PETA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 06.12.2007.

4. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

PETA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA

4. dan rada

06.12.2007

Sednicu je otvorio: Oliver Dulić

Sednica je trajala od 10:05 do 21:05

OBRAĆANJA

Oliver Dulić

| Predsedava
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, nastavljamo rad Pete sednice Drugog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2007. godini.
Na osnovu službene evidencije o prisutnosti narodnih poslanika, konstatujem da sednici prisustvuju 122 narodna poslanika.
Radi utvrđivanja broja narodnih poslanika prisutnih u sali, molim narodne poslanike da ubace svoje identifikacione kartice u poslaničke jedinice elektronskog sistema za glasanje.
Konstatujem da je, primenom elektronskog sistema za glasanje, utvrđeno da je u sali prisutno 96 narodnih poslanika, odnosno više od jedne trećine narodnih poslanika i da postoje uslovi za rad Narodne skupštine.
Izvolite, po Poslovniku se javio narodni poslanik Laslo Varga, a neka se pripremi narodni poslanik Zoran Krasić, povodom amandmana na član 9.
...
Savez vojvođanskih Mađara

Laslo Varga

Poslanički klub nacionalnih manjina
Poštovani gospodine predsedniče, dame i gospodo narodni poslanici, član 226.
Predsednik Narodne skupštine je juče, kada je zaključivao sednicu, rekao narodnim poslanicima da bi oni trebalo da imaju razumevanja za to što je teško organizovati ovako naporan i intenzivan rad Narodne skupštine.
Mi to, naravno, razumemo i svesni smo i razloga zašto ovo sve ovako teče.
S jedne strane, krivica leži na Vladi, koja uvek sa zakašnjenjem dostavlja razne predloge zakona Narodnoj skupštini, a drugi deo krivice je na rukovodstvu Narodne skupštine, koje, jednostavno, do sada nije bilo sposobno da se izbori za to da Vlada shvati da Narodna skupština ima Vladu, a ne Vlada Narodnu skupštinu.
Javio sam se zato što sam doneo jedan poklon predsedniku Narodne skupštine. To je agenda (pokazuje papir) rada jednog parlamenta u okruženju. Doduše, ovo je pisano na mađarskom jeziku, a pošto predsednik Skupštine slabo vlada ovim jezikom, želim samo u kratkim crtama da mu kažem šta ova tabela sadrži.
S jedne strane, u vertikalnim redovima su razni predlozi zakona koji se nalaze na dnevnom redu. Ima ih 90 za jesenje zasedanje. Ovde gore su datumi sednica. Ove kocke koje su obeležene raznim bojama nisu slučajne. Naime, neke kocke označavaju dane za načelnu raspravu, neke druge – za raspravu u pojedinostima, pa onda dane za glasanje o amandmanima, pa dane za glasanje u celini itd.
Mislim da će rad ove naše narodne skupštine biti mnogo efikasniji ukoliko krene u nekom ovakvom pravcu.
Želeo bih ovo sada da predam, odnosno da poklonim predsedniku Narodne skupštine, s dobrom namerom, da pogleda i da pročita i da pokuša da na ovaj način u budućnosti organizuje rad Narodne skupštine. Hvala.

