ČETVRTA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA, 23.05.2006.

11. dan rada

OBRAĆANJA

...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, nastavljamo rad Četvrte sednice Prvog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2006. godini.
Na osnovu službene evidencije o prisutnosti narodnih poslanika, konstatujem da sednici prisustvuje 100 narodnih poslanika.
Radi utvrđivanja broja narodnih poslanika prisutnih u sali, molim narodne poslanike da ubace svoje kartice u sistema za glasanje.
Konstatujem da je primenom elektronskog sistem za glasanje utvrđeno da su u sali prisutna 92 narodna poslanika.
Niko nije prijavio odsustvo.
Prelazimo na 11. tačku dnevnog reda: – PREDLOG ZAKONA O JAVNIM SKIJALIŠTIMA (pojedinosti)
Primili ste amandmane koje su na Predlog zakona podneli narodni poslanici: Branislav Stevanović, Tomislav Penezić, Rodoljub Gačević, Miroslav Nedeljković, Miljko Četrović, Ivan Radić, Zlatko Radić, Radiša Ilić, Mileta Poskurica, Zoran Antić, Milan Veselinović, Milan Stevović, Vjerica Radeta, Nataša Jovanović, Momir Marković i Sreto Perić, kao i amandmane koje je podnela Vlada.
Primili ste izveštaj Zakonodavnog odbora i mišljenje Vlade o podnetim amandmanima.
Pošto je Narodna skupština obavila načelni pretres, saglasno članu 140. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Na član 3. amandman je podneo poslanik Tomislav Penezić.
Vlada predlaže da se ovaj amandman odbije, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Da.)
Narodni poslanik Tomislav Penezić. Izvolite.

