Poštovane koleginice i kolege poslanici, poštovani građani, način kako je objedinjena rasprava o ovim tačkama dnevnog reda čak je i skupštinske izveštače doveo u dilemu, pa su ovu raspravu nazivali konfuznom. Ona nije bila konfuzna, nego je zbog mešanja nespojivih tačaka dnevnog reda čak i njima delovala kao takva.
Opredelila sam se da u okviru ove tačke dnevnog reda pričam o Građanskopravnoj konvenciji o korupciji, zato što smatram da odgovornost države koja je definisana članom 5. ovog zakona, rokovima zastarelosti koji su ovom konvencijom definisani i odgovornost u smislu obezbeđenja dokaza za korupciju nije do sada dosledno sprovedena kroz zakonske projekte, a morala bi biti, jer na to Građanskopravna konvencija obavezuje.
Ono što u razlozima za donošenje zakona piše, a to je da treba da usvojimo ovu konvenciju da bismo doprineli povećanju ugleda naše zemlje među državama članicama Saveta Evrope, u najmanju ruku je neozbiljno. Mi ćemo svoj ugled povećati ako uradimo ono što smo kao država dužni, a to je da zakonskim projektima doslovno izvedemo vladavinu prava.
Šta je, u stvari, korupcija? Kada građanin ne može da dobije ono na šta inače po zakonu ima pravo, a to je da se školuje, da se zaposli, da dobije zdravstvenu zaštitu, nego to mora dodatno da plati nekome ko inače mora da radi taj posao, a to se zove korupcija.
Kada građanin želi da dobije ono što mu po zakonu ne pripada, pa za to plati, to je korupcija. Ako dobije diplomu za koju ne poseduje znanje, ako dobije unapređenje na poslu koje je platio, a nema odgovarajuće kvalitete, to je takođe korupcija. Ima korupcije i kada građani žele da izbegnu kaznu za kršenje zakona, time što će platiti onom ko je zadužen da po zakonu tu kaznu sprovede.
Znači, u svim pojavama koje sam ja najjednostavnije uprostila kao primer korupcije u životu, svuda se pominje reč zakon, odnosno izigravanje zakona.
Iako je zdravlje kao pravo na operaciju, na primer, ili lečenje, stvar u kojoj ne možemo da zamerimo nekome ako daruje lekara koji je to uradio, jer je to naš običaj, mi ne možemo da dozvolimo da neko, zato što se operacija ili pravo na zdravlje odugovlači, bude ucenjen i uslovljen da korumpira da bi mogao da sačuva pravo na život.
Ali, da li po ovoj konvenciji država može da ima odgovornost, jer će kazniti lekara, profesora, koji neovlašćeno daje diplomu ili nekog drugog ako oni za to ne ostavljaju dokaz koji se ovde traži?
Nema nesavršenih pljački, to ćemo dokazivati kada je korupcija u privatizaciji u pitanju, ali kada je korupcija ove vrste na sceni, nije me ubedila međunarodna zajednica, ni potpisnici ove konvencije da su spremni da se sa korupcijom izbore čak i kad je očigledna.
Hajde da uzmemo najaktuelniju stvar u kojoj je zalog nešto što sa pravom mnogi od nas nazivaju svetinjom. Korupcija na međunarodnom planu, a zove se milionska korumpiranost gospodina Ahtisarija, otkrivena je od strane nemačke obaveštajne službe, za koju su dokazi predati nadležnim organima u Nemačkoj i čame u nekoj fioci, a onaj ko ih je predao, kada je shvatio da se neće boriti protiv korupcije, dao je novinarima i javnost se zabavlja temom koja se zove korupcija.
Znači, kada je korupcija obelodanjena i kada se zove afera, ako nadležni organi ne preduzmu mere za onoga ko je hteo da dobije ono na šta nema pravo, države koje su potpisnice ove konvencije moraju da reaguju.
U čemu se ogleda korumpiranost u našoj državi? U tome što država donosi zakone koji omogućuju korupciju. Želimo da izigravamo državu u kojoj je sve uređeno i da je korupcija ekscesna pojava, a u stvari, od 2001. godine pa nadalje donet je set zakona u kojima ne da je postala, na primer, važnija privatizacija od vladavine prava, nego je korupcija postala motiv za obavljanje privatizacije.
Neoliberalni, nedavno preminuli, ekonomista Milton Fridman je na kraju svog naučnog veka, koji je bio i praktično primenjen, rekao: priznajem svoju najveću grešku, umesto privatizacija, privatizacija, privatizacija, trebalo je reći - vladavina prava iznad privatizacije.
