PRVA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 20.10.2008.

10. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

PRVA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA

10. dan rada

20.10.2008

Sednicu je otvorila: Slavica Đukić Dejanović

Sednica je trajala od 10:05 do 20:15

OBRAĆANJA

...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Rad prema dnevnom redu.
Prelazimo na 7. tačku dnevnog reda: – PREDLOG ZAKONA O STRANCIMA (nastavak u pojedinostima)
Za reč se javio narodni poslanik Milovan Radovanović, koji je podneo amandman na član 14.

Milovan Radovanović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, poslanička grupa SRS podnela je amandman na član 14. stav 4. Predloga zakona o strancima. Meni je pripala čast da u ime poslaničke grupe obrazložim opravdanost podnetog amandmana, kao i da ubedim, što je nemoguće, skupštinsku većinu da se u danu za glasanje izjasni u prilog podnetog amandmana.
Stav 4. člana 14, na koji je, od strane poslaničke grupe i mene kao zvaničnog predlagača, podnet amandman, glasi: " Pre izdavanja vize, diplomatsko ili konzularno predstavništvo Republike Srbije dužno je da, kada je to predviđeno propisom iz stava 5. ovog člana, pribavi prethodnu saglasnost ministarstva".
Amandmanom predviđamo da se u član 14. stav 4. reči "diplomatsko ili konzularno predstavništvo Republike Srbije" zamenjuje rečima "zakonom utvrđeni državni organ".
Predlagač zakona je u članu 14. stav 4, kao i u većini odredaba ovog predloga zakona, uneo nejasnu, manje pravnu, logički manje jasnu i nepotpunu lingvistički odredbu o nadležnosti i nazivu organa koji treba da postupi po određenom zahtevu.
Dame i gospodo narodni poslanici, važeći zakon donet je 1980. godine, Zakon o kretanju i boravku stranaca. On je više puta, kao što ste naveli u obrazloženju, noveliran, ali suština rešenja tim zakonom je ostala nepromenjena.
U međuvremenu, ove odredbe važećeg zakona postale su nekompatibilne sa standardima pojedinih zemalja ili svih zemalja EU. U redu je da budu kompatibilne sa rešenjima zemalja EU, to uopšte nije problem. Zašto te zemlje EU nam otimaju Kosovo i Metohiju? Zašto pokušavaju da razbiju državu, parlamentarizam i demokratiju u Srbiji? Zašto u svojoj ulozi finansiraju razbijanje SRS? To je naročito intenzivirano od 22. maja tekuće godine, posle tajnog sastanka i dogovora na Goču i na drugim destinacijama.
Kažete u Predlogu zakona - tendencija približavanja određenim standardima i rešenjima koja postoje u zakonodavstvima pojedinih demokratski razvijenih zemalja.
To je sasvim u redu, nije uopšte sporno. To za nas srpske radikale, poslanike SRS, uopšte nije sporno, jer ako težimo savremenijim i prihvatljivijim rešenjima i njihovoj suštini zašto se onda ne potrudite da ostala rešenja, koja nisu suštinska, ali koja upriličuju postojanje ovog zakona, budu adekvatna pravnim institutima i logičnim terminima.
