OSMO VANREDNO ZASEDANjE, 18.09.2007.

6. dan rada

OBRAĆANJA

...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Gospodine Duliću, to je član 27. našeg poslovnika. To je član koji reguliše prava i obaveze predsednika Narodne skupštine. Mogu da shvatim da ste vi bespomoćni kada je u pitanju obezbeđenje prisustva u sali Narodne skupštine predstavnika Vlade povodom određene tačke dnevnog reda.
Kada je u pitanju obaveza da na sednici Narodne skupštine u svojstvu predlagača bude prisutan neko od poslanika, onda je to potpuno neprihvatljivo. Ako lice koje je ovlašćeno da predstavlja predlagača po ovoj tački dnevnog reda nije u sali, a radi se o poslaniku, mislim da treba da se prekine bilo kakva rasprava o ovom predlogu odluke, odnosno o ovoj tački dnevnog reda. Onda mi demonstriramo svoju neprincipijelnost, za isto ponašanje napadamo Vladu, a tolerišemo kada je u pitanju narodni poslanik.
Smatram da je za jednu normalnu i zdravu diskusiju povodom svake tačke dnevnog reda neophodno da onaj ko predstavlja tu tačku dnevnog reda bude prisutan kako bi dao dodatna objašnjenja poslanicima.
Znači, gospodin Radojko Obradović bi danas morao da bude prisutan ovde i da agituje sa ove govornice sa argumentacijom zašto je potrebno da se usvoji ova odluka, a ne da dođemo u ovu situaciju - svi znamo o čemu se radi, a onda neko kritikuje, a neko glumi da ne čuje. To je neprihvatljivo za jedan parlament.
Mogao bih da postavim i neka pitanja, s obzirom na to da je sasvim moguće da se takva situacija pojavi u radu tog saveta. Recimo, da pretpostavimo, gospodin Dulić ima neke svoje firme i on zaključi da preko neke firme, sa nekim svojim prijateljem, može da promoviše da se neki papir koji uvozi iz Hrvatske prodaje državnim organima. Taj dobavljač državnih organa zna za to, uđe u tu kombinaciju.
Da li su ovi ljudi koje vi predlažete sposobni da osujete tu podvalu? Naravno, gospodine Duliću, ovo je pretpostavka, ovo nije nešto za šta imam dokaze pa tvrdim. Ne, ovo je samo pretpostavka.
Drugi primer, evo, da budemo iskreni, da li su ovi ljudi sposobni da, recimo, rasprave situaciju u Direkciji za izgradnju grada Niša? Da li vi znate da jedna gospođa koja je zamenik ministra zdravlja, neka Nevena Karanović, godinama koristi stan tog fonda, te direkcije, i niko je ne izbacuje? Da li je to možda sprega sa direktorom te direkcije i kako to ovi ljudi koje predlažete mogu da reše? Mi tražimo, recimo, ta objašnjenja.
(Predsednik: Vreme.)
Očekujem da mi kažete kada je vreme da mi dobijemo ta objašnjenja. Ne možemo da se igramo gluvih telefona. Opozicija napada, opozicija iznosi argumentaciju, a vlast mudro ćuti. Mudro ćuti i šta radi? Kada vas neko sutra na ulici bude napao, prozvao ili vam da neki atribut itd., nemojte mene da krivite. Nisam kriv i sa tim nemam nikakve veze. Izađite i objasnite, kažite – gospodine Krasiću, nemojte da se sekirate, to sa papirom, mi ćemo da uđemo u to, proniknućemo; ovi ljudi su osposobljeni, s obzirom na to da ste nam vi ukazali na tu pojavu, to ćemo sigurno da sprečimo u startu. Ali, nema nikog da mi odgovori na to.
(Predsednik: Nadam se da će biti tako, gospodine Krasiću. Hvala puno.)
Gospodine Duliću, ova moja intervencija nema nikakve veze i ona je slučajna.