Mislim da smo mi kao država najbolji primer da pokažemo pogubnost korupcije na korupciji u privatizaciji zbog najmanje dva razloga. Dvadeset i šest procenata nezaposlenih u ovoj zemlji, znači, na stotine i hiljade porodica u kojima nema od čega da se živi, rezultat je privatizacije i mislim da je taj razlog mene opredelio da se u masi ostalih stvari osvrnem na to.
Koncept je napravljen tako da je omogućio najbogatijima, znači onima koji su i onda bili uz aktuelni režim i onima koji su se vešto prestrojili 5. oktobra, da imaju pristup društvenom bogatstvu, da ne poštuju nikakve standarde, ne morala nego ni zakona, ni zaštite zdravlja i ljudi, da mogu da obavljaju neograničeno korupciju i nesmetano pranje novca. To što postoji zakon koji zabranjuje pranje novca i to što postoji odbor koji se bavi sprečavanjem sukoba interesa, to su mrtva slova na papiru.
Zakon i naknadna uputstva koja je Agencija svojevremeno pripremila... Nijednog trenutka nije bila spremna da odredi, znači od 2001. godine, onoga ko ima pravo da učestvuje u privatizaciji.
O tome se priča pred kraj privatizacionog procesa. Procedure su stvorene za fizička lica.
Sećate se kako je mama gospodina Miodraga Kostića kupovala ogromne površine zemljišta, ogromne njive u Vojvodini, a to je samo jedan od primera.
Jer, učešće fizičkog lica u privatizaciji bilo je mnogo povoljnije u smislu kredita na šest godina, znači, ne živim i pravim novcem kupovati, i za posrednike, advokate i ostale koji su služili da se pravi vlasnici i kupci sakriju. To je naročito bilo zanimljivo i poželjno kada su se krili finansijeri mnogih stranaka tada na vlasti.
Vrlo je interesantno da je Agencija za privatizaciju, koja je osnovana parama budžeta, a kasnije delom i finansirana iz budžeta i koja radi kao javna ustanova, bila obveznik zakona o pranju novca u 2001. godini, a onda je kasnije ta obaveza za Agenciju izbrisana. To nije uradila Srpska radikalna stranka.
Stranke na vlasti su svesno izbegle da javnosti pružaju podatak o tome ko kupuje preduzeća u Srbiji. Svaki razgovor o nezakonitosti u privatizaciji proglašavan je neprijateljstvom prema privatnoj svojini, prema tranziciji i daljem napretku društva. Svaka priča o poreklu kapitala kojim se privatizuje imovina Srbije, svaka priča o proceni vrednosti kapitala...
Da podsetimo građane, snižavali ste vrednost preduzeća pa su se mogla prodavati po knjigovodstvenoj vrednosti, pa ako se niko ne pojavi u prvom pozivu i niže od toga.
Primenjivali ste Zakon o stečaju u kojem je bilo dovoljno da neko učini verovatnim, pogledajte koliko je to precizno, da neko neće moći da plati fakturu od 20.000 maraka, kasnije evra.
Postojanje diskrecionih prava Narodne banke da zatvara banke, da daje pravo da se otvara osiguravajuće društvo jeste otvoren poziv na korupciju. Tamo gde od nečije volje, koja se zove - dajte mi novac da radim u vašem interesu, zavisi odluka u ime države, prisutno je u stvari otvaranje vrata korupciji.
Usvajanje ovakve konvencije nije potrebno Srbiji da bi se izborila sa najvećim zlom, koje se zove korupcija. Kada promovišete pohlepu kao vrhovnu vrlinu u društvu ne čudite se što vam korupcija kuca na sva vrata i viri iz svakog zakona. Onog trenutka kada novac ne bude bio jedini motiv za bavljenje politikom, mislim da će biti drugačija rešenja.
Na kraju samo da dodam da agencija, nevladina organizacija koja se bavi izučavanjem pojave koja se zove korupcija, ima puna usta priče o tome da je Zakon o finansiranju političkih stranaka taj koji omogućava korupciju na najvišem nivou.
U ime SRS kažem - u delovanju, ponašanju, odbrani zakona i napadu na loša rešenja u određenim zakonima neka se javi onaj ko prepoznaje ijednog moćnika koji danas odlučuje o vlasti Srbije, a da to nije, u stvari, sam narod koji je glasao za nas.