To je suština i razlog zbog čega smo podneli amandman na član 14. tačka 4. Recimo, upotrebljavati termine, gospodine ministre, siguran sam da vi niste za to krivac, to je vaša služba, upotrebljavate termine koji su strani srpskom jeziku i izraze koji ne mogu da idu u sklad sa onim zvaničnim službenim srpskim jezikom. U žargonu da, kao što je recimo zaživeti, ispoštovati itd. Mislim na korekciju u pravno-tehničkom smislu. Počinjete Predlog zakona, prva rečenica - ovim zakonom se uređuju uslovi. Valjda treba - ovim zakonom uređuju se uslovi, ispravnije je itd.
Zakon o kretanju i boravku stranaca koji je sada na snazi, dok ne stupi novi zakon, tretirao je ulaske stranaca u našu zemlju, putne isprave, dobijanje viza i za većinu njih, naravno, kojima je viza bila potrebna. Kažete u obrazloženju zakona da naša država kao samostalna država, da Srbija kao samostalna država treba da stremi tendencijama rešavanja takvog istog pitanja i njihovim standardima u zemljama EU.
Rekao sam već da to uopšte nije sporno. Ovo - samostalna država je mnogo lepo rečeno da bi bilo stvarno. Naravno da Srbija treba da bude samostalna država i da sva svoja unutrašnja pitanja treba sama da rešava, uz saglasnost ne bilo kog, ali uz saradnju da, uz saradnju sa standardima, sa zvaničnim predstavnicima i organima drugih država i iz Evrope i celog sveta.
Međutim, zašto nismo samostalna država i kada je u pitanju ovaj zakon? Godinama vršljaju razne agenture u Srbiji, ne zvanično, nego ilegalno, tajno. Kako su tajno ušli recimo 2003. godine i nadalje bili tu Entoni Monkton, šef obaveštajne službe Velike Britanije za Balkan ili Dejvid Blek, isto šef za Balkan američke obaveštajne službe? Po kom osnovu? Da li su dobili putnu ispravu? Da li su dobili vizu?
A da ne govorimo o grupi ljudi koju je predvodio izvesni Hil, 11 komandosa, a među njima nije jedan odavde iz ove sale, nije lice iz ove sale, koji su ušli 11. marta 2003. godine tajno, inkognito u državu, boravili svega jedan dan na aerodromu, da li sa pasoškom kontrolom ili opštom kontrolom ulaska stranaca u zemlju ili ne, vidimo sada iz tajnih transkripata, a država ne reaguje, tužilaštvo ne reaguje, policija ne reaguje ili bar mi ne znamo da reagujete.
Bili su tu jedan dan i u međuvremenu šta se desilo: ubijen je Zoran Đinđić 12. marta 2003. godine i istraga je namerno skrenuta u pogrešnom pravcu i pogrešnim putem. Zašto to ne istražite? Sve je to vezano sa ovim zakonom o strancima, namerno upoređujem ove primere i ove slučajeve sa delovanjem države, da vam kažem da mi nismo samostalna država, ne smete da reagujete.
Kako su zaštićeni vaši puleni iz stranaka na vlasti, tako su zaštićeni svi predstavnici, pa i obični građani, velikih sila, kako kažete, Amerike, Velike Britanije, Francuske, mogu da rade šta god hoće.
Da li im je uopšte potrebna viza, da li im je potrebna putna isprava za boravak u našoj zemlji?
O svemu ovome građani mogu da budu upoznati, objavljuje jedan dnevni list svakog dana tajne transkripte. Znači, nešto ima. To treba samo nadležni državni organi da reaguju i da pronađu prave krivce. Verujem da vi iz DS želite pravu istinu o ubistvu Zorana Đinđića, a imaju pravo da znaju članovi njegove porodice.
