ŠESTA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA, 22.05.2009.

8. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

ŠESTA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA

8. dan rada

22.05.2009

Sednicu je otvorila: Gordana Čomić

Sednica je trajala od 10:05 do 20:45

OBRAĆANJA

Dragan Stevanović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, podneli smo amandman na član 199. stav 7. tačka 1) i predložili izmenu koja podrazumeva da u tački 1) bude: "da ima završen saobraćajni fakultet, odsek za drumski saobraćaj, i najmanje tri godine radnog iskustva u oblasti bezbednosti saobraćaja".
U Predlogu zakona stoji: "da ima završen saobraćajni ili pravni fakultet". Uz dužno poštovanje, mi smo ovde insistirali da se prednost da nauci, odnosno struci ili branši, jer smo, da se šeretski izrazim, shvatili da je i namera Vlade bila, odnosno predlagača ovog zakona, da standarde koje predviđa zakon, koje predviđa bezbednost saobraćaja, podigne na jedan viši nivo.
Saobraćajni fakultet, pretpostavljam, ima različite smerove i odseke, i računali smo da je ovo prihvatljivo kao predlog, a to kažem zbog činjenice da smo jedan broj amandmana podneli na osnovu razgovora koje smo obavili sa predstavnicima Zajednice auto-škola.
Ti ljudi su, čini mi se, revoltirani u odnosu na ovaj zakon. Naravno, to sam rekao i u načelnoj raspravi, moja namera nije da ih branim ili promovišem, oni su predlagali neke amandmane koji su za nas bili apsolutno neprihvatljivi, ali ovo je, recimo, bilo nešto što je apsolutno u duhu standarda koji pokušavaju da se predvide ovim zakonom.
Zašto kažemo da su oni reprezentativna kuća? S obzirom da imaju preko 600 auto-škola u okviru svoje asocijacije, preko 100 saobraćajnih inženjera, jako veliki broj sudskih veštaka, čini mi se da, na osnovu iskustva koje sa sobom nose ili podrazumevaju sve te auto-škole u Srbiji, predlog koji su nam dali nije bio neprihvatljiv, odnosno loš.
Rukovođeni time, predložili smo da umesto pravne struke ovde bude isključivo saobraćajna struka, drumski saobraćaj. Smatramo da ovo može da se prihvati. Na kraju krajeva, ni na jedan način ne bi urušilo kvalitet ili koncept predloženog zakona. Zahvaljujem.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 199. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Zoran Šami i Miloš Aligrudić. Vlada nije prihvatila ovaj amandman, Odbor za saobraćaj i veze jeste prihvatio amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Zoran Šami.

Zoran Šami

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Zahvaljujem. Predložili smo nešto slično kao gospođa Lidija Vukićević. Naime, tražimo da se reči "najmanje jedan od ispitivača" menjaju rečju "ispitivači", i tražimo da tačka 1) glasi: "da ima završen saobraćajni fakultet smera za drumski saobraćaj i transport".
Ovde piše samo - saobraćajni fakultet. To je krajnje neprecizno. Saobraćajni fakultet ima npr. i PTT odsek, koji nema nikakve veze sa bezbednošću saobraćaja na drumu. Dalje daje još mogućnost - pravni fakultet itd.
Zašto samo saobraćajni fakultet? Znate, za sve postoji neka struka. To što je neko ljubitelj i što voli da nešto radi, to je deseta stvar. Mogu ja da volim da vadim zube, ali sumnjam da bi mi neko dozvolio da ljudima vadim zube jer nisam stomatolog. Može neki šumar da voli da gradi mostove, ali sumnjam da bi mu neko dao da gradi mostove jer je šumar, nije završio odgovarajući odsek na građevinskom fakultetu.
Prema tome, ako je reč o bezbednosti drumskog saobraćaja, onda je nadležan inženjer koji je završio saobraćajni fakultet, drumski odsek, i tačka.
Svi ostali ljubitelji, a kasnije se to ponavlja i u drugim članovima, ljubitelji prirode koji bi da rade neki posao jer im je to dobra dodatna zarada, dobar posao kada odu u penziju iz nekih službi itd., to je lepo, ali neka završe saobraćajni fakultet, pa neka to rade.
Ovo nije sitničavost. Ovo je zahtev da neke stvari počnemo iz korena da menjamo. Da postavimo neki sistem, pa će taj sistem vremenom da da i neke rezultate. Ovako, kako je u ovom članu definisano, a još gore kako je definisano nekim daljim članovima koji se bave auto-školama, to na dobro izaći neće. Hvala.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 199. amandman je podneo narodni poslanik Saša Maksimović. Vlada i Odbor za saobraćaj i veze nisu prihvatili amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Saša Maksimović.
...
Srpska napredna stranka