Oliver Dulić

| Predsedava
Zahvaljujem vam, gospodine Varga.
Prelazimo na 1. tačku dnevnog reda: – PREDLOG ZAKONA O ODBRANI (nastavak u pojedinostima)
Na član 9. amandman je podneo narodni poslanik Zoran Krasić.
Vlada nije prihvatila amandman, Odbor za odbranu i bezbednost predlaže da se amandman odbije, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Izvolite, gospodine Krasiću.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Samo da nastavim gde je gospodin Dulić stao. Mislim da ćete svi da glasate za ovaj amandman, a evo zbog čega.
Zahvaljujući ovoj prekoj potrebi DS-a da se donesu propisi koji na neki način imaju veze sa predsednikom Republike, dva pukovnika Ministarstva odbrane, koji godinama rade na pravnim poslovima, imali su tu ekskluzivnu priliku ove godine da koriste godišnji odmor dva meseca, zato što je ove zakone pisao jedan diplomirani pravnik iz jedne zemljoradničke zadruge, koji se u međuvremenu zaposlio u Ministarstvu odbrane.
Naravno, kada pravnik iz zemljoradničke zadruge piše propise o vojsci i o odbrani, onda imamo loš predlog zakona i onda moramo da pišemo amandmane.
Članom 9. Predloga zakona regulisano je šta spada u nadležnost Narodne skupštine. To je urađeno na jedan izmiksovan način. Prvo je prepisano nešto iz Ustava, a onda je nešto dodato, kao da prati to osnovno što je napisano u Ustavu.
Smatram da je u okviru ovog člana 9. moralo da bude više razrade, u okviru nadležnosti Narodne skupštine, onoga što piše u Ustavu i nečega što je obuhvaćeno članom 4. Predlog zakona. Smatram da bi Narodna skupština morala da bude nadležna da razmatra i odlučuje o strategijskom pregledu, recimo, odbrane. Zašto? Iz jednog prostog razloga, ako bi to Skupština radila, onda bi se spasila DS. Jeste, jeste. Sve se vrti oko DS-a.
Pre izvesnog vremena, gospodin Šutanovac i Dušan Petrović zamalo da se pobiju kod Borisa Tadića u kancelariji. Nije isključeno, moguće je da nastave taj sukob, jer su se pojavila dva interesna lobija unutar DS-a povodom nabavke vojne opreme. Zato je gospodin Šutanovac juče bio u Francuskoj. Bio je u Francuskoj zato što je doneo jednu nezakonitu odluku, naravno, moram da ćutim, gospodine Šutanovac, jer vi ste ovo zaštitili na neki način, pa sada, ko priča ovo, čini krivično delo ako priča do detalja.
Nabavlja se neka telekomunikaciona oprema, neki strogo poverljiv tender je u pitanju. Vi imate nekog pomoćnika, nekoga Iliju Filipovića, a zamislite, i on je iz SDPR-a, odakle je i Radulović. Vas prevare, gospodine Šutanovac, da potpišete jednu odluku o izboru strateškog partnera za nabavku telekomunikacione opreme. Sada, da javnost zna o čemu se radi, odlučeno je da je prvi onaj ko bi morao da bude drugi. Zašto je on postao prvi?
On je postao prvi zato što je Filipović vodio komisiju u Morović dva dana, gostio, učio ih kako da boduju po tenderu, ali opet nije mogla matematička greška da se sakrije nikako, izašlo je na videlo. Onda je taj isti gospodin Filipović doneo jednu odluku za koju nije nadležan. Tom odlukom, ove godine treba da se potroši 900 miliona dinara, ali se stvara obaveza od tri milijarde za sledeću godinu.
Dva su velika interesna lobija, jedan lobi zastupa francuskog proizvođača, znate da je to SDPR, a drugi lobi zastupa nekog izraelskog proizvođača, a ovo sve treba da se poništi i svi akteri da se uhapse. Iza SDPR-a su neki, a iza one druge firme opet neki iz DS-a, mislim da je supruga jednoga po čijem imenu se nazivaju neke ulice.