Oni imaju svoju verziju, verovatno, možda je to ta verzija o ubistvu, ali treba da znaju pravu verziju. Ovo je isto slučaj, kako je moglo da dođe do suspenzije konzularnog predstavnika Srbije u Americi nakon slučaja Miladina Kovačevića. Da li je on postupio suprotno Zakonu o boravku i kretanju stranaca?
Miladin Kovačević nije stranac kada mu je dao mogućnost da se iz Amerike vrati u Srbiju. Kao da je stranac, tako ste reagovali prema ovom čoveku koji je bio konzul u Americi. Dobijamo informacije da vodite zvanične pregovore, gospodine ministre, ili ako vam se više sviđa, gospodine zameniče predsednika Vlade ili prvi potpredsedniče Vlade, svejedno kako ću da izgovorim, kako je vama više drago i kako više prihvatite, da razgovarate sa Crnom Gorom o načinu prelaska državljana Crne Gore iz Srbije preko jedne i druge granice i o tom režimu prelaska.
Sve je to u redu. Dobro bi bilo kada biste rešili način prelaska bez ikakvih putnih isprava, samo na osnovu lične karte. Potrebno je to da ugradite u zakon, da se zna da je to zakonska odredba, a ne od slučaja do slučaja, kako se koja vlast bude promenila i bude stvorila parlamentarnu skupštinsku većinu ovde u Srbiji. Dobro bi bilo da to isto uradite i sa Republikom Srpskom, potrebno je samo to da ugradite u propise i legalizujete odgovarajućim zakonom, odnosno u ovom slučaju zakonom o strancima.
Gospodine ministre, znamo mi da su najodgovorniji ljudi iz DS i Boris Tadić. Ali, ne mogu a da vas ne pitam, šta je sa odgovornima za prekoračenje ovlašćenja i izazivanje nereda na mitingu SRS 29. jula, gde je ubijen građanin, prijatelj, brat Ranko Panić. Još, da li je podneta krivična prijava protiv odgovornih, onih koji su neposredno to izvršili, koji su ga tukli, i on je podlegao tim batinama i nastupila je kod njega smrt kao posledica batinanja.
Da li vaša istraga, gospodine ministre, možda otkriva da je tada još uvek neko, ko je bio u SRS, bivših ljudi u SRS, znao za scenario tih nereda 29. jula i ko je to bio? Da li je bio neko i ko je bio? Siguran sam da ni on, niti bilo ko, ni vi niste želeli da nastupi smrt bilo koga.
Siguran sam u to, hajde, recimo, verujem u to da je to nemoguće. Ali, neko je ovde očigledno prevaren, prevareni su svi oni koji su bili na mitingu SRS i oni koji su odvojili 50 ili 100 dinara da bi doputovali ovde.
Na kraju, gospodine ministre, kao što su vraćeni odbornički mandati SRS u celoj Srbiji skoro, i u Nišu i Zaječaru, očekujem da će u Aleksincu, iskoristite vaš uticaj, koji je ne tako mali, a pogotovo posle ove jučerašnje deklaracije o pomirenju vaše stranke, čiji ste vi predsednik i DS Borisa Tadića da vratite poslaničke mandate SRS koja je izašla na izbore 11. maja 2008. godine i do sledećih izbora SRS treba da raspolaže svojim mandatima. Hvala.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Zahvaljujem. Da li se još neko javlja za reč? (Ne)       
Na član 20. amandman je podneo narodni poslanik Jadranko Vuković.
Vlada nije prihvatila amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li se neko javlja za reč?
Reč ima narodni poslanik Jadranko Vuković.

