Prva sednica, Prvog redovnog zasedanja, 10.03.2009.

3. dan rada

OBRAĆANJA

...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Pošto na listama poslaničkih grupa više nema prijavljenih za reč, pre zaključivanja načelnog pretresa, pitam da li žele reč predsednici, odnosno predstavnici poslaničkih grupa ili još neko ko nije iskoristio svoje pravo iz člana 93. Poslovnika? (Ne.)

Zahvaljujem.

Zaključujem načelni pretres.

Prelazimo na 13-17. tačku dnevnog reda: – PREDLOZI ODLUKA O IZBORU ZDRAVSTVENOG SAVETA SRBIJE, PRESTANKU I IZBORU ČLANA SAVETA REVIZORSKE INSTITUCIJE, RAZREŠENjU I PRESTANKU SUDIJSKE DUŽNOSTI I LISTA KANDIDATA ZA ODBOR AGENCIJE ZA BORBU PROTIV KORUPCIJE (zajednički jedinstveni pretres)

U skladu sa članom 84, ako bude bilo potrebe, radićemo nakon 18.00 časova, do završetka ove tačke dnevnog reda.

Saglasno odluci Narodne skupštine da se obavi zajednički jedinstveni pretres o predlozima akata iz dnevnog reda pod tačkama 13. do 17, a pre otvaranja pretresa, podsećam vas da, prema članu 163. stav 3, a shodno članu 94. Poslovnika Narodne skupštine, ukupno vreme rasprave za poslaničke grupe iznosi pet časova, kao i da se ovo vreme raspoređuje na poslaničke grupe srazmerno broju narodnih poslanika članova poslaničkih grupa i to:

Poslanička grupa Za evropsku Srbiju – jedan sat, 33 minuta i 36 sekundi; Poslanička grupa SRS – jedan sat, devet minuta i 36 sekundi; Poslanička grupa G17 plus – 28 minuta i 48 sekundi; Poslanička grupa DSS - Vojislav Koštunica – 25 minuta 12 sekundi; Poslanička grupa Napred, Srbijo – 24 minuta; Poslanička grupa SPS - JS – 18 minuta; Poslanička grupa LDP – 14 minuta i 24 sekundi; Poslanička grupa Nova Srbija –10 minuta i 48 sekundi; Poslanička grupa Manjina – osam minuta i 24 sekunde i Poslanička grupa PUPS – šest minuta, a saglasno članu 93. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, narodni poslanik Vladan Batić, koji nije član nijedne poslaničke grupe, ima pravo da govori do pet minuta.

Molim poslaničke grupe, ukoliko to već nisu učinile, da podnesu prijave za reč, sa redosledom narodnih poslanika.

Obaveštavam vas da će po ovoj tački dnevnog reda Poslaničku grupu LDP predstavljati gospođa Vesna Pešić.

Saglasno članu 163. stav 3, a shodno članu 142. stav 2. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram zajednički jedinstveni pretres o Predlogu odluke o izboru članova Zdravstvenog saveta Srbije, predlozima odluka o prestanku funkcije o izboru člana Saveta Državne revizorske institucije, Predlogu odluke o razrešenju sudijske dužnosti, Predlogu odluka o prestanku sudijske dužnosti i Listi kandidata za članova Odbora Agencije za borbu protiv korupcije.

Da li predstavnici predlagača žele reč?

Da li član Odbora za finansije i predsednik Odbora za pravosuđe i upravu žele reč? (Ne.)

Da li izvestilac Odbora za zdravlje i porodicu, narodni poslanik Simo Vuković, zamenik predsednika Odbora, želi reč? (Da.)

Narodni poslanik Simo Vuković ima reč.

