menjao zato što je promenjeno državno uređenje, zato što je u sastav države ušlo više crkava koje ranije nisu bile u sastavu Kraljevine Srbije, pa je bilo neophodno zakonima regulisati i njihov položaj.
U drugoj polovini 20. veka donet je samo jedan zakon o crkvama i verskim zajednicama, koji se zvao Zakon o pravnom položaju verskih zajednica. Taj zakon je donet 1953. godine i važio je do 1993. godine, dakle, punih 40 godina. U međuvremenu menjali su se ustavi države, što ustavnim amandmanima, što potpuno novim ustavnim rešenjima, ali ovaj zakon je ostajao na snazi.
On je, doduše, 1977. godine preuzet sa saveznog nivoa na republički, ali ništa u njemu nije menjano. Godine 1993. Narodna skupština, poslanici koji su sedeli ovde u ovim klupama, odlučili su da taj zakon suspenduju, da ga povuku iz pravnog prometa, a nov nisu doneli. Zašto su oni predložili da se taj zakon povuče iz pravnog prometa? Zato što je Zakon o pravnom položaju verskih zajednica bio tipičan za jednopartijski sistem, za komunističko uređenje. On je bio potpuno kompatibilan sa tim političkim, ideološkim i društvenim poretkom.
Godine 1993. i pre 1993, već 1990. i 1991. godine, Srbija je postala višestranačka država. Nije više bila jednopartijska i nije bila ideološki monolitna, nego je imala više stranaka i više ideologija koje su učestvovale u oblikovanju društvenog prostora i političke scene i koje su pokušavale da artikulišu put kojim Srbija kao društvo, kao država, treba dalje da krene. Od 1993, kada je zakon ukinut, do danas, sve vlade su pokušavale da ovakav zakon donesu. Taj zakon je prosto obaveza, zato što imamo ustav iz 1990. godine. Taj ustav nije pratio zakon o crkvama. Nije donet nov zakon koji će da reguliše nov položaj crkava kakav je predviđen ustavom, koji je uz sve manjkavosti dozvolio slobodu političkog organizovanja, omogućio višestranački sistem, otvorio vrata tržišnoj privredi i, uopšte, uz neke restrikcije koje su išle kao recidivi bivše ideologije, taj ustav je bio veliki korak u demokratski poredak, u preobražaj Srbije iz jednopartijske monoideološke države u višestranačku pluralnu demokratiju.
Zašto niko nije uspeo do sada da predloži ovaj zakon? Moj odgovor na ovo pitanje je vrlo jednostavan. Da bi se došlo do predloga ovog zakona neophodno je da društvo ima potpuno jasnu predstavu o samom sebi, da je samosvesno, i da država zna u kom pravcu ide, u koje istorijske tokove ulazi i kakve istorijske projekcije otvara i prihvata. Mi još nismo društvo koje je postiglo jednodušan stav, ono što se zove nacionalni konsenzus, o tome kakvo društvo želimo da budemo, kakva država želimo da budemo, šta kao država predviđamo, kako projektujemo svoju budućnost, u kom pravcu želimo da idemo.
Osim ovih nesaglasja na političkoj sceni, ovim zakonom je trebalo izmiriti jako mnogo parcijalnih interesa koje imaju pojedinačne crkve i verske zajednice, koje međusobno najčešće sarađuju, ali čije je istorijsko iskustvo i čija je neretko i kulturna orijentacija međusobno nespojiva, raznosmerna, protivsmerna. Trebalo je, na kraju, doći do toga da prevladamo jedan koncept koji je dugo opstajao i koji je i dan-danas na snazi, to jest trebalo je da redefinišemo načelo odvojenosti države i crkve.
Načelo odvojenosti države i crkve decenijama je tumačeno tako da između crkve i države mora da stoji Berlinski zid, da crkva može da radi samo svoju osnovnu delatnost.
Da se bavi bogoslužbenim obredima, a da ima vrlo ograničene mogućnosti da se bavi obrazovanjem, kulturom, i da nikako nema pristupa u javni život i u javnu sferu. To, naravno, u praksi nije bilo uvek tako drastično, bilo je i dobrih primera, bilo je i jako loših primera. Sve u svemu, načelo odvojenosti države i crkve neki naši prosvetitelji i danas tumače tako kao da crkva nema pravo da bude u javnom životu, kao da je ona neka egzotična mala zajednica iz nekih prošlih vremena, koja ne može da učestvuje u društvenom životu, u svim vidovima društvenog života, i ne može da ima prava kakva imaju druge organizacije i ustanove u društvu.