Jadranko Vuković

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, gospodine ministre, na osnovu člana 145. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije ispred SRS podneo sam amandman na Predlog zakona o strancima, koji se odnosi na produženje roka važenja vize, član 20. stav 3.
Predlagač, odnosno vi kažete - ''bliže uslove, obrazac zahteva i način produživanja roka važenja vize u slučajevima iz stava 2. ovog člana propisuje ministar nadležan za unutrašnje poslove.'' Amandman koji sam ispred stranke podneo glasi: u članu 20. stav 3. reči "ministar nadležan za unutrašnje poslove" zamenjuje se rečima "ministarstvo nadležno za unutrašnje poslove".
Obrazloženje je ovog amandmana - u pravnom sistemu Republike Srbije samo državni organi imaju pravo da donose propise kojima se uređuje ostvarivanje određenih prava, izgled i sadržaj javnih isprava, dok to pravo ne pripada rukovodiocima tih organa. Hvala.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Da li se još neko javlja za reč.
Ima reč narodni poslanik Milorad Buha.

Milorad Buha

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, moraću ovde da ukažem na određene pravce aktivnosti državnih organa u smislu ulaska na belu šengen listu. Mislim da će tu prevashodno ovo ministarstvo, milim na MUP, imati vrlo istaknutu i značajnu ulogu. Ovo ministarstvo će zaokružiti sa ova dva zakona, Zakonom o strancima i Zakonom o zaštiti državne granice, zakonodavnu regulativu koja je uslov za implementaciju liberalizacije viznog režima.
Međutim, da bi se ovi zakonski projekti implementirali neophodno je preduzeti druge pravne i pravno-tehničke radnje da bismo ispunili zadate uslove od strane EU. O kojim uslovima se radi?
Radi se o - zakonskim uslovima, zatim podzakonskim uslovima, uslovima koji su predviđeni u smislu administrativnog praćenja kretanja i ulaska stranaca, izlaska stranaca iz države, tehničko-tehnološkim uslovima, koji podrazumevaju sve aktivnosti na opremanju u tehničkom i tehnološkom smislu svih državnih organa koji učestvuju u ovom postupku, kao i drugih uslova.
Mi se trenutno nalazimo na sivoj listi i znamo koje probleme naši građani imaju za dobijanje papira, da tako kažemo u širem smislu, za ulazak u EU. Šengenski propisi su jasni i uslovi koje postavlja EU, shodno ugovoru iz Šengena, bili su poznati i prethodnim vladama. Prethodna vlada i prethodne vlade morale su daleko brže učiniti sve radnje i ispuniti sve predradnje i radnje da bismo došli u poziciju da pređemo sa sive na belu šengen listu.
Sada se nalazimo u vremenskom cajtnotu. U petak sam naglasio da nećemo moći ispuniti sve uslove koji nama stoje, znači počevši od ovih zakonskih, koji nisu jedini, podzakonskih, administrativnih, tehničko-tehnoloških i ostalih, koji nisu zanemarljivi.