Saša Maksimović

Napred Srbijo
Hvala, gospođo predsedavajuća. Dame i gospodo narodni poslanici, gospodine ministre,  amandman na član 199. Predloga zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima se odnosi na Agenciju za bezbednost saobraćaja.
Poslanici SNS će vas, kako smo vam ranije i obećali, podsećati i svaki put kritikovati kada se radi o osnivanju nove agencije dok god vi ne kažete – dosta je bilo, sada smo stvarno preterali sa osnivanjem agencija za sve i svašta, mogli bismo da počnemo i sa ukidanjem istih. Ovaj predlog zakona treba da poveća bezbednost učesnika u saobraćaju, a ne da bezbednost bude izgovor za izmišljanje budžetskog korisnika, nevezano za to kako će se on finansirati u početku ili kasnije, donacijama iz budžeta itd.
Nažalost, gospodine ministre, koliko vidim, niste imali preteranog razumevanja za argumentacije poslanika opozicije koje su vam iznosili u raspravi u načelu, pa ću vas podsetiti na neke od bitnih kritika koje su poslanici poslaničke grupe Napred Srbijo izneli u raspravi, odnosno iskoristiću priliku da o ključnim nedostacima zakona informišem više građane nego vas, s obzirom da vas to baš preterano i ne interesuje. Čini mi se da sam u raspravi u načelu bio i jedini uskraćen za odgovor, jer ste izašli, a drugi ministar nije bio tu, ali dobro.
Ukazivali smo vam na lošu infrastrukturu, što vi, naravno, već znate, ali vas više interesuje osnivanje agencija nego problemi sa lošom signalizacijom. Takođe nas brine i odredba zakona vezana za, tada nisam dobio odgovor, čini mi se da je to i dalje vrlo loša odredba, koja se tiče vozača autobusa u gradskom saobraćaju.
Da vas podsetim, to je ona tema sa vožnjom od osam sati uz pauzu od pet minuta, što je neizvodljivo, vrlo opasno itd.
Da okrenemo malo na šalu. Bilo bi dobro, čini mi se, gospodine Mrkonjiću, da ste vi ili gospodin Dačić ovim predlogom zakona predvideli striktno radno vreme parlamenta, s obzirom da poslanici pet radnih dana rade bez prekida u vremenskom periodu od 7.00 do 22.00 ili 23.00 časa, tu računam i vreme puta. Šta mislite, da li su narodni poslanici opasni po saobraćaj posle tolikog radnog dana? Cilj je, čini mi se, samo izglasavanje što većeg broja zakona. Da li smo mi opasni kada se posle 23.00 časa vraćamo kući, posle celog radnog dana? Čini mi se da jesmo. Verujem da ćete se i vi složiti sa mnom.
Ukazivali smo, takođe, na besmislenost 17 kategorija za motorna vozila. Da podsetim građane i vas, gospodine ministre, da onaj ko ima vozačku dozvolu ''B'' kategorije ne može da vozi moped, odnosno bicikl sa motorom, što je sasvim smešno. Verujem da se vi ne slažete sa mnom, ali ponovo kažem, poređenja radi, automobil od pet hiljada kubika, 300 kilometara na sat, i moped, koji po vašem ograničenju, slažem se, neka bude 35 kilometara na sat, ali da osoba koja ima ''B'' kategoriju ne može da upravlja biciklom sa motorom - to je apsurdno, čini mi se.
Ono što mi se najviše ne sviđa u ovom predlogu zakona je policijski čas, kako sam ga nazvao, koji uvodite za osobe sa probnom vozačkom dozvolom. Zabrana se odnosi na upravljanje motornim vozilom od 23.00 sata do 5.00 sati ujutru. Čini mi se da je ova odredba zakona protivustavna i diskriminaciona, i nimalo mi se ne sviđa.
Inače izuzetno poštujem policiju i rad policije. Možda će vam se dopasti ovo što ću reći, u nekim slučajevima čak treba i povećati ovlašćena policije (ne mislim na saobraćajnu policiju, već inače na policiju). Ali, što je mnogo, mnogo je. Ova odredba je stvarno diskriminaciona i, po mom mišljenju, protivustavna. Vi uvodite policijski čas, to se drugačije ne može nazvati.
(Predsedavajuća: Narodni poslaniče, vreme na raspolaganju vašoj poslaničkoj grupi je iskorišćeno.) Evo, završavam. Ako mi dozvolite, samo da završim. (Predsedavajuća: Deset sekundi.)
Dobro, za kraj, kritika predsednici Slavici Đukić-Dejanović i vama, gospođo Čomić. Podneo bih veći broj amandmana, ali nisam imao vremena. Nadam se da ćete prekinuti sa praksom da zakazujete sednice danas za danas, sa rokom za predaju amandmana do danas u ponoć, a bez obaveštenja na kućnu adresu poslanicima koji trenutno nisu u Beogradu.