Jadni Tadić ne zna kako to da reši, taj problem. Tako funkcioniše naše ministarstvo odbrane. Imamo istoričara Bojana Dimitrijevića, on je glavni strateg za strategijske planove, pred njim stoje generali, to je onaj savetnik ministra odbrane koji nije služio vojsku, valjda je naknadno odslužio.
Oni su osmislili šta treba da radi Narodna skupština u sistemu odbrane, šta je po Ustavu, a kako treba da se razradi – nije toliko bitno. Skupština ne treba da zna šta se dešava.
Nadam se, gospodine Šutanovac, da ste juče uspešno odbranili interese SDPR-a, s obzirom na to da je to francuska firma za telekomunikacionu opremu.
Tako je, ljudi, kada je DS na vlasti. To je samo logični nastavak onog mog izlaganja od pre ko zna koliko godina, da je u pitanju drp sistem, drpi šta stigneš, a u kojoj formi, uopšte nije bitno.
Da se vratimo na član 9. koji govori o tome šta u sistemu jedinstvene odbrane treba da radi Narodna skupština. Naravno, ima nečega što je prepisano iz Ustava, ali se ne vidi kako to Skupština radi. Ne vidi se, uopšte, koja je pravno-politička pozicija Narodne skupštine u sistemu odbrane, o čemu Skupštinu obaveštava Ministarstvo odbrane i svi subjekti koji učestvuju u odbrani. Ko definiše tu odbranu? Ne treba Narodna skupština da ulazi u detalje. Za te stvari postoje kvalifikovane osobe, ljudi koji su završili vojne škole.
Usput da vas podsetim, gospodin Šutanovac je penzionisao načelnike ratne škole, to nama više ne treba. Pukovnici koji su obučavali, pripremali buduće starešine, više nisu potrebni, sada su potrebni oni koji su završili kurs za preživljavanje, oni koji jedu gliste, zmije. Ponoš nema našu ratnu školu, on ima neku stranu ratnu školu, imaju tamo i nekog Vidosava Kovačevića, on je tu ''britka sablja'' Demokratske stranke. Ne možete vi toliko da rasturite Vojsku, to da vam kažem, ne možete ni sa tim jednim helikopterom što ga imate.
Vidite, država izdvaja sredstva za Vojsku i za odbranu, ali kada to dođe na poziciju budžeta namenjenu Vojsci, onda kreću nabavke, onda kreće ugradnja, onda se posvađaju Šutanovac i Petrović oko toga koja firma će da dobije posao, kako da se posao završi, kako da se kadrovski reši problem DS-a: tri državna sekretara, tri šefa kabineta, tri sekretarice, vozila, ''Kobre'' se organizuju kao šiptarska služba za zaštitu lika i dela voljenog predsednika.
A ko čuva granicu? Kažu, sada, policija, predala je Vojska, nije više njena nadležnost. Gde su nam jedinice, kako su nam opremljene jedinice, da li su one sposobne da ispune svoju ustavnu obavezu? Ko komanduje tim jedinicama, kako su raspoređene, kako su opremljene? To Ministarstvo odbrane ne interesuje.
Znači, pravnik iz zemljoradničke zadruge napisao zakon o odbrani, koji treba da zadovolji samo onaj minimalni deo potreba u ovom trenutku, da, navodno, postoji zakon o odbrani i zakon o Vojsci, u skladu sa novim ustavom, što je, uostalom, uslov da bi se raspisali izbori za predsednika Republike, a to će Dulić da uradi, moraće da uradi, jadnik, 14. decembra, verovatno.