Oliver Dulić

| Predsedava
Hvala. Reč ima narodni poslanik Zdravko Topalović, neka se pripremi narodni poslanik Vlado Sekulić i zaključujemo listu. Izvolite.

Zdravko Topalović

Dame i gospodo, građani Srbije, pre nego što prokomentarišemo biografije kandidata za savet ove institucije, malo bih podsetio i na neke poslove, uslove za izbor članova, program revizije, kao i na pokretanje prekršajnog postupka što se tiče članova ovog saveta.
U okviru svoje nadležnosti Državna revizorska institucija obavlja sledeće poslove, samo ću navesti neke: planira i obavlja reviziju, u skladu sa ovim zakonom, donosi podzakonske i druge akte radi sprovođenja ovog zakona, podnosi izveštaj u skladu sa čl. 43. i 44. ovog zakona.
Kako ne bih nabrajao i druge poslove koje ova institucija obavlja, osvrnuću se na članove 43. i 44. koji su i te kako interesantni. "Institucija izveštava Skupštinu podnošenjem godišnjeg izveštaja o svom radu, posebnih izveštaja u toku godine", i evo, jedan vrlo interesantan način, "izveštaja o reviziji završnog računa budžeta Republike, završnih računa finansijskih planova organizacija obaveznog socijalnog osiguranja i konsolidovanih finansijskih izveštaja Republike". Takođe, institucija izveštava skupštine lokalnih vlasti.
Daću vam primer opštine Čukarica sa koje dolazim, koja ako nije na prvom mestu po korupciji onda je svakako u vrhu. Želim da vas podsetim, vlast opštine Čukarica čine DS, DSS, G17, jedna fantomska koalicija Karićeve stranke, Seljačke stranke Srbije i taj treći odbornik, neidentifikovani, jednostavno, njegova stranka više ne postoji. U novije vreme, evo, imamo primer i gospođe Nade Kolundžije koja je prebegla iz Čovićeve stranke u Demokratsku stranku. Tamo je odbornička grupa Čovićeve stranke, stranke koja se raspala, prebegla isto u DS.
Evo zašto je bitan ovaj član 44. Na pritisak odbornika Srpske radikalne stranke pre dve godine opštinska vlast je angažovala jednu revizorsku agenciju da utvrdi pravo stanje poslovanja Poslovnog prostora opštine Čukarica. Šta je utvrdila? Iako je i vlasnik te agencije član Demokratske stranke, utvrdili su manjak od 29 miliona dinara. Zbog neistinitog podnošenja finansijskih izveštaja u bilansu stanja i bilansu uspeha, tadašnji predsednik opštine Alimpić i direktor Poslovnog prostora iz redova Čovićeve stranke krivično nisu odgovarali. Zašto? Zato što je javni pravobranilac iz stranke G17 plus koja sada participira na vlasti u opštini Čukarica.
Znači, izbor ovih članova ove institucije prividno će stvoriti neku sliku kontrole budžetskih korisnika, a u stvari neće dovesti ni do čega novog. Nastaviće se i dalje nekontrolisano isisavanje budžeta u džepove kriminogenih grupa i, normalno, korumpiranih vladinih činovnika.
Što se tiče izbora za članove ovog saveta, treba podsetiti da je nespojivo da neko ko je zaposlen i ko je plaćen iz budžeta Republike Srbije bude i član ovog saveta. Tu se krši direktno Zakon o sukobu interesa i niko od ovih kandidata ne ispunjava taj uslov. Samim tim, ako se ti kandidati izaberu, stiču se uslovi, po članu 22. tačka 3) - preuzimanjem posla ili funkcije koji su nespojivi sa funkcijom člana ovog saveta može doći do opoziva ovih članova. Znači, svih pet kandidata imaju nespojivu funkciju i ne mogu biti članovi ovog saveta.
Stoga su vas poslanici SRS pozivali da ovaj izbor odložite. Nažalost, vi činite većinu u Skupštini Srbije, verovatno ćete izglasati njihov izbor. Ovim izborom ćete zatvoriti krug korupcije i kriminala svih kriminogenih grupa koje potkradaju poreske obveznike Srbije, tj. vas, građane Srbije, nekontrolisanim trošenjem sredstava iz budžeta putem svih kriminogenih radnji korumpiranih vladinih činovnika, i svakako, tajkuna u Srbiji.
Iskoristiću ovu priliku dok sam za govornicom da se javno zahvalim koleginici Vjerici Radeti, kolegi Aleksandru Vučiću i svim srpskim radikalima koji su razotkrili jednu nečasnu ulogu Vlade Divca oko kupovine akcija manjinskih akcionara kompanije "Knjaz Miloš". Zahvaljujem se u ime zaposlenih kompanije "Knjaz Miloš" iz koje dolazim, a tamo sam menadžer za logistiku u trejd marketingu, mi u srpskom jeziku imamo lepšu reč - u prodajnom marketingu. Još jednom se zahvaljujem. Treba razbiti famu oko gospodina Vlade Divca koji je istovremeno, treba reći, igrao i na kartu "Koka kole"; ono što nije uspelo sa kompanijom "Knjaz Miloš", nažalost, "Koka kola" je ostvarila kupovinom "Vlasinske rose".

