OSMO VANREDNO ZASEDANjE, 15.06.2009.

5. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

OSMO VANREDNO ZASEDANjE

5. dan rada

15.06.2009

Sednicu je otvorio: Nikola Novaković

Sednica je trajala od 12:05 do 19:50

OBRAĆANJA

Vladan Jeremić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, u ime Poslaničke grupe SRS-a, podneo sam amandman na član 24. stav 4, u kojem sam zatražio brisanje tog stava. Reč je o definisanju ovog nacionalnog saveta za regionalni razvoj, odnosno dužini trajanja mandata predsednika i članova Nacionalnog saveta, koji bi, kako je predviđeno Predlogom zakona o regionalnom razvoju, trebalo da traje pet godina.
Amandman nije prihvaćen, iz razloga što predlagač smatra da se ovim članom, odnosno 4. stavom, ne narušava jedinstvenost i nedeljivost teritorije Republike Srbije.
Smatram da ovo obrazloženje za odbijanje amandmana nije logično, jer se kompletan predloženi zakon o regionalnom razvoju tiče upravo narušavanja jedinstvenosti i nedeljivosti teritorije Republike Srbije.
Kada je o samom nacionalnom savetu reč, nastaviću onu priču od malopre, jer taj nacionalni savet za regionalni razvoj, kao telo, institucija na državnom nivou, utiče na sprovođenje politike regionalnog razvoja, pored Nacionalne agencije za nacionalni razvoj, koja je zadužena za planiranje i sprovođenje politike regionalnog razvoja.
U sklopu cele priče, imamo i nacionalnu mrežu asocijacija i agencija za regionalni razvoj, za koju se kaže da postoji u cilju sprovođenja politike regionalnog razvoja.
Javna agencija za regionalni razvoj, koja je na nivou regije, takođe, služi za sprovođenje politike regionalnog razvoja i ima jednu subordiniranu razvojnu regionalnu agenciju koja se tiče lokalnih samouprava i podregionalnih jedinica, a u cilju sprovođenja politike regionalnog razvoja.
Dakle, postoji ukupno, u ovako predloženom zakonu, tri agencije iznad regionalne, od kojih je jedna s ovlašćenjima da sprovodi, druga da sprovodi i planira, treća, opet, da sprovodi politiku regionalnog razvoja.
Logično, postavlja se pitanje – kolika su i kakva ovlašćenja agencije na regionalnom nivou, ako se već tri na nivou države bave istim sprovođenjem…

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala.
Na član 24, amandman je podneo narodni poslanik Miletić Mihajlović.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 24, amandman je podneo poslanik Milan Avramović.
Da li neko želi reč? (Da)
Reč ima gospodin Avramović.

Milan Avramović

Srpska radikalna stranka
Kao i moje kolege, podneo sam amandman na član 24. stav 5, u kome tražim da se stav 5. briše.
Osnovni razlog je što je jasno i opštepoznato da jedino Vlada ima prava osnivača da imenuje članove Nacionalnog saveta, ali u ovom istom članu, u stavu 3, kaže se precizno da je predsednik Nacionalnog saveta i ministar nadležan za poslove regionalnog razvoja. Dakle, to je dupliranje funkcija. Mislim da je nepotreban ovaj 5. stav i zbog toga sam tražio njegovo brisanje.
Ako imamo u vidu da su članovi Nacionalnog saveta i ministri i određena tela, postavlja se pitanje – hoćemo li imati još dve vlade; u jednoj će samo, umesto Cvetkovića, biti Mlađan Dinkić, jer ako je sastav Vlade isti, samo su drugačija značenja, tačnije, uloge, umesto premijera, imamo direktora ili predsednika Nacionalnog saveta, koji će imati ulogu premijera, možemo doneti takav zaključak!?
Podsetio bih vas i na to, gospođo ministre, da samo naizgled ovaj zakon znači uvođenje regiona, tj. regionalizaciju države, jer ono što se u zakonu naziva regionom nema pravni subjektivitet, niti je to bilo moguće zakonskim putem, jer u članu 128. Ustava Srbije se jasno govori da je formiranje regiona ili pokrajina moguće samo postupkom koji podrazumeva i promenu Ustava.
Ne samo da nemate ustavni osnov i ustavnu normu da formirate duplu Vladu, nego nemate ni finansijske mogućnosti koje opravdavate pristupom IPA fondovima, time što ćete napraviti ovu glomaznu administraciju.
Zbog svega što sam naveo, mislim da je opravdanost mog amandmana i uporište u tome što nemate ustavni osnov. Hvala.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala vama.
Na član 25, amandman je podnela poslanik Marina Raguš.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 25, amandman je podneo poslanik Zoran Antić.
Da li neko želi reč? (Da)
Gospodin Zoran Antić. Izvolite.
...
Srpska napredna stranka