Simo Vuković

Ujedinjeni regioni Srbije
Uvažena predsednice, dame i gospodo narodni poslanici, s obzirom na to da sam ovlašćeni predstavnik za tačku koja se tiče predloga za sastav Zdravstvenog saveta, želim nekoliko činjenica da iznesem, koje će biti od važnosti.
Naravno, na početku da kažem da će Poslanički klub, odnosno poslanici G17 plus glasati za ovakav predloženi sastav Zdravstvenog saveta.
Zdravstveni savet o kome treba da raspravljamo i da se izjašnjavamo jeste i zakonska obaveza koja proističe iz Zakona o zdravstvenoj zaštiti, koji je donet 2005. godine. U članu 276. postojala je obaveza da se nakon donošenja Zakona u roku od devet meseci izabere Zdravstveni savet, nakon čega bi bio donet plan razvoja zdravstvene zaštite u Republici u roku od šest meseci.
Međutim, sticajem okolnosti koje su proistekle iz opštih političkih okolnosti, a sa druge strane, sporost formiranja, pre svega, komora – Farmaceutske, Lekarske i Stomatološke, sve je to doprinelo da se tek danas pred nama nalazi ovakav predlog.
Dakle, prvi zahtev koji je Ministarstvo uputilo iz onoga što nam je dostavljeno kao informacija datira još iz 2006. godine, nakon čega još uvek nisu bile konstituisane komore koje su morale da daju svoje predloge.
Drugi predlog koji je napravljen u Ministarstvu nakon dospeća predloga bio je krajem 2007. godine.
Međutim, zbog raspuštanja Narodne skupštine i vanrednih parlamentarnih izbora tek je Vlada usvojila Predlog krajem oktobra 2008. godine i prva rasprava koja je bila na Odboru za zdravlje i porodicu bila je u novembru 2008. godine.
Naravno, bilo je dosta primedbi i debate oko samog sastava Zdravstvenog saveta, ali zbog javnosti i kolega narodnih poslanika dužan sam da kažem da je ovde sačinjeno 15 predloga za sastav Zdravstvenog saveta, pri čemu predloge autonomno daju različite institucije i to, pre svega, dva predstavnika iz redova redovnih profesora medicinskih fakulteta u Republici Srbiji, po jedan istaknuti stručnjak iz redova redovnih profesora stomatološkog i farmaceutskog fakulteta, zatim, jedan predstavnik Srpske akademije nauka i umetnosti, jedan predstavnik iz redova komora zdravstvenih radnika, lekarske, stomatološke i farmaceutske, jedan predstavnik Srpskog lekarskog društva, jedan predstavnik Udruženja zdravstvenih ustanova, dvojica predstavnika iz reda istaknutih stručnjaka za oblast zdravstvenog osiguranja i istaknuti stručnjak iz oblasti razvoja javnog zdravlja.
Izbor Zdravstvenog saveta pored toga što je zakonska obaveza predstavlja i značajan korak u nastavku reformi sistema zdravstvene zaštite u Republici Srbiji. On predstavlja jednu analogiju sa nečim što postoji i u drugim delatnostima, resorima, kao što postoji i u pravosuđu.
Prema tome, ovo je jedno strateško telo koje treba da se bavi strateškim pitanjima iz oblasti organizacije zdravstvene službe, zdravstvenog osiguranja, planiranja i projekcije kadrova u zdravstvenom sistemu neophodno je i naravno da ćemo benefit od toga osetiti, nadam se veoma brzo.
Sami predlozi o kojima se može i pojedinačno diskutovati, želim još jednom da naglasim, plod su autonomnih odluka i predloga koje su činile različite institucije, koje propisuje Zakon o zdravstvenoj zaštiti. Na Odboru za zdravlje i porodicu smo diskutovali i o ovim pojedinačnim predlozima, ali se mora razumeti da, pre svega, Zakon o zdravstvenoj zaštiti nije u dovoljnoj meri definisao kriterijume i o tome možemo da razgovaramo u narednom periodu, ali čini mi se da će nas svako ulaženje u diskusiju, vezano za sama personalna rešenja koja zadovoljavaju ono što propisuje Zakon, uvesti u potpuno drugu stranu koja ne ide u samu suštinu onoga što treba da predstavlja Zdravstveni savet.
Dakle, još jednom pozivam poslanike da se izjasne za ovakav predlog zdravstvenog saveta kao značajne karike u reformi sistema zdravstvene zaštite. Poslanici G17 plus će podržati ovakav sastav Zdravstvenog saveta. Zahvaljujem.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Gospodin Paja Momčilov će biti predstavnik po ovoj tački za Poslaničku grupu SRS.

Da li neko od predstavnika predlagača koji je izdvojio mišljenje na odborima, želi reč?

Narodni poslanik Paja Momčilov ima reč, zatim, Milan Dimitrijević, Dušanka Plećević, Gordana Paunović-Milosavljević i Nikola Žutić.