Naša Vlada, da bi ispunila sve ovo što je uslov po Šengenu mora obavestiti Evropsku komisiju. Evropska komisija šalje medijatore koji će pratiti ovde ispunjenost svih uslova. Taj postupak traje tri do četiri meseca. Pred nama je znači period kada dolaze božićni praznici, januar kad gotovo ne rade ni naše ni njihove institucije, znači možemo očekivati njihov dolazak tek negde u toku iduće godine.
Kada Evropska komisija dobije pozitivno mišljenje o ispunjenosti uslova, tada ulazimo u jednu proceduru koja je predviđena njihovim propisima. Ako smo ispunili sve uslove, obaveštava se Savet ministara, Savet ministara obaveštava evropski parlament.
U toku iduće godine su izbori za evropski parlament. Znači, ukoliko do petog meseca ne ispunimo sve ovo što je predviđeno, ne možemo očekivati da će evropski parlament samo zbog nas nastaviti rad itd. Znači, to je njihova normalna procedura, izborna procedura. Za očekivati je da mi nećemo moći pre tamo desetog meseca, kada se završi konstituisanje evropskog parlamenta, tek tada možemo očekivati da ćemo ući u raspravu. Optimistički gledajući, ako bi ušli na belu šengen listu pred kraj iduće godine, to bi bilo zadovoljavajuće.
Pitam Vladu, pitam sve odgovorne - zašto ovaj postupak i svi ovi postupci koji su bili neophodni nisu napravljeni ranije? Zašto ovaj zakon nije donet pre tri-četiri godine? Zašto se kasni sa ostalim zakonima? Da bismo stekli punopravno članstvo za kandidata u EU, prema podacima iz Kancelarije za pridruživanje, stoji da moramo usvojiti još 49 zakona. Koliko nam treba vremena da bismo usvojili sve ove zakone - jako mnogo?
Ponovo pitanje Vladi - zašto nismo ispunili sve ono što je predviđeno i Akcionim planom, i Nacionalnom strategijom za pridruživanje. U krajnjem slučaju, i svakodnevnim upozorenjima EU, ne samo oko Haškog tribunala, nego i oko svih zakonskih, podzakonskih, administrativnih i drugih pravila i uslova koji nam se postavljaju državni organi ne rade, u tome je problem. Aktuelna vlast ne čini ništa da ove postupke ubrza.
Možda ovog trenutka izgleda zadovoljavajuće da je MUP, što se tiče zakonske regulative, ispunilo sve i da će se usvajanjem ova tri zakona zadovoljiti zakonska forma, ali u stvarnoj implementaciji svih zakonskih projekata, primene projekata u praktičnom životu proteći će vremena i vremena. Vode i vode Dunavom će proteći dok mi ne oživotvorimo sve ono što se traži.
Znamo koji su njihovi uslovi, a posebno njihovih posmatrača i kontrolora koji dolaze ovde da nas kontrolišu. Neozbiljno razumemo pristupanje. Puna su nam usta EU, pristupanja itd, ali praktično ne činimo ništa da oživotvorimo. Ono što je naše, što je subjektivno, to su stvari naše unutrašnje organizacije naše, shodno pravilima i uslovima koje propisuje EU. Hvala.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Da li još neko želi reč? Ako ne, prelazimo na amandman na član 15. koji je podneo narodni poslanik Dragan Stevanović.
Vlada nije prihvatila amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? Ima reč narodna poslanica Vjerica Radeta.
...
Srpska radikalna stranka