Eto, kako treba o ozbiljnim temama da raspravljamo s neozbiljnom vlašću, s neozbiljnim ljudima, ljudima koji su zauzeli pozicije da bi ostvarili samo svoje lične interese. Nema tu države nigde. U ovim predlozima zakona nema države, nema Srbije.
Računam, posle ovog mog izlaganja i ove nabavke, da se oni međusobno poubijaju, zato što su u pitanju velike pare, strateški partneri su u pitanju, dva interesna lobija, sve to iz DS-a. Važni funkcioneri, oba potpredsednika, pojavile su se žive pare, perspektivno dobar posao, interesi ''Jugohemije'' i interesi SDPR-a, interesi onih koji stoje iza toga. Videćemo, to treba da se stavi u prvi plan, a računam da će posle ovoga gospodin Šutanovac da naredi da se, recimo, uhapsi ovaj njegov Filipović.
Kako on može da boduje, a upozoren je, ministar i pomoćnik ministra upozoreni su da se radi o kriminalu, ali oni se smeškaju. Možete da birate prst koji ćete da im pokažete, oni će se uvek smeškati. Prvi put, ovaj, drugi put, ovaj, da ne idem dalje, na svaki prst će se smeškati. Novinari će to lepo da kažu – nonšalantno ministar prešao preko svega toga, ali Zoran Krasić ima dokumentaciju. To je problem. Preskočim ja preko prozora, pa obezbedim dokumentaciju, bez obzira na to da li je prozor na sedmom spratu ili na 12, ali tu je dokumentacija.
Malo ćemo kasnije da krenemo i s pitanjima, da gospodin ministar odgovori. On može da kaže - s gnušanjem odbijam sve to, sve je to laž, sve to nije tačno, ali postoji nezavisno istraživačko novinarstvo, postoje i drugi kanali, da bi se obezbedilo da javnost pogleda kako to DS vlada u kontinuitetu kada drži Ministarstvo odbrane. Naravno, vi, poslanici ne znate to, vi niste u tim interesnim grupama.
Očekujem, gospodine Duliću, da i vi preduzmete neke akcije, jer sam, prosto, iznenađen da u ovaj predlog zakona o odbrani i vas nisu stavili. Vi biste morali da napravite jedan mini savet za mirovne operacije unutar DS-a, da, kada dođu do predsednika DS-a, uvek tu bude jedan nezavisni posmatrač, koji treba da kaže da li je u pravu Šutanovac ili je u pravu Dušan Petrović.
Oni su našli način kako da se dogovore, pa su rekli da jedan Lot ide jednima, drugi Lot ide drugima, da obe strane, obe interesne frakcije u DS-u, u rukovodstvu DS-a, budu zadovoljne. Znači, malo ćete vi da nabavljate, malo ćete i vi da nabavljate. Zna se tamo VF itd, da vas ne maltretiram tim stvarima, nije to ni bitno za Narodnu skupštinu, ti detalji nisu bitni, ali je bitno da postoji sukob.
Zbog tog sukoba mi nemamo ni odbranu, ni vojsku, jer Ministarstvo odbrane koje drži DS oni tretiraju kao mesto gde može da se drpa, jer potiču iz drp sistema. To je sve - leva ruka, desni džep.
Vidite, ministra prevare, pa mu daju da potpiše odluku i još mu skrenu pažnju - ministre, nezakonita je odluka.
On kaže - kako nezakonita, ona je u skladu sa programom DS-a. Nema zakona kada je u pitanju DS ili onaj njegov Filipović. Oni mu kažu - nisi ti nadležan da doneseš tu odluku, a on se smeška i kaže – videćete.
Sreća naša što postoji još onaj član, po potrebi službe možeš da ideš u prevremenu penziju, sad koriste masovno taj član, teraju sve u penziju, i '62. godište ide u penziju, jer takav član ne postoji u novom zakonu o Vojsci. Bio je u nacrtu, ali su taj član izbacili, jer su rekli - mi ćemo da pokoljemo sve pre nego što se donese zakon o Vojsci. Pukovnici, majori, '62. godište, odlaze u penziju, ne postoji potreba službe.