Paja Momčilov

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, poštovano predsedništvo, kao što je i prethodnik rekao, na Odboru za zdravlje je većinom glasova data podrška predlogu Vlade Republike Srbije da se izabere ovakav sastav Saveta za zdravlje.
Poslanici SRS su izuzeli svoje mišljenje sa još izvesnim drugim poslanicima iz opozicionih stranaka i sada ću biti slobodan da ukažem samo u glavnim crtama na razloge zbog kojih smo se na to odlučili. Mi smatramo da je ovo izuzetno loš predlog koji smo dobili i to jedan neuređen predlog, neuređen kako u formalnom, tako i u suštinskom smislu. Detaljnije ću se osvrnuti u izlaganju u raspravi u načelu.
Dužan sam da vašu pažnju skrenem na nekoliko činjenica. Po Zakonu o zdravstvenoj zaštiti, kao što je prethodno rekao moj uvaženi kolega, čl. između 150. i 155. regulisano je formiranje ovog tela koje broji 15 članova i jasno se kaže u članu 150 – obrazuje se Zdravstveni savet Srbije, u daljem tekstu, kao stručno i savetodavno telo koje se stara o razvoju i kvalitetu sistema zdravstvene zaštite, organizacije zdravstvene službe i sistema zdravstvenog osiguranja.
Ne stoji ono što je rekao prethodni izlagač, da je predlagač dobio autonomiju da predlaže kako hoće, jer Zakon traži da bi čovek bio predložen i izabran u ovakav savet mora biti stručan da bi mogao da vrši savetodavnu ulogu. Ne može savetovati neuk, nego mora biti stručan. Šta podrazumeva stručnost sada ne bih obrazlagao, a to je sasvim jasno.
Ono što je interesantno, druga činjenica na koju skrećemo pažnju, događa nam se da uvek kada je na dnevnom redu neki predlog nekog normativnog akta, bilo zakona iz zdravstvene delatnosti, on se donosi po ubrzanom postupku i ishitreno.
Takođe, vi sami znate da je na predlog gospođe Nade Kolundžije, dan pred zasedanje koje je zakazano 5. marta, traženo da se uvrsti u dnevni red i ova tačka, dakle, nije bilo u redovnom, nama datom, predlogu dnevnog reda.
Ono što je bitno, 6. novembra 2008. godine, Savet za zdravlje je raspravljao o prvobitnom predlogu koji ste vi svi dobili u ovoj formi. Mi se nismo mogli složiti sa ovako nekvalitetno obrađenim predlogom, gde uopšte nisu data obrazloženja zašto određeni ljudi treba da budu izabrani u Savet za zdravlje, nema curriculum vitae, nema biografije i Odbor je zatražio da mi dobijemo biografije tih ljudi. Vrlo brzo, nakon par dana, Ministarstvo zdravlja je uputilo ovaj dokument potpuno neuređen, koji na sve liči samo ne na pravi dokument kojim se obrazlažu predlozi.
Šta zameramo dokumentu? Neujednačenost pristupa. Imate biografije na jednoj strani, imate biografije na 30 strana. Imate da se navode ovde kao kvaliteti da je kandidat, recimo, bio biran dva puta u radnički savet doma zdravlja u unutrašnjosti. Imate da su stručne sposobnosti jednog kandidata – vozač ''B kategorije'' i kurs iz Word-a koji ga kvalifikuje da bude u ovom savetu, da ne govorim o nekim drugim stvarima, gde se jedan predloženi član ne libi da kaže da je od osnivanja član Demokratske stranke Srbije.
Prema tome, zbog svega ovoga ima i drugih problema. Ovo je nekvalitetan sastav zato što nije reprezentativan. Zašto? Od 15 članova Saveta, pet ljudi se bavi bazičnom medicinskom naukom, a ne zdravstvenom delatnošću i praktičnim radom. Ovde su četiri osobe farmaceuti. Molim vas, Zdravstveni savet treba da ima četiri osobe farmaceuta. Ono što pada u oči, nema nijednog socijalnog medicinara, koji su valjda najzaslužniji za organizaciju zdravstvene službe i nema kvalitetnih predstavnika, afirmisanih i kod nas i u svetu na problemima organizacije zdravstvene službe.
(Predsednik: Zahvaljujem, gospodine Momčilov.)
Poslanici SRS, završavam, iz tog razloga ne mogu da podrže ovo i smatramo da ovo treba vratiti.
Detaljnija obrazloženja ćemo dati u raspravi koja sledi. Hvala vam. (Aplauz.)
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Zahvaljujem. Da li još neko od poslanika koji je izdvojio mišljenje na Odboru želi reč?

Gospodin Dimitrijević, najpre. Izvolite.

