Dame i gospodo narodni poslanici, gospođo predsedniče, što se tiče Zakonika o krivičnom postupku, odmah na početku da kažem da SRS smatra da nije trebalo vršiti ovolike intervencije, 150 članova novih ubaciti, menjati i dopunjavati, s obzirom da je postojeći, odnosno važeći Zakonik o krivičnom postupku ocenjen od strane, pre svega ministara Saveta Evrope, kao pozitivan i da je u skladu sa svim međunarodnim aktima i evropskim standardima.
SRS je zadovoljna što još uvek, posle devet godina, aktuelna vlast nije uspela da promeni i da napiše novi zakonik o krivičnom postupku. To je Krivični zakonik koji su pre svega radili članovi Savezne Vlade u SRJ.
Taj zakonik je ostao u primeni i zadržao je u pretežnom delu odredbe koje su usaglašene sa svim međunarodnim standardima, a pre svega su usaglašene sa odredbama kontinentalnog prava.
Što se tiče izmena ovog člana 2. koja se predlaže, smatram da je apsolutno bila je nepotrebna ta intervencija, jer je u članu 2. postojećeg i važećeg zakona rešenje za ovu oblast u procesnom pravu Srbije sasvim pravilno i precizno definisano.
Osim toga, u Zakoniku o krivičnom postupku, u Glavi prvoj, osnovna načela, i to u članovima 2, 3, 4, 5, 12, 13, 15. i 16. odredbe koje se predlažu su prepisane. Dakle, prepisane su iz onog Zakonika o krivičnom postupku kojeg su pisali srpski radikali u Saveznoj vladi.
Ponosan sam što smo tada imali dobre stručnjake sa fakulteta, sudova, tužilaštava, akademija i policije i da smo tada napravili izuzetno važan sistemski zakon.
Da bi se napravio jedan ovakav sistemski zakon u zemljama razvijenog prava radi se pre svega od 10 do 20 godina. Prema tome, i Institut za uporedno pravo dao je veliki doprinos da se donese jedan ovakav sistemski zakonik.
Međutim, ovde se narušava struktura, sistematizacija i remeti redosled pravnih normi u procesnom zakonodavstvu. Dakle, ovim se pokušava izvršiti puč na naše procesno i krivično zakonodavstvo.
SRS smatra da je potrebno da se zadrže rešenja iz postojećeg zakona i da na taj način ne činimo uslugu nikome, da ne prepisujemo ničije zakone, kao što je amerikanizacija u našem krivičnom pravu i u krivičnom procesnom pravu. Zbog toga smatram da nije bilo potrebe da se interveniše u 150 članova, a u određenim oblastima neki idu i korak dalje.
Radi toga smatram da je potrebno da se usvoji ovaj amandman i da se ne prepusti svakome da donosi određene zakone kada su u pitanju sistemski zakoni.
Molim vas, gospođo predsedniče, dame i gospodo narodni poslanici, stručnoj javnosti Srbije se obraćam, advokatura Republike Srbije nije učestvovala kao jedna ustavna kategorija. U Srbiji ima 7.500 advokata. Nisu konsultovani. Advokatska komora je dostavila i Skupštini i poslanicima primedbe zašto nije konsultovana i Advokatska komora da se oglasi i da da svoje mišljenje na predložene norme.
Posle Ustava, dame i gospodo, Zakonik o krivičnom postupku je osnovno merilo demokratije u jednoj državi. To se ogleda u osnovnim slobodama i ljudskim pravima u jednoj državi, a posebno u Republici Srbiji.
Mi smo 2001. godine izvršili jednu kodifikaciju Zakona o krivičnom postupku. Tu su poboljšane pretpostavke nevinosti.
Proširena je velika grupa prava lica lišenih slobode. Najvažnija novina je bila smanjivanje određenih ovlašćenja koje je imala policija i Udba ranije. Povećana je kontrola od strane tužilaštva nad licima lišenih sloboda koju vrše organi unutrašnjih poslova. Ograničeno je vreme pritvora.
Tu je bilo dosta određenih zahvata i mogu reći da su stručnjaci koji su radili ovaj zakonik o krivičnom postupku dali veliki doprinos i da se ne može intervenisati u svako vreme kada se nekome to bude svidelo ili bude nekoj političkoj strukturi odgovaralo. Ovde ne sme politika iznad prava da se stavlja. Mi smo protiv toga da se ovako donose određeni zakoni.
Narodni poslanik Momir Marković ispred SRS rekao je – donose se brojni zakoni. Mi imamo inflaciju zakona, ali postavlja se pitanje koji je kvalitet tih zakona, šta je u primeni od tih zakona, jesu li delotvorni ili nisu. Gospodin Marković je rekao – hajde da smandrljamo ovaj zakon i još neki koji bude predložen. Stvarno je ovo nedopustivo.
Ako želimo da budemo jedna moderna pravna država, onda u tom slučaju moramo voditi računa koje zakone donosimo, kakvi zakoni treba da se donose i koja osnovna prava naših građana treba da budu zaštićena.
Jer, u svakom slučaju, donošenjem brojnih zakona, u kojima ćemo imati kaznene definicije i kaznene sankcije, zaista je to neprimereno, i zbog toga treba u jednom zakonu predvideti i procesno i istovremeno i krivično pravo.