Oliver Dulić

| Predsedava
Zahvaljujem.
Da li se još neko javlja povodom amandmana? (Ne)
Na član 10. amandman je podneo narodni poslanik Stefan Zankov.
Vlada nije prihvatila amandman, Odbor za odbranu i bezbednost predlaže da se amandman odbije, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Po Poslovniku, reč ima narodni poslanik Balint Pastor.
...
Savez vojvođanskih Mađara

Balint Pastor

Dame i gospodo narodni poslanici, gospodine predsedniče Narodne skupštine, član 226.

Imam pitanje za vas, predsedniče Narodne skupštine, molim da mi odgovorite. Tema je privatizacija elektronskih medija. Neke nove činjenice su iskrsle, pa je to razlog mog javljanja.

Malopre sam u ''Dnevniku'' i na sajtu Tanjuga pročitao da je juče ministar Milan Marković boravio u Novom Sadu, da je tamo vodio razgovor sa predsednikom Izvršnog veća Vojvodine Bojanom Pajtićem i sa Miloradom Đurićem, pokrajinskim sekretarom za informisanje – o daljoj sudbini elektronskih medija na manjinskim jezicima.

Održali su i zajedničku konferenciju za štampu gde je Milan Marković ''podržao inicijativu Izvršnog veća da se elektronski mediji izuzmu iz obavezne privatizacije, tačnije, oni elektronski mediji koji emituju program i na jezicima nacionalnih manjina'', pošto, prema Milanu Markoviću, ''nema dovoljno garancija za opstanak manjinskih programa posle privatizacije''.

Izgleda da je urodilo plodom sve ovo javljanje u proteklim mesecima poslanika SVM-a, izgleda da je Demokratska stranka uvidela da treba menjati Zakon o radiodifuziji, ali, nažalost, DS želi da privatizuje ideju SVM-a. DS želi da pokaže da se baš ona zalaže za izuzimanje elektronskih medija, manjinskih, iz privatizacije.

Odmah moram da kažem da nama to ne smeta. Nama je bitno da se usvoji ovo rešenje, da se manjinski mediji izuzmu iz procesa privatizacije. Istina je da nije tačno da je to stav DS-a.

Istina je da nije tačno da je to palo na pamet DS-u, Pajtiću, Milanu Markoviću i Miloradu Đuriću, nego SVM-u, ali to nas ne interesuje. Nas interesuje da se ovaj problem reši, a pitanje za gospodina predsednika Narodne skupštine je - da li ovo znači da je DS promenila stav i da će se na sledećoj sednici Narodne skupštine naći Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o radiodifuziji poslanika SVM-a, kojim se predviđa da se iz privatizacije izuzmu mediji na manjinskim jezicima? Hvala lepo.

Oliver Dulić

| Predsedava
Mogu odmah da vam odgovorim, gospodine Pastor.
Ovo znači da smo mi sve vreme svesni problema koji postoji, što se tiče privatizacije manjinskih medija, i da pokušavamo da nađemo sistemsko rešenje. U iznalaženje tog rešenja će biti uključene sve poslaničke grupe, jer mislim da svi imaju interes da se problem informisanja manjinskih naroda na njihovim jezicima reši na takav način.
Izvolite, gospodine Baraliću. Predlažem, ako još neko želi da govori po Poslovniku, da se javi, pa da nastavimo rad o amandmanima. Izvolite.

Rajko Baralić

Zahvaljujem, gospodine predsedniče.
Socijalističkoj partiji Srbije nije palo na pamet da predlaže izmene i dopune zakona o izuzimanju nekih medija, pre svega, elektronskih, iz privatizacije. U našem programu piše i u ovoj skupštini se nalazi Predlog izmena i dopuna Zakona o radiodifuziji, da se obustavi privatizacija svih elektronskih medija u Srbiji. Tužiću neke za autorsko pravo.
Dakle, ako DS ima takvu ideju, ''džabe su krečili''. Uvaženi kolega je ovde govorio o izuzimanju iz privatizacije elektronskih medija za potrebe manjinskih zajednica, i mi to podržavamo, ali podržavamo i obustavljanje privatizacije svih elektronskih medija u Srbiji, zato što će vlasnici elektronskih medija u Srbiji postati nekoliko tajkuna za nekoliko meseci.
Postoje dva akta u proceduri u Narodnoj skupštini, jedan je iz Poslaničkog kluba SVM-a, to je legitimno, i postoji Predlog izmena i dopuna Zakona o radiodifuziji koji je podnela SPS, u skladu sa svojim političkim programom, da se izuzmu svi elektronski mediji iz privatizacije, zato što privatizacija medija obezbeđuje da se u njima piše štošta.
Da se ne javljam ponovo, gospodine predsedniče, pošto ste vi lekar i predsednik Narodne skupštine, da li ste vi odobrili pre dva dana jednoj medicinskoj ekipi da, uz prisustvo TV kamera, vrši eksperiment in vivo na narodnim poslanicima? Šta bi se dogodilo da je ta medicinska ekipa poželela da analizira urin narodnim poslanicima?
Da li ste vi, gospodine predsedniče Narodne skupštine, to odobrili? Da li vam je poznato da je u svakom seoskom domu zdravlja, u svakoj ambulanti, pacijentu garantovano da se pred lekarom nalazi bez prisustva medicinskog tehničara, a da se pred vašim ofisom, 100 metara od vas, pred deset kamera, vrše medicinski opiti nad narodnim poslanicima?
Da li vam je poznato da je jedna gospođa, koja se predstavlja kao primarijus, rekla da će ubuduće u tu svrhu koristiti santimetar?
Da li ćete, gospodine predsedniče dr Duliću, omogućiti narodnim poslanicima da imaju normalnu zdravstvenu zaštitu u zgradi Narodne skupštine, da u našem dispanzeru ne ordiniraju više oni koji su višak u dispanzeru MUP-a u Durmitorskoj ulici?
Zahtevam da ovde postoji stalna lekarska služba, da se ovde niko ne vežba, da se obezbedi narodnom poslaniku paravan kad se vrši medicinski pregled, kao što je to omogućeno svakom pacijentu u Srbiji.
Da li vam je poznato da su oni koji su radili ovaj opit reklamirali jedan medicinski aparat za analiziranje šećera i govorili su da to košta 200 evra? Da li ste to odobrili? Ako niste, šta ćete da preduzmete da se ovaj cirkus ovde obustavi? Hvala lepo.