Milan Dimitrijević

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Gospođo predsednice, dame i gospodo narodni poslanici, ono što prvo moram da primetim da u sali nemamo ovlašćenog predstavnika Vlade, odnosno predlagača, ministra zdravlja dr Tomicu Milosavljevića. To je praksa, čini mi se, koja je stalna.
DSS neće podržati ovaj predlog oko formiranja Nacionalnog saveta za zdravlje. Na Odboru za zdravlje par puta smo ukazivali na neke činjenice, prvenstveno vezane za formiranje Stomatološke komore Srbije i određivanja, na jedan potpuno nelegalan način, predstavnika ispred te strukovne organizacije u Nacionalni savet za zdravlje.
U obraćanju mog uvaženog prethodnika dr Paje Momčilova omakla se jedna greška, nije predstavnik Komore član DSS, on je član DS, samo da konstatujemo tu činjenicu.
Dakle, mi dolazimo do jednog pitanja koje je vrlo važno i koje je vrlo bitno – da li je stručna kvalifikacija za članstvo u jednom ovako važnom organu pripadnost političkoj stranci? Mislim da ne bi trebalo. To se ne provlači samo kod ovog kandidata. Imate i drugih kandidata koji javno u svojim biografijama dostavljenoj Skupštini Republike Srbije iskazuju svoju pripadnost određenoj političkoj stranci; članstvo u Savezu komunista Jugoslavije, u gradskom odboru Saveza komunista Jugoslavije, i takvih stvari ćete moći da pročitate u biografijama tih ljudi koji su kao predlog Vlade došli u Skupštinu na razmatranje.
Ima još jedna bitna stvar na koju bih ukazao. To je svakako nesprovođenje onoga što je definisano donošenjem novog Ustava, odnosno Ustavnim zakonom. Dakle, podsetiću vas na član 15. Ustavnog zakona koji kaže da će se do 31. decembra 2008. godine uskladiti svi ostali zakoni koji nisu u skladu sa Ustavom. Dakle, 31. decembar 2008. godine davno je prošao. Da li postoji usklađenost tih zakona? Ne postoji.
DSS je više puta na Zdravstvenom odboru, i u prošlom sazivu, postavila pitanje – zašto se ne formira nacionalni savet za zdravlje. Zašto se ne formira ta važna institucija koja će se baviti mnogobrojnim problemima koji u ovom trenutku opterećuju zdravstvo Srbije. Kasnije u raspravi iznećemo niz stvari koje se dešavaju u srpskom zdravstvu i koji problemi opterećuju srpsko zdravstvo. Ne može se ovako jedna važna institucija kakva je Savet za zdravstvo na ovakav način formirati i predlagati ljude koji prvenstveno i kao isključivu kvalifikaciju imaju pripadnost nekoj političkoj stranci. To je suština problema.
Ako je takav pristup i ako se tako stvari posmatraju, ovi nagomilani problemi u srpskom zdravstvu neće biti rešeni. Ovi problemi će i dalje biti predlog trulih kompromisa ove koalicije koja je na vlasti. Zahvaljujem. (Aplauz.)
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Zahvaljujem. Da li želi još neko želi reč ko je izuzeo svoje mišljenje? Da. Gospođa Dušanka Plećević. Izvolite, imate reč.