Razumem taj prosvetiteljski koncept, ali on je danas prevaziđen. On je prevaziđen svuda, pre svega u zapadnoj Evropi. Vi, gospodo, znate da je nedavno, pre godinu i po-dve, vođena vrlo velika rasprava o ustavu EU. Osnovni spor već u samom početku je bio da li će u preambulu ustava EU ući stav da vrednosni sistem Ujedinjene Evrope ima svoje izvorište i svoje uporište u hrišćanstvu. Sve su crkve tražile da to uđe u preambulu.
Mnogo je bilo tu kolebanja; sve stranke desnog centra, sve narodne stranke su prihvatale, sve leve stranke i socijaldemokratske su odbijale predlog. Na kraju taj stav nije ušao u preambulu, ali nije prošao ni ustav. Neću reći da ustav nije prošao zbog toga, ali pretpostavljam da bi ustav EU za građane Evrope bio mnogo prihvatljiviji da se taj stav našao u preambuli.
Prevladao je neki drugi stav. Koji stav? Prevladao je stav da treba, da mora, evropski vrednosni sistem da počiva na ideologiji prosvetiteljstva; dakle, stav da nije hrišćanstvo dalo podsticaj i da nije ono izvor vrednosnog sistema koji objedinjuje Evropu, nego da je to prosvetiteljstvo. To je tako za sada ostalo.
Međutim, u Zapadnoj Evropi – svejedno da li će taj stav ući u preambulu ustava ili ne – niko danas ne poriče činjenicu da je hrišćanski vrednosni sistem, da je duhovno iskustvo koje je sabrano u crkvama, da je kulturni sistem, moralna načela koja su utvrđena u crkvama – putokaz za EU. Niko ne poriče stav da religija, u prvom redu hrišćanska religija, predstavlja duhovnu osnovu i duhovni supstrat ujedinjene Evrope. Ujedinjena Evropa, to ponavljaju svi političari, ne može biti ujedinjena samo na ekonomskim interesima. Ona nije jedino ekonomska interesna zajednica, ona je zajednica vrednosti. To slušamo stalno i postalo je to već gotovo jedna politička fraza.
Šta znači da je Evropa zajednica vrednosti? To znači da ujedinjena Evropa ima svoj jedinstven duhovni sistem koji prihvata kao zajednički za sve narode. Taj jedinstven duhovni sistem je utemeljen u hrišćanstvu, sa tri razloga.
Prvo, niko tako kao crkva nije u stanju da poštuje ličnost. Evropa i prosvetiteljska ideologija počivaju na poštovanju individue, ličnosti. Međutim, to poštovanje ličnosti je uvek relativno u civilnom društvu, kao i u svim ideološkim i filosofskim konceptima posle hrišćanstva. U hrišćanstvu ličnost je apsolut. Prvo ličnost Boga, pa ličnost Bogočoveka i ličnost čoveka, ovozemaljskog čoveka.
Zašto je ličnost apsolut? Zato što, po shvatanju crkve, nijedan čovek – bez razlike vere, nacije, porekla, ideološke pripadnosti, materijalnog stanja, polne pripadnosti – nikad ne može biti odbačen. Crkva je jedina ustanova koja nikad ne odbacuje nijednog čoveka. Crkva je otvorena za svakog čoveka, svakog želi da prihvati i svakog čoveka poštuje.
Drugo načelo na kojem počiva ujedinjena Evropa je kult slobode. Sloboda se takođe tumači na dva načina. Po jednom, sloboda je pravo čoveka da radi sve što želi i da pusti na volju svim svojim instinktima. Po shvatanju koje donosi crkva, koje se takođe ugrađuje u političku ideologiju ujedinjene Evrope, sloboda je, najjednostavnije definisano, čovekovo pravo da bude slobodan. Čovek je slobodan zato što mu je sloboda Bogom podarena. Niko ne sme niti može tu slobodu da ukine.