Nadam se da bi ovaj zakon sa većim brojem amandmana bio bolji, ali situacija je takva. Hvala.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 203. amandman je podneo Odbor za saobraćaj i veze, na osnovu člana 142. stav 5. Poslovnika Narodne skupštine.
Predstavnik predlagača prihvatio je amandman, Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć, pa konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Na član 203. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Zoran Šami i Miloš Aligrudić. Vlada i Odbor za saobraćaj i veze su prihvatili amandman, Zakonodavni odbor smatra da je pravno moguć, pa konstatujem da je i ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Na član 203. amandman je podneo narodni poslanik Vučeta Tošković. Vlada i Odbor za saobraćaj i veze nisu prihvatili amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 204. amandman je podneo narodni poslanik Stefan Zankov. Vlada i Odbor za saobraćaj i veze nisu prihvatili amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 207. amandman je podneo narodni poslanik Jadranko Vuković. Vlada i Odbor za saobraćaj i veze nisu prihvatili amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 207. amandman je podneo narodni poslanik Slobodan Vuković. Vlada i Odbor za saobraćaj i veze nisu prihvatili amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 207. amandman je podneo narodni poslanik Jovan Damjanović. Vlada i Odbor za saobraćaj i veze nisu prihvatili amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Da.)
Reč želi narodni poslanik Veroljub Arsić. Vreme na raspolaganju je, kao ovlašćenom predstavniku, 15 minuta.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Napred Srbijo
Dame i gospodo narodni poslanici, dosadašnja praksa, kada su slična rešenja primenjivana u drugim oblastima, govori da ovakve amandmane ne treba prihvatiti.
Vezani su amandmani na član 207. Lidije Dimitrijević: ''Agencija uz prethodno mišljenje reprezentativne jedinstvene asocijacije auto-škola Srbije procenjuje potreban broj auto-škola po regionima i na osnovu toga izdaje dozvolu za rad auto-školama'' i Jovana Damjanovića: ''Dozvola iz stava 1. ovog člana izdaje se uz prethodno mišljenje reprezentativne jedinstvene asocijacije auto-škola Srbije''.
Voleo bih da mi neko objasni šta je to jedinstvena asocijacija auto-škola Srbije. Da li to znači da ćemo mi, usvajanjem zakona o bezbednosti u saobraćaju i usvajanjem ovakvih amandmana, morati da predvidimo da ko god dobije dozvolu za rad auto-škole ima obavezu da bude član jedne određene asocijacije?
Slažem se da strukovna udruženja treba da postoje, ali setimo se da su, kada je bio jedan zakon o računovodstvu i reviziji, gde je učestvovalo jedno strukovno udruženje, stavili da revizori i knjigovođe moraju da polažu ispite jednom godišnje da bi produžavali licence, da idu na određene seminare, a da ne pričamo o kotizacijama koje su tražene tom prilikom itd.
Prihvatanjem jednog ovakvog amandmana narušili bi se, prvo, tržišni uslovi, da se auto-škole na tržištu nadmeću kvalitetom nastave i pristojnom cenom obuke po kandidatima ili će asocijacija da odredi i cene usluga i kvalitet obuke i da će sve auto škole na teritoriji Republike Srbije toga morati da se pridržavaju. Jer, manje ili više, ko god da se pojavi nov rizikuje ili da prihvati uslove koje ta asocijacija nalaže ili da bude odbijen, odnosno da ne može da se upiše u registar privrednih društava sa registracijom da može da obavlja poslove obuke vozača.
Smatram da ovakvi amandmani ne bi trebalo da se prihvate i ne bi trebalo da se nalaze, ne samo u ovom zakonu, nego gde god postoji uslov da neko reprezentativan odlučuje. Taj ima samo jedno za cilj - uspostavljanje kompletnog monopola u jednoj oblasti. Uspostavljanjem monopola gubi se na kvalitetu i onaj ko je uspostavio monopol dobija na ceni. O tome se radi, ništa više.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Na član 207. amandman je podnela narodna poslanica Lidija Dimitrijević. Vlada i Odbor za saobraćaj i veze nisu prihvatili amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 207. amandman je podneo narodni poslanik Momčilo Duvnjak.
Vlada i Odbor za saobraćaj i veze nisu prihvatili amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Momčilo Duvnjak.