Dušanka Plećević

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici na Odboru za zdravlje i porodicu izdvojila sam mišljenje na Predlog odluke o izboru članova Zdravstvenog saveta Srbije.
Zakon koji reguliše ovu materiju usvojen je 2005. godine i on određuje rok od šest meseci od njegovog donošenja da se izabere Zdravstveni savet u Narodnoj skupštini. Dakle, od 2005. do 2009. godine to je period od tri i nešto više godina, ovaj savet nije izabran iako je sve vreme postojao kontinuitet ministrovanja gospodina Tomice Milosavljevića. Koliko njega interesuje ova tačka vidi se po tome što uopšte nije došao na ovu raspravu.
Opravdanje da pojedine institucije nisu dale svoje kandidate na vreme i da je Skupština u međuvremenu bila raspuštena zbog vanrednih parlamentarnih izbora ne može se uzeti kao opravdanje. Predlozi su u potpunosti dostavljeni krajem 2007. godine. Moje primedbe su se odnosile prvenstveno na izbor kandidata koga je predložila Stomatološka komora Srbije. U toj instituciji postoje mnogobrojni problemi, od pitanja regularnosti izbora direktora te komore, koji osporava Stomatološka sekcija Društva lekara Vojvodine, ogranka Srpskog lekarskog društva – da nije bilo ni zvanične sednice na kojoj je predložen i izabran kandidat kao član ovog zdravstvenog saveta.
Takođe, tu postoje i mnogi falsifikati u radu. U toj komori još uvek nije došlo do izdavanja licenci za rad stomatologa, a članarina se redovno ubira. Pored toga, moje primedbe su se odnosile i na nejasan i neujednačen kriterijum za izbor, pa imamo da je curriculum vitae kod nekih kandidata pisan na 30 strana, a kod jednog kandidata i to upravo onog koga je predložila Stomatološka komora, na jednoj strani, gde mu je izgleda najveća preporuka bila to što je član DS, od njenog osnivanja.
Dalje, u tom prelogu imamo malo ljudi praktičara zaslužnih za zdravlje stanovništva, koji su i priznati u međunarodnim zdravstvenim organizacijama, kao što je Svetska zdravstvena organizacija.
Od predstavnika Ministarstva zdravlja gospodina Periše Simonovića, koji je bio na sastanku Odbora za zdravlje i porodicu čuli smo da se Ministarstvo zdravlja nije mešalo u izbor kandidata za Zdravstveni savet, što mu naravno i nije posao, ali predlog je došao od Ministarstva zdravlja preko Vlade u ovu skupštinu i odgovornost Ministarstva zdravlja za rad ovog saveta je upravo velika. Dakle, u periodu od tri godine otkako je donet Zakon o zdravstvenoj zaštiti nije upućen kvalitetan predlog za članstvo u Zdravstvenom savetu Srbije.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Zahvaljujem. Od predstavnika poslaničkih grupa da li neko ko je izuzeo mišljenje želi reč? Ne.

Od predstavnika poslaničkih grupa za reč se javila gospođa Vesna Pešić. Izvolite, zatim, gospodin Momčilov.