Tomislav Penezić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo, podneo sam amandman, u ime SRS, na član 3. stav 1. tačka 5) koji kaže da se posle reči "skijanje" stavi tačka, a preostali deo teksta da se briše.
Za objašnjenje pojma "ski-staza", to je obrazloženje amandmana, nije relevantno da li je opslužuje jedna ili više žičara ili je uopšte ne opslužuje žičara.
Odgovor koji sam dobio glasi: "Amandman se ne prihvata jer je ski-staza, u smislu ovog zakona, samo ona površina skijališta koju opslužuje jedna ili više žičara. Druge površine namenjene skijanju, koje nisu neposredno vezane za žičaru, poseduju drugačije karakteristike u odnosu na ski-staze, tako da bi prihvatanje ovog amandmana izjednačilo različite kategorije površina namenjenih skijanju".
Odmah da vam kažem, suštinski nisam protiv toga da se pominje u vezi sa "ski-stazom" i "žičara", ali formalno, ako se gleda zakon ovde kaže: "Pojedini izrazi upotrebljeni u ovom zakonu, ako drugačije nije određeno, imaju sledeće značenje" – ovde se radi o izrazu "ski-staza", što znači da treba da se objasni izričito, samo, izraz "ski-staza", a nikakvi propratni elementi ne treba da se objašnjavaju.
To bih uporedio sa, recimo, automobilom kada kažu – automobil je sredstvo za prevoz putnika. I normalno je da automobil ima motor, a vi biste u zakonu tražili verovatno da kažete da je za prevoz putnika vozilo koje ima motor, što se podrazumeva. E sada, da li je taj motor na pogon, na benzin, na dizel, na plin ili nešto drugo, to nije uopšte važno.
Znači, moj amandman je podnet u smislu da se samo objasni izraz "ski-staza", a vi ste, podnosilac zakona u stvari, došli u koliziju sa svojim objašnjenjem već u članu 4. zadnji stav, koji kaže: "Odredbe ovog zakona koje se odnose na ski-staze shodno se primenjuju i na "ski-puteve", "ski-rute", "ski-poligone", ako ovim zakonom nije drugačije određeno". Što znači da ste ovde već izjednačili i ''ski-stazu'' i ''ski-rute'' i ''ski-puteve'', a tamo govorite o ''ski-stazi'' koja izričito mora da poseduje ''ski-liftove'', odnosno žičare.
Mi ovde govorimo o ''ski-stazama'' i o zakonu o skijalištima, a verujte, mi sada i nemamo razvijena ni skijališta ni terene, a imamo toliku mogućnosti da ni sami nismo svesni. Šteta je što je većina u priči, zapričala se, valjda se nisu videli odavno, a trebalo bi nešto više da se kaže i da čujete neke probleme koji se dešavaju narodu, jer ja sam išao na teren i video i terene i ljude.
I mogu vam reći da sam pre neki dan bio u Sjenici. Vi znate da ste odredili, izglasali, da trasa autoputa ide preko Peštera, umesto da ide preko Užica. Niko nije obratio pažnju na Pešter, gde postoje ogromne mogućnosti ili potencijali, kako vi kažete, za izgradnju skijališta za rekreativno skijanje ili za obučavanje.
Zamolio bih vas samo za malo pažnje. Prolazeći pored jednog sela koje se zove Lopiže video sam jednu divnu reku koja se zove Uvac i ta reka je bila nekad mrestilište ribe, da ne kažem bogata faunom. Međutim, na samoj obali reke smešteno je smetlište, koje treba što hitnije ukloniti, ovo je samo digresija, a u vezi je sa zakonom, treba ga ukloniti jer više nema mogućnosti da se riba mresti u toj reci. Ta reka protiče do Radinskog jezera, a Priboj uzima vodu za piće iz Radojinskog jezera, a na Uvcu, dole u Štrpcima, radi se bazen za kupanje.
Sve je više obolelih od žutice, od zaraznih bolesti, a to sve potiče odozgo i apelujem na ministra za ekologiju da što pre preduzme mere da se to ukloni i da ostane zdrava priroda.
Sada da se vratim – da bi se bolje, a moglo bi se to uraditi, uradilo skijalište po svim propisima, treba prvo uraditi infrastrukturu. Ljudi su gore tražili da se asfaltira, da se uradi put od 12 kilometara i, verujte, bistrina tih ljudi potiče upravo od podneblja sa koga oni potiču.
Imao sam prilike da vozim jednog čoveka, da me stopira, koji mi je ispričao jednu anegdotu. Kada je došao jedan predstavnik, odnosno jedan kandidat, neću mu reći ime, jer ni oni nisu rekli, samo su mi rekli da to nije bio Tomislav Nikolić, a to selo i taj kraj je stanište beloglavog supa i ostalih grabljivica, taj kandidat, opet kažem ne znam mu ime ili možda znam ali neću da kažem, pitao je – šta je ovo, sakupile se grabljivice? A on mu je bistro odgovorio – kad god dođe neka lešina ovde, grabljivice se okupljaju.
Da ne bi bilo okupljanja grabljivica i da ne bi bilo lešina, da se ne bi zagađivala ta priroda i da bi se taj kraj kultivisao, apelujem na sadašnje vlasti, koje će biti verovatno kratkog daha, da...
(Dragan Šormaz, sa mesta: Pričate to već dve i po godine.)
A to, da ćete biti na vlasti kratko? Dobro, dve i po godine, sada nije još četiri godine. Izvinjavam se što vodimo dijalog Šormaz i ja, ali on sa svojih pozicija, ja sa svojih, ne zameram, on voli da ostane vlast duže, mi volimo izbore, narod isto voli što i mi, pa ćemo se verovatno okušati. Kada mi budemo na vlasti, ne znam gde ćete vi biti.
Dakle, da zaključim sa onim što sam počeo. Tražim samo da se pojam "ski-staza" definiše bez ovog dodatnog, jer pazite, da se malo i našalim. Ako kažemo za nekog Bil Klintona da je bio predsednik SAD, nije relevantno da kažemo da mora da ima i sekretaricu Moniku Levinski – imala je ulogu sekretarice.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Da li još neko želi reč? Narodni poslanik Zlatan Jovanović.