Nikome u crkvi ne pada na um da ograničava slobodu drugog čoveka zato što se to sa stanovišta verujućeg čoveka smatra pobunom protiv Božje volje i Božjih planova. Tako je, jer ako je Bog čoveka stvorio slobodnim, ne može mu čovek ograničiti slobodu. Ovakvo shvatanje slobode crkvama je blisko iz još jednog bitnog razloga. Oni neće da krše načelo slobode, prvo, zato što je to protivno Božjoj volji i Božjim planovima i, drugo, ne mogu da krše načelo slobode zato što poštuju čoveka, zato što je čovek biće koje mora da bude poštovano, poštovano kao ličnost. Crkva može da odbacuje, i crkve jedne drugima odbacuju učenje, ali crkva nikad ne odbacuje vernike onih drugih crkava. Oni se spore samo sa učenjem, ali ne sa čovekom koji to učenje ispoveda i koji tom učenju pripada.
Ukratko rečeno, današnja Evropa i današnja Srbija ulaze u onaj nov civilizacijski horizont koji shvata da su crkve i verske zajednice sabrale u sebi velika duhovna iskustva koja mogu da budu vrlo korisna za uređivanje odnosa u ujedinjenoj Evropi. Mogu da budu pre svega korisna kao korektiv, ali mogu da budu korisna i kao podsticaj za određivanje prave mere slobode i utvrđivanje pravog dostojanstva ličnosti. Dostojanstvo ličnosti i potpuna sloboda – to su duhovne vrednosti na kojima počiva ujedinjena Evropa.
Imajući sve to na umu, imajući na umu srpsku pravnu tradiciju, imajući na umu srpsku kulturnu tradiciju, mi smo predložili zakon kojim idemo u susret ovom evropskom opredeljenju. Predložili smo zakon kojim crkvama i verskim zajednicama nudimo saradnju.
Mi crkve i verske zajednice ne primoravamo na saradnju, mi ni na koji način ne želimo da odredimo koji će i kakav oblik te saradnje biti, ali smo dužni da zakonom predvidimo da je saradnja između crkve i države u ostvarivanju opšteg dobra mogućna i poželjna; sa strane države je poželjna, a crkve će same odgovoriti koliko i kako taj poziv na saradnju prihvataju ili ne prihvataju. Jer, ovim zakonom, i to je njegova vrednost, utvrđena je potpuna autonomija crkava. Crkva je, dakle, nezavisna od države i crkva je odvojena od države u smislu da je potpuno autonomna. Sva demokratska društva su došla do jedne jednostavne svesti o tome da svaki demokratski pluralni poredak mora da ima u sebi dva pravna sistema. Jedno je civilni pravni sistem, drugo je crkveni pravni sistem. Ta dva pravna sistema moraju da nađu uslove za koegzistenciju i za međusobnu saradnju.
U Predlogu zakona koji je pred vama ugrađeno je načelo autonomije crkava, sa jedne strane, i ponuda države, sa druge strane, da sarađuje sa crkvama, da omogući crkvi prostor da pozitivno deluje u društvu, da svoja duhovna iskustva, svoje kulturne vrednosti prenese na celinu društva, da svoja moralna načela (a ta moralna načela, valjda niko ne spori, najviši su oblik morala koji je mogućno zamisliti) slobodno afirmiše u društvu. To je smisao i to je cilj ovog zakona.
Cilj je, dakle, da se, s jedne strane, svakom pojedincu zajamči potpuna verska sloboda, da mu se zajamči pravo da veruje, da ne veruje, da pripada crkvi, da ne pripada crkvi, da pripada ovoj ili onoj crkvi ili verskoj zajednici. S druge strane, cilj je zakona da obezbedi kolektivna verska prava. Kolektivna verska prava se ispoljavaju u crkvama i verskim zajednicama. Ovim zakonom svima se nudi mogućnost da sarađuju sa državom. Da sarađuju pre svega na planu unapređenja opšte kulture, verske kulture, opšteg obrazovanja i verskog obrazovanja.
Ovaj zakon je pisan dobrim delom i za gospođu Nestorović, zato što je antidiskriminatorski, zato što je ovo zakon koji pokušava da nosioce vere u Srbiji spasi diskriminacije kojoj su bili izloženi decenijama, a ta diskriminacija se ogledala u sledećem: ako se dete upisalo u bogosloviju, katoličku gimnaziju ili u neku medresu u Novom Pazaru ili u Beogradu, roditelj čije je dete otišlo tamo gubio je pravo na lični dodatak iako je ispunjavao druge uslove, zato što njegovo dete ne ide u školu? To dete je teško ostvarivalo i druge socijalne beneficije. Roditelji čija su deca odlazila u verske škole morali su da plaćaju internat višestruko skuplje nego u bilo kom drugom internatu. Zašto? Zato što je država dotirala sve srednjoškolske internate osim internata verskih škola. A zašto nije dotirala internate verskih škola? Pa, naprosto zato što nije smatrala da je to uopšte obrazovanje, da je to vrsta obrazovanja koja je neophodna građanima ove države.