Vesna Pešić

Liberalno demokratska partija
Poštovana gospođo predsednice, poštovane kolege poslanici, moja diskusija se odnosi na funkciju koju Skupština treba da vrši prilikom određenih uloga za najviša tela koja bira Narodna skupština Srbije. Prema predlozima koje smo dobili mi možemo da vidimo da Skupština zaista ne može da obavlja u dobroj meri ovakvu ulogu, ako prihvata predloge gde se kaže – da kandidat koji se predlaže ispunjava zakonske uslove.
Moja generalna primedba jeste – to se valjda podrazumeva. Ako biramo šefa, ne znam, u nekom preduzeću ili bilo gde, profesora koji treba da predaje negde – mora da zadovoljava zakonske uslove. Za ove funkcije koje bira Narodna skupština, koje su veoma posebne funkcije sa ogromnom odgovornošću, a kandidati koji se predlažu čak nema ni normalno obrazloženje zašto se bira taj koji ispunjava zakonske uslove. Znači, Skupština treba da preuzme odgovornost.
Ja sam htela ovde da se založim da Skupština ne može ovako dalje u budućnosti da radi, zato što ovi predlozi koje dostavljate nigde nisu obrazloženi da možemo sa punom verom da kažemo i da mi kao Skupština stanemo iza tih ljudi koji treba ovako važnu ulogu da odigraju. Važno da se doda da mi uglavnom biramo ona tela koja su vezana za jedan veoma važan i ključan problem u ovom društvu, a to je pitanje i problem korupcije. Vi znate da su i naši građani jako osetljivi na to pitanje. Kada god se u istraživanjima javnog mnjenja postavi pitanje u četiri prva problema spada korupcija u ono što građane najviše nervira i što ih najviše pogađa. A mi ovde nismo deca i znamo da je naše društvo zaraženo sistemskom korupcijom, ali mi najčešće takve ljude koji treba da kontrolišu korupciju i da budu zaduženi za tu pojavu, mi te ljude biramo u Parlamentu.
Ja ću pokazati da to nije samo Agencija za borbu protiv korupcije. Vi znate kada se sada ta institucija formira, od koje se jako mnogo očekuje, jer je donet, prošle godine, jesenas, i novi zakon, da su tu ogromna očekivanja i od strane građana, da se ukida Republički odbor za sprečavanje sukoba interesa, a takođe, i Savet za borbu protiv korupcije – sve zarad ove nove institucije, koja treba da počne da radi 2010. godine. Dakle, nije samo reč o predlozima za tu instituciju, i prethodno je bilo primera, ja vam samo ukazujem na to kako se neozbiljno predlažu ljudi koji treba da razmatraju strateška pitanja, znači od opšteg interesa, ili da budu glavni kontrolori, recimo, u Državnoj revizorskoj instituciji ili kada je reč o Agenciji za borbu protiv korupcije. To su sve institucije koje kontrolišu, pre svega, rad pojedinih organa i kontrolišu obavljanje javnog interesa.
Kada je reč o nečemu što je malopre bilo pomenuto, a ja ću to, takođe, ovde istaći, odnosno kada je reč o Zdravstvenom odboru, tu se vidi da nema nikoga iz ''Batuta'', to je institucija koja se bavi i socijalnom medicinom. Kada god je reč o strateškim pitanjima zdravstva, onda bi neko iz socijalne medicine mogao da bude. Međutim, mi vidimo neku gomilu farmaceuta, koji se tu nalaze. Zatim se tu nalaze i predlozi institucija koje su pod prinudnom upravom.
Ne znam kako se neko usuđuje da ovakve predloge, za ovakvu instituciju, za Zdravstveni odbor Republike koji treba da se bavi strateškim pitanjima zdravlja u našoj naciji, u našoj državi, dostavlja Skupštini? Takođe, da li smo mi uopšte dužni da stavljamo na dnevni red ovakve predloge ili Skupština može, molim da mi predsednica to objasni, da vrati ove predloge i da kaže – molim vas, dajte nam predloge koji zaista predstavljaju nivo i garanciju da će taj Zdravstveni odbor da radi kako treba? Ja ću to da ilustrujem i na drugim primerima.
Vidimo to kada je reč, recimo, o jednoj izuzetno važnoj instituciji, koja, nažalost, uopšte nije počela da radi, to je Državna revizorska institucija, dakle, koja iz ovih ili onih razloga nije još počela da radi. Ovde imamo predlog neke gospođe koja se zove Danka Aksentijević. Ja mogu da vidim da ona nije revizor uopšte. Kada se malo bolje pogleda njena biografija, prvo, takođe, nema nikakve preporuke.
Gospodin Senić je ovo potpisao, to moram da kažem, u ime našeg odbora, znači skupštinskog Odbora za finansije, takođe, nema nikakvog objašnjenja – zašto se ona predlaže da bude državni revizor. Hvala.
Dakle, sem zakonskih uslova nema ničega, niti u čemu je ona stručna, zbog čega to može da vrši, kakve su njene lične karakteristike, šta iz njene biografije i njene radne biografije ukazuje da ona može da bude u Savetu Državne revizije. Naprotiv, u stvari iz ove biografije ne znamo ni ko je nju predložio. Ovde se kaže na upražnjeno mesto člana Saveta Državne revizorske institucije predložena je 25. novembra. Predložena od strane koga? Ko je predložio? Ko je predlagač? Ceo Odbor ili se iz ovoga može zaključiti da je ona članica G17 plus, da je ona predložena u instituciju gde ne bi trebalo da odlučuje stranačka pripadnost.