Zlatan Jovanović

Srpska radikalna stranka
Gospodine predsedavajući, prvo, to prezime nikako da pogodite. Drugo, mislim da nemamo uslove još uvek za rad po amandmanima na ovu tačku dnevnog reda, jer ovde nije obezbeđeno prisustvo ministra. Ministar bi trebalo da sluša ove amandmane i naša obrazloženja, da reaguje i da obrazloži neprihvatanje, odnosno da prihvati amandmane koje bi trebalo da prihvati.
Mi smo na ovaj predlog podneli preko 20 amandmana. Smatramo da je većina kvalitetna i da bi mogli da doprinesu poboljšanju kvaliteta ovog predloženog zakona. Nažalost, Vlada je prihvatila samo šest, što nije dovoljno da bitno popravi ovaj tekst.
S druge strane, Vlada je intervenisala svojim amandmanima neposredno pred početak rasprave, tako da je i suštinu zakona bitno promenila, a mi nismo imali vremena da reagujemo i na te amandmane. Ja još moram da pitam ministra, pošto nije prisutan ovde, ostaje pitanje skupštinskoj većini – kako to da je Strategija razvoja turizma u Srbiji usvojena na Vladi, ako sam dobro razumeo ministra, a da taj dokument nije ušao u ovaj parlament?
Imali smo prošle godine primer da je Ministarstvo energetike, odnosno Vlada predložila Skupštini Srbije i podnela na usvajanje jedan sličan dokument, Strategiju razvoja energetike u Srbiji, što je dobro i pohvalno, ali je trebalo na isti način ovde doneti i ostale strateške dokumente, predložiti ih Skupštini Srbije, otvoriti raspravu o njima i tek na osnovu njih kada se usvoje donositi zakone iz određene oblasti.
Ovako idemo na usvajanje zakona iz oblasti turizma, a da nemamo ovde, bar mi poslanici ne znamo šta je to Strategija, kakva je Strategija, šta se sve predviđa i predlaže Strategijom razvoja turizma. Usvajamo zakone na osnovu Strategije, Strategiju nismo ni videli.
Što se tiče samog amandmana, mi smo podneli nekoliko amandmana na ovaj član 3, kojim su definisani neki pojmovi i izrazi korišćeni u ovom zakonskom tekstu. Ja sam u načelnoj raspravi rekao da su mnogi od ovih izraza, korišćenih u tekstu, definisani na nekorektan način ili u nekoliko slučajeva čak na komičan način, da su izrazi, odnosno definicije prilično smešne.
Mi smo pokušali sa nekoliko amandmana da ukažemo da je to trebalo kvalitetnije i korektnije učiniti. Nažalost, samo je jedan od tih amandmana prihvaćen, prihvaćen je amandman gospodina Rodoljuba Gačevića na tačku 9), dok ostali nisu prihvaćeni.
Naime, ovde imamo definicije pojedinih pojmova koje su prilično trivijalne i smešne. Takva je definicija skijanja, objašnjenje značenja ovog termina.
Zatim objašnjenje značenja termina skijaš, gde stoji da je skijaš fizičko lice, pa verovatno i ne može biti nikakvo drugo osim fizičko lice, definicija termina "ski-staze", pojam "ski-staza", koji je gospodin upravo obrazložio.
Dobro je što prihvaćen amandman gospodina Gačevića na tačku 9), gde se definiše zaštitna zona "ski-staze", stajalo je da je to prosečno do pet metara, što isključuje automatski, odnosno uključuje mogućnost da nema tog prostora, da je taj prostor širine nula, što ne može da stoji, a onda se gubi pojam značaja ili suština značaja i značenja zaštitne zone, pa je prihvaćen amandman koji smo mi predložili da to bude minimalno jedan metar.
Takođe, u ovim objašnjenjima, u tački 17) stoji da je "ski-lift" sredstvo visinskog prevoza za vuču skijaša po snegu uzbrdo, što je prilično smešno, jer naravno da je logično i da je nedvosmisleno da "ski-lift" vozi skijaše, odnosno vuče skijaše uzbrdo.
Ali, pored ostalog, pored ovih uglavnom smešnih definicija u ovom članu 3, nisu definisani pojmovi "ski-pas" i "ski-područje", koji se kasnije koriste, a koji su vrlo bitni, jer se kasnije pojavljuju u zakonskom tekstu i trebalo ih je ovde objasniti da bi se ovaj tekst mogao kasnije pravilno tumačiti, razumeti i primenjivati.
Sve ovo pričam iz razloga da pokažem koliko je ovaj zakon loše urađen, iako je, kako to stoji u obrazloženju, rađen nekoliko godina, navodno, vrlo studiozno u dužem vremenskom periodu, pa je godinu i po dana stajao u Skupštini, čekao na dnevni red i onda Vlada, pred sam početak sednice na kojoj se razmatra ovaj predlog, podnosi amandmane kojima suštinski menja ovaj zakonski tekst.
Znači, kompletan zakon je prilično nekorektan, prvo terminološki, zatim i suštinski, o tome ćemo kasnije pričati i ja bih zamolio predsedavajućeg da obezbedi prisustvo ministra da bismo nastavili sa radom na način kako to Poslovnik predlaže, da bismo mogli da čujemo i mišljenje ministra o pojedinim amandmanima.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Hvala. Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 3. amandman je podneo poslanik Rodoljub Gačević.
Vlada je prihvatila ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 4. amandman je podnela Vlada.
Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 5. amandman je podnela Vlada.
Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Jovanović.