Antidiskriminatorski je ovaj zakon i utoliko što pomaže i otvara mogućnosti da sveštenici i verski službenici u povoljnijim uslovima mogu da ostvaruju svoja penzijska i socijalna prava. Istina Bog, i pored toga što je komunistički režim bio rigidan prema crkvi, ili je bio potpuno ravnodušan, ili je u svojim nekim fazama bio antagonizovan sa crkvama, komunistička Srbija je sve do 1990. godine uplaćivala penzijsko i socijalno osiguranje sveštenicima i verskim službenicima u različitom iznosu: od 70% je počela, pa kad se došlo do 3% onda to više nije imalo nikakvog smisla i ukinuto je.
Ovim zakonom se ne uvode neke novine. Mi težimo da sve što su bila pozitivna iskustva u odnosima države i crkve sačuvamo, sublimišemo, i da ugradimo u ovaj zakon. Pozitivna iskustva u odnosima između države i crkve su da se država i crkva međusobno poštuju, to je ono što je najmanje; da sarađuju međusobno – to je ono što je najviše. I sva naša iskustva od 1804. do 1941. godine zasnovana su na tome da su država i crkva sarađivale u pojedinim zadacima od opšteg dobra i od zajedničkog nacionalnog i državnog interesa. Mi vraćamo tu dobru tradiciju i želimo da je reafirmišemo. Ova naša dobra tradicija je potpuno u skladu sa najboljim i najvažnijim kretanjima i težnjama u evropskom političkom i kulturnom prostoru danas.
Mi ovim zakonom pravimo snažan korak u procesima pregovora o pridruživanju Evropi zato što se njime legitimišemo kao država koja je multireligiozna, koja poštuje sve crkve i verske zajednice, koja je autohtono multikonfesionalna jer je domaće stanovništvo izdeljeno na jako mnogo crkava i verskih zajednica; među domaćim stanovništvom nema nijedne crkve koja postoji u Evropi a koja nema svoje pristalice u Srbiji – manje, veće, ukorenjene, neukorenjene, ali ih ima.
Afirmišemo, takođe, i određena pozitivna iskustva iz komunističkog perioda. Pozitivno iskustvo iz komunističkog perioda, iako su crkve bile degradirane, iako su u početku bile proganjane, pozitivno iskustvo jeste da se država ne meša u unutarcrkvene poslove ili bar da se ne meša otvoreno. U Kraljevini Srbiji i u Kraljevini Jugoslaviji država je, budući da je tesno sarađivala sa crkvom, imala određene ingerencije u čisto unutrašnjim crkvenim odnosima. U komunističkoj Jugoslaviji država nije imala otvoreno te ingerencije; a da li je prikriveno imala to je posebna priča, time se nećemo baviti.
Mi smo prihvatili staro načelo da država i crkva sarađuju, a prihvatili smo i ovo što je valjalo iz druge polovine 20. veka, a to je da je crkva autonomna. Nismo, međutim, prihvatili predrasudu da je crkva neka getoizovana, mala, zastarela organizacija koja nema pravo da uđe u društvo. Mi ovim zakonom ne uvodimo crkvu u državu. Mi samo pokazujemo gde je mesto i kakva je moguća uloga crkve u društvu.
A crkva će tu svoju ulogu i svoje mesto, koje joj se nudi ovim zakonom, iskoristiti na najbolji mogući način. Ovo je poziv samim crkvama da jače presaberu i kondenzuju svoje snage, svoje duhovne energije, i da snažnije stupe u javni život sa konstruktivnim (a uvek samo tako istupaju), trezvenim, duhovno promišljenim i korisnim, moralno utemeljenim stavovima o opštim pitanjima koja se tiču celokupnog naroda i države.
Uostalom, sve crkve i verske zajednice, u prvom redu hrišćanske crkve u Evropi, nastupaju snažno u sferi politike. Izjašnjavaju se o procesima globalizacije. Poručuju: proces globalizacije – ako to podrazumeva gubljenje nacionalnih identiteta, ako podrazumeva gubljenje verskih identiteta, ako će narod izgubiti svoju samobitnost, ako će pojedinačne i male kulture biti potpuno unificirane – to je proces koji je opasan, neprihvatljiv. Ujedinjenje Evrope i proces globalizacije treba da podrazumevaju poštovanje razlika, poštovanje svih naroda, tradicija, kultura i vera.