Oliver Dulić

| Predsedava
Hvala. Reč ima narodni poslanik Vlado Sekulić.

Vlado Sekulić

Dame i gospodo narodni poslanici, izbor predsednika, potpredsednika i tri člana saveta Državne revizorske institucije je nastavak i potvrda kontradiktornosti samog Zakona o Državnoj revizorskoj instituciji. To je, u vezi sa članovima 17, 18. i 19, izuzetno dobro obrazlagao naš kolega gospodin Krasić. Videli ste i sami da uloga predloženih kandidata za predsednike, potpredsednike i članove ne može da bude ostvarena zato što oni već rade u institucijama koje se finansiraju iz budžeta i to je nespojivo. U samom startu to je sukob interesa.
Postavlja se pitanje da li ste vi njih predložili da bi oni prošli ili ste ih predložili da bi ih se otarasili, kao nekih svojih kadrova koji nisu toliko kvalitetni, jer ste znali da ne mogu po zakonu biti izabrani. Ono što je koincidencija, da krenem od ovih zahvalnica pojedinih kandidata koji se zahvaljuju strankama koje su ih kandidovale, to je, za početak, kapara, sad će se gospođa zahvaliti, a kada bude izabrana, mnogo više će se odužiti stranci koja ju je predložila.
U članu 12. ovog zakona se kaže: "Delokrug i način obavljanja poslova službi institucije, unutrašnja organizacija i sistematizacija radnih mesta bliže se uređuje aktom institucije, koji na predlog predsednika institucije donosi savet." Dolazimo do toga zašto ste predložili baš ove kadrove. To je zato i urađeno, da bi kadrovi koji budu izabrani mogli da se oduže svim strankama koje su ih predložile i svim kadrovima koji će stajati iza njih. Sada će predsednik institucije saveta napraviti sistematizaciju radnih mesta u savetu i onda će po stranačkim kriterijumima, ko ga je zadužio, ko se kome zahvalio, on zapošljavati kadrove iz tih stranaka. Tako ćemo stvoriti jedan savet koji može da broji 10, 20, 30, 40 ljudi, nema ograničenja koliko će da broji, jer će uvek moći da se kaže da je obim posla toliko veliki da mora da se zaposle kadrovi i da se proširi posao.
Imamo tu još neku koincidenciju; članove 17, 18. i 19. ću preskočiti jer je gospodin Krasić to dobro elaborirao i svima stavio do znanja kako je to stvarno urađeno protivzakonito. Ovo što sam rekao nastaviću u kontinuitetu sa ovom pričom.
Tu je član 33 - spoljni stručnjaci ili, kako se to kaže u narodu, spoljni saradnici. Zašto dolazimo do toga - spoljni stručnjaci? Znači, "institucija u postupku revizije može angažovati spoljne stručnjake radi obavljanja određenih poslova iz svoje nadležnosti, ukoliko revizija zahteva posebno specijalističko znanje kojim institucija ne raspolaže".
Sada meni nije jasno zašto se uopšte osniva institucija koja u startu priznaje da može da se desi da ne raspolaže nekim posebnim znanjima. Spoljni stručni saradnici u revizorskom delu instituta, znači, to je neko veštačenje u ekonomskoj, finansijskoj sferi.
Možemo napraviti jedan dobar institut, ali se može desiti da kadrovi koji budu zaposleni u institutu, koji su kadrovi nekih stranaka, nisu stručni kadrovi i onda ćete uvek imati opravdanje i objašnjenje da morate uzeti nekoga sa strane, da morate njega platiti, a zna se da su spoljni stručni saradnici, to su tzv. ugovori o delu, izuzetno dobro plaćeni.
Ovde se čak navodi da spoljni stručnjak institucije mora da ima odgovarajuće stručno znanje i iskustvo. Normalno je da se podrazumeva da i onaj ko je u instituciji mora sve to da ima. Ako sve to ima, postavlja se pitanje čemu član 33, gde bi trebalo da uzmemo... Čak se navodi da bi spoljni stručni saradnik mogao biti fizičko ili pravno lice, to je sasvim normalno, ali da može biti angažovan i kao pravno lice, kao firma, ili kao fizičko lice iz inostranstva. Kad dođe neko iz inostranstva, kako će to biti plaćeno, koliko će to sve da košta i po kom kriterijumu ćemo mi odrediti, tj. ovaj savet će odrediti osobi iz inostranstva, naročito ako je to fizičko lice? Ovde je stranački kriterijum, ali kako će se gledati sa strane, kad se dovede neko sa strane? Imamo pravo da sumnjamo da će se dovesti neka osoba koja će biti na strani vladajuće koalicije.