Momčilo Duvnjak

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, na osnovu člana 147. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije, podnosim amandman na Predlog zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima: ''U članu 207. stav 4. briše se''.
Predloženi stav 4. člana 207. Predloga zakona glasi: ''Ukoliko privredno društvo obavlja druge delatnosti osim osposobljavanja kandidata za vozače, odnosno tu delatnost obavlja van sedišta, osniva ogranak privrednog društva u kojem se isključivo obavlja delatnost osposobljavanja kandidata za vozače, koji se u skladu sa propisima upisuje u registar privrednih društava''.
SRS predlaže da se ovaj stav briše jer nije predmet ovog zakona. Pri tom, smatramo da je ova odredba, u najmanju ruku, u sukobu sa odredbama Zakona o radu i Zakona o privrednim društvima.
Reći ću vam jedan primer kako ne treba da se radi. Direkcija za urbanizam u Kruševcu i Republička direkcija Srbije uradili su projekat Jasičke petlje kod Kruševca u dva nivoa. Ali, dolaskom DS na vlast u Kruševcu 2000. godine i predsednika opštine Save Popadića, taj projekat je odbačen i urađena je Jasička petlja u jednom nivou. Ova petlja je urađena u jednom nivou sa semaforima koji nikada nisu proradili jer nisu imali upotrebnu dozvolu.
Do sada je na tom delu puta bilo desetina saobraćajnih nezgoda, izgubljeno je 11 ljudskih života i naneta je velika materijalna šteta. Zato molim ministra Mrkonjića da interveniše pod hitno i da se Jasička petlja u Kruševcu jednom dovede u stanje kakvo treba. Hvala.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 207. amandman je podneo narodni poslanik Branimir Đokić. Vlada i Odbor za saobraćaj i veze nisu prihvatili amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 207. amandman je podneo narodni poslanik Srboljub Živanović.
Vlada i Odbor za saobraćaj i veze nisu prihvatili amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Dragan Stevanović.