Zlatan Jovanović

Srpska radikalna stranka
Samo da prokomentarišem amandmane Vlade, koji su stigli u Skupštinu neposredno pre početak ove sednice, a koji su bitno, odnosno suštinski promenili karakter i suštinu ovog zakona.
Radi se o dva amandmana, prvi je amandman na član 4. kojim se član 4. Predloga menja. Menja se tako što je dopunjen, zadržana su prva četiri stava, tako što je rečeno u amandmanu: "Javnim skijalištima, kao i drugim posebno uređenim površinama, namenjenim za skijanjem i specijalizovane zimske sportske aktivnosti, upravlja skijaški centar u skladu sa ovim zakonom.
Odredbe ovog zakona koje se odnose na javno skijalište shodno se primenjuju i na druge posebno uređene površine, namenjene za skijanje i specijalizovane zimske sportske aktivnosti, ako ovim zakonom nije drugačije određeno.
Vlada utvrđuje javna skijališta, odnosno prostore pogodne za uređenje javnih skijališta, koji su od posebnog značaja za razvoj zimskih sportskih aktivnosti i planinskog turizma u Republici Srbiji, na predlog ministarstva nadležnog za poslove turizma".
Zatim, u poslednjem stavu kaže da, akt iz prethodnog stava sadrži procenu opravdanosti za utvrđivanje javnih skijališta, odnosno prostora pogodnih za uređenje javnih skijališta, nazive i opis itd.
Postavlja se pitanje da li je skijalište javno zato što su njegovi korisnici svi građani, odnosno potencijalni korisnici, pa onda da li je time obezbeđena njegova javnost ili je skijalište javno zato što će poslovati kao javno preduzeće. Zašto to kažem?
Zato što je u sledećem amandmanu Vlada na član 5, a takođe je i član 5. promenjen, decidno stoji: "Uređenje, opremanje, održavanje, korišćenje i upravljanje javnim skijalištem (u daljem tekstu: skijalište), kao i upravljanje prostorima pogodnim za uređenje skijališta, u smislu ovog zakona, smatraju se delatnostima od opšteg interesa.
Za obavljanje delatnosti iz stava 1. ovog člana skijaški centar se osniva kao javno preduzeće".
Ovo je sada jedna novina u odnosu na osnovni predlog, osnovni tekst. Novina kojom je jasno, decidno, rečeno da će skijaški centar biti javno preduzeće i poslovati kao javno preduzeće.
Znači, Republika će utvrditi nekoliko lokacija u Srbiji koje su najinteresantnije, te lokacije će proglasiti pogodnim za uređenje i izgradnju, organizovanje skijališta i tu će formirati javna preduzeća, skijaške centre. Taj javni interes prema ovom predlogu se ogleda u tome što će preduzeća poslovati kao javna, mada je ovde jednim stavom u ovom amandmanu rečeno da će se odredbe ovog zakona primenjivati i na druga skijališta.
Mislim da je nekorektno izdvajati i pisati zakon samo za nekoliko javnih skijaških centara, a sve druge ostaviti po strani. Ti drugi skijaški centri koji budu organizovani u režiji pojedinih pravnih lica ili preduzetnika, takođe su javna skijališta, jer će na njima kao potencijalni korisnici biti svi građani Republike, a verovatno i gosti iz inostranstva.
Ne treba ovde praviti razliku i razdvajati ono što će biti pod direktnom kontrolom Vlade i one skijaške centre koji neće biti pod direktnom kontrolom Vlade. Odredbe ovog zakona treba da se primenjuju na sva skijališta, jer su javna upravo zbog toga što ih koriste ili će ih koristiti ili će biti dostupna svim građanima Srbije.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Da li se još neko javlja za reč? (Ne.)
Na član 19. amandman je podneo Miroslav Nedeljković.
Vlada je prihvatila ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 23. amandman je podneo Branislav Stevanović.
Vlada predlaže da se ovaj amandman odbije, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Branislav Stevanović.

