DRUGA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 17.11.2009.

13. dan rada

OBRAĆANJA

...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Minut i pedeset sekundi je potrošeno od vremena poslaničke grupe.
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 3. amandman je podnela narodna poslanica Gordana Pop-Lazić.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Pošto smo završili pretres Predloga zakona u pojedinostima, da li predstavnik predlagača želi da da završnu reč po članu 144. Poslovnika? (Ne.)
Zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Pošto smo obavili pretres Predloga zakona u načelu i u pojedinostima, Narodna skupština će u danu za glasanje odlučivati o Predlogu zakona u načelu, pojedinostima i u celini.
Prelazimo na 2. tačku dnevnog reda – PREDLOG ZAKONA O DOPUNI ZAKONA O SUDIJAMA (pojedinosti)
Primili ste amandmane koji su na Predlog zakona podneli narodni poslanici Sreto Perić i Mirko Munjić.
Primili ste izveštaj Odbora za pravosuđe i upravu i mišljenje Vlade o podnetim amandmanima.
Pošto je Narodna skupština obavila načelni pretres, saglasno članu 142. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Na član 1. amandman je podneo narodni poslanik Sreto Perić.
Da li neko želi reč? (Da.) Reč ima narodni poslanik Sreto Perić.
...
Srpska radikalna stranka

Sreto Perić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, celim Predlogom zakona o dopuni Zakona o sudijama, sa oba člana, Vlada pokazuje jedan nestručan i nekorektan odnos prema građanima Srbije.
Gospođo ministre, gledate me – kako i na koji način nestručan. Pa, u toku prošle godine, da budem precizniji, krajem decembra meseca, usvojili smo Zakon o sudijama. U toku ove godine smo imali izmene i dopune ovog zakona; vi ste još tada znali da će u našem pravosudnom sistemu biti zakon o pravosudnoj akademiji i niste u članu 30. Zakona o sudijama mogli da predvidite onaj izuzetak od stava 1. Tu je precizno definisano da sudija ne može biti na funkciji u organima koji donose propise, u organima izvršne vlasti, javnim službama, organima pokrajinske autonomije i jedinicama lokalne samouprave. Sada izmenama i dopunama ovog zakona predlažete da sudije mogu biti članovi organa upravljanja u pravosudnoj akademiji.
Mi u SRS smatramo da sudije ne mogu biti članovi organa upravljanja u organima pravosudne akademije, te sam stoga predložio, u ime SRS, da se član 1. ovog predloga zakona briše i da se ne pravi nijedan izuzetak u odnosu na član 30. Zakona o sudijama. Zahvaljujem se.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Izvinite, narodni poslaniče, da li ste završili? Završili ste.
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 2. amandman je podneo narodni poslanik Mirko Munjić.
Da li neko želi reč? (Da.) Reč ima narodni poslanik Mirko Munjić.

Mirko Munjić

Srpska radikalna stranka
Gospođo ministre, u decembru prošle godine, kada ste usvajali ove zakone iz oblasti pravosuđa, vi ste rekli da će ovi zakoni na neki način zaokružiti ovu oblast pravosuđa, tako što će se na jedan sveobuhvatan način rešiti sva pitanja koja su relevantna za ovu oblast. Svedoci smo da to nije tako, već samo posle godinu dana posle usvajanja ovih zakona.
To nam govori nešto, a to je da ni vi u vašem ministarstvu zakone ne donosite da bi oni trajali. Ne donosite ih da bi trajali, da bi na jedan sveobuhvatan način zaista rešavali sva relevantna pitanja, da bi svojim trajanjem kroz jedan duži vremenski period postavili jednu pravnu praksu tako da bi i oni koji zakone primenjuju i oni na koje se ti zakoni odnose imali pravnu sigurnost. Ali, šta je tu je, nije to samo u vašem ministarstvu, dešava se to i u ostalim ministarstvima.
Predložio sam da se član 2. briše, s obzirom na to da je to logična posledica amandmana koji smo podneli na član 1. Dakle, član 2. kaže da ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja. Normalno, vi ste to odbili.
Sudija može biti na funkcijama u organima koji donose propise i organima izvršne vlasti, zatim, u javnim službama, kao i u službama, odnosno, ne može biti u ovim organima, kao i u službama i organizacijama autonomne pokrajine i jedinica lokalne samouprave. Međutim, može biti u izbornim komisijama.
Ovde se kvalifikuju neke okolnosti, osobine, kao što su: stručnost, dakle, to su diplomirani pravnici sa položenim pravosudnim ispitom; to je njihovo svakodnevno učestvovanje u tumačenju zakonskih propisa i donošenju odluka; to je njihova navodna nepristrasnost i samostalnost jer se podrazumeva, i po Ustavu i po zakonu, da su oni samostalni u obavljanju svoje funkcije, a podrazumeva se i da su nepristrasni. Međutim, da li je sve to tako? Ja kažem da nije, a brojnim primerima iz prakse to ćemo i potvrditi u toku današnje rasprave. Hvala.