Budući da crkve u Evropi snažno nastupaju u korigovanju smisla i sadržaja globalizacije i da otvoreno nude duhovnu osnovu za ujedinjenu Evropu, one su u celoj Evropi sve prisutnije u političkom životu. Nisu sve prisutnije u političkom životu Srbije. Najmanje su prisutne u političkom životu Srbije. Vrlo su prisutne u političkom životu svih država Evrope, Evropske unije u prvom redu, zato što žele da budu korektiv, da upozore da se proces globalizacije ne može završiti dobro ako bude išao i zasnivao se samo na ekonomskim interesima.
Kult ekonomskih interesa, kult novca, uništava hrišćanski moral, razara ljudski moral, zato što čoveka odvraća od solidarnosti, od želje da bude u zajednici sa drugima, da deli tegobe i dobra koja ima sa drugima. Kult novca, kult moći – jeste kult hedonizma i kult konzumizma. Dakle, opredeljenje: proizvodimo što više da bismo trošili, jeste izvesna, ne mala opasnost za hrišćanske crkve, za njihovu kulturu, za njihovu duhovnost i njihov vrednosni sistem. Zato sve hrišćanske crkve u Evropi danas sarađuju.
Najotvoreniji, najživlji, mnogo življi dijalog sa Evropom imaju Srpska pravoslavna crkva i Rimokatolička crkva u Srbiji nego bilo koja politička stranka. One su u stalnom dijalogu. U tom stalnom dijalogu, koji se zove ekumenski dijalog, one pokušavaju da artikulišu zajedničku strategiju i zajednički stav pred istorijskim izazovima pred kojima se nalazi čovečanstvo; a proces globalizacije jeste izazov pred kojim se čovečanstvo nalazi. To nije utopija, to nije put ni u kakvu srećnu budućnost. To jednako jeste put pun opasnosti koje treba na vreme predvideti i izbeći i ostvariti taj projekat tako da se on ne okrene protiv samog sebe i da na kraju ne poništi volju, samobitnost, obraz, tradiciju, kulturu naroda koji su poverovali u projekte globalizacije.
Gospodo narodni poslanici, nisam govorio ovde o pojedinim rešenjima koja su data u Zakonu. O tome će biti reči i u raspravi u pojedinostima, a i u načelnoj raspravi. Postarao sam se da vam predstavim istorijski, kulturni, politički i civilizaciji kontekst u kome je nastao ovaj zakon koji se nudi Narodnoj skupštini na usvajanje. Narodna skupština jeste mesto gde će se čuti različiti koncepti o tome gde je i kakvo je mesto crkve u društvu. Da li ona ima mesta ili nema, ima li pravo da ima mesto u javnom životu ili nema pravo; ako ima svoje mesto, kakva je njena uloga i šta država može da učini da to njeno mesto i tu njenu ulogu potpuno zakonom garantuje.
Izbegavamo svaku pomisao da odustanemo od donošenja zakona da bismo i dalje mogli da sa crkvom sarađujemo bez zakona. Saradnja države i crkve mora da bude ozakonjena. Ne može da bude proizvoljna, ne može da bude voluntaristička, ne može crkva da se koristi u političke svrhe. Ovaj zakon štiti crkvu, a štiti i državu time što uspostavlja potpuno korektne odnose.
Na kraju treba reći i to da ovaj zakon garantuje prava svih. Ovaj zakon se ne uključuje ni u kakve dogmatske sporove među crkvama. Među hrišćanskim crkvama postoji jako mnogo unutrašnjih frakcija. One se međusobno ne slažu. Država ne može biti instrument koji presuđuje u tim dogmatskim sporovima. Država samo govori o verujućim ljudima i garantuje njihova prava, a unutrašnja saradnja među crkvama, unutrašnji sporovi, sve to spada u deo njihove unutrašnje slobode.