Vjerica Radeta

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, gospođo Čomić, nešto vam nije dobar redosled. Malopre smo imali amandman na član 20, sad na član 15, molila bih da se malo vodi računa o tome. Zbunjujete narodne poslanike koji se pripremaju za svoje amandmane.
Kolega Dragan Stevanović je podneo amandman na član 15, gde je tražio da se u stavu 2. tog člana, umesto reči "ministar nadležan za spoljne poslove, uz saglasnost ministra nadležnog za unutrašnje poslove" da se zameni rečima da je u pitanju ministarstvo nadležno za te poslove i da to radi uz saglasnost Ministarstva za unutrašnje poslove.
Inače, član 15. govori o vrstama viza i kaže da su vrste viza predviđene ovim zakonom: aerodromska tranzitna viza, tranzitna viza, viza za kraći boravak, viza za privremeni boravak.
U drugom stavu ovog člana je predviđeno da izgled, obrazac, sadržinu i način unošenja u stranu putnu ispravu viza iz stava 1. ovog člana propisuje ministar nadležan za spoljne poslove, uz saglasnost ministra nadležnog za unutrašnje poslove.
Amandman koji je podnet u ime poslaničke grupe SRS je u skladu sa stavom SRS, naše posleničke grupe, i mi to već godinama unazad, bilo koji zakon da je u pitanju, pokušavamo da predstavnicima Vlade skrenemo pažnju da kada predlažu zakone da vode računa o pravnom sistemu države Srbije.
Imamo ovde obrazloženje Vlade da amandman nije prihvaćen zato što je u Zakonu o državnoj upravi ministar ovlašćen da donosi, kako Vlada kaže, propise, a ne ministarstvo, pa samim tim ni Ministarstvo spoljnih poslova ne može biti podnosilac podzakonskih akata.
Ovo obrazloženje nama ne znači ništa. To što je nešto napisano u Zakonu o državnoj upravi nije sveto pismo. Amandmanima na ostale zakone pokušavamo da skrenemo pažnju da to treba da se promeni u svim zakonima koje donosi Narodna skupština, jer ako podnesemo amandman na bilo koji predlog bilo kog zakona ne možete vi da nam odgovorite da to nije u skladu sa nekim već postojećim zakonom.
Znamo šta je napisano u Zakonu o državnoj upravi, ali iznosimo principijelan stav SRS da to tako nije dobro i da to tako ne može. Naravno, da znamo da kada biste vi, gospodine Dačiću, u ime Vlade Republike Srbije prihvatili ovaj amandman, da bi to podrazumevalo da ste spremni na izmene i ostalih propisa, mislim ne vi lično, nego i Vlada Republike Srbije, na izmenu i ostalih propisa, a pre svega Zakona o državnoj upravi, gde biste to promenili.
I onda bi posledica bila da u svim drugim zakonima koje nam predlažete ne dajete ministru ovako široka ovlašćenja. Ovo je postalo "moderno" kada su donošeni zakoni iz oblasti finansija, iz vremena dok je na čelu finansija bio Mlađan Dinkić. Tada smo posebno skretali pažnju da ne smemo da dajemo tako široka ovlašćenja ministru, naravno nijednom ministru iz koje god da je stranke. Ne može ministar da ima takvu privilegiju da on sam može da propisuje obrasce za vize.
Najpre, ministar to neće da radi, radiće službenici koji su zaposleni u Ministarstvu, valjda će na zaglavlju stajati Ministarstvo unutrašnjih poslova, neće stajati ministar unutrašnjih poslova ili ministar spoljnih poslova.
Nemoguće je da akt ide da u zaglavlju stoji Republike Srbija, ispod toga ministar spoljnih poslova, pa onda podzakonski akt. To jednostavno ne može, to je neozbiljno. Dakle, jedna strana medalje je to koliko ne smemo i nije dobro da ministru kao pojedincu dajemo tako široka ovlašćenja, a, s druge strane, to jednostavno nije u duhu našeg pravnog sistema.
U obrazloženju ovog amandmana napisano je da u pravnom sistemu Republike Srbije samo državni organi imaju pravo da donose propise kojima se uređuje ostvarivanje određenih prava, izgled i sadržina javnih isprava. To je jedino normalno.
Ministarstvo jeste državni organ, ministar je starešina državnog organa.
Starešina državnog organa potpisuje akta koja donosi ministarstvo, jer onda nema svrhe postojanje ministarstva, onda bi trebalo da bude samo jedan skup ljudi koji se razumeju u ovaj posao kojima rukovodi ministar. Šta onda radi ministarstvo ako ne donosi i ako ne predlaže podzakonske akte?
Dakle, nije dobro ni ovakvo obrazloženje, jer je obrazloženje zapravo bacanje prašine u oči. Sada bi trebalo da neko ko pročita ovaj amandman i obrazloženje Vlade da kaže, pa čekajte, ova vlada je u pravu, zaista tako stoji u Zakonu o državnoj upravi.
Govorimo o nečemu što je stav SRS, što nije dobro rešenje, što nije ustavno rešenje. Ustav Republike Srbije je regulisao koji su to državni organi u Republici Srbiji i ministar nije državni organ.
Ponavljam, ministar je samo starešina na čelu nekog ministarstva koje je državni organ. Zamislite kad bismo u svim državnim organima, organima lokalne samouprave i tako dalje, davali tako široka ovlašćenja starešinama organa, onda bi zaista samo postojanje organa gubilo smisao.
Gospodine ministre, zato predlažemo da vi ove amandmane koji su u ovom smislu prihvatite, a onda naravno da vaše kolege predlože i izmene Zakona o državnoj upravi i ostalih zakona koji daju ovako široka ovlašćenja ministrima u Vladi Republike Srbije.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 21. amandman je podneo poslanik Milorad Krstin.
Vlada nije prihvatila amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Milorad Krstin.