Branislav Stevanović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, podneo sam amandman na član 23. Predloga zakona o javnim skijalištima, da se posle reči "sporazumno" dodaju reči – "u skladu sa međunarodnim standardima". Reč je da ovde tri resorna ministra određuju kategorizaciju staza, dimenzije skijališta, signalizaciju i sva ostala pravila koja preovladaju na jednoj ski-stazi, kao i uređenje i održavanje itd.
Tu ipak zavisi koliko su kompetentni ti ministri da to sami određuju. Mislim da to treba da se uredi međunarodnim pravilima koja vladaju kao i u drugim sportovima. Ako treba da budu dimenzije ski-staze određene, znači da ne možemo mi da izmišljamo neke kraće ili duže staze u odnosu na one koje se primenjuju u skandinavskim i alpskim zemljama, Italiji itd, koje se bave ovim sportovima.
Ovaj zakon ne bi trebalo da pretrpi neke velike izmene. Neophodan je iz više razloga, a to je: za budući razvoj našeg turizma, pre svega ulaganje stranih investitora u našu Staru planinu, koja je jedna od najperspektivnijih u Evropi, takođe, za naše buduće talente, nažalost, znamo i sami da nemamo sportiste skijaše poznate u svetu, nemamo neke svetske i evropske prvake, to bismo u budućnosti, nadamo se, imali.
Uz nekoliko amandmana trebalo bi ovaj zakon da bude veoma kvalitetan i dobar za nas. Hvala.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Hvala. Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 25. amandman je podneo Branislav Stevanović.
Vlada predlaže da se ovaj amandman odbije, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 28. amandman je podneo poslanik Miljko Četrović.
Vlada predlaže da se ovaj amandman odbije, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Zlatan Jovanović.

Zlatan Jovanović

Srpska radikalna stranka
U članu 28. govori se o korišćenju mehanizacije za održavanje ski-staze. Prvi stav Predloga glasi: "Mehanizacija za uređenje ski-staze može da se koristi u vreme kada žičare i ski-liftovi ne rade".
Gospodin Miljko Četrović je podneo amandman kojim zahteva da se izbrišu reči "može da", tako da taj prvi stav, koji sam pročitao, glasi – "mehanizacija za uređenje ski-staze se koristi u vreme kada žičare i ski-liftovi ne rade".
Smatramo ovo što je napisano u Predlogu problematičnim, jer se može nekako dvosmisleno tumačiti ili pre upućuje na to da se po pravilu mehanizacija koristi u nekim drugim terminima, a isključivo može i kada žičare i ski-liftovi ne rade. Mehanizacija za održavanje se koristi, znači, uglavnom kada žičare i ski-liftovi ne rade. To je ono što je racionalno. Racionalno, jer kad rade onda su na stazi skijaši i onda nije uputno, iz razloga bezbednosti skijaša, koristiti mehanizaciju za uređenje staze.
Drugi stav ovog člana takođe ide u prilog našoj tezi i kaže: "Ukoliko je upotreba mehanizacije za uređenje ski-staze nužna za vreme rada žičara i ski-liftova, skijaški centar je dužan da preduzme potrebne mere za obezbeđenje sigurnosti skijaša". Znači, drugi stav upućuje i govori da je moguća primena mehanizacije za uređenje staze i u vremenu kada žičare i ski-liftovi rade, ali, naravno, uz odgovarajuće mere bezbednosti, i sve to stoji.
Ali, naša intervencija je u smislu da se neke nedoumice, koje se mogu pojaviti sa prvim stavom, izbegnu, da decidno kažemo da se mehanizacija za uređenje koristi po pravilu kada žičara i ski-liftovi ne rade, a u izuzetnim situacijama kada je njihovo korišćenje neophodno u vreme rada žičara da se mora izvršiti odgovarajuće obezbeđenje, zbog sigurnosti samih skijaša. To je naša intervencija i možda bi ministar to i prihvatio da je prisutan, ali njega i dalje nema.