Završavajući ovo predugo slovo i očekujući sa zadovoljstvom da čujem drugačije koncepte i drugačiju filosofiju i drugačiju ideologiju u tretiranju odnosa između države i crkve, želeo bih samo da kažem da smo jedina evropska država koja ovaj zakon nema. Vreme je da imamo ovaj zakon. Vreme je bilo odavno, vreme je bilo odmah posle donošenja Ustava 1990. godine, vreme je bilo svake godine. Došli smo u situaciju da smo uspeli da usaglasimo stavove svih crkava i verskih zajednica u Srbiji, velikih i malih, i došli smo ipak u stanje kada je u Srbiji prevladala većinska svest koja tvrdi da između države i crkve nije potrebno dizati Berlinski zid i da načelo odvojenosti države i crkve ne podrazumeva nesaradnju, ne podrazumeva ni ravnodušnost, nego podrazumeva saradnju.
Nudeći saradnju crkvama i verskim zajednicama kakvu su ponudile sve evropske države, kakvu evropske demokratske države nikada nisu ni prekidale, uključujući se u novi proces u kome crkve u Evropi izlaze u javnost i počinju da saopštavaju svoje zajedničke stavove o civilizacijskim pitanjima, mi se ovim zakonom u stvari uključujemo u te procese, i to tako što našim crkvama otvaramo mogućnost da urade to isto ovde, i da ne budu više prinuđene da vode samo dijalog sa crkvama u Evropi, nego da mogu da vode dijalog i u Srbiji.
I da ne vode dijalog samo sa političkim strukturama u Evropi, nego da mogu da vode slobodan dijalog sa političkim snagama u svojoj državi, jer će u tom dijalogu imati šta da kažu.
Pri tome, sva odgovornost za svaku političku odluku, pa i odgovornost u odnosu na ovaj zakon, uvek će biti samo na političarima, ne može biti nikako na crkvi. Nekorektno je manipulisati crkvu i prebacivati na nju odgovornost. Mi smo odgovorni za sve što odlučimo i kako odlučimo. Ako smo trezveni političari, mi ćemo čuti šta i kako o nekim pojavama, nekim procesima – kulturnim, socijalnim, istorijskim – kažu crkve i verske zajednice; a one imaju šta da kažu zato što su u sebi sabrale sušta egzistencijalna iskustva. Kada je izgubio veru i u filosofiju i u ideologiju i u sistem, narod se vratio crkvama, očekujući da crkva kaže čoveku šta i kako na toj vetrometini i u tom bespuću u kome se našao. Šta u situaciji kada se izmaklo tle ispod nogu? Šta raditi kada se raspala država, kada se raspala ideologija, kada su počeli građanski ratovi? Narod je spontano prepoznao da crkva u svom iskustvu ima delotvorne odgovore na ova pitanja. Zato se narod vratio crkvama i verskim zajednicama.
Samo kao odgovor onima koji tvrde (kratak odgovor, neću ulaziti mnogo u polemiku) da je ova vlada suviše naklonjena crkvi. Crkve i verske zajednice je u javnost, u društveni život, vratio verujući narod, draga moja gospodo, zato što se verujući narod obratio tim organizacijama koje su nekada bile marginalizovane. Obratio se da nađe putokaz u istorijskom bespuću i egzistencijalnom tesnacu u kome se našao. Obratio im se do te mere da se popisom 2002. godine 95% stanovništva Srbije izjasnilo da pripada crkvama i verskim zajednicama. Nema više, ili ima vrlo malo, slobodnih strelaca u tom prostoru. Osim instituta državljanstva koji obuhvata sto posto ljudi, najširi institut, najšira ustanova, najširi sistem u Srbiji jesu crkve i verske zajednice. One okupljaju, one sabiraju najviše ljudi uz sebe.
Zato kada razmatramo ovaj zakon, moramo da budemo oprezni. Moramo da budemo svesni da mi svojim građanima, građanima Srbije, ovim zakonom iskazujemo poštovanje prema njihovoj verskoj pripadnosti i prema njihovim verskim organizacijama. Dajemo mogućnost njihovim verskim zajednicama da mogu da dišu punim plućima i da mogu slobodnije da deluju u Srbiji.
Ovaj zakon je antidiskriminatorski.
Ovo je zakon koji unapređuje verske slobode u Srbiji.
Ovo je zakon koji unapređuje ljudska prava u Srbiji.
Ovo je zakon koji predstavlja vrlo dobar podsticaj razvoju i političke i opšte kulture i razvoju verske kulture u Srbiji.
Verska kultura i versko obrazovanje svuda u Evropi predstavljaju vrlo visoke vrednosti, vrednosti koje se utkivaju u sistem sekularne civilizacije kao potpuno ravnopravni oblici i forme kulturnog delovanja. (Aplauz.)