Milorad Krstin

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, gospodine ministre, ispred poslaničke grupe SRS sam podneo amandman na zakon o strancima.
Naime, član 21. kaže: "Odbijanje zahteva za izdavanje vize i poništavanje vize
Organ nadležan za izdavanje viza neće izdati vizu, ako:
1) rok važenja strane putne isprave ističe za manje od 90 dana; 2) ako postoji neka od smetnji iz člana 11. ovog zakona;
3) ako se stranac lično ne odazove na poziv diplomatskog ili konzularnog predstavništva Republike Srbije".
Onda u stavu 2: "Izuzetno od odredaba stava 1. ovog člana, viza se može izdati iz humanitarnih razloga (a kasnije ću se vratiti na taj izraz "humanitarnih razloga"), ako je to u interesu Republike Srbije ili ako to nalažu međunarodno prihvaćene obaveze".
U članu 21. stav 2. reči "međunarodno prihvaćene obaveze" tražio sam da se zamene rečima "obaveze utvrđene međunarodnim pravnim aktima". Ne vidim šta je tu toliko sporno.
Na osnovu obrazloženja Vlade, Vlada mi je dala ovo obrazloženje ili poslaničkoj grupi SRS je dala ovo obrazloženje: "Vlada ne prihvata ovaj amandman jer se formulacijom člana podrazumeva da su ove obaveze prihvaćene po osnovu međunarodnih pravnih akata, odnosno međunarodnih ugovora, sporazuma i konvencija, a imajući u vidu da u međunarodnom javnom pravu važi princip dobrovoljnosti, te ove obaveze nikako ne mogu biti utvrđene već samo prihvaćene kako je i navedeno".
Da uzmemo sad i obrazloženje ovog zakona o strancima. Važeći zakon o kretanju i boravku stranaca donet je još 1980. godine, u vreme SFRJ, i tada su stranci morali da se prijavljuju, jer ipak su stranci smatrani u neku ruku i kao ljudi koji dolaze po mogućnosti da podrivaju jedan ustavni državni sistem.
Kaže ovako: ''Ovaj zakon je donet na osnovu Ustava SFRJ, čija su rešenja odavno prevaziđena. Između ostalog, rešenja sadržana u ovom zakonu nisu kompatibilna standardima kojima se određuje problematika stranaca u Evropskoj uniji, kao i najnovijim tendencijama u ovoj oblasti koje su prihvaćene i zaživele u razvijenom demokratskom sistemu. Takođe, nastala je potreba da Republika Srbija, kao samostalna država, po prvi put, u skladu sa novim Ustavom Republike Srbije uredi pitanja ulaska, kretanja i boravka stranaca na njenoj teritoriji.''
A onda precizirano kaže član 21. određuje razloge zbog kojih nadležni organ neće izdati vizu ili će je poništiti. Pa onda sledeća rečenica: ''Iz humanitarnih razloga, ako je to u interesu Republike Srbije ili ako to nalažu međunarodno prihvaćene obaveze, viza se može izdati, a Ministarstvo može odrediti da se strancu omogući ulazak samo na određenom graničnom prelazu. Stavovima 4. i 5. istog člana propisano je da organ nadležan za izdavanje viza ili granična policija može da poništi već izdatu vizu ako naknadno utvrdi da postoji neka od smetnji iz člana 11. ovog zakona.''
Ovde je još samo jedna nepoznanica i ovaj sam deo rečenice - iz humanitarnih razloga. Trebalo je da precizirate, humanitarni razlozi mogu biti medicinske prirode. Humanitarni razlozi mogu biti u slučajevima kada se primenjuju na žrtve trgovine ljudima i tu se može ubaciti taj deo kad kažete humanitarni razlozi.
Gospodine ministre, sigurno ste u tom razmišljanju kao i vaši saradnici da nije međunarodno prihvaćene obaveze, nego obaveze utvrđene međunarodnim pravnim aktima, nije Milorad Krstin, nego Krstin Milorad, ali sam smatrao da bi ovo baš iz ovog dela, gde kažete iz humanitarnih razloga, trebalo proširiti jer je to dosta bitno i precizirati kojih humanitarnih razloga.