Naravno, ne odnosi se to samo na vas, samo da se izvinim gospođi i stranci G17 plus, ne predlažete samo vi tako, nego predlažu svi, znači ne odnosi samo na ovu stranku, ali je jasno da je gospođa predložena jer je postala i direktor filijale Poreske uprave u Užicu 2004. godine, upravo kada je G17 plus ušao u Vladu i tamo bila do 2008, a sad se traži novo radno mesto. Ona je seminaristkinja raznih seminara itd, revizor nije! Prema tome, vidi se da je reč o partijskom predlogu.
Mislim da je onda poštenije da se kaže da je ovo predstavnica te i te stranke, da možemo bar da znamo o čemu je reč, nego da se ta stranačka pripadnost prikriva, a jasno je da je ovo predložila stranka G17 plus. Dakle, to je što se tiče Revizorske institucije. Možemo onda da kažemo da verovatno ta revizorska institucija nije počela da radi jer strankama i ne odgovara da ona počne da radi, jer ona treba da počne da kontroliše i finansije stranaka, pa onda se s tim oteže i ko zna da li će ikada i početi da radi.
Ono što sam specijalno htela da naglasim ovom prilikom, već sam to kazala, to se odnosi na Agenciju za borbu protiv korupcije. Vidite, ovde smo dobili sve te predloge i tu stoje ove generalne primedbe koje sam ja već rekla, da nema, sem zakonskih uslova, ili veoma šturo, nikakvog objašnjenja, zaista se ne vodi nikakvog računa, zašto se neko predlaže da bude u Odboru Agencije za borbu protiv korupcije. Tako da budemo u nekakvom čudu da se za neke kandidate čak i ističe, a po zakonu, donela sam i zakon i mogu vam pročitati, za njih je napisano da ne mogu biti članovi stranaka i to je naravno sasvim u redu.
Ali ono što zbunjuje jeste da ima kandidata koji su bili predlagani na neke druge funkcije po stranačkom ključu ili po stranačkoj preporuci, ili imaju niz raznih javnih funkcija, a onda se kaže da kandidat nije član nijedne stranke. Izgleda komično kad vidite da ti ljudi po stranačkoj nominaciji obavljaju druge javne funkcije, a nisu, pri tom, članovi stranaka, iz čega se zaista ne može zaključiti da su to ljudi koji mogu objektivno i savesno da obavljaju svoju dužnost.
Evo, počeću od našeg Administrativnog odbora, i to me najviše pogađa, naši skupštinski odbori se uopšte nimalo ne trude kada su u pitanju naše kandidature, kandidature iz Skupštine nisu ništa bolje, čak su i gore nego kad su u pitanju drugi predlagači. Vidite, naš Administrativni odbor predlaže kandidata prof. Zorana Stojiljkovića za koga ništa drugo nemaju da kažu zašto on treba da bude član ovog odbora, sem da treba imati u vidu da se radi o istaknutom naučnom radniku.
Molim vas, da li nekog ko je naučni radnik, lekar ili bilo koje druge struke, to kvalifikuje da bude član Odbora Agencije za borbu protiv korupcije? Gde je takva osoba pokazala, ne samo da ima stručno znanje, nego kada je reč o ovom odboru, onda pre svega mora da se govori kakav je integritet te osobe, da li je sklona tome da trpi pritiske sa strane i da li ima integritet da bude u tom odboru ili nema integriteta da bude u tom odboru?
Inače, da je neko naučnoistraživački radnik, ovo ili ono, šofer, zanatlija, nema nikakvog značaja kada je reč o ovom odboru. Prema tome, sem ove karakteristike ne stoji ništa.
Kada pogledamo biografiju gospodina Stojiljkovića možemo da vidimo da on ima sijaset drugih funkcija, pa jedna funkcija, takođe, po stranačkoj pripadnosti, jer mi znamo kako neko postaje član upravnog odbora, postaje tako što ga predlaže stranka, on se nalazi u Upravnom odboru AD ''Politika'', u onom državnom delu gde je stigao tako što ga je predložila stranka, a pri tom ima još sijaset funkcija.
Pročitaću vam koje sve funkcije obavlja gospodin Stojiljković i postavljam pitanje šta će mu još i ova funkcija kad ima tolike funkcije? On je član Republičkog saveta za zapošljavanje, Upravnog odbora Penzionog invalidskog fonda, Upravnog odbora AD „Politika“, zatim, član Istraživačkog tima CESID-a, potpredsednik Sindikata ''Nezavisnost''. Prosto je neverovatno kako neko može i da se ovom prvom delatnošću bavi, istraživačkim radom, ako ima ovoliki broj funkcija, ovoliki broj upravnih odbora?