Ono što je još nelogično, to je član 35; lepo se kaže šta bi trebalo program revizije da obuhvata svake godine: budžet Republike Srbije, organizacije obaveznog socijalnog osiguranja, odgovarajući broj jedinica lokalne samouprave, poslovanje Narodne banke Srbije koje se odnosi na korišćenje javnih sredstava i odgovarajući broj javnih preduzeća, privrednih društava i drugih pravnih lica koja je osnovao direktni, odnosno indirektni korisnik javnih sredstava.
Staviću akcenat na član 35. u stavu 5. Znači, odgovarajući broj javnih preduzeća. Da budemo iskreni, zna se koji su predstavnici javnih preduzeća, koji su direktori javnih preduzeća, ko je u upravnim i nadzornim odborima. Znači, to su sve kadrovi trenutno vladajuće koalicije. Revizorska kuća i ove institucije, kada dođe tamo, a članovi su pojedinih stranaka... I da nisu članovi pojedinih stranaka, čim ih je stranka angažovala znači da imaju obavezu prema toj stranci.
Nameće se pitanje da li će oni, ne hteti, nego smeti da budu pošteni u svom delu posla, pa da uđu u javna preduzeća gde je npr. direktor javnog preduzeća iz DS-a, pa će sad on doći, naći će mu revizijom da nije poslovanje bilo pravilno u finansijskom smislu ili kroz dokumentaciju, kako će se to njemu omogućiti da on ima svoj integritet, da ima nezavisnost posla koji obavlja, ako se zna da iza te javne ustanove ili javne firme i javnog preduzeća stoji direktor koji je član neke stranke koja je uticajna u toj stranci. Videćete da će doći do sukoba interesa, i to sukoba interesa onih koji rade u revizorskoj kući i sukoba interesa javnih preduzeća i direktora javnih preduzeća, članova upravnih odbora.
Uzeću primer opštine Novi Beograd. SO Novi Beograd je donela odluku da neće angažovati eksternog revizora. Zašto neće angažovati eksternog revizora?
Kada bi došao neko sa strane, on bi ustanovio sve prekršaje u Javnom preduzeću Poslovni prostor i u samoj opštini, od javnih nabavki do ostalih manipulacija i mahinacija koje su se dogodile.
Zašto je napravljen izbor ovih ljudi? Baš zato da ne bi mogla da se proširi istina o malverzacijama u javnim preduzećima, u bankama, u opštinama i na lokalnim nivoima. To je nešto što se stavlja do znanja da nije primereno i da je ovo što je rečeno izuzetno nekorektno.
Bilo je mnogo lakše i korektnije da se raspiše jedan konkurs, gde bi Skupština i mi poslanici ovde mogli da odlučujemo o svakom članu.
Ovako je dat spisak želja svih stranaka i predloženi su ljudi koji će morati da se na bilo kakav način, a prevashodno će imati moralnu obavezu prema strankama koje su ih predložile, oduže njima. To automatski stvara dozu nepoverenja u sav ovaj proces.
Da je bio javni konkurs, moglo je da se raspravlja o svakom kandidatu, a mislim da u Srbiji ima poštenih vanstranačkih ličnosti, stručnih u ekonomskim i pravnim sferama, tako da je moglo mnogo lakše da se nađe i da se opravda uloga ljudi koji su ovde.
Niko nema ništa protiv toga da postoji Zakon o Državnoj revizorskoj instituciji, ali ovaj način i ovaj izbor vaših kadrova već izaziva sumnju da će to uopšte biti urađeno u onom smislu kako bi trebalo, da će opravdati prvi zadatak i obavezu po Zakonu o Državnoj revizorskoj instituciji.
Stekao sam utisak da vi, gospodine Vujadinoviću, hoćete Divca da predložite kao kandidata za gradonačelnika i ujedno nekog direktora za revizora. Toliko ste ga nahvalili da bi možda on i odgovarao, po vama, da bude revizor. Toliko.