Iskoristiću priliku, jer nemam tu priliku da pričam i o onome čime bi trebalo ova skupština da se pozabavi, a to je kada smo dobili materijal za rebalans budžeta za 2008. godinu, pogledao sam šta je to dobilo Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede i mogu da vam kažem da sam stvarno začuđen da nekako Vlada Srbije može da dozvoli sebi toliki luksuz da uništi i ovo malo što je ostalo od reči poljoprivreda.
Ne mogu da razumem Vladu, ne mogu da razumem ministra da na Odboru za poljoprivredu kaže da su cenu pšenici krojili tajkuni, da dve nedelje pre same žetve je cena pšenice bila 15,75 para, da bi se kasnije ta cena snizila, a većina ili 30% još nije isplaćena.
Šta reći o tom rebalansu budžeta za 2008. godinu, za poljoprivredu, šumarstvo i vodoprivredu, kada znamo da cena suncokreta sa 2.700 za 100 kilograma otišla na 2.415, da bi pojedine uljare kao "Vital" Vrbas, kada su videle da je tobože neki prinos zadovoljavajući, spustile na 2.300 i većina još nije dobila pare za svoj proizvod, koje čekaju više meseci.
Šta reći o ceni đubriva koja je otišla 80% na osnovu prolećne setve koju smo imali i sada dovodimo u pitanje koliko će ove jesenje setve biljkama biti priušteno od strane mogućnosti zemljoradnika da bace i da dobiju neke veće prinose, da se time diči i sam poljoprivrednik i da se diči i sama država.
Šta reći o subvencijama koje ste toliko zdušno obećavali, do 11. maja, do izbora, reč je o subvencijama za poljoprivredno gazdinstvo od 10.000 dinara po hektaru. Vi ste tada do 11. maja, do tih izbora, gospodo iz žutog preduzeća, žurili da isplatite svima onim koji su podneli zahteve, da bi posle toga bukvalno stalo sa isplatom tih subvencija.
Da li o tome treba da razmišljate da bude jedna od sledećih tačaka i stanja u agraru? Šta reći o kukuruzu roda 2008. godine, kada je sada individualni poljoprivredni proizvođač iznese 10 hiljada kilograma, iskombajnira i odnese u sušaru, a na osnovu tabele kada spušta na 14% vlage, njemu ostaje, ako je 22% vlage, čisto 7.909 kilograma; 2.100 kilograma na osnovu te tabele u sušenju jednostavno ne postoji. Tek ćemo videti kada poskupi plin koliko će onda sušare uzimati danak od individualnog poljoprivrednog proizvođača.
Prema tome, cene kukuruza koje se sada u rodu 2008. godine kreću na bazi 14% vlage - 660 dinara na 100 kilograma, prošle godine su bile 1.700 dinara.
Da se vratim na subvencije koje su bile 11. maja aktivirane i davane registrovanim poljoprivredni gazdinstvima samo zato što su bili izbori 11. maja, onda je mogao da kupi individualni poljoprivredni proizvođač mnogo veće količine mešanog đubriva - tri petnaestice, koje se uvek bacaju prilikom setve pšenice, ječma u jesen.
A ovaj koji bude dobio, ako uopšte bude dobio u ovoj godini, sada će morati da kupi đubrivo po 80% skupljoj ceni.
Ministar poljoprivrede kaže - pa mi smo dobili 200 miliona evra od vlade Japana i 50 hiljada tona mešanog đubriva ćete moći da kupite za nepune 3.000 dinara. To isto đubrivo preko onih posrednika u ministarstvu prodaju tobože preko produktne berze, imate ih sada koliko hoćete, fabrika "Efertil" za 4.000 dinara. Od 2.980 dinara za 100 kilograma, razliku do 4.000 dinara neko uzima.
Tu se morate vi gospodo iz Vlade preispitati. To se vi gospodo iz ovog žutog preduzeća i vi koji činite većinu u ovoj vladi morate zapitati da li više ijedan individualni poljoprivredni proizvođač može da izdrži toliko minimalne cene poljoprivrednih proizvoda, a toliko velike cene semenske robe i đubriva.
Kada to budete priveli da to bude ujednačeno, onda se možete pohvaliti da ova grana privrede - poljoprivreda će nešto učiniti za ovu Srbiju, za ove građane. Ovako i dalje vi dalje terate seljaka sa njive, terate ih da prave buduće korove od njiva i terate ih da ne obrađuju, a hoćete, kako ministar reče, da napravite profesionalne seljake. Ovom politikom vi nećete uspeti. Hvala.