Oliver Dulić

| Predsedava
Zahvaljujem.
Reč ima narodni poslanik Stefan Zankov. Izvolite.
...
Srpska radikalna stranka

Stefan Zankov

Dame i gospodo narodni poslanici, u ime SRS-a, podneo sam amandman na član 10. Predloga zakona o odbrani.
Član 10. Predloga zakona reguliše situaciju u kojoj se nalazi država kada Narodna skupština nije u mogućnosti da se sastane, a tiče se odluke o proglašenju ratnog stanja i određenih mera kojima se odstupa od Ustavom zajamčenih ljudskih i manjinskih prava itd, da ne čitam.
SRS smatra da ne može na ovakav način da se reguliše nešto što je ustavna materija, niti da se propisuju prava i obaveze Narodne skupštine. Zbog toga, predlažemo da se član 10. Predloga zakona briše.
Ono što ide u prilog ovoj našoj tvrdnji je i obrazloženje koje je dato uz član 10. Predloga zakona, gde se kaže: ''Predlaže se da se nadležnosti organa za odlučivanje o proglašenju ratnog ili vanrednog stanja i za donošenje propisa o odstupanju od ljudskih i manjinskih prava u vanrednom i ratnom stanju, kada Narodna skupština nije u mogućnosti da se sastane, uredi kao u Ustavu'', dalje da ne čitam.
Dakle, zakon predlaže da se nešto uredi kao u Ustavu. To je obaveza i tu, apsolutno, nema potrebe za ovakvim jednim članom, bez obzira na ovo što kaže u nastavku, da na jednom mestu bude celovito sagledavanje funkcija i nadležnosti organa u odbrani zemlje.
Nemoguće je ovako nešto napisati u obrazloženju, da zakon predlaže da se nešto uredi kao u Ustavu, to se podrazumeva.
Nešto je prepisano, a za ono što je dodato, mislimo da nije urađeno na najbolji način, ta razrada, da kažem, određenog člana Ustava, ali verujemo da je i ovo posledica žurbe u kojoj se nalazi predlagač, konkretno, deo Vlade, Demokratska stranka, zbog raspisivanja predsedničkih izbora. Onda se greši, onda se nešto i duplira.
Smatramo da je predloženo rešenje bolje i da ide u pravcu popravljanja teksta zakona. Da ne bi bilo haosa u pravnom propisu, mi predlažemo da se ovaj amandman prihvati.
Posledice ovakvih zakona su izuzetno loše i po odbranu i po Vojsku Srbije, a posledice onoga što sprovodite vi iz DS-a, na čelu sa Borisom Tadićem, koji je počeo razbijanje Vojske Srbije, pa sada pokušava da se, na neki način, zaboravi da je on uopšte i bio nekada ministar odbrane, kada nije bio mnogo važan u DS-u, takve su da će o njima moje kolege, koje budu govorile o Predlogu zakona o Vojsci, detaljnije govoriti.
Još jednom predlažem da se ovaj amandman SRS-a prihvati.