Pazite, da ne bih oduzimala vreme, svi mi treba kao funkcioneri i kao poslanici od njih da tražimo dozvolu da obavljamo drugu javnu funkciju ili treću javnu funkciju. Molim vas, ti članovi Agencije za borbu protiv korupcije da nama dozvoljavaju drugu funkciju, a oni imaju po pet funkcija?! Ovo je neviđena sramota. To je neshvatljivo, da oni odobravaju nekom drugu funkciju a oni imaju po pet funkcija! Administrativni odbor ovakve strahovite predloge nama daje da mi ne možemo da shvatimo da li mu je on teča, stric ili su u nekakvom srodstvu kad toliko voli ovaj predlog da ga stavi ovde da bude član Odbora Agencije za borbu protiv korupcije. Mislim da je ovo bilo jako ubedljivo što sam dosada rekla, ali možemo da nastavimo ovako, da razmatramo i da gledamo šta se dalje dešava. Vidite, onda dolazi predlog za gospođu Sonju Liht koju predlaže sam predsednik Republike. On kaže da smatra da predloženi kandidat poseduje stručne i lične kvalitete na osnovu kojih može obavljati funkciju na koju je on nju predložio, dakle, da bude član tog odbora za borbu protiv korupcije.
Naravno, ne mislim da predsednik treba da gubi vreme da on obrazlaže koje su to lične osobine i da pokaže u čemu se sastoji stručnost, ali on ima stručnu službu, mogao je da zamoli svoju službu da obrazloži jedan ovakav predlog, zato što posle toga stoji i njeno prihvatanje, gde kaže – prihvatam kandidaturu Borisa Tadića. Pa, nije on za nju Boris Tadić. Sutra će neko drugi biti predsednik Republike. Umesto da kaže – predsednika Republike, ona kaže – Borisa Tadića.
Ta intimnost izaziva zaista veliku sumnju da je i tu, takođe, nekakva jako sumnjiva stvar, zato što predsednik ne navodi funkciju koju ona ima kao predsednik Upravnog odbora „Politike“, nego kaže da je ona predsednica jedne nevladine organizacije za ''Političku izuzetnost'', da je to njena glavna uloga, a uopšte se ne pominje da je ona predsednik Upravnog odbora „Politike“, što je jedna visoka politička funkcija.
I prethodni kandidat i ova kandidatkinja završavaju svoje biografije time – nisam član nijedne stranke. Pri tom, nigde nema obrazloženje šta su lične karakteristike, šta je stručnost, to je generalno, to se prosto na sve odnosi.
Molim vas, pogledajte, sad dolazimo do sudija gde je Vida Škero kao predsednik Vrhovnog suda, takođe, imala pravo da predloži dva kandidata. Tu je predložena jedna gospođa koja se zove Mileva Gajinov, ona je sudija Vrhovnog suda u penziji i predložena je jedna druga osoba koja se zove Jelisaveta Vasilić, inače advokat. Ove dve osobe nisu priložile ni CV ni biografiju, nego je u samom predlogu gospođa Škero napisala po nekoliko rečenica za te dve osobe. Ovi drugi su doneli bar neku biografiju, pa možemo da vidimo da neke zakonske uslove ispunjavaju, ali kod ove dve osobe postoji samo nekoliko redova koje je gospođa Škero dala ne kao nekakvu preporuku, nego izvukla iz biografije, a nema uopšte ni biografije niti bilo kakvih činjenica da su o sebi dale.
Primetila sam da kod gospođe Jelisavete Vasilić postoji veliki problem. Vidite, treba da bude član Odbora za borbu protiv korupcije, a ona je stručni konsultant Agencije za privatizaciju. To apsolutno nije dozvoljeno. Svi njeni klijenti su, kao advokata, koliko sam uspela da se raspitam, ljudi koji imaju posao oko privatizacije. Ne može niko ko je u vezi sa nekakvim biznisom da bude član Odbora za borbu protiv korupcije.
Samo ukazujem na to da ukoliko bismo digli ruke za ovakve kandidate da bismo unapred potpisali da od te Agencije za borbu protiv korupcije, za koju smo od početka imali sumnju da neće raditi kako treba, ali po ovim predlozima gotovo smo uvereni, neće biti ništa.
Mogla bih i dalje da ređam, ali neću više da vas zamaram sa ovim, jer neki kandidati, nisam sve pomenula, ima ih više, neke i nisam kritikovala, te koje nisam kritikovala i gde nisam ukazala na ove nedostatke, verovatno, možda i nije trebalo. Međutim, neki ljudi su mogli da dobiju malo više podrške, recimo, kao neki koji su bili u Odboru za sprečavanje sukoba interesa, jer je očigledno da imaju nekakvo iskustvo iz ove oblasti, ali preko toga se prelazi kao nevažno.
Zaključiću sa ovim. Ne može za najviše institucije, Državnu reviziju, Odbor protiv korupcije, samo kada pogledate u Zakonu šta taj Odbor sve treba da radi, da se Skupštini dostavljaju ovakvi predlozi i da Skupština glasa, trebalo bi da ih vratimo svim predlagačima i da ponovo rade ovaj domaći zadatak.
Ne znam šta ćete kao vladajuća većina da uradite, ali se nadam da ćete imati dovoljno savesti, pogotovo što je sam predsednik Republike rekao sad kada je bio na Kopaoniku, čini mi se, da gotovo nećemo preživeti ako se ne raskine veza politike i biznisa, i kriminala i pravosuđa.
Da li je rekao to predsednik Republike? Jeste. Da li je rekao na partijskom sastanku DS da kao poslanici počnete da dajete inicijativu da se menja Zakon o finansiranju stranaka koji je glavni izvor korupcije, zato što se ta veza između politike i biznisa formira upravo prema mračnim i tajanstvenim finansijerima stranaka.
Ako je rekao to vaš predsednik, očekujem da ćete odbiti ove predloge i da nećete prihvatiti ove predloge. (Aplauz.)