Oliver Dulić

| Predsedava
Hvala puno. Pošto na listama poslaničkih grupa više nema prijavljenih za reč, pitam da li žele reč predsednici, odnosno predstavnici poslaničkih grupa ili još neko ko nije iskoristio svoje pravo iz člana 93. Poslovnika?
Izvolite, Nada Kolundžija.

Nada Kolundžija

Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, gospodine predsedniče, uvaženo predsedništvo, ono što se iz ove rasprave nedvosmisleno videlo, i to niko nije osporio, jeste činjenica da je Državna revizorska institucija institucija od posebne važnosti za državu i za građane, jer se na taj način obezbeđuje kontrola javnih finansija, s jedne strane, i s druge strane, to je jedan od ozbiljnih instrumenata da se država bori protiv korupcije.
U tom smislu nisam shvatila da je bilo ko ovde osporio potrebu da takva institucija postoji. Ono što je bilo predmet osporavanja jeste način na koji se došlo do predloga.
Dakle, činjenica da Zakon predviđa da je Odbor za finansije nadležno telo koje predlaže članove saveta Državne revizorske institucije automatski ostavlja prostor, u izvesnom smislu, za optužbu da su onda u predlaganje umešane stranke, jer te odbore čine stranke.
Dakle, od te vrste optužbe teško se može odbraniti, čak i ako tvrdimo da ljudi koje smo predložili nisu članovi stranke. Osećam obavezu da kažem, a zaista nemam potrebu da branim gospodina Radeta Obradovića, on je kao zamenik predsednika u odsustvu predsednika Odbora za finansije formalni predlagač ovog akta.
U tom smislu, ovo nije njegov predlog, ovo je predlog koji je dogovoren u okviru poslanika članova Odbora za finansije.
Takođe imam potrebu da kažem da ako postoji primedba, onda je treba uputiti nama koji smo kandidate predlagali, a mi stojimo iza ljudi koje smo predložili našli smo da su oni dovoljno kvalifikovani i da imaju dovoljno moralnih i drugih osobina i kvaliteta da ovakav posao urade u najboljem interesu.
Svakako da postoji otvoreno pitanje da li će neko raditi po zakonu, savesti i stručnom znanju. Mi smo ovakve dileme imali i kada smo predlagali poverenika za informacije. Tada je bila osnovna primedba da je on stranački čovek i da će štititi one koji su ga predložili.
Pokazalo se da ljudi koji odgovorno shvate svoju dužnost mogu da se ponašaju isključivo u skladu sa zakonom i isključivo u skladu sa profesionalnom odgovornošću i obavezom. Ono što je takođe važno, ova skupština će moći da ima uvid u rad saveta Državne revizorske institucije i u tom smislu ćemo svi zajedno preispitati ovu našu odluku. Hvala vam.