Zoran Antić

Napred Srbijo
Dame i gospodo narodni poslanici, Srpska napredna stranka Tomislava Nikolića opredelila se, ovim amandmanom, da za predsednika Nacionalnog saveta za regionalni razvoj predloži predsednika Vlade. Smatramo da su problemi u regionalnom razvoju vrlo veliki, da je veliko nezadovoljstvo građana Srbije, pa bi autoritet predsednika Vlade garantovao da se ovi poslovi rešavaju mnogo efikasnije i da ove velike razlike u regionalnom razvoju najzad počnu da se ispravljaju po Srbiji.
Ne znači da smatramo da ministar za poslove regionalnog razvoja, gospodin Mlađan Dinkić, ne treba da bude član tog saveta. Ovim svojim amandmanom, faktički, predlažem da on bude član, a ne predsednik tog saveta. Želeo bih još da kažem da se to uklapa i u političko nastojanje Srpske napredne stranke da, gde god možemo, na neki način ograničimo moć gospodina Dinkića, jer smo uvereni da jako često zloupotrebljava sredstva kojima raspolaže za razvoj svoje stranačke infrastrukture, a uveren sam da je u to uverena i velika većina građana.
Pozivam vas da, ipak, porazmislite, mislim da su poslovi regionalnog razvoja izuzetno važni i da bismo imali ozbiljan zastoj u poslovima ukoliko gospodin Mlađan Dinkić rukovodi njima, i da se u danu za glasanje opredelite i prihvatite amandmane SNS-a. Hvala.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Na član 25, amandman su, zajedno, podneli narodni poslanici Zoran Nikolić, Aleksandar Pejčić, Milica Vojić-Marković, Slobodan Samardžić, Miloš Aligrudić i Jovan Palalić.
Da li neko želi reč? (Da)
Reč ima gospođa Vojić-Marković.

Milica Vojić-Marković

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Član 25. odnosi se na članove u Nacionalnom savetu. Mi smo već rekli da predlažemo brisanje regionalnih saveta, to je četiri člana manje. Takođe, smatramo da član vojvođanske vlade ne treba i nema svoju ulogu u ovom savetu, a predstavnik Beogradskog regiona je, u stvari, predstavnik grada Beograda i, prema našem predlogu, on je svakako uključen u članstvo Saveta.
Dalje, smatramo da regioni i njihovi nazivi ne mogu da se utvrde unapred, bez primene određenih kriterijuma i u određenoj proceduri. Uvažavamo činjenicu da sami regioni moraju imati svog predstavnika i smatramo da je najbolje rešenje da Vlada, pošto je prethodno utvrdila regione, imenuje po jednog predstavnika za svaki region. To se naročito ne razlikuje od onog što je predložio predlagač zakona, pošto, kao i mi, i vi ne smatrate da region nije administrativno-teritorijalna jedinica. Vi kažete da je statistička jedinica. Prema tome, ne može da ima pravni subjektivitet. To znači da on ni u kom slučaju ne može da ima izvorno svoje predstavnike.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala.
Na član 25, amandman je podneo poslanik Boris Aleksić.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 25, amandman je podneo poslanik Sreto Perić.
Da li neko želi reč? (Da)
...
Srpska radikalna stranka

Sreto Perić

Srpska radikalna stranka
Amandmanom koji sam podneo na član 25. predložio sam da se briše stav 3. ovog člana. Ovaj amandman je potpuno logičan amandmanu koji sam podneo na član 24, gde sam predložio da se briše: "Nacionalni savet", gde se definiše koliko ima članova.
U stavu 3. člana 25. koji sam predložio da se briše kaže se: "administrativne i stručno-tehničke poslove za potrebe Nacionalnog saveta obavlja Nacionalna agencija za regionalni razvoj".
Kao što sam već rekao, pored 13 subjekata koji su predviđeni članom 19, uvodi se pet potpuno novih. Nedvosmisleno se vidi iz ovog zakona da je prvi cilj teritorijalna podela Srbije, a drugi cilj – gomilanje administracije, koju iz dana u dan imamo sve više; skoro da nema nijednog zakona kojim se ne predlaže uvođenje nekih novih tela, najčešće su to agencije.
Sada vidimo da i kroz ovaj zakon, pored primarne, štetne i opasne ideje podele teritorije Srbije, ostavljate još jednu mogućnost naknadnog zapošljavanja, pre svega, članova stranke G 17 plus. To je nešto što niko ne može da ospori ako ode na teren.
Gospođo ministre, ni vi to ne možete osporiti, jer je jednom prilikom narodni poslanik Vjerica Radeta rekla da su u domovima zdravlja, u poreskim upravama, u momentu kada je ministar finansija bio Mlađan Dinkić, mogli da se zaposle samo kadrovi koji su članovi stranke G 17 plus. Tako se desilo, personalno nemam ništa protiv, da čovek koji živi u Ljuboviji bude direktor Poreske uprave u Šapcu, diplomirani ekonomista, a koliko ih samo u Šapcu ima nezaposlenih, verovatno…

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala, gospodine Periću.
Na član 26, amandman je podneo narodni poslanik Dejan Mirović.
Da li neko želi reč? (Da)
Reč ima gospodin Mirović.