Oliver Dulić

| Predsedava
Reč ima Jovan Palalić, po Poslovniku.
...
Srpska narodna partija

Jovan Palalić

Predsedniče, dame i gospodo narodni poslanici, želim samo da ukažem da se ovim izborom Saveta Državne revizorske institucije završava jedan ciklus od dve godine otkako smo ušli u ovaj posao i da je vrlo važnu ulogu i značajan doprinos da se donese zakon imao gospodin Radojko Obradović.
U tom smislu nisu osnovane pritužbe na njega i na njegov rad, s obzirom na to da je on, pored ovog doprinosa, u ovoj tački izvestilac Odbora, kao zamenik predsednika Odbora u odsustvu predsednika Odbora, koji bi morao ispred Odbora da Skupštini Srbije obrazloži Predlog ove odluke. Nije potrebno isticati da će poslanička grupa Demokratska stranka Srbije - Nova Srbija - dr Vojislav Koštunica podržati izbor predsednika, potpredsednika i članova saveta Državne revizorske institucije.
Postupak kandidovanja je bio vrlo transparentan i jasan i poslaničke grupe koje učestvuju u radu parlamenta, a takođe i u radu Odbora za finansije, imale su mogućnost da predlože kandidate, da se na samoj sednici Odbora otvori diskusija i da se na osnovu toga izvrši izbor najboljih kandidata.
Mi mislimo da su izabrani najbolji od predloženih kandidata i u tom smislu verujemo da će one nadležnosti i one obaveze koje ima Državna revizorska institucija i predsednik, potpredsednik i članovi saveta obavljati u skladu sa zakonom, savesno i transparentno i da će Narodnoj skupštini Republike Srbije podnositi izveštaj o svom radu.
Ubeđeni smo da nikakve političke selektivnosti po tom pitanju neće biti i da će svi predmeti i subjekti revizije koji su predviđeni zakonom biti na pravi način podložni reviziji i da će se po tom pitanju u Srbiji konačno, kada je u pitanju oblast javnih finansija, uvesti transparentnost.
Kao što sam rekao, poslanička grupa Demokratska stranka Srbije - Nova Srbija - dr Vojislav Koštunica podržava izbor članova saveta Državne revizorske institucije.
Želimo još jednom da istaknemo da je naš poslanik, potpredsednik Skupštine gospodin Radojko Obradović dao izuzetan doprinos da se u Srbiji ovo pitanje reguliše. Nisu osnovane prozivke koje se odnose na njega i na njegov rad i verujem da svi koji su učestvovali u prethodnom sazivu Skupštine znaju koji je on doprinos dao. Hvala vam.

Oliver Dulić

| Predsedava
Hvala vama. Po Poslovniku, narodni poslanik Veroljub